marți, martie 19, 2024

Doi ani degeaba, cu Gabriela Firea. Cele șapte bombe cu ceas pe care stă Capitala

Acum câteva zile, Gabriela Firea a prezentat un bilanț al celor ”doar 2 ani” de mandat. Mult turcoaz, multe intenții și câteva săgeți către cei care nu au răbdare până în 2020 ca să vadă ”o imagine de ansamblu”.

Sunt consilier municipal și consider că am datoria să iau acest bilanț de jumătate de mandat al Gabrielei Firea și să-l analizez punct cu punct, pe cât posibil, obiectiv. Așa că trec peste turcoaz,  noua culoare  pe care o folosește Gabriela Firea. Degeaba fuge de la roșul PSD la culoarea USR.

Trecând așadar la ”realizările” Primarului Capitalei, aș spune că ele se încadrează într-una din următoarele trei categorii: proiectele moștenite (cele pentru care nu are niciun merit, dar la care a tăiat panglica), promisiunile electorale (cele care sunt la stadiul de intenție sau sunt încă nefinalizate) și acțiunile de PR (cele cu impact mare la nivel mediatic, dar cu efecte minore la nivel edilitar).

Proiecte moștenite, cu panglică inclusă

Există probabil un zeu orb al norocului care face ca, din când în când, proiectele începute cu ani în urmă să se termine totuși la un moment-dat. Iar fericitul moment coincide cu mandatul unui primar oarecare din București. Nu este nici planificare, nici muncă, nici merit. Este o pură întâmplare. Pur și simplu Gabriela Firea a fost contemporană cu ultima fază a unor proiecte care au agonizat zeci de ani în București, inclusiv cei doi petrecuți cu actualul primar.

Gabriela Firea se laudă așadar copios cu proiectele începute de primarii de dinaintea ei, proiecte care ar fi trebuit să fie gata încă înainte de 2016. Dar tot ce a făcut Gabriela Firea a fost să semneze plățile restante. Asta a fost problema în majoritatea cazurilor: contractele erau deja semnate iar lucrările erau deja începute încă înainte de 2016.
Inactivitatea lui Sorin Oprescu, apoi arestarea acestuia și interimatul timid, de campanie electorală, asigurat de Sava de la PNL au dus la blocarea proiectelor. Și, evident, nesfârșita rezervă de incompetență ce zace nu doar în administrație, dar și în mediul privat adesea. Așadar, singurul lucru pe care l-ar fi avut de făcut Gabriela Firea în 2016 ar fi fost să verifice la sânge stadiul lucrărilor și al contractelor, să plătească ce era de plătit și să se asigure că nu mai apar alte întârzieri. Dar acest lucru nu s-a întâmplat. Gabriela Firea s-a ocupat de circ – la propriu si la figurat -, spectacole și statui în loc să se ocupe de marile proiecte. De-asta întârzierile au continuat și în acești doi ani.

De exemplu, Pasajul de la Piața Sudului. Lucrările au început în 2014 și ar fi trebuit să se termine în 2015. Termenul a fost apoi amânat până la jumătatea lui 2016, iar lucrările s-au terminat cu un an mai târziu. S-au mai pierdut și 15 milioane de euro, bani europeni, din cauza întârzierilor. Gabriela Firea se laudă așadar cu un eșec. Nu doar al ei, desigur. Dar din cei 4 ani cât au durat lucrările (inclusiv întârzieri), unul este în mandatul său. Meritul ei ar fi că a venit la serviciu și că a semnat hârtiile de pe birou. Ceea ce, în România, începe să devină indicator de performanță.

Apoi, Bulevardul Liviu Rebreanu. Proiectul s-a născut în 2007, printr-o hotărâre de Consiliu. Lucrările de reabilitare pentru cei aproape 3 km de bulevard au început în 2011 și s-au terminat în 2017, după o serie întreagă de amânări. Faptul că Gabriela Firea s-a nimerit să fie primarul care taie panglica este pur și simplu o întâmplare. Ar fi putut fi și Viorica Dăncilă la Primărie, rezultatul era același.

Un alt proiect de infrastructură invocat de Gabriela Firea este pasajul Ciurel. Aici, faptele sunt următoarele: discuțiile au început în 2008, lucrările în 2010 și termenul inițial de finalizare a fost stabilit pentru 2013. Evident, termenul nu a fost respectat. În 2016, imediat după preluarea mandatului, Gabriela Firea a spus că pasajul va fi gata în iulie 2017. Apoi termenul a fost împins mai întâi către finalul lui 2017, apoi primăvara lui 2018. Astăzi, Gabriela Firea spune că podul este realizat în procent de 85% și dă asigurări că va fi gata în noiembrie 2018. Curios lucru, exact același procent a fost menționat de primarul Capitalei și în noiembrie anul trecut. La 8 ani de la începerea lucrărilor, la 5 ani de la termenul de finalizare inițial și la 2 ani de când actualul primar și-a început mandatul, Podul Ciurel nu este gata.

Tot proiecte moștenite și cu panglica deja pregătită găsim și la spitalele cu care se laudă Gabriela Firea: Spitalul Foișor (lucrări începute în 2013 cu termen de finalizare în 2015), ambulatoriul Spitalului de copii Victor Gomoiu (lucrări începute în 2012, cu termen de finalizare 2015), clădirea nouă a Spitalului Victor Gomoiu (lucrări începute în 2013, cu termen de finalizare 2015). Paradoxal, singurul merit al Gabrielei Firea este că nu s-a implicat în aceste proiecte. Pe principiul ”ferește-te de hărnicia incompetentului”, cine știe ce s-ar mai fi ales din ele.

Dar să dăm totuși cezarului ce-i al cezarului. Gabriela Firea se laudă că au fost montate garduri care delimitează calea de rulare a tramvaiului 21, iar la Pasajul Lujerului ”s-au înlocuit materiale cu care a fost placat pasajul, s-a curățat canalizarea și s-au înlocuit rigolele”. Așa e, poate să-și atribuie meritele. Dar nu e cam puțin pentru un oraș cu buget de 1,3 miliarde de euro? Nu este cam ridicol ca un primar să menționeze drept mare realizare curățarea canalizării aferente unui pasaj.  Ridicol pentru un primar de comună, cu atât mai mult pentru Primarul Capitalei.

Noi promisiuni electorale

Spuneam că, la Gabriela Firea, o a doua categorie de ”fapte” e formată din ”vorbe”. Cum se poate ca într-un raport de activitate, 70% din verbe să fie la plural: ”Vom face”, ”vom achiziționa”, ”vom începe”, ”vom reabilita”? Pluralul și viitorul verbelor nu înseamnă realizări! Sunt intenții, iar intențiile nu pot măsura activitatea la jumătate de mandat. Cum sa te lauzi cu ai realizat ”intenții”? Vorbim despre autobuze? Foarte bine. Unde sunt? În viitor, ne spune Gabriela Firea. Tramvaile, ambulanțele, reabilitările de spitale, modernizările de străzi și bulevarde, investițiile în infrastructură toate sunt în viitor. Și aș vrea să o cred pe Gabriela Firea, dar nu mi-a dat până acum vreun motiv. Îmi amintesc, de exemplu, cum spunea în campania electorală că va rezolva încă din primele luni de mandat majoritatea problemelor Capitalei. Spunea că va transparentiza activitatea Primăriei în primele 100 de zile. Spunea că va fluidiza traficul în câteva luni. Uite că au trecut doi ani și nu s-a întâmplat nimic din ce a promis. Revoluția în trafic e în etapa speranței, iar #calaviena a devenit #calavoluntari. Și tot pe noi ne ceartă acum că avem pretenții la rezultate după doar doi ani de mandat.

Să luăm un exemplu concret, Spitalul Metropolitan. La felul cum prezintă lucrurile, ai putea crede că Primarul tocmai vine de la ceremonia de inaugurare. Doar că Spitalul nu există. Nu există nici măcar proiectul, nu există nici indicatorii, nu există nici studiile, nu există absolut nimic care să semene măcar cu o intenție clar formulată de a construi un spital. Există doar un teren care a trecut de la fosta RATB la Primărie, și o expunere de motive în care se spune că acolo ar putea fi la un moment-dat un spital.

Acțiuni de PR

Preocuparea primordială a Gabrielei Firea în așa-zisul bilanț este cea legată de propria imagine. Mi-a atras atenția, printre altele, felul cum se laudă cu achizițiile pentru cabinetele dentare. Nu mă înțelegeți greșit. E foarte bine că s-a făcut acest lucru, dar este o picătură într-un ocean. Sunt 50 de echipamente care vor ajunge la 50 de școli. Numai că în București sunt 419 unități de învățământ. Apoi vorbim despre investiții de 1 milion de euro, ceea ce înseamnă, 0,037% din bugetul Capitalei pe ultimii doi ani. Nici nu mai spun că investiția în ”mobilier și medicamente” nu este investiție și nici nu este proiect adevăratul sens al cuvântului. Sunt doar cheltuieli de dotare și funcționare. Între timp, unele școli iau foc, iar în altele cade tavanul. Dar astea nu contează pentru că e mai ușor să vopsești gardul în exterior decât să dai afară leopardul din interior.

Tot la capitolul PR intră și lungul șir de stimulente pe care le menționează Gabriela Firea la realizări în domeniul medical: vouchere pentru femeile însărcinate, sprijin pentru cuplurile infertile, programul onco-fertilitate, consultații stomatologice pentru elevi, sprijin financiar pentru bolnavii de cancer. Nu comentez aici programele în sine, dar dacă politica în domeniu medical este rezolvată de primarul general prin stimulente, înseamnă că ceva este profund greșit. Bucureștenii vor spitale cu management performant, vor servicii de calitate, vor, în fond, o brumă din normalitatea pe care o văd în Europa.

Și pentru că am menționat de management performant: mi-a atras atenția felul cum se laudă Gabriela Firea cu ”cele mai mari fonduri” alocate domeniului sanitar. În primul rând, este normal să ai cel mai mare buget pentru spitale, în condițiile în care Capitala are cel mai mare buget din ultimii ani. Este o chestiune de proporții și matematică. În al doilea rând, sunt convinsă că primarul general a alocat mai mulți bani acum, în primul an de când și-a pus prietenii și apropiații în fruntea tuturor spitalelor din București. Am mai vorbit despre concursurile cu un singur candidat, despre mafia comisiilor și despre descalificarea celor care riscau să strice calculele. Pe scurt, cei care sunt azi la conducerea spitalelor sunt fideli până în măduva oaselor cuplului Firea-Pandele și păienjenișului de interese construite în jurul lor. Prin urmare, creșterea bugetului la spitale nu e un beneficiu pentru bucureșteni, atâta vreme cât banii vor fi pe mâna unora ca Narcis Copcă. Degeaba intră mai mulți bani în sistem dacă sistemul este ciuruit, iar banii se scurg în tot felul de buzunare.

Despre companiile municipale înființate în 2016

Nu exagerez când spun că acești ”doar 2 ani” reprezintă cea mai slabă jumătate de mandat a unui primar al Capitalei din 2000 până în prezent. Spun asta pentru că Gabriela Firea nu a gestionat satisfăcător niciun serviciu pe care autoritatea publică locală îl oferă cetățeanului. De asemenea, Gabriela Firea nu rezolvat niciuna dintre multele probleme structurale pe care le-a moștenit. Știu că nici traficul, nici RADET, nici starea infrastructurii nu sunt probleme recente. Însă ceea ce îi reproșez Gabrielei Firea este că nu a făcut niciun pas spre rezolvarea lor. Cel mai grav însă, Gabriela Firea este primul primar din ultimii 20 de ani care, în loc să rezolve ceva, creează el însuși din neant o problemă imensă, nouă și gravă, pe care administrațiile viitoare se vor lupta să o soluționeze.

Este vorba evident despre companiile municipale înființate în 2016. Aceste companii vor fi o povară pentru mulți ani de acum înainte. Și, evident, vor fi o sursă practic inepuizabilă de corupție și clientelism politic. La un an de la înființarea lor, aceste companii sunt nefuncționale. Cele mai multe nu au contracte și nu au venituri, dar  au venituri supra-estimate, probabil  din împrumuturi sau majorări de capital din bugetul PMB. Companiile risipesc iresponsabil zeci și sute de milioane de euro pe salariile managerilor și ale membrilor consiliilor de administrație sau pentru achiziții inutile. Iar toți acești bani sunt plătiți din taxele bucureștenilor. Companiile vor avea probleme inclusiv de natură juridică. Modul în care se fac angajările, modul în care sunt atribuie contractele și modul în care se fac achizițiile ridică deja semne de întrebare. Este doar o chestiune de timp până când aceste companii vor intra în blocaj. Și apoi, în coșul de probleme structurale pe care le are Capitala. Pe scurt, după o cheltuială de peste 200 de milioane de euro, Companiile municipale sunt un experiment eșuat. Gabriela Firea știe acest lucru, dar, din calcule electorale, nu-și permite să le închidă. Știe că închiderea companiilor ar însemna final de cariera politica și curmarea ambițiilor pe care încă le are.

Singura parte bună a primei jumătăți de mandat a Gabrielei Firea este că s-a dărâmat mitul eficienței echipei Primar – Consiliu – Guvern. Și s-a demonstrat încă o dată că cel mai mult contează competența, nu afilierea politică. Gabriela Firea a putut lucra în voie cu un Guvern PSD, cu o majoritate PSD în consiliu, cu primari PSD la sectoare. Nimeni și nimic nu a stat în calea performanțelor primarului General. Cu toate acestea, performanța nu a venit. Prin urmare, Gabriela Firea și PSD sunt dovada că ”echipa consilieri – primar” sau ”echipa primar general – primari de sectoare” nu reprezintă o garanție a performanței. Și, implicit, că votul util este o iluzie. Cel mai bine este să votezi un primar competent, nu un primar care ”face echipă”. Pentru că echipa fără competență este infinit mai toxică decât competența fără echipă.

Revenind la bilanțul Gabrielei Firea după doi ani de mandat, vreau să amintesc că USR București a prezentat de la finalul lunii mai, care sunt cele mai grave probleme din Capitală. Am vorbit atunci despre cele 7 bombe cu ceas pe care stă Bucureștiul condus de Gabriela Firea. Le prezint succint mai jos:

Cele 7 bombe cu ceas pe care stă Capitala

Ca să știm de unde plecăm, menționez că Bucureștiul a avut în acești doi ani bugete record, cu mult peste ce a avut în alți ani. Bugetul pe 2018 este de 5,7 miliarde de lei, în condițiile în care în 2008 era de doar 4,8 miliarde de lei, din care un sfert din împrumuturi. Banii așadar nu au fost problema. Capitala a avut în acești doi ani cele mai mari bugete din istorie, iar asta pur și simplu nu s-a văzut. Din cauza Gabrielei Firea. Bucureștiul are în continuare 7 mari probleme pe care actualul Primar al Capitalei nu vrea, nu știe sau nu poate să le rezolve.

1. Mobilitatea urbană: infrastructura rutieră, transportul în comun și parcările. Bucureștiul se sufocă la propriu, iar primăria nu a făcut absolut nimic pentru a rezolva acest lucru. Cele 400 de autobuze care vor veni la un moment-dat  înseamnă prea puțin și în orice caz prea târziu. Ca să nu mai spun că în timp ce toată Europa încearcă să limiteze utilizarea motoarelor pe motorină, Bucureștiul cumpără autobuze diesel. Cu aceste autobuze, Bucureștiul abia va ajunge la numărul de autobuze din 2007. Ceea ce este oricum insuficient pentru un oraș de dimensiunile și cu bugetul Capitalei. Însă problema autobuzelor este doar o mică parte din ceea ce înseamnă trafic și mobilitate urbană. Nu s-a făcut nimic pentru implementarea Planului de Mobilitate Urbană. Marile investiții în infrastructură bat pasul pe loc. Pasajul Ciurel nu este gata, deși termenul a trecut. Parcările de la intrarea în Capitală multe nu sunt nici măcar începute. Lărgirea carosabilului în Prelungirea Ghencea iarăși bate pasul pe loc. Investiții în metrou ușor sau linii de tramvai, material rulant nu există.

2. RADET. Câteva sute de mii de locuințe riscă să nu mai aibă căldură la iarnă pentru că Gabriela Firea nu a reușit până acum să găsească o soluție la problema RADET. A spus inițial că RADET trebuie să preia ELCEN. Apoi s-a răzgândit și a venit cu un alt plan, PMB sa cumpere actiunile ELCEN. Însă nici prima și nici a doua oară planurile nu au fost prezentate în detaliu. Pur și simplu au fost puse pe furiș pe ordinea de zi și a cerut votul în loc să ceară mai întâi o părere. Este o tăcere asurzitoare pe acest subiect, deși vorbim despre o situație critică și despre un cost care s-ar putea ridica la nu mai puțin de 2 miliarde de lei, aproape jumătate din bugetul Capitalei.

1. Planului Urbanistic General (PUG). Ultima prelungire a  PUG-ului actual, adoptat in 2000, expiră in decembrie 2018. Este evident ca  noul PUG nu va fi gata la timp, blocat fiind de un Primar General lipsit de viziune.  Va exista probabil o inițiativa legislativă care va prelungi din nou termenul de finalizare, astfel incat emiterea de autorizatii de construire sa nu se blocheze dupa decembrie 2018. Dar nu așa se gestionează planificarea urbana intr-o capitală europeană! Mai grav decât faptul că nu va fi gata la timp este faptul că noul PUG riscă sa satisfacă interesele rechinilor imobiliari iar noi, comunitatea, sa fim ignorati. Planul Urbanistic General este cel care va determina într-o măsură covârșitoare dezvoltarea Capitalei pe următorii 10 ani și, prin efecte, pe următorii 50-100 de ani. Este vital să fie discutat în amănunt,  consultarea să fie reală și extinsă, iar administrația sa-și asume o viziune coerentă. Altfel, Bucureștiul este condamnat la dezastru. Deja improvizațiile care se fac , de exemplu PUZ sector 4 – sud și PUZ sector 3, condamnă zone extinse ale orasului la o calitate inferioară a locuirii, punand interesele financiare ale imobiliarilor inaintea intereselor bucureștenilor.

4. Poluarea. Poluarea aerului din București a atras o procedură de infringement împotriva României. Iar la orizont se prefigurează ratarea cu brio a tuturor obiectivelor și termenelor pentru colectarea selectivă. Gabriela Firea promitea acum doi ani că va instala echipamente ale Primăriei de monitorizare a calității aerului și că va lua decizii administrative pentru a limita această problemă. Evident, acest lucru nu s-a întâmplat. În schimb, colegii de partid ai Gabrielei Firea au luat în cascadă cele mai proaste măsuri de mediu. Astfel România și Bucureștiul au devenit un veritabil cimitir de mașini și un oraș fruntaș la emisia de noxe în atmosferă. Au contribuit din plin la poluarea aerului traficul infernal și lipsa de soluții privind refacerea spațiilor verzi din Capitală și din jurul ei.

5. Risipa. Banii aruncați pe statui, pe circ și pe evenimente kitsch se vor răzbuna mai devreme sau mai târziu. Pentru că acești bani ar fi trebuit de fapt investiți pentru dezvoltare. Bucureștiul are un raport total dezechilibrat între dezvoltare și funcționare. Anul trecut, după rectificări bugetare succesive prin care s-a tot tăiat de la investiții, s-a ajuns ca procentul sumelor alocate pentru dezvoltare să fie de doar 5% din total buget. Problema nu este doar cuantumul sumelor risipite. Ci faptul că ei nu se întorc sub formă de beneficiu durabil pentru cetățeni. Un concert durează două ore, iar bucureștenii nu se aleg cu nimic. O statuie ascunsă în spatele unor blocuri nu aduce un beneficiu real pentru București. Un festival fantomă de care nimeni nu află este o ocazie ratată de a face ceva care chiar să conteze. Iar asta ca să nu mai spun că este hipertrofiat aparatul administrativ care toacă bani, în loc să fie dezvoltate compartimentele care produc beneficii pentru oraș.

6. Opacitatea. Sunt consilier municipal, particip la toate ședințele de Consiliu și am fost de nenumărate ori în situația în care am primit proiecte de hotărâre în timpul ședinței. Să supui la vot proiecte pe care le aduci consilierilor în ședință este o sfidare. Este și o iresponsabilitate pentru că, eventuale erori materiale nu pot fi identificate la timp. Oricum, constat cu tristețe că mandatul Gabrielei Firea este printre cele mai netransparente din România în acest moment. Nu ni se răspunde la întrebări, este descurajată participarea cetățenilor la ședințe, directorii din Primărie nu ne oferă datele pe baza cărora să putem vota în cunoștință de cauză. Iar toate acestea sunt dublate de o politizare evidentă și de o teribilă epurare pe criterii clientelare.

7. Companiile municipale. Reprezintă ultima, dar deloc cea din urmă bombă cu ceas. Aceste companii vor fi o problemă structurală pentru București pe mulți ani de acum înainte prin faptul că vor fi mereu o sursă de corupție și nepotism. Vor fi structuri prea mari pentru a fi desființate, prea viciate pentru a fi păstrate și reformate. Repet, aceste companii ne-au costat 200 de milioane de euro până acum și estimez că vor mai înghiți încă pe-atât în următorii doi ani. Nu există niciun indiciu și nicio speranță că aceste companii vor fi vreodată viabile. Prin urmare, singura soluție de a fi ținute în viață este să încheie contracte cu Primăria, prin care municipalitatea să plătească lucrări, bunuri și servicii la prețuri cu mult peste prețul pieței. Aparent, ele vor face profit, în realitate însă, vor trăi datorită unei forme de subvenție mascată, plătită din bani publici.

Închei cu o ultimă observație. Îmi spunea cineva că poate un singur lucru a făcut bine și Gabriela Firea. Și anume, oferirea de stimulente, adică bani pentru diverse categorii de cetățeni. Sunt convinsă că există oameni pentru care acești bani chiar înseamnă un ajutor binevenit. Sunt convinsă că este nevoie de ajutoare pentru cei care se confruntă cu dificultăți. În fiecare an, Gabriela Firea dă 10% din bugetul Capitalei pe stimulente. Cumulat se vor aduna până la finalul mandatului 350 milioane de euro. Nu știu dacă e mult sau puțin, pentru că nu am toate datele problemei. Ce știu însă cu precizie este că aceste stimulente și acest ajutor nu ajung la cei care au nevoie. Să nu ne amăgim. Pe Gabriela Firea nu o interesează rezolvarea unor probleme sociale. O interesează însă cu siguranță speranța câștigului electoral. Rapid, facil, cu bani de la buget. Și nu e nimic lăudabil aici.

Distribuie acest articol

35 COMENTARII

  1. Trebuie mentionata si situatia gropilor de gunoi si ideea catastrofala, ce i-a trecut Firei prin cap, de a construi incineratoare de gunoaie, otravind astfel tot orasul.

  2. Pentru mobilitate este nevoie urgenta de cai de transport ocolitoare, care sa nu conduca traficul spre centrul orasului. Este nevoie urgenta de cetura ocolitoare a Bucurestiului! cei care lucreaza in Vest, spre exemplu, traverseaza orasul dinspre Colentina, ori Pantelimon, catre A1, aglomerand traficul, timp de o ora si jumatate dimineata si inca pe atat seara! Apoi, inelele de circulatie urbane trebuie sa fie largi si libere, pentru fluidizarea traficului. Este nevoie de legaturi rapide si sigure (adica, mijloacele de transport chiar sa functioneze ritmic) intre punctele importante ale orasului cu transport in comun de mare capacitate. Gara, aeroport, centre comerciale, cartiere de locuinte, centre de afaceri si birouri etc. Nu este nicio mare filosofie si orice consultant de specialitate spune lucrurile pe care le spun si nespecialistii, sunt chestiuni de logica si bun-simt.

  3. Multi vad, putini cunosc…
    Doamna Firea este consecventa in a pune grija pentru imagine inainte de orice. Inainte chiar si de fapte. Pana la urma, o fapta bine „ambalata”, poate aduce beneficii pentru imagine, chiar daca nu-i o fapta buna sau nu-i fapta deloc. :) Iar pe doamna Firea, am impresia ca doar imaginea domniei sale o intereseaza. Sa dea bine…

    Binevenit, articolul de aici, nu face decat sa confirme inca o data cat de lipsita de continut si de substanta este coalitia aflata azi la putere. Inteleg ca domnul Valcov trambiteaza dublari de pensii si scaderi de pret la gaze, plus 3 autostrazi si-un canal navigabil. :) Chiar mai poate crede un om cu scaun la cap in asemena „promisiuni”, venite de la PSD?!…

    Faimoasele garduri ce delimiteaza liniile de tramvai ar trebui sa vina „la pachet” cu impunerea unor reguli de parcare, pe bulevarde. Pentru un bulevard cu doua-trei benzi auto plus o linie de tramvai (la nivel) pe sens, acea linie de tramvai era o „supapa” pentru traficul auto, sugrumat de masinile parcate pe prima banda. Dar, daca pensionarii care circula cu tramvaiul sunt multumiti, soferii platitori de taxe sa fie sanatosi si sa se descurce!… Iar traficul e „clar” ca este ingreunat fiindca „s-au inmultit masinile” (de la primaria capitalei citire https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-22505355-prim-ria-capitalei-situa-traficului-din-bucure-agravat-din-cauza-nmul-irii-autovehiculelor.htm ) :) Dar, pana la urma, e absurd sa asteptam strategii, programe si masuri bine gandite de la o coalitie reprezentata de „elite” precum doamna Firea sau precum guvernul condus de doamna Dancila…

  4. Stimata doamna,

    Aveti perfecta dreptate. Dar …. Dvs si toti cei aflati in „opozitie”, ce oferiti in schimb?
    Va rog sa mentionati un singur proiect de hotarire pezentat de Dvs in sedintele de consiliu si care ar fi rezolvat o problema a Capitalei.
    Nu mai conteaza rezultatul, probabil ca n-ar fi fost aprobat, deoarece „ceilalti” l-ar fi blocat avind majoritatea, dar a existat o astfel de initiativa?
    Altfel, totul nu este decit un nou episod din viata politica romaneasca: demolam, dar nu punem nimic in schimb …

    Daca peste 2 ani ati avea la activ sa zicem 10 astfel de proiecte, cu siguranta ca pozitia USR in acele alegeri ar fi alta.

    Cu stima,
    Un (fost) locuitor al Bucurestiului

    • USR a depus opt proiecte în CGMB de la începutul mandatului, în iulie 2016, până în prezent. Acestea vizează, printre altele, măsuri pentru îmbunătăţirea signalisticii şi serviciilor de recepţie din spitale, îmbunătăţirea activităţii spitalelor, aprobarea unui program anual de sterilizare gratuită a animalelor fără pedigree sau interzicerea spectacolelor care folosesc dresuri de animale.
      În timp ce aceste proiecte zac pe undeva prin sertarele primăriei, ignorate, primarul general Gabriela Firea face experimente nereuşite pe nervii şi banii cetăţenilor, luând măsuri heirupiste în diverse domenii, pentru ca apoi să renunţe la ele în faţa valului de nemulţumire populară. Concomitent, cheltuieşte sute de mii de euro pentru spectacole şi pavoazări de ocazie ale oraşului, cu elemente de o estetică îndoielnică. Indiferent din ce partid ar face parte, primarul trebuie să respecte legile şi să lucreze în interesul oraşului, colaborând şi adoptând proiecte benefice indiferent de ce partid ar fi propuse.

      • Multumesc, d-le Ionescu.
        Si asta e adevarat, dar … (off … mai bine n-ar fi existat cuvintul asta). M-as fi asteptat ca exemplele sa fie de acelasi „calibru” cu cele 7 probleme enuntate in articol.

        Asa, daca vreti sa comparati signalistica din spitale si sterilizarea ciinilor fara pedigree cu oricare dintre acestea de mai sus…. va las sa trageti singur concluzia.

    • Uitati explicatia pentru inexistenta proiectelor opozitiei :

      ” Partidul Uniunea Salvati Romania a depus miercuri o plangere penala impotriva primarului general, Gabriela Firea, pentru savarsirea infractiunii de abuz in serviciu, intrucat timp de mai multe luni a refuzat sa puna pe ordinea de zi a sedintelor Consiliului General al Municipiului Bucuresti proiectele ce veneau din partea consilierilor USR ”

      sursa : https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-21795494-usr-depus-plangere-penala-pentru-abuz-serviciu-impotriva-primarului-gabriela-firea-pentru-nu-pus-ordinea-consiliului-general-proiecte-initiate-consilierii-partidului.htm

      Mecanismul este folosit si la primariile de sector.

  5. Ar fi de asteptat sa urmeze partea a doua a articolului cu solutii: reabilitarea sistemelor de retele de utilitati, extinderea la 100% a retelei de alimentare cu gaze, planuri de reorganizare cu trimiterea spre exteriorul orasului a zonelor de birouri si productie, reabilitarea caii ferate urbane folosind modelul s-Bahn german (vezi initiativa guvernului Ciolos, ingropata de PSD). Cu termene, candidat credibil si de meserie (arhitect urbanist de pereferinta).

  6. Revin cu un scurt comentariu, după cum mi-amintesc de motivele „bucuriei” de a fis bucureștean. Vreau și eu, ca în lumea civilizată in sec al XXI-lea, ca atunci când pornesc robinetul de apă caldă, să curgă apă caldă, nu după 20 de minute. Mai vreau să dispară, tot ca la oamenii civilizați, cablurile de pe stâlpi, că asta trebuia să se întâmple cu 10 ani în urmă. Vreau să se lămurească situația clădirilor lăsate în paragină. Magazinul București este chiar la Kilometrul zero și arată mizerabi! Casa radio arată deprimant, câmpul de lângă Biblioteca Națională, la fel, iar nimeni nu poate aplica legea în București pentru igienizare, precum în alte capitale europene. Este de neînțeles!

    • Bukuresti, capitala? Capitala, de ce? La ce? Pana cand?
      Capitala cu zone „rezidentiale” racordate la fose septice?
      Da, tronuri turcesti, inca mai … instalati?
      Veti avea o mare sansa, in viitor, sa va dea Carpatii de curbura, un … branci!
      Am trait precedentul branci, cel din 1977 …

  7. …nu cunosc pe nimeni care sa n-o fi votat-o. Ba mai mult chiar, s-a dovedit a fi cea mai indicata personalitate la prezidentiale. Inainte sa acuzam ar trebui sa stim de ce nu se pot realiza unele proiecte. Pe dealta parte, chiar si cele de care nu tinea in niciun fel de Primaria Capitalei, „primarita asta” de-o acuza unu-si-altu’ a facut in asa fel incat sa poata prelua responsabilitatea. Sunt 18 proiecte care se ramifica in cate 25-30 de sub-etape ce au fost trimise spre aprobare retardatului de la Cotroceni. Ce crezi? Desigur, sifonieru’ cretinel nu vrea sa le semneze… Cine-o fi de vina pentru neajunsuri?…?? Sa fie Firea….?…sau poate Dragnea, Dragnea!!?… Cred ca psd-ul e de vina, nu?…

    • Dati-mi si mie, va rog, macar trei exemple din proiectele alea pentru Bucuresti care trebuie aprobate la Cotroceni si au si fost trimise acolo. Daca reusiti, dupa aceea poate spuneti si de unde stiti ca au fost trimise?

    • Stimate comentator,
      Sunteti sigur ca v-ati luat pastilele?
      De cand trebuie cineva de la Cotroceni sa aprobe proiectele Primariei Capitalei? Sau credeti ca la Cotroceni e Ceusescu care trebuie sa viziteze santierele si sa dea indicatii pretioase.
      Cat despre afirmatia ca nu cunoasteti pe nimeni care nu a votat-o probabil e adevarata, pareti genul de persoana care are astfel de cunostinte.

    • De când aprobarea proiectelor pentru o localitate, fie ea si Bucuresti, este de competenta presedintelui? Sa ne amintim ca CCR a picat o lege (pentru liceul romano-catolic) fiindca „rezolva” o problema ce era de competenta autoritatilor locale. Deci, dragi postaci ai puterii, mai usor cu abureala…

    • DA!
      PSD e de vina!
      Ce treaba are Cotroceniul sa aprobe proiecte pentru Bucuresti?
      Si, la urma-urmelor, CARE „proiecte”? Baga aici link spre site-ul Primariei FIX spre locul unde au fost enumerate acele „proiecte” pe Ordinea de zi a sedintelor de Consiliu General!

    • @ iostapanu’tau

      Excelent comentariu, ma bucur ca l-ati postat!
      Stilul, sintaxa, gramatica, vocabularul ne confirma, inca o data, de mai era nevoie, calitatea superioara a sustinatorilor PSD si, implicit, calitatea elitelor PSD + ALDE, care ne conduc.
      Un comentariu ca o palma.
      Aferim!

  8. Situatia Capitalei este oglinda fidela a starii Romaniei.
    Pesedistii, ca si comunistii lui Dej si Ceausescu, nu stiu decat sa fure banul public si sa ofere in schimb o margea de sticla.

  9. Excelenta prezentare. Felicitari!

    Degeaba posteaza madam firea pe site ce vrea ea. Eu traiesc in Bucuresti, ma izbesc de nenumaratele probleme ale acestui oras, aceleasi de ani de zile. Nu a facut nimic nici madam firea de cand a venit primar. Numai fumigene, spectacole si festivaluri.

    As invita-o sa circule cu troleibuzul 70 (in bucuresti exista si troleibuze), asa de curiozitate… Sa vada mizerie, miros, caldura…
    Sa mearga un pic pe trotuar pe strada doamnei, sa vada ce hal de trotuar…

    Sau sa vada dalele de la Universitate, unde pici in nas in fiecare moment daca nu esti atent…

    Ar putea pe urma sa o ia pe jos, spre bulevardul Carol 1, sa vada cum pomii batrani mor, iar cei abea plantati se usuca…

    Mergeti doamna firea pe jos prin bucuresti, asa, intr-o sambata, ca duminica mergeti la biserica iar in timpul saptamanii lucrati si nu aveti timp, si uitati-va in jur, si vedeti cum va place…
    Ca daca vreti sa intrati in trafic, din septembrie va blocati si nu mai ajungeti la program…

  10. Cam asa sta treaba, cu o singura obiectie: a spune ca nu vor putea fi desfiintate companiile municipale create de Firea, izvoare de sinecuri, pentru ca sint prea mari nu suna deloc bine. Suna a ceva de genul „mai bine sa tragem si noi un folos din ele”. Nu zic ca asa e, dar asa suna.
    Cum sa fie marimea un motiv sa nu fie desfiintate cind ele colcaie de pile, cunostinte si relatii si n-au decit scopul sifonarii banului public? Ramin bietii paraziti pe dinafara?

    • Fara niciun proces de intentii, dar este exact intrebarea pe care voiam s-o pun si eu si singura afirmatie pe care o gasesc ciudata in tot articolul, altfel excelent scris si argumentat.
      „Vor fi structuri prea mari pentru a fi desființate, prea viciate pentru a fi păstrate și reformate.”
      Cum au fost infiintate, asa pot fi si desfiintate, chiar nu vad unde-ar putea fi problema.

      • Simplu!
        Cand va veni momentul sa se desfiinteze, vor fi acolo cateva mii de angajati cu salarii nesimtite (evident nesustenabile) care nu vor renunta fara lupta.
        Lupta va fi mai grea decat credeti, fiindca este mai usor sa desfiintezi un post platit cu salariul minim decat un post platit cu un salariu incredibil – adica greu de justificat, dar cu atat mai greu de desfiintat fiindca nu exista criterii de performanta stabilite.
        Va trebui demontata o retea de interese atat de puternica incat procesele vor dura ani intregi.
        A reusit careva pana acum sa reduca schema „om-utilaj” din primarii, desi s-a tot pus problema pe tapet? In ciuda declaratiilor de intentie, schema se umfla in continuu. E ca un balaur caruia ii cresc trei capete cand i se taie unul.
        Companiile municipale vor fi si mai greu de ucis.

  11. Ce ma daore pe mine?

    I. Pe termene scurt:

    a. RADET
    b. Mobilitatea urbana
    c. Poluarea – s-a redeclansat alergie veche din cauza prafului din Bucuresti
    d. Risipa – care o vad zi de zi – este incredibil cat de multi bani se arunca pe fereastra

    II Pe termen lung

    a. Companiile municipale – asta o sa ne manance banii si o sa fie pusculita cu banii de aur a P$D-ului – nu pot tolera asa ceva. Imi produce un rau major la stomac.
    b. PUG – inteleg ce inseamna un oras fara PUG si stiu ca este aproape imposibil de construit/modificat o cladire. spatiu… Inacceptabil dpmdv –
    c. opacitatea – inteleg foarte bine ce inseamna, dar sper ca autoarea sa nu se lase!

    Pentru toate acestea, pentru ca intre cele promise si cele realizate este o distanta de cel putin cat este intre Primaria Capitalei si Primaria comunei Voluntari, pentru toate acestea:

    CER DEMISIA din functia de Primar a dnei FIREA!

  12. Cred ca se mai poate adauga problema spitalului pe care doreste actuala Primatiza sa ii ridice folosind finantarea europeana.

    este ceva ce ne intereseaza pe toti ca unitatile sanitare sa aiba acces facil la mijloacele de transport in comun, sa nu fie la periferia orasului ca sa fie necesara o dificila si lunga calatorie.Se leaga cumva de mobilitatea urbana. Sigur sunt si solutii alternative care pot aduce beneficii si costuri reduse daca se gandeste/analizeaza – asta daca se uita de sfanta spaga…

  13. Buna ziua doamna consilier,

    Sunt de acord cu dumneavoastra insa nici una dintre cele 7 catastrofe care ne ameninta nu sunt de ieri, de azi, sunt mostenite si accentuate transpartinic dupa 90. De exemplu Pipera si problemele ei sau constructiile de blocuri si complexuri rezidentiale fara parcari si infrastructura conexa si..tot asa! USR vad ca se bate pe proiecte micute, importante nu spun, dar nu din cele care ofera solutii problemelor (7) pe care le evidentiati.
    Tot Bucurestiu va fi de parte USR daca, de exemplu, veti veni (USR) cu un program concret pragmatic, nu de genul vom face, vom identifica…lala la! ci – Pentru asigurarea mobilitatii urbane propunem urmatoarele proiecte: 1, 2, 3. Pentru proiectul 1 vor fi necesare investitii de atat…, care vor fi asigurate prin…, si punerea in functioune va duraX luni sau ani…Si tot asa! Nu lupta de guerilla cu niste oameni care au sarmalele in farfurie, cii planuri concrete intr-un program destept pentru viitoarea campanie locala! asa veti castiga si veti putea pune in aplicare ceea ce doriti si dorim…atfel e literatura…vorba poetului „insirand cuvinte goale ce din coada au sa sune!” ca si dioamna Firea.

    • Scrieti ca va doriti ca USR sa vina „…cu un program concret pragmatic, nu de genul vom face, vom identifica…lala la!”
      Ce-i acela „proiect concret, pragmatic”?!? Unul care contine tone de date, informatii, calendare precise – si de care apoi nu se tine nimeni, asa cum au facut intotdeauna guvernele PSD si nu numai”?
      Apoi, avand in vedere ca USR este ce este, adica un partid nou care n-a fost inca la putere, cum altfel ati vrea sa-si formuleze programul decat la timpul viitor?!?

      Altfel, daca nu va place la-la-la-ul USR, votati in continuare PSD/ALDE.

      Acestia, in opinia mea, sunt cei mai de cuvant politicieni romani, „Din perspectiva mea, PSD (si remorca ALDE) este partidul care s-a tinut de cuvant mai mult decat oricine altcineva si livreaza exact ce-a promis – mita marunta pentru electorat, minciuni sfruntate, mitocanie groasa, hotie generalizata, subdezvoltare, avantaje fara numar pentru activul de partid.
      Eu zic sa-i alegem in continuare, ca-s baieti de-ai nostri.” (autocitat dintr-un comentariu pe alt site).

  14. dupa ce te obisnuiesti cu orasele din europa de vest e cam greu sa stai in bucuresti. Mizerie, transport foarte prost, aer prost, ruina peste tot, prost gust, nici nu mai spun de securitate, pompieri si alte maruntisuri.

    Multe cartiere, cladiri noi sau carpite vor trebui demolate. Foarte multe cladiri vechi foarte frumoase chiar in centru sunt in stare foarte proasta. Colaci de cabluri de tot felul peste tot … Mult as putea vorbi.

  15. Foarte buna radiografia. Nu e nimic de spus in plus.
    Din pacate, lucrurile nu par sa se schimbe (si cu siguranta, in urmatorii doi ani nu se vor schimba).
    La fel, stim ca bucurestenii mai educati (adica cu studii), care castiga peste medie, sunt foarte greu de multumit. Pentru ei nici un candidat nu este prea bun. In schimb, pentru electoratul disciplinat al PSD, orice candidat este bun si vor merge sa-l voteze. Iar daca este doamna primar, care le face targuri de craciun si concerte, si mai bine.
    Astfel incat, eu cred ca trebuie gandita o strategie mai larga. USR face bine ceea ce face, cu proiecte de hotarari de consiliu, cu plangeri penale, etc.
    Dar nu este destul. Trebuie acceptat ca in urmatorii 2 ani nu se vor schimba multe la primarie. Si atunci ar trebui deschisa o campanie larga de lupta, inca de pe acum. Sa se arate oamenilor ca exista o alternativa, cu oameni, cu proiecte si solutii. Astfel incat, peste doi ani, onor bucurestenii carora nimic nu le convine sa iasa la vot si sa nu o voteze pe Firea.
    Altfel, lucrurile vor fi tot la fel. Sa nu uitam ca, de ceva timp incoace, Bucurestiul voteaza PSD la primarie…

  16. http://www.pmb.ro un site care spune multe .

    vechi , neactualizat , grafica si format de peste 10 ani
    informatii mult sub nivelul traiului din capitala.

    Informatiile prezentate reflecta incompetenta de la nivelul primariei.

    La proiecte sunt prezentate proiecte ale Primarului Oprescu.

  17. Dom’le, bag sama că-s numa’ cârcotaşi p-acilea! Adecă realizărili lu’ duoamna fi rea nu se vede cu ochiu’ liber? Că s-a trudit saraca de ne-a pus iepuraşi dă plastic pe stâlpchii de lumină şi a umplut parcurili cu panseluţe – şi iacătă cum o denigrează sorosiştii!
    Da’ las-că ajungea duoamna prezidentă, o să vedeţi voi atunci cum o să vă trimită pe toţi îştia de cârtiţi direct în Siberia, să vă iasă democraţia dîn cap!

  18. Doamna Wring, am inceput sa citesc articolul si am ajuns pana pe la jumatate. Chiar mi se parea bine scris si argumentat. Dealtfel, era scris de persoana pe care am votat-o pentru Primaria Sectorului 3. Dupa aceea mi-am amintit. Mi-am amintit ca, in cazul in care Gabi Firea va candida din nou, tot actuala primarita va castiga. Mi-am amintit ca USR are, poate, cea mai mare contributie la viitorul succes al doamnei Firea. Dar, poate par nedrept si ironic. Voi explica. Alegerea primarului se face intr-un singur tur. Candidatul cu cele mai multe voturi este, automat, castigator. In mod realist, doamna Firea va lua cel putin 25%. Chiar si in Bucuresti exista un electorat fidel PSD, un electorat care lacrimeaza cand o vede pe actuala primarita impartind covrigi sau debitand banalitati religioase. Ei, bine, 25% este suficient. Este suficient pentru ca, in opozitie, in momentul de fata avem urmatoarele grupuscule: USR, USR – the followers of Nicusor, RO100, PNL, PMP. Imi pare rau sa o spun dar USR are vina principala pentru aceasta degringolada care urmeaza modelul maghiar. USR nu a reusit sa stea unita si s-a despartit de Nicusor Dan pe un subiect total nerelevant pentru actuala agenda publica din Romania. USR l-a refuzat pe Dacian Ciolos. Aici e si mai interesant. De ce l-a refuzat? Am avut sansa sa stau de vorba cu o colega a dumneavoastra din Consiliul Municipiului Bucuresti. Citez din memorie: „Nu avem nimic cu Dacian dar noi am muncit pentru asta si va aduce multi oameni din PNL care vor prelua partidul si vor avea toate functiile”. Mda… Marele proces de impartire a nimicului. Va sugerez sa angajati consultanti din PNTcd, ar putea sa va explice multe despre asta. Desigur, pe modelul romanesc, niciun partid nu va dori sa cedeze, Opozitia va prezenta 5 candidati ocupati sa se certe intre ei si fiecare dintre ei sa se afirme ca principal opozant al Gabrielei. Asta nu va face decat sa o ajute pe Gabriela dupa cum si Opozitia stie prea bine. Dar e atat de usor cand tot ce trebuie sa faci este sa vorbesti… Si asta doar asa, zgarie suprafata, nici nu am inceput sa discut despre felul in care USR duce in derizoriu initiativa Fara Penali, de exemplu. Dar nu e nimic nou, daca va uitati un pic mai la vest, este exact ce s-a intamplat in Ungaria. Orban a castigat alegeri dupa alegeri si gratie ajutorului oferit de opozitia macinata de certuri interne. Deci, doamna Wring, daca vreti sa faceti ceva pentru a ne scapa de Gabi Firea, va rog sa incercati sa gasiti un candidat unic al opozitiei. Nu e nicio drama daca acest candidat nu e de la USR. Dimpotriva, unii dintre noi am aprecia un partid care stie si sa se dea la o parte pentru interesul cetatenilor.

    • ” Alegerea primarului se face într-un singur tur.”

      Desigur, dumneavoastră puteți vota în continuare candidatul PSD, dar vinovată pentru alegerea primarului într-un singur tur de scrutin este USL, NU USR. Ați încurcat o literă. Dar mă bucur că sunt tot mai activi criticii USR, pentru că asta înseamnă că partidul a început să conteze și PSD se teme de el.

      Pe de altă parte, în contextul în care politicienii USR au respins oferta de a migra la PSD, PNL, sau alte partide, cum s-a întâmplat cu reprezentanții PPDD, probabil că nu doar că devin tot mai credibili pentru electorat, dar determină prin atitudinea lor până în prezent onestă (nu am auzit ca vreun ales USR să fie suspectat de fapte de corupție) ca și PNL, spre exemplu, să facă curățenie, înlăturând din rândurile sale persoanele cu probleme în Justiție. Foarte bine!

      • Nu stiu daca este prea tarziu sa va raspund dar…
        Nu am votat si nu votez PSD. Am votat USR. Nu am spus ca alegerea intr-un singur tur este din cauza USR-ului. Din pacate insa, aceasta alegere intr-un singur tur va fi cea cu care se vor confrunta toti candidatii. Ma surprinde ca unii dintre votantii USR nu reusesc sa citeasca un text simplu. De asemenea, este obositoare aceasta permanenta manie romaneasca de a detesta orice critica. Cred ca din tot comentariul meu reiese incurajarea pentru USR si dorinta mea sa reuseasca. Dar nu se poate sa nu semnalezi anumite lucruri. Dezbinarea nu poate duce decat la victoria PSD. Asta reprosam eu USR-ului. Daca vor sa invinga PSD trebuie sa lucreze si cele doua aripi din USR impreuna dar si sa colaboreze cu RO100, PMP, PNL. Altfel, vor pierde. Un exemplu foarte bun este si strangerea de semnaturi pentru Fara Penali. Este posibil ca un partid parlamentar sa aiba in unele judete 2,000 de semnaturi dupa aproape jumatate de an de campanie? Eu va inteleg, tineti cu ei, si eu tin cu ei dar sa ai 2,000 de semnaturi intr-un judet inseamna ca habar nu ai sa strangi semnaturi. Mai ales stiind ca trebuie un numar minim in fiecare judet. Haideti sa luam in calcul doar consilierii USR din fiecare judet, activistii, care e prezenta in teritoriu? Crede cineva ca poate castiga alegerile doar cu Bucurestiul? Daca nu au prezenta in Bucuresti, nu era mai bine sa colaboreze cu PNL? Sau, bun, daca PNL refuza sa denunte acest refuz. Eu cred ca aceasta initiativa este destul de importanta pentru a scuza compromisul colaborarii cu PNL. Opozitia in Romania a castigat doar unita (CDR, alianta DA). Nu stiu, putem sa-i idealizam si sa pierdem tanguindu-ne sau putem sa le atragem atentia cand gresesc. Eu cred ca e bine sa fii critic nu doar cu adversarii ci si cu prietenii si, mai ales, cu tine insuti. Doar asa poti sa castigi in final.

        • erata: la final – in loc de „daca nu au prezenta in Bucuresti”, corect este „daca nu au prezenta decat in Bucuresti”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Roxana Wring
Roxana Wring
Roxana Wring este consilier general al Municipiului Bucureşti, din partea USR, aleasă în iunie 2016. Studiile universitare le-a făcut la București și la Londra, unde a obținut un Master of Business Administration și un Master of Science în Economie Politică Europeană. Președinta Asociației Pro.Do.Mo, care militează pentru protejarea patrimoniului arhitectural și pentru dezvoltare urbană durabilă.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro