marți, martie 19, 2024

5 intrebari de bun simt pentru ministrul fondurilor europene

Situatia fondurilor europene pentru urmatoarea perioada devine din ce in ce mai ingrijoratoare, dupa ce negocierile cu Comisia privind aprobarea documentelor strategice au esuat de doua ori in acest an. Mai mult decat atat, riscam sa pierdem bani, deoarece “mai sunt doar 4 luni pana la intrarea oficiala în perioada noului exercitiu financiar si Romania inca nu a finalizat un draft coerent de Acord de parteneriat cu Comisia Europeana, care sa stabileasca in mod clar prioritatile investitionale pentru care se vor acorda cele aproape 40 de miliarde de euro în urmatorii 7 ani.” Si asta in timp ce Croatiei, noua membra a UE, i-a fost aprobat saptamana trecuta planul de investitii alocat fondurilor de coeziune.  In aceasta perspectiva sumbra a viitoarei perioade financiare as dori sa ii adresez domnului Teodorovici 5 intrebari de bun simt:

  1. Problema majora a Romaniei in ultimii ani au fost achizitiile publice din cadrul fondurilor europene. Anul trecut o mare parte a programelor au fost oprite, dupa ce auditorii europeni au descoperit nereguli in procesul de achizitii publice. Anul acesta, la fel. Comisia s-a autosesizat si intentioneaza sa declanseze proceduri de infringement. Blocajul fondurilor europene din perioada 2007-2013 s-a realizat datorită politizarii excesive a fenomenului si din cauza achizitiilor publice cu dedicatie sau a conflictelor de interese. Pentru o mai buna absorbtie de fonduri, trebuie realizat un mecanism care sa avertizeze timpuriu aceste nereguli. Care e strategia Ministerului pentru a aborda cu succes aceste probleme?
  2. S-a vorbit despre Polonia de atatea ori, fiind exemplul pozitiv cand vine vorba de absorbtie si descentralizare adminstrativa. Este dovedit stiintific ca reducerea disparitatiilor regionale s-a realizat in Polonia prin crearea cate unui Program Operational Regional (POR) pentru fiecare regiune in parte  si crearea unui Program Special pentru Estul tarii. Noi de ce nu am creat cate un POR pentru cele 8 regiuni de dezvoltare din Romania, avand in vedere ca fiecare regiune are specificul ei de dezvoltare?
  3. O alta problema in trecut a fost legata de lipsa unui lobby regional la Bruxelles. Zonele de dezvoltare regionala nu au un birou de reprezentare in capitala Europei, care sa atraga fonduri oferite direct de Comisie, care sa promoveze zona respectiva la nivel european si care sa-i faca pe cetatenii si politicienii respectivei zone sa inteleaga mai bine mecanismul de functionare si beneficiile UE. Croatia avea de exemplu birouri de reprezentare regionala inca din 2007, desi a devenit membra in 2013. Noi, cu exceptia UNCJR-ului si a doua reprezentante  regionale (Centru si Nord-Est) lipsim din capitala Europei. Italienii, spaniolii, polonezii au birouri pentru fiecare regiune, iar in unele cazuri exista chiar birouri care reprezinta orase. Pentru parteneriate, pentru proiecte comune. Romania nu a accesat aproape deloc fonduri de cooperare teritoriala, fonduri oferite direct de Comisie. Ce va face Ministerul pentru urmatoarea perioada de finantare 2014-2020 pentru a avea o mai buna absorbtie a acestor fonduri si pentru a beneficia de un lobby regional mai puternic in Bruxelles?
  4. O alta problema din trecut, a fost cea legata de partea de co-finantare a unor proiecte. De unde vor avea resurse financiare anumite comune sau orase, care au intrat in faliment practic,  sa acceseze fonduri europene?
  5. Dezvoltarea regionala haotica din ultimii ani, a facut ca judetele sarace sa stagneze, iar cele bogate să se dezvolte si mai mult. Slaba capacitate administrativa a acestor judete, coroborata cu incapacitatea de atragere a investitiilor straine si lipsa infrastructurii, insa si activitatile preponderente din agricultura au dus la o crestere slaba in comparatie cu orase mai puternice din aceeasi regiune. Problema majora este de management, de resurse umane si de lipsa strategiilor coerente de dezvoltare locale si regionale care sa fie puse in practica. În Romania nu conteaza calitatile manageriale ale unui primar sau presedinte de CJ, cat daca se afla in partidul de guvernare. Cum va fi stimulata competitivitatea administratiilor locale si regionale, prin procesul de regionalizare?

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

  1. Gradul de inapoiere nu se datoreaza lipsei/insuficentei finantarii, adica nu fiindca nu avem bani, ci datorita saraciei morale si spirituale.
    Finantarea a fost stopata deoarece administratiile nu au stiut nici macar sa minta forurile europene, este de presupus ca este mai greu decat cu electoratul, iar daca avem printre europarlamentari ebe si gigi la ce lobby sa ne asteptam?
    Banii europeni oricum sunt pierduti, daca nu-i primim este evident, daca-i primim nu-i primim noi ci structurile unui stat bolnav, la ce sa ne asteptam, la parcuri in parcuri?

  2. Aveti perfecta dreptate desi sunt si exemple care arata ca totusi se poate;mergeti la Alba Iulia(chiar si Arad,Oradea…)si o sa va minunati(sunt sigur)…

    • Mergeti si la Botosani, Caras sau Teleorman…o sa va minunati de asemenea…Dupa cum arata urmatoarele documente (pe baza carora vom primii banii europeni) aceste judete nu vor avea in continuare nici o sansa reala de dezvoltare!

  3. As avea o mentiune: Croatiei i-a fost aprobat planul pentru 2017-2013, adica pentru cele cateva luni din actuala perioada, in care a devenit membra a UE si are drept sa beneficieze de fonduri structurale.

  4. sfanta naivitate! A pune intrebari de bun-simt unui MINISTRU USL??
    Din prorpia sa declaratie: de la 01-01.2012 (deci si 5 luni de guvern NON-USL) pana azi s-au trimis 2000 proiecte cu valoare de nici 5 mld. euro (20 mld.ron). Chiar daca TOATE aceste proiecte se termina in acest an, se verifica, se factureaza si se deconteaza (visuri biroctatice multi-color) nu se atinge acel 50% cu care se lauda si Teodorovici si Ponta.
    Propaganda/praf in ochi!

  5. In intalnirea on-line din 26.07.2013 de pe HN, l-am intrebat pe Dl Teodorovici:
    „lili 26 iulie 2013 la 14:34 #
    1. Mai toate observatiile CE referitoare la gradul dezastruos de absorbtie a fondurilor de la UE aratau drept cauza “slaba capacitatea administrativa” a Romaniei, adica incompetenta celor care lucreaza in institutiile Romaniei.
    Ce-ati FACUT in acest sens, pentru a imbunatati aceasta situatie ?!
    Azi, UE ar mai afirma asta in urma unor audituri, asa cum s-a intamplat de fiecare data pana acum?!
    2. Ati afirmat ca pana la sfarsit de 2013 gradul de absorbtie va creste la 50%, adica facturile platite de CE vor ajunge la 50%, desi azi suntem pe la vreo 21%.
    Ce veti face daca acest obiectiv nu va fi indeplinit, asa cum mi se pare mie acum?!
    3. In anii trecuti toate rapoartele BM la Bucuresti vorbeau despre faptul ca Ministrii Romaniei nu fac management, in loc sa realizeze strategii, planuri de dezvoltare pentru domniile de care sunt responsabili(acestea sunt responsabilitatile unui Ministru), ei practic se ocupa de problemele zilnice, curente, adica munca pompieristica.
    Despre SGG spunea ca “este o nebuloasa”, adica in loc de experti pe domenii care sa puna pe masa Primului Ministru tot felul de programe pe diferite domenii(educatie, sanatate, politici demografice….) la SGG gasim politruci numiti politic care nu fac nimic.
    Ce parere aveti despre aceste Rapoarte ale BM, ce schimbari a facut Guvernul USL in acest sens ?!”
    Raspunsul a fost jenant, ca sa nu zic mai mult… adica, vorbe goale !!!
    Il postez in urmatorul comentariu.

  6. Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 12:43 #
    1.Acest aspect este un subiect discutat in anii trecuti dar si in prezent, si este unul dintre obiectivele tematice pentru noul cadru financiar 2014-2020. Lipsa capacitatii administrative are mai multe aspecte. Pe langa incompetenta unor functionari si teama de asumare a unor decizii, lipsa de pregatire, capacitatea scazuta de a intelege problemele curente si de a identifica solutii adecvate pentru solutionarea acestora, au facut ca Romania sa aiba 5 Programe Operationale din 7 blocate si finantarea aferenta acestora suspendata pentru o lunga perioada de timp. Guvernul a reusit deblocarea a patru din 5 programe, pentru ultimul ramas, POS CCE asteptam decizia de deblocare a Comisiei Europene in toamna acestui an. In paralel, Guvernul ia masuri pentru intarirea capacitatii administrative.
    2. Am ajuns la 21% in luna iulie, aproape de 25% care reprezinta jumatatea procentajului vizat. In sistem se afla un volum de cereri de rambursare care odata procesate si trimise Comisiei Europene, vor atinge 25%. In lunile urmatoare absorbtia va creste mult mai rapid decat in prima jumatate a anului.
    In legea bugetului de stat pe 2013 se prevede ca se vor intoarce in tara 2,5 de miliarde de euro (11 miliarde de RON), iar in Programul de Guvernare este prevazuta o tinta de absorbtie intre 50 si 80% pana la finalul lui 2015.
    Obligatia mea, si ceea ce incerc sa fac cu toate masurile luate, este ca in acest an sa ne apropiem cat mai mult de 50%, toate eforturile pe care le facem sunt in acest sens.”

    „Vom face si vom drege si vom face totul” ….!!
    Vorbe goale…..

    • @lili. Comentariu si concluzii PERTINENTE. Mai adaug:
      A> ca sa incasezi (prin decontare) bani in prima zi de guvernare, careva a EXECUTAT un proiect, a fost verificat si receptionat. Asa ca Teodorovici se impauneaza cu meritele altora
      B. ca sa ai incasari in 2013 la proiecte de infrastructura, proiectul trebuia sa ceara banii si aprobarile in 2010, sa execute in 2011-2012, sa factureze si sa incaseze in 2013.
      C. daca nu lansezi proiecte in 2012 KANCI incasari in 2013-2014.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Gratian Mihailescu
Gratian Mihailescu
Graţian Mihăilescu este expert in dezvoltare regională si consultant în afaceri europene, în prezent încercând să înfiinteze un Institut de Dezvoltare Locală în Timişoara. Absolvent de jurnalism, s-a specializat în Afaceri Europene si Dezvoltare Regională, fiind bursier în Germania, Italia, Belgia şi Ungaria la prestigioase instituţii din ţăriile respective. De-a lungul timpului s-a implicat în activităţi ale societatăţii civile, în ţară sau pe plan extern, colaborând cu clubul RO-UE, Europuls, Liga Studenţilor Români din Străinătate şi alte organizaţii non-guvernamentale din Vestul României. În ultimii ani a publicat articole despre fonduri europene şi dezvoltare regională pe siteuri de specialitate.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro