Home » Administratie »Analize »Economie »Financiar » Citesti:

“Lista rusinii”, lupta cu evaziunea fiscala si efectele ei in timp

Razvan Orasanu mai 16, 2016 Administratie, Analize, Economie, Financiar
31 comentarii 1,725 Vizualizari

Am constatat ca anuntata publicare de catre ANAF a unei liste cu datornici a invartosat dezbaterea publica – s-au discutat pe toate partile efectele acestei “noutati” in viata publica. Numai ca nu e deloc o noutate – in 2006, in calitate de presedinte, publicam lista de datornici la AVAS (singura autoritate a statului cu legislatie similara cu ANAF-ul in recuperari) si anuntam blocari de conturi daca respectivii nu isi achita datoriile. Pana la urma au fost necesare atunci 60.000 de blocari de conturi pentru a recupera un sfert de milliard de dolari, adica o cincime din toate datoriile Bancorexului recuperate din 1999 pana in prezent. Efectele asteptate le prezint mai jos.  Voi studia cu atentie si mare speranta sa vad daca Romania birocratica a anului 2006 difera fundamental de 2016 (am serioase dubii). Scriu acest articol sub rezerva ca nu am vazut efectiv  publicate listele respective.  Vorbesc de liste complete, pana la ultimul leu si cu referire la datornicii din toate judetele – liste pe care ma astept sa gasesc pe primele locuri ….tot companii de stat.

Efectul 1: Lipsa de incredere a subordonatilor

Nu am sa uit niciodata modalitatea in care, sfatos, un director cu multi ani de experienta in spate incerca sa ma previna inainte sa semnez ordinele de poprire (ordinele care merg la banci pentru blocarea conturilor debitorilor). “Stiti, domnu’ Presedinte, asta e ….. si celelalt este…..”. Omu’ a dat din cap a mila paterna amestecata cu o vaga disperare cand i-am explicat, poate prea sec, ca nici nu vreau sa stiu prea multe despre respectivii, doar ca sunt datornici. Intr-o institutie in care se semnasera cateva zeci de astfel de ordine in toata istoria au pornit primele documente in care anexele se numarau cu sutele. Inainte de blocari, au fost listele negre, preluate foarte bine de presa locala, avida de subiecte….tocatul pe plan local mai aduce bani la buget, mai ales din cei cu notorietate crescuta si cu incuscriri politice foarte vizibile. Evident, seful ANAF, Dragos Doros, similar cu ceea ce am facut in 2006, se va alege cu foarte multi dusmani personali, insa va ramane, peste ani, cu respectul ca a reusit sa faca asa ceva –evident, in caz ca va conduce aceasta operatiune la bun sfarsit. Nu-i va tine nici de cald si nici nu ii va aduce prea multe oferte de munca, insa e ceva de care se va aminti peste ani, daca operatiunea chiar reuseste.

Efectul 2: Cartitele sunt in interior

Am constatat ca pana sa devina publica decizia si ordinele aferente, avertizati din interior, terti externi si-au declarat si inregistrat disponibilitatea de a achita, unii imediat, altii in transe, altii prin diverse off-shore-uri din Luxemburg. In numele statului roman si al colectarii sumelor respective, nu am fost nici mofturos nici mai catolic decat Papa – atata vreme cat exista un angajament de plata, o esalonare sau prime sume platite, nu am facut publice niciodata numele respectivilor datornici, oricat de savuroase ar fi fost stirile de presa. Asa, nici azi nu se stie ca  un cutare ministru de stat era, culmea, dator la stat cu niste multe milioane, ca un cutare potentat a cumparat datoria printr-un obscur off-shore platind 100%, cumparand astfel cu vreo cinci milioane de dolari linistea aferenta. Bine, nu se stie nici ca AVAS-ul e actionar la acel Gelsor (vezi aici, inainte de Gerovital  http://www.aaas.gov.ro/upload/Minoritare_SIS_17.03.2009.pdf) . Se stie doar ca s-au colectat banii respectivi si asa e si corect sa fie, povara sa apese pe umerii celor care nu platesc.

Totusi, ce pot spune cu precizie este ca am fost avertizat de directori din cadrul Autoritatii sa fiu foarte atent atunci cand dau drumul la ordinele de poprire, pt. ca existau scurgeri de informatii datorate ciclului prea lung de semnaturi. Am impus, la sugestia unui director iscusit, un timp de maxim 24 de ore pentru semnare, iar acest simplu fapt a crescut incasarile cu minim 15-20%. Mici reparatii la “tevile” din departamente pot rezulta in majorari spectaculoase de bani in visteria statului, atunci cand conducerea unei institutii gen ANAF este ferma si nu cumparata.

Efectul 3: Erorile sunt inevitabile

Adrian Vasilescu a iesit public sa besteleasca AVAS-ul, atunci in 2006, pentru ca am scos o filiala a BNR-ului datornica la stat. Informatia era corecta, la nivelul preluarii ei de la Casa de Sanatate (AVAS-ul are in portofoliu astfel de creante preluate) , insa poate chiar Casa de Sanatate a gresit sau poate nu s-a inscris plata respectivei datorii. Inclusesem insa in lista de 60.000 si o filiala a BNR-ului in ordinul de poprire, cand puteam trimite o scrisoare. Evident, insistenta mea ferma ca “nu iertam pe nimeni” a fost luata ad-litteram de subaltern, ceea ce a fost corect pentru 59.999 de cazuri, insa poti compromite public o masura buna pentru o creanta nesemnificativa de acest fel (care s-ar putea sa se dovedeasca a fi si o eroare contabila).

Apucasem sa spun atunci ca e o “lista a rusinii”, insa sistemele institutiilor de stat, mai ales cele care colecteaza sunt atat de deficitare incat erorile sunt inerente si necesita interventie rapida, asta ar fi prima lectie. A doua lectie ar fi ca, in putine cazuri, o adresa scrisa e mai eficienta decat un conflict public, desi pentru majoritatea cazurilor publicarea listei este cea mai buna metoda, de departe.

Efectul 4: Statul dator la stat

Pe lista datornicilor ne-executati de stat se numara adeseori foarte multe companii….de stat. Efectul este pervers si atat de mare incat FMI-ul a impus monitorizare la nivel de economie pentru datoriile in lant, arieratele. Statul roman are datoria de a fi foarte dur cu datornicii, inclusiv cei de la stat. Nu am inteles multi ani de ce fabrica de termopane si fabrica de conserve ambele atasate Oltchimului nu puteau fi valorificate. La fel, am insistat pentru executarea unor terenuri din patrimoniul datorinicilor, facand licitatie cu strigare pentru unele active, uneori vandute in bloc sau in flux tehnologic. Licitatia a doua terenuri din Baneasa, de pilda (de la IPRS Baneasa, datornic AVAS si cu o poveste cu cantec) a adus statului peste 10 milioane de dolari. Insa, mai general, nici pana in ziua de azi nu exista o procedura onesta, transparenta care poate fi aplicata pentru executarea limitata a companiilor de stat, in coordonare cu reprezentantii statului in aceste comapnii – fara insa a le trimite astfel in incapacitate de plata sau faliment.

Efectul 5: Televiziunea “prietena”

O poveste din 2006. Dl director al unei televiziuni importante cere legatura telefonica directa la AVAS, dupa scandalul cu “lista rusinii” facuta publica atunci – au trecut zece ani ca un vis. Buna ziua, buna ziua….. Mi-a spus, scurt ca am un “cretin de la PR” care a dat publica lista datornicilor.  Cretinul de la PR eram eu, reformulasem cu mana mea anuntul popririlor accentuand “lista rusinii”. Trustul TV era datornic cu o suma modica la AVAS, ramasa iar de la Casa de Sanatate, insa suma era corecta si a fost incasata prin poprire, poprire la randul ei anuntata prin comunicat de presa. Multi s-au intrebat cum am avut “curajul sa ma iau de televiziunea x” – azi probabil ca as proceda altfel, dar acum 10 ani nu prea existau nuante in anuntul public de “toleranta zero fata de rau-platnici”.  Ideea care se poate retine – intr-o lupta cu evaziunea fiscala, daca scuturi bine datoriile este imposibil sa nu dai de vreo televiziune (si e un noroc chior daca e doar una si nu e vorba de actionarii mai multor televiziuni).

Efectul 6: Temerarul sef de institutie care lupta cu evaziunea isi pierde functia

Presiunile incep discret, foarte discret….”Bai, dar voi chiar nu stiti ce face ala acolo?!”, urmate de “Da’ ce !!”£$£!”£$ face ala acolo?!?”, urmate de un “Da’ ce, bai, ne face un mucea-flaimucea pe noi!?” .

Am cunoscut si etape superioare – anchete guvernamentale pentru ca un cutare tartor de partid pusese mana prin fini pe corpul de control al Guvernului, taieri de buget pentru ca un anume fin al unuia jumulit prin popriri, etc, era, a naibii coincidenta, oficial de rang inalt in Ministerul Finantelor Publice. Cel mai tare si aprope imparabil este un control al Curtii de Conturi – unii, sa nu uitam, au oameni si pe acolo. A se retine ca si dupa 10 ani coruptia in Romania este atat de mare incat adeseori cel care de fapt incearca sa faca bine si sa fie onest este adesea cel care este mai vartos anchetat de institutiile statului – corpuri de control ministeriale, comisii de ancheta, comitete interministeriale, plutoane de executie mediatica organizate ad-hoc etc.

Dar mai exista si alte variatiuni pe aceeasi tema– rapoarte de control interne ale binevoitorilor care vor sa se puna bine cu noii sefi dupa ce pleci din respectiva institutie publica, campania de presa in care ai dedicate personal de catre o publicatie saptamanala 2 pagini in care esti tocat sistematic (seful de publicatie se face ulterior politician de top), sirene industriale in fata institutiei care vuiesc asurzitor astfel incat sa nu poti lucra la modul propriu, mici insemnari personale furate din institutie si publicate in cotidiane de can-can, incercari de decredibilizare imediat dupa plecare din functie etc. Oricum, traseul are variatiuni, insa finalul e acelasi – temerarul pleaca din institutie dupa sase-noua luni de cand incepe batalia anti-coruptie, anti-evazionisti, etc, timpul fiind suficient pentru a pune in miscare suficiente presiuni pentru inlaturarea celui vizat… In general, pana la plecare, imaginea, deteriorata sistematic in timp de masinaria de PR net inferioara a unei institutii de stat fata de masinaria de PR a intereselor private, e atat de sifonata incat mai sunt si foarte multi care racnesc de pe margini “Tradatorule, bine ca am scapat de tine. Ticalosule, nemernicule, talharule…!”.

Rezultatul sec e acelasi – incasarile la buget nu depasesc 32% din PIB, indiferent de guvernare, iar niste inocenti se intreaba mereu de ce nu avem 6% din PIB pentru sanatate si 6% din PIB pt. educatie.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "31 comments" on this Article:

  1. ion adrian spune:

    Dar pentru echilibru nu ar fi de dorit sa se cunoasca si valoarea pe care o are statul de achitat si cu care se afla in intarziere fata de creditorii sai?
    Desi in mod normal statul nu ar trebui sa ramana daornic chiar daca cetateanul sau o institutie se intampla sa ramana Doar se spune ca chiar daca individual poti da faliment, in mod global, statul nu poate fi pus in stare de faliment fara sa se prabuseasca.

    • Razvan Orasanu Razvan Orasanu spune:

      Pompieristic-electoral suna bine ideea cu “da’ hai sa spuns si Fiscu’ ce datorii are la cetateni”…in practica cetatenii respectivi vor ceea ce se numeste un registru clar al datoriilor statului – o idee mai veche – respectiv o data certa pana la care contribuabilul poate sa fie sigur ca primeste datoria respectiva inapoi! De ce? Pentru ca daca ar fi o data certa, cetatenii si companiile ar putea conta pe ea , si-ar putea lua imprumuturi legate de ea, etc.

      • ion adrian spune:

        Va multumesc mult ca ati raspuns. Apreciez in mod deosebit coborarea in arena a celor care o fac in mod transparent adica nefiind sub protectia anonimatului si avand pozitii in care isi asuma chiar si un risc macar de natura sprituala, uneori existand si riscuri concrete.
        Rezulta ca sunt stapani pe convingerile lor si nu fac parte din tagma plagiatorilor sau a tocilarilor, ambele tagma fiind scoase din uz, fiind blocate la orice intrebare rationala a unui preopinent si avem si pe aici destule exemple de acest soi. De fapt am discuutat undeva in trecut mai in detaliu pozitia unui autor si comentator in acelasi timp ca si a comentatorului anonim sau nu, dar nu asta este subiectul.
        Sunt de acord cu nuantarile pe care le faceti atat in raspunsul catre mine cat si in celelalte inteventii, dar am o mare, mare intrebare pentruca undeva mai jos pomeniti de problema exodului contribuabilului care ar putea sa fie facut sa plece si in corelare cu acast aspect, astept de la dvs un raspuns pentru problema ridicata mai jos de abc. si anume:in aceasta tara cred ca s-au creat asociatii pentru aproape orice problema, cred ca si de nivelul scobitului in nas cu aratatorul sau mai elegant cu degetul mic , dar nu stiu sa se fi infiintat una foarte importanta:si anume ASOCIATIA PENTRU PROTECTIA CONTRIBUABILULUI, mie aparinandu-mi ideea acestei denumiri (am matori carora le-am propus infiintarea unei astfel de asociatii cu multi ani in urma) si daca nu am propus-o inaca public a fost, nu din dorinta pazirii vreunei paternitati, ci doar de teama blocarii numelui si deci a acestei nise, de niste de fapt dusmani ai acestui domeniu.
        O propun acum si o fac cadou oricui ar dori sa se inhame la o asemenea intreprindere foarte fertila(cate procese sau interventii in procese) dar si foarte dificila de realizat cu eficienta.
        Poate ca abc ar putea fi unul din amatori :)

        PS Atentie a nu se confunda contribuabilul cu consumatorul care are asociatie sau institutie care cica l-ar proteja. :)

  2. cetatean spune:

    In conditiile in care plata intarziata a datoriilor catre stat implica penalizari (dobanda, etc.) iar instiintarile prin posta si curieri sunt problematice (alte intarzieiri si costuri) este si in interesul contribuabililor ca listele cu intarziati si rai-platnici sa fie facute publice online.
    In acelasi timp trebuie publicate listele cu datorii ale statului catre cetateni si institutii, inclusiv cele aferente retrocedarilor. Trebuie rezolvate cazurile de frauda (TVA fictiv, contracte publice cu conflict de interese, sifonarea de fonduri in offshoruri cu sau fara falimentare, etc.)
    Si cel mai important lucru: ANAF lucreaza pentru cetatenii romani, nu pentru grupuri de interese care urmaresc obtinerea puterii pentru a lua bani de la “stat”. ANAF trebuie sa serveasca interesele contribuabilului, nu a unei notiuni abstracte de “stat” care trebuie alimentat din banii cetatenilor ca sa aibe de unde lua te miri cine.
    ANAF da bonusuri si plateste comisioane pentru acordarea amenzilor; ar trebui stimulata si recuperarea prejudiciilor aduse prin fraudarea banului public (legislatia occidentala bonuseaza inclusiv pe cei care semnaleaza fraudele publice – “whistleblowers”).
    In fine, trebuie ca omorurile si frauda din bani publici sa nu aibe termene de prescriere ca sa putem sa ne numim urmasii lui Burebista, Stefan cel Mare si Mihai Viteazul.

    • Razvan Orasanu Razvan Orasanu spune:

      Aici e si nu e asa – exista anumiti contribuabili mari cu datorii pentru care, odata facuta publica informatia cu datoriile fata de fisc, plata nu mai are sens….respectiv introduc firmele cu datorii in faliment…In cele mai bune cazuri transparenta este cheia, insa scopul nu este sa ii bestelim, mama lor de datornici dar sa fim cu buzele umflate si cu zero lei in conturile statului, scopul este sa incasam cat mai mult pentru stat. Ca atare, instrumentul transparentei este unul bun DACA el conduce la incasari mai mari.

      • cetatean spune:

        multumiri pentru raspuns; sacrificarea transparentei in treburile publice poate fi justificata in cazuri bine definite (armata, siguranta nationala); altfel se ajunge la fraudarea banilor publici (Bechtel, cumpararea de fregate la preturi umflate, investitii in combinat siderurgic fantoma, etc.) in care contribuabilul e furat iar unii isi umfla conturile secretizate de care nu vrea sa stie SIE; absenta transparentei este o conditie de baza a coruptiei (si a subdezvoltarii, dictaturii, etc.)
        Trebuie o alta solutie care sa nu sacrifice transparenta, anume responsabilizarea administratorilor si actionarilor societatiilor respective: confiscarea si executarea unor pedepse proportionale cu suma fraudata. Cum de altfel se procedeaza in lumea civilizata…

  3. RazvanM spune:

    Acel domn director de televiziune stia foarte bine cine ce a facut, dar a vrut sa va spuna in fatza ca sunteti un cretin, mimand inocenta. Ar fi bine sa spuneti mai multe despre acea televiziune, ca sa intelegem cine a fost.

    • Razvan Orasanu Razvan Orasanu spune:

      Omul respectiv nu cred ca avea o problema sa imi spuna verde in fata ca am gresit eu :) Sau cine stie, o fi dat-o dupa cires, te pui cu mogulii?

  4. UnFraieras spune:

    Efectul 0: Plecarea Fraierilor

    Sunt în țara asta niște fraieri. Nu știu dacă ați avut ocazia să-i întâlniți: se trezesc pe la 6 dimineața, sunt invizibili pe stradă, apoi stau toată ziua cu trupul&mintea într-o mașină de prelucrat informații, metal, sau gunoi. În general, fraierii ăștia fac un singur lucru: dintr-o stare de lucruri cu energie scăzută și entropie înaltă fac prin efort o stare de lucruri cu energie înaltă și entropie scăzută.

    Uneori, fiindcă e vorba de niveluri energetice și entropice foarte ridicate, fraierii se adună mai mulți într-un loc.

    Sigur, nu tot ce fac fraierii e nobil și înalt (valoric): unii fac agrafe de birou, alții curăță wc-uri, alții scriu cod pentru site-uri matrimoniale, important este însă că fac, că produc mișcare între varii niveluri energetice și entropice.

    Atunci când „statul” îi trimite unui astfel de fraier o hârtie în care scrie că X lei îi vor fi opriți-luați-furați din contul bancar, pentru fraierul care știe cât de greu a fost făcut fiecare dintre acei lei asta e similar cu o sugrumare. Dar fraierul e rezistent, va depăși prima sugrumare, și pe a njpea, vor fi nevoie de 6 sugrumări în 5 luni pentru ca fraierul să se oprească și să se întrebe: dar pentru ce sunt eu fraier? Iar fraierul va depăși și aceste sugrumări, dar acum are bagajele făcute.

    „nici nu vreau sa stiu prea multe despre respectivii, doar ca sunt datornici” — nici eu nu vreau să (mai) știu absolut nimic despre statul român, nici măcar că există. De aceea, acest fraier mic, cu contul poprit pentru 15.000 de lei, are acum bagajele făcute; va plăti într-o lună-două și va pleca definitiv.

    Ăsta e efectul, singurul important: deșteptarea celor câțiva fraieri care au mai rămas pe-aici. Stați liniștit, Hexi Pharma, Hexi Pavele&Panseluțe, Hexi Teren-de-Fotbal-în-Pantă, Hexi HârtiiStufoaseȘiComplicatePăMiliarde vor rămâne aici, în datorii, cu conturi în Panama și unde mai știu dânșii.

    • victor L spune:

      Dece trebuia ca in realista si dureroasa dvoastra postare, sa inserati si dezinformari de presa, gen “Hexi Teren-de-Fotbal-în-Pantă”?

      • man of war spune:

        tradu dle pe intelesul tuturor
        e bine sa criticam dar sa nu ne atingem de eva peron
        hmmm, ce vremuri, au ajuns botoxatele si bretonatele, analfabetii si manelistii repere de moralitate si profesionalism, salvatorii natiei ce mai incoace si n colo

    • silicon_v spune:

      “De aceea, acest fraier mic, cu contul poprit pentru 15.000 de lei, are acum bagajele făcute”

      Nu vreau sa fiu rau neparat, ca nu stiu pe unde vreti sa plecati. Dar banuiesc ca intr-o tara cu apa calda. Incercati si acolo sa nu platiti statului taxe in valoare de vreo 4000 de dolari si apoi spuneti-ne si noua ce s-a intamplat mai departe.

      • UnFraieras spune:

        Da, nu cred că am fost suficient de clar. Nu plata taxelor e problema. Ci că plătesc taxe de 18 ani și nu am reușit azi toată ziua să fac nicăieri un control pulmonar. Iar apoi vin acasă și-l văd pe dl. Adrian Severin, despre care se poate spune cu siguranță doar că e politician, și care este și condamnat cu executare(nedefinitiv), cum că o avere personală de sute de mii de euro i se pare nimica toată http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Alegeri+locale+2016/Reactia+lui+Adrian+Severin+intrebat+despre+avere+Uauu . Iar asta se repetă în grade și pe paliere diferite zi de zi. Oare dl Severin are contul poprit? (l-am luat pe dânsul ca exemplu fiindcă tocmai citisem despre reacția dumnealui, dar putea fi foarte bine oricare altul)

    • Razvan Orasanu Razvan Orasanu spune:

      Articolul vorbeste de plecarea celui care demareaza o astfel de miscare de amploare. Dvs vorbiti despre exodul contribuabililor, sunt paliere de discutie diferite, chiar daca intr-o stransa legatura, evident.

  5. cinic spune:

    dle Orasanu [si ma adresez cuiva care NU s-a plimbat pe la Harvard]
    a. din lista in cauza [fizice si juridice] cati mai sunt ïn “viata”? Altfel vorbim de valori similare cu cele ale actiunilor de la petrolierele romanesti din 1938
    b. din cei ramasi cati mai au ceva in buzunar ?

    Altfel vorbim de pielea ursului din padure.
    Nu mentionez ca acea companie de stat careia i is-au sters de cativa ani sute de milioane datorie e azi pe o pozitie mai onorabila in lista rusinii, desi cancerul intern nu a fost curmat.

    PS. ce efect practic va avea lista ?

    • Razvan Orasanu Razvan Orasanu spune:

      Daca vorbiti cu Razvan Orasanu, el s-a plimbat pe la Harvard, cum spuneti….chiar vreo doi anisori, asa…..Efectul practice al acestei liste va fi o presiune suplimentara pentru datornici sa achite datorii la stat. Acest efect a fost observart si in 2006 (un sfert de milliard de dolari incasati pentru statul roman) si este observat si in 2016, dupa zece ani.

  6. abc spune:

    Nu v-ati pus niciodata intrebarea de ce in democratiile consolidate asemenea liste “ale rusinii” nu se publica de catre FISC…???

    Pentru ca reprezinta o incalcare a drepturilor constiutionale consacrate ca si fundamentale.

    Dreptul la viata privata include protectia datelor confidentiale de catre Stat. Organismele si institutiile reprezentative ale acestuia.

    In Constitutia Romaniei exista o asemenea prevedere.

    .Art. 26 – Viaţa intimă, familială şi privată. (1) Autorităţile publice respectă şi ocrotesc viaţa intimă, familială şi privată

    ANAF este o autoritate publica. In pozitie de putere fata de contribuabil. Colecteaza impozite pe baza unor date confidentiale. Nominale. Orice informatie cu nume si prenume a oricarui cetatean sunt date nominale confidentiale, cetateanul are dreptul sa fie consultat inainte de divulgarea acelei informatii.Orice informatie ratasata la acel nume si prenume de oricare dintre institutiile statului, ar trebui considerata confidentiala excluzand insa o categorie mica de informatii in interes public, sunt cele legate de dreptul criminal.

    Ori, neplata unor datorii la buget , o datorie privata, o amenda legata de stationarea sa spunem ilegala nu sunt legate de dreptul criminal.

    ANAF pentru actiunea de a publica numele si resedinta a 108 000 de romani, ar trebui urmarit in justitie pana la Curtea Constitutionala si dat ca exemplu ca ‘ASA NU SE FACE” de catre o institutie de stat, care e finantata din buget. Un Stat care se autofinanteaza si abuzeaza de puterile conferite de cetateni.

    De ce?

    Ratiunea e simpla
    Publicarea unor liste “a rusinii” vulnerabilizeaza pe langa celebritatile aferente o intreaga categorie sociala de cetateni, care ajung intr-o situatie dificila, fara neaparat a avea intentia de a fura Statul. Dimpotriva Statul prin numarul enorm de taxe, biruri, aferente tin acel cetatean in situatia de saracie, cu cat un Parlament voteaza mai multe taxe, procente de impozitare cu atat riscul ca anumite categorii sociale defavorizate sa devina victimele acestui raport inegal de putere.

    Pentru ca e demonstrat. bogatii indiferent de legislatie, au doua mecanisme clasice de a scapa. Primul consilierii financiari care vor oferi toate tertipurile necesare evitarii taxarii(reinvestitii pe profit, transfer de capital prin diferite firme) iar un alt mecanism, influentarea directa a legislatorului prin lobby, pentru a emite legi favorizante.

    Dar, atunci ce ne facem din lista de 187 000 de romani cu restul de 185 000 de mii care nu sunt celebritati politice. Si cu procentajul de oameni ajunsi in imposibilitatea de a plati taxe din diferite motive.

    Poate ca…din cauze tocmai de administratie statala proasta…Sanatate- nu cei care au pierdut membrii ai familiei din cauza conditiilor execrabile din sistemul de sanatate s-au vazut lipsiti de o sursa de finantare, un revenit in familie.

    De unde o sa taie, din mancare sau din biruri…va intreb si eu…

    Credite abuzive…variatia francului a adus in imposibilitatea de plata a multor concetateni..

    Administratie neperformanta…coruptie..lipsa de investitori straini..lipsa de locuri de munca…lipsa de revenit…

    Sa ne intelegem nu vorbim de Negoita , Condrea, oameni care au devalizat cu buna stiinta si unii care au capacitate de plata vorbim de principiu.

    ANAF are datoria legala sa recupereze . Dar nu la modul cum o face.

    Deoarece expuzand Nume si Prenume pot sugera cateva exemple de prejudiciu..

    1. Acces la imprumut mult mai dificil pentru cei care sunt deja intr-o situatie dificila . Credeti ca bancile nu au downloadat lista si o sa foloseasca pentru a acorda credite cu dobanda superidicata datornicilor….care in alte conditii ar fi putut accesa la dobanzi mai rezonabile.. Eu pot paria asta.

    2.Credeti ca lista respectiva nu poate fi folosita in interese chiar criminale. Sa spunem un proxenet mai inteligent..sau un camatar.nu poate profita de situatia financiara precara dezvaluita de ANAF..*Cel mai mare amic al cetateanului contribuabil” Sau sa spunem ca un serviciu de informatii strain nu poate valorifica lucrativ dificultatile financiare ale lui X-ulescu din Bradulescu. Avem un Avocat al Poporului, molau pe lista care a fost deja manipulat…din cauza datoriilor politic. Credeti-ma printre 187 000 de locuitori se gasesc nume interesante….

    3. Ce ne facem cu fenomenul social de izolare. Vecinii care vad numele altor vecini , barfele. Adultii ca adultii, dar o parte din tensiunea respectiva se poate transmite catre copii si alti membrii ai familiei care nu au responsabilitati finaciare.

    Modul de a functiona cu liste ale rusinii e o tampenie cat casa. Au copiat pe McCarthy.

    Daca ANAF vroia sa actioneze profesionist si in limitele legii, trimitea o scrisoare personala adresata celor care au datorii , iar apoi urma proceduri legale. Sau cerea infiintarea unor proceduri, gen oprirea unor sume direct de la angajator (desigur si aici nu abuzive) etc…

    • ion adrian spune:

      V-am scris si dvs in raspunsul de la inceputul acestui fir.

    • Razvan Orasanu Razvan Orasanu spune:

      Sa ne intelegem, si pana acum la “panoul de onoare”/ avizierul unor ANAF-uri se publicau astfel de liste ale datoriilor. Le-a publicat si Casa de Sanatate cand ANAF-ul nu preluase inca evidenta platilor, le-a publicat si AVAS-ul in 2006 cu referire la datoriile respective, etc. Nu vad un motiv clar pentru care acestea sa nu fie publicate. Povestile cu proxeneti, servicii straine si ce mai spuneti dvs mai sus sunt doar povesti….Acuma credeti ca dau buzna toti proxenetii sa ii propuna ce lui Robert Negoita? Sau lui Victor Ciorbea….sau un serviciu strain, sa le propuna ce acestor domni datornici?!?

      • abc spune:

        Să înțeleg că dacă așa s-a procedat anterior înainte ca Romania să adere oficial la UE, asemenea acțiuni care contravin principiilor dreptului constituțional (viață privată, demnitate umană) sunt permise??

        Ce ar împiedica acum băncile să publice zilnic lista restanțierilor la plata creditelor…sau suma totală pe care cetățenii x și y le datorează acelei instituții, cu interes private?? Cetățeanu Orășanu are atît în cont, datorează atît la banca X. Sau să știe toată lumea că dacă își ratează 2 luni rata e falit…

        Vedeți nu e o chestiune de nume. Răzvan Orășanu, Robert Negoiță, Ciorbea sau Piperea sau nu știu ce personalitate.

        E o chestiune de principiu.
        De viață privată. Și drept la demnitate umană.

        Vă garantez dacă acest lucru s-ar fi întîmplat într-o democrație consolidată, șeful instituției respective și-ar fi depus demisia a doua zi, iar Instituția respectivă ar fi fost urmărită în justiție și în plus obligată la plata unor despăgubiri. Unilateral, nu orice instituție ar trebui să poată să facă publice date nominale. Ar trebui să aibă acordul proprietarului acelor date.

        Vorbiți de povești.
        Sunt scenarii posibile.

        Ce împiedică acum o companie de creditare privată să identifice persoanele respective și să profite de starea lor vulnerabilă. -vă imprumutăm, da plătiți dobîndă mai mare-

        Cine își asumă răspunderea unor sinucideri din cauză de presiune financiară și vorba aia a pierde fața în comunitate.Mai ales în cele mici.

        Nu de mult citeam în județul Bistrița Năsăud, despre un polițist http://someseanul.ro/seful-de-post-din-reteag-s-impuscat-postul-de-politie/ care s-a împușcat cu arma din dotare. Printre ipoteze datorii financiare datorate împrumuturilor legate de starea de sănătate a ficei.

        Vă propun o ipoteză. Pariez că printre reacțiile umane cauzate direct de publicarea acestor datorii va exista cel puțin un suicid.
        Repet, majoritatea celor care au datorii poate nu sunt răuvoitori și fentează fiscul doar să-și umfle contul în Bahamas, sau contul partidului. Unii au bani și au uitat, poate că statul la coadă îi indispune. Dar majoritatea se regăsesc într-o situație dificilă financiară pe plan personal.

        Și tocmai de aceea o instituție publică cum e ANAF trebuie să folosească canalele private de comunicare. Scrisoriu recomandate, apeluri. Să încerce o reeșalonare în urma unor negocieri. Să urmeze proceduri.

        Dar să nu facă circ din acesta public cu liste ale rușinii.

        Acesta e respectul pentru viața umană?

        O ultimă remarcă.

        Aduceți-mi mie un exemplu similar dintr-o țară democratică.
        Și spuneți-mi care e regula.

        • abc spune:

          Și apoi parcă în Romania…n-ai dreptul la faliment….a doua șansă financiară.
          Profund dezamăgit de birocrații care cică -lucră în interesul cetățeanului.
          Toți par, o apă și un pămînt .
          Cînd ajung la semnătură emit niște legi incorente și contrare părerilor personale exprimate anterior de te doare capul.
          Exemplu direct, Gabriel Biriș.
          Mare reformator.
          Care susține acum din postura de secretar , impozitarea clădirilor cedate la plata în dări la valoarea estimată. Vorbesc de amărîți. Păi ăia au ajuns deja într-o situație dificilă…iar acu Statul îi mai încarcă cu niște datorii pe care nu au de unde să le plătească.

          Te crucești cînd vezi ce anomalii se petrec în Romania.

          PS. Pentru UnFraieras. Nu-ți mai pierde vremea. Dacă vrei să fi respectat ca om ,taie-o din țară. Nu umblă nici prin Occident cîinii cu colaci în coadă, dar dacă nu ești leneș, vrei să muncești, oriunde într-o țară care respectă viața umană, ai șanse să trăiești mai bine și demn, decît în Romania. 2-3 ani mai grei iar apoi lucrurile se așează.

  7. abc spune:

    Am mai vazut aberatii in sistemul de justitie, publicarea unor date si lipsa de discernamant.

    Exemplu

    A.B (nume publicat cu initiale) a fost violata in satul CEDELESCU de catre Xulescu Bautu.(aici numele agresorului e publicat,..desi si aici e o problema inca nu a fost intotdeauna recunoscut cupabil de catre Justitiei)

    Problema publicarii chiar si a initialelor victimei, e urmatoarea. Satul CEDELESCU unde toata lumea cunoaste pe toata lumea are doar o femeie cu initialele respective.

    Urmeaza o a doua victimizare in comunitate.

    Victima se izoleaza. Pe langa sentimentul de teribil de culpabilitate acum trebuie sa faca fata si barfelor interminabile(gen a meritat-o , ce cauta la ora aia etc..). Viata ei sociala se reduce la aproape zero. Sansele de a gasi un partener de viata, se reduc de asemeni..

    Tocmai de accea in tari evoluate social, se protejeaza victimele, nu se face tam-tam, se respecta confidentialitatea datelor, viata privata a persoanelor…Daca respectivele aleg sa iasa public, e ok e alegerea lor. Dar nu asa…cum se procedeaza in Romania.

    • Razvan Orasanu Razvan Orasanu spune:

      Pai stai putin, sa nu incurcam abc cu xyz….aici e vorba de cei mai mari datornici la stat – nu e de interes public ca un cutare primar care mai vrea voturi (Negoita) e datornic? Nu e de interes public ca Avocatul Poporului este el insusi dator la Stat? Sau un fost ministru de finante dator la….fisc?!

      • abc spune:

        Ar intra in mandatul ANI.

        Poate ca e o amendare a legii ar propune pe langa publicarea surselor de venit si averilor si cea a averii consolidate(minus datorii).

        ANAF cauta sa loveasca cu tunul, carabusul nuzibil din stupul de albine.

  8. Arhimede Popescu spune:

    Razvan,

    Desi esti un tanar scolit si istet, am ajuns sa iti ocolesc editorialele. Pentru ca stiu dinainte ce o sa citesc. Fie ca scrii pe teme de educatie, de finante sau despre prognoza meteo, articolele tale contin urmatoarea esenta: “voi stiti ce grozav eram eu in copilarie cand am ajuns presedinte la AVAS?”

    Nu stiu daca am vazut un om sa se laude singur atat. Ori este o obsesie??

    Mi-ar face mare placere sa citesc niste editoriale bune in care autorul sa nu se laude atat.

    • Razvan Orasanu Razvan Orasanu spune:

      Desi comentariul imi este profund defavorabil, promit sa meditez la spusele acestui comentator.

  9. abc spune:

    http://m.ziare.com/impozit/fiscul-risca-180-000-de-procese-dupa-ce-a-publicat-lista-cu-datornici-avocat-1422190
    Enfin ,cineva care a realizat ca powertripul celor de la ANAF e aberant si contravine legii. Am aflat si eu ca Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit deja un precedent anterior. Deci totusi exista o preocupare , legitima, pentru drepturile individuale.

  10. abc spune:

    ”Publicarea acestor date s-a făcut pe baza articolului 162 din Codul Fiscal, ce a fost intens dezbătut în urmă cu un an”, a declarat Anca Dragu, întrebată fiind dacă publicarea informaţiilor legate de datoriile persoanelor fizice nu încalcă legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal.

    Şi acum articolul 162

    Sursa aici https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Cod_fiscal_norme_2016.htm#A161

    ART. 162 – Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată pentru persoanele fizice care beneficiază de indemnizație lunară pe perioada concediului de acomodare, pentru persoanele fizice care beneficiază de indemnizație pentru creșterea copilului, precum și pentru persoanele care beneficiază de indemnizație pentru copilul cu handicap
    (1) Pentru persoanele fizice care beneficiază de indemnizație lunară pe perioada concediului de acomodare potrivit Legii nr. 273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate o reprezintă indemnizația lunară. Contribuția se suportă de la bugetul de stat.
    (2) Pentru persoanele fizice care beneficiază de indemnizație pentru creșterea copilului potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru persoanele care beneficiază de indemnizație pentru copilul cu handicap potrivit Legii nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate o reprezintă indemnizația pentru creșterea copilului. Contribuția se suportă de la bugetul de stat.
    (3) Pentru veniturile realizate începând cu data de 1 ianuarie 2017, în situația în care veniturile bază de calcul prevăzute la alin. (1) și (2) depășesc valoarea a de 5 ori câștigul salarial mediu brut prevăzut la art. 139 alin. (3), contribuția individuală de asigurări sociale de sănătate se calculează în limita acestui plafon.

    Remarcă cineva că în articol nu e nici o referire directă la publicarea datornicilor……

    Vai, vai ‘profesioniştii în drept şi jurnalism’

    • Constantin spune:

      “Codul de Procedură Fiscală din 20/07/2015

      Publicat in MOF nr. 547 – 23/07/2015
      Versiune consolidata la data de 12/05/2016

      Art. 162. – Publicarea listelor debitorilor care înregistrează obligaţii fiscale restante
      (1) Organele fiscale au obligaţia de a publica pe pagina de internet proprie lista debitorilor persoane fizice şi juridice care înregistrează obligaţii fiscale restante, precum şi cuantumul acestor obligaţii.
      (2) Lista se publică trimestrial, până în ultima zi a primei luni din trimestrul următor celui de raportare şi cuprinde obligaţiile fiscale restante la sfârşitul trimestrului şi neachitate la data publicării listei, al căror plafon se stabileşte astfel:
      a) în cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.;
      ___________
      Pusă în aplicare prin Procedură din 29/01/2016 începând cu 12.04.2016.

      b) în cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal local, prin hotărâre a consiliului local.
      (3) Înainte de publicare, obligaţiile fiscale restante se notifică debitorilor. Obligaţiile fiscale ale sediilor secundare plătitoare de salarii şi venituri asimilate salariilor se notifică persoanei în structura căreia acestea funcţionează.”

      Asta nu inseamna ca art.162 nu incalca Decizii ale CCR cu privire la publicarea datelor personale!



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Razvan Orasanu


Razvan Orasanu

Director Executiv al Institutului de Studii Populare, Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)