joi, martie 28, 2024

Cât ne costă incompetența funcționarilor?

Cred că oricine ar vrea să știe asta, mai ales domnul prim ministru Mihai-Răzvan Ungureanu. Nu ar fi ușor de calculat, cred însă că suma este pe undeva pe aproape, dacă nu chiar mai mare decât cea pe care dânsul își dorește să o atragă urgent la buget. Toate procesele pierdute la CEDO de statul român se datorează funcționarilor sau judecătorilor (plătiți și ei de stat). Sumele neîncasate din fondurile europene, datoriile imense ale statului urmare a proceselor pierdute cu sindicatele pornesc de la reglementări și din activitatea unor funcționari slabi sau rău intenționați.

Cea mai recentă și mai dureroasă problemă este cea a fondurilor europene. Aceasta este una mult prea importantă pentru a fi lăsată la atitudinea unor funcționari frustrați de prin birourile ministerelor. Potrivit ghidurilor inițiale pentru proiecte salariile care s-ar fi putut plăti pe programul de dezvoltare a resurselor umane ar fi fost ceva mai decente și motivante. De ele ar fi putut beneficia și angajații statului pentru a-și îmbunătăți veniturile și așa destul de mici și pentru a se perfecționa în programele de dezvoltare a resurselor umane.

Astfel salariații organismelor intermediare care gestionează fondurile au avut salarii susținute 75% din fonduri europene. Cu o astfel de susținere externă, la fiecare leu investit de stat în salarii suma încasată la bugetele statului era de 1,8 lei, numai din contribuția directă. Dacă socotim și TVA-ul și alte contribuții indirecte, suma returnată este cel puțin dublul celei investite. Dar minți „luminate” au redus salariile acestora și implicit suma câștigată de stat. Mulți angajați au plecat din sistem, cei rămași nu au motive să lucreze la standarde de calitate și eficiență europene pe salarii egale cu ale unor îngrijitori de pe stadioane. Cei care au rămas au câștigat și ei procese dar banii nu vor mai fi plătiți de UE ci din bugetul statului.

Proiectele semnate înainte de 2011 ar putea merge (care merg…) legal pe sume rezonabile pentru angajați. Și aici însă angajații statului sunt urmăriți pentru a fi discriminați, în ciuda faptului că statul câștigă cel puțin dublu investiției sale (doar pe unele axe contribuția statului este 25%, pe majoritatea este mai mică). În 2010 au fost modificate ghidurile astfel încât resursele umane plătite prin instituțiile statului să nu mai beneficieze de atâția bani. Banii, dacă vor mai putea fi atrași, se preferă să fie cheltuiți nu cu personalul angajat cu contract ci cu firme de consultanță. Încercarea din toamna lui 2009 a arătat la evaluarea proiectelor că acestea sunt mai mult căpușe incapabile de calitate pe care nu te poți bizui la un control serios din partea UE.

Acum unii secretari de prin ministere nu mai încap de angajații structurilor descentralizate care nu sunt funcționari publici și pot lucra în proiecte. Muncesc din greu  contra interesului României. Pe fondurile europene salariile este profitabil să fie cât mai mari chiar și în cazul în care beneficiarul este statul – am văzut că prin banii investiți atragem o sumă cel puțin de trei ori mai mare, iar câștigul minim direct pentru statul român ar fi de 80%, iar luat global câștigăm pe puțin dublul sumei investite. Dar pentru că prin ministere funcționarii publici nu au putut să fie plătiți cum ar dori ei pe proiecte, împiedică  și pe alții să o facă.

De exemplu, un domn C. Nedelcu din ministerul educației, cu sprijinul unui domn V. Mocanu de la ministerul muncii se străduiesc din răsputeri să reducă salariile de la toți beneficiarii instituții ale statului din sistem. Aceasta ar reduce fondurile absorbite, sumele intrate la buget și evident calitatea muncii celor care trebuie să implementeze proiectele. Pe unele proiecte va fi imposibilă finalizarea deoarece, spre exemplu, care softist priceput stă pentru maxim 350 euro/lună când la privat câștigă cel puțin 1000?  Statul de ce nu ar putea oferi aceeași sumă pentru a face un lucru bun? Cu insistența lor aceștia impun o discriminare neconstituțională chiar în fața UE între cei care lucrează la stat și cei care sunt la beneficiarii privați de fonduri.  Evident că în instanță interpretările impuse ad-hoc vor cădea, dar cu ce preț? Că Europa nu plătește prostia funcționarilor… Va da statul diferența? Este evident că la mijloc nu poate fi decât interesul de a prejudicia bugetul statului prin reducerea contribuțiilor și a împiedica modernizarea reală a acestuia prin POSDRU, demotivând angajații care lucrează la stat.

Ar fi de dorit ca instituțiile abilitate ale statului să facă  bine socotelile privind beneficiile statului cu angajații săi pe fonduri europene și să se opună intereselor clientelare, care vor să mute banii alocați inițial pe resurse umane spre firmele private. În situația actuală, forțând interpretarea unor legi cu intenția de a acuza beneficiarii,  organele de control pot fi puse în situația hilară de a cere despăgubiri pentru prejudicii care nu pot fi dovedite decât ca beneficii pentru statul român, deoarece sumele atrase de la UE nu pot fi considerate prejudicii fiindcă nu aparțin statului.

Aici este doar un exemplu simplu în care se poate vedea cum prin funcționari orientați contra intereselor statului se pot pierde dintr-o singură mișcare sute de milioane de euro, cum îți poți bate joc, ca stat, de mii de angajați forțând interpretarea legilor generale peste legile speciale, în favoarea unor interese clientelare.

Probabil că problema clientelismului va fi rezolvată la noi doar atunci când vor plăti pentru incompetență nu  incompetenții ci cei care i-au angajat sau numit pe post.

Distribuie acest articol

21 COMENTARII

  1. In orice companie private de obicei la inceput ai salariul mai mic si apoi daca confirmi faci treaba
    aceasta iti poate creste (mai mult sau mai putin).

    In niciun caz acesta nu o sa iti creasca daca nu ai sa muncesti pe motiv ca si asa nu iti dau prea multi bani.

    Daca muncesti si nu se vede si in salariul acest lucru atunci poti sa ceri si daca nu ti se da ai optiunea de a pleca in alta parte.

    Dar cei de la stat vor sa fie platiti inainte de a se vedea un rezultat din mumca lor.

    Acum ei vor sa si fie platiti ca stau degeaba nu ca muncesc.

  2. Dimpotriva, functionarii care lucreaza cu fonduri europene sint MULT PREA BINE platiti.

    Eu inteleg argumentatia dvs, insa problema nu consta in faptul ca toata lumea ia salarii mici. De fapt, la cum se munceste, ar trebui sa le aiba chiar mai mici.

    Ceea ce lipseste institutiilor care se ocupa de fondurile europene este EFICIENTA.
    Functionarii din ministere vor evita aceasta cu orice pret, pentru ca, daca devine vizibila, ori muncesc, ori zboara. Nu le convine. Asa ca grila de salarizare va avea in vedere orice, in afara de eficienta.

    Asa cum se intimpla acum, acestia isi fac o obsesie din a verifica virgule, a cere cele mai elucubrante adeverinte, sau a gasi orice motiv pentru a declara neconformitati – pentru ca atunci nu risca nimic (ei isi asuma raspunderi doar cind aproba) – devenind, de fapt, o piedica in calea proiectului, in loc sa fie un ajutor.

    Functionarii din aceste institutii ar trebui platiti in functie de cite proiecte au in derulare, cite au avut succes, cite rateuri au avut si de ce, etc.
    Daca n-ai proiect in derulare, pleci acasa.
    Sau daca ai proiect realizat inainte de termen, iei prima.
    Iar bugetul institutiei trebuie raportat la numarul de proiecte atrase, si apoi realizate.

    Desi articolul incearca sa fie documentat, este evident partinic, in favoarea bietilor functionari platiti prost – adica ce, de-aia nu sint eficienti?
    Critica adusa domnilor alora din ministere este corecta si binevenita, insa marirea salariilor ca sa stea softistii la lucru e poezie de gradinita.
    Hai sa fim seriosi. N-ati face decit sa cheltuiti si mai multi bani pe niste institutii neeficiente – si asa ii aruncam in vint acum, de ce sa nu aruncam si mai multi?

    • Eu as lua urmatoarele masuri:

      a) Nici un functionar la fonduri nu se mai angajeaza fara o experienta demonstrata in calitate de beneficair – Tot patitu’i priceput!

      b) Salariul functionarilor de la fonduri ar trebui sa fie format dintr-o parte fixa = salariul minim pe economie + o parte variabila proportionala cu rata de absorbtie.

    • Stimate domnule Jafo,
      Cred ca sunteti mult in afara problematicii discutate in articol, ca sa nu mai spun ca habar nu aveti care este nivelul de salarizare al „palmasilor” care lucreaza in structurile de gestionare a proiectelor europene. Nu vorbesc aici de sefi si de sefuleti. Din fericire pentru experienta mea profesionala am lucrat intr-o asemenea structura pina acum 3 ani. Si urmaresc atent ceea ce se intimpla in continuare acolo, chiar daca am plecat „din sistem”. In primul rind, ca sa lucrezi pe asemenea proiecte trebuie sa vorbesti cel putin engleza si o tira de germana sau franceza. Apoi trebuie sa mai ai „putin habar” de programele operationale, ghiduri, manuale, formulare si proceduri si multe alte chestiute de genul asta precum si unde se gasesc, cui trebuies adresate, cum trebuiesc interpretate, corectate, etc. Dupa asta trebuie sa stapinesti si o anumita arta a comunicarii, adica know how-ul completarii acestor documente, al relationarii cu functionarii de la Comisia Europeana si de la celelalte institutii ale UE (Curtea de Conturi, Curtea Europeana de Justitie, OLAF, etc). De asemenea trebuie sa dezvolti o relatie profesionala, care are si anumite aspecte personale cu toate persoanele de contact din aceste institutii (nu ma refer aici la cadouri sau alte chestiuni de genul asta, ci ma refer la INCREDERE. Si nu in ultimul rind, aceste proiecte nu sunt proiecte de valoarea unei duzine de creioane. MAjoritatea dintre ele (ma refer la cele care pleca de la Ministere sau agentii sunt proiecte de sute de milioane de EURO. Si in general echipa care pregateste proiectul (excluzind seful care semneaza la urma) hotaraste soarta acestuia. Daca va fi un succes sau va fi un esec. Si ma refer aici la initiere, derulare si inchirerea proiectului. O asemenea echipa nu deruleaza doar un singur proiect ci mai multe proiecte odata. Iar cind esti raspunzator de sute de milioane de EURO, cind ai adus acesti bani in tara, i-ai gestionat corect, fara sa fi obligat sa ii rambursezi la final cind vine auditul Comisiei Europene sau al Curtii de Conturi Europene, atunci va spun sincer ca un venit net de 1500 – 2000 de euro/luna pentru un „palmas” este rezonabil in Romania, avind in vedere ca la programe si sume echivalente un asemenea „palmas”, are statut de consultant sau expert si este platit cu sume nete intre 5 si 10 mii de euro/luna. Plus bonificatii. Si credeti-ma ca nu vorbesc din carti. Ci din realitatile pe care le cunosc indeaproape. Va doresc o zi buna si mai multa intelepciune inainte de a face comentarii. Felicitari pentru articol d-le Vlasin. Ar trebui prezentate exeplme clare pentru fiecare ramura in care Romania acceseaza fonduri europene. Oricum fiind functionari, informatiile sunt publice asa ca un demers jurnalistic pe aceasta tema ar fi interesant. Doamne ajuta

      • Citat:

        „sincer ca un venit net de 1500 – 2000 de euro/luna pentru un “palmas” este rezonabil in Romania, avind in vedere ca la programe si sume echivalente un asemenea “palmas”, are statut de consultant sau expert si este platit cu sume nete intre 5 si 10 mii de euro/luna”.

        Comentariu:

        De unde pana unde cunoasterea unui ghid de finantare ar trebui platita cu 2000 euro pe luna!?

        De ce juristii care reprezinta un minister sau care verifica caiete de sarcini ar trebui atunci sa fie platiti cu 8 milioane de lei pe luna?!

        Nimeni nu ii tine pe functionarii din OI/AM sa treaca la consultanta privata si sa fie platiti cu 10,000 EUR pe luna, daca li se pare ca sunt atat de buni. Serios. De ce nu pleaca consultanti privati?

        • Stimate domnule Dedalus,
          Nu este vorba doar de simpla cunoastere a unui ghid de finantare. Cunosc aceste lucruri in detaliu pentru ca le verific. Este vorba de gestionarea efectiva, da capo al fine a proiectului. De la initiere pina cind se intocmeste scrisoarea de inchidere ( la maxim 5 ani dupa ultima plata efectuata de catre Comisia Europeana catre Organismul Intermediar). Deci nu este chiar atit de simplu si nu se reduce totul la cunoasterea unui ghid de finantare. Daca dumneavoastra cunoasteti perfect regulle de circulatie inseamna ca stiti sa conduceti o masina la fel ca si Mika Hakkinen? Pe de alta parte nu uitati ca administratia europeana este totusi administratie si este puternic birocratizata. In cele mai multe cazuri hatisurile birocratice sunt mult mai incilcite in institutiile europene decit la nivel national. In ceea ce priveste cele doua categorii de functionari, va invit sa faceti un stagiu la Comisie sau la o alta institutie a UE si pe urma va puteti pronunta asupra activitatii si calitatii muncii functionarilor. Sau si mai vbine, participati la o competitie EPSO si daca veti incheia cu brio competitia si veti ajunge pe o lista de rezerve poate veti avea sansa sa accesati un post intr-o institutie UE. Va doresc un week-end placut. Doamne ajuta!

  3. Buna ziua, domnule Vlasin!

    As dori eu sa va intreb unde vedeti dumneavoastra legatura de cauzalitate dintre salariile mai mari pentru functionarii implicati in gestionarea si monitorizarea proiectelor finantate prin programele operationale si o absorbtie mai buna a fondurilor. Un nivel mai mare al veniturilor salariale nu duce intotdeauna la o activitate mai buna. Mai ales daca vorbim despre aceiasi oameni cu salarii mai mari.

    As dori sa va reamintesc ca inainte ca veniturile functionarilor sa fie reduse, se castiga cel putin binisor „lucrand pe fonduri”, iar rezultatele erau in cel mai bun caz la fel de proaste. Modul actual de organizare a alocarii acestor fonduri ne-a dus in situatia de a avea proiecte cu bugete nerambursabile de 5 mil EUR si cu nici 2000 de beneficiari pe proiect. Care beneficiari nu fac cursuri de bucatari la Cesar Ritz in Elvetia ci niste amarate de cursuri calificare autorizate pe genunchi de pe azi pe maine.

    Daca nu ar exista multe impedimente procedurale, eu personal as propune externalizarea activitatilor de monitorizare si control a organismelor intermediare.

  4. Observ ca mai nou se aduce tot mai des ca justificare a incompetentei si coruptiei din aparatul de stat nivelul de salarizare scazut. Practic se incearca inocularea ideii ca e ok sa fii corupt, incompetent sau sa nu iti faci corespunzator treaba pe motiv ca nu esti bine platit. Daca imi dati voie, a fi primar, politist, functionar pe fonduri UE, functionar in orice institutie a statului este o optiune, nu o obligatie. Vorbim despre oameni angajati pe un salar sa faca o anumita munca, nu de sclavi pe plantatie manati cu biciul. Si exact la fel ca in privat, cui nu ii convine salariul sau conditiile de munca e liber sa isi caute alt job. In loc sa cerem o selectare si evaluare mai riguroasa a personalului stam si le plangem de mila ce prost sunt platiti si vindem iluzii privind competenta si seriozitatea la care vezi doamne s-ar ridica brusc daca ar fi mai bine platiti.

  5. Problema generala este aceea ca sunt prea multi cei ce isi dau cu parerea fara sa cunoasca in detaliu problema. Citind comentariile de mai sus este evident care a fost scris de persoane care cunosc sistemul si adevaratele lui probleme si cei care doar s-au confruntat cu unele dintre ele. Situatia nu este de loc simpla si in consecinta nici solutiile nu sunt simple. Pe de o parte nu e suficient sa cresti salariile ca sa ai parte de functionari eficienti si competenti, iar pe de alta parte nu putem spune cui nu-i convine sa plece. Pentru ca asta s-a si intamplat. Multi dintre cei carora nu le-a convenit (salariu, sistemul …) au plecat. Si ce/cine a ramas? Au ramas si oameni devotati si eficienti, care au continuat sa spere ca pot schimba ceva, insa cei mai multi sunt cei care nu si-au gasit in alta parte sau carora nu le convine sa plece in alta parte si sa piarda acel dolce far niente pe doi bani de la stat.
    Ceea ce ar trebui sa fie evident este faptul ca daca se va continua asa, e clar ca vor ramane cei din ultima categorie si nu ar fi tocmai indicat.
    Dar cui ii pasa? Ca se tot dau termene, ultimatumuri (ex. toate cererile de rambursare vor fi procesate in 45 zile), dar atat timp cat nu pui la dispozitie si mijloacele care sa ajute, nu vor ramane decat alte termene depasite si promisiuni desarte. Sau si mai rau, din criza de timp si oameni insuficienti si insuficient pregatiri, vom avea plati neeligibile aprobate, suspendarea platilor de catre Comisie si alte asemenea.

    • Romanii au inventat reguli complicate, greu de verificat. Prin urmare, activitatea s-a complicat la randul ei.

      Nu poti insa sa generezei o prblema = reguli complicate, greu de urmarit si pe urma, in loc sa o rezolvi simplificand reguilile, sa dai salarii mai mari ca oamenii sa stea sa se lupte cu ele.

      Solutia e simpla:

      Nu creati doua categorii de funcionari: unii „europeni” platiti mai bine si unii „romani” platiti mai prost!

      Simplificati procedurile astfel incat munca celor doua categorii de funcitonari sa fie echivalenta.

    • Va informez ca la ACIS-Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor structurale, din cadrul Ministerului afacerilor europene, un functionar cu 5 ani experienta, are salariul de 31 milioane lei net. Un sef serviciu, un director – mai mult, logic. Comparativ cu alte structuri din administratia romaneasca,
      deci nu putem vorbi despre salarii mici pentru bugetarii care lucreaza cu fonduri….

  6. Corect. Parlamentari cu 1000 euro net pe luna, primari care incep de la 300 de euro pe luna.. Si ne miram de ce acele posturi sunt ocupate aproape exclusiv de persoane incapabile sa evolueze si dispuse oricand sa castige un ban (ne)cinstit ocolind regulile sau modificandu-le daca e nevoie.
    Sa ne imaginam un antreprenor privat care incepe o afacere si angajeaza doar la 1/4 din salariile de pe piata cu promisiunea ca daca fac performanta le creste salariile… Ce ‘valori’ credeti ca va atrage?
    Partidelor mari le convine aceasta situatie pentru ca asigura continuitatea sistemului lor. Nu trebuie sa-si faca prea mari griji ca intr-o zi vor candida la alegeri profesionisti cu MBA-uri si 10 ani in mediul privat. Nu trebuie sa-si faca prea mari griji ca se vor trezi la concursurile pentru un post public cu cateva zeci de tineri supracalificati si apoi contestatii pe masura…

  7. Haideti sa lasam filozofia la o parte!
    Cit ar trebui sa fie salariul? Si de ce?
    Va rog insistent sa raspundeti la aceasta intrebare, dind o suma ce o considerati corecta.
    De fapt cred ca problema nu e asta. Problema este ca in Romania circula prea multe monede.
    Ar trebui ca absolut tot sa se discute in lei. Ca doar e moneda nationala. Este extrem de simplu. Nu veniti cu poezii ca suntem in UE sau ne pregatim sa trecem la Euro. E cea mai mare minciuna. Ce Anglia nu e in UE? Va cere cineva in Anglia altceva decit lire?
    In Romania s-a uitat valoarea banului (nici nu stiu daca de la 89 incoace s-a mai stiut vreodata).
    Toata lumea vorbeste in Euro, iar 100 Euro e nimic in Romania. Iar 100 de dolari e si mai insignifianta.
    Invatati sa stabiliti o valoare a muncii si a ceea ce putem plati cu 100 de lei si apoi putem vorbi.
    Nepunind in functii de conducere decit analfabeti si spagari, totdeauna li se va parea ca salariul le e mic. Mic in raport cu ce? Cu pretentiile lor absurde de a avea masini de sute e mii de euro? Ce una mai ieftina nu pot conduce? Pretentiile lor de a avea nu stiu ce genti/ Sau de a-si face cumparaturi la Milano? Citi functionari de stat din alte tari fac cumparaturi la Milano?
    Citi functionari conduc nu stiu ce masini?
    Mai vad aici pe cineva ce povesteste numai de proiecte de sute de milioane de euro????
    Mai mici nu se poate? Milionul de Euro pentru multi e a milionul de lei dinainte de reforma, adica multe zerouri si valoare tot zero… Nu e asa. Nu pentru ca as fi lucrat in sistem ci pentru ca stiu ce inseamna 100 de euro sau dolari.
    Dar cind vorbim de proiecte de valori mari, atunci sume de ordinul a citeva zeci de mii de euro pot fi ascunse mult mai usor. Asta e miza domnilor de prin ministere.
    Iar un proiect cu atragere de fonduri europene nu se poate derula prin firma lui X sau Y, nepot, fiu, nevasta, soacra a lui Z din minister sau consiliul judetean….
    Sunt convins ca mult ma multi bani ar veni si ar face alti bani daca s-ar ocoli aceste capuse.

  8. Articolul ma oripileaza atat prin concluzia autorului cat si prin comentariile unora din cititori. Si nu pentru ca titlul nu este ofertant ci pentru ca desfasurarea articolului duce la concluzii eronate. Domnilor in primul rand ar fi de dorit decenta. Functionarii care se ocupa de proiecte europene sunt o tagma supraplatita daca luam in calcul rezultatele lamentabile ale Romaniei in domeniu. Pe de alta parte salariile mai mari nu ar determina pe acestia si pe sefii lor sa nu incerce in continuare sa „mulga” proiectele prin metode mai mult sau mai putin oneste. Un comentator amintea ca firmele de consultanti platesc cu 10 000 de euro pe luna pe consultant. Sa-i reamintesc ca 80 % din firmele de consultanta sunt de fapt o forma de renta politica? Ca rolul lor este in mare parte de a „impozita” proiectele structurale intr-un mod aparent legal?
    Marota salariilor mici este prea des argument pentru a acoperii lipsa crasa de profesionalism din multe domenii. Personal sunt dezgustat de cretinismul functionarilor romani si recomand metode de eliminare a filierei romanesti atunci cand doresti fonduri europene. Pentru cei care doresc cu adevarat bani exista cai de ocolire a birocratiei romanesti. Nu se face absolut deloc reclama la asa ceva din doua motive. Unul pentru ca cei din institutiile Europene se tem de o avalansa de romani care ar ocoli filierea noastra si al doilea motiv este ca functionarii nostrii si sefii lor politici ar ramane saraci. Cat despre mare parte din consultanti acestia au meritul de a avea rude potrivite sau de a fi fost functionar de fonduri. Scrie unul mai sus ca-ti trebuie o arta a relationarii si know how, bla bla bla. Ma baieti voi n-ati muncit in viata voastra si cand va pune mama in minister vi se pare ca va rupeti creierii. Autorul chiar face teoria chibritului ca finctionarii erau platiti din fonduri. Pai bine ma desteptilor asta e culmea economiei , sa iei bani de la Europa ca sa te dezvolti ca sa platesti salariile celor care trebuie sa ia bani. Pai in afara de sumele cheltuite la mall care-i treaba pentru Romania. Mai daca tot sunteti asa de destepti de ce nu va duceti voi ca medicii pe afara. V-ati interesat cati lucreaza ca medici? Valoarea voastra e ca fotbalistilor care abia asteapta sa ajunga la echipe mari sa arate ei si cand colo fas!

    Cred ca ar trebui construit intai un cod moral pentru cei de la stat. Asa vezi functionari cu vile care se plang de salariu, vezi medici care stau 3-4 ore la servici dar vor bani , vezi profesori care habar n-au de pedagogie dar isi plang de mila. Toti compara cu un vest fabulos insa unul nu-si face griji de valoarea muncii lui.

    • Marks, nota 10. Ai pus punctul pe i sau virgula sub ţ. Mi-ai luat vorbele din gura. Cred ca cel cu arta relationarii si a know-howului intr-adevar n-a muncit cu adevarat. Si probabil ar vrea sa fie platit ptr fiecare lucrusor care l-a deprins si-l foloseste. O plata pentru ca stie calcula, una ca stie citi, una ca e politicos (daca e), una ca stie cu tastatura. Finalul tau spune foarte bine: Toti se compara cu un vest fabulos insa unul nu-si face griji de valoarea muncii lui. Punctat iar foarte bine, daca sunt buni, cine-i opreste sa lucreze in alta parte? Acesti oameni sufera de ei insisi.

    • Eu sunt „unul mai sus”. Am sa fac si eu citea remarci. Pe mine ma oripileaza modul in care puteti sa va pronuntati cu privire la capacitatile profesionale sau la moralitatea unei persoane fara sa o cunoasteti sau fara sa fi lucrat o zi impreuna. IN al doi-lea rind. sunt perfect informat citi medici pleaca anual in strainatate din Romania si eforturile lor in a-si exersa profesia si a-si face un viitor. Pentru ca am un membru de familie linga mine. Care muncea in tara si 14 ore pe zi pentru un salariu de 800-1000 de lei la care se adaugau baniii de garzi. Si acum munceste 8-10 ore pe zi si munceste in propriul cabinet. In afara Romaniei. Ca si mine de altfel. Din fericire nu vorbesc din carti. Si am inceput sa cunosc mentalitatea administratiei din institutiile europene. O administratie construita dupa model francez din pacate si nu dupa model german, cum ar fi trebuit sa fie construita. Am lucrat ca si consultant pentru o firma nemteasca si una japoneza. Bineinteles nu in tara. Crede-ti-ma ca daca ai rude in politica sau ai lucrat pe fonduri europene in tara nu inseamna nimic daca nu esti bun profesional. Va doresc un week-end placut si mai multa cumpanire in a trage concluzii si a evalua pe cei care isi scriu parerile aici. Putin echilibru si niste bun simt nu strica. Doamne ajuta!

  9. Problema este strict legata de plata versus performanta……altfel ne invartim in jurul cozii. Atat timp cat in ministere/AM/OI se angajeaza personal pentru a face una si se trezeste (din incompetenta directorilor) ca trebuie sa faca altele, atat timp cat procedurile nu sunt clare (acolo unde exista), atat timp cat fiecare angajat de aici nu intelege care este rolul sau ….acestia pot fi platiti cu mii de euro ca tot asta se va intampla.
    Lucrez in domeniu (accesare fonduri europene), si credeti-ma ca multe probleme pleaca de la modul in care suntem noi structurati, ca natie…..nu generalizez, insa daca vom continua pe principiul „lasa ca merge si asa” sau daca nu reactionam cand veden langa noi functionari/angajati care aplica acest principiu nu putem vorbii de cresterea ratei de absorbtie a fondurilor europene.

  10. Stimati domni,

    As incepe prin a spune ca fiecare dintre Dvs. are un dram de dreptate, fie ca cunoaste problematica din interior fie din exterior (in special mass media). Este adevarat, totul porneste de la structura natiei romane. Personal, am intalnit functionari (poate am avut noroc) foarte bine documentati si foarte „friendly user”, adica am invatat de la ei, nu mi-au pus „bete in roate”, intr-un cuvant m-au ajutat sa implementez un proiect (POSDRU) in conditii bune si fara probleme. Ba, chiar mai mult, au recunoscut ca multe din procedurile din ghiduri nu sunt bune si ca, atunci cand au propus imbunatatiri/clarificari/simplificari li s-a „taiat macaroana”, motivul nedeclarat fiind acela ca o precizie fara cusur a ghidurilor nu lasa loc de „aranjamente”. Este adevarat ca sunt si multi functionari incompetenti, in special sefi de toate nivelele, care sunt pusi pe criterii politice (trebuie sa fii orb sau sa nu vrei sa recunosti asta). De aici rezulta si inutilitatea oricaror actiuni de genul: cod moral, salarii in functie de competente etc. Cred ca toti ati vazut nu odata automobilisti si automobiliste cu „mobelul” la ureche in timp ce conduc, chiar si prin zone extrem de aglomerate, sub privirile dezinteresate ale politistilor de la circulatie (care si ei, nu-i asa, tocmai discutau la „mobel”). Atunci, cine sa urmareasca aplicarea legii, a codului sau a oricaror altor reglementari?

    Paradoxal, sunt multi si, in acelasi timp, putini functionari in domeniul fondurilor structurale. Multi incompetenti si putini care isi fac treaba bine si foarte bine dar sunt ingropati de cantitatea de dosare/proiecte pe care le prelucreaza. Si, ce este mai rau, se pare ca clasa politica (indiferent de orientare) asta si doreste pentru a putea externaliza la firmele capusa.

    Si atunci intreb si eu ca Vladimir Ilici Lenin: Ce e de facut?

    Poate o noua revolutie!?

    Cu stima

    HVI

  11. Fara suparare io i-as da fara pe toti acesti functionari si as angaja firme private platite in functie de performante. Cate proiecte ai atras, de ce valoare, ai atat la suta si tu! Simplu!

    Sa vedeti cum ar umbla aia sa ma convinga pe mine, antreprenor sa accesez fonduri!

    • Si de ce chestia asta (plata vs performanta) nu s-ar putea face si cu functionarii existenti si trebuie neaparat angajate firme private pentru asta? Ce-i asa mare inginerie sa-i platesti cu un salariu mic de baza si cu un bonus proportional cu performantele?
      Asta-mi aminteste de modalitatea mioritica prin care dl. Boc a reformat statul si redus numarul amploaiatilor. L-a redus cu X, cheltuielile cu personalul au scazut corespunzator cu Y, iar cheltuielile cu achizitiile de bunuri si servicii au crescut cu 2Y.
      Exemplul cel mai cunoscut, dai afara un paznic si angajezi o firma de paza pe de 3-5 ori mai multi bani. Dai afara femeia de servici si angajezi firma de curatenie la cost triplu. Dai afara bucatareasa si angajezi firma de catering.
      Ai fi tentat sa spui ca e vb de eterna „treaba romaneasca” daca n-ai sti ca aia trei amarati concediati n-aveau in niciun caz de unde da spaga.

  12. Cred ca problema este relativ simpla.

    De exemplu cererea – se inregistreaza in sistem, se proceseaza, se cer clarificari daca este cazul, se aproba- se merge mai departe. Exista un termen de procesare al cererii – se poate vedea din sistem – daca se inregistreaza in sistemul electronic si daca se preiau in ordinea sosirii…

    Daca sunt probleme – acestea sunt evidentiate: sunt tehnice si se cauta solutii – ulterior se standardizeaza solutiile, sunt umane si se rezolva rapid…

    Se coboara disciplina si ordinea din pod si se pot demara, mai departe, cu mult succes fondurile europene.

    Domnul Lazaroiu intr-un interviu din EVZ lasa sa se inteleaga ca s-a cam lovit de politic…

    Politicul nu are ce cauta in fondurile europene – si asta Presedintele + PM ar trebui sa afirme clar si raspicat!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ioan Vlasin
Ioan Vlasin
Director Școala „Mihai Eminescu” Ighiu, jud. Alba. Implicat în cadrul unor proiecte realizate la ISJ Alba. Absolvent Facultatea de Fizică, Cluj, studii postuniversitare informatică, management educațional, mediere conflicte, masterand la Universitatea „1 Decembrie” Alba Iulia. Realizator aplicație Amicus – www.educatiealba.ro și site www.neweducation.ro.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro