vineri, martie 29, 2024

Breaking news: studiile de impact pe legi sunt confidenţiale!

Ministrul de finanţe Ioana Petrescu, întrebată de presă de ce nu i-a prezentat preşedintelui Băsescu studiul care fundamentează măsura reducerii de CAS, a oferit un răspuns uluitor: „Nu i-am dat studiile. Nu sunt publice”.

Din păcate, acest răspuns nu a fost taxat prompt de presă şi de opinia publică.

În caz că nu ştiaţi, Legea 281/2013  pentru modificarea Legii transparenţei decizionale 52/2003, adoptată chiar de actualul legislativ cu mare tam-tam (mare câştig pentru transparenţa guvernării), spune aşa:

„5. Alineatele (2) si (4) ale articolului 6 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de zile lucratoare inainte de supunerea spre avizare de catre autoritatile publice. Anuntul va cuprinde: data afisarii, o nota de fundamentare, o expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, un studiu de impact si/sau de fezabilitate, dupa caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.”

Faptul că ni se spune acum că studiul de impact poate fi confidenţial e un precedent foarte periculos: să ne aşteptăm de acum încolo ca toate legile „incomode” să fie nejustificate? Să acceptăm că asta e o practică normală, chiar dacă e ilegală?

Oare parlamentarii înşişi, care au adoptat aproape în unanimitate reducerea CAS, au avut acces la acest studiu, sau au votat în orb? Poate fi valabilă o lege adoptată în condiţiile în care cei care votează n-au nici cea mai mică idee ce efect are? E acesta noul standard de bună guvernare în România?

Distribuie acest articol

27 COMENTARII

  1. Stimată doamnă Nuțu
    Sincer îmi pare rău de dra. Petrescu – un copil ajuns (din infantilă ambiție) sub o pălărie mult prea mare pentru ea.
    Din păcate, erorile grave pe care le comite acreditează ideea că studiile la universități reputate sunt inutile – vedeți intervenția EBA.
    Orice persoană de bun simț, în situația în care economiști de elită și experimentați precum cei din delegația FMI susțin că argumentația este subțire, ar fi reluat argumentația la studiat pentru perfecționare.
    Ascunderea incompetenței – mai mult sau mai puțin scuzabile – sub masca secretului mi se pare criminală. Și din păcate indirect încurajată de premier.

  2. Felicitări, stimată doamnă! Aţi pus punctul pe „i”!
    Deseori am comentat negativ la adresa articolelor pe care le-aţi publicat pe acest site, însă de data aceasta vă rog să-mi permiteţi să vă felicit.
    În România, pe zi ce trece, totul devine din ce în ce mai confidenţial în materie de politică naţională. Doar prostia şi amatorismul premierului V. V. Ponta şi al domnişoarei ministru (care pare fără nici un Dumnezeu la ora aceasta şi scoate porumbei din gură ca la circ) nu pot rămâne secrete la nesfârşit, iar asta se întâmplă nu din cauza partidelor din opoziţie (vai de capul lor!), ci ca urmare a nesfârşitelor gafe făcute de cei doi protagonişti ai acestei săptămâni.
    Ferească Dumnezeu ca în România să aibă loc un cataclism atunci când domnul V.V. Ponta şi domnişoara Ioana Petrescu se află la conducere, la Palatul Victoria sau, mai rău, la Palatul Cotroceni.

  3. Oamenii nu sunt in stare sa defineasca ce e bine si ce e rau, si tu vrei sa stie ce e aia buna guvernare? Ei stiu sa guverneze si atat, restul nu-i intereseaza, ca doar „totul e relativ”..

  4. Şi se pare că domnul V.V. Ponta a adus-o pe domnişoara respectivă în guvern pentru a o ţine ca pe o floare la butonieră. Astfel, premierul se poate împăuna cu diploma obţinută de Ioana Petrescu la Universitatea Harvard pentru a trece mai uşor sub tăcere, abject, modul cum a obţinut propria sa teză de doctorat. O rog pe stimata dominşoară să mă scuze dacă îi prevestesc acum un viitor sumbru, urât mirositor. Domnul Ponta o va arunca la gunoi de îndată ce diploma de la Harvard nu va mai aduce voturi pentru el şi partidul său.

    • … credeti ca se va simti deranjata pe gramada de gunoi ?!! … Va fi fericita ca a smantanit si ea ceva prin guvern, ca si-a pus deoparte un caltabos, ceva !!! Constiinta este pentru plebee nu pentru nomenclatura !!!

  5. Excelentă intervenţia dvs. doamnă Otilia Nuţu! Distrugătoarea de mit Harvard în România este o ruşine şi pentru cei care au împopoţonat-o cu titluri academice şi pentru propria-i naţie: incompetenţă şi caracter execrabil.

    • ai pus punctul pe i, lucian!

      exact la asta m-am gindit si eu cind am citit replica mamzelei cu diploma la harvard… pai scuzati, dar primul demnitar in stat nu e considerat de ministrul finantelor suficient de abilitat (adica n-are security clearance suficient de ridicata, ca sa vorbesc pe intelesul donsoarei, cum se zice in Nord-America) ca sa citeasc un studiu de impact??

      pai alooooo, madam ministru, pai daca presedintele tarii, no. 1 in Romania, nu poate vedea studiul lui peste sarat, pt ca … „nu e public”, atunci ce sa mai zicem de ONG-uri, ziaristi, sau pur si simplu .. ‘pulimea’ de rind…

      bleah, mamzel… ma duc sa caut o lamiie….

  6. Presupunind ca exista, cine e autorul acelui studiu?

    Sau si asta e secret?

    Dar cred ca ari interesant de vazut ce contin si alte note de fundamentare de la alte legi.

    Par egzemplu, nota de fundamentare de la ordonanta ce instituie garantia de buna conduita in achizitiile publice. Si acea ordonanta avea nevoie de o nota de fundamentare. Putem sa o vedem si noi? Sau si aia e secreta?

    La fel pentru noul Cod fiscal. Nota de fundamentare?

    De fapt, acele note pe care eu le-am citit cuprind numai balarii de genul „in scopul bunei functionari” si alte gulgute (pseudoargumente).

    Dar nu e doar la Guvernul Ponta naravul asta. E de cand sunt legi in Romania. Oameniii sunt incapabili sa le fundamenteze.

    Din simplul motiv ca sunt incapabili sa gandeasca. Despre asta e vorba. Caposenia tine loc de argumente. Fucntioanri si politicieni deopotriva s-au invatat sa repete cu rabdare si perseverenta aceleasi generalitati si prostii pana la exasperare.

    Degeaba le aduci oamenilor acestora argumente. Vor repeta aceleasi prostii pana cand renunti tu sa le mai aduci argumente, ca obosesti.

    Hai s-o spunem pe-a dreapta: e vorba despre PROSTIE.

  7. Solutia? Leacul Prostiei se numeste Foame.

    Reduceti salariile functionarilor si indemnizatiile politicienilor la 25% din ce este in prezent si se vor lecui.

  8. Nu sint publice pentru marea masa a populatiei, dar pentru Presedinte? Da-i hartia si spune-i ca-s de importanta vitala si nu trebuie divulgate. Ok, sa zicem ca-s chestii de securitate nationala – nu-i da nimic, insa spune-i omului de ce nu i le poti da.

    A mai zis ieri ca stia cifrele, dar a crezut ca discutia e politica. Pai cu-atit mai mult, da-i cifrele, ca termini naibii discutia. Si-asa Base nu putea discuta prea mult daca se intra pe finante.

    Justificarile astea sint praf in ochi.

  9. Sa fim seriosi, nu cred ca exista vreun studiu, dupa cum cei doi se uitau unul la altul ca doi elevi prinsi cu temele nefacute. De aceea, replica dnei cu diploma de la Harvard este cu atat mai grava, pe langa aspectul legal semnalat de dna Nutu. Si mai releva si caracterul drei ministrese, in ton cu echipa in care s-a bagat, caci, vorba cea, cin’ se-aseamana se-aduna.

    Situatia este doar exemplificarea argumentului privind rolul unor intelectuali (nu stiu daca sa pun ghilimele sau nu) in ecuatia puterii.

    http://www.mises.org/books/anatomy_of_the_state.pdf

  10. Cifrele si studiile puteau fi cerute de administratia prezidentiala prin consilieri si nu prin tam tam. Dar lui Basescu ii place scandalul de aceea are ce vrea si anume Scandal cu S mare. Inca ceva, Basescu nu e obligat sa intrebe unde a facut Petrescu facultatea pentru ca i se poate retorca: Dar d-ta unde ai facut scoala de securitate?

    • Lipsa de reacţie a celor două personaje „de poveste” (Tontonel şi Zâna Măseluţă de lângă el) nu este deloc în favoarea ideii pe care o susţineţi. Da, ei l-ar fi putut întreba pe Traian Băsescu unde a făcut şcoala de securitate, dar nu au făcut-o. Ambele caricaturi de miniştri au fost nişte mocofani cu mintea îngrămădită. Pentru prostiile pe care le-a făcut în ultimii 10 ani, Traian Băsescu merită multe epitete, deloc plăcute, dar cine să i le spună: un premier care se uită după muştele de pe tavan sau o domnişoară care crede că funcţia de ministru de Finanţe nu este una politică (Mare gogomănie! Aşa a învăţat ea la Harvard, probabil!) şi vine ca o floricică în faţa taurului, minţind cu neruşinare despre studiile de impact care, în opinia sa, ar fi secrete pentru cel care are dreptul să ordone intrarea României într-un război sau să încheie o pace.

    • Cifrele trebuiau sa se gaseasca in nota de fundamentare.

      Acea nota nu e un exercitiu de compozitie stilistica sau un test de gramatica.

      Acea nota de fundamentare trebuie sa … ghici? Sa fundamenteze necesitatea legii respective. Ceea ce nota nu face, rezumandu-se la simple afirmatii fara acoperire.

      La fel, reducerea CAS se prespune ca face parte dintr-o masura de stimulare economica sau de reechilibrare structural, caz in care ea trebuie insotita de alte masuri care sa canalizeze masa de bani astfel aparuta spre – sa spunem – investitii.

      Un program politic ar trebui sa contina astfel de masuri, intr-o combinatie de bun-simt.

      Din pacate, de zeci ani de zile, nu avem nici un program politic.

      Din acest punct de vedere nu am evoluat deloc de la retorica fornaitoare a comunismului, sau chiar as spune ca am involuat.

      Povestea asta a generat in spatial public o dezbatere asupra comportamentului participantilor, in loc sa aduca in prim-plan carenta majora a politicului, anume aceea de a fi incapabil sa identifice cauzele si sa argumenteze masurile.

      Am avut totusi o sansa in dobandirea staqtutului de Stat Membru al Uniunii, situatie care cel putin ne-a pus pus la indemana ceva ce putem imita/copia/maimutari.

      Cu sau fara CAS micsorat, tot aia e, pentru ca nu avem habar de ce vrem sa luam masura asta, ce inseamna ea si pana la urma ce vrem sa facem.

    • Domnul Bruma, o lasam si noi mai moale cu deturnarea discutiei si atacul la persoana? Pentru cei care nu stiu, acestea sunt metode tipic securiste de a ingropa o discutie care nu ne convine.
      Articolul asta este despre altceva. Si e la obiect.

      • Domnul Florin, cand vrei date precise de la cineva nu-l intrebi unde a facut facultatea ci esti cat se poate de politicos si de buna credinta, adica nu ataci persoana asa cum a facut Basescu (observ ca sinteti de acord ca nu trebuie atacata persoana) Sper ca intelegeti ce vreau sa spun.

        • mosiu’ Dan,

          daca ai privit clipul video in totalitate, ai vazut ca Base a cerut de citeva ori cifrele in cursul discutiei, deci sa lasam mai moale stilul de invaluire ca sa se uite subiectul discutiei ….
          nu i s-au dat, cu obstinatie, de catre cei obligati sa o faca.

          auzi la ea, mamzela .. .cica nu erau publice cifrele… pai daca nici pt primul demnitar in stat un asemenea studiu nu e public, pt cine e?

          doar pt plagiatoru’ en-chef?

          aveti un raspuns la asta, mosiu’ Dan?

  11. Ingineria sociala post-comunista si mentalitatea de tip securist

    La loc comanda ! Dupa La 25 de ani de la Revolutie cei care mai dorm inca sunt treziti la realitate cu o singura fraza-şoc rostita de un absolvent roman de la Harvard care pune un diagnostic politic si social crunt pentru „o tara democrata si intrata in Uniunea Europeana” aratand cu cinism logica interna a megamasinii sociale care striveste romanii in mod planificat, metodic ( adica „stiintific” in termenii de alta data) …chiar si fara stirea presedintelui acelei tari( ?!:))) ca sa nu mai vorbi de cetatenii ei care (nu) au dreptul sa stie cine , ce, si de ce ii loveste fara preaviz :

    „Nu i-am dat studiile ( presedintelui Traian Basescu). Nu sunt publice” ( :)) )

    Ioana Petrescu
    Ministru de finante

    Ca sa intelegem cat de grava este situatia si ce efecte poatea avea o singura fraza a unui ministru educat la Harvard , este suficient sa comparam aceasta viziune a unui oficial din guvernul roman actual ( in asemenea cazuri fiecare cuvant este ales si masurat cu maxima atentie! ) , cu o alta din anul ……….1961 , dar dintr-o tara cu adevarat democrata :

    Cuvântul „secret” însuşi este respingător într-o societate liberă şi deschisă iar noi, ca popor, ne opunem prin istoria şi moştenirea noastră societăţilor secrete, jurămintelor secrete şi procedurilor secrete.

    John F.Kennedy
    (The President and the Press: Address before the American Newspaper Publishers Association, 1961 )

    Singurele corelatii posibile pot fi facute cu un text uluitor si imposibil de incadrat intr-o mentalitate democratica si scris de catre un absolvent al unor intitutii mai terestre , dar de la noi : Ion Duvac – Cultura de intelligence a decidentilor politici*) sau cu o teza la fel de uluitoare a unui absolvent roman instruit tot in Occident (http://www.contributors.ro/author/alexandru-cabuz/?bio) dar care vrea sa faca o reforma in sistemul de cercetare dezvoltare si inovare din Romania desi este convins ca noua elita respectiv clasa conducatoare a Romaniei si acum si pe viitor este formata tot din …ramasitele vechii elite comuniste si securiste**).
    Ca sa nu fim totusi maliţioṣi , dupa 25 de ani am facut totusi un progres oficial : stim cum stam si pe ce picior dansam !

    Detalii pentru cei interesati :

    http://www.jfklibrary.org/Historical+Resources/Archives/Reference+Desk/Speeches/JFK/003POF03NewspaperPublishers04271961.htm
    Traducere partiala : http://www.depindedenoi.ro/articole/politica/discursul-lui-jf-kennedy-despre-societatile-secrete.html

    *) Ion Duvac – Cultura de intelligence a decidentilor politici -http://www.scribd.com/doc/43797433/Duvac-Cultura-de-Intelligence-a-Decidentilor-Politici-2007
    Ion Duvac – Cultura de intelligence a decidentilor politici – http://pseudointelectuali.blogspot.ro/2010/01/cultura-de-intelligence-decidentilor.html

    **) „Rămăşiţele elitei comuniste, din care Securitatea formează un segment important (deşi nu majoritar), sunt exact noua elită de care vorbesc, şi care a câştigat alegerile pe 9 decembrie. Aceasta este clasa conducătoare a României, şi acum, şi în viitor. Problema principală este lipsa sa de maturitate şi responsabilitate, care explică comportamentul uneori primitiv, sfidător şi imoral. Argumentul este că ea trebuie să înceapă să îşi asume rolul de clasă conducătoare cu mai multă seriozitate şi responsabilitate.”
    http://www.contributors.ro/editorial/despre-cultura-politica-a-romanilor-iii-regioligarhia/#comment-115451

  12. Am cautat ieri si, mai ales, aseara, toata presa ca sa gasesc comentarii despre abordarea absurda ca presedintelui tarii nu ii datora prezentarea unor rapoarte. Este singura publicare serioasa pe care am gasit-o.
    Avand in vedere ca exista cateva abordari in nota umoristica, am impresia ca imaginea doamnei ministru de finante este asociata tot mai mult cu cea a lui Ponta recunoscut ca mincinos si neserios.
    Cred ca este tot mai evidenta lipsa totala de experienta intru-un mediu corporatist sau de administratie de nivel inalt, alaturi de oameni de calitate.
    Din mediul academic a venit direct consilier pe langa Ponta de unde a sarit ministru si, de aici, in razboiul politic.
    Pentru mine este de neinteles lipsa totala de maturitate sociala, as spune chiar inadaptabilitate sociala, a doamnei. Nu pot intelege cum un om cu PhD la Harvard intr-un colectiv coordonat de Martin Feldstein (despre care se stie cum a intrat in conflict cu Reagan) a trait cu iluzia ca un ministru de finante intr-un guvern politic isi poate pastra pozitia de tehnocrat. Asta nu se poate in nici o tara din lume, nu numai in Romania unde luptele politice capata dimensiuni „canibalice”.

    • Un PhD la Harvard este de fapt o forma de studii universitare, nu o marca de excelenta, cum pare.

      Sunt de accord ca trebuie experienta in afara de studii, dar nu m-as hazarda sa include aici experienta in mediul corporatist. Sunt mult prea multe inforamtii despre climatul mai putin snaatos din corporatiile de pe aici ca o astfel de experienta sa insemne totusi ceva.

      Cred insa ca de fapt nu e vorba despre o persoana sau alta, ci despre o cultura a non-sensului care s-a generalizat in societatea romana si, intr-adevar a „canibalizat” bunul simt si argumentatia.

      Nu doar in spatial politic, ci si in cel public si – culmea! – cateodata am impresia ca si in cel privat.

      • Cand am folosit cuvantul corporatie (poate nu in cel mai fericit mod) m-am gandit la o organizatie privata mare si foarte mare sau importanta. Este un mediu in care poti castiga extrem de multa experienta chiar daca atmosfera nu este cea mai sanatoasa. Si in nici un caz nu m-am gandit la ceva in Romania. Eu vorbesc din perspectiva incercarilor, esecurilor si reusitelor mele. Una este cand o iei in fata de pe pozitia de consilier / advisior / analist / asistent… si pierzi chiar slujba si alta cand te faci de ras din prima, ca ministru, fie si intr-o prapadita de tara cum este Romania.
        Daca ar fi lucrat macar o luna in mediul privat ar fi stiut ca nu poti sa afirmi ceva de genul „imi iau proiectul si plec” sau „eu nu am vrut sa ii dau sefului statului studiile de fundamentare”.
        Cred ca as putea scrie pagini intregi pornind de la copiii care lupta pt note orbi la tot ce se intampla in jurul lor si pana la tinerii, plini de calitati si cunostinte de altfel, dar care nu inteleg ce inseamna responsabilitatea, trecand prin categoria specialistilor cu super-diplome si acreditari care de fapt sunt tehnicieni in a scrie eseuri, rapoarte si proiectele. Si sa nu uitam specialistii exceptionali dar care refuza sa scie proiecte pt ca ii enerveaza vorbaria. Ma lupt cu ei zi de zi, incerc sa gandesc ca nici eu nu eram mai breaza la varsta lor desi aveam alte pacate.
        Ca Ponta este inconstient stiam, dar de la ea asteptam ceva mai mult. A trait 14 ani intr-o tara in care exista o cultura a valorilor ceva mai articulata decat la noi, a fost educata intr-un mediu academic in care responsabilitatea este cultivata, pe langa oameni absolut remarcabili. Si nu a invatat nimic. Nu pot sa inteleg cum a fost cu putinta.

        • Dacă ar fi muncit pe brânci pentru a se întreţine în SUA şi a plăti toate studiile respective, probabil că ar fi fost mult mai responsabilă cu propria sa muncă – indiferent dacă îşi desfăşoară activitatea în SUA, România sau Africa. Bănuisc faptul că cineva i-a plătit studiile şi a susţinut-o cumva, material, pentru a absolvi cursurile respective.

          • Dl Opris,

            Apropo de intrebarea Dvs cum si-a platit mamzela ministru studiile, presupun ca cele de mai jos, din CV-ul ei, au ajutat…

            https://www.publicpolicy.umd.edu/sites/default/files/ioana-cv_0.pdf

            Honors, Scholarships, and Fellowships:
            2012 RASA Award for Summer Research
            2005-2008
            Starr Fellowship for Economics of National Security
            2003-2005
            Rita Ricardo-Campbell Fellowship in Economics
            2003-2004
            Horton-Hallowell Fellowship
            2003
            Natalie Bolton Faculty Prize in Economics – Best Empirical Paper in Economics, for “Executive Compensation in Fortune 500 Companies: The Role of Macroeconomic Fluctuations, Company Structure, and Performance” (with Tabinda Khan and Ayesha Sattar), Martha Davenport Head Department Prize – Outstanding Mathematics Student, Phi Beta Kappa, Sigma Xi (science honor society), Omicron Delta Epsilon (economics honor society)
            2002
            Schiff Fellowship for outstanding honor thesis
            2001
            Parents Internship Program summer

            • Doamna Divaria,
              Probabil că au ajutat, dar din datele prezentate de domnişoară rezultă faptul că, în primii trei ani (2000-2003), nu a produs un venit care să-i permită achitarea taxelor de şcolarizare, hrana, chiria şi întreţinerea zilnică. Ştiu câte ceva despre taxele de studii americane deoarece au fost o perioadă la Washington (în anul 2012, media era de 9000 de dolari pe an). Este de apreciat pentru faptul că a reuşit să obţină burse în perioada 2003-2008, dar acestea acoperă în general taxele de studii, nu mijloacele de subzistenţă. Aşa este sistemul la ei şi cred că domnişoara nu a primit ajutor special din partea statului american deoarece nu este cetăţean american, iar dacă a primit viza J nu avea voie să muncească legal în SUA.
              S-ar putea să mă înşel, însă cred că este lipsită de sens o continuare a cercetării în această direcţie. Imaginile difuzate luni seara în România dezvăluie o parte a caracterului său şi modul cum înţelege să se comporte la o întâlnire cu preşedintele unei ţări (pe care l-am criticat de nenumărate ori în articolele şi comentariile mele).
              Eu pun în continuare sub semnul întrebării CV-ul domnişoarei, dar n-am timp de pierdut cu problemele sale. Îi doresc să fie sănătoasă şi să aibă succes ca ministru de Finanţe deoarece poate influenţa pozitiv veniturile de trai ale tuturor românilor, prin creşterea treptată a lor. Dacă se ia însă după şeful său direct, domnul V. V. Ponta, domnişoara va avea în continuare probleme. O noapte liniştită vă doresc!

  13. Excelent articolul!

    Cred ca nu ramane decat ca Dna Ministru sa publice pe site=ul mfinante.ro argumentatia sa care nu numai ca trebuie sa lamureasca un Presedinte, dar cred ca este cu mult mai imprtant ca trebuie sa lamureasca pe toti fraierii de rand ca ceea ce se face astazi maine nu se darama sau duce la impozite si taxe mai mari de la 1 ian. 2015.

    Si as mai adauga trei intrebari pentru dna Ministru:

    1. care este factorul de multiplicare pe care l=-a folosit?
    2. Crede in formula MV=PQ si daca da, care o fi oare viteza?
    3. Oare in cat timp apar efectele masurii anuntate? Contabil cred ca dureaza cel putin 2-3 luni.

    Multumesc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Otilia Nutu
Otilia Nutuhttp://expertforum.ro
Ana Otilia Nuţu este analista de politici publice în energie la Expert Forum și este Co-chair al Eastern Partnership Civil Society Forum

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro