Home » Educatie » Citesti:

Penitenţa plagiatorului

Dorin Isoc ianuarie 18, 2016 Educatie
1 comentariu 1,201 Vizualizari

In urmă cu mai multe zile, cartea „Mein Kampf” a lui Adolf Hitler a ieşit de sub restricţiile dreptului de autor.

Pe înţelesul tuturor, de acum înainte orice editor va putea să publice, fără să ceară voie şi fără să fie nevoit să achite vreo sumă cuiva, orice tiraj al operei lui Adolf  Hitler. Singurele lui griji rămân cele de natură comercială, adică să găsească o piaţă bună şi să vândă mult.

Să nu uităm însă că este vorba de cartea lui Adolf Hitler care chiar interzis sau hulit, iubit sau urât nu a încetat şi nu va înceta niciodată să fie autorul cărţii „Mein Kampf”.

După plagiametru…

După ce pe site-ul www.plagiate.ro s-a instalat primul plagiametru din lume, adică un mijloc prin care se fac conexiunile logice între plagiate, plagiatori şi agenţii favorizatori tot mai mulţi autori de opere plagiate sunt interesaţi să retracteze.

Cu ajutorul plagiametrului se construiesc contratopurile plagiametrice ale agenţilor favorizatori fie ei universităţi sau institute de cercetare, publicaţii sau edituri.

De unde, de neunde autorii operelor plagiate, adică plagiatorii au aflat că operele lor ar putea fi retractate şi acum se grăbesc cu speranţa că retractarea îi va face la fel de puri ca înainte de a deveni ce au devenit.

Ce este retractarea

Retractarea este o acţiune care se referă la o persoană şi la o faptă reprobabilă pe care aceasta a comis-o. Am putea spune că retractarea ar putea fi un fel de a cere scuze. Ar putea fi dacă scuzele pot fi cerute!

Când este vorba de o operă scrisă, retractarea se poate produce într-o manieră aparte.

Nota specifică a retractării unei opere se datorează complexităţii publicării adică aducerii la cunoştinţa publicului cititor. In primul rând este de sesizat că nu este vorba despre o faptă simplă ci de un ansamblu faptă şi obiect purtător de informaţie.

Apoi trebuie sesizat că o operă aparţine exclusiv autorului ei declarat numai până la publicarea ei. După acest moment opera trebuie privită împreună cu beneficiarul ei.

Aducerea la cunoştinţa publică se face la decizia exclusivă a autorului dar întotdeauna cu ajutorul unui intermediar pe care-l vom numi agent favorizator.

Agentul favorizator poate fi după caz o editură pentru o carte, o publicaţie pentru un articol respectiv o universitate pentru o teză de doctorat.

Din momentul publicării, o operă nu poate fi retrasă decât în mod abuziv sau ca o pedeapsă decisă de o instanţă.

Retragerea unei opere este mai mult o procedură şi ea nu este faptic posibilă întrucât se presupune că odată ajunsă la cunoştinţa publicului, oricât de redus ar fi acesta, opera este citită cel puţin de o persoană care va putea oricând să-i răspândească ideile. Verba volant iar retragerea nu este retractare!

Cine şi cum este în drept să determine retractarea unei opere plagiate

Rezultă din cele de mai sus că retractarea poate fi pusă în discuţie numai de către agentul favorizator care a produs fapta reprobabilă, fie ea editură, publicaţie sau universitate.

Acesta şi numai acesta, după caz, a poluat mediul cultural prin punerea în circulaţie a unei opere plagiate.

In acest fel, este evident că în drumul unei opere către cititor, agentul favorizator când este vorba despre plagiat adică, universitatea, editura sau publicaţie acţionează sau ar trebui să acţioneze vrând–nevrând ca nişte filtre.

In momentul în care se constată că opera prezintă suspiciuni de plagiat cei care trebuie să acţioneze sunt numai agenţii favorizatori, adică universitatea, editura sau publicaţia.

Acţiunea agenţilor favorizatori poate avea loc la iniţiativă proprie când ei sunt cei care află sau sunt informaţi  că operele puse în circulaţie sunt plagiate sau poate avea loc la sesizarea autorului.

Autorul poate informa agenţii favorizatori că opera oferită lor pentru punere în circulaţie este plagiată. Reaua credinţă a autorilor plagiatori este astfel imediat dovedită!

In toate cazurile însă prima acţiune a agentului favorizator este informarea corectă a publicului cititor asupra faptului că el, adică agentul favorizator a pus în circulaţie o operă plagiată.

In informarea sa, care se face pe aceeaşi cale publică pe care s-a efectuat punerea în circulaţie a operei, agentul favorizator trebuie să precizeze în mod explicit  că a fost pus în această situaţie de autorul plagiator şi să ceară scuze cititorilor induşi în eroare.

Prin retractare, publicul cititor este avertizat că mediul cultural s-a îmbogăţit cu o făcătură.

De aici încolo, agentul favorizator se poate îndrepta pe o cale specifică împotriva autorului plagiator. O universitate este astfel în drept să anuleze autorului tezei plagiate titlul ştiinţific obţinut prin fraudă. O editură poate anunţa pe cale publică faptul că autorul plagiator nu mai este dorit ca beneficiar cu alte creaţii ale sale. O publicaţie poate anunţa odată cu retractarea o perioadă de interdicţie la publicare a autorului plagiator.

In toate situaţiile însă autorul operei plagiate nu-şi pierde calitatea de autor al făcăturii, adică al operei plagiate.

Penitenţa plagiatorului este să-şi ducă pe veci, alături de numele său, calitatea de autor declarat al operei plagiate, ca o ruşine perpetuă ca un blestem al vanităţii de a aspira fără putinţă!

Adolf Hitler este pentru întotdeauna autorul cărţii „Mein Kampf” pe care însă o poate citi sau reedita orice persoană interesată!

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there is "1 comment" on this Article:

  1. victor L spune:

    Un singur cuvint as inlocui in tot articolul: “penitenţă”.
    Este prea blind pentru excrocheria facuta.
    Ma gindesc la (un) “stigmat”; ceva de genul celor purtati pe ulitele satului cu o pancarta la git “cine face ca mine, ca mine sa pateasca!”



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Dorin Isoc


Dorin Isoc

Dorin Isoc, este inginer, absolvent al Institutului Politehnic ‘Traian Vuia” din Timişoara şi specialist în automatică cu orientare spre cibernetică, sisteme inteligente ... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

Apreciez toate comentariile, pe cel al doamnei doctor Virginia Batog indeosebi. Este si raspunsu...

de: Prof. Vasile Ghetau

la "Revenind la Sănătatea românilor. Sunt corecte datele asupra mortalității pe cauze de deces?"

Cauta articole

septembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Aug    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)