vineri, martie 29, 2024

Cum nu dispar hârtiile din viața noastră. Două cazuri de săptămâna asta

Lupta cu birocrația excesivă din administrația publică l-ar demoraliza până și pe Sisif. Pe de o parte, noi, cei din USR, ne-am propus încă de la început să găsim soluții în Parlament pentru a ușura viața contribuabilului român. Avem expertiză, avem timp să ne ocupăm de asta pentru că, nu-i așa, suntem în opoziție. Pe de altă parte, există parlamentarii puterii, care sunt prea ocupați cu măcelăritul legilor justiției și alte legi în favoarea intereselor lor de partid pentru a-și bate capul cu <mărunțișuri> din acestea.

Între noi și ei, dorința oamenilor de a scăpa de birocrația inutilă. Ar trebui să fie ușor, astfel de probleme nu au culoare politică – eliminarea unei copii după buletin ne scapă pe toți – pe ei, pe voi, pe noi – de pierdut timpul pe la ghișee.

În practică, este mereu altfel. Două povești din Parlament.

Alături de colegi din USR, am depus, în urmă cu câteva săptămâni, o inițiativă legislativă care să elimine birocrația excesivă necesară eliberării certificatului de urbanism.

Inițiativa legislativă este rodul a zeci și zeci de ore de documentare, analize și discuții cu factori implicați, proces în care voluntarii Comisiei de Tăiat Hârtii au jucat un rol principal. Analiza completă și propunerile de simplificare le găsiți aici.

Modificările legislative au la bază numeroase sesizări primite de la cetățeni, legate de procedura abuziv de birocratică a autorităților în eliberarea acestui document.

Concret, oamenii se plângeau că acest document se eliberează de foarte multe ori cu mult timp după expirarea termenului legal, că li se cer mai multe documente decât cele necesare (o boală cronică a birocrației din administrația publică), că nu li se acceptă documente în format digital eliberate de…alte instituții ale statului etc.

Una dintre prevederile legale pe care doream să le introducem în legislație stabilea că autoritățile statului nu mai pot solicita celor care doresc autorizație de construcție alte documente decât cele specificate în lege. Poate părea ciudat, dar este perfect <normal> pentru birocrația românească. Funcționarii statului cer oamenilor, de foarte multe ori, mai multe documente decât îi obligă legea: copii după documente, avize, aprobări sau dosare cu șină etc. Acest lucru îi scoate din minți pe oamenii care nu au timp să alerge între instituții după hârtii inutile.

Propunerea noastră de modificare a Legii nr.50/1991 şi a Legii nr.350/2001 a ajuns marți în Comisia de Administrație de la Senat.

Înainte de a ajunge în plen și de a fi votată, orice lege trebuie să primească aviz de la comisiile de specialitate.

Opoziția nu are proiecte? Pe bune?

Legea a fost prezentată în comisie de către colega mea Florin Presadă, senator USR. Povestește chiar ea ce s-a întâmplat:

“Ieri, în cadrul Comisiei de Administrație Publică, am avut în dezbatere propunerea legislativă USR elaborată în urma sesizărilor primite la Comisia de Tăiat Hârtii 2 (mulțumesc voluntarilor care au lucrat la elaborarea acestei legi) pentru reducerea birocrației la emiterea unui certificat de urbanism. Pe scurt, am propus ca primăriile să nu ceară documente suplimentare față de cele prevăzute în normele metodologice iar extrasul de carte funciară să fie cerut direct de către primărie la oficiul de cadastru astfel ca cetățeanul să nu mai fie curier între diverse instituții.

Nu-i așa că pare o propunere care nu ține cont de culoare politică ci doar de interesul cetățeanului? Ei bine, deși senatorii au înțeles utilitatea acestei propuneri și au fost de acord cu ea, votul final a fost de 5 la 3 pentru respingere!”.

Acesta este un fenomen cu care ne întâlnim des în Parlament. Încercăm să propunem foarte multe proiecte de lege care nu au nicio conotație politică, proiecte de legi care rezolvă probleme din viața reală a cetățenilor. La discuții, parlamentarii puterii sunt de acord cu multe dintre acestea, ne bat pe spate aprobator zicându-ne “chestia asta e chiar bună” dar, câteva minute mai târziu, votează împotrivă.

Știți de ce? Pentru ca, mai apoi, să vină doamna Dăncilă (sau cine mai este premier în luna respectivă) și să se plângă la televiziunile obediente că “opoziția nu vine cu nicio propunere concretă în Parlament”.

Proiectul nostru de simplificare pe Certificatul de Urbanism nu este definitiv pierdut, mai există posibilitatea ca el să fie adoptat la vot în plenul Senatului. Sunt însă puține șanse, având în vedere că cei de la puterea au votat împotrivă în comisie. Nu vom renunța, eu și colegii mei vom continua să ne luptăm să-i convingem pe cei de la PSD și ALDE de utilitatea acestei legi, poate nu vor mai pune piedici unui proiect de lege doar pentru că vine de la <usereu>.

Când nu se opun tăierii de hârtii, propun mai multă birocrație

La Camera Deputaților, colegul meu Cătălin Drulă, care conduce Comisia de IT, a reușit să-și convingă colegii să accepte două amendamente importante la legea de transpunere în legislația românească a Directivei NIS (Network Internet Security). Directiva impune un cadru unitar european privind securitatea rețelelor informatice. Chestii pentru IT-iști, dar micii întreprinzători îi vor mulțumi mai târziu lui Cătălin Drulă pentru lupta dată în comisie.

În proasta tradiție românească, proiectul de lege inițiat de guvern impunea măsuri suplimentare față de cele cerute de directivă. După modelul funcționarilor care cer mai multe documente decât este nevoie, pe principiul “dacă ne acoperim cu un munte de hârtii, scăpăm de răspundere”.

De exemplu, firmele mici ar fi fost obligate, pentru că așa vrea guvernul, să angajeze oameni special pentru a face <audit de securitate>, oameni care ar fi primit, evident, autorizații de la o instituție de …stat. Ocazie numai bună să se mai creeze o castă de angajați dependenți de birocrația de stat.

Directiva NIS nu își propune să apere securitatea cibernetică a României dacă este atacat vreun magazin online de șuruburi sau vreun blog de gătit.

Cătălin Drulă a reușit, după lungi parlamentări, să elimine prevederea care obliga IMM-urile să se supună cerințelor directivei. Directivă europeană excepta explicit acest gen de firme!

Tot el a reușit să mai scoată o prevedere aberantă din lege, cea care dădea dreptul CERT RO (Centrul național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică) să solicite documente financiar-contabile firmelor pe care le audita sau controla. Ce legătură are CERT RO cu contabilitatea privaților, numai cei de la guvern care au gândit așa ceva ne pot explica.

Chiar și așa, acesta este un exemplu de zi bună pentru lupta împotriva birocrației în Parlamentul României. Am împiedicat apariția unor hârtii în viața noastră.

Distribuie acest articol

19 COMENTARII

  1. In tara vest europeana, statul iti trimite un formular in care te intreaba cate camere ai, cate bai, intrebari de acest gen. O trimiti inapoi si asta e cadastru. Incercati sa faceti cadastru in romania … distractie, reguli care se schimba din mers, dosar gros de documente, persoane autorizate, si mai platesti si o gramada de bani.

    In privinta certificatelor de urbanism, eu cred ca glumiti, nu exista urbanism si arhitectura in bucuresti si majoritatea localitatilor. Imi pare rau sa o spun dar e o mizerie, lipsa de gust, lipsa de cap, lipsa de orice. Constructii haotice si urate, cine e arhitect sef sa-i fie mare rusine. Aceste catastrofe urbanistice ne vor costa extrem de mult sa le reparam.

    • @ ion,
      compatimesc cu tine: te-ai nascut intr-o tara care nu te merita!
      – „nu exista urbanism si arhitectura in bucuresti si majoritatea localitatilor. Imi pare rau sa o spun dar e o mizerie, lipsa de gust, lipsa de cap, lipsa de orice.”
      Sufar alaturi de tine.

      • homunculus lugojanus, ej glumet? ia zi-i lui Ion, ca seful inimii tale, ‘tiganca imputita’. Si da-i si-un pumn, la pachet cu pixelul. Ca de altceva nu esti in stare. Cand cade nen-to Basescu la parnae, el si/sau botoasa, o sa fiu aici sa-ti aduc aminte de cele mai abjecte pupinbasisme pe care le vehiculai. Suflet de sclavete.

  2. Reducerea birocratiei ar insemna in final reducerea numarului de functionari bugetari, deci reducerea numarului de votanti loiali celor care in ultimul timp le-au marit substantial salariile. Unele hartii sunt solicitate doar pentru ca sa justifice existenta unor posturi bine platite (eventual sefi la nivel central). Toate guvernele perindate la putere au procedat asa. Parerea mea.

  3. Cred ca trebuie sa invatati sa ginditi mai politic, sau, daca deja o faceti, sa va exprimati mai politic. PSDALDE sint o grupare retrograda, care se bazeaza pe prelungirea existentei oamenilor retrograzi din tara, care sint votanti, deci sustinatorii lor. Cu alte cuvinte, cu cit sint oameni mai multi si mai redusi intelectual in sistemul bugetar, cu atit mai bine este sustinuta aceasta coalitie a nemerniciei. Inlaturarea birocratiei inseamna, evident, plecarea din slujba statului a unui numar din ce in ce mai mare de oameni, si tocmai a celor mai putin pregatiti, mai rudimentari, carora le este frica de computerizare, care nu au studiile necesare sau capacitatea necesara pentru a stapini astfel de aparatura. Deci, pe scurt, prin debirocratizare, psdalde pierd baza de votanti. Nu conteaza ca prin debirocratizare vor scadea cheltuielile la buget cu salariile, si va creste productivitatea muncii. Dinsii prefera sa cheltuie banii tarii pe oameni, in loc sa ii cheltuie pe automatizare. Acest fapt pare, la prima vedere, un aspect al grijii fata de om, grija atit de draga mentalitatii comuniste, dar, in adevar, tine Romania in urma tarilor mai competitive, care isi recicleaza si redirectioneaza personalul ramas fara loc de munca.
    Deci ar trebui infierata cu adevarata mindrie patriotica dorinta psdalde de a tine Romania cit mai jos pe scara dezvoltarii (da, daca am fi in epoca de piatra, am avea toti joburi, am fi pietrari, pescari, vinatori, agricultori), numai pentru cistig politic. Pentru ca asta se intimpla acum in Romania: este din ce in ce mai acuta lupta vechiului cu noul, a retrograzilor cu progresistii. Iar retrograzii ramin tari, pentru ca progresistii pleaca din tara.
    Deci, domnule Ghinea, ar fi bine ca USR sa faca si politica, daca se afla in parlament, nu numai tehnocratie.

    • Cred ca ii considerati mai destepti decat sunt. Sa gandeasca doi pasi inainte? Nah. Galeata, micul si berea le creaza un bazin electoral suficient, iar discursul ‘le luam gatu’ fata de administratia de stat face restul. Pe rezistenti nu-i duce capul sa spuna okay, va pastram, baieti si fete din sistemul de stat, dar sa vedem performanta. Hartia x iese in doua zile, nu sapte. ANI va sufla in ceafa (reformata ANI, nu gluma de acum). Aplicatia pentru fonduri europene iese intr-o saptamana, sau nu ti-ai facut KPI-ul, fa-o inca o data si out. Worforce performance management, nu e rocket science. In context, POSDRU, ce gluma sinistra si costisitoate.

    • Si de ce ar fi nevoie ca USR-ul sa se exprime mai politic? O fi electoratul lui Dragnea sau ala care e în asteptare de a merge la vot superpolitizat? Mai sa fie, românul e atât de informat politic, are în cap atatea tone de stiinta politica, ca acum i se pare ca USR-ul sau Ro+ nu sint destul de politice. Sa te tavalesti de râs, nu alta. Adica romanasul nu poate respira de coruptie si de administratie indolenta dar el vrea, dom’le, mai multa politica de la opozitie. Proiecte inteligente, tehnocratice, care dau rezultate imediate romanasul nostru nu vrea, el vrea politica. Lasa, sa ia politica de la PSD pâna cand o sa înceapa sa-i iasa pe urechi.

    • Din păcate, aveți dreptate. Chiar sper să ratez șansa de a trăi în România peste, să zicem, 10 ani. Ca emigrant, sau pe cale naturală. E nasol :(

  4. Am avut nevoie de o hirtie de la ANAF (de ce? asta e alt subiect…). In mod normal obtinerea ei dureaza trei zile. Pentru a o obtine in doua, am mers eu insumi la doua birouri dupa doua semnaturi. La fiecare birou o tanti s-a uitat 5 secunde intr-o baza de date, dupa care a semnat si mi-a returnat hirtia. De ce prima tanti, care m-a trimis la celelalte doua, nu poate sa verifice in acele baze de date? Probabil jumatate din posturile de la stat sint somaj mascat. Spor la treaba! O sa va votez! Si un sfat: fiti mai agresivi in PR, nici o zi fara un atac la PSD!

  5. Sigur că eforturile de simplificare a procedurilor sunt binevenite. Numai că sunt în celași timp inutile și mai degrabă circ politic. Chiar daca legea de care vorbește autorul ar ajunge să fie adoptată atâta timp cât ea nu prevede sancțiuni finnciare imputabile de către petentul afectat direct funcțonrului care trebuie să libereze certificatul, dacă acesta nu o face în termenul legl și dacă cere orice în plus afară de cele prevăzute de lege pentru certifiatuo de urbanism. Legea nu valorează nici cât hâria pe care e tipărită. Va fi încălcată fără probleme și nu se va schmba nimic. Adică va schimba: Birocrații vor cere și mai multe hâtțoage și vor tergiversa și mai mult totul , ca să arate cine e jupănul. Deci hai să nu ne agităm degeaba.

    Nici dacă USR ar ajunge la putere nu se va schimba nimic în această privință. S-ar putea chiar înrătăți. Esențialmente USR e socialismul „modern” & „progresist” care e până la urmă poate fi chiar mai distructiv ca cel al lui Dragnea. USR nu va lichida birocrația de stat ci o v transfomra într-o entitate agresiv politc-corectă și puternic ideologizată. Vechii birocrați cu buzunarele veșnic flămânde moșteniți de la comunism vor fi înlocuiți de fanatici isterici fixați pe LGBT-ime , minorități, încălizire globală, lupta împotriva creștinimului și a omului alb precum și alți asemene teme esențiale. E exact ce se vedem azi prin California, Canada sau NYC. Tehnic vobind ăștia transformă viața omului în infern mult mai temeinic ca fauna coruptă de la Bükreş…

    • Nefericiti cei care au numierit (sau inca ma locuiesc) in California, Canada sau NYC (ca dl. Cranganu).

      Felicitari, dle Sjeick ca alti ales sa traiti in Minnesota unde totu-i perfect.

    • Domnu’ Svejk, uite, eu lucrez intr-o agentie guvernamentala de peste mari. Lumea intai, nu Indon sau Malay, si de limba engleza. Avem PC? Da, este. E greu uneori sa delimitezi, unde se opreste PCul trade mark, si unde incepe grija fata de ala, aia care lucreaza la workstationul de langa mine. Si care poate sa aiba optiuni, hm, mai putin ortodoxe. In patul ei, din casa ei. Am facut, la un moment dat, investigatii pe etica si integritate a unor departamente. Unii au iesit bine, altii mai putin bine. Credeti ca atunci cand scriam raportul, m-a durut undeva daca cei vizati erau LGBT? Credeti ca al de mai sus, numit de parlament sa spuna yay or nay pe ce i-am pus in fata, s-a gandit pentru o catime de secunda daca nu cumva, implicatii erau LGBT? Nope. In acelasi timp, nu-mi pare un lucru rau ca tanti colega mea cu optiuni netraditionale sa beneficieze, atentie, NU de discriminare pozitiva, ci de minimul drept de a exista, si de a munci si functiona social in aceleasi conditii de siguranta ca noi toti. In fond, contractul cu statul nu a fost nici macar teoretic conditionat de optiuni de gen. Stiu ca la murikani treaba e mai agresiva, dar nu aruncati copilul impreuna cu apa din copaie.

  6. problemele romaniei sint structurale. institutiile comuniste n au disparut si nici nu s au modernizat. dupa 89 si au schimbat doar numele nu si naravurile. cine sa i destructureze p astia, cind reprezinta un procent semnificativ / decisiv din masa votanta ? romania i ravasita de coruptie dar are cei mai multi militieni (de toate felurile imaginabile : locali, nationali, rutier isti, cfr isti, jandarmi, servicii secrete (sic!) menite sa i controleze etc.). cum se explica faptul ca cea mai corupta tara are cei mai multi militieni ! paradoxal, nu i asa ?!

  7. Cer mai multe hartoage decat vrea legea pentru ca le e lene sa citeasca legea. Si pentru ca sint incompetenti, si pentru ca dosarul cu sina se vinde în libraria prietenului, si pentru ca sînt nesimtiti si prea putin le pasa ca s-ar putea face mai bine, si pentru ca a face mai bine inseamna a accepta schimbarea si progresul dar spiritele comuniste nu accepta progresul pentru ca Partidul reprezinta totul si el are grija de ele în orice situatie… etc. etc. etc. Sint tot atatea hartoage cate interese în sânul administratiei comuniste romanesti.

  8. @ Dan_Bruma (19/05/2018 la 16:21)

    ” Sint tot atatea hartoage cate interese în sânul administratiei comuniste romanesti.”

    Poate ar trebui adaugat la „administratia comunista romaneasca” si un alt aspect:scutirea de taxe a unor categorii profesionale si – in acest caz specific – a IT-stilor (Romania este unica ….nu ca in alte tari de „afara”). Desigur din dorinta de a nu pleca din tara iar rezultatele se vad.

    Nu cumva IT-stii sunt cei care se ocupa si de informatizarea sistemelor (birourilor) guvernametale de orice nivel (local sau de tara), adica interfata dintre platitorul de taxe si „organele de stat” (limbaj de lemn)

    Unii vor aduce ca argumente: lipsa computerelor personale, internet etc.

    Iata cum au rezolvat unele tari de „afara” aceste impedimente: s-au instalat computere in sala de asteptare iar functionarii in loc sa ceara „dosare cu sina”, asista cetatenii in introducerea datelor in computer precum si scanarea domentelor care ar trebui atasate in sustinerea cererii/dosarului lor.

    Petentului i se poate da o copie (tiparita)si cu documentele (scanate) si atasate.

    Functionarii au in „job description” ca cerinta SINE QUA NON operarea calculatorului introducere de date (si abilitati de dactilografiere peste un nivel mediu) si NU PRIMESC nici un spor .

    Comisia asta de taiat hartii o fi buna (poltic, desigur) dar ma intreb de ce cu atatia membri USR care au studaiat sau lucrat „afara” nu incearca sa introduca ce au vazut acolo.

    Ca sa-ti atragi votantul trebuie sa-l convingi cu actiuni (care sa-i aminteasca de tine ca partid sau persoana) fiind satul de vorbe/promisiuni. Cred ca unii se inseala crezand ca votul poate fi schimbat in favoarea urmand acelasi tipar al vobelor/promisiunilor.

    Ata-i opinia mea si sper ca administratorul o va accepta pentru publicare.

    • Perfect de acord cu acest aspect. Dar cred ca aici e o problema. Eu cred ca USR-ul nu vrea sa mai dea ocazia Administratiei comuniste romanesti de a face alte oferte publice trucate pentru materiale si soft administrative, ci vrea în primul rand un efect direct pozitiv asupra cetateanului de rand si anume reducerea birocratiei. Va dati seama ca ordinatorul ala pe care cetateanul ar lua lectii de la agentul public risca foarte mult sa vina de la firma lui Ghita si nu de la alta normala din piata normala de IT. Pentru a incheia comentariul, sint convins ca USR-istii au mai multe solutii la fiecare problema infecta PSD-ista, dar o aleg întotdeauna pe cea care va propaga cel mai putin infectia deja instalata si foarte activa din sanul acestei administratii putride.

      • @ Dan_Bruma (21/05/2018 la 15:27)

        Tatal meu m-a sfatuit, daca doresc si sunt hotarat sa fac ceva in viata (scoala, casa, calatorie etc.) voi reusi atata vreme cat sunt hotarat.

        Daca nu sunt hotarat, atunci voi gasi UNA (cum zic finantistii) MIE de MOTIVE/SCUZE sa nu fac ce mi-am propus.

        ” Va dati seama ca ordinatorul ala pe care cetateanul ar lua lectii de la agentul public risca foarte mult sa vina de la firma lui Ghita si nu de la alta normala din piata normala de IT.”

        Deja, cu cele afirmate mai sus m-ati pierdut. Ati gasit primul motiv !

        Nu stiu daca-i vreo paguba pentru dvs., dar picatura cu picatura se umple galeata.

        Multumesc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Ghinea
Cristian Ghineahttp://www.crpe.ro
Cristian Ghinea este europarlamentar, copreședinte al delegației USR PLUS în PE. A fost Consilier de Stat pe Afaceri Europene la Guvernul Romaniei și Ministru al Fondurilor Europene în cabinetul Cioloș. A fost director al Centrului Roman de Politici Europene (www.crpe.ro). A lucrat opt ani în media românească, iar între 2007 şi 2008 a studiat guvernare europeană la London School of Economics. În trecut, a fost implicat într-o serie de proiecte civice cu organizaţii precum Societatea Academică Română, Centrul pentru Jurnalism Independent, APADOR - CH şi Freedom House. Este autorul capitolelor despre România din prestigioase rapoarte internaţionale ca „Media Sustainability Index” şi „Nations in Transit”. Domenii de expertiză: - structura instituţională a UE - democratizare - studii media - transparenţa şi responsabilitate în administraţia publică Republica Moldova

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro