Home » Administratie »Asigurari Sociale »Media / Tech » Citesti:

Consideratii si controverse privind interzicerea publicitatii la “produsele medicamentoase”

Dragos Damian decembrie 15, 2015 Administratie, Asigurari Sociale, Media / Tech
6 comentarii 612 Vizualizari

Plenul Senatului a aprobat, luni, interzicerea reclamelor explicite pentru medicamente la radio si televiziune, precum si interzicerea totala a publicitatii pentru medicamentele care se elibereaza cu reteta. Senatul a fost camera decizionala, dupa ce Camera Decizionala a adoptat-o tacit, iar legea va merge spre promulgare la presedintele Klaus Iohannis.

Dupa initierea in primavara acestui an a acestui proiect de lege, partile interesate – asociatiile profesionale ale companiilor producatoare, companiile media, RAC (consiliul roman pentru publicitate) – dar si institutiile cu abilitati de reglementare – Ministerul Sanatatatii MS, Agentia Nationala a Medicamentului ANMDM , Consiliul National al Audiovizualului CNA- au avut numeroase runde de discutii cu initiatorul proiectului, senatorul Vegh Alexandru,  si cu comisiile de specialitate din Camera Deputatilor si Senat.

Au fost prezentate toate argumentele (inclusive cele de sorginte europeana) care fac ca aceatsa interdictie sa fie inoportuna, inoperabila si contraproductiva.

De altfel avizul negativ de la institutiile abilitate (MS, ANMDM, CNA) si de la comisiile de specialitate din Camera Deputatilor si Senat au demonstrat ca s-a inteles ca proiectul in aceasta forma nu este adecvat, partile convenind sa-l imbunatateasca. Chiar semnatarul proiectului spunea ca “…este o propunere perfectibila care poate duce la insatatosirea populatiei…”

In acest context, faptul ca proiectul a trecut cu o larga majoritate de plenul Senatului arata mai degraba un vot in necunostiinta de cauza sau “cu dedicatie”.

1. Publicitatea la medicamentele care se elibereaza fara prescriptie medicala este reglementata de ANMDM iar la restul produselor si serviciilor destinate sanatatii, de catre CNA (acestea din urma, multe dintre ele exagerand si incalcand chiar norme ale bunului simt, fiind obiectul nevoii de reglementare, din spusele sustinatorilor).

Interzicerea fara discernamant a publicitatii in audio-vizual este o supra-reglementare inutila, in conditiile in care

a) organele de reglementare si control ar trebui sa aplice legea la agentii de publicitate care o incalca (gen teleshopping, publicitate comparativa sau superlativa, etc.) si

b) la fel ca in alte cazuri legea va lovi in primul rand agentii de publicitate care de fapt se conformeaza.

2. Reclamele la produse farmaceutice si alte servicii au rol comercial dar, dat fiind specificul, in egala masura de informare.

Asa ca, primii afectati vor fi pacientii, care nemaifiind informati despre existenta unor preparate simplu si sigur de administrat fie vor face coada la medic pentru simptome care pot ceda la un preparat banal fie vor cere in farmacie o solutie la problema lor care ori nu-i va ajuta ori va fi ce mai scumpa.

Sistemul sanitar insusi risca astfel sa fie blocat de o supra-adresare la medic in absenta altor surse de informatii.

3. Statul este la randul lui afectat – aprobarea publicitatii la medicamente prin ANMDM este tarifata, interzicerea publicitatii va face ca statul sa nu mai incaseze bani din aceasta activitate.

4. Apoi, intregul lant de productie / comercializare / servicii se va clatina.

Vor fi victime in primul rand producatorii  sau prestatorii de servicii mici, care neavand alte modalitati de a-si promova produsele, vor deveni insolvabili.

Apoi, distribuitorii, farmacistii, etc., nu vor mai inregistra incasari riscand aceeasi soarta.

5. Nu in ultimul rand, bineinteles, agentiile de publicitate si trusturile media vor fi puse intr-o situatie delicata, scazandu-le incasarile si ducandu-le catre insolventa.

Asadar, beneficiarul (pacientul, consumatorul, utilizatorul) si agentii economici, dar si institutiile si organele abilitate ale statului si statul insusi in cele din urma vor fi cu totii afectati de o supra-reglementare inutila.

De mentionat aici,  nu in ultimul rand,  ca legea introduce si discriminari intre publicitatea pe canalul audio-vizual si cea din presa scrisa, outdoor, online, social media – acestea din urma vor putea sa difuzeze in continuare publicitate?

Exista metode eficiente si inteligente de a controla publicitatea exagerata, mincinoasa, inselatoare, la produse si servicii medicale:

- aplicarea cu mai mare strictete si severitate a legilor CNA in vigoare;

- limitarea unui clip publicitar la maxim 30 secunde,

- interzicerea utilizarii de testimoniale sau role-play-uri cu persoane notorii sau celebre;

- stabilirea unor tarife de cost pentru aprobarea reclamelor;

- sanctionarea cu amenzi ustoratoare ale agentilor de publicitate sau trusturilor media care nu se conformeaza;

- mecanisme de (auto)control si (auto)cenzura din randul agentilor de publicitate (asociatii profesionale, RAC, etc.)

Sunt masuri simple, de bun simt, care pot pune la adapost pacientii si consumatorii de publicitatea inselatoare sau mincinoasa fara a afecta structurile care fac parte din angenaj.

PS: A nu se confunda gama larga de produse care se elibereaza legal fara prescriptie medicala, denumite generic “over-the-counter” OTC-uri (medicamente, dispozitive medicale, suplimente alimentare, etc.) cu medicamentele care fac obiectul obligatoriu al unei prescriptii. Eliberarea din farmacie a acestora din urma, la insistentele de orice fel ale pacientului, este o iresponsabila incalcare a legii si a normelor de etica profesionala care poate duce la consecinte serioase (vezi automedicatia cu antibiotice si rezistenta bacteriana).

PPS: O analogie: Codul rutier specifica interzicerea stationarii in locurile neamenajate, cu toate acestea masinile sunt parcate peste tot. Schimbam codul rutier afectand in primul rand pe cei care il respecta sau il aplicam santionand pe cei care il incalca?

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "6 comments" on this Article:

  1. Leo spune:

    Domnule Damian,

    Aproape ca as fi fost de acord cu dumneavoastra DACA medicamentele s-ar fi ridicat de pe raft din benzinarie ca si bomboanele. Cata vreme se intra-n farmacie, am parca incredere mai mare (desi nu cu mult) intr-un om pus sa vanda decat intr-o reclama impersonala.

    Aveti dreptate ca multe probleme s-ar atenua cu un control mult mai bun al reclamelor. Insa v-as intreba: EXACT de ce informatii dintr-un clip TV are nevoie pisi cand se duce la farmacie pentru dureri menstruale?

    In plus, as spune ca ar trebuie suplimentar si DRASTIC limitata publicitatea la spanacurile nemedicamentoase, incepand cu homeopatia, subliniind suplimentele si terminand cu toti biocurentii si adevarata urmasa a mamei fluturina din ziarele de mare circulatie.

  2. alexandru mihai spune:

    din pct meu de vedere(sunt medic)nu ar trebui sa existe nici un fel de publicitate ptr produse medicamentoase de orice fel(inclusiv OTC). motivul este foarte simplu -un simptom resimtit de un pacient trebuie diagnosticat de catre medic altfel existind riscul trecerii peste afectiuni grave care desi se pot ameliora ca simptomatologie sub medicatie autoadministrata ulterior se pot agrava mult(in 20 de ani de cariera pot umple o carte cu astfel de cazuri). In al doilea rind unele din OTC promovate frecvent nu sunt atit de inofensive cum par, de exemplu toate medicamentele ptr raceala care contin cuvintul sinus in nume contin pseudoefedrina o substanta care la pacientii cardiaci(si nu numai la ei) poate avea efecte negative(fibrilatii atriale, in ultimele 6 luni doar eu am avut trei cazuri; crestere de tensiune arteriala, etc). in nici un caz aceste substante nu ar trebui sa se elibereze fara prescriptia unui medic(prin prescriptie medicul isi asuma responsabilitatea prescriptiei, fara prescriptie cine isi asuma raspunderea?) pe scurt publicitatea la substante medicamentoase poate avea 2 efecte negative:
    -intirzie prezentarea la medic a pacientilor simptomatici si deci intirzie diagnosticul.
    -asumarea unor potentiale reactii adverse neintelese. absolut toate substantele pot avea reactii adverse si mai ales ceaiurile si suplimentele nutritive.

    • TC spune:

      Alexandru: de acord ca trebuie facut un diagnostic. Dar nu ar putea fi acesta facut si de catre un software? Dupa experientele mele cu medici de familie din tarile pe unde am locuit (EU&AdN) as zice ca deseori procesul de ‘doftoricire’ pare aleator.

      Luand in considerare si faptul ca medicii sunt (mai peste tot) sponsorizati de big pharma (concedii, conferinte, simpozioane, bani), nu e viciata si procedura “vizitei la medic”?

      Intreb si eu…am cateva minute pana la urmatoarea sedinta si nu am ce face asa ca scriu. O zi buna!

  3. victor L spune:

    Un aspect: exista oameni (nu stiu citi, dar exista) care cumpara tot felul de pastile dupa reclamele de la tv..
    - Vi le-a recomandat medicul de familie? intreaba farmacista.
    - Nu, dar am auzit ca sint bune, am auzit la tv, sa fie acolo!
    Cunosc vreo 3 pacienti care sint mai experti decit medicul.
    – Am cautat pe Google.
    :P

  4. marian spune:

    E greu sa iti faci o parere cu privire la aceasta lege daca in articol nu sint prezentate decit argumentele industriei interesate. Eu simt nevoia unei discutii mai obiective si ma intreb:

    -se consuma in Romania mai multe medicamente over the counter decit in alte tari?
    -de ce par sa fie in Romania (sau cel putin in Bucuresti) atit de multe farmacii?
    - solicita si primeste clientul unei farmacii in Romania o mini-consultatie de la farmacist asa cum se intimpla in multe cazuri in tarile occidentale, sau cumpara de obicei medicamentul pe care il cunoaste deja (ca la aprozar)?

    • victor L spune:

      @ marian,
      - nu stiu daca sae consuma mai multe medicamente ca in alte tari, dar se cumpara pentru ca a vazut reclama la tv sau “pentru ca sa fie”.
      – nu “par sa fie”, ci chiar sint foarte multe farmacii. Iar in orasul meu nu a fost una care sa de faliment.
      – da, exista farmacii care au chiar un medic printre personal. Nu stiu cite ore si daca zilnic, dar exista in schema. Si apoi, nici farmacistele nu sint straine de ceea ce vind.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Dragos Damian


Dragos Damian

Presedinte Asociatia Producatorilor de Medicamente Generice din Romania Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)