joi, aprilie 18, 2024

Ce-i trebuie lui Leonard Orban ca să reușească? – Buggs Bunny şi Micky Mouse discuta despre noul minister al fondurilor europene, un dialog de la CRPE


Discuția de mai jos este reala şi a avut loc intre doi prieteni și colegi la Centrul Român de Politici Europene, pe messenger, să le zicem: Mickey Mouse şi Buggs Bunny. Pentru că așa suntem noi la CRPE, ba muncim, ba ne distram, si nu stim cind trecem de la una la alta. Ne cerem scuze pentru oralitate, dar dacă am fi stat să scriem un policy paper adevărat, dura ceva și poate ne luam cu altele. Deci, mai jos ideile care flutură prin CRPE în legătură cu anunțul de ultimă oră că cel mai probabil Leonard Orban va conduce un Minister al Fondurilor Europene. Conversaţia este o continuare a uneia telefonice şi începe abrupt…

Buggs Bunny: adică ideea sa fie: e foarte bine ca e minister, e foarte bine ca e Leonard Orban, dar ca sa iasă şi ca Orban să nu-şi rupă gâtul, trebuie să se întâmple niște lucruri. Se pare că nu va avea AM-urile (Autoritățile de Management) în subordine, doar va face coordonare. Am întrebat mai mulți de ce nu dau direct AM-urile la minister, și mi-au zis fiecare că s-a vorbit, dar Comisia a spus ca nu. Deci va face coordonare orizontala.

Mickey Mouse: ok, ca sa iasa: oamenii din noul minister trebuie să fie oameni cu putere de a identifica si rezolva imediat bottlenecks din actualele AM-uri.

Mickey Mouse: asta însemna putere de decizie transministerială, să poată aloca rapid resurse acolo unde este nevoie de ele, când e nevoie de ele; sa fie un fel de task force.

Mickey Mouse: bugetul ministerului pe asta să se cheltuiască şi au bani pentru asta inclusiv din axa de asistenta tehnică. Trebuie mult think outside the sistem.

Mickey Mouse: trebuie să fie orientați către funcționalitate, nu către legalisme birocratice tâmpite şi redundante. Dar ăştia trebuie să fie bine plătiţi, integri şi motivați. expertiza necesara există în ţară iar cu cap poate fi capacitată sub un bun leadership.

Buggs Bunny: Pt. ce anume au bani in axa de asistenţă tehnică, de zici mai sus?

Mickey Mouse: pentru orice au nevoie: sa subcontracteze, pentru partea de legalitate a contractelor, selecție de proiecte, PR, monitorizare proiecte. Orice activitate poate fi practic dublata de experţi. Acum nici banii aceştia nu sunt folosiţi eficient.

Buggs Bunny: deci unde pot externaliza / privatiza managementul?

Mickey Mouse: subcontracta. E o diferența.

Buggs Bunny: acum sunt 7 AM-uri răspândite pe la ministere, right?  unde merge mai bine?

Mickey Mouse: 7 AM-uri, si mai multe organisme intermediare

Buggs Bunny: bon, dar acum ce face ACIS (Autoritatea de Coordonare a Instrumentelor Structurale)? Adică care ar fi diferența între ACIS şi acest minister?

Mickey Mouse: ACIS n-are putere formala de coordonare, n-are forță să-i oblige pe miniștri.

Buggs Bunny: si ACIS… l-au trecut sub premier?

Mickey Mouse: abia acum, recent.

Mickey Mouse: de fapt e la SGG (Secretariatul General al Guvernului). Dar SGG-ul, cel care ar trebui sa facă coordonare de politici în RO, mai are încă alte șaișpe chestii de coordonat. După cum apare scris chiar în analiza funcționala a Băncii Mondiale. A fost pe HotNews cred…

Mickey Mouse: partea nasoala este ca se va merge pe modelul Bulgar şi nu pe cel Polonez. Polonezii practic au revoluționat sistemul când au adus AM-urile intr-un loc. Unul dintre putinele exemple de centralism cu cap.

Buggs Bunny: bon, dar ți-am zis că semnalul de la Comisie a fost ca nu …

Mickey Mouse: da, așa e, din cauza faptului ca am intrat pe actualul ciclu de finanţare de şapte ani, instituţiile actuale au fost acreditate, s-au semnat multe hârtii cu BXL-ul.  polonezi au făcut-o de la începutul actualului ciclu financiar.

Buggs Bunny: si cam pare logic totuși: cum sa faci drumuri cu bani europeni fără Ministerul Transporturilor? practic, sunt multe fonduri UE, pe multe domenii, ai face un alt guvern sub ministerul ala.

Mickey Mouse: păi drumurile tot Ministerul Transporturilor cu agenţiile si companiile lui le-ar face. Vor lua bani de la acest minister. Mai mult ar semăna cu un nou Minister de Finanţe… practic. Doar ca vei controla mai bine banii.

Buggs Bunny: anyway, de ce ar face Orban si un minister ceva in plus fata de ACIS?

Mickey Mouse: Iți aduci aminte de Schengen? Procesul de aderare la Schengen a fost vândut în ţară ca un succes, pana la urma a fost un succes administrativ, dar la limita. Deși era un obiectiv important, era coordonat de un secretar de stat care nu se putea duce sa dea cu pumnul in masa nici măcar la OPCP cand aia le blocau aiurea achiziţiile. OPCP-ul este o agenție sub Finanţe. Catalin Vatafu, seful de la ACIS, oricât ar vrea şi de bine intenţionat ar fi, nu-l poate lua de guler pe seful de la AM ca nu îşi face treaba. Trebuie întâi sa aibă intrare la ministrul respectiv.

Mickey Mouse: seful de AM este un birocrat care nu îndrăzneşte să rupă uşa ministrului sa-i spună ca mai are nevoie de cinci jurişti pentru contractare. Se gândeşte la scaunul lui. E o fractura intre birocrați si politicieni care au multe altele pe agenda lor. Cu partidul, cu ale lor. Iar unii habar nu au de domeniul asta, uita-te la Igaş. Ia de bun ce-i zic aia de la AM si sunt in urma rău cu contractarea.

Mickey Mouse: deci asta e faza. daca nu vor forma un corp de funcţionari cu statut special, care sa poată sa propună rapid soluţii si sa le si implementeze rapid, nu va fi suficient. Singurul avantaj este ca Orban va putea sa-l sune de la egal la egal pe ministrul cutare si sa-i zică sa deblocheze lucrurile. O varianta ar i sa-l facă pe Orban vicepremier si el sa-i coordoneze direct chiar pe miniştri. un fel de Marko Bella pe zona asta. Dar un Marko Bella profesionist si orientat spre rezultat, nu unul decorativ.

Buggs Bunny: deci, avem trei variante: a) planul polonez = un minister care ia toate AM-urile – ar fi bine, dar nu se poate in acest context in care am plecat in exercițiul financiar european; b) vicepremier pentru fonduri, sef peste miniștri (prevăd probleme politice, Orban nu are baza politica proprie) – ar fi bine, dar nu am auzit deloc discuția ca ar merge in direcția aceea; c) Orban ministru coordonator, cu AM-urile ramase la ministere – planul care e acum pe masa si cel mai probabil.

Mickey Mouse : Cam da.

Buggs Bunny: cu planul C in practica, prevăd ca avem oricum o îmbunătăţire în doi pasi: a) minimal = Orban suna la miniştri, le bate obrazul, se deblocheaza lucrurile pe alocuri. maximal = dincolo de persoana (personalitatea) lui Orban, se creează o instituție task force cu bani din axele de asistența tehnica care poate suplini acolo unde apar lipsuri si probleme, deci isi sufleca mâinile si chiar fac chestii, speram mai profesionist si mai bine decât AM-urile.

Buggs Bunny: de acord cu aceste posibilităţi?

Mickey Mouse : Da, dar poate fi un plan C+

Mickey Mouse : adică ministru cu un corp de funcționari cu statut special si cu o serie de puteri, recrutați pe baza de competente, nu puși pe pile politice.

Buggs Bunny: si care e deosebirea fata de ce am zis eu mai sus, in varianta maximal-optimista?

Mickey Mouse: funcționarii profesioniști cu statut special care se pot duce la ministere sa rezolve gâtuirile ad-hoc fără sa fie nevoie ca Orban sa stea toată ziua la telefon cu restul miniștrilor. Orban sa sune doar când e groasa. Asta pt. ca sunt prea multe verigi de comunicare, si nimic nu va garanta ca miniştrii vor face ce le zice Orban.

Buggs Bunny: Bon, eu zic ca scenariul asta pozitiv are mai putin de 20% sanse sa iasa, pentru ca vine in contra unei birocratii deja asezate cu fundul pe gramada cu bani, cu retele de subordonare si cultura institutionala deja defecte, Orban nu are forta politica sa le destructureze, iar o incercare de a dubla munca lor cu functionarii sai depinde totusi de acordul vechii birocratii. Ar fi bine sa iasa, dar sansele sint mici. In schimb, scenariul minimal – Orban la telefoane cu ministri deblocind chestii mici si stingind incendii – se va intimpla aproape cert. E si acesta un cistig, fata de situatia actuala.

Buggs Bunny: vrei sa pariem pe cit va fi rata de absorbie la final-final?

Mickey Mouse: nu, ca ne enervam. Hai acasa!

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

  1. Buggs Bunny: Mah Mickey, da’ pana la urma cine draqu’ face proiectele?
    Mickey Mouse: Ha ha… sa-ti spun drept, nici eu nu prea stiu. Dar ce? Eu nu lucrez in presa… nici macar bugetar nu sunt
    Buggs Bunny: Si-ar mai fi ceva, nu zicea omu’ negru ca numai dupa sapte plecari din sistem se poate angaja un om?
    Mickey Mouse: ‘aide mah si tu pui botu’ la vrajeala asta? Te credeam „smart”, doar nu speri cumva ca pt „ride”-ul noului minister se vor desfiinta alte sapte…
    Buggs Bunny: Nu domn’e, nu sper, da’ asa scrie la lege.
    Mickey Mouse: Asa… si cand ai vazut tu un guvernant, sau parlamentar, sau… unu’ singur macar, c-ar lua in seama vreo lege?
    Buggs Bunny: Asta cam asa e si e mai nashpa ca-n desenele animate
    Mickey Mouse: Pai de cate ori sa-ti mai spun ca povestile nemuritoare sunt mai „adevarate”?

  2. Banca Mondiala despre SGG(Secretariatul General al Guvernului): ” o nebuloasa” , formata din clientela politica incompetenta in loc de experti care sa intocmeacsa si sa puna pe masa prim Ministrului Boc strategii si politici publice pe diferite domenii -sanatate, educatie, asistenta sociala, demogafie…..
    Opinia mea: nici o sansa chiar cu Dl Leonard Orban cat timp functia e numai de coordonare, aceeasi struto-camila ca la Ministerul Sanatatii – coordonarea CAS, subordonata in continuare Guvernului, de catre MS, adica MS participa dar nu se baga la ceea ce inseamna cheltuirea banilor…
    Din acest pdv, guvernarea PDL este la fel de originala precum democatia Dlui Iliescu din vremurile de inceput ale democratiei romanesti…

  3. problema nu e ministerul si modelul de minister. nici cine va fi ministrul fondurilor. problema e lipsa de bani pentru prefinantari si rambursari, lipsa de personal din AM si OI, care face ca cererile de rambursare sa stea mai mult decit ar trebui, problema e incompetenta si disfunctionalitatile de la nivelul AM, care fac ca acestea sa nu fie capabile sa puna la punct sistemele de raportare financiara cu CE (ceea ce inseamna ca nu absorbim fondurile).

    dar nu, batman, batman (iertati oralitatea): facem minister, si prin punctele a si b o sa se deblocheze ceva-ceva. domnule, cel mai tare am ris de ideea aia induiosatoare cu asistenta tehnica!

    m-am lamurit si cu CRPE… povesti de discutii, nimic sub chelie.

    • Super de acord cu Dvs. !

      Nu ministerul si nici ministrul o sa faca sa creasca gradul de absorbtie.In general, un om bun, o institutie functionala fac sa creasca intr-o limita decenta rezultatele. Ori se doreste cresterea cu 600=700% si aici nici Batman, Batman, cum bine ati spus nu ne ajuta.

      Trebuie:
      1. competenta si depolitizate structurile AM-urile – una din marile probleme!!!!!
      2. imbunatatita relatia cu potentialii beneficiari – buna si clara comunicare, respect pentru implementatori;
      3. relatia dintre implementatori si finantatori – in modele realiste de finantare, nu SF-uri mioritice! Aici cred ca este cea mai mare problema alaturi de cea a competentei blandei oite mioritice de la AM-uri!

      Un mic amendament: de juristi care nu inteleg o iota de business este lumea plina, mai degraba economisti care pot intelege texte de lege si le pot aplica corect acolo unde trebuie si mai ales cand trebuie!

      • Adevarul e pe undeva prin alte zone, mai mult sau mai putin crepusculare. Principala problema nu este la ministere sau oricare alte supra-structuri existente sau pe cale de a fi fatate de minti „luminate”. V-as recomanda sa mai sapati. Chiar daca nu descoperiti petrol… e buna si apa.

  4. Mdah…m-am lamurit. Ministerul asta nou nu numai ca nu va limpezi apele si-asa tulburi, ba le va tulbura si mai tare, asa ca nimeni din sistem sa nu mai stie cu ce se ocupa si de ce raspunde nici macar el insusi, d-apoi ceilalti. In schimb, din punctul de vedere al politicienilor, el va fi foarte util, mai ales ca va fi condus de un ministru atat romano-maghiar, cat si apolitic: va fi acarul Paun ideal, care va plati cu capul toate bramburelile trecute, prezente si viitoare; in felul asta, candidatii nostri cei de toate zilele vor putea figura pe buletinele de vot mai imaculati si mai inocenti ca oricand.
    Pregatim deci un Iisus al fondurilor europene (iertata sa-mi fie blasfemia), pe care sa-l rastignim cu spor pentru iertarea pacatelor altora. Sper ca dl. Orban sa aiba necesara vocatie de martir, altfel…va fi bai mare.

    Chestia cu selectionarea de functionari performanti, care sa deblocheze mecanismul fara prea multe scheme birocratice…he, he! Ce povesti frumoase! Fiind vorba de parale, in pozitii cheie vor fi totdeauna clasicii baieti descurcareti cu binecunoscutele lor metode. In ceea ce-i priveste pe functionarii competenti si de buna credinta (curios, dar exista si asa ceva), daca ei sunt realmente performanti, cunosc suficient de bine „jucaria” ca sa nu se arunce cu capul inainte intr-o aventura cu final usor de imaginat. In situatia fericita in care s-ar gasi astfel de „carne de tun”, peste 2,3…5…ani, cand niste politicieni vor dori sa-si plateasca unele polite si vor depune reclamatii peste reclamatii iar „institutiile competente” vor cauta cu lumanarea si vor gasi o virgula in plus sau in minus pe undeva, sa se gateasca de niste frumoase anchete, declaratii, scandaluri de presa, in fine…tot tacamul, excelent prilej pentru a fi cunoscuti, in fine, de opinia publica, pentru ca numai atunci vor fi mentionati cu nume…prenume…ba chiar cu fiul lui…si al…Pentru ei este unica ocazie de a fi mediatizati, pentru ca asta nu se va intampla niciodata cu ocazia ceremoniilor de taieri de panglici inaugurale. Ceea ce nu inseamna ca-si doresc neaparat mediatizarea, dar corect ar fi ca cei care au dreptul de a urca la tribuna, sa-si asume si „dreptul” de a urca pe „esafod” (alta utopie ;) ).

    • Punct pe I.
      Ar mai fi de adaugat doar ca acei functionari sa fie nu numai competenti si constiinciosi dar pt eficacitate in munca sa primeasca salariul minim pe economie. Sau si mai bine, ia s-aduca bani de-acasa.

  5. Există întâmplător (!) în țara asta un corp de fp. publici cu statut special, denumiți manageri publici, formați pe bani europeni, iar unii dintre ei lucrează în AM-uri unde fac o treabă foarte bună.
    Aceștia sunt foarte bine pregătiți în comparație cu ceilalți fp, sunt salarizați cât de cât decent (deși sub nivelul lor și de aceea mulți pleacă actual din sistem), dar fiind că sunt limitați administrativ (sunt și ei subordonați directorilor) nu pot implementa măsurile pe care ei le consideră utile.
    Cum spuneam, mp sunt o resursă extraordinară în sistem, și ar trebui utilizați măcar ca și persoane de contact în relația AM-uri – nou minister.

  6. RO are pe listele EPSO( AD, AST, CAST) vreo 100 de persoane……………de ce nu si-ar recruta orban oameni de acolo? ca a ajunge pe lista aia nu implica smenuri pullitice dambovitzene…..si oamenii aia sigur stiu cu ce se maninca UE si ,d aca ar fi ceva pe care nu-l au clar , ar putea intelege mult mai rapid decat fosilele plimbate de statul roman la bruxelles cu avioane TAROM (vreo 500 de parai biletul-ca la low cost sughitau )si care odata intori au demonstrat din plin timp de 3 ani ce pot si ce au invatzat……………..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ciprian Ciucu
Ciprian Ciucuhttp://www.crpe.ro
Consilier in Consiliul General al Municipiului București / Fost președinte al Consiliului Național de Integritate (2015-2016) / Membru fondator al Centrului Roman de Politici Europene

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro