joi, martie 28, 2024

De ce o nouă tragedie e doar o chestiune de timp. Șase întrebări fără răspuns după episodul blocului fantomă

Am așteptat câteva zile să văd în cât timp se stinge subiectul blocului fantomă din sectorul 5. Și, din păcate, subiectul s-a stins înainte să aflăm lucrurile cu adevărat importante și înainte ca instituțiile să ia măsurile necesare pentru ca astfel de situații să nu se mai repete.

Au rămas așadar foarte multe lucruri nespuse, foarte multe lecții pe care instituțiile nu le-au învățat și foarte multe acțiuni pe care nimeni nu și le asumă. Voi face mai jos un inventar al acestora.

1. Câte situații de acest tip sunt în București?

Am aflat din presă că ”dezvoltatorul” imobilului care a luat foc mai are 2 blocuri fără autorizație, în cazul cărora instanța a decis dărâmarea totală și, respectiv, parțială. Este normal în aceste condiții să ne întrebăm câte astfel de situații mai sunt în Capitală. Câte nu au autorizație pentru că mașina de Pompieri sau Salvarea nu au pe unde să intre? Câte au fost construite cu materiale neconforme sau nu au respectat proiectul? Câte case și câte blocuri așadar sunt fără autorizație de construire sau, mai grav, cu decizii de desființare? Nimeni nu știe pentru că aceste informații nu se pun la comun și nu este nimeni interesat să le centralizeze.

Primăriile de sector și Inspectoratul de Stat în Construcții ar trebui să întocmească de urgență o astfel de situație centralizată la nivelul întregului București și să vină cu un plan de măsuri. Acolo unde intrarea în legalitate este posibilă, să se facă acest lucru cu penalitățile corespunzătoare, iar acolo unde nu este posibilă intrarea în legalitate, atunci să se aplice deciziile instanței, chiar dacă acestea presupun demolarea imobilelor.

2.  Cine răspunde totuși pentru existența blocului fantomă?

Că dezvoltatorul are o vină majoră, asta este evident. Că a dat șpăgi în stânga și în dreapta pentru a fi lăsat în pace, ține la fel de domeniul evidenței.

Însă nimeni nu spune nimic despre vinovații din instituții. Este imposibil să faci un bloc de 4 etaje fără să afle Direcția de Urbanism din Primăria de sector, fără să afle Disciplina în Construcții, Direcția de Taxe și Impozite Locale, Inspectoratul de stat în Construcții, Poliția și alte instituții. Iar întrebarea legitimă care se pune este cine nu și-a făcut datoria. Trebuie să aflăm vinovați cu nume și prenume, cu funcție, cu responsabilități în interiorul instituțiilor menționate.

Dacă nu vor plăti cu funcția (cel puțin) pentru faptul că nu și-au făcut datoria, atunci funcționarii vor trăi în continuare cu iluzia că ordinul politic este mai important decât legea, că partidul e mai important decât instituția și că finanțatorii primarului sunt mai importanți decât cetățenii. Iar prețul va fi plătit din plin la prima tragedie cauzată de complicitatea acestor funcționari.

3.  Care este reacția furnizorilor de utilități?

Pentru cei care nu știu, furnizarea utilităților este imposibilă în lipsa unei autorizații de construire. Cum au beneficiat de utilități cele 50 de apartamente din blocul fantomă? Înțeleg că ”dezvoltatorul” branșase imobilul ilegal la curent electric. Vă imaginați cât de mare este riscul de incendiu într-o astfel de situație. Prin urmare, cum a fost posibil ca furnizorul să nu sesizeze că există un bloc întreg fără niciun contract de electricitate? Oare angajați ai furnizorilor de utilități au închis și ei ochii? Probabil că da. Și ar trebui ca aceste companii să facă evaluare foarte atentă în interior pentru a vedea ce s-a întâmplat.

4. Ce părere are Camera Notarilor despre actele încheiate între dezvoltator și locatari?

Locatarii blocului fantomă nu erau proprietari pentru că nu se poate cumpăra un apartament care, din punct de vedere legal, nu există. Cu toate acestea, ”dezvoltatorul” a încasat timp de mai bine de 5 ani rate lunare de la locatari pe baza unor promisiuni bilaterale de vânzare. Întrebarea este dacă notarul care a încheiat documentele respective și-a făcut cu adevărat datoria sau nu.

Pe pagina Camerei Notarilor București stă scrisă mare deviza ”Adevăr și Încredere”. Sunt exact lucrurile pe care înclin să cred că notarul blocului fantomă le-a pus între paranteze. Nu cred că i-a informat pe oameni cu privire la riscurile la care se expun semnând pentru un imobil fără autorizație de construire. Nu cred că notarul a fost imparțial, nu cred că a lucrat în slujba legii și a cetățeanului. Cred în schimb că a fost complice la un act de înșelăciune morală – poate și legală – la adresa celor 50 de familii din blocul fantomă. Însă asta este doar ceea ce cred eu. În mod normal, Camera Notarilor ar trebui să verifice situația cu legea într-o mâna și cu codul de conduită în cealaltă. Altfel, prestigiul notarilor riscă să mai primească o lovitură și să ducă la accentuarea impresiei că sunt nu doar niște profitori ai birocrației excesive din România ci și complici uneori la ”combinații” imobiliare aflate la limita sau dincolo de litera legii.

5. Ce se va întâmpla totuși cu locatarii blocului fantomă?

Primăria Sectorului 5 a improvizat o soluție pentru locatarii blocului fantomă evacuați după incendiu. Soluția găsită este de un provizorat descurajant și indică o altă mare hibă a administrației publice locale: lipsa unor planuri de contingență pentru astfel de situații. Îndrăznesc să mă întreb ce s-ar fi întâmplat dacă ar fi fost necesară evacuarea a 1.000 de persoane? Amatorismul și improvizația ar fi fost probabil fatale. Este inadmisibil în 2018 ca autoritățile publice să nu aibă un plan de acțiune precis și eficient pentru situații de criză. Toate primăriile ar trebui să fie pregătite pentru evacuări de urgență, pentru tot ce înseamnă adăpostirea oamenilor în cazul unor inundații, incendii sau alte situații grave. Și ca lucrurile să fie clare: Inspectoratul de Urgență intervine pentru ameliorarea efectelor, însă adăpostirea și hrănirea oamenilor lor pentru o perioadă de timp intră în responsabilitatea Primăriei. Iar la acest capitol, niciuna din primăriile de sector – și nici Primăria Capitalei – nu ar primi notă de trecere.

6. Cei care au plătit pentru a sta în blocul fantomă au știut despre lipsa autorizației?

Cel mai probabil, oamenii au fost mințiți de dezvoltator și li s-a promis lună de lună că actele urmează să fie obținute ”în curând”. Însă tocmai faptul că locatarii au putut fi păcăliți atât de ușor arată că există o gravă lipsă de informare la nivelul publicului. Cei mai mulți oameni nu au nici măcar noțiunile elementare despre actele necesare pentru cumpărarea unui apartament. Nu știu ce înseamnă și la ce folosește o autorizație de construire, nu știu ce înseamnă un proces verbal la recepția lucrărilor, nu au auzit de cartea tehnică a construcției, nu știu cât de importante sunt contractele cu furnizorii de utilități. Și nici măcar nu știu care sunt riscurile la care se expun dacă nu au aceste documente.

Este vina lor? Deloc. Nu se învață la școală despre aceste lucruri și, dacă nu te-ai lovit niciodată de subiect, nu ai de unde să le cunoști. Este vina unui sistem care a complicat atât de mult lucrurile încât asimetria informațională între dezvoltatori și clienți face ca aceștia din urmă să fie victime sigure ale oricărei tentative de înșelăciune.

Pot autoritățile să facă ceva? Absolut. În primul rând, se pot da mai puțini bani pe bâlciuri și mai mulți pe informarea cetățenilor. Oamenii trebuie să fie informați cu privire la drepturile pe care le au, cu privire la modul în care funcționează administrația, cu privire la documentele emise de Primărie și la rolul lor. Însă, înainte de toate, instituțiile trebuie să-și facă datoria. De-asta există Inspectorat de Stat în Construcții, Primărie și toate celelalte: pentru a veghea la respectarea și la aplicarea legii. Nu e treaba cetățenilor să fie experți în detalii procedurale administrative. E treaba celor care sunt plătiți din bani publici pentru acest lucru.

Acestea sunt cele 6 întrebări pe care acum, la apusul mediatic al subiectului blocului fantomă, văd că nimeni nu și le-a pus. Avem iată dovezile unui eșec de management edilitar de proporții. Eșecul instituțiilor de a planifica dezvoltarea urbanistică, de a organiza și implementa măsurile aferente, eșec în a monitoriza situația și, cel mai grav, eșec în a penaliza ferm și rapid orice încălcare a legii. Fără un răspuns la aceste întrebări și fără un plan clar de acțiune, suntem condamnați la repetarea acelorași erori, la noi drame și, din păcate, la noi tragedii.

De aici pornim. O administrație care lucrează în complicitate cu ”dezvoltatori” puși pe căpătuială, funcționari obișnuiți să închidă ochii și să nu-și asume responsabilități și, nu în ultimul rând, oameni care, din lipsa de informație, devin victime sigure ale acestui sistem.

Putem schimba lucrurile. Însă e nevoie de mult mai mult decât de bune intenții. Este nevoie de o schimbare majoră la nivelul administrației publice locale. Nu doar la nivelul deciziei politice, ci și la nivel de mentalități. Este nevoie de o abordare integrată și unitară, de o abordare pragmatică bazată pe obiective realizabile și măsurabile. Este nevoie de viziune. Este nevoie de oameni care înțeleg problemele și umblă la cauze, nu doar la efecte. Există astfel de oameni? Categoric, da! Depinde însă de bucureșteni dacă acești oameni vor avea șansa să schimbe lucrurile în bine.

Distribuie acest articol

21 COMENTARII

  1. Nu este nici o tragedie, este un simptom. Țările din lumea a treia nu fac planificare urbanistică. Și dacă vreți să aveți o idee despre calitatea administrației și perspectivele ei, uitați-vă la nivelul corupției.

  2. „Oamenii trebuie să fie informați cu privire la drepturile pe care le au, cu privire la modul în care funcționează administrația, cu privire la documentele emise de Primărie și la rolul lor.”

    Soluţie de urgenţă, pe termen scurt: atunci când cineva merge la bancă să obţină un credit imobiliar, să i se ofere un „manual al cumpărătorului”. De către bancă! La urma urmei, riscul este şi al băncii, deoarece un credit poate deveni rapid neperformant tocmai din cauzele menţionate în articol.

    • „La urma urmei, riscul este şi al băncii, deoarece un credit poate deveni rapid neperformant tocmai din cauzele menţionate în articol.” – doar pina la un punct!

      In cazul acest, blocul nu exista in mod legal, proprietarii nu au acte valabile, nu puteau face asigurare, si desigur nici de la banci nu puteau obtine imprumut, banca nu poate pune ipoteca pe o lcouinta ce nu exista, din punct de vedere legal …

  3. În cazurile astea cel mai bine este să lăsăm justiția independentă să-și facă treaba. După trei-patru ani, judecătorul care se ocupă de caz trece în rezervă și procesul se reia de la capăt, după modelul dosarului Colectiv. Ciclul este repetitiv pînă cînd cei implicați mor toți de bătrînețe, mulțumiți că justiția lucrează în favoarea cetățeanului pe care îl apără de abuzuri. Singura noastră treabă este să nu comentăm și să-i plătim pe măsură, cu minimum 10-15 salarii medii/economie fiindcă magistrații sînt aglomerați cu multe cazuri, stresați (încă nu s-a lămurit dacă în cazul lui Decebal a fost sinucidere sau asasinat, Elodia e de negăsit, etc.) și au o muncă cu răspunderi uriașe care trebuie răsplătită așa cum se cuvine.

  4. Nu inteleg de ce vorbiti la „singular” doar despre blocul cu pricina? Pai in spatele dvs. in calitate de consilier general stau zeci poate sute de astfel de blocuri , constructii ilegale, afaceri (mai ieri am scris de NET-CITY) etc. mai mult sau mai putin periculoase. Va rog sa ne dati exemple de pozitiile pe care le-ati luat in CG legat de astfel de situatii, deoarece imi inchipui ca nu mergeti doar cu metroul din poarta pana la primarie si nu vedeti ce se intampla.

  5. In Romania debandada in toate cele este litera de lege ! Ar fi atit de multe lucruri care ar trebui facute, dar nu numai ca nu se fac, dar se fac impotriva.
    In primul rind, nu se poate ca un bloc construit pnv, total ilegal, sa nu implice niste fapte penale, si, evident, de abuz in serviciu din partea tuturor autoritatilor implicate (iata de ce se incearca dezincriminarea abuzului in serviciu!). In al doilea rind, exista oare obligativitatea instalarii de senzori de incendiu, si de instalatii de apa fixe pentru stingerea acestuia? Apoi, referitor la blocurile vechi: exista vreun proiect de modernizare, de instalare de sprinklere, de modificare a instalatiilor electrice? In ziua de azi se folosesc multe aparate electricve care nu existau cind acele blocuri au fost proiectate si construite: aer conditionat, masina de spalat, microunde, cuptoare, etc. Instalatiile blocurilor vechi pot deveni astfel suprasolicitate. Exista proiecte de modernizare, specifice fiecarei bloc?! Aproape sigur ca nu. Exista vfreo initiative in a face astfel de proiecte obligatorii? Probabil ca raspunsul este tot nu. Am vazut tot felul de aberatii: clapete de inchis gazele, fara a exista posibilitate bransarii la priza ! Etc….

  6. un vecin si-a construit in proria gradina o casuta in care locuia un nepot, casuta care nu se vedea din strada. A fost prins, a platit amenda si a darimat casuta.
    Altul si-a facut o groapa in garaj sa se uite sub masina. prins, amenda, acoperit groapa.
    Un altu a pus pietre in gradina lui sa-si parcheze masina. Prins, amendat, scos pietrele

    • Presupun ca asta se intampla in tara nemtilor…
      In tara romanilor, ca sa obtin autorizatie de construire, (primarie)am mers cu vecinul la notar ca sa dau o declaratie cum ca in timpul construirii nu-i voi periclita, ba chiar ii voi consolida daca este nevoie, niste dependinte pentru care el nu avea autorizatie de construire, dar se vedeau din spatiu (gugal satelit).
      Dupa care am mai mers o data cu vecinul, ca sa declare ca este de acord ca, in caz ca apare vreun deranj la garajul lui ilegal, (amplasat pe limita de proprietate) sa intervin cu consolidari (pe banii mei).

      Locatarii blocului cu pricina, ca si altii care inca nu au luat foc, au fost fericiti ca „dezvoltatorul” -om de incredere, de altfel cu lant de aur gros de-un deget la gat, dupa cum ii vad prin zona mea – este unul descurcaret si nu s-a lungit cu formalitatile astea. Oricum, cetateanul roman are inradacinat in fibra ideea ca autorizarea aia, la incendiu, sau la seismice, sau la orice, e apa de ploaie si se da pentru ca se plateste (o nenorocita de taxa) , nu pentru ca se face vreo expertiza…

  7. Am o nedumerire: DACA blocul in care s-a produs incendiul avea 54 de „proprietari” si DACA acesti asa-zisi proprietari nu aveau acte de proprietate, dar plateau anume sume , -deci ca un fel de chiriasi… inseamna ca stiind situatia, oamenii si-au asumat si riscurile, adulti fiind ei. Asemenea lor, se pare ca mai sunt multe alte blocuri in tara, major in orasele mari. Toti acesti asa-zisi proprietari n- aveau /nu au acte. Deci pentru ce plateau? Pentru vrabia de pe gard? Nu aveau intabulare, nu puteau face asigurare -ne avand act de proprietate. Dar isi cunosteau situatia si au acceptat-o, mutandu-se fara acte.
    Mie mi se pare ca sunt primii vinovati, mai ales ca stiind situatia, au dat/dadeau sume considerabile constructorului blocului-
    Cum, cui plateau consumurile lunare la apa/lumina, etc?

  8. Daca ne uitam atent la blocuri din bucuresti, intotdeauna ma intrebam cum intra o masina de pompieri acolo? Ele sunt construite in asa fel incat nu intra. Ar trebui odata pe an facut si un exercitiu pentru fiecare bloc. Ca sa ma limitez la incendii, cateva observatii:

    1. in jurul blocurilor sunt parcate masini foarte des, cum intra acolo masinile de pompieri?
    2. in jurul blocurilor sunt copaci si garduri, cu niste gradini, unele destul de late, nu le vedem in vest, unde e gazon pana la peretele blocului
    3. unele blocuri sunt lipite unul de altul in asa fel incat nu se pot accesa de pompieri, si nu sunt construite recent
    4. de unde se vor alimenta pompierii cu apa? in vest sunt niste tevi speciale pentru apa pompieri
    5. grilaje la geamuri la primele etaje
    6. usile de intrare, ar trebui sa fie transparente, late (sa poata iesi multa lume in caz de evacuare), cel putin doua usi, cum sunt incuiate?
    7. in bloc pe scari nu ar trebui sa fie niste planuri de evacuare, extinctoare, etc. pompierii au niste planuri ale blocului? exista detectoare de fum pe palier, in bucatarii?
    8. administratia blocului are plan de evacuare, echipa, responsabili, toti locuitorii au fost informati ce sa faca, cum sa faca, se fac exercitii? (in vest elevii din scoala la inceputul anului li se arata cum sa opreasca curentul, apa in caz de ceva)
    9. usile blindate de la apartamente, cum intra un pompier acolo? cum iese un copil daca s-a blocat acolo?
    10. retelele electrice, in afara ca e dezastru, lumea nu are notiuni elementare de exploatare a unei retele electrice corect, ei baga orice acolo, ar trebui sa stie de la scoala de la fizica notiuni elementare practice in loc de teorie pe care nu o inteleg
    11. in subsoluri, debarale, incaperi tehnice multi si-au facut depozite, pastreaza ce nu iti da prin cap acolo
    12. oamenii cand cumpara un obiect de mobilier, haine, etc. se gandesc cum arde? unele produc un fum foarte toxic
    13. materialele folosite in constructii, usi, ferestre, izolatori, cum se comporta la foc? exista un document pe care il are proprietarul care sa-i explice ce riscuri sunt, ce trebuie de remediat, ce trebuie, nu trebuie facut?
    14. in vest blocurile mai au scari de incendii, am incercat scara de incendiu la intercontinental, nu cred ca se poate folosi
    15. toti sunt asigurati? ce cuprinde asigurarea? asigurarea are si asistenta juridica? asigurarea prevede cazare dupa incendiu catastrofa? asigurarea plateste pentru spitalizare, deces, handicap ?
    16. cum ajunge o masina de pompieri la bloc? exista benzi speciale pentru transport prioritar? se masoara timpii, sunt echipate cu gps, semafoarele dau unda verde, starea tehnica e buna, exista pompieri antrenati pregatiti suficienti? dezastru de ce proportii poate fi gestionat eficient?
    17. spitalele sunt pregatite?
    18. proprietarii, chiriasii, administratorii, stiu ce obligatii au ce drepturi au? asigurarile verifica ce asigura?

    inca nu am ajuns sa vorbim de case si cladiri publice, si asta e doar incendiu

    • Am asistat intr-o noapte la un astfel de exercitiu: niste autospeciale de pompieri cu sirene si tot alaiul luminos si sonor; probleme la curbe, dar se dau jos vreo 3-4 haidamaci si iau masinile parcate de cate un colt si le rdica pe trotuar. Bine, nu le mai pun la loc, si le pune proprietarul dimineata.
      SI, probabil ca daca era chiar situatie reala se miscau si mai vioi si nu-si faceau probleme ca se mai si zgarie.
      Si mai grava este situatia in cartierele asa zis de case cu strazi inguste, ca acolo nu sunt nici hidranti si nici spatiile verzi, alea cate sunt, la bloc de mai poti sa intinzi niste tulumbe.
      Vezi scoala careia i-a luat foc acoperisul acum cateva luni; noroc ca nu era in zi de scoala.
      Pentru blocurile de locuinte nu-i chiar grava situatia cu schema de evacuare, ca oricum nu se ajunge la aglomerari (poate de sf gheorghe si de sf niculae cand sunt mai multe paranghelii simultan): daca ies zece de pe fiecare palier in acelasi timp, tot apare un decalaj de timp – timpul de parcurs intre etaje – intre grupuri la iesire .
      Ce te faci ca nici cladirile publice nu au, multe dintre ele, proiectul adaptat pentru evacuare rapida; acolo riscul de aglomerare este permanent, fiindca la un moment dat pot fi mult mai multe persoane de evacuat in acelasi timp, iar in caz de panica, nu se uita nici dracu sa vada diagrama de pe pereti. Pentru asta sunt nominalizati niste oameni care stiu incotro sa-i dirijeze.

  9. 1 -raspunsul ar trebui sa vina de la inspectia in constructii

    2. blocul nu era chiar fantoma – se vedea clar, doar actele au fost finalizate pana la un anume punct de la care a intervenit vorba aceea: Dzeu cu mila si uita nu a avut mila!

    3. ei, au stiut de toate aspectele, dar ….

    4. aici cred ca proprietarul a procedat un pic altfel

    5. planul de criza sigur ca exista – problemele, cele mai multe in Ro, sunt de implementare si daca cap nu este vai de picioare (sinistrati a se citi)!

    6.cei care au platiti nu au stiut cum sa intervina pentru a rezolva situatia – si parerea mea este ca se vede si din articol cat de haotic este totul.

    Mai este mult pana departe – problemele nu se pot rezolva decat pas cu pas, punct cu punct.
    Inspectia in constructii mi se pare ca a avut cea mai mare responsabilitate in aceasta chestiune si nu exista scuze pentru nimeni de acolo.

    O parere!

  10. Sediul Inspectoratului de stat în Construcții spune totul despre ei: e un monstru de clădire, cu 10+ etaje, in cartierul istoric evreiesc, unde predomină casele cu un singur nivel. Căutați pe google maps și vedeți clădirea, lipită de o casă veche cu un singur nivel.
    @Dan Pleșoianu: chiar nu-mi trebuie proiect de la stat pentru sprinklere și alte bazaconii de băgat mâna în buzunar pentru firme cu dedicație. Sar siguranțele singure dacă supraincarci rețeaua cu aparate electrice.

    • Si, da, este adevarat: din cauza hotiei generalizate, nu se poate face nici o lucrare ca lumea. Dar lucrari de modernizare ar trebui facute. De exemplu, cablurile electrice din perete au izolatii, care imbatrinesc in timp, se crapa, isi pierd calitatile, deci pot deveni periculoase. De fapt, in general, o cladire ar trebui sa aiba un termen de viata. Adica, atunci cind este construita, trebuie sa se spuna: tevaria poate dura maxim atit timp, instalatiile electrice atit, zidaria (dupa tipul constructiei) atit, etc. La apropierea termenelor respective, ar trebui facute inspectii tehnice, si apoi eventuale modernizari, sau demolarea cladiri.

  11. Daca nimeni nu ar cumpara o casa/pamant/apartament, decat daca are/au acte legale=perfect in regula, escrocii nu ar mai putea „vinde” nu ar mai avea cum sa ia bani pe ceva ilegal= nevandabil. Deci automat pentru escroci n-ar mai fi rentabil sa construiasca si sa ofere ceva fara acte,(sau le-ar ramane etern goale constructiile ilegale) iar oamenii nu ar mai putea deveni victime.
    Deci exista cel ce cere si exista cel ce da.

    • Intr-o societate civilizata, este misiunea avocatului sau a notarului care intermediaza legal actul de vinzare-cumparare de a verifica corectitudinea actelor de proveninta. Acesti oameni sint specializati pentyru astfel de operatiuni, si au raspunderea de a garanta corectitudinea actelor respective (pentru asta sint platiti).

    • „Deci exista cel ce cere si exista cel ce da.”

      Și eu cred că domnul Charles Ponzi a fost o persoană absolut onorabilă, iar „Scrisoarea nigeriană” este o formă particulară a genului litarear epistolar.

      Vedeți dumneavoastră, în patria noastră aplicarea legii se poate tranzacționa.
      În state în care Justiția este independentă și funcțională, acest lucru este imposibil, iar infractorii care comit înșelătorii (apropo, nu românii le-au inventat și nici nu sunt ei mai hoți decât alții) sunt condamnați la „brutărie”.

  12. Corupția ucide. Am strigat asta în stradă după Colectiv. Ea este cel mai mare eșec al pieței, iar regimurile de guvernare cleptocratice, oligarhiile, sunt cele mai puțin eficiente economic. Costurile sociale ale efectelor le suport [inclusiv] eu din munca mea. Eu am plătit pentru victimele Colectiv, eu plătesc pentru sinistrații din București. Eu plătesc pentru efectele cămătăriei jandarmilor. Eu plătesc pentru afacerile SRI-ului, de la Hexi Farma , la traficul de țigări și carburanți. NU PSD este vinovat, ci regimul cleptocratic.

    Urmăresc declarațiile politicienilor, mai ales ale celor din opoziție, cu speranța că se va constitui un vector politic capabil să schimbe soarta țării mele. De fiecare dată sentimentul pe care mi-l transmit politicienii români este că trebuie să părăsesc România, pentru că nu există nicio speranță. Ei sunt pur și simplu rupți de realitate.

    Politicienii români care se pretind democrați, au un discurs eminamente anti-putere. Atunci când îl au, altfel, este exclusiv o luptă cu PSD. Este o luptă politică partizană. Pentru că asta văd, în mod limitat, partidele. Dl Dragnea și PSD sunt responsabili de nemulțumirea civică, iar obținerea puterii de USR, bunăoară, se restrânge la a ataca [timid] PSD. Este greșit măcar din perspectiva faptului că Puterea cuprinde și ALDE și UDMR, fără de care PSD nu ar putea menține guvernarea…

    Dar, partidele de opoziție sunt neconvingătoare pentru că membrii lor sunt neconvingători. Pe de o parte, nu propun nimic constructiv, nici un proiect, în locul dezastrului actual. Nu au viziune. Pe de altă parte, ignoră faptul că România este un stat captiv, cu o guvernare cleptocratică încă din 1990. Prin urmare, degeaba va fi înlăturat PSD, dacă este menținut Sistemul (cel care l-a învins pe dl Constantinescu, ori Statul paralel – cf. R Paxton –, sau cum vreți să-l numiți).

    Îmi doresc să văd USR propunând un proiect pentru România și, mai ales, să transmită cetățenilor mesajul că putem spera măcar la Justiție, Democrație și Stat de drept, mesaj pe care timid începuse să-l transmită DNA – cel care astăzi, conform spuselor d-luiDragnea, nu mai există. Asta nu ține de PSD, care este doar o marionetă a cleptocraților…Vedeți, doamna Roxana Wring, cine finanțează acțiunile împotriva României, cine a plătit spre exemplu Freeh Group International Solutions, cine a finanțat operațiunea Black Cube șamd.

    Dumneavoastră vă luptați cu constructorul unui bloc care din sumele obținute ilegal mai dă câte un ban și la partid…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Roxana Wring
Roxana Wring
Roxana Wring este consilier general al Municipiului Bucureşti, din partea USR, aleasă în iunie 2016. Studiile universitare le-a făcut la București și la Londra, unde a obținut un Master of Business Administration și un Master of Science în Economie Politică Europeană. Președinta Asociației Pro.Do.Mo, care militează pentru protejarea patrimoniului arhitectural și pentru dezvoltare urbană durabilă.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro