joi, martie 28, 2024

De ce tace Biserica?

100 000 de oameni au protestat sîmbătă în toată țara împotriva corupției și a incompetenței. În București au fost 70 000 cei care au stat în frig ore în șir pentru a spune clar că-și doresc o societate corectă, cu o justiție funcțională. Am mers kilometri prin zloată lîngă un domn de vreo 60 de ani ce venise special din Moldova pentru miting, a purtat ore în șir un steag mare al Uniunii Europene.

De un an protestele se țin lanț; de-a lungul timpului sute de mii de persoane au luat parte la ele; oameni de toate felurile s-au unit pentru a opri transformarea României într-un stat mafiot. Tineri sau bătrîni, din capitală sau din mici orașe de provincie, ortodocși, catolici, baptiști sau atei, toți au ieșit în stradă dintr-o dorința comună: aceea de a trăi într-o societate morală.

În acest context se ridică o întrebare interesantă: de ce tace Biserica? (sau Bisericile; nu mă refer doar la BOR). De ce nu acționează clar și ferm într-o situație în care chiar ar trebui să se implice? Nu se prezintă Biserica drept un campion al moralității? Nu ni se tot spune de către ziarul Patriarhiei că rostul orelor de religie este de a educa moralitatea copiilor?[1] Nu era în Decalog și porunca „Să nu furi”?

Repet: discut despre o acțiune clară și fermă de condamnare a tentativelor de distrugere a sistemului de justiție, nu de declarații ambigue precum cele din februarie anul trecut, date la două săptămîni după ce începuseră protestele masive și cînd devenise clar din ce parte bate vîntul.[2][3]

Biserica ar putea să se implice în lupta anticorupție, mai ales că are mijloacele cu care să o facă. Cum ar fi ca toți preoții din țară, în loc să-i îndemne pe enoriași „să se roage” pentru conducătorii țării, să-i afuriseasca pe corupți? Cum ar fi dacă în toate bisericile, duminică de duminică, preoții ar predica împotriva corupției și i-ar îndemna pe oameni să nu voteze cu politicieni cu probleme penale? E vorba de asanare morală, nu de încurajare a unui partid sau a altuia.

Biserica a dovedit că poate să întoarcă cu 180 de grade o lege în Parlament, vă mai amintiți de celebra scrisoare adresată de Patriarhul Daniel conducerii Camerei Deputaților pentru a cere modificarea proiectului Legii Educației?[4] De ce nu-și folosește BOR influența pentru a proteja Justiția? Ar dovedi că își poate asuma într-adevăr un rol pozitiv în societate și ar mai recîștiga din încrederea pierdută. Sau Biserica Romano-Catolică, a doua ca mărime, de ce nu-și asumă o poziție tranșantă? I-ar forța și pe ortodocși să reacționeze, la fel cum s-a întîmplat și în februarie anul trecut…

Aaa! Stați că am uitat! Vorbim de acea Biserică care-l proslăvea pe Ceaușescu și care tocmai l-a spălat de păcate pe celebrul „Patriarh Roșu”, Justinian Marina …[5] De Biserica pentru care „societate morală” înseamnă discriminarea oamenilor care sînt altfel decît a hotărît „Sfîntul” Sinod… De Biserica care se bucura de donațiile lui Gigi Becali și care-i intona cîntări cu „Vrednic Este” lui Liviu Dragnea…[6]

Acum întelegeți de ce tace Biserica?

NOTE_______________


[1] http://ziarullumina.ro/educatia-religioasa-drept-fundamental-al-omului-in-societatea-romaneasca-si-europeana-98308.html

[2] http://angelus.com.ro/mesajul-ips-ioan-robu-referitor-la-evenimentele-din-ultimele-zile-din-tara-noastra/

[3] http://www.mediafax.ro/social/patriarhul-daniel-mesaj-dupa-protestele-masive-ultimele-zile-pacea-dumnezeu-pacifica-patimile-egoiste-abuzul-putere-profit-patriarhia-continuata-lupta-anticoruptie-iar-cei-vinovati-sanctionati-16148078

[4] http://basilica.ro/preafericitul-parinte-patriarh-daniel-a-adresat-o-scrisoare-doamnei-roberta-alma-anastase-presedintele-camerei-deputatilor-in-legatura-cu-proiectul-legii-educatiei-nationale/

[5] http://adevarul.ro/locale/constanta/biserica-ortodoxa-romana-reabiliteaza-patriarhul-rosu-1_592c150e5ab6550cb8902ba0/index.html

[6] http://www.hotnews.ro/stiri-esential-18293706-liviu-dragnea-primit-ordinul-sfintii-martiri-brancoveni-din-partea-patriarhului-daniel.htm

Distribuie acest articol

85 COMENTARII

  1. „Biserica ar putea să se implice în lupta anticorupție…”

    Eu nu cred că ar putea…Bisericile au lăsat de ceva vreme principiile, în schimbul bunăstării. Biserica, în România este dependentă de Stat. Nu este parte a statului kleptocratic, dar nu este nici independentă de stat. Se adaptează. De curând am auzit că „prețul” unei parohii pentru un tânăr preot ortodox a ajuns la 30.000 de euroi. Principiile sunt enunțate formal în timpul serviciului religios, după înălțarea rugăciunilor pentru conducătorii politici, pentru că de la ei vin și salariile, și donațiile, și finanțările pentru Catedrala Mântuirii. Majoritari în România sunt ortodocșii, în mod tradițional apropiați de Stat, oricare ar fi el, iar celelalte culte s-au adaptat. Principiile sunt apărate prin mânăstiri, dar călugării privesc apropierea de Dumnezeu individual, depărtându-se de cele lumești.

    În România Biserica nu se poate implica în lupta împotriva corupției. Cred că s-ar putea întâmpla asta mai degrabă în Iran, dacă tot veni vorba.

    • Menirea Bisericii e educarea religioasa a enoriasilor (dar mai intai a clerului, ca e mare nevoie!) in spirit crestin. Asta include in modul cel mai natural valorile morale ale dreptatii, cinstei si responsabilitatii, inclusiv responsabilitatea la vot (pentru ca votul are puternice implicatii morale, mai ales intr-o societate imorala). Daca e pacat sa furi, atunci tot pacat e si sa votezi pe unul care fura, chiar daca votandu-l ai avea unele beneficii personale. Si-a realizat Biserica aceasta menire de a educa?

      Intrebarea e cum ar putea fi invatatura pe care o da Biserica atat de puternica in viata individului, cum ar putea ea sa contrabalanseze, sa aiba asupra lui un impact mai mare decat forta formidabila a egoismului propriu, specific unei persoane oportuniste, egoism care rezida in chiar natura umana a celui caruia ii este destinata aceasta educatie? O biserica intemeiata pe ritual, rutina si pe ideea apartenentei unor enoriasi la ea nu are puterea de a schimba ceva in bine mai mult decat o are o simpla insigna afisata la vedere.

      Puterea religiei de a mijloci schimbarea cuiva in bine exista doar atunci cand religia este cultivata la toate nivelele vietii unui om. Altfel, omul acela nu va intelege in ruptul capului de ce, de exemplu, e imoral sa votezi un hot. Pentru el, moralitatea nu ar fi decat un domeniu extrem de restrans, avand prea putine intersectii cu viata lui de zi cu zi.

      Fac o paranteza aici, pentru ca avem o mare problema. Secularismul militant tocmai impotriva acestui lucru lupta, si anume impotriva impactului religiei in viata cotidiana (daca ar fi posibil chiar in viata oamenilor care se declara religiosi). Cei care acuza Biserica de faptul ca nu produce schimbari pozitive in societate sunt de multe ori aceiasi cu cei care cer restrangerea influentei religiei in viata oamenilor pana la un nivel pur formal.

      Revenind la misiunea Bisericii, in conditiile in care ea nu si-a realizat menirea de a educa individul (si este vina ei aici) e absurd sa credem ca va putea promova valorile morale prin proteste publice fata de coruptie sau fata de politicieni individuali. Biserica este un educator, nu un luptator social. Si aceasta misiune este mult mai nobila si ar putea fi cu atat mai mult incununata de succesul de a schimba in bine societatea decat oricare alta misiune care i se pretinde. Dar asta doar daca isi ia misiunea in serios.

  2. Pentru ca are cu ce :)

    Nu credeam ca la 30 de ani de la Revolutie o sa-l citesc cu aceeasi pasiune pe mereu actuaul Eminescu:

    „Religia – o frază de dânşii inventată
    Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug,
    Căci de-ar lipsi din inimi speranţa de răsplată,
    După ce-amar muncirăţi mizeri viaţa toată,
    Aţi mai purta osânda ca vita de la plug?

    Cu umbre, care nu sunt, v-a-ntunecat vederea
    Şi v-a făcut să credeţi că veţi fi răsplătiţi…
    Nu! moartea cu viaţa a stins toată plăcerea –
    Cel ce în astă lume a dus numai durerea
    Nimic n-are dincolo, căci morţi sunt cei muriţi.

    Minciuni şi fraze-i totul ce statele susţine,
    Nu-i ordinea firească ce ei a fi susţin;
    Averea să le aperi, mărirea ş-a lor bine,
    Ei braţul tău înarmă ca să loveşti în tine,
    Şi pe voi contra voastră la luptă ei vă mân’.

    De ce să fiţi voi sclavii milioanelor nefaste,
    Voi, ce din munca voastră abia puteţi trăi?
    De ce boala şi moartea să fie partea voastră,
    Când ei în bogăţia cea splendidă şi vastă
    Petrec ca şi în ceruri, n-au timp nici de-a muri?

    De ce uitaţi că-n voi e şi număr şi putere?
    Când vreţi, puteţi prea lesne pământul să-mpărţiţi.
    Nu le mai faceţi ziduri unde să-nchid-avere,
    Pe voi unde să-nchidă, când împinşi de durere
    Veţi crede c-aveţi dreptul şi voi ca să trăiţi.”

    • Saracul Eminescu. Comunistii l-au facut promotor la luptei de clasa, pesedistii l-au folosit ca arma impotriva lui Patapievici. Acum e si ateu, dar nu contest ca ramane actual.

      …Inalta-ne, ne mântuie
      Din valul ce ne bântuie;
      Fii scut de întarire
      Si zid de mântuire,
      Privirea-ti adorata
      Asupra-ne coboara,
      O, maica prea curata
      Si pururea fecioara,
      Marie!…
      http://www.mihaieminescu.ro/opera/poezia/rugaciune.htm
      http://www.mihaieminescu.ro/opera/poezia/rasai_asupra_mea.htm

      • @Karl….ia si link….sa nu iti raman dator….
        https://ro.wikisource.org/wiki/Eu_nu_cred_nici_%C3%AEn_Iehova
        https://ro.wikipedia.org/wiki/Johann_Wolfgang_von_Goethe
        https://ro.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche
        https://ro.wikipedia.org/wiki/Voltaire
        https://ro.wikipedia.org/wiki/Voltaire

        Sigur – Goethe nu e ,,si” filozof….dar geniul sau nu poate fi contestat…sau…il contestati ?? Dvs. sau vreun calugaras in vreun puseu determinat de descoperirea ,,tainelor” biblice simultan cu descoperirea abecedarului ??

        Sa nu veniti cu ,,autori” filozofo-teologi….cu pacaliti de soarta….sau cu vreun ,,Staniloaie” in a carui carti veti gasi exprimata ideea ca ,,invierea nu trebuie luata mot-a-mot” !!!! Intelegeti ?? Am reusit sa citesc cateva pagini…dintr-o carte a lui D. Staniloaie….vedeam ca cocheteaza cu idei filozofice…a citat pe Platon …Ma asteptam ca un asemenea om…sa nu ia toate bazaconiile din biblie ,,de bune” !!
        Cand am ajuns la fraza in care explica ca invierea nu e chiar cum o cred unii …ca un pui la tigaie care incepe sa topaie…Si ca e ,,spirituala” ….Atunci mi s-a confirmat ceea ce asteptam….Si, din ratiuni practice , am abandonat lectura lui D.Staniloaie……Zic ,,ratiuni practice” pentru ca inca nu epuizasem pe Nietzsche – Kant – Platon – Arisotel………………Seneca……..Epicur…….Schopenhauer……….si multi-multi altii….Desigur ca, desi ca nici acum, nu am epuizat lista imensa a literaturii universale…..S-a ,,masurat” cam cat citeste sau poate citi un om intr-o viata…..Cel mult 4000 de carti….!!! DAr sa zicem ca unii forteaza….si citesc 5 – 10 mii….? Oricum – putin !! …avand in vedere ca ,,industria literara” produce aproximativ 60 de mii de volume pe an !!! ( in toata lumea….) – Concluzia e ca trebuie sa iti alegi bine cartile pe care le citesti…..
        De aceea nu imi voi pierde timpul ….cu calugarasi teologo-filozofi….care sunt oricum demontati de Nietzsche sau Voltaire….sau Leo Taxil….

        • Erata – Desigur ca, (((desi ca)) nici acum, nu am epuizat lista imensa a literaturii universale…..
          – Desigur ca, nici acum, nu am epuizat lista imensa a literaturii universale…..

  3. Biserica tace fiindcă îi convine situaţia. În prezent BOR a devenit o plagă pentru poporul român, fiind legată ombilical de stat care îi plăteşte copios clerul şi îi alimentează toate fanteziile ( Catedrala Neamului, biserici mai multe ca şcolile, etc). DE CE trebuie alimentată BOR de la buget?!
    Cam din aceste cauze nu vrea BOR să rupă simbioza cu statul condus de PSD. Lor le convine fiindcă, Doamne fereşte! poate să vină un guvern progresist şi să le taie subvenţiile guvernamentale. BOR şi PSD au acelaşi electorat, sărăcit şi antieuropean, deci se simt bine împreună. BOR şi PSD sunt la fel de ticăloase amândouă. Ambele vor să ţină poporul român captiv în sărăcie şi ignoranţă.

    • Iată ce grăiește Marele Purice al Națiunii în Napoca News. Noi sîntem creștini corupți din moși, strămoși; încă un pic și o scoate o vîrtute dacică :P

      (http://www.napocanews.ro/2018/01/dan-puric-despre-2018-tinerii-sunt-manipulati-militeaza-pentru-ceva-fara-sa-isi-dea-seama-ca-militeaza-pentru-distrugerea-tarii-se-doreste-acapararea-totala-a-statului-romanesc.html)

      Puric a evidențiat necesitatea de a nu ne lepăda de însușirea noastră de creștin și de român, care ne definește și ne dă identitate, în ciuda presiunilor care se fac asupra acestui popor și a trădării lui din interior.

      „[…] Țara asta este coruptă de zeci de ani. Cei care luptă împotriva corupției, ce program politic au? În spatele acestui iz revoluționar, ce se ascunde? Cei care sunt corupți, cel puțin nu se ating de Biserică, nu se ating de structura normală a acestui popor.”

      • Mulţumesc pentru comentariul Dvs.
        Ortodoxismul a fost o piatră de moară pentru dezvoltarea României în toată istoria. Marea majoritate a statelor ortodoxe sunt sărace. Nu întâmplător Cuza şi-a început reformele de dezvoltare ale României cu secularizarea averilor mănăstireşti. Pe de altă parte, ortodoxismul a fost unul din pilonii care au susţinut identitatea şi existenţa poporului român.
        Comunismul a fost alt accident istoric care a blocat dezvoltarea poporului român(nu mai intru în detalii).
        Din nenorocire, azi BOR şi PSD şi-au dat mâna pentru a bloca dezvoltarea şi democratizarea României. Acesta este pericolul situaţiei.
        Dl Puric este simpatic dar iresponsabil. Azi, în condiţiile globalismului, o nouă identitate românească nu se mai poate clădi pe „valorile” ortodocsist-comuniste. Este greşit să spunem că dacă renunţăm la identitatea ortodoxă vom dispărea din istorie. Nu, dacă nu ne clădim O NOUĂ IDENTITATE în concertul global, atunci, da, vom ieşi din istorie.

    • @Lucifer – deci asta e miza protestelor, venirea unui guvern progresist? De preferat fără alegeri, la fel cum a venit guvernul Cioloș?

    • ” BOR şi PSD au acelaşi electorat, sărăcit şi antieuropean” – Exact.
      Este firesc, deci, sa se sustina, sa se apere si sa se acopere, reciproc, miza fiind enorma : puterea absoluta si cat se poate de… vesnica.

    • Morala intr-o societate crestina este rezultatul educatiei si trairii religioase. Iar sursa trairii religioase, a educatiei si implicit a moralei in societate romaneasca este Biserica.

      Limba romana s-a dezvoltat in cadru liturgic, limba romana e strans legata de Biserica.

      Nu exista moralitate fara Biserica si nu exista limba fara moralitate.

      Cand oamenii se departeaza de Biserica sau cand viata spirituala se diminueaza atunci apar eticile, morale globaliste, ideologii ale ‘societaii-deschise’ si asa mai departe.

      • BISERICA este o institutie divino-umana. Ea s-a format pentru prima data la POGORAREA DUHULUI SFANT … cand toti cei prezenti s-au inteles si au inteles fiecare in limba sa ceea ce le propovaduiau Sfintii Apostoli. De atunci, de peste 2000 de ani acele porunci dumnezeiesti au fost si raman valabile. Doar ca noi, cu fiecare noua generatie luptam cu ferocitate sa ajustam aceste principii dupa scopurile si aspiratiile noastre prea lumesti… uitand ca suntem doar in trecere… suntem doar pelerini spre vesnicie. BISERICA TACE ??? Si tacerea este un raspuns…In fata hoardelor de corupti si de lacomi, de desfranati in toate chipurile … nu-ti mai ramane decat tacerea … iata ca au si aparut aceste PROTESTE MUTE !!! DAR IN ACESTE PROTESTE MUTE TREBUIE NEAPARAT SA URLE IN NOI…… R U G A C I U N E A O N E S T A . Daca vrem ca Bunul Dumnezeu sa se mai indure de noi… dupa ce am ingropat inca o Romanie in tarana dupa revolutie… dupa ce innotam in sange pana la gat… ce altceva ne mai ramane de facut ?…

        • Discutia e pur teoretica … Nu putem vorbi la modul serios de alte religii in Romania. Avem in Dobrogea o minoritate musulmana dar cam atat … Mai exista grupuri si organizatii spirituale sau cu caracter mistic dar si ele functioneaza tot in cadrul religiei intrucat majoritatea sunt romani si sunt botezati.

      • Oamenii nu s-au indepartat de credinta ci de biserica,ea fiind reprezentata de slujitori din ce in ce mai rapace ,care isi anunta voiajele cu ocazia sarbatorilor prin afise pe usa blocurilor,care odata intrati in casa,cauta sa-si primeasca cat mai repede „DREPTUL” stropind in goana ,uitand ca de fapt vizita lor in casele oamenilor are alta semnificatie si anume aceea de a reneste sperantele oamenilor,de a-i face mai buni .

  4. BOR din pacate are aceasta traditie de a pendula pe langa puternicii zilei. Ea este autocefala in raport cu patriarhia greaca, dar bicefala in plan intern (un cap e pe Dealul Patriarhiei, iar celalat cap este la Palatul Victoria sau pe la niste servicii de profil desprinse din Secu). In schimb tacerea catolicilor si a greco-catolicilor in ce priveste framantarile intense din societate declansate dupa instalarea PSD-ALDE nu are nici o scuza. Papa Ioan Paul al II-lea a avut o larga contributie la eliberarea Europei de Est de totalitarismnul rosu, in timp ce patriarhul Teoctist, cine isi mai aminteste, a stat langa Ceausescu pana cand asta a fugit cu elicopterul de pe cladirea CC…

    • Nu cunoasteti totul … Patriarhul Teoctist nu are nicio vina, un om de isprava … Dupa Revolutie Patriarhul Teoctist s-a retras si a fost reales. E un filmulet scos recent despre Patriarhul Teoctist va recomand calduors sa-l urmariti.

  5. Biserica e loyalistă / legalistă. Îi respectă pe cei care fac legea.
    Așa s-a întâmplat și pe vremea domnilor, și pe vremea turcului, și-a rusului, și-a ateului Ilici etc. Indiferent cine-a fost la cârmă, a fost inclus în rugăciunea preotului.
    Nici biserica catolică nu strălucește de independență și puritate: a fost de partea celor puternici în sabie, nu în spirit, a lui Hitler, a lui Mussolini, a lui Franco (Mein Kampf nu a fost pusă la index, nici fuhrerul excomunicat, spre exemplu, cum nici ceilalți doi n-au fost), apoi a cotit-o spre neoliberalism cu Vatican II etc. Despre studenții și nenumărații interpreți ai Bibliei, nu mai vorbim…
    Singurul lucru pe care poate să-l facă Biserica și nu-l face este să inducă și să susțină ceva moralitate la scara comunității / parohiei, precum și să înfăptuiască ceva opere sociale tot la scara turmei.

  6. Eu cred ca biserica, departe de a fi o institutie perfecta, isi face misiunea pentru care a fost creata. Cu toate neajunsurile ei omenesti, pentru ca biserica suntem noi, ea nu a abdicat totusi de la doctrina morala si spirituala.
    Cred mai degraba ca autorul a gasit de cuviinta sa mai intre intr-un clinci cu institutia BOR, intr-un moment in care vinovatul direct se afla in cu totul alta parte.

    Nu pot sa nu remarc dublul standard: am vrea ca biserica sa aibe o voce publica doar pe subiectele care ne convin (desi nu cred ca asta e dorinta intima a autorului), si pe de alta parte ne deranjeaza cand biserica se pozitioneaza public in legatura cu alte aspecte privitoare la moralitatea publica. Atunci sarim sa o expediem inapoi in pestera, in spatiul privat.

    Si toate astea pleaca de la confuzia ontologica intre „statul laic” si „societatea seculara”, cea din urma fiind interesata sa inlocuiasca valorile morale europene (care vrem nu vrem sunt valorile iudeo-crestine) cu valorile proletariatului progresist.
    Mentionez ca am participat la aproape toate protestele care se tin lant de un an incoace, inclusiv ieri in bucuresti (desi nu locuiesc in capitala). Am fost prezent la fiecare scrutin de 18 ani incoace, chiar si atunci cand am avut de ales intre dracu si dracu.

    • Exact. Daca cineva sustine in acelasi timp A si non-A, separare stat biserica si implicarea bisericii in stat, sa nu-mi spuna ca o face principial si pe baze rationale.

    • @Tudor

      Spui ca: „Nu pot sa nu remarc dublul standard: am vrea ca biserica sa aibe o voce publica doar pe subiectele care ne convin …, si pe de alta parte ne deranjeaza cand biserica se pozitioneaza public in legatura cu alte aspecte privitoare la moralitatea publica.

      Ce faci tu se numjeste manipulare. „Hotul striga: hotii!” Cea care practica „dublul standard” este BOR, care nu a scapat nicio ocazie sa se exprime public (oficial, sau pe „persoana fizica” – prin intermediul unor preoti) atunci cand a fost vorba despre avort, fertilizarea in vitro, homosexuali (casatoria persoanelor de acelasi sex), eutanasia voluntara, introducerea orelor de religie in programa scolara, ETC. BOR A facut acest lucru afirmand ca este de datoria ei sa apere morala crestina.

      Mai mult:

      «Potrivit hotararii nr. 410, luata la data de 6 martie 2008, de Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, „in calitatea sa de cetatean al Patriei si de parinte duhovnicesc al tuturor enoriasilor sai … preotul are libertatea, binecuvantarea (n.m. BOR) si indatorirea ca, de pe pozitia si prin mijloacele care-i sunt specifice, sa participe la viata cetatii … IMPOTRIVINDU-SE oricaror masuri sau activitati care se dovedesc a fi in contradictie cu invatatura si MORALA CRESTINA ORTODOXA

      https://tinyurl.com/ybuvlyx9

      Asadar, pe buna dreptate se intreaba dl. Toma Patrascu: de ce tace BOR „intr-o situatie in care chiar ar trebui sa se implice”, „IMPOTRIVINDU-SE” FURTULUI din banii publici (CORUPTIEI)? «Nu era in Decalog si porunca „Sa nu furi”?» Deci, nu dl. Patrascu practica „dublul standard” ci BOR, dl. Patrascu doar constata aceasta lipsa de moralitate a Bisericii (dublul standard).

      Papa Francisc, „intr-o situatie in care chiar trebuie sa se implice”:

      «Cat rau aduce popoarelor noastre … acest „virus social”, un fenomen care infecteaza totul (n.m. CORUPTIA) … Ceea ce se poate face pentru a combate acest flagel social merita cea mai inalta consideratie si sustinere. Aceasta lupta ne angajeaza pe toti … FARA A EXCLUDE ORGANIZATIILE BISERICESTI. Nimeni nu se poate considera strain de acest proces. CORUPTIA este evitabila si cere angajarea tuturor.»

      https://tinyurl.com/yar8r8h6

    • Sînt mai multe aspecte. În primul rînd, eu nu îi consider un reper moral, dar ei sînt cei care se bat cu pumnul în piept că asta le e menirea. Și atunci? De ce nu-i condamnă cît se poate de răspicat pe corupți? De ce se înhăitează cu Dragnea & Co.?

      În al doilea rînd, chiar dacă nu sînt de acord cu Biserica pe foarte multe teme, aș putea măcar să-i respect. Cunosc mulți oameni credincioși demni de respect. Să fie o coincidență că aceștia sînt și (1) oameni integri și (2) extrem de critici la adresa instituției Bisericii?

      Una peste alta Biserica ar putea să aibă o influență pozitivă în societate. Cam cum ar fi arătat România dacă după ’90 (hai să nu vorbim acum de comunism), popii ar fi repetat, duminică după duminică, „alegeți-vă conducători competenți și cinstiți”? N-au făcut-o și nu o vor face prea curînd. De ce oare? Parcă erau repere ale moralității, nu?

    • Bisericie-oricare dintre ele ,sunt pana la urma organizatii formate de indivizi cu interese,valori si nazuinte comune.Au tot dreptul sa refuze serviciul religios sau aderarea acelor persoane care nu respecta principiile si valorile care stau la baza si care definesc aceste organizatii.NU au insa dreptul de a extinde anumite interdictii interne si de a le integra in tesatura juridica a statului.E dreptul popii sa refuze cununia religioasa a doi homosexuali,dar nu-are pe acela de a impune statului sa refuze legalizarea vreunei forme oarecare de uniune civila intre acestia.
      Apelul la interventia bisericii si condamnarea din partea acesteia a coruptiei,a mafiotizarii statului,a „legalizarii”unor infractiuni este perfect justificat.E vorba de cateva principii fundamentale,”sa nu furi,sa nu marturisesti stramb,sa nu poftesti la femeia altuia,sa nu ucizi” care stau la baza capacitatii noastre de a convietui fara a avea arme la indemana tot timpul.E ceea ce ne deosebeste de animale,desi si acestea au reguli sociale severe,oho,si ce pedepse le aplica celor care nu le respecta!Crestinismul a creat societatea europeana de azi si e interesul bisericilor crrstine sa lupte pentru prezervarea valorilor fundamentale ale acestei societati.In rest,e problema lor daca obtin sau nu in continuare bani pentru catedrale,biserici si ce mai au ei nevoie.In nici un caz vanzand aceste principii pentru bani pesin.

      • „E interesul bisericilor crrstine (sic) sa lupte pentru prezervarea valorilor fundamentale ale acestei societati” – cum ar fi definitia casatoriei.

        „E dreptul popii sa refuze” dezlegarea unui politician corupt nepocait, „dar nu are pe acela de a impune statului sa refuze” o initiativa legislativa de reformare a justitiei.

        Asta doar ca sa va arat ca nu ati spus de fapt nimic.

    • SHIZOFRENIA SOCIALA si MORALA si SPIRITUALA in care traim se datoreste faptului ca exista o ruptura interioara… care se rasfrange evident in exterior, in comportamentul, in atitudinile si in actiunile noastre concrete. Cauza ? Daca am pe DUMNEZEU adevarat in inima mea… acesta nu se va putea contopi cu dumnezeul banului, al maretiei si al desfranarii care domneste in voie peste tot in jurul nostru. Si atunci ce pot sa fac ? Sa ma rog din tot sufletul si pentru cei rataciti si sa astept cu mare rabdare si nadejde ajutorul Celui de Sus… caci El nu va ramane niciodata dator. NIMANUI.

  7. Putina cateheza nu strica!

    De ce se roaga biserica pentru conducatori!

    Epistola întâia către Timotei a Sfântului Apostol Pavel
    Capitolul 2
    1. Vă îndemn deci, înainte de toate, să faceţi cereri, rugăciuni, mijlociri, mulţumiri, pentru toţi oamenii,
    2. Pentru împăraţi şi pentru toţi care sunt în înalte dregătorii, ca să petrecem viaţă paşnică şi liniştită întru toată cuvioşia şi buna-cuviinţă,
    3. Că acesta este lucru bun şi primit înaintea lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru,
    ……………..

    • Inainte de Sf Apostol Pavel o spun cele zece porunci:”sa nu furi,sa nu marturisesti stramb”.E valabil si pentru”împăraţi şi pentru toţi care sunt în înalte dregătorii”.Sf Pavel nu adauga”chiar daca sant borfasi”.

      • Cand apostolul Pavel indemna crestinii sa se roage pentru autoritati,conducator al Imperiului Roman era Nero! Cel care ardea de vii crestinii ca torte sa-i lumineze gradinile si care a fost primul prototip al Anticristului si al carui sfarsit a fost lamentabil.Oare Dumnezeu va sta impasibil la rugaciunile sincere ale romanilor ? Biserica reprezinta Mireasa lui Hristos cea fara pata si orice fel de zbarcitura,si ma indoiesc daca popii,episcopii,cardinalii,pastorii corupti sunt parte din ea.Care om normal s-ar mai cununa cu o mireasa tavalita de toti?Nu toti dar mare parte a clerului sunt unsi cu toate alifiile s-au infratit cu dracu si au impresia ca duc boborul spre imparatia cereasca,ei vor auzi la urma pe Isus care le va spune ,,Duceti-va blestematilor…NICIODATA nu v-am cunoscut!”.Noi crestinii de rand avem datoria de a urma indemnul ap Pavel si a ne ruga pentru cei inaltati in dregatorii si de a lasa pe seama lui Dumnezeu care este pe langa bunatate si un foc mistuitor,pedpsirea sau rasplatirea lor.

    • Poate ca Biserica respecta ce le spune Ap Pavel …Romani 13 :
      1. Tot sufletul să se supună înaltelor stăpâniri,
      căci nu este stăpânire decât de la Dumnezeu;
      iar cele ce sunt, de Dumnezeu sunt rânduite.
      2. Pentru aceea, cel ce se împotriveşte stăpânirii
      se împotriveşte rânduielii lui Dumnezeu.
      Iar cel ce se împotrivesc îşi vor lua osândă.
      3. Căci dregătorii nu sunt frică pentru fapta bună, ci pentru cea rea. Voieşti, deci, să nu-ţi fie frică de stăpânire? Fă binele şi vei avea laudă de la ea.
      4. Căci ea este slujitoare a lui Dumnezeu spre binele tău.
      Iar dacă faci rău, teme-te; căci nu în zadar poartă sabia;
      pentru că ea este slujitoare a lui Dumnezeu
      şi răzbunătoare a mâniei Lui, asupra celui ce săvârşeşte răul.
      5. De aceea este nevoie să vă supuneţi, nu numai pentru mânie, ci şi pentru conştiinţă.
      6. Că pentru aceasta plătiţi şi dări.
      Căci (dregătorii) sunt slujitorii lui Dumnezeu, stăruind în această slujire neîncetat.

      • @Paun Al

        Ce mai aflam (in continuare) din „Epistola Catre Romani A Sfântului Apostol Pavel”:

        8. … cel care iubeste pe aproapele a implinit legea. 
        9. Pentru ca (poruncile): Sa nu savarsesti adulter; sa nu ucizi; SA NU FURI (n.m. SA NU FII CORUPT); sa nu marturisesti stramb (n.m. sa nu manipulezi oamenii simpli); sa nu poftesti (n.m. sa nu te infrupti din banul public)… si orice alta porunca ar mai fi se cuprind in acest cuvant: Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti. 
        10. Iubirea nu face rau aproapelui; iubirea este deci implinirea legii

        Paune, Paune! A extrage din context doar ceea ce iti convine inseamna a manipula, adica „a marturisi stramb”, deci a pacatui. ;-)

        • Cetatean ,
          Ca lucrurile sa fie clare sa citam si ce ati omis dv
          „7. Daţi deci tuturor cele ce sunteţi datori: (!!!)
          celui cu darea, darea; celui cu vama, vamă; celui cu teama, teamă;
          celui cu cinstea, cinste.
          Cum sa ne pozitionam fata de „stapanire ” Ap Pavel ne spune clar in primele versete
          si nu este scos din context … din contra
          In versetul 7 , Ap Pavel intareste cele spuse in primele versete …
          „7. Daţi deci tuturor cele ce sunteţi datori ” …adica stapanirii supunere absoluta …
          Apoi le reaminteste crestinilor ce trebuie sa respecte ei …
          Cand dati sentinte , poate ar trebui sa le si argumentati .

          • @Paun Al

            „Ca lucrurile sa fie clare”, in articol este vorba despre pozitionarea BOR fata de fenomenul coruptiei sistemice din Romania. Deci, cetatenii trebuie sa fie iresponsabili sa dea „supunere absoluta” unui sistem mafiot care ii fura de decenii, iar acum mafiotii din parlament vor sa schimbe si legile justitiei pentru a putea sa scape de inchisoare, cu averile ilicite intacte, si pentru a fura mai usor in viitor. Intr-un stat de drept (secular) exista si justitia oamenilor (in aceasta viata), nu doar „justitia divina” (in „viata de apoi”). Mafiotii nu se tem de „justitia divina” (faptele lor vorbesc si ii tradeaza), se tem doar de justitia oamenilor, adica de un sistem de justitie independent, corect si performant.

            Repet ce a spus Papa Francisc in legatura cu fenomenul coruptiei, poate vei intelege si tu ca problema «cum sa ne pozitionam fata de „stapanire”» (punctul 7) are relevanta, chiar si pentru habotnici, doar in momentul in care avem o „stapanire” care respecta punctul 9, adica o „stapanire” cu „frica lui Dumnezeu”.

            Papa Francisc, „intr-o situatie in care chiar trebuie sa se implice”:

            «Cat rau aduce popoarelor noastre … acest „virus social”, un fenomen care infecteaza totul (n.m. CORUPTIA) … Ceea ce se poate face pentru a combate acest flagel social merita cea mai inalta consideratie si sustinere. Aceasta lupta ne angajeaza pe toti … FARA A EXCLUDE ORGANIZATIILE BISERICESTI. Nimeni nu se poate considera strain de acest proces. CORUPTIA este evitabila si cere angajarea tuturor.»

            https://tinyurl.com/yar8r8h6

            P.S. Sintagma «cum sa ne pozitionam fata de „stapanire”», pe care o folosesti in comentariul anterior, arata inca o data caracterul caduc al dogmelor crestine. Intr-o democratie, alesii nostri sunt servitorii nostri, nu „stapanii” nostri.

    • @Cristian

      Ce mai aflam (in continuare) din „Epistola Intaia Catre Timotei A Sfantului Apostol Pavel”:

      11. Femeia sa se invete in liniste, cu toata ascultarea. 
      12. Nu ingaduiesc femeii nici sa invete pe altul, nici sa stapaneasca pe barbat, ci sa stea linistita.
      13. Caci Adam a fost zidit intai, apoi Eva. 
      14. Si nu Adam a fost amagit, ci femeia, amagita fiind, s-a facut calcatoare de porunca. 
      15. Dar ea se va mantui prin nastere de fii, daca va starui, cu intelepciune, in credinta, in iubire si in sfintenie. 

      Oare ce parere au femeile secolului XXI despre „invataturile” Sfantului Apostol Pavel? Intrebare, evident, retorica.

      Dar politicienii („conducatorii”) pentru care „se roaga biserica”? Cred ca acestia adora punctele 1-3 (prezentate de tine), insa cred ca s-ar feri ca dracu’ de tamaie sa sustina public punctele 11-15 (prezentate de mine), de teama sa nu piarda o parte a electoratului feminin, si astfel sa spuna adio dedulcirii la banul public. ;-)

  8. Intrebarea din titlu are doua raspunsuri, zic eu:

    1. Raspunsul oficial: BOR nu se implica in politica!
    2. Raspunsul logic: O institutie corupta nu poate striga impotriva coruptiei.

    • Există un răspuns și mai logic: protestatarii actuali sunt în marea lor majoritate anti-religie și anti-biserică. Ce să caute Biserica într-o astfel de companie?

      În realitate oamenii simpli nu prea pot trăi fără o religie. Iar dacă refuză creștinismul, își fac religie din marxism, din ecologism și altele asemenea. Ce să caute Biserica într-o astfel de companie?

      • Fără supărare dar asta e o presupunere a dumneavoastră!
        Protestatarii de acum sunt mai morali și mai religioși decât speculati dumneavoastră că nu sunt. Poate că nu își afirmă atât de evident credință făcând cruci la fiecare troița de pe strada, poate că nu poartă lanțuri cu cruci groase la gât, dar fiți sigur că ei sunt cei care nu fura, nu mint, nu lovesc aproapele, sunt toleranți, găsesc loc pentru toți cei diferiți. Și mai și acționează, nu doar predica/vorbesc/teoretizează.
        Judecați, generalizați și aruncați concluzii personale că adevăruri. Cine nu e religios și moral aici?

        • Morala e una, religia e alta, iar credința e altceva. Morala e individuală, fiecare o are pe a lui. Am înțeles, protestatarii sunt niște campioni ai moralei. Ce atitudine au acei campioni ai moralei față de BOR? Menționarea ”toleranței” vă face foarte suspect. Acei campioni ai moralei sunt cei care participă și la marșurile desfășurate sub steaguri-curcubeu? Impresia mea asta este.

          • Fără suparare, dar iar generalizati: „Am înțeles, protestatarii sunt niște campioni ai moralei.” Nu a spus nimeni că cei care protestează sunt niște „campioni”, fie ei și ai moralei. Doar că ieșind și protestand impotriva corupției, a acoperirii furtului, a nepedepsirii înșelăciunii arată că ei insisi respecta legea „să nu furi”. O înțeleg și o asuma pentru ei (altfel nu ar cere pedeapsa pentru alții).
            Cât despre toleranta, faptul că unii oameni sunt acceptați in societate nu înseamnă că toți sunt că ei. Faptul că femeile adultere sunt tolerate și nu omorâte cu pietre arata o toleranta a societății, nu faptul că toate femeile sunt adultere. Ok, faptul că niște „curcubei” sunt toleranți arata o toleranta a societății, nu că bărbații sunt toți gay.
            Generalizati prea impulsiv.

            • @Stefan – nu v-am întrebat cum generalizez eu, v-am întrebat ce atitudine au acei protestatari față de BOR.

            • @Harald, nope. Ați întrebat de atitudinea „campionilor la morala”. Pe care eu nu ii știu și despre care nu pot sa vorbesc.
              Atitudinea protestatarilor fata de BOR? Probabil au o atitudine de toleranță, îngăduință si delimitare (nu îmi permit să generalizez). Atitudinile față de BOR sunt, de regula, personale, nu generalizatoare.
              De ce aveți impresia că oamenii trebuie sa fie agresivi în atitudini și să se poziționeze in alb sau negru in toate problemele? Doar cele 10 porunci sunt clare și nu lasă loc interpretărilor. In rest, adevărul e relativ.

            • @AT – în raport cu propria scară de valori, fiecare om care propria părere, iar unii oameni chiar nu văd nimic rău în ce face Dragnea, în timp ce alți oameni nu văd nimic rău în ce-a făcut Hitler. Comentariul dvs.îi evaluează pe Dragnea și pe Hitler pe baza moralei dvs. Nu e niciun oximoron aici.

          • In sensul asta e complet inutil sa vorbim de morala.Totul se reduce la cine are mai multi sustinatori, in strada sau la urne.

      • @ Harald

        Sa inteleg, din comentariul dumneavoastra, ca nu exista coruptie in BOR?… :)

        Referitor la religii, din ce in ce mai multi oameni isi dau seama ca poate exista credinta in Dumnezeu, mai presus de dogme si ritualuri…

        BOR, ca institutie, are o lunga traditie de colaborationism politic, chiar daca unii membri (cu har) ai ei au fost persecutati de regimul comunist. Cum PSD e descendentul direct al PCR, n-a fost necesar ca BOR sa faca vreo ajustare de atitudine. In rest, e doar „business as usual”… good business… :)

      • „…protestatarii actuali sunt în marea lor majoritate anti-religie și anti-biserică”

        Stimate domn, nu-mi este cunoscut sondajul dumneavoastră de opinie realizat pe această temă, prin urmare, nu mă pot pronunța asupra premiselor care v-au condus către o asemenea concluzie. Însă, vă asigur că toți cunoscuții mei cu care am fost sâmbătă în Piața Universității sunt creștini ortodocși. Din discuțiile cu cei de pe-acolo (câte au putut fi) nu a reieșit nici că participanții la demonstrație ar fi fost: fasciști, comuniști, marxiști, ori alți „-iști” care bântuie prin mințile celor care doresc discreditarea manifestațiilor în favoarea Justiției și principiilor statului de drept care au loc România, precum d-na Abramburica.

        • Părerea mea e formată pe baza comentariilor și opiniilor citite în presa românească. OK, hai să vedem cât de creștini ortodocși sunt ”toți cunoscuții” cu care ați fost la proteste: care este punctul dvs. de vedere față de inițiativa CpF? Împărtășesc ”toți cunoscuții” cu care ați fost la proteste același punct de vedere?.

          • „…care este punctul dvs. de vedere față de inițiativa CpF? ”

            Dacă doriți să cunoașteți opinia persoanelor pe care le cunosc și cu care discut în mod curent despre diverse teme de interes public, vă rog cu respect să alcătuiți o listă în care să le menționați explicit. Vă mărturisesc că nu știu cu precizie ce înseamnă CpF. Promit să întreb și să vă comunic răspunsurile lor.

            Dacă doriți să aflați opiniile mele cu privire la diverse lucruri, cum ar fi științele economice, legalizarea marijuanei, ori unitatea bisericilor creștine (sper să nu îmi puneți întrebări foarte dificile, cu privire la teme care îmi sunt străine, pentru că nu mă număr spre norocul meu printre cei care se pricep la toate) vi le fac cunoscute cu plăcere.

            • @Constantin – v-am adresat o întrebare foarte clară și v-ați eschivat de la a răspunde. Însă și tăcerea e un răspuns, prin urmare am înțeles atitudinea dvs.față de inițiativa CpF. Concluzia mea ar fi că BOR face foarte bine că se ține departe de proteste.

              P.S: nu mi-aș fi imaginat niciodată că o să ajung să iau apărarea BOR. Asta e, never say never.

      • Dom’le Harald, oamenii care au infudat inchisorile comuniste din cauza credinței erau oameni slabi sau oameni tari.? Io spun că pe ei i-a ajutat credința în Dumnezeu, nu religia. Dar toată lumea spune că religia e ceva pentru oamenii slabi sau confudă religia cu credința. Dar întreb încă o dată: Cei care au îndurat închisorile comuniste erau oameni slabi sau puternici? Cine poate să răspundă? Vă rog, domni de la Contributors și dl Pătrașcu care are o construcție morală doar a lui și ușor, ușor vrea să ne-o explice și nouă.

  9. Patriarhia Romana: Trebuie continuata lupta anticoruptie, iar cei vinovati trebuie sanctionati, deoarece hotia si furtul degradeaza societatea in plan moral si material

    Redam integral comunicatul emis de Patriarhia Romana:

    Societatea romaneasca este foarte tulburata in aceste zile, deoarece exista un conflict intre institutii majore ale statului si, ca atare, o polarizare in randurile populatiei. Desi neutra din punct de vedere politic, Biserica nu este indiferenta in plan social, ci recepteaza orientarile sau dorintele majore ale poporului: dreptatea sociala, diminuarea saraciei si cresterea nivelului de trai.

    In acest sens, trebuie continuata lupta anticoruptie, iar cei vinovati trebuie sanctionati, deoarece hotia si furtul degradeaza societatea in plan moral si material. Totodata, lupta impotriva coruptiei nu trebuie folosita in scopuri politice partinice, iar sanctionarea si folosirea penitenciarelor nu trebuie confundata cu exterminarea, deoarece scopul acestora este indreptarea si reintegrarea sociala a celor care recunosc si regreta faptele rele pe care le-au savarsit.

    In acest context social polarizat si fracturat, in calitatea ei de ¬factor al pacii sociale¬ (cf. Legea cultelor nr. 489/2006, art. 7, al.1), Biserica indeamna la rugaciune, dialog si coresponsabilitate sociala.
    Rugaciunea este necesara, deoarece lumineaza ratiunea, pacifica patimile egoiste si cultiva comuniunea de iubire a oamenilor cu Dumnezeu si intreolalta.

    Dialogul este necesar pentru a depasi conflictele intre persoane, institutii si orientari sociale divergente.
    Coresponsabilitatea sociala este necesara, deoarece transferul de responsabilitate totala asupra adversarului nu rezolva problemele comune ale societatii, care au nevoie de solutii concrete elaborate in comun.
    Prin urmare, Patriarhia Romana cheama pe toti slujitorii Sfintelor Altare si pe toti credinciosii sa savarseasca rugaciuni pentru pacea si unitatea poporului roman, pentru innoirea vietii morale si spirituale a societatii romanesti, dar si sa incurajeze dialogul si coresponsabilitatea in societate.

    • Absolut minunat, nu-i asa? Mai stiu eu pe unii cu discursuri mirobolante despre „propasirea societatii socialiste multilateral dezvoltate” :)))

      Lasind gluma la o parte nu pot sa nu remarc ca comunicatul BOR a fost dat dupa cel al Catolicilor, iar ambele au rasarit dupa ce oamenii manifestau deja de vreo doua saptamini. In viscol si in ger…

      De Colectiv nu mai zic nimic.

  10. @ Tudor, nu va necajiti. Am fost surprins sa citesc comentariul unui tanar ca dumneavoastra, care gandeste atat de corect si temeinic. Iar felul in care va exprimati e o adevarata placere pentru mine. Bravo. Imi da speranta sa vad ca se mai formeaza, inca, asemenea personalitati.
    Din pacate, aveti de a face cu o specie pe care o putem numi „ateul militant”.
    Nu Biserica ii doare. Ei aduc in discutie BOR-ul si alte institutii similare doar pentru ca e usor sa argumentezi si sa documentezi faptul ca, in sanul unei institutii, coruptia exista.
    Ceea ce ii doare, de fapt, este credinta insasi si militeaza pentru eradicarea ei.
    Ma uluieste acest militantism. De ce le pasa atat de mult acestor oameni de lucrurile in care cred altii ?
    Mai e putin si o sa-i vedem impartind brosuri pe la usi, ca sa faca prozeliti.
    E interesant, pentru ca, in chip evident, ei cred ca fac un bine. Ca ne „salveaza” din „obscurantism”! Sunt incapatanati si intruzivi. Le place sa se bage in sufletul altora si citeaza din chestii incredibil de obscure si neserioase. Nu au rabdare sa se documenteze asupra felului in care au fost duse si transate marile polemici despre subiect in istoria gandirii, asa ca reinventeaza mereu apa calda.
    Totusi, cei mai multi nu sunt cinici. Sunt genuini. Elanul lor e sincer.
    Veti gasi acest tip de comentator pe toate site-urile, la subsolul oricarui articol care aduce vorba despre subiectul care, nu se stie de ce, ii arde.

    • Așa e, dușmanul e celălalt.
      Să-l aducem pe calea cea dreaptă, dacă nu cu sabia lui Pavel Tarsiotul, măcar cu cucernică și autosuficientă aroganță. Amin.
      Nu moare nici un „ateu” de ce cred ceilalți. Și nu cred că mai are cineva timp să „eradicheze” credința. Pur și simplu nu mai este timp. Nu o să reușiți să transplantați o inimă în capul unui „ateu”, în loc de creier. Articolul este unul dintre rarissimele care ridică problema modului în care biserica participă în societate și expune niște idei, nu afurisenii, nici blesteme ori alte drăcovenii.
      Unii sunt chinuiți de întrebări și de năravul găsirii explicațiilor (lor le datorează preasfintele dosuri arhierești mercedes-urile cu care se deplasează ne-apostolicește, nu unor monahi încărcați prin duh cu inspirație tehnică).
      Când cineva pune o întrebare, destul de țintită și care plutea de mult în aer, nu trebuie mers la expunerea tabloului încleștării binelui cu răul, nici la defectele necredincioșilor și nici la rătăcirea lumii sau, ad hominem, la defectele autorului. De fapt întrebarea lui era despre bisericile din România, din ce înțeleg. Aveți răspuns la ea sau vă interesează ce-i interesează pe cei care nu cred despre cei care cred? Mai bine să fiți uluit(ă) de frumusețile lumii, de revelație (de ce nu), de bunătatea unor oameni, decât de existența unei specii de oameni. După aceeași logică a dvs, existența diavolului este normală (la el fac referire scripturile), însă a oamenilor „posedați” de rațiune, nu. Fiți înțelegătoar/înțelegătoare și cu Ucigă-l-Toaca: își face și el meseria lui.
      Poate că-ntr-o zi vom cunoaște adevărul și vom fi liberi de ciondăneala asta seculară (care durează de secole) și fără sfârșit dintre atei și credincioși, dintre „religie” și „știință” etc. Dacă v-apucați serios de citit și analizat patristică, veți rămâne uluit(ă) de diversitatea opiniilor din sânul creștinismului de început.
      Doamne-ajută!

  11. Nu tace, dor un CRETIN ca Pătrașcu caută nod în papură și manipulează, pt ca alții mai cretini ca el, care îl cred doar pt că e contra bisericii, colportează minciunile .

    De ce sunteți cretini și nu vă informați, dar acuzați , că Biserica tace ? BISERICA VORBEȘTE MEREU, DAR VOI NU ASCULTAȚI, DOAR CĂUTAȚI MOTIVE SĂ ATACAȚI BISERICA. Biserica a spus și spune asta, analfabeților funcționali: Preafericitul (PF) Daniel, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a votat în această seară, în jurul orelor 17.00, la secţia de votare numărul 644 din cadrul Şcolii Nr. 74 – „Ienăchiţă Văcărescu” din Bucureşti.

    În cuvântul de învăţătură rostit în paraclisul Reşedinţei patriarhale, PF Daniel a explicat învăţăturile ce reies din Evanghelia de duminică – „Pilda samarineanului milostiv”.

    „Aproapele este omul prin care Dumnezeu ne ajută cu harul Său, adesea într-un mod neaşteptat. De multe ori ne vine în ajutor un străin pe care nu l-am văzut vreodată sau de la care niciodată nu am aşteptat un ajutor. Prin aceasta, Evanghelia de astăzi ne arată, aşadar, că fiecare om din lumea aceasta, indiferent de etnie, stare socială sau vârstă, are o valoare eternă şi unică”, a spus PF Daniel, potrivit basilica.ro. ………………………………………………………………………………………………… sau asta, anul trecut: ………………………………………………………………………………………………… „In acest sens, trebuie continuata lupta anticoruptie, iar cei vinovati trebuie sanctionati, deoarece hotia si furtul degradeaza societatea in plan moral si material. Totodata, lupta impotriva coruptiei nu trebuie folosita in scopuri politice partinice, iar sanctionarea si folosirea penitenciarelor nu trebuie confundata cu exterminarea, deoarece scopul acestora este indreptarea si reintegrarea sociala a celor care recunosc si regreta faptele rele pe care le-au savarsit”, sustine Patriarhia Romana, indemnand totodata la ” rugaciune, dialog si coresponsabilitate sociala.

  12. Am vrea ca Biserica sa iasa in fata pe subiectele care ne convin, dar sa o punem la colt imediat ce iese in spatiul public cu subiecte ce nu ne convin. Cu ce drept il numiti pe Iustinian Marina, patriarhul rosu? Aveti idee macar, ce rol imens a avut in niste vremuri atat de tulburi cum au fost anii de instaurare a comunismului? Va recomand sa lecturati Memoriile lui Bartolomeu Valeriu Anania! Trebuia sa scrie cineva ceva impotriva BOR, ca a trecut cam mult timp de cand nu s-a mai strigat „vrem spitale, nu catedrale”.

  13. Democratia nu e apanajul „drept-credinciosilor”, nici Jocurile Olimpice!
    Invocarea pravilelor bisericesti in chestia emanciparii societatii civile romanesti este grotesca.
    Biserica sa fie cat mai specializata in teologie, domeniul specific.
    Cetatenia si spiritul civic sunt un capitol, si un capital!, diametral opus, fara binecuvantari si aghezmuiri cu apa sfintita…

  14. Bună intrebare, stimate domnule Pătrașcu.
    Episcopul Ioan Robu (Arhiepiscop romano-catolic de Bucuresti) a fost intr-adevar primul care a reactionat decent dupa tragedia de la Colectiv. Au urmat reactiile clerului ortodox, pina atunci cam parcimonioase. In februarie 2017, Ioan Robu a revenit, evocind momentul Colectiv si restabilind legatura cu coruptia ucigașă. Din nou, asta a produs emulatie la Patriarhia Ortodoxă.
    Ma intreb si eu, ca romano-catolic, de ce nu reactioneaza si acum Arhiepiscopul Robu? Cind e clar că situatia e si mai disperată. Protestul de pe 20 ianuarie, care ne-a scos cu zecile de mii in strada pe o lapoviță și ninsoare abundente, nu spune altceva. In plus, stim ca tinerii calificati nu mai stiu cum sa plece din tara, satui de cinismul teleormănean. Iar acum, cu un guvern chiar si mai docil, format din supusi ingenuncheati in fata jupinului din Kiseleff, situatia arata cit se poate de prost.
    Morala catolica are, catehetic vorbind, si o dimensiune civica. La limită, e un pacat prin omisiune să nu reactionezi cind niste gangsteri-politruci vor sa instaureze cleptocratia, adica sa anuleze porunca „sa nu furi”. Ma alatur si eu intrebarii dvs.: de ce tac atitea inalte fete bisericești?

    • Pentru că sînt de facto funcționari ai Statului? Cîți angajați în administrație își permit să ia poziție împotriva șefilor?

      Pentru că banii vin de la bugetul central / local? Cîți oameni ați văzut să-și riște sursa de venit?

      Pentru că, la fel ca în cazul primarilor sau al parlamentarilor care nu sînt trași la răspundere de votanți, nici „înaltele fețe bisericești” nu sînt trase la răspundere de enoriași?

      Ăsta este unul din motivele pentru care asociația noastră (ASUR) susține necesitatea finanțării cultelor din donațiile benevole ale membrilor în paralel cu stoparea finanțărilor de stat.

      • Asociația dvs.poate susține orice dorește, dar o organizație (BOR, în discuția de față) trebuie să adopte atitudinea dorită de susținătorii ei, nu atitudinea dorită de adversarii ei.

        Au existat mereu partide și organizații care au căzut în capcana asta, au adoptat diverse atitudini la presiunea adversarilor lor, dar rezultatul a fost previzibil: și-au pierdut susținătorii. O organizație există pentru susținătorii pe care-i are, nu pentru adversari.

      • Multumesc pentru raspuns. Discutia asupra finantarii bisericilor e, cum stiti, mai lunga. Suntem destul de departe, de pildă, de Franța, unde Biserica e finanțată exclusiv din donații, colecte etc. In principiu aveti dreptate că asta poate asigura Bisericii o autonomie față de stat si politică. In realitate insa, traditiile mai bizantine de aici sunt foarte diferite… Ma indoiesc ca bisericile chiar isi doresc o asemenea autonomie.

        Contextul de acum un an, cind au existat reactii din partea bisericilor fata de Ordonanța 13 n-a fost totusi radical diferit de cel de acum. Dimpotrivă, acum exasperarea cetățenilor e mai mare.

        In ce priveste sanctionarea unor inertii administrative ale clerului de catre laici, am facut chiar eu o asemenea critica, din interiorul unui pariu cu credinta, vorba lui Pascal, intr-o carte a mea publicata in 2013, „Infinitul fara nume”, aparuta la Galaxia Gutenberg. Consecintele au fost foarte neplăcute. Nu poti spune ce gindesti intr-o biserica foarte conservatoare raminind nepedepsit.

        Totusi, apreciez si lucrurile bune, atunci cind există. Evident, papa Francisc condamnă raspicat coruptia si si ipocrizia mafiota. Sunt sigura ca filmul cu „Vrednic este” cintat lui Dragnea de catre preoti ortodocsi in prezenta Patriarhului i-ar da fiori. Dupa toate cele, „Il padrino” mai e si „canonizat” in viata de Biserica ortodoxă?

  15. Biserica are griji mult mai mari decit mitinguri, lozinci si scandari politico-ideologice. Biserica are datoria sa incerce sa ii tina pe oameni aproape de Dumnezeu fiindca, altfel, sint pierduti.

    La primirea premiului Templeton, in USA, pe vremea cind avea 65 de ani, Soljenitzin a tinut un discurs intitulat „Ateismul: Primul pas catre Gulag”.

    A inceput cu o amintire din copilarie: „Acum peste 50 de ani, pe vremea cind eram copil, imi amintesc ca i-am auzit pe mai multi batrini oferind urmatoarea explicatie pentru marele dezastru care s-a abatut asupra Rusiei: Oamenii l-au uitat pe Dumnezeu; din cauza asta s-a intimplat totul.”

    Cititi un eseu interesant pe tema asta, aici:
    https://www.theburningplatform.com/2018/01/07/godlessness-the-first-step-toward-the-gulag/

  16. Daca s-ar respecta si aici, pe Contributors.ro, regulile stabilite pe Forum-ul Hotnews, postari fara abuz de majuscule, acesta ar fi semn de civilitate, chiar si vajnicii promotori ai tzarkovnicismului pot fi politicosi, nu-i asa?!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Alexandru Toma Patrascu
Alexandru Toma Patrascu
Membru fondator ASUR - Asociaţia Secular-Umanistă din România MBA la Open University UK Director de marketing într-o companie IT

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro