Home » Administratie »Economie »Energie »Financiar » Citesti:

De ce merge incet constructia de drumuri in Romania? Oricum, nu din vina CNSC, cum spune Ponta

Sorin Ionita ianuarie 7, 2013 Administratie, Economie, Energie, Financiar
13 comentarii 3,029 Vizualizari

Zilele trecute premierul Ponta a adăugat un nou punct ȋn lista confuziei şi neȋnţelegerilor, unele voite, altele sincere, din jurul marilor proiecte de investiţii publice. Intr-o declaraţie de presă el s-a arătat nemulţumit de statutul de instituţie independentă a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), organ administrativ care emite decizii pe contestaţiile la licitaţii. Premierul a sugerat că investiţiile publice ȋntârzie deoarece CNSC e prea lent ȋn funcţionare şi admite prea multe contestaţii, astfel blocându-se derularea proiectelor. O simplă analiză a OUG 34/2006 şi o privire pe raportul de activitate al CNSC arată ȋnsă nu doar că premierul Ponta a picat peste o falsă problemă, dar că realitatea este exact pe dos: CNSC pare o instituţie utilă care descarcă justiţia comercială şi accelerează atribuirea de contracte ȋn urma licitaţiilor. Mai precis:

1. Termenul în care CNSC are obligaţia de a da o soluție e de 20 de zile, termen ȋn general respectat.

2. În 98% din cazuri decizia CNSC a rămas definitivă, chiar dacă există oricum și calea instanței pentru cei nemulțumiți.

3. În 2011, CNSC a analizat cam 6300 de contestații (licitații pe contracte de sume mari) şi a dat 6000 de decizii. În total, CNSC a rezolvat cam 36000 de cazuri de la înființare ȋn 2007 până la finele lui 2011.

4. Deciziile CNSC au fost cca 30% de admitere a contestației, 70% de respingere. În numai 6% din cazurile contestate la CNSC, CNSC a dispus reluarea licitației de la capăt, în cele mai multe cazuri în care admite contestația CNSC dispune alte măsuri de remediere.

5. Numai 12% din decizii au fost mai departe contestate în instanță, iar din cele 12%, sub 10% (adică sub 2% din TOATE licitațiile contestate vreodată undeva) instanța a decis altfel decât CNSC.

Pe scurt, CNSC pare un sistem care dă rezultatele scontate: e o cale administrativă mult mai rapidă decât mersul direct în instanță; degrevează instanțele de 90% din contestațiile la licitații; rezolvă 90% din contestații în 20 de zile; soluțiile sunt acceptate drept corecte în 98% din cazuri, fie de părțile implicate care nu mai merg după aceea în instanță, fie de instanță. Instituţia face treabă bună, iar ca atare ea trebuie schimbată. Unde am mai văzut noi asta ȋnainte?

Dacă vrem să înțelegem de ce se întârzie licitațiile, poate ar trebui să analizăm de ce sunt ele contestate, nu să găsim mecanisme să blocăm căile de contestare eficientă. Evident că în cele 30% din cazuri în care cel care a contestat a avut dreptate trebuie luate măsuri de remediere, care durează cât vrea autoritatea contractantă să tărăgăneze.

Şi totuşi, dacă nu e din cauza CNSC, de ce se ȋntârzie atunci proiectele de infrastructură publică? Ei bine, cauzele reale sunt complicate. ExpertForum a publicat astăzi un raport ce vă oferă o ilustrare a adevăratelor probleme cu care se confruntă investiţiile publice ȋn România, pe cazul strategiei de drumuri expres, recent scoasă de la naftalină de noul guvern. In plus, găsiţi ȋn raport şi o discuţie a modului greşit in care a fost ȋnţeleasă ȋn România ideea de parteneriat public-privat (PPP), cu directa relevanţă pentru activitatea noului Ministru delegat pentru proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine, care risca sa repete erori din trecut.

Vedeţi Pol-Brief no. 17 al EFOR aici.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "13 comments" on this Article:

  1. Adi Rus spune:

    Ponta a invatat bine o lectie la care PDL a ramas corigent. Si i se potriveste de minune dat fiind ca e un mincinos fara scrupule.

    In loc sa-si asume masuri de austeritate, taieri si nerealizari vad ca mai nou vine si da vina pe tot felul de institutii. Ba ca INS i-a gresit calculul PIB. Ba ca CNSC nu il lasa sa faca autostrazi. Se imbata cu apa rece. Daca crede ca minciunele de astea o sa tina vontantii USL de partea lui se inseala amarnic. O sa-l tranteasca de pamant la viitoarele alegeri pentru ca toti sunt flamanzi. Toti asteapta sa li se dea.

    Ar face bine sa-i imparta in categorii si sa vad cum poate multumi mai repede categoriile mai numeroase altfel cu minciunele de astea o sa pateasca fix ca Boc – porneste cu superimagine si termina in huiduieli.

    • eu****** spune:

      Ponta nu mai poate!

      Lui Ponta I s-a defectat o jucarica si a dat vina pe CNSC – de ce nu v-ati prins?
      Respect pentru munca profesionista pe care o depuneti. Mult succes mai departe.

      Acum Ponta trebuie sa prezinte temele:
      1. ce a facut in ultimele 6 luni,
      2. cum se inchide bugetul si
      3. cum construieste bugetul.

      Asteptam de mult la colt de cotitura ca maestrul sa isi dovedeasca maestria!
      Si nu am gresit!

      Si inca Ponta nu a aratat tot ce poate!
      As dori sa il vad in sedintele cu FMI!!!

      AMR 6 zile pana la vizita FMI!

      Nu am vazut o linie de buget! TOP SECRET, neamule!
      Se lucreaza la “timbrul verde” sau cum vor sa ii spuna unei taxe de poluare!
      Asadar inca cugeta dna Plumb care ne vrea mai curati si mai uscati!

      Deh, s-a ras mult la Ponta2, dar acum nu este decat o cale!
      Astept reactia finala! Ma intreb cum o sa faca la final Ponta???

      Interesant din punct de vedere psihologic – intra in profilul managerul care mereu da vina pe altii – adica iresponsabil….

  2. 0m spune:

    pothole crew (echipa care repara gropile in NY) :D

    http://vimeo.com/56477894

     29.334 gropi ‘reparate’ de la Uraganul Sandy (Octombrie 2012) ;)
     Sistem de raportare a gropilor :D

    vs. Ministrul Transporturilor: “Sunt foarte multe gropi in Romania si nu as putea sub nicio forma sa aflu de toate gropile din tara” :D

  3. Harald spune:

    Sincer, nu văd rostul unui astfel de articol, într-o ţară cu o astfel de guvernare :)

    Dvs. puneţi problema într-un mod raţional, din perspectiva unei persoane care crede sincer că o instituţie are un scop pentru care a fost creată şi trebuie să evaluăm dacă ea îşi îndeplineşte rolul sau nu. Ponta nu are în nici un caz astfel de probleme. În vesela lui iresponsabilitate, instituţiile care nu-i fac pe plac trebuie desfiinţate. Pretextul nu contează, motivul real este că nu-i fac lui pe plac. Credeţi că admiraţia lui pentru Che Guevara era 100% inventată? :)

    Un psiholog v-ar putea spune mult mai multe despre Ponta, dar concluzia mea rămâne aceeaşi: chiar nu are sens să încercaţi o abordare raţională, în tentativa de a înţelege deciziile unei persoane ca Ponta.

  4. Gicu spune:

    Nu TREBUIE ca Romania sa aiba drumuri, pentru
    a Nu avea economie(turism, agricultura, industrie, transporturi) si pentru a mentine nemultumirea permanenta a romanilor care parcurg distanta Bucuresti – Sibiu in 5 ore etc.
    Deci NU E VOIE ! Orice explicatie savanta dar axata pe alte argumente e FALSA !
    Intrebare : cind vom avea voie sa construim drumuri(autostrazi) asa cum se intimpla in Ungaria, Polonia, Croatia, Slovenia, Slovacia, KOSOVO, ALBANIA si, chiar, Bulgaria ???
    Unii spun ca atunci cind vom avea 16 milioane de locuitori !

  5. silicon_v spune:

    Asa, domnule Ionita, asa.. Faceti dumneavoastra temele opozitiei.

    Caci opozitia trebuia sa dea analiza asta pe goarna. Tare, raspicat, pe toate canalele media. Dar care opozitie? Blaga inca savureaza caltabosii, Videanu e pe Coasta de Azur, MRU scrie articole bisericesti despre Boboteaza. Unde e guvernul ala din umbra? Doarme la umbra palmierului, in Dubai, ca de aia e din umbra.

    De aia isi si permite Ponta sa toarne minciuni una dupa alta. Doar ca e pacat de CNSC, caci pare ca o sa fie lichidata si institutia asta dupa modelul ICR. Daca merge, trebuie reparat. Invers ca in vorba aia a lui Murphy..

  6. r2 spune:

    sorin, buna treaba cu EFOR. nu va ganditi sa va extindeti? material este destul, iar ceilalti sunt, din pacate, prinsi cu alte subiecte de actualitate, vorba lui silicon_v. sunt sigur ca si sponsori se gasesc, la nevoie (stiu eu unul, si pariez ca mai sunt si altii).

  7. TUDOR POPESCU spune:

    pai nu prea pare inviorare ce e aici. Totusi eu nu inteleg ce cauta analiza asta pe pagina energiei ? A demisionat Otilia?? Nu mai are subiecte ? De jaful de le Hidro nu discutam? cand incepe vanzarea de active de la Hidroelectrica ? … alea pe dispozitii ale justitiei de executare silita ? Nu am tot scris eu pe situri ca Vulpescu l-a aranjat pe Borza la castig? Nu pentru aia s-a sarit peste asigurarea de malpraxis??? .. aia din art 19 a legii insolventei ..
    salutari Sorin Ionata .. LA MULTI ANI!!!

  8. Dedalus spune:

    Peste 90% din lictatiile din SEAP ar trebui contestate. Restul de 10% au caietele de sarcini pur si simplu aberante. Nu am intilnit nici o licitatie corect pronita, in mod rezonabil.

    Prima cauza:

    Autoritatile contractante nu au absolut nici o treaba cu ceeea ce vor sa procure. Asta deoarece cei care fac caietele de sarcini nu cumparara pentru ei, ci pentru entitati absconse: “primaria”, “ministerul”, “statul” etc. Oameni care se uita doua ore dupa cele mai bune rosii in piata, arunca cu banii pe tot felul de aberatii cand rteprezinta o autoritate contractanta…

    A doua cauza:

    ANRMAP si OG 34 listeaza DREPTURI are autoartitatilor contracftante si LIMITE “PANA LA “ale conditiilor de eligibilitate si ale critertiilro de calificare. Autoritatile contractante pun TOATE restrictiile la care au dreptulm la MAXIM posibil. Asta, pentru a nu fi nimeni acuzat ca ar face nu stiu ce smekerie….

    A treia cauza:

    ANRMAP este de facto autoritatea contractanta in toate proeicte europene, in timp ce rapsunderea de jure o poarta beneficiarii…..

    A patra cauza:

    Formularistica este bestiala – avem 10-12 formulare in care se repeta de zeci de ori aceleasi si acelasi lucruri, in timo ce ar fi suficient sa ai un singur text -conditii generale -si un singur paragraf – ade asumare. Tampeni asta genereaza multiplle acte, recte multiple ocazii de a gresi, recte multiple cauze pentru contestatiii…

    A cincea cauza:

    Pretul cel mai mic a ajuns regula – dar la pretul cel mai mic fiecare ofertant se chnuie sa interpreteze in a da ca mai putin, pentru a cobora pretul .Romania este singura tara din UE – din cate stiu -care a impus acest criteriu in licitatie. Taote celelalte folosessc “valaore pentru bani”, pentru a obtine cat mai mult….

    A cincea cauza:

    Daca pierzi la CNSC, ca ofertant, pierzi banii (garantia de participare). Daca pierzi la CNSC ca Autoritate Contractnata , nu pierzi nimic… Ghici ce efect are kestia asta…

    Si ar mai fi muuuuulteee!

    Achizitiile publice in Ro sunt un adevarat dezastru, intrecut numai de situatia catqastrofala a invatamantului. La invatamant i-am pus cruce de mult, nu se mai poate face nimic, sunt prea multi prosti deja produsi, ajunsi in functii inalte odata cu varsta, Aleluia! dezvoltare.

    In cazul achizitiilor publicer, se mai paote face ceva si probabil ca se va face pentru ca in halul in care sunt, nu se mai poate face nici corect, nici incorect si cum oamenii trebuie sa poata fura, vor schimba….

    Dar ce treaba au achizitiile cu infrastructura?! Infrastructura nu se face pentru ca…

    Mai bine va zic un banc ca sa intel;egeti motivul real:

    Un tren se opreste pe camp, in Siberia. Mecanicicul informeza pasagerii ca mecanicul schimba locmotiva. Dupa o ora, trenul tot statea si mecanicul le spune pasagerilor ca mecanicul tot schimba locomotiva. Si tot asa. La un moment dat, un pasager mai recalcitrant intreaba de ce dureasza atat de mult? “Pai” -zice mecanicul – “Mecanicul schimba locomotiva pe votca si nu se intelege la pret cu racketii!!”.

    De-aia nu merge infrastructura in Ro – nu se inteleg la spagi.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Sorin Ionita


Sorin Ionita

Paleo-liberal (adica din soiul cel vechi) Partener fondator la EFOR (www.expertforum.ro) think tank independent Citeste si preda teorii ale dezvoltarii si sectorului public Cons... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)