Home » Administratie »Analize »Economie » Citesti:

Din nou despre achiziții publice

Laura Stefan august 25, 2015 Administratie, Analize, Economie
3 comentarii 1,345 Vizualizari

Așa cum discutam săptămâna trecută, legislația referitoare la achiziții publice se modifică pentru a transpune noile directive europene. Suntem încă în etapa consultărilor publice pe baza proiectelor de lege elaborate în grupurile de lucru de la nivel guvernamental. Se pot trimite comentarii la Ministerul de Finanțe până la sfârșitul lunii august.

Modificările nu sunt de nuanță, sunt de fond. De exemplu, legislația actuală in­terzice împărțirea unui contract pe loturi deoarece se consideră că, în acest mod, va­loarea contractului scade și se vor putea folosi pro­ce­duri de achiziție publică mai puțin transparente și com­pe­ti­tive. Legea viitoare – care se conformează di­rectivelor europene – im­pune îm­părțirea în loturi întot­deauna, iar neîm­păr­țirea în loturi trebuie sus­ținută cu explicații deta­li­a­te. Se consideră că, în acest mod, piața nu mai este confiscată de companiile mari, care exclud agenții economici medii și mici care au, de fapt, capacitatea de a pres­ta respectivele servicii sau de a pune la dispoziție bunuri la prețuri mult mai mici. Această majoră schimbare de para­digmă va trebui să fie însoțită de un am­plu proces de pregătire profesională a ce­lor care lucrează în domeniul achizițiilor pu­blice. De altfel, strategia națională în do­meniul achizițiilor publice anunță in­tenția guvernamentală de a profesionaliza achizitorii prin cursuri de pregătire, me­canisme de certificare și prin asigurarea unui statut legal și a unui nivel de sala­rizare corespunzător.

Dificultățile apărute în cadrul autorităților contractante mici în găsirea personalului suficient de bine pregătit pentru derularea corectă a procedurilor de achiziții au con­dus la întărirea cadrului normativ privind asocierea autorităților con­tractante și a celui privind realizarea de achiziții în sis­tem cen­tralizat. În alte sta­te mem­bre UE, aceste me­canisme au fost utilizate în ultimii ani cu succes, ob­ținându-se prețuri mai bu­ne pentru achiziționarea bu­­nurilor sau serviciilor. Ca­litatea procedurilor este și ea mai crescută pentru că, prin aso­ciere, se pun prac­tic în comun și re­sur­sele umane implicate în domeniul achi­zițiilor publice. Nu în ultimul rând, valoa­rea achi­ziției crește și procedura devine mai atrac­tivă pentru agenții economici, po­tențialul succes în atribuirea con­trac­tului contra­balansând costurile implicate de pre­gă­tirea documentației.

O altă noutate este posibilitatea auto­ri­tă­ților contractante de a publica spre con­sultare caietul de sarcini, înainte de de­mararea procedurii de achiziții publice. Com­paniile active în respectivul sector vor putea să comenteze și să propună mo­dificări ale termenilor de referință. În aces­te condiții, la momentul lansării proce­durii propriu-zise, caietul de sarcini este mai bine construit și se presupune că va ridica mai puține discuții cu potențialii con­tractori. Tot pentru a se ușura munca autorităților contractante, se preconizează rea­lizarea de caiete de sarcini standard pen­tru anumite lucrări, servicii sau bu­nuri – de exemplu, pentru lucrări de rea­bilitare termică.

Viitorul ANAP va oferi îndrumări pentru au­toritățile contractante care au dileme cu privire la felul în care trebuie să se des­fășoare anumite proceduri. Problema este că, în prezent, opiniile exprimate de au­to­ritatea de reglementare sunt pur con­sultative, iar autoritatea contractantă ră­mâne direct și unic răspunzătoare pentru deciziile pe care le ia în procedura de achi­ziții. Se caută în acest moment o soluție care să ofere o mai mare certitudine juri­dică pentru autoritățile contractante care se adresează reglementatorului și, în ace­lași timp, o unificare a practicii admi­nis­trative a reglementatorului prin elimi­na­rea situațiilor în care autoritățile contrac­tante primesc răspunsuri diferite la ace­eași întrebare, deși se află în situații simi­lare sau chiar identice. În acest domeniu este necesar să fie implicate și autoritățile de control, pentru a putea să construim un mediu predictibil pentru cei care lu­crea­ză în acest domeniu.

Articol aparut in Revista 22

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "3 comments" on this Article:

  1. dinica spune:

    Foarte bine. Lucrez intr-o firma mica, cu produse excelente si servicii rezonabile. Sistemul asta de a nu imparti in loturi era total dezavantajos. Un contract cu echipamente de la aviatie la agricultura(exagerez), ne face sa nu putem participa. In primul rand nu putem sa vindem ce nu ne pricepem. Asa ca suntem vesnici subcontractanti, iar pretul pe care-l plateste achizitorul creste cu partea integratorului. Bine ca se schimba.
    Pe de alta parte sistemul asta e o mare prostie. Cumperi pe baza unor hartii. Echipamentele asiatice sunt pe hartie cele mai tari. Vezi dupa cinci ani ca s-a crapat plasticul, ca-i facut din materiale regenerabile. Ce te faci? De fapt e vorba numai si numai de hartogarie, si oamenii nu cumpara echipamente. cumpara hartii, ale caror anexe sunt echipamentele.
    Parerea mea:
    Lasati oamenii sa cumpere ce vor. La armata de bagatori de seama se poate controla foarte usor daca pretul este mai mare decat media practicata. Apoi, sunt alte armate care pot verifica daca s-au bagat bani in buzunar .Dupa, se poate plati pentru prostie sau coruptie.
    Sistemul asta bazat pe ordonanta 34 a dat nastere unor firme care nu fac decat sa vanda cu orice pret. Nimeni nu mai pune baza pe stiinta, profesionalism, corectitudine, mandrie, respect, ci pe niste certificate. Care se dau cum se dau unor produse facute-n barca pe fluviul galben.
    Stiu, veti zice dar cu coruptia cum ramane? Problema este ca legile sunt facute numai de oameni care se gandesc doar la asta. Si habar n-au de tehnica, de produse.
    E ca-n bancul cu primul bordel dintr-o tara socialista. La vizita de inaugurare, raspunsul final la intrebari era: N-avem prostituate, dar va place organizarea, nu-i asa?

  2. ada spune:

    O parte din observațiile mele de la postarea anterioară văd că se introduc în noile reglementări.
    Observ că apare o noutate. Consultarea publică a caietelor de sarcini. E un lucru nou și foarte util. Dar nu acoperă toate investițiile. E aproape imposibil. Eu cred că se poate interveni în caietele de sarcini din faza de întocmire, anterior consultării, prin reglementarea funcționării certe a acelui obiectiv prin cerințe obligatorii a fi introduse în costurile investiției. De ex. Toate canalizările din mediul rural nu se pot pune în funcțiune în primul an (ori chiar mai mulți) pentru că nu se asigură debitul minim necesar pentru pornirea stației de epurare (aprox. 30% din capacitate). Ori o investiție care nu funcționează un an presupune alte costuri pentru punerea în funcțiune după aceea. și nu sunt mici. Soluția ar fi ca în caietul de sarcini și în proiect să se introducă inițial și un număr obligatorii de branșări care să asigure funcționalitate din momentul recepției. (branșări ale unor instituții, pe bani publici și persoane de drept privat care să asigure fondurile necesare concomitent cu realizarea investiției). Nu e un moft. Este o problemă gravă care poate afecta un program întreg, cu zeci de investiții fără utilitate. Suntem pățiți…cu terenuri de sport, cu săli de sport, bazine de înot…telegondole și alte lucrări fără utilitate certă. Beneficiarul să aibă asigurate fonduri pentru funcționarea investiției….altfel se alege praful de tot ce se face…

    • ada spune:

      propunerea ține de întocmirea studiilor de fezabilitate care văd că nu se iau în discuție. Ori răul trebuie stârpit de la rădăcină…nu doar prin cosmetizări când nu se mai poate face mare lucru. Orice lucru sfârșește prost, mai devreme ori mai târziu. Dar unul început prost sfârșește și mai prost…și mai repede.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Laura Stefan


Laura Stefan

Laura Stefan a studiat dreptul la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti si a absolvit studiile masterale la Facultatea de Drept a Univestitatii din Cambridge. Lucreaza ... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)