marți, martie 19, 2024

293 de tineri profesioniști pregătiți pentru schimbarea reală a sistemului

La începutul anilor 2000, guvernele românești, probabil influențate de datele statistice, care aratau că România avea, și are, una dintre cele mai mari rate de părăsire a sistemului public, dar convinși de dorința societății de integrare în Uniunea Europeană și de solicitările oficialilor europeni privind îndeplinirea criteriilor de aderare, au acceptat nevoia de schimbare a mentalității corpului funcționarilor publici și de reformă a sistemului administrativ. În acest sens, guvernanții au decis să investească în pregătirea unor tineri pentru a crea o nouă generație de funcționari publici, menită să fie vectorul schimbării și să aducă o gură de aer proaspăt în administrația publică românească.

Astfel, 579 de tineri profesioniști sub 35 de ani au fost pregătiți între anii 2003 și 2011 prin două programe guvernamentale: Young Professionals Scheme (YPS) și Bursa Specială ”Guvernul României” (BSGR), ambele în valoare totală de peste 15 milioane de euro. Tinerii lideri, bursieri ai acestor programe au fost selectați în urma unor evaluări psihologice, psihometrice și teoretice riguroase conduse de consorții internaționale girate de British Council, European Consultant Organisation, East West Consulting și B&S Europe, sau interviuri coordonate de reprezentanți de seamă ai societății civile. Ulterior, aceștia au absolvit studii universitare și post-universitare respectiv programe specializate în administrație publică, atât în ţară, cât şi în străinătate. Printre universitățile care absolvite de tinerii români se numără: College of Europe Brugges, Ecole Nationale d’Adminstration Paris, Erasmus University Rotterdam, London School of Economics, King’s College London, London Metropolitan University, Maastricht University, Central European University, L’Universite de Lyon, Glasgow University, York University, Universidad Complutense Madrid etc.

Absolvenții acestor programe ar fi trebuit să reprezinte pepiniera de viitori înalţi funcţionari publici ai României sau să fie numiți direct în funcții de conducere. Lucrurile au decurs mioritic, astfel că statutul absolvenților YPS a fost modificat treptat în scopul transformării lor în simpli funcționari publici de execuție, iar în ceea ce privește numirea absolvenților BSGR în posturi de conducere, acest fapt a fost refuzat de către executivele care au guvernat, determinându-i pe mai mult de 90% dintre aceștia să se reorienteze către mediul privat. În acest context, este important de subliniat faptul că absolvenții acestor programe sunt și au fost apolitici (obligație prevăzută în legislație), lipsa partizanatului politic fiind una dintre caracteristicile definitorii.

Actualmente, doar 293 absolvenți YPS și BSGR mai există încă în administrația românească, numiți în funcția publică de “manager public” (a nu se confunda cu funcția contractuală de „administrator public”/city-manager”!) atât în cadrul ministerelor și agențiilor centrale, cât și în cadrul Prefecturilor sau Consiliilor Județene, dar competențele lor în management de proiect, gestionare fonduri structurale, planificare strategică, IT&C, drept, administraţie, comunicare etc. au fost deturnate de la nivelul strategic prevăzut iniţial.

Deși, prin modificări legislative repetate, au fost îndepărtați de nucleul decizional al administrației, managerii publici au confirmat nivelul superior de pregătire și profesionalism și au gestionat activități de contractare/implementare proiecte cu finanţare europeană, în domeniul justiţiei şi prevenirii infracţionalităţii, au realizat analize instituționale interne CAF (Common Assessment Framework) la nivelul instituţiilor locale și centrale, au gestionat procese de certificare ISO pentru instituţii locale, au reprezentat România în cadrul etapelor de negociere a acordului-cadru cu Elveția pentru finanțare nerambursabilă de 181 milioane CHF, au coordonat proceduri de selecție și aprobare a unor proiecte de cooperare teritorială europenă cu un buget total de peste 44 milioane euro ș.a.

În contextul actual, în care se reafirmă dorința de reformare a sistemului public, datorită expertizei profesionale multidisciplinare şi dorinţei de a contribui la dezvoltarea societăţii româneşti, Sindicatul Managerilor Publici propune implementarea următoarelor soluţii, în scopul adaptării sistemului la nevoile şi aşteptările românilor şi, implicit, la redarea încrederii în viitor:

  1. Implemetarea unui sistem unic de control al bugetului de stat, similar celui utilizat în domeniul fondurilor europene. Acordarea tuturor finanțărilor publice în funcție de indicatori, proiecte clar definite și studii de impact fundamentate.
  2. Implementarea unui sistem de notificare a fraudelor, similar cu cel al OLAF.
  3. Adoptarea reală a noilor tehnologii pentru furnizarea de servicii publice de calitate.
  4. Introducerea obligativității deținerii certificării cu sistem de management al calitatii pentru firmele de constructii care participa la licitații de lucrări publice.
  5. Implementarea unui sistem unitar de gestionare a crizelor.
  6. Introducerea testelor psihologice și psihometrice la angajarea funcționarilor publici
  7. Reluarea programelor de recrutare a tinerilor profesioniști în administrația publică.
  8. Transmiterea în direct pe internet (live streaming) a tuturor consultărilor politice interne, care se desfășoară la Palatul Cotroceni.
  9. Transmiterea în direct pe internet (live streaming) a tuturor ședințelor de guvern.
  10. Desecretizarea tuturor ședințelor Parlamentului și transmiterea lor în direct pe internet (live streaming).
  11. Desecretizarea oricărui vot exprimat de un demnitar ales, introducerea obligației votului electronic și publicarea online a tuturor informațiilor conexe: proiect de act normativ, nume persoană, grup parlamentar, vot, sinteză activitate anterioară.
  12. Introducerea unor criterii minime profesionale pentru accederea la o poziție de demnitate publică.
  13. Introducerea unui sistem de evaluare periodică a tuturor demnitarilor aleși sau numiți.
  14. Transparentizarea cheltuielilor publice realizate de aleşii de la nivel central și local prin publicarea periodică online a unor rapoarte.

Managerii publici sunt unii dintre tinerii profesioniști care există deja în administrația publică, însă investiția în formarea lor trebuie valorificată inteligent prin implicarea lor activă în reforma sistemică.

Distribuie acest articol

18 COMENTARII

  1. Ma scuzi, dar 1) profesionisti din astia din facultatile romanesti – nu prea ai ce face cu ei, chiar daca au 10 la olimpiada nu au aptitudini, know how, sa lucreze in mediul asta altfel decat relativ servil; 2) s-au selectionat pe pile si relatii, stiu vreo caativa angajati din astia inca din ultimul an de facultate, aveau o matusa pe la un minister, pe lao Curte de Conturi etc, asa se intra si se face treaba…

    • Hai sa nu fim chiar asa de categorici. Tu unde ai terminat facultatea? Cam rapid ai judecat si transat problema. 1) e rau ca generalizezi cazul acestora si 2) ca socotesti toti absolventii de facultate din Romania ca buni de nimic. Vrei sa iti dau exemple recente de absolventi de Harvard care au dat-o in bara?

    • Bogdane … Te scuz pentru ignoranță… Încearcă să te concentrezi asupra articolului.
      La afirmația ta ”1) profesionisti din astia din facultatile romanesti”, în articol, la paragraful (2) gasesti explicatia: ”Printre universitățile absolvite de tinerii români se numără: College of Europe Brugges, Ecole Nationale d’Adminstration Paris, Erasmus University Rotterdam, London School of Economics, King’s College London, London Metropolitan University, Maastricht University, Central European University, L’Universite de Lyon, Glasgow University, York University, Universidad Complutense Madrid etc.”. Ori, spre informarea ta corectă, acestea nu sunt românești.
      La a doua afirmație a ta ”2) s-au selectionat pe pile si relatii, stiu vreo cativa angajati din astia inca din ultimul an de facultate, aveau o matusa pe la un minister, pe lao Curte de Conturi etc, asa se intra si se face treaba…” găsești tot la paragraful 2 următoarea explicație… pe care încearcă să o înțelegi ”Tinerii lideri, bursieri ai acestor programe au fost selectați în urma unor evaluări psihologice, psihometrice și teoretice riguroase conduse de consorții internaționale girate de British Council, European Consultant Organisation, East West Consulting și B&S Europe sau interviuri coordonate de reprezentanți de seamă ai societății civile.” și deci nu de … mătuși, pile sau relații.
      În concluzie…. îți recomand să citești articolul din nou, o dată, de două ori, sau de câte ori este necesar până reușești să înțelegi…
      Errare humanum est sed perseverare diabolicum (Seneca) : Adică… A gresi e omenesc, dar a persevera (in greseli) este diabolic.

    • @ bogdan,
      ei bine, dupa cît te prezinti de acru-superior, sa nu te puna pacatul sa-ti acresti ciorba. Se va brînzi rapid. Nu vezi in jurul tau nimic bun, doar pe tine?

    • Eu sunt absolventa al programului YPS si am lucrat in administratia publica inainte de a aplica la acest program si iti garantez ca nu am avut nicio pila sau cunostinta. Am trecut prin toate etapele de selectie prin forte proprii. Nu mai da cu presupusul daca nu esti in cunostinta de cauza.

    • Stimate domn Bogdan,
      Cred ca va e foarte usor sa comentati si sa etichetati din afara aruncand acuze nefondate sub protectia anonimatului. Vorbiti de know how intr-un mediu pe care cu siguranta nu il cunoasteti. Know-how inseamna inclusiv bune practici internationale la care, unii dintre tinerii pe care ii acuzati pe nedrept ca au avut „pile si relatii”, il absorb, il disemineaza si se lupta sa fie implementat acolo unde este cazul. Ati avut macar curiozitatea de a intelege cum s-a facut selectia acestora ? Probabil ca nu. Stiati ca unii dintre ei au ajuns profesori in universitatile renumite la nivel mondial ? Daca citeati cu atentie articolul ati fi observat ca nu sunt mentionate facultati din Romania desi, asta nu ar fi fost in mod obligatoriu un lucru rau, cat despre afirmatia ca ar fi aserviti mediului nici macar nu meritati replica. Sa va fie rusine ca aduceti acuze neargumentate si nici macar in cunostinta de cauza !
      Nu pledez pentru „neprihanirea” administratiei publice romanesti dar nici generalizarea nu mi se pare o solutie.

  2. Programul a fost gandit initial in felul urmator: selectie foarte atenta, pregatire foarte buna, salarizare motivanta si garantarea accesului in pozitii de management, ANGAJARE CONTRACTUALA, si dupa 5 ani o analiza foarte atenta a performantelor si eliminati din sistem neperformantii. In ce s-a transformat? Selectie deficitare, pregatire formala (inclusiv ceva turism de cateva saptamani pe afara),salarizare motivanta si lipsa de raspundere si asimilarea lor cu functionarii publici sa nu mai poata fi dati afara niciodata…Adica trai neneaca pe banii prostilor pana la adancii batranetii. Credeti-ma ca stiu despre ce vorbesc si nu sunt un functionar public frustrat de „succesul” lor, insa rar am mai vazut o asemenea diferenta intre realitate si prezentarea flacaului astuia.

    • Sunt 2 posibilitati.
      1. Esti postac psd-ist si inca unul de proasta calitate (o performanta in sine printre postacii pesedei)
      2. Cand erai mic nici macar parinti tai nu spuneau „ce baiat destept”. Era prea mult si pentru ei. Preferau sa spuna: lasa ca poate se face frumusel.

    • Mai Salam…,,selectie deficitara”|??? 3 saptamani de examinari/evaluari psihologice, psihometrice și teoretice riguroase conduse de consorții internaționale girate de British Council, European Consultant Organisation, East West Consulting și B&S Europe…ti se pare putin??
      Salarizare motivanta??? Sti ca la intoarcerea de la Londra ( dupa un an de masterat)…au fost angajati cu 1800 de lei?? ……Nu te banuieste nimeni de nimic…Se vede clar ce esti: un agramat….needucat…Mana pe carte

    • @guță: în articol se face referire la două programe al căror scop era recrutarea unor funcționari publici! Ceea ce știi cu siguranță, dar confunzi cu seninătate, este un al treilea program care a selectat tineri pentru a fi angajați în posturi contractuale de „consilieri pentru afaceri europene”..
      Drumul nostru spre iad e presărat cu intenții bune, într-adevăr, pentru că orice astfel de inițiativă a fost scoasă la înaintare la început și folosită drept poveste de succes în drumul spre reformă, dar când atenția era distrasă de alte aspecte, poveștile au fost adaptate la specificul și ‘nevoile’ locului.. Exemple sunt multe, iar călătoria continuă!

  3. Printre universitățile care absolvite de tinerii români se numără: College of Europe Brugges, Ecole Nationale d’Adminstration Paris, Erasmus University Rotterdam, London School of Economics, King’s College London, London Metropolitan University, Maastricht University, Central European University, L’Universite de Lyon, Glasgow University, York University, Universidad Complutense Madrid

  4. Ceea ce nu se stie despre managerii publici este ca acestia au trecut prin niste teste de selectie foarte stricte, au dat interviuri cu evaluatori internationali,teste psihologice si psihometrice, au fost evaluati nu doar din perspectiva rezultatelor scolare, ci si prin prisma implicarii, in timpul lor liber, in proiecte sociale, culturale, de mediu, in diverse ONG-uri. Si daca in tara ii putem suspecta de pile, sa fii absolvent al unei facultati de renume sau sa lucrezi in institutii europene, cred ca e un argument pro pentru profesionalism…de ce sa nu le dam o sansa?

    • „de ce sa nu le dam o sansa?”

      De ce sanse mai au nevoie daca sunt atat de minunati? Sansa a fost sa participe la programul respectiv. Acum, ca sunt atat de pregatiti, asteptam sa vedem rezultatele, ACOLO UNDE SUNT EI, nu trebuie sa le dam sanse speciale. Nu trebui pusi direct sus.

      Sa vedem cum nu ii intereseaza banii si puterea mai mult decat tara si oamenii, cum sunt de incoruptibili, cum nu mint si nu inseala, cum urmaresc interesele tarii si nu ale altor entitati, etc. Oh, dar asta nu s-a invatat in programele alea cu denumiri pretioase… Pentru o schimbare reala e nevoie IN PRIMUL RAND de oameni de caracter, de oameni nobili. Daca ai 100 de facultati si iti urmaresti interesele tale, minti, inseli etc – nu ma incalzeste cu nimic.

      Altfel, se intampla ca si pana acum. Promit marea cu sarea pana ajung in functie, apoi… pauza. Fac exact la fel. Doar ca probabil astia o sa foloseasca un alt limbaj, ca doar sunt educati in strainatate…

      • „De ce sanse mai au nevoie daca sunt atat de minunati? Sansa a fost sa participe la programul respectiv. Acum, ca sunt atat de pregatiti, asteptam sa vedem rezultatele, ACOLO UNDE SUNT EI, nu trebuie sa le dam sanse speciale. Nu trebui pusi direct sus.”

        Total gresit pentru ca:

        1. Daca unii dintre ei lucreaza intr-una dintre companiile, sau regiile sau alte institutii de stat centrale sau locale si au functii de executie, ei isi pot face treaba profesionist si dedicat. Dar ce te faci daca sefii sunt dintre cei care au o cu totul alta mentalitate, adica asa mai comunista, mafiota, stiti dumneavoastra, despre ce vorbesc. Deci cam ce sanse sunt ca acesti profesionisti formati intru cu totul alte idealuri decat ale sefilor lor, ce sanse sunt zic, ca ei sa-si puna in valoare cunostiintele dobandite ?! Undeva pe la minus infinit ?!

        2. Daca ei lucreaza intr-o companie privata cum putem noi, societatea beneficia de cunostiintele lor?

        Deci de aia ziceam, sa le dam o sansa, si sa-i lasam sa ne convinga !

  5. Utopii. O parte din punctele enumerate s-ar putea indeplini. Restul sunt imposibil de implementat la nivel central de 200 sau 1000 de tineri bine intentionati

  6. Pot sa inteleg reticenta unora fata de continutul articolului, dar ce-ar fi daca am mai lasa la o parte prejudecatile. De ce nu putem accepta ca si in administratia publica exista oameni bine pregatiti care fac lucruri bune. Asa cum exista medici care isi fac meseria cu onestitate. Daca nimeni nu mai crede ca in toate domeniile mai exista inca oameni pregatiti, intr-adevar e usor sa acuzi, generalizand!

  7. @Otilia (14/11/2015 la 10:56″

    Spuneti:

    „Total gresit pentru ca:

    1. Daca unii dintre ei lucreaza intr-una dintre companiile, sau regiile sau alte institutii de stat centrale sau locale si au functii de executie, ei isi pot face treaba profesionist si dedicat. Dar ce te faci daca sefii sunt dintre cei care au o cu totul alta mentalitate, adica asa mai comunista, mafiota, stiti dumneavoastra, despre ce vorbesc. Deci cam ce sanse sunt ca acesti profesionisti formati intru cu totul alte idealuri decat ale sefilor lor, ce sanse sunt zic, ca ei sa-si puna in valoare cunostiintele dobandite ?! Undeva pe la minus infinit ?!

    2. Daca ei lucreaza intr-o companie privata cum putem noi, societatea beneficia de cunostiintele lor?

    Deci de aia ziceam, sa le dam o sansa, si sa-i lasam sa ne convinga !”

    Eu va informez:

    A.- In tarile invocate in acest articol NU EXISTA: „sa le dam o sansa, si sa-i lasam sa ne convinga” (sa ni se dea, ca asta-i treaba statului, vorba lui Caragiale). Nu se fac experimente, nici nu exista preferinte pentru un grup ci doar COMPETITIE (zeci sau chiar sute de competitori pe o pozitie/loc), la companiile private sau guvernamentale. Chiar daca esti angajat exista o „probation period” de 3 – 6 luni.

    Datorita COMPETITIEI, multi emigranti romani (absolventi de facultati din Romania, chiar si inainte de 1989) ocupa pozitii profesionale sau mangeriale companii private sau guvernamentale/ministere, in tarile de adoptie.

    B.- Daca sunt situatii ca cele invocate la pct.1, este datoria/obligatia celor care le constata
    sa le faca publice ! Presa romaneasca este libera si avida de a le prezenta.

    C.- Sa inteleg ca, asa cum spuneti la punctul 2, ei sunt „buni” numai in anumite pozitii ?

    Iarasi, va reamintesc ca in acele tari pomenite mai sus, exista si „continuous education” …….pentru a fi pregatit pentru pasul urmator, pentru ca nimeni nu este de neinlocuit ! Mai exista si posibilitatea ca o companie guvernamentala/sau unele servicii sa fie privatizate; in asemenea cazuri evident ca noul propietar are dreptul de a-si alege angajatii.

    Eu sunt din cei care au emigrat si am intrat in competitia de care vorbeam.

    Dvs. ?

    Răspunde

    • :) Pai tocmai despre asta e vorba: deoarece decidentii politici au pervetit scopul initial, de-a lungul timpului 286 din cei 579 au ales sa valorifice investitia publica in educatia lor in mediul privat (din tara si din strainatate) sau in institutii europene. Au mai ramas 293 in sistem, care au pregatire si ganduri similare..
      Vasile, poate in mintea ta asta e solutia – sa plecam toti, dar fii putin atent in jurul tau prin tarile invocate in acest articol, si spune-ne cat se investeste in educatie si cat se iroseste?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Florin Demian
Florin Demianhttp://contributors
Florin Demian are 32 de ani și este manager public. A absolvit Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad și deține un master în administrație publică la London Metropolitan University. Lucrează în principal pe planificare strategică, contribuind la realizarea unor studii și strategii, cum ar fi Studiul privind competitivitatea domeniului Turism 2011, Planul Strategic Instituțional al Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice 2014-2016, Strategia privind mai buna reglementare 2014-2020 sau Strategia pentru consolidarea administrației publice 2014-2020, dar și pe implementarea sistemului de control intern/managerial. Este membru în Biroul executiv al Sindicatului Managerilor Publici și în Societatea Globală a Tinerilor Profesioniști Români (GRASP).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro