joi, martie 28, 2024

Din nou despre achiziții publice

Așa cum discutam săptămâna trecută, legislația referitoare la achiziții publice se modifică pentru a transpune noile directive europene. Suntem încă în etapa consultărilor publice pe baza proiectelor de lege elaborate în grupurile de lucru de la nivel guvernamental. Se pot trimite comentarii la Ministerul de Finanțe până la sfârșitul lunii august.

Modificările nu sunt de nuanță, sunt de fond. De exemplu, legislația actuală in­terzice împărțirea unui contract pe loturi deoarece se consideră că, în acest mod, va­loarea contractului scade și se vor putea folosi pro­ce­duri de achiziție publică mai puțin transparente și com­pe­ti­tive. Legea viitoare – care se conformează di­rectivelor europene – im­pune îm­părțirea în loturi întot­deauna, iar neîm­păr­țirea în loturi trebuie sus­ținută cu explicații deta­li­a­te. Se consideră că, în acest mod, piața nu mai este confiscată de companiile mari, care exclud agenții economici medii și mici care au, de fapt, capacitatea de a pres­ta respectivele servicii sau de a pune la dispoziție bunuri la prețuri mult mai mici. Această majoră schimbare de para­digmă va trebui să fie însoțită de un am­plu proces de pregătire profesională a ce­lor care lucrează în domeniul achizițiilor pu­blice. De altfel, strategia națională în do­meniul achizițiilor publice anunță in­tenția guvernamentală de a profesionaliza achizitorii prin cursuri de pregătire, me­canisme de certificare și prin asigurarea unui statut legal și a unui nivel de sala­rizare corespunzător.

Dificultățile apărute în cadrul autorităților contractante mici în găsirea personalului suficient de bine pregătit pentru derularea corectă a procedurilor de achiziții au con­dus la întărirea cadrului normativ privind asocierea autorităților con­tractante și a celui privind realizarea de achiziții în sis­tem cen­tralizat. În alte sta­te mem­bre UE, aceste me­canisme au fost utilizate în ultimii ani cu succes, ob­ținându-se prețuri mai bu­ne pentru achiziționarea bu­­nurilor sau serviciilor. Ca­litatea procedurilor este și ea mai crescută pentru că, prin aso­ciere, se pun prac­tic în comun și re­sur­sele umane implicate în domeniul achi­zițiilor publice. Nu în ultimul rând, valoa­rea achi­ziției crește și procedura devine mai atrac­tivă pentru agenții economici, po­tențialul succes în atribuirea con­trac­tului contra­balansând costurile implicate de pre­gă­tirea documentației.

O altă noutate este posibilitatea auto­ri­tă­ților contractante de a publica spre con­sultare caietul de sarcini, înainte de de­mararea procedurii de achiziții publice. Com­paniile active în respectivul sector vor putea să comenteze și să propună mo­dificări ale termenilor de referință. În aces­te condiții, la momentul lansării proce­durii propriu-zise, caietul de sarcini este mai bine construit și se presupune că va ridica mai puține discuții cu potențialii con­tractori. Tot pentru a se ușura munca autorităților contractante, se preconizează rea­lizarea de caiete de sarcini standard pen­tru anumite lucrări, servicii sau bu­nuri – de exemplu, pentru lucrări de rea­bilitare termică.

Viitorul ANAP va oferi îndrumări pentru au­toritățile contractante care au dileme cu privire la felul în care trebuie să se des­fășoare anumite proceduri. Problema este că, în prezent, opiniile exprimate de au­to­ritatea de reglementare sunt pur con­sultative, iar autoritatea contractantă ră­mâne direct și unic răspunzătoare pentru deciziile pe care le ia în procedura de achi­ziții. Se caută în acest moment o soluție care să ofere o mai mare certitudine juri­dică pentru autoritățile contractante care se adresează reglementatorului și, în ace­lași timp, o unificare a practicii admi­nis­trative a reglementatorului prin elimi­na­rea situațiilor în care autoritățile contrac­tante primesc răspunsuri diferite la ace­eași întrebare, deși se află în situații simi­lare sau chiar identice. În acest domeniu este necesar să fie implicate și autoritățile de control, pentru a putea să construim un mediu predictibil pentru cei care lu­crea­ză în acest domeniu.

Articol aparut in Revista 22

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. Foarte bine. Lucrez intr-o firma mica, cu produse excelente si servicii rezonabile. Sistemul asta de a nu imparti in loturi era total dezavantajos. Un contract cu echipamente de la aviatie la agricultura(exagerez), ne face sa nu putem participa. In primul rand nu putem sa vindem ce nu ne pricepem. Asa ca suntem vesnici subcontractanti, iar pretul pe care-l plateste achizitorul creste cu partea integratorului. Bine ca se schimba.
    Pe de alta parte sistemul asta e o mare prostie. Cumperi pe baza unor hartii. Echipamentele asiatice sunt pe hartie cele mai tari. Vezi dupa cinci ani ca s-a crapat plasticul, ca-i facut din materiale regenerabile. Ce te faci? De fapt e vorba numai si numai de hartogarie, si oamenii nu cumpara echipamente. cumpara hartii, ale caror anexe sunt echipamentele.
    Parerea mea:
    Lasati oamenii sa cumpere ce vor. La armata de bagatori de seama se poate controla foarte usor daca pretul este mai mare decat media practicata. Apoi, sunt alte armate care pot verifica daca s-au bagat bani in buzunar .Dupa, se poate plati pentru prostie sau coruptie.
    Sistemul asta bazat pe ordonanta 34 a dat nastere unor firme care nu fac decat sa vanda cu orice pret. Nimeni nu mai pune baza pe stiinta, profesionalism, corectitudine, mandrie, respect, ci pe niste certificate. Care se dau cum se dau unor produse facute-n barca pe fluviul galben.
    Stiu, veti zice dar cu coruptia cum ramane? Problema este ca legile sunt facute numai de oameni care se gandesc doar la asta. Si habar n-au de tehnica, de produse.
    E ca-n bancul cu primul bordel dintr-o tara socialista. La vizita de inaugurare, raspunsul final la intrebari era: N-avem prostituate, dar va place organizarea, nu-i asa?

  2. O parte din observațiile mele de la postarea anterioară văd că se introduc în noile reglementări.
    Observ că apare o noutate. Consultarea publică a caietelor de sarcini. E un lucru nou și foarte util. Dar nu acoperă toate investițiile. E aproape imposibil. Eu cred că se poate interveni în caietele de sarcini din faza de întocmire, anterior consultării, prin reglementarea funcționării certe a acelui obiectiv prin cerințe obligatorii a fi introduse în costurile investiției. De ex. Toate canalizările din mediul rural nu se pot pune în funcțiune în primul an (ori chiar mai mulți) pentru că nu se asigură debitul minim necesar pentru pornirea stației de epurare (aprox. 30% din capacitate). Ori o investiție care nu funcționează un an presupune alte costuri pentru punerea în funcțiune după aceea. și nu sunt mici. Soluția ar fi ca în caietul de sarcini și în proiect să se introducă inițial și un număr obligatorii de branșări care să asigure funcționalitate din momentul recepției. (branșări ale unor instituții, pe bani publici și persoane de drept privat care să asigure fondurile necesare concomitent cu realizarea investiției). Nu e un moft. Este o problemă gravă care poate afecta un program întreg, cu zeci de investiții fără utilitate. Suntem pățiți…cu terenuri de sport, cu săli de sport, bazine de înot…telegondole și alte lucrări fără utilitate certă. Beneficiarul să aibă asigurate fonduri pentru funcționarea investiției….altfel se alege praful de tot ce se face…

    • propunerea ține de întocmirea studiilor de fezabilitate care văd că nu se iau în discuție. Ori răul trebuie stârpit de la rădăcină…nu doar prin cosmetizări când nu se mai poate face mare lucru. Orice lucru sfârșește prost, mai devreme ori mai târziu. Dar unul început prost sfârșește și mai prost…și mai repede.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Laura Stefan
Laura Stefan
Laura Stefan a studiat dreptul la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti si a absolvit studiile masterale la Facultatea de Drept a Univestitatii din Cambridge. Lucreaza pentru Expert Forum (EFOR) si alte diverse organizatii din tara si internationale pe programe privind lupta anticoruptie si reforma sistemului judiciar.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro