Home » Educatie » Citesti:

Promovabilitate la Bac de 90% peste 3 ani – un scenariu foarte probabil

Cristian Hatu iulie 15, 2015 Educatie
4 comentarii 1,925 Vizualizari

In ultima vreme s-a tot discutat despre rezultatele la Bacalaureat. Crescand cu 8% procentul elevilor care au promovat fata de anul trecut, a aparut intrebarea: ce s-a intamplat – subiectele au fost mai usoare sau elevii sunt mai bine pregatiti?

Spre deosebire de profesori, care cred ca subiectele au fost mai usoare, persoane cu putere de decizie sustin, dimpotriva, ca ”elevii au fost mai bine pregatiti”. Pe cine sa crezi? Din pacate, la felul cum sunt gandite evaluarile de nivel national, nici nu poate fi dat un raspuns sigur.

In momentul in care in 2011 s-au introdus camere video si promovabilitatea s-a prabusit la 44% (in 2009 fusese de 81,5%), am crezut ca aceasta radiografie dura a nivelului de pregatire al elevilor va conduce si la schimbari de profunzime in sistem. Din pacate, nici vorba sa se intample asa ceva. Mai degraba, dupa ce s-au introdus camerele video, parca efortul s-a canalizat in a se cosmetiza realitatea din sistem. Acest efort de cosmetizare a facut ca in ultimii 3 ani sa se produca un salt de peste 23% al celor care au luat nota de trecere la bac (de la 44,7 la 67,9%). Pentru a vedea gravitatea situatiei, putem face un exercitiu de imaginatie: daca se pastreaza aceeasi tendinta de scadere a gradului de dificultate al subiectelor, peste inca 3 ani vor lua Bac-ul peste 90% dintre absolventi, mai mult decat in perioada cand se copia cu nonsalanta (maximul a fost de 84,7%, in 2005). La cum stau lucrurile, probabilitatea sa se intample asa ceva este foarte mare. Ce sanse ar mai avea elevii romani sa mai mearga la studii in strainatate in aceste conditii? Ce universitate serioasa ar mai lua in calcul rezultatele unui asemenea examen de Bacalaureat?

Este surprinzator sa observi ca nestiindu-se clar in zonele de decizie ce ar fi de facut pentru a creste calitatea sistemului, eforturile se rezuma la a cosmetiza realitatea. Mai precis, in spatele acestei scaderi a gradului de dificultate a subiectelor poate fi intentia de a ascunde sub pres faptul ca sistemul ramane in continuare nereformat. In acest fel, principalele parti implicate sunt multumite – atat parintii si universitatile, cat si cei care raspund de coordonarea sistemului de educatie (nu-i mai ia nimeni la intrebari ca nu s-a facut mare lucru). Daca analizam situatia mai atent, vedem ca aceste procente de promovare a Bac-ului contrasteaza puternic cu rezultatele la testarile internationale, la care ocupam in mod constant ultimele 2 locuri dintre tarile UE. Mai mult, eforturile din ultimii ani de a cosmetiza situatia vin dupa 25 de ani in care nu s-a facut mare lucru pentru a imbunatati calitatea sistemului de educatie. Este cam mult.

Revenind la intrebarea initiala, daca subiectele au fost mai usoare sau elevii au fost mai bine pregatiti, s-ar fi evitat o asemenea dilema daca evaluarile de nivel national ar fi fost standardizate. Ce inseaman asta? Folosindu-se acest tip de evaluari, s-ar fi putut sti in fiecare an gradul de dificultate al unei evaluari. Acest lucru este posibil pentru ca s-ar sti cu precizie gradul de dificultate al tuturor problemelor/ subiectelor din care este compus un test/ o evaluare. Mai mult, in cazul evaluarilor de nivel national, gradul lor de dificultate trebuie sa ramana acelasi de la un an la altul; este o regula care se respecta in orice tara cu un sistem educational cat de cat de calitate. Prin urmare, un prim avantaj al standardizarii evaluarilor este ca sunt stopate modificarile arbitarare de la un an la altul. Ceea ce se intampla acum este similar cu a masura zilinic temperatura intr-un anumit loc folosind de fiecare data alt termometru construit artizanal de catre tine (diametrele tuburilor de sticla si lichidele utilizate ar fi diferite; gradatia pe fiecare termometru ai trasa-o „dupa ochi”). Cum poti insa compara masuratorile facute in acest fel in 2 zile diferite?! Un alt avantaj al utilizarii evaluarilor standardizate ar fi ca, oferind radiografii corecte ale sistemului (ce abilitati nu se formeaza, ce categorii de elevi au rezultate mai slabe etc.), ar putea sta la baza unor decizii coerente/ fundamentate de politici publice. Or, un repros care apare constant in rapoartele internationale este ca schimbarile care au avut loc in sistemul de educatie din Romania n-au avut in spate analize riguroase si politici publice coerente.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "4 comments" on this Article:

  1. DanT spune:

    Exista si alta cauza: un sfert dintre absolventi nu s-au inscris la Bac. Din cauza camerelor si microfoanelor nu se mai poate copia. Si pentru acesti elevi slab pregatiti nu e nici o afacere sa se inscrie la Bac doar pentru a se face de rusine cu note de 2 sau 3. http://www.tribuna.ro/stiri/actualitate/cifra-record-aproape-50-000-de-absolventi-au-absentat-la-bac-107987.html
    Pentru a avea o imagine exacta trebuie calculata promovabilitatea la numarul de absolventi de liceu, nu la numarul de candidati inscrisi la Bac.

  2. Florea Daniel spune:

    Ce pot face o gasca de eminenti Rostogani ajunsi in fruncea Ministerului Educatiei decat, citez:

    “Că-z asta ni-i misiunea. Datoria ni-i să luminăm jenăraţiunile june; că-z fără instrucţiune şi educăţiune, un popor doară e învins astăzi în lupta pentru existenţă, şi cine-i învins, apoi acela dă-l dracului! vorba lăkinească: una salus vickis nullam şperare salukem!”

  3. Ciprian spune:

    Un exemplu de schimbare de jos in sus:

    http://www.ise.ro/timss-si-pirls-resurse-pentru-profesori

    Putem vorbi despre calitate si pornind de la experientele de invatare de la clasa, nu?

  4. vasile b spune:

    un mic aspect de calculare a promovabilitatii:

    promovabilitatea se calculeaza: promovati din numarul celor care s-au inscris la BAC.

    iar anul acesta multi elevi au fost “sfatuiti” de profesori sa nu se inscrie

    probabil ca daca comparati nr total de elevi din clasa a-XII-a , cu nr inscrisi la BAC …si il comparati cu anii anteriori , s-ar putea sa fie o surpriza



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Cristian Hatu


Cristian Hatu

Membru fondator al Centrului de Evaluare si Analize Educationale. Specializare pe politici publice in domeniul educatiei. Din 2011, manager al unui proiect care urmareste reformare... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)