vineri, martie 29, 2024

Abrambureala cu cei 448 milioane lei ai contribuabililor continuă la Ministerul Cercetării

Am început să scriem pe acest subiect anul trecut în decembrie aici. Apoi, luna aceasta am continuat să explicăm cum funcționează Spirala obscură prin care circulă o treime din bugetul public al Ministerului Cercetării și Inovării.

Să facem o recapitulare scurtă:

  • Ministerul Cercetării și Inovării (MCI) a lansat cu întârziere competiția Nucleu pentru anul acesta. Anume, a fost anunțată în 27 decembrie 2017, conform calendarului competiției. Serios?! Cu patru zile înainte de Revelion, în plină perioadă de sărbători le-ați cerut cercetătorilor ca în nouă zile, incluzând sărbătorile legale și weekendul, să depună proiecte Nucleu care trebuiau să acopere cercetarea din întreg institutul și în baza cărora urmau să fie alocate cel 448 milioane lei de la bugetul central? Adică 1/3 din bugetul național cu care operează MCI? Care parte a acestui demers nu vi pare că duce la irosirea banului public? Desigur că nu spunem asta gândindu-ne că trebuia să mai amânați și să lăsați oamenii fără salarii, ci să vă faceți treaba la timp. În loc să vă ocupați de evaluarea pe repede înainte a unor competiții precum PCCDI trebuia să ședeți și să cumpătați, cum ați făcut în cazul competițiilor PD și TE la care ați început evaluarea la șase luni după depunerea proiectelor.
  • Încă de la lansarea competiției Nucleu era clar că, din vina MCI, INCD-urile urmau să rămână fără sursă de finanțare pentru luna ianuarie și o parte din luna februarie, pentru că lucrurile nu puteau fi înghesuite mai mult, iar contractarea era plănuită pentru perioada 06-12 februarie 2012.
  • A venit perioada 6-12 februarie, și a trecut la fel de grațios, fără ca evaluarea competiției Nucleu să fie terminată. Abia în data de 20 februarie, au apărut rezultatele preliminare ale evaluării pe site-ul MCI. Tot acolo a mai apărut și o nota privind modificarea calendarului propus pentru derularea competiției Programului Nucleu. În acea notă se dă vina pe CCCDI (unul din consiliile cu mulți „C” subordonate ministerului), care nu a finalizat evaluarea propunerilor de proiecte componente conform calendarului inițial, deși au fost adresate numeroase solicitări „verbale”. Ca urmare a acestor inacțiuni din partea CCCDI, Comisia proprie de evaluare a MCI nu a putut finaliza procesul de evaluare.
  • Drept urmare a faptului că CCCDI nu a finalizat la timp evaluarea proiectelor, institutele rămân fără Programul Nucleu și o parte dintre cercetători fara salariu până în luna martie.

Și acum începe distracția! Cu bani publici, evident!

Reținem pentru început următoarele două aspecte: MCI comunică „verbal” cu CCCDI, iar Comisia proprie de evaluare a MCI este ținută pe loc de CCCDI.

  1. Conform HG 1023/2015, art. 9, evaluarea propunerilor de proiecte componente ale programului-nucleu se face pe baza a 10 criterii.
  2. Pe baza acestor criterii CCCDI elaborează şi supune spre aprobarea MCI următoarele:
    a) metodologia de notare şi cea de selectare a propunerilor de proiecte în vederea finanţării;
    b) fişa de evaluare individuală a propunerii de proiect;
    c) fişa de evaluare în panel a propunerii de proiect.
  3. Zis și făcut! CCCDI trece la treabă și prin Ordinul MCI nr.788/27.12.2017 punctele a-c de mai sus sunt bifate.
  4. Până aici am zice că CCCDI-ul e clar de vină că cercetătorii din INCD-uri nu au finanțare pe lunile ianuarie și februarie. Atâta doar că mai este Ordinul MCI nr.787/27.12.2017 privind constituirea comisiei proprii precum și aprobarea metodologiei de evaluare a Programelor-Nucleu de cercetare-dezvoltare pentru anul 2018.
  5. No HOPA! Cum adică? CCCDI face o evaluare, pe bani publici (că doar experții evaluatori nu evaluează pe pițule) și apoi Comisia proprie a MCI decide ce și cum? Pffff!

Să traducem în limbajul contribuabililui român:

  1. Din taxele și impozitele lui se iau 448 milioane lei și se pun la bătaie pentru a finanța INCD-urile patriei (vreo 50 la număr). Știți voi, cele evaluate (degeaba) în 2011/2012 și reacreditate la început de 2016 în baza rapoartelor vechi de câțiva ani. Se face o „competiție” de proiecte prin care se alocă „competitiv” banii, pentru maximă eficiență. Competiția se lansează înainte de Revelion și se încheie perioada de depunere imediat după risipirea vaporilor de șampanie, adică pe 5 ianuarie a.c.
  2. CCCDI evaluează proiectele depuse în cele câteva zile din jurul Revelionului (cu întârziere!) și face o listă finală, cu punctaje bazate pe criteriile prevăzute la art. 9 din HG 1023/2015.
  3. DAR, fiecare INCD a depus vreo 10 proiecte, nu unul, individual. Fiecare din cele 10 sunt evaluate de CCCDI (și oamenii lor) și li se dă o notă. Nota finală a unui INCD nu este media notelor celor 10 proiecte!
  4. Rezultatele merg la COMISIA PROPRIE a MCI care începe distracția! În baza unor noi criterii (vezi Ordinul MCI nr.787/27.12.2017), cu spirit vizionar și profundă înțelegere a tematicilor de cercetare propuse de fiecare din cele aprox. 50 de INCD-uri, cei nouă membrii ai comisiei dau notele finale. Știți emoticonul acela „facepalm” în care zâmbărețul galben își trage o palmă peste față? Cam așa suntem noi scriind aceste rânduri.
  5. Comisia proprie a MCI, cu ai săi 1 buc director general, 1 buc director, 2 buc consilier și 5 buc consilier superior (tradus: funcționari publici) trage linie și afișează lista cu proiectele INCD-urilor și punctajele aferente, alături de procentul din venitul realizat anterior de respectivul INCD, DAR nu în baza evaluării științifice realizate de CCCDI, ci în baza evaluării lor. Da, a funcționarilor publici.

Întrebăm și noi, ca cetățeni de rând: pentru ce atâta tam-tam cu CCCDI, evaluări individuale, note, criterii prevăzute de HG 1023/2015 etc. pentru ca ulterior să ne spuneți: acestea sunt cele mai tari proiecte și merită finanțate?!

Întrebăm și în calitate de cercetători: de când și cu ce scop ne evaluează științific niște funcționari publici care probabil nici nu au doctoratul luat, sau dacă-l au sigur nu acoperă aria de expertiză necesară pentru evaluarea proiectelor venite de la cele aprox. 50 de INCD-uri ale României?

Răspunsul la ultima întrebare este dat de titlul unui articol precedent de-al nostru: Un sfert din bugetul Ministerului Cercetării și Inovării este alocat „din pix” […] Atâta doar că în raport cu bugetul pe 2018 al MCI, nu e vorba de un sfert ci de 1/3.

În loc de concluzii vă recomandăm o căutare pe site-ul nostru folosind cuvântul cheie INCD, pentru că atât am vorbit despre acestea încât se termină bateriile la tastatură. Totuși, dacă nu aveți timp pentru toate, vi-l recomandăm pe acesta, unde propunem și soluții.

Distribuie acest articol

5 COMENTARII

  1. Trist ce se intampla in Romania secolului 21. Aceeleasi minti inapoiate, ca in timpul comunistilor, stopeaza dezoltarea unei tari pentru a-si hranii membrii de partid. Pacat ca la carma Ministerului Cercetarii si in minister sunt oameni care nu au habar de ce inseamna cercetare. Totul este legat de politica in tara asta!

  2. Domnilor, aveti integral dreptate. MCI e ca o masina in miscare ,dar fara sofer. Dar asa merge aceasta tara : se realizeaza anual 10 km de autostrada , se reabiliteaza 3 km de cale ferata , trenurile merg mai incet ca bicicletele, inflatia creste, salariile scad ,asa ca problemele MCI sunt minore fata de ceea ce se intampla la nivelul acestei tari in care contraperformanta este cotidiana, este brand de tara. Si cum sa fie alfel daca tara e condusa de familii gen Cosma si premieri ca madam Dancila care ieri asculta in casca traducerea discursului in franceza a presedintelui CE. Romania sufera de o profunda criza a valorilor , de aici mediocritatea ca brand de tara. Cum ati vrea sa fie MCi atfel decat mediocru? Nu are cum altfel.
    Ati uitat de proiectele PCCF pentru care pregatesc o sticla de sampanie sa o beau cu colegii la la 2 ani de la depunerea proiectului , fara evaluare finala pana in prezent.
    Insa mi-e teama ca daca eu as avea puterea ca pe cei doi Mici sa ii pun secretari de stat la MCI si pe ANC ministru , lucrurile ar merge cam la fel, poate ceva mai bine.
    Suntem criticii cei mai acerbi noi romanii, dar cand e sa facem ceva aici avem o problema, mare de tot. De ce ? Vorba lui Cioran ,nu suntem nemti.

    • mike_the_hunter

      Cel putin unul dintre cei doi Mici nu vrea sa fie nici secretar de stat nici ministru. Imi place ce fac, adica cercetare si nu aspir la functii in care ar trebui sa renunt la asta!
      Cat despre ce s-ar intampla daca oameni ca noi ar ajunte la putere, lucrurile s-ar schimba intr-adevar greu pentru ca inertia in sistem este mare. Poti schimba lucrurile doar daca ai mana libera sa aplici solutii radicale dar si sustinere, indiferent de popularitatea acestor solutii. In Romania este nevoie de un hard reset al intregului sistem si asta necesita sustinere politica neconditionata impotriva vointei majoritatii din sistem.
      Desigur asa ceva este o utopie si sunt preferabili pasii mici, dar acestia sunt din pacate usor de rasturnat. A se vedea scurta evolutie din perioada Funeriu si ce a urmat dupa, adica haosul din 2012.

  3. Bună analogia cu mașina în mișcare, fără șofer, pentru MCI. Continuând-o, șoferul este lipsă la apel pentru că are o treabă de rezolvat, de exemplu o competiție PCCDI.

    Nu am uitat de PCCF-uri, am pomenit de ele în articolele noastre. Chiar am zis că PCCDI are dublul bugetului alocat PCCF, PD și TE la un loc. Oricum, dați o căutare cu PCCF la noi pe blog (http://mic-mic-anc.ro) și veți vedea toate articolele unde pomenim de ele.

    La treaba cu secretarii de stat și ministru – mulțumesc, dar nu mulțumesc! Sau continuând gluma, nu am categoria „Tr” la permisul auto, că este nevoie de buldozer.

  4. No HOPA,
    1.,,Nu intelegeti dvs. cercetatorii Romaniei, ca fara un proiect de tara cu obiectivul reindustrializarii, cei care va decid banii, nu pot practic sa ia o decizie rationala nici pina in iulie 2018!Asa ca bine ca au facut-o macar in februarie!”
    Nu intelegeti dvs. Doi Mici si un Anc, ca in lipsa acestui proiect NU exista practic criterii de evaluare a ceeace trebuie cercetat in Romania, deoarece nu se stie încotro mergem, iar industria si economia nationala este inexistenta?Pentru cine facem cercetare in aceasta situatie, fiind fireasca aiureala si impleticirea birocratica aratata.
    2.Intr-o economie de piata, cercetarea trebuie sa raspunda cererii pietei, economice, industriale, tehnico-stiintifice, tehnologice, stiintifice, etc. din Romania, ori fara economie si industrie nationala aceasta piata lipseste cu desavirsire.
    Fara proiectul de reconstructie a acestei piete – ocupata de firmele straine cu propria cercetare (de orice fel), de unde poate un guvern sa aiba criterii obiective, un dram de rationalitate si viziune – in evaluarea si aprobarea proiectelor de cercetare mai ales in competitia Nucleu?Asa ca haosul si impostura, sint la ele acasa in Ministerul dvs.!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Doi Mici si un Anc
Doi Mici si un Anc
Sistemul românesc de cercetare văzut prin ochii a doi doctori în fizică (Lucian și Octavian) și ai unuia în biologie (Mihai). Publicăm, de asemenea, articole pe teme de actualitate din spațiul public, în măsura în care acestea se suprapun sau au tangență cu ariile noastre de expertiză. Articolele sunt însușite de toți cei trei autori sau sunt publicate sub semnătură proprie. O a treia categorie de articole sunt articolele invitate.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro