vineri, martie 29, 2024

Geniul primăriţei Firea: benzile de autobuz nici nu contează, important e să dansaţi pe muzica mea (de manele)

Marea bulibăşeală de ieri cu banda dedicată de autobuz în Băneasa e un perfect semnalizator politico-identitar, dând lumii ocazia să se pronunţe pro/contra faţă pe temele de oraş verde, transport în comun, pietonalizare, stil de viaţă şamd. Adică să-şi reafirme tribalismele latente ale societăţii post-moderne româneşti, lucru absolut firesc şi de înţeles: centrişti vs suburbanişti, boema verde vs corporatişti, biciclişti vs burghezia auto de banlieue. Ca să nu mai zic de reactivarea complexului polemic Cluj vs Bucureşti, care fatalmente intervine în orice dezbatere asupra calităţii guvernării locale de la un punct încolo, are, n-are treabă (iar aici n-are, că la ambuteiaje şi transport în comun nici Clujul nu străluceşte, deşi are avantajul de a avea centuri ocolitoare ceva mai funcţionale).

Ieri am văzut de fapt tehnica abilă a şmecherei primăriţe Firea de a provoca o confuzie generalizată, cu rezultatul ca unii care nu-s votanţii ei tradiţionali să-i cadă în poală: uite domnule, poate aplicarea n-a fost cea mai fericită, dar principiul e corect, măcar încearcă. Hai să o credităm, poate până la urmă iese ceva. Nu ştiu dacă ea a gândit aşa punct cu punct sau a făcut-o din instinct, dar se dovedeşte că la produs ceaţă, prin metoda divide et impera, are instincte bune.

De fapt măsura ca atare, deşi decupată din arsenalul urbanismului modern, e în contextul bucureştean de azi nepractică, o cârpeală, fiind clar din start că chiar dacă benzile alea ar fi respectate, câteva trasee de autobuze fantomatice nu pot prelua în momentul de faţă zeci de mii de călători în nordul Bucureştiului la ore de vârf. Traseele de autobuze aşa cum sunt proiectate acum n-au nici o şansă realistă să preia navetiştii dispersaţi în direcţia Otopeni & colaterale.

Frecţiile la piciorul de lemn sunt fenta perfectă după care pleacă opinia publică, generatoare de blogăreală incoerentă şi talk showuri “interactive”, adică în care fiecare sună să spună ce-i trece prin cap – principialiştii se bat în principii şi lozinci care îi satisfac emoţional, căpşunarii relatează ce au văzut ei prin Europa, utopiştii vin cu tot felul de soluţii miracol & bazaconii OZN – şi astfel nu se mai discută de problemele structurale care afectează capitala. E fix în stilul politicii locale improvizate din ultimii 15 ani, care a reuşit nu doar să scadă calitatea umană în primărie la nivel de interlopi şi decoruri kitsch, dar să-şi manelizeze, iată, şi publicul.

In primul rând, scandalul major e că vorbim şi discutăm în orb. E o ruşine naţională că singurul studiu de serios de trafic şi tendinţe de mobilitate în zona metropolitană Bucureşti s-a făcut acum aproape 20 de ani; practic ne-a fost băgat pe gât de JICA la ora aia (agenţia japoneză de asistenţă). Era înainte de explozia imobiliară şi apariţia marii zone comerciale Băneasa, deci cifrele absolute nu mai corespund, însă deficienţele structurale identificate şi recomandările rămân valabile, pentru că prognozele atunci în 2000 au fost bine făcute. Umblă vorba că încercarea ratată de ieri ar avea la bază noi studii de trafic; le-a văzut cineva? Cine le-a făcut, institutul lui Pieleanu?

Există două tipuri de probleme: unele neimputabile strict primăriei (primăriilor) bucureştene, pentru că pe actualul aranjament administrativ-legislativ sunt în afara zonei lor de competenţă; iar altele imputabile autorităţilor oraşului, pentru că ţin de atribuţiile lor de management citadin dar sunt neglijate din incompetenţă, corupţie, orizont de timp scurt (ciclu politic de patru ani) şi lipsa presiunii publice pentru rezolvare.

Neimputabil direct oraşului este tot ce ţine de:

(1) Metrou, care aparţine Ministerului Transporturilor, inclusiv partea de investiţii (adică interminabilele lucrări la linia Drumul Taberei), ca nicăieri în Europa. Primarilor le face plăcere să se bage în seamă şi să taie panglici pe lângă câte o staţie nouă, sau să se ascundă ca porcul în păpuşoi când apar probleme, dar în realitate n-au nici o treabă cu metroul bucureştean. Ar fi mai bine gestionat metroul dacă ar fi la Primăria Generală? Nu ştim, dar tema nu-i suficient de sexy pentru talk shows, se vede treaba (plus că 90% din oameni nu ştiu că metroul nu-i la primărie).

(2) Centurile ocolitoare şi dezvoltarea explozivă de la periferie, care se află administrativ în afara oraşului. România are o definiţie teritorială a municipiilor foarte restrictivă spaţial – practic oraşul se termină acolo unde se termină blocurile, la fel şi competenţa primăriei – spre deosebire de alte ţări din jur unde sunt incluse şi spaţiile rurale, zone agricole, păduri, etc. Aceasta face foarte dificilă coordonarea dezvoltării cu micile municipalităţi din jur sau cu judeţul (aici, Ilfov), care au propriile idei de dezvoltare şi gelozii independentiste, în special când vine vorba de aprobări de construcţii, proiecte de mediu şi transport. Centurile ocolitoare, care sunt drumuri naţionale, le face tot Compania Naţională, când are ea chef şi pe unde vrea.

(1) + (2) împreună fac oraşul Bucureşti spectator pasiv la tot ce se întâmplă la periferiile sale şi la extinderea reţelei de metrou, care ar fi răspunsul corect la problemele de trafic din nord. Studiul JICA recomanda încă din 2000 construirea unei linii de metrou spre aeroport, care să servească aria în dezvoltare Băneasa. Au trecut 20 de ani până când Ministerul Transporturilor, pe care sincer îl cam doare în bască de oraş, a pus cât de cât un proiect pe tapet anul acesta, şi anume pe alt traseu decât cel recomandat atunci, după părerea mea mai prost ales. E posibil ca în cei 17984 de ani care vor trece până la finalizarea lucrărilor, după experienţa Drumul Taberei, linia aceasta să fie deja insuficientă şi pe alături de direcţiile naturale de dezvoltare.

Insă există şi o lungă listă de probleme imputabile direct prostului management strategic la nivel de oraş – sau mai bine zis inexistent – adică zone unde administraţia Bucureştiului avea instrumente să intervină în tot acest timp dar n-a făcut-o.

(3) Dacă CNADNR se câcâie inexplicabil şi grotesc cu centurile ocolitoare ale oraşului – e vorba atât de ruşinea publică existentă actualmente sub numele de centură, ca drum naţional, cât şi de inexistenta centură-autostradă prin exteriorul primei; curând Sofia şi Belgradul îşi vor da în folosinţă centurile şi vom rămâne singura capitală europeană fără autostradă ocolitoare – nici Primăria Generală nu-i mai prejos cu proiectele de inele interioare, unde a costruit puţin şi prost. Suntem unicat în Europa cu cartiere cul-de-sac precum Giuleşti, de unde nu poţi ieşi din oraş decât dacă vii întâi spre centru şi treci în alt cartier, provocând astfel ambuteiaje perfect evitabile. Nu s-au făcut străpungeri care să permită disiparea traficului pe alternative ce evită centrul sau marile bulevarde-jgheab radiale. Bucureştiul a crescut radial prin cartiere umflate ca nişte felii de tort ce nu comunică între ele, iar după comunism s-a făcut puţin şi prost pentru a fi conectate. Bucata intravilană din autostrada A3 spre Ploieşti e blocată nu doar din prostia Ministerului (şi asta) dar şi din indolenţa oraşului, care a făcut garagaţă şi joc de glezne tip Oprescu timp de opt ani, dar zero pregătiri pentru preluarea traficului în oraş. Ar fi bine ca CNADNR să nici nu termine curând nenorociţii ăia de 3km de final, pentru că am vedea atunci mama tuturor ambuteiajelor în Ghica-Tei şi Pipera.

(4) RATB este o regie locală falimentară şi neglijată, dacă nu punem la socoteală interesul major de a fi politizată şi suptă de partidul dominant. Din 2007 e şi în ilegalitate pentru că încalcă Regulamentul UE 1370 care cere să fie transformată în companie cu contract transparent de prestare a serviciului, încheind astfel actuala relaţie opacă şi incestuoasă cu bugetul local. Lucrul ăsta s-a făcut la Cluj sau alte municipii fără traume majore, doar la Bucureşti a fost o non-prioritate pentru sistemul de non-decizie gălăgioasă Oprescu-Firea (şi un non-subiect de presă). Problema e că, rămânând regie politizată, RATB e de 10 ani ineligibilă pentru fonduri UE (un alt non-subiect de presă), deşi abia se târăşte financiar erodându-şi pe zi ce trece capitalul, ca vechile întreprinderi socialiste pe vremea lui Ceaşcă. Ultimul lot masiv de autobuze achiziţionate acum peste zece ani se apropie de finalul vieţii tehnice (noroc că sunt Mercedes şi au fost fiabile) iar interes şi bani pentru o nouă achiziţie nu există, că totul se pompează în cealaltă gaură neagră a primăriei: subvenţiile populiste la RADET. Ceea ce se pupă şi cu ce ne învaţă diverse mega-profesoare de democraţie intergalactică, adică să nu mai băgăm bani europeni în infrastructură şi achiziţii, că şi aşa se fură, ci doar în pensii şi ajutoare sociale. Tehnic, se ştie că asta nu-i posibil cu fondurile UE, dar e util ca fanion de identificare a tribului ideologic – ceea ce se şi urmăreşte în politică, nu?

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 (PMUD), document strategic cerut de UE pentru marile municipii, pandant al mult-mai-celebrului Masterplan de transport în inter-urban, vorbeşte pe larg de toate aceste lucruri. Chiar prea pe larg şi cam dezlânat, aş zice, bazându-se pentru chestiile mai precise tot pe bătrânul studiu JICA, săracul de el – dar aşa-s documentele rezultate la intersecţia suprarealistă dintre cerinţele progresiste ale UE şi bombălăul guvern român, ce să facem. Măcar găsim în el enumerate deficienţele ce trebuie rezolvate în nordul Bucureştiului:

  • Urgenta încorporare a RATB drept companie municipală şi rezolvarea problemei acute de învechire a parcului rulant / auto prin investiţii noi. Actualmente, din cele 900 de autobuze care ar trebui să zburde pe benzile unice şi fanion politic ale doamnei Firea, spre extazul ecologiştilor, 25-30% sunt imobilizate la garaj, iar procentul de imobilizare şi gradul lor de poluare creşte cu îmbătrânirea flotei.
  • Operatorii de transport în Bucureşti – ca să nu mai vorbim de zona Ilfov – nu au servicii integrate, nici măcar tarifar, ca să nu mai vorbim de coordonare de infrastructură sau orare.
  • Staţiile de autobuz pe liniile din nord sunt improvizate, inconfortabile, “greu de identificat vizual” (citez din PMUD), ceea ce face transportul în comun o alternativă prea puţin atractivă faţă de maşina personală. Inter-modalitatea în Bucureşti este o utopie: schimbarea unui mijloc de trasport cu altul presupune traversare de străzi, zig-zaguri prin intersecţii, etc.
  • E mai uşor să parchezi o maşină în centru la Piaţa Palatului decât la orice capăt al acestor autobuze la Băneasa, Jandarmeriei, etc, unde întorc ele prin pustietăţi, sau în orice alt loc îngust şi claustrofob pe traseu. Park-and-ride este tot o utopie solemnă propovaduită prin documente gen PMUD sau campanii, dar pentru care primăriile au luat fix zero măsuri. Nu se pot lăsa maşini nicăieri în preajma Bucureştiului pentru a te sui într-un autobuz suburban, prespunând că cineva ar avea asemenea fantezii, decât aiurea într-un şanţ pe vreo uliţă din Voluntari ori Otopeni. Singura excepţie sunt parcarile mallurilor comerciale, când se întâmplă să treacă vreo linie de autobuz pe acolo, dar acelea sunt spaţii private şi nu-i meritul primăriilor că există.
  • Nici staţiile de metrou date în funcţiune de curând nu-s cine ştie ce funcţionale urban, deşi sunt construite după ani de zile de gargară cu intermodalitatea şi park-and-ride. Vă provoc să încercaţi să parcaţi o maşină lângă orice capăt de metrou din Bucureşti, cu excepţia noului terminal Străuleşti. Iar aici apare altă discuţie: pe lista marilor orori urbanistice moderne, parcările supraetajate urbane tip american sunt în top. Sunt absolut sinistre şi nu va trece mult până vor fi probabil considerate o eroare de etapă, ca şi blocurile corbusieriste – dar ăsta e alt subiect.
  • Tot din PMUD: circulaţia vehiculelor de marfă în interiorul orașului generează un număr crescut de vehicule cu dimensiuni medii, diesel pentru livrare. Lipsa spațiilor pentru parcarea acestora, slaba monitorizare a respectării prevederilor privind parcarea vehiculelor de marfă, precum și lipsa unei politici privind utilizarea spațiului public pentru aprovizionare, fac ca în prezent acest segment comercial de trafic să contribuie semnificativ la nivelul congestie la orele de vârf.

M-am lungit, dar am vrut să conturez un tablou cât de cât complet al cauzelor ambuteiajelor din nordul Bucureştiului. Aţi văzut vreun plan coerent de măsuri, scris pe hârtie, care să rezolve genul ăsta de probleme grave, structurale ale circulaţiei în oraş? Au existat consultări publice, pe plan ca întreg sau componentele sale – la primărie, pe stadioane, în emisiuni de presă care să dezbată toate astea împreună cu primarii şi directorii din RATB şi Metrou, cu datele pe masă?

Dacă acum ştiţi cum stă treaba cu fluxurile de transport în Bucureşti-Ilfov şi care sunt problemele RATB, aveţi cumva impresia că înfigerea peste noapte, neanunţat, a câtorva beţe în asfalt pe nişte bulevarde aglomerate artificial, la costuri neprecizate, şi desemnarea cacofoniei create drept “culoar dedicat pentru autobuze”, rezolvă ceva? Va face transportul în comun mai atractiv în periferie, pentru suburbani? Va evita falimentul şi ruina progresivă a RATB, care are nevoie de o mână fermă de manager, zi de zi, şi reforme dureroase, nu de proiecte identitar-populiste o dată pe an? Dacă asta e soluţia, atunci de ce se amână pentru vacanţa şcolară, adică pentru momentul când dispare o parte din problemă?

E aceasta “un început bun, în direcţia corectă, chiar dacă n-a fost prea bine pregătit”, cum sunt unii pregătiţi să conceadă, sau praf în ochi şi manelism politic cum spuneam? Ori e mai curând echivalentul unei paranghelii stradale în parteneriat cu Radio ZU, atunci când ce se cere e management profesionist pentru festivalul Enescu?

Distribuie acest articol

118 COMENTARII

  1. Acum, sa ma scuzati, dar vorba aia „pe mine sa nu contati”, nu sint bucurestean.
    Ati ales-o, e primarita dvoastra!
    Mie PSD-ul si oamenii sai imi provoaca „disconfort”.
    Daca dupa Oprescu a fost aleasa Firea si dupa alegerile parlamentare din 2012 au venit, la indigo, alegerile din 2016, ceva e putred pe undeva.
    Rau de tot.
    Si daca cei de dreapta se vor mai sfisia intre ei pentru ca fiecare se crede singurul Salvator al Romaniei, alegerile din Bucuresti si din tara se vor repeta.

    • Pai asta e drama unora dintre noi: ca n-a votat-o nici naiba. Ne-am potcovit cu ea din cauza unora cu nasul pe sus care n-au catadicsit sa iasa la vot. Din pacate au fost extrem de multi.
      Pe de alta parte, nu stiu ce s-ar fi intamplat daca lumea ar fi iesit la vot in numar mai mare, in fond tot bucurestenii l-au reales pe Oprescu dupa 4 ani de bataie de joc. Probabil l-ar mai fi ales si anul trecut daca ar mai fi avut ocazia.

        • Conform BEC, prezenta la vot a fost in jur de 33% in Bucuresti, iar d-na primar a primit cam 43% din voturi. Eu n-as spune ca a fost votata masiv…

          • Daca la vot veneau doar 3 oameni si din ei 2 o voteau, asta era rezultatul: castiga.

            Regulile trebuie respectate si cand nu ne plac…

            • De fapt trebuie să mulţumim din inimă conducerii de atunci a PNL. Pentru că, dacă ne amintim bine, deşi toată lumea ştia că o să iasă pe trei, nu au vrut să îşi retragă candidatul, caz în care Nicuşor Dan ar fi fost primar cu o probabilitate destul de mare ( nu sunt neapărat un fan, dar era o alternativă cu mult mai rezonabilă) . Deşi nu mai votez în Bucureşti de câţiva ani, şi prin comparaţie primarul din comuna în care locuiesc e un geniu edilitar :) ( dar numai prin comparaţie) hai să nu dăm vina doar pe alegători, pentru că e o muscă mare şi urâtă pe căciula câtorva politicieni care ar trebui să ne scutească o vreme, şi nu la modul general, toţi politicienii, ci cu nume….

            • A, pai nu contestam rezultatul alegerilor. Contestam doar formula „a fost votata masiv”.

          • P.S.
            In fapt, alegerile intr-un singur tur at fi trebuit / trebui declarate anticonstitutionale, pentru ca au ingradit (partial, prin nefinalizare) libertatea de exprimare (politica) prin vot. Din pacate, romanasii s-au multumit cu ce le-a dat pe tava PSD !!! Din punct de vedere matematico-sociologic, primul tur are scopul de stabili doi finalisti, dintre care trebuie ales in castigator, in cel de-al doilea tur. Alegerile intr-un singur tur nu garanteaza indeplinirea democratica a procesului alegerilor, pentru ca nu permite populatiei sa dea finalitate actului de a allege.

        • D-ta stai in cires, pentru ca 280.000 nu inseamna masiv, ci minor! Doar 85% nu au votat, banuiesc ca si ei erau in ciresul dumitale!

        • Din pacate, nimeni aici nu vede adevatratul motiv pentru care a cistigat Firea Bucurestiul (si altii din PSD la fel, alte localitati): VOTUL INTR-UN SINGUR TUR !!! Aceasta aberatie trebuia sa fie scoasa in afara legii, ca fiind, tehnic, mathematic, si social, total de neutilizat ! Impotriva prevederilor legale respective at fi trebuit sa se iasa in strada mai ceva decit s-a iestit impotriva OUG 13 !!! Aceasta a fost cea mai mare pacaleala PSD, si victorie impotriva Romaniei !

      • „Pai asta e drama unora dintre noi: ca n-a votat-o nici naiba.”
        Iti dai seama ce ai scris?
        Vrei sa sugerezi ca au fost fraudate alegerile? (daca nici naiba n-a votat-o :D )
        Acesti „nici naiba” ar face bine, in toata tara, sa iasa la vot sa vedem citi sintem si ce vrem.
        Ca lacrimatiile eseistice nu au nicio valoare in confruntarea cu urnele.

        • Daca ar iesi toata lumea la vot, ar putea sa fie o mare surpriza si sa iasa tot Firea cu PSD-ul ei cu tot. Si s-ar putea sa iasa in aproximativ acelasi procent. Ideea asta ma ingrozeste.

    • Prietene… Din 1990 pana in prezent , la PMB au fost toate culorile. Nimeni nu a facut o prioritate din problema traficului rutier. Foarte buna analiza . O spune un cunoscator

  2. asa e in toata tara .E o reflectare a Bucurestiului.Avem ”bucurestiuri” peste tot intara. Tara se cheama Romania.E locuita de romani in proprtie de 90%.Suntem stapani la noi in tara.Si asa o gospodarim -cum se vede -cu ”bucurestiuri”.Pofta mare!

  3. Dar de ce sa vrei sa faci in nordul orasului si pina la aeroport metrou, cind e clar ca nu va fi finalizat mai devreme de secolul urmator?
    Nu ar fi mai realist un tren de periferie (gen RER, S-Bahn, etc), care sa preia si locuitorii din zonele rezidentiale din nord (cu parcari linga statiile/garile lui)?

      • Pai nu ar fi mai simplu/ieftin sa fie doar la suprafata, ca sa nu mai fie nevoie sa sape deloc?
        I-ar putea eventual face o gara subterana la aeroport, dar in partea cealalta ar merge doar pe la suprafata pina la Gara de Nord. Cu statii amenajate pe parcurs acolo unde incepe reteaua metroului.

          • Poti sa faci si unul suspendat :-).

            Serios, ar fi bine daca s-ar putea rezolva prin masuri de infrastructura. Din pacate nu se poate.

          • Ok, n-am stiut. Auzisem relativ de curind ca CFR lucreaza la o linie de tren intre Gara de Nord si aeroport, pe care era vorba sa o termine anul viitor. Dar poate sint in eroare.

            • va fi metrou de la Gara de Nord la aeroport, se bifurca din actuala de la piata 1 mai.
              dar e proiect abia aprobat frate, cum sa fie gata la anul? :))))
              poate in 30 de ani, la cum se lucreaza

          • Sunt doua proiecte in paralel: linia M6 de la 1 Mai, care are deja facute niste lucrari pentru viitoarea intersectie, si un segment de cale ferata care sa lege aeroportul de calea ferata existenta prin Otopeni, cam 1 km. A doua are sanse sa se faca foarte repede si foarte ieftin, prima in secolul viitor.

  4. D-le Ionita sinteti galant in exprimare fata de specimenul in cauza. Ma mir cum poate exista atita prostie in capul individei.
    Nu va dau dreptate referitor la ” se dovedeşte că la produs ceată, prin metoda divide et impera, are instincte bune.” Mai debraba are talente la impins vintul.

    poate e mai potrivita pe soseaua de centura

    • Eu nu cred ca e proasta. Am vazut interventia primaritei intr-o emisiune TV de acum cateva luni in care invitat era Vlad Voiculescu. Era vorba despre scandalul privind acreditarea spitalelor pentru transplant. Vlad avea de jucat o pozitie castigatoare. Inclusiv ministrul PSD ii daduse dreptate, avea de partea lui argumente grele. Si totusi, in disputa verbala Firea l-a lucrat incet si sigur. L-a atras pe teme colaterale unde avea deja pregatit terenul, l-a bagat la combinatii, discutia s-a incins, el s-a enervat si a mutat prost in continuare. Daca puneai un strain sa urmareasca disputa, probabil ca ar fi tras concluzia ca Firea are dreptate si ca Vlad e un tanar imatur care nu stapaneste suficient subiectul. Firea si alti cativa din PSD sigur nu sunt prosti la capitolul asta. Sunt mai buni ca ai nostri la „bataie” / dispute de talk show. Le convine cand incep sa curga acuzatiile si jignirile, pentru ca ei functioneaza in conditiile astea foarte bine, pe cand ceilalti ori se blocheaza, ori se enerveaza si contraataca prost, pierzand si mai multe puncte. La sfarsitul interventiei, Vlad era exasperate iar Firea se dadea reprezentanta calmului si a bunului simt.

      • Daca nu razbesti o mahalagioaica intr-o disputa verbala, nu trebuie sa-ti faci probleme … si nici sa-i dai cota de inteligenta prea mare. Asta nu este disputa intre inteligente. Brutalitatea (chiar verbala) necesita doar antrenament si tupeu,(muschi sau, respectiv obraz gros) nu inteligenta.
        Inteligenta ar fi fost daca ar fi estimat ca incercarea de ieri era din capul locului sortita esecului si statea de vorba cu niste tipi care puteau sa o invete cum s-o abordeze.

        • pai tocmai ca n-a castigat ingrosand din obraz. l-a driblat destul de bine pe al nostru, ceea ce nu e putin lucru, mai ales ca argumentele erau de partea lui Vlad Voiculescu. nu zic, daca eram eu in locul lui Vlad, mai rau o luam. e si asta un sport care trebuie exercitiu si talent nativ.

      • Politica e prin natura ei mizerabila. Altfel nu se poate.

        De-asta dreapta din Romania are nevoie nu doar de genii fine, ci si de canalii.

        (Care dreapta?! Aia care se va naste.)

      • Absolut corect. Firea stie sa minta , sa joace teatru si sa prosteasca lumea la TV. Nu e proasta dar unul cu ceva experienta si cu mult calm o poate face praf intr-o dezbatere televizata pentru ca este exact genul de politician care crede ca stie de toate daca da bine pe TV.

  5. Haosul de ieri izvoraste din acel PMUD pe care-l amintiti. Liniile dedicate pentru transport in comun sunt recomandate acolo. Studiul cu pricina este anti-oras si fara valori normale si umane. Porneste de la ideologia progresist-neomarxista ca trebuie „ucis” autoturismul. In loc sa fi identificat metode de a fluidiza traficul, astfel incat sa nu mai fie aglomeratie, aceste documente recomanda densificare (?!!) si numai transport in comun, in perfect dispret al unei societati unde oamenii sunt liberi sa isi aleaga mijlocul de transport cel mai bun pentru ei, nu cel preferat de birocratul planificator.

    Masina este cel mai confortabil mijloc de transport si va fi intotdeauna alegerea preferata a oamenilor. Daca ar constientiza si birocratii aceasta realitate, atunci ar pricepe ca orice planuri de transport in comun trebuie pornite de la ideea de a fi chiar si mai atractiv decat masina personala.

    Ei insa au o singura idee in cap: cum sa strice definitiv transportul cu masini personale, astfel incat sa devina atractiv prin comparatie transportul in comun. Ei bine, nu, asta e metoda comunista: interzicem ce e bun si de nevoie folositi voi doar putinul si prostul pe care vi-l oferim.

    • Studiul respectiv are 800 pagini (!) si gasesti in el tot ce vrei, amestecat. Atata poate administratia romana sa faca la momentul asta, pomi de craciun cu de toate pentru toti, e incapabila de prioritizare. De aia l-am si criticat, ca e cam bulibasit. Studiul JICA era mult mai rational si coerent.
      Insa astea fiind spuse, nu te arunca si tu la afirmatii radicale si definitive, ca iar incepe pe aici o batalie pe principii, ideologii habarnisti abia asteapta sa se bage in vorba ca de obicei.

      • Prioritizarea e simpla, se face dupa criteriile:
        a) Poate fi o stire TV?
        b) Este pe placul persoanelor cu venituri reduse si pensionarilor?

        Daca raspunsul este da la ambele criterii, atunci actiunea respectiva este considerata prioritara. Restul nu conteaza.

        O masura este considerata „buna” (= generatoare de imagine) daca lume vorbeste despre ea. Nu conteaza nici daca e buna in mod obiectiv si nici daca pana la urma chiar se realizeaza.

        Votul urmeaza iluzia placuta, nu realitatea crunta.

        Adevarul nu exista. Puterea, da!

        ====

        Ignorarea mizeriei este cauza pentru care dreapta nu se cristalizeaza in Romania. Purtati de valul idealurilor, cu joben, papion si manusi albe, intelectualii romani nu scurma in haznanele puterii politice.

        Steagul adevaruluji, oricat de impozant ar fi si oricat de sus ar fi ridicat, va fi maculat de o mana de b… iscusit aruncata. Dulcea si parfumata iluzie a politicii angelice…

        ====

        Ok, revenind la subiect: traficul din Bucuresti are la origine probabila o lipsa de pragmatism si o minte incalcita proprie acestei natii. Un lucru simplu jeneaza, el trebuie transformat urgent in ceva cat mai complicat, ca sa ne putem extazia in conteplarea sa.

        Pe partea obiectiva insa, orice imbunatatire a conditiilor de trafic va atrage trafic suplimentar. Acest lucru este cunoscut de zeci de ani. Spre exemplu, daca un studiu spune ca sunt necesare doua benzi in plus pentru a fluidiza traficul pe un drum, aceste doua benzi vor atrage (mai curand sau mai tarziu) un supliment de trafic ce va bloca din nou drumul. Fatalitate … :-)

        Ei bine, fluidizarea traficului se poate realiza printr-o combinatie de masuri, din care numai o parte tin de infrastructura de trafic. Din pacate, o astfel de reteta nu este disponibila pentru vindecare, ci doar pentru ameliorare. Toate orasele mari ale lumii sufera intr-un fel sau altul de congestii de trafic.

        Propriu Bucurestiului este abuzul de pari. Dupa „bordura dubla”, Bucurestiul a inventat „randul dublu de pari”.

        Acum, vor fi pari si pe benziile ratb.

        A mai ramas un sigur loc fara par.

    • Sunteti cam nedrept cu posesorii de autoturisme.
      Intr-un sistem de transport in comun bine pus la punct, trebuie sa fii absurd sa preferi autoturismul daca nu ai nevoie musai de el la serviciu. Vezi de exemplu orice oras din Germania, dar nu numai.
      Dar nu este cazul in Romania sa ne asteptam la o administratie locala care sa fie capabila de un sistem de transport in comun sistematizat, intr-un orizont de timp imaginabil.

  6. Salut,
    Perfect adevarat – <<>>.
    Vezi si Prelungirea Ghencea – ca sa ajungi in Rahova (sa iesi mai usor la Bragadiru) sau in Militari trebuie sa mergi inspre Centru.
    Sunt ceva strazi secundare dar insuficiente si inguste; ca sa nu mai zic ca amarata aia de linie ferata de centura (spre Domnesti) blocheaza masinile pe kilometrii intregi.

    As mai adauga si proasta plasare a centrelor de interes in cartiere si centru:
    – Directia financira S6 pe Str. Popa Tatu, nr.7, sector 1….
    – Primaria pe B-dul Regina Elisabeta etc
    fara parcari (asta la majoritatea institutiilor) toti cei care sosesc cu masina stand ore intregi sa rezolve o problema blocheaza traficul….. si plasate pe artere aglomerate.
    Si multe altele. Candva poate RO va intelege ca managerul nu inseamna cineva care doar cere unui specialist o lucrare si apoi face forward catre executant fara sa o analizeze si sa vada daca corespunde cerintelor. In acest moment toti managerii, primarii si sefii dau doar directive fara nici un aport personal din punct de vedere al conceptiei. Cand vom avea manageri adevarati poate ca vom avea si un nivel de trai mai bun.

    Si ca sa citez pe cineva – Clotilde Armand – faza de proiectare ar trebui sa dureze 2-3 ani si executia cateva luni.

    La noi – proiectul 1-2 luni si executia – spre infinit ……… pt. ca ce sa vezi nu avem resurse de fapt, nu ne-am dat seama ca avem trasee utilitati in zona, ca nu avem toate planurile, ca cerintele de fapt sunt din alta zona diferita de zona de lucru, etc.

  7. Cum poti vota pentru o administratie normala a Bucurestiului daca ai domiciliul in Domnesti, Mogosoaia, Corbeanca sau (!!) Voluntari, dar lucrezi in Bucuresti ??
    Ma gandesc ca votul celor din suburbii direct afectati de incompetenta administrativa a orasului ar mai putea compensa votul „pensionarilor” pentru psd, pensionari care nu vad dincolo de parculetzul si aprozarul din coltul blocului.

    • Nu poti, votezi cu primarii tai de acolo. La fel de incompetenti ca cei din Buc sau chiar mai rau, in fond mai mult deciziile lor strica Bucurestiul, mai putin se intampla invers

  8. Problema rezida, de fapt, din calitatea cetateanului bucurestean : majoritatea adusa in fabrici/uzine in epoca ceausescu de la sate sau mici orase, egoista si rapace, prost educata, incapabila sa doneze orasului un plus de generozitate sociala, ca sa-i spun asa; cunosc, am rude, mai toti, chiar si la a doua generatie, se simt straini si comporta un soi de mentalitate coloniala, in care ai venit sa cuceresti, sa iei, sa delimitezi teritorii si sa te razboiesti cu ceilalti; pana la urma, come on, madame firea a aterizat aici din bacau, orasul in care s-a „perfectionat” intr-un liceu industrial de mana a patra (iar cine a facut scoala inainte de 1989, stie care era diferenta dintre liceul de matematica-fizica din oras si celelalte), a venit insotita de toate frustrarile de provincial anonim, fara niciun talent real (vezi penibilele ei cartile ei de poezie, ambitia de a se inscrie in USR… cel literar), dar pregatit sa faca TOT ce e posibil ca sa parvina (caci de aia o cheama acum Pandele) – ea e pana la urma arhetipul, nu m-a mirat ca a reusit astfel;

    exista, desigur, si un bucuresti istoric, o populatie traditionala dar in minoritate, ascunsa in vechile si selectele cartiere; ea nu conteaza pentru ca nu ii pasa; de la guvern in sus, spre baneasa, e deja alta tara;

    nu exista o solutie imediata pentru bucuresti si cred ca i-ar trebui una radicala, daca nu chiar utopica, spre exemplu mutarea capitalei in alta parte, poate chiar la cluj; marele oras s-ar curata incet incet de belele si lichele;

  9. Merg cu masina personala ptr. ca altfel este aproape imposibil.As utiliza transportul in comun sau bicicleta daca ar fi posibil si civilizat.Circulatia din Bucuresti imi distruge ( ca si restului bucurestenilor) o mare parte din viata. Votez cu sarg de fiecare data.
    Acum as vota de mii de ori pentru demiterea dragei noastre primarite si a colegilor dumneaei

    • Speram sa fie sanse. Am aflat ca demersul celor care initiaza un referendum local in acest sens este in curs de desfasurare si ca in curind se vor instala primele corturi pentru stringere de semnaturi. Merita luat in seama si propagat printre cei carora le pasa de Bucuresti.
      Ar urma initierea unor discutii serioase, inclusiv studiu de trafic cu solutii pentru a-l face comod si inteligent, pentru transformarea Capitalei intr-un oraș al oamenilor (inclusiv biciclisti) nu al masinilor. Asta nu se poate face prin constringere ci prin oferte mai comode si avantajoase (singurul park and ride inceput – la Cora Pantelimon – incepe sa semene cu delta din Vacaresti).
      Pacat ca in loc sa-si vada fiecare de treaba, oamenii bine intentionati trebuie sa-si piarda timpul si nervii pindind escrocheriile politicienilor si incercind sa le aduca in atentia celor ….carora de fapt nu le pasa.

      • PS. Pentru o exprimare romaneasca demna de un zimbet:
        As inlocui apelativul „primarita”, care are o conotatie diminutiva si de dezmierdare pe care nu o simt indreptatita la adresa persoanei in cauza, cu cel de „primareasa”, mult mai apropiat unei tendinte – nu spun regula – de formare a femininelor pornind de la substantivul de baza masculin finalizat in „r” precedat de o vocala (exemple – florar, spalator, croitor etc.)

      • S-a votat. Asta e regula democratiei: cine ia mai multe voturi, castiga.

        Cum ar fi daca ar castiga cineva pe care il (sau o) doriti, iar cei al caror candidat a pierdut ar face un referendum sa dea jos candidadul care a castigat?

        O solutie de compromis ar fi mandatul de doi ani.

  10. Buna Ziua !
    Desi zona mea de competenta este cu totul alta am sa punctez ca nu este neaparat vorba numai de ” geniul primaritei FIREA”
    Primarita Firea deconteaza de fapt 27 de ani de haos administrativ, urbanistic, imobiliar si legislativ. Daca obiectivul i-a fost POLITIC si se doreste a fi propulsata in alte zori de soare pline s-ar putea ca deconturile de mai sus sa ajunga la scadenta in acest mandat.
    Decat crearea unor companii faraonice fara scop lucrativ mai bine solutii paleative care sa urneasca : traficul, incalzirea, etc.
    a)
    Asa cum subliniaza si autorul nu poti gestiona un transport incoerent intr-o zona aflata la interesectia unor INTERESE diferite : Ilfov – Bucuresti
    Iar perpetuarea unei aberatii care vine din perioada Ceausescu este intretinuta POLITIC.
    Solutia este O PRIMARIE UNICA in zona metropolitana
    Iar PSD/ALDE are majoritate
    b)
    METROREX la Primarie
    Este mai mult decat logic, este legic .
    Iar PSD/ALDE are majoritate

    • Sau o autoritate metropolitana pentru cateva functii principale: autorizare proiecte si transport. Ca la Paris. Ca sa jeleasca toti primarii suburbani ca le iei pixul din mana :)

      • Mutarea zonelor de birouri si industriale la periferia Bucurestiului. Interzicerea construirii de astfel de aglomerari in oras. Obligarea dezvoltatorilor-constructori de blocuri in centru sa asigure 2 locuri de parcare / apartament. In primul rand trebuie sa oferi alternative si pe urma sa introduci restrictii. S-a ales cea mai ieftina si mai vizibila solutie din multele existente: Banda speciala pentru niste amarate de autobuze care circula din an in paste. Si zicem ca am obtinut mari succese in rezolvarea traficului. Studiile de acum 20 de ani nu au luat in considerare faptul ca se vor importa toate jafurile de masini din vest. Erau zeci de linii de CF industriala care au fost intrerupte de siruri de blocuri. Lacomia si prostia guverneaza Romania.

        • Zonele de birouri sunt deja la marginea orasului, Dimitrie Pompeiu e la 500 de metri de limita cu Voluntari.
          Iar blocurile noi pot sa aibe si 5 locuri de parcare per apartament, dar cu cele existente unde masinile sunt parcate peste tot (mai putin una peste alta) ce se va face? Pe inelul principal, gen Stefan cel Mare si Mihai Bravu, o banda din 3 sau chiar una din doua (langa Dristor) sunt blocate de masini parcate neregulamentar. Daca le-ar ridica si ar face banda unica pentru autobuz in locul lor ar fi mai mult spatiu de circulat si mai putine ambuteiaje.

          • Ma gandesc si eu cu cinism la momentul ala cand vor face banda unica pentru autobuz pe acolo, fiindca obligatoriu vor disparea toate masinile parcate aiurea, ceea ce inseamna minimum 2 benzi eliberate pentru trafic, adica o descongestionare peste asteptari.
            Totusi, unde vor fi duse masinile acelea? Pe acoperisul blocurilor?
            In conditiile actuale primaria ar trebui sa stoarca creierii tuturor functionarilor, sa gaseasca locuri de parcare si, chiar daca nu ia niciun ban din parcari amenajate, tot iese in castig, daca reuseste. In complementar poate sa mareasca amenzile pentru cei care vor sa opreasca musai in usa pravaliei de unde vor sa-si ia cafea, … ca sa-i usture scaunu’ si astfel sa creasca bugetul. Macar pentru o perioada.

            • Rapunsul cel mai simplu si mai usor de inteles la intrebarea „unde vor duce masinile” e: dar frigiderele unde le duc? Nu am auzit pana acum de cazuri in care oamenii care nu au loc de frigider in casa il pun in scara blocului, dar e plin de cei care nu au loc de parcare si isi pun masinile unde au chef, unde nimeresc sau unde gasesc un loc fizic.

              Pana acum nu am vazut primarie sa puna la dispozitie locuri de frigider, de ce ar face-o pentru parcari? Cine sta intr-un bloc de 50 de ani fara parcare de ce are pretentia sa aibe masina si sa o parcheze pe spatiu public?

            • @ Adrian B
              Din pacate nu este asa.
              Masinile parcate in fata blocului (pe stefancelmare, de exemplu), nu sunt epave decat intr-o proportie foarte mica. Le poti arunca pe acelea fara un efect vizibil. In schimb, decat toata aceasta blocada care consuma resurse incalculabile, este de preferat sa se faca o concesie celor care accepta la randul lor sa faca: ceva miscare intre casa si locul de parcare si sa-i penalizezi usturator pe cei care nu vor respect.
              Nu poti sa le arunci masinile la gunoi si sa zici ca ai rezolvat problema. Razboiul nu se incheie deschizand un alt front, cu inca un inamic!

      • Primarii sunt si ei tot oameni ( :-)) si tot romani.

        Organizarea dezordonata este expresia unei minti dezordonate, confuze.

        Cand un om confuz si dezordonat re-organizeaza ceva, tot dupa „chipul si asemnarea sa” va face. Adica tot confuz, tot dezordonat. Dar in alt mod :-).

        Re-organizarea ar trebui dupa mine sa inceapa de la cap, nu de la talpi (rotzi, ma rog). :-)

  11. [i]”pe lista marilor orori urbanistice moderne, parcările supraetajate urbane tip american sunt în top. Sunt absolut sinistre…”[/i]

    Mie imi place foarte mult stilul „Art Deco”, dar pot renunta la asta si se pot face parcari supraetajate in stilul „Art Nouveau”, daca asta e ce vrea publicul.

      • In primul rand ar trebui sa se faca parcari. Suntem unul dintre putinele capitale care nu avem parcari. In cazul asta, masinile stau pe trotuare, pe strada, peste tot. O banda de circulatie este pierduta pentru parcarea masinilor. Daca parcarile americane sunt hidoase (desi sunt extrem de eficiente), atunci sa nu le facem in centru, sa le facem in cartierele de locuinte. Subterane, supraterane, urate, frumoase, cum o fi, numai sa fie.

      • In primul rind trebuie comandate alte 5-6 studii independente, de la diverse firme cu autoritate recunoscuta in domeniu, din mai multe tari, care sa prezinte cit mai multe si mai aplicabile solutii pertinente. Apoi trebuie facut in studiu al acestor studii, care sa fie cel ce se va aplica in practica. Apoi trebuie stabilite termene de executie, pe etape si perioade. Bineinteles, problema de traffic a Bucurestiului (impreuna cu zonele invecinate – prezente si viitoare) va dura multi ani de munca intense, serioasa si de calitate pina sa fie rezolvata. Nu se poate rezolva peste noapte, dupa cum s-a vazut in cazul popicelor de peste tot. Capitala Romaniei trebuie imaginata si planificata pentru 50-100 de ani de acum incolo ! Iar parcarile supraetajate, de tip American, trebuie applicate, eventual prin imbunatatirea aspectului, daca va fi nevoie de ele. Si Viena, si Parisul, etc., sint foarte agglomerate, insa si acolo s-au aplicat diferite solutii, considerate potriv ite de catre specialist. Numai ca in Bucuresti (oras unic, ramas in urma cu 50 de ani dpdv al dezvoltarii circulatiei), din cauza politicii si politicienilor proaste / prosti, nu se poate aplica asa ceva. Bucurestiul este in caz unic, dupa cum spuneam, din cauza dezvoltarii dezechilibrate din timpul comunismului (blocuri multe, populatie inghesuita, dar populatie care se presupunea ca nu va avea niciodata prea multe masini particulare). De aceea trebuie studii special, adaptate la realitate, cu posibilitatea de a fi sustinute din fonduri UE.

  12. Eu astept sa se deschida cortul de la Piata Unirii (al celor de la „Bucuresti fara ei””), ca sa pot sa-i mai zic inca o data „NU!” doamnei Firea. Pana atunci, nici macar n-o injur… ca sa n-o bag in seama…

    Din cate stiu eu, japonezii, pe langa studiu, au furnizat si solutii, care trebuiau aplicate, treptat, inca de atunci…

    Cat despre Centura Bucurestiului, la cat se mocaie cei responsabili s-o faca asa cum trebuie, ma gandesc ca DNA -ul ar avea multe de gasit, daca s-ar apuca sa scormoneasca putin.

  13. Imi poate spune cineva cand/unde si-a dovedit madam Firea calitatile de manager?
    A condus, macar, un atelier de fabricat piuneze?
    Cati dintre bucurestenii care au mers la vot si-au pus aceasta intrebare?

      • Greu sa-i gasesti un CV.
        Da, a fost director la „Saptamana financiara”.
        Vax albina (am vazut cat se pricepe si la finante, n-a prins nimic de la Isarescu).
        Specialitatea ei ramane gargara, de preferinta la tv.
        Cu care i-a ametit pe gugustiuci.

  14. psd guverneaza cam ca in povestea asta:

    Un avion ruleaza pe pista de decolare, ia viteza, dar nu se desprinde. Pasgerii observa ca se indreapta catre un gard aflat de-a curmezisul pistei si incep sa vocifereze tipa, fac scandal, crescendo… In ultima clipa avionul se desprinde si trece razant peste gard.
    Pilotul catre copilot:
    Ma gandesc ce-o sa fie cand niciunul dintre pasageri dintre pasageri nu va observa gardul, cum stim cand sa tragem de mansa!? …
    Ca si daca le spunem ca suntem amandoi orbi, nu se mai suie unul in avion!

    Raspund madam Firea: a fost un experiment!

  15. 1. De unde stie dl Ionita ca autobuzele nu pot prelua traficul? S-a uitat cineva cumva pe raportul de activitate al RATB sa vedeti ca sunt blocati de trafic? Si in loc sa circule cu medie 50 km/h au 14km/h ??

    2. La (1)+(2): JICA propunea altceva ca masuri prioritare, nu linia de metrou Otopeni. Asta e printre ultimele.

    Mai departe n.am mai citit ca n-are sens.

    • cu o medie orara de sub 20 km/h circula cam toate vehiculele in Bucuresti; iar un autobuz care merge cu 50km/h duce 30 calatori mai repede la destinatie dar nu rezolva problema de densitate a fluxului de calatori, lucru argumentat de autor, dar care „n-are sens” pentru anume experti si consultanti. Pe scurt, trebuie musai crescut simultan si considerabil (x5? x10? x50?) numarul de autobuze si numarul de calatori care renunta la automobil personal, altfel ajungem pe Calea Victoriei unde s-a modernizat o banda prin promovarea de la automobil la autopropulsare, dar care nu este folosita proportional din varii motive.
      Banda dedicata transportului in comun ar avea sens daca frecventa si capacitatea autobuzelor ar fi cel putin egala cu cea a metroului, iar asta s-ar putea face doar adaugand masiv microbuze si autobuze electrice (preferabil construite in Romania) care au costuri de exploatare mult mai reduse decat diesel sau gaz. Ar putea Bucurestiul sa fie prima capitala europeana cu transport in comun complet nepoluant (metrou, tramvai, troleibuz si auto/microbuze)?

      • Am vazut in china un troleibuz care putea sa circule fara contact pentru o vreme (pe baterii) pana reusea sa intre iar pe linia de alimentare.
        In felul asta nu statea blocat in trafic daca avea obstacole. Cred ca nici nu se pune problema dimensiunii bateriilor la cat de mare este sasiul.
        Asta se poate face in Romania cu „know how”-ul de dinainte de ’89.

  16. @Autor: „M-am lungit, dar am vrut să …”

    Si nici n-ati pomenit de cfr, vorba ‘ceea „a doua armata a tarii” – o stanca in calea progresului.
    Nu te poti astepta la cooperare din partea lor. Rezultatul: aberatii precum ce sta sa explodeze acum la Podul Constantei in strunga dintre Sos Chitilei si Bucurestii Noi.
    Si mai sunt cu siguranta si alte situatii similare in coacere sau, care daca s-au rezolvat, au necesitat ani de zile de demersuri penibile pentru un metru de teren in care sa-ti permita cfr-ul sa plasezi ceva oricat de temporar.

    • N-am vrut ca ne lungeam si mai tare :)
      Vezi cum dureaza cate 10 ani sa faci ceva cu hartoapele alea gen anii ’70 care traverseaza marile artere de iesire din oras, cica ar fi cai ferate functionale, incetinind traficul. Vezi mizeria aia pusa curmezis la iesirea spre Jilava.

  17. http://www4.pmb.ro/wwwt/l52/docs/31_01_2008.pdf pag 380
    Astea erau prioritatile, dar primaria s-a apucat de largiri si strapungeri.

    „14.2 PROIECTE QUICK-WIN ”

    – respectarea politicii de parcare: tarifare in tot orasul. Dar nu se face.

    – benzi RATB pe 50 strazi. Nu s-a facut.

    Si o strategie gratis:
    http://bgoodforyou.blogspot.ro/2016/10/idei-pentru-reducerea-ambuteiajelor.html

    0. banda unica #ratb1 https://fb.com/speedupb

    1. #IaStangaLegal – constientizare si impunere respectare viraj stanga paralel, fara intersectare, cf art. 110, alin 1 si 2, din Regulamentul pentru aplicarea O.U.G. nr.195/2002 Link Legi

    2. #DreaptaLiber – permis viraj dreapta pe rosu

    3. #PasajeFaraSemafoare – eliminare semafoare de la intersectiile de deasupra pasajelor/sub poduri si introducerea de sensuri unice pe strazile laterale care sa ofere acces liber pe toate directiile (stil trifoi cu 4 foi) (en Cloverleaf interchange https://en.wikipedia.org/wiki/Cloverleaf_interchange)

    4. Politia Rutiera si Locala sa aplice sanctiunile legale, nu sa le ignore

    5. Eliminat semaforizare in 3 timpi

    6. PMUD in forma actuala e gresit http://bgoodforyou.blogspot.ro/2016/03/de-ce-nu-este-bun-pmud-bucuresti-ilfov.html

    • Domnule, am inteles, ai o idee si tii la ea. Toti avem. Masterplanul Bucuresti pe care il citezi e plin de proiecte de strapungeri si completare de inele interioare, e de bun simt, nu stiu ce ai cu ele. Largirile sunt altceva, uneori sunt utile, alteori nu. Asta nu exclude taxarea parcarii in centru si celelalte, care sunt de asemenea idei corecte. Nu-i una sau cealalta, sunt toate, in ordinea corecta. Exact asta e problema de ieri, ca au luat o bucatica izolata ce nu poate functiona singura si au inceput sa impinga orbeste la ea

      • Frumos master planul si studiul JICA dar nu au tinut cont de ineresele celor care au infiintat firme de maxi-taxi si au lasat RATB de izbeliste. La fel cum cei care au infiintat firme de transport interurban au lasat CFR de izbeliste (de pe vremea cand Mitrea era ministru la transporturi). Si de asemenea nu s-a tinut cont de interesele celor care importa masini SH si care au adus numarul de masini la un nivel insuportabil pentru capitala. Si nici de reducerea cererii de forta de munca in Ploiesti si deplasarea ei spre Bucuresti. Legea simpla a cererii si ofertei: a crescut cererea (nevoia de mobilitate, deplasare) si a scazut oferta la transportul public. Nu cred ca la ora asta se poate realiza o prognoza sau un studiu de trafic pe termen lung avand in vedere viteza de schimbare si lipsa de predictibilitate a evolutiei conditiilor de intrare. Poate ca o solutie gen „terapie de soc”, dictatoriala (cine si-o asuma?) ar putea da rezultate.

  18. Sa nu uitam ca nici cel mai bun fiu al poporului, cum ar zice domnui victor L , inafara de a-si trage o casa, mai mult nu a facut, asa ca nu ma indoiesc ca si primarita Firea are sanse la presedentie.

    Ca capsunar vaz ca nici altii nu sunt mai breji, in orice metropola din lume la ora H totul e blocat. Singura mica sansa e dezvoltarea teritoriala. Concentrarea in Bucuresti, asa cum fac francezii cu Parisul duce automat la blocari. Nemtii incearca, cu mai mult sau mai putin succes, o dezvoltare in adincime, armonioasa.

    As propune ca institutiile de invatamint superior sa se mute din centrul orasului, chiar sa fie cantonate in campusuri asa cum sunt atitea in lume, Cambridge, Heidelberg, Oxford, Aachen, etc.

      • am presupus ca s-ar putea prinde ideea din zbor dar se pare ca trebuie sa vorbesc cu litere mari.

        Inca odata, multe universitati se afla in orase relativ mici, unele sunt chiar recunoscute drept „sate universitare”, adica nu aglomereaza marile metropole. E atit in avantajul metropolor, dar si a campusurilor respective, studentii respectivi avind sansa unor locuinte mult mai ieftine.

        Oxford NU e metropola, OXFORD NU e Londra, e un oras relativ mic, asa cum e si Aachen, cum e si Heidelberg si multe alte localitati dominate de universitati.

        Cum ar spune idolul domnului victor L, celebrul fost primar, cel care a sistematizat Bucurestiul, daca exista vointa politica, se poate.

  19. ” Bucata intravilană din autostrada A3 spre Ploieşti e blocată nu doar din prostia Ministerului (şi asta) dar şi din indolenţa oraşului, care a făcut garagaţă şi joc de glezne tip Oprescu timp de opt ani, dar zero pregătiri pentru preluarea traficului în oraş. Ar fi bine ca CNADNR să nici nu termine curând nenorociţii ăia de 3km de final, pentru că am vedea atunci mama tuturor ambuteiajelor în Ghica-Tei şi Pipera.”

    Mare adevar graiesti, bre! Deja, la orele de varf, zona Petricani si zonele adiacente (Pipera, Fabrica de Glucoza, Doamna Ghica-Tei) sunt strangulate cumplit.

    Fix o autostrada care sa se verse in chestia asta ne lipseste.

  20. Apropo de genii locale si critici, analize, rezolutii dambovitene: singurul punct in care reusim sa exprimam coerenta si unitate in exprimare este doar critica, de cele mai multe ori partinitoare. Nu agreez absolut deloc pesedeul sau pe „primareasa”(care rimeaza natural cu florareasa) emanata din comoditatea demo a bucurestenilor, dar cauza reala pentru care de 27 de ani(aici multumesc d-lui Ionita pentru precizarea eficientei municipalitatii interbelice) ne dam cu stangu-n dreptu pe motiv de indignare civica curata, poate fi chiar lipsa noastra, la gramada democratica, de unitate si viziune pe termen mai mare de timp care sa vizeze un progres de interes colectiv, dincolo de persoana, familie, grup sau partid.
    Asa am fost, asa suntem si probabil ca asa vor ramane: egoisti si individualisti convinsi ca progresul colectiv musai sa inceapa din ograda personala; sau nu, pentru ca nu merita, sau nu se face la noi asa ceva, pur si simplu.
    Substanta cultivarii geniului primaresei rezida intr-o mentalitate supravietuitoare, deseori, fara discernamant; iar supravietuitorii castigatori intotdeauna isi vor impune vointa asupra majoritatii pentru ca majoritatea nu constientizeaza ce este mai de pret in democratie: succesul personal sau succesul mai multora; pur si simplu!

    • As zice exact invers: tocmai dorinta noastra de a „face bine tuturor” distruge tot.

      Tot timpul ne gandim numai si numai cum ar fi sa le fie bine tuturor. Si fiecare cum ajunge intr-o pozitie de decizie (mica sau mare) inceraca sa le impuna tuturor parerea lui.

      Aceasta inginerie sociala, proprie socialismului in care ne zbatem (pudrat pe alocuri cu fascism si anarchism), poprie neomarxismului (sau „progresismuluii” pentru nord-americani) este obstacolul principal.

      Astfel, am reusit sa avem doua generatii successive la care orice dorinta individuala de mai bine, orice spirit de initiative si aplecare spre economia de piata au fost distruse systematic.

      Oricine ar dori sa faca in Bucuresti ceva serios ar vedea destul de repede ca nu are cu cine.

      Nu e intamplator faptul ca in Romania toate partidele politice sunt de stanga.

  21. Dacă NE ia primăria (Metrorex insider) se alege praful cum s-a ales și de RATB.. metroul a cam rămas una din ultimele vaci de muls

    • L-au muls sindicatele ani intregi.

      Ar trebui privatizata calea de rulare si concesionat dreptul de operare.

      Chestie care ar trebui de altfel realizata pe bune si la SNCFR.

      ====

      Problema insa cu toate aceste privatizari si concesionari este insa ca nu exista un mediu general propice.

      S-ar realiza usor daca transferul catre proprietate si operare privata ar fi generalizat. Si, mai ales, daca am renunta la frana administrativa. Romania a acceptat prorprietatea privata dar a facut tot ce a putut pentru a o lipsi de cat mai multa libertate de dispozitie.

      Ne-am obisnuit cu astea si de aia nu vedem. Nu am privatizat de fapt nimic in mod real iar capitalul romanesc a fost permanent blocat.

      L-am vazut ca pe un „exploatator al clasei muncitoare” , cum il vedem si acum.

      Guvernele socialiste succesive din Romania au vazut initiative privata doar ca „platitoare de impozite” si „generatoare de locuri de munca”.

      Niciodata nu am auzit de incurajarea liberei initative avand ca scop multumirea individului. Tot timpul vorbim despre „clase” , „categorii”, „binele comun”, „scoaterea din saracie” samd. Iluzii dragi lenesilor.

      ===

      De-asta are Firea success: intr-o lume plina cu adepti ai socialismului, ea le da ce doresc- iluzia Raiului. Doar ca Raiul asta dureaza putin si e urmat de multa suferinta (Vezi Chile si Venezuela, vezi Brazilia intr-o oarecare masura).

      Am spus toate astea ca sa demonstrez ca nu poti avea un primar capitalist intr-o tara socialista in care dreapta nu exista.

  22. Io daca as fi prihimarita, hic, v-as rezulva la moment, hic. Scuze, am mancat gras…si acuma am idei.
    Prima, de ce suhunteti asa multi? sa nu lasati betu tobuz sa merga si el ca vaca pe ulita, c-asa-i la noi la tara, toata lumea o fereste, ca daca se baliga? Voi de ce nu puteti sa-l feriti?
    Harsti, sa se circuleze cu par-impar, ca cum era pe vreme lu toasu, ca mare om o fost. Cum le-o rezolvat el pe toate…
    Umblati bitanga toata ziua cu masinile de parica v-o fatat la volan ..si dupa aia va vaietati ca sunteti grasi.
    Si cota de benzina, sa treceti la cota daca nu va astamparati, aveti bani, ai? sa va taie salaru`…ce, erau ambuteliaje pe vreme aia? Noooa.
    A doua. Dom`le, ce tot o suciti cu metrou, cu planu, cincinalu n-o fost bun, ai? Ati vrut capitalism, na, capitalism ati primit. Daca stateati la rand la masina mai era acu fo problema?Sau faceti o singura scoala de soferi, de stat, nu-i musai sa aiba tot prostu carnet. Hic…
    A treia. Io zic, dom`le, va traba ceva original, va traba teleportoare. Ai, asa ca nu v-ati gandit la asta? Faceti ceva pe planu japunejilor aia, le luati mauu cu asta!.
    Pana fac astia planu, le-or trebuit douaj de ani sa-l priceapa, cat le mai traba sa-l coaca?care plan nu e de colea, traba multa scremere,… cre ca se inventeaza si dracoveniile alea, noa, nu-i mai bine sa le facem noi prihimi? Parol… apesi pe buton, pac, la servici , apesi pe alt buton, pac, inapoi.
    Vedeti cum va legati de biata fomeie,ca scleptu de vaca, ntzz, ntzz, de ce sa cheltuie bani cu studiu, phaa, toate alea, unu zice una, altu, alta, acus va-ncaibarati,… teleportoru` dom`le asta e solutia…hic. Si na , daca vreti musai, faceti si un teleportor de centura…

  23. Valabil pt toate orasele mari:
    1. Variante de evitare pt tranzit, capitala ar avea nevoie de scurtaturi cu parcurs mult redus chiar fata de centura.
    2. Reducerea drastica a traficului de marfuri destinat firmelor din oras prin scoaterea acestora in afara si prin limitarea tonajului dupa un program cu durata medie, cca zece ani.
    3. Construirea parcarilor subterane in zonele solicitate.
    4. Construirea unor artere majore subterane destinate traficului local pe distante lungi si racordarea acestora la parcarile aferente.
    5. Alocarea unor spatii pt deservirea parcului auto in legatura cu parcarile si drumurile adiacente in subteran.
    Efecte: decongestionarea la suprafata in favoarea transportului in comun suprateran, a celui pietonal si cu biciclete, fluidizarea traficului auto si rezolvarea problemei parcarilor.
    Realizarea unor asemenea proiecte prin parteneriat public-privat prin concurs, contracte de concesiune chiar si pe un secol.

  24. O solutie poate veni numai din smulgerea din radacini a socialismului in general si a „socialismului local” (n cazul oraselor mari).

    Pentru asta e nevoie de :
    – nasterea unei drepte autentice, orientate spre individualism si libera initativa bazata pe o idelologie asumata, transpusa practice
    – o suferinta majora (gen Venezuela)

    Pana atunci Bucurestiul se va zbate in acelasi marasm, chinuit de diverse personaje emanate din oala cu aburi in care socialistii fierb patronii care „sug sangele popoprului”.

    O gandire socialista naste pseudosolutii socialiste, care nu rezolva niciodata nimic, nici macar partial. Nu o spun eu, a demonstrat-o trista experienta pe toata planeta si in toata istoria.

    Ce solutii asteptati de la un primar care infiinteaza 23 de firme ale Consiliului local?

    Dar credeti ca daca ar fi alt primar ar gandi altfel? Ma indoiesc profund si arcuit.

  25. De la Autostrada SusPendulata, la Banda Dedicata!
    Va place in estul salbatic?
    atunct, trebuie sa va faceti rost si de un Clint Westwood al vostru!

  26. ”Dacă lumea ar trebui să piară şi eu aş putea s-o scap printr-o minciună, eu n-aş spune-o, ci aş lăsa lumea să piară.”

  27. Studiul ala Japonez facut acum 20 de ani , a fost modificat in rau . In PUZ-ul sectorului 4 Bulevardul Prelungirea Brancoveanu care trebuia sa se prelungeasca dupa Soseaua de Centura cu Drumul Expres Bucuresti Giurgiu a disparut ,Inelul Median face un ocol pe terenurile din Jilava , unde au fost pusi in posesie niste smecheri din Giurgiu . Despre Inelul Median abia se pomeneste in planul ala d dzvoltare ,se vorbeste mai mult de Paris si Viena ,cu poze explicative . Sa nu uitam asociatiile facute de PMB ,99,9 %din capitalul social ,cu Ciclop Sa ,0,1 %, in aproape 20 de firme ,cu mai multe activitati fiecare .Nu scapa nimic din tot ce misca in Bucuresti : de la domeniul medical la turism ,energie , transport ,salubritate ,absolut tot.

  28. Din ciclul „Vrem o tara ca afara”……….dar asa…..dupa cum vrem noi romanii din Romania !

    In orasul in care locuiesc de peste 20 de ani exista o banda pe sens de circulatie dedicata pentru: transportul in comun, transport elevi (school bus), taxi, automobile cu cel puti 3 persoane……..pentru orele de trafic de varf (7-10 dimineata si 4-7 dupa amiaza, in zilele lucratoare). Celelate benzi … sunt pentru „ceilalti”. Incalcarea regulii atrage o amenda destul de usturatoare, plus „demerit points” care automat inseamna marirea ratei la asigurarea in anul urmator, pna la dublare ca apoi sa decreasca foarte incet (in decurs de vreo zece ani) daca nu mai ai alte abateri.

    Apropo, benzile sunt marcate cu vopsea si au din loc in loc romburi; nu stalpisori, borduri si alte inventii.

    Nu exista mall (vechi sau nou) sau plaza comerciala, care sa nu aiba un anumit numar de locuri de parcare. Nu exista locuinta noua fara parcare fie pe drive way sau in garaj; parcarea pe strada este foarte restrictionata ca numar de ore iar din noiembrie pana in martie nu e permisa de loc. Blocurile se construiesc si intra in pret cel putin un loc de parcare.
    Cand am spus nu exista inseamna ca nu exista autorizatie de constructie/functionare !

    Aici, obligativitatea parcarilor in cladirile noi eest obligatorie si dupa cate stiu suntem si noi in secolul 21 si in Vest chiar daca pe alt fus orar.

    In downtown unde traficul este ridicat si oprirea interzisa, multi „smecheri” (cu BMW, Porsche, Mercedes etc.) opreau sa-si ia cafeaua punand „semnal de avarie”. Atunci Primarul (impreuna cu politia) au facut (si continua si acum) o campanie de eradicare. Daca opresti in acele zone cand te intorci primesti o amendaiar masina este ridicata si transportata intr-un loc special amenajat. Una peste alta platesti circa $1500 si …………fara nici o reducere ca in Romania (plata in 24 de ore etc.)….salariu/pensie mica ! Si s-au adunat sume frumusele !

    Cand esti la volan esti doar sofer, nimic altceva (jurnalist, diva, politician, patron, fotbalist sau ce doriti dvs.)

    Ce-ati zice s-o vedeti de o actiune similara in Bucuresti (primaria cu politia) ?

    Ca o remarca: prin oras trec 4 (patru) autostrazi pe care circula atat automobile cat si truck-uri si cred ca imaginati traficul.

    De catva timp pentru fluidizarea traficului pe unele autostrazi si pentru incurajarea „car pool” ( unele autostrazi au o banda pentru automobile HOV (High Occupancy Vehicle) adica cel putin 2 persoane in masina.

    Ziua buna !

    • Sa inteleg ca locuiti in SUA? si nu ati emigrat dupa alegerea lui Trump?
      NB,
      „Vrem o tara ca afara!”
      Dar sa ni se dea, nu sa punem noi umarul :P

      • @ victor L (24/05/2017 la 10:23)

        Nu stiu ce indicii aveti ca as locui in SUA dar va informez ca nu locuiesc si nici n-am locuit in SUA. Ca atare, subiectul emigrarii este fara obiect.

        Da am lucrat cu firme americane si pentru firme americane.

        Sunt bucuros pentru „NB” dvs.

        • Dae canadienii se inspira tare de la americani ! HOVul este present in multe orase americane, cum at fi San Francisco, Los Angeles, si, ce mai, o gramada…

          • @ Dan Plesoianu (25/05/2017 la 10:08)

            Nu e important daca e Toronto sau Montreal (sau Vancouver, Edmonton, Calgary, Waterloo, Sudbury …). De asemenea nici macar ca se „inspira tare” de la americani.

            Dupa parerea mea cel mai important este ca romanii (Romania) nu se inspira de la americani sau canadieni si asa cum spunea si victor L

            „NB,
            “Vrem o tara ca afara!”
            Dar sa ni se dea, nu sa punem noi umarul ”

            De asemenea este dureros ca orice initiativa venita dintr-o parte politica (stanga, dreapta, centru) – chiar daca e la fel ca in SUA sau Canada – nu e buna sis este demolata doar pentru simplul motiv ca-i din partea cealalta.

            Exista si aici multe impefectiuni dar nu vad atata inversunare si spirit demolator doar ca vine din celalata tabara. In plus nu exista aliante intre partide pentru „a forma o majoritate solida in Parlament” (cunoasteti sloganu !) ci exista guvernari minoritare pentru 4 ani. Daca au guvernat bine la noile alegeri pot deveni majoritari sau ………si mai minoritari.

            Zi buna !

  29. 1) „Blocuri-intre-blocuri”
    2) „Mall-uri-langa-mall-uri”
    3) „Blocuri-in-parcuri”
    4) „Cartiere” cu „strazi” late de …2 m (!)
    …sa mai zic?!

    Ce „studii” si „strategii” …

    Inghesuim constructii una in alta si apoi ne miram ca nu mai putem circula.

    Care sa fie solutia? Ei bine, pur si simplu nu exista nici o solutie de data asta.

    ====

    Firea doar exploateaza situatia pentru a-si construe o imagine favorabila viitoarelor alegeri. Nu ca nu vrea sa rezolve, dar nu e asa de fraiera sa si creada ca poate rezolva ceva.

    Nici ea si nici ceilalti nu au facut de fapt nimiic si tot nimic ar face si orice alt primar ar veni.

    Vorba lui Nenea Iancu „C-asha-i tzara, monsher!” :-)

  30. Cum sa fie RATB profitabil, daca ei nu stiu sa colecteze bani. Poti pune bani pe card doar cash. De ce nu se poate plati cu cardul? In otopeni e aparat care ar trebui sa permita plata cu cardul, dar e stricat de cativa ani, nu l-am vazut sa mearga niciodata. Majoritatea chioscurilor nu accepta plata cu cardul.

    Ne uitam in orasele europene, plata cu cardul e peste tot. In polonia fiecare bus are posibilitatea sa platesti cu cardul. In orasele europene sunt aproape in fiecare statie aparate unde poti pune bani pe pass, si plati cu cardul. De ce la noi stau oameni in chioscuri, si totul e cash?

    De ce metrou + ratb nu folosesc acelasi card, trebuie din punct de vedere al utilizatorului sa fie, transport in comun unic.

  31. Un pic pe linga subiect, dar, da, si chestia cu RADETu’, este alta nedreptate strigatoare la cer de tip comunist-psdalde-predecesori ! In blocul meu, care are centrala termica la subsol – 100 de apartamente) intretinerea costa de trei ori mai mult decit in blocurile cu incalzire de la RADET !!! In rest, aceleasi scari, aceleasi apartamente, aceiasi oameni !!! Este una dintre discriminarile strigatoare la cer, pentru care, iar asa, at trebui sa se iasa in strada.

  32. Si, evident, Bucurestiul (si zonele limitrofe) nu are (au) un plan de sistematizare si urbanizare, planuri care, dupa cum se face aiurea, at trebui sa fie concepute pentru 50-100 de ani in viitor (cu zone locuibile / comerciale / industrial / sociale (parcuri, spitale, biblioteci)). S-au construit blocuri de locuinte noi, fara parcari subterane (acestea at trebui sa devina obligatorii, mai ales in zonele centrale si cele aglomerate). In Vestul imperialist, inainte sa inceapa constructia unui cartier, se construiesc drumurile si utilitatile. La noi e invers (am vazut astfel exemple triste la Mamaia Nord, Costinesti, Rinca, etc.). Sintem foarte departe de ceea ce at trebui sa fie, si se pare ca ne inglodam si mai mult, in loc sa iesim la suprafata. Si asta numai din cauza urmarilor – si urmasilor – comunismo-securismului !

  33. Chestiile astea par desprinse direct din celebrele de acum „Directive NKVD”, punctul 24. „Punctualitatea transporturilor de orice gen trebuie perturbată (mai puţin cele cuprinse în îndrumările din N.K. – 552-46). „. :( :( :(

  34. @ Dan Plesoianu (24/05/2017 la 15:36)
    Presupun ca locuiti in Romania si sunt incantat de cele scrise de dvs.; cum am scris mai sus locuiesc in afara tarii si astea sunt regulile/legile dupa care se face orice dezvoltare urbana.

    Dar remarc si opinia autorului care este foarte transanta, dar la 180 de grade cu a dvs.

    „Sorin Ionita spune:
    23/05/2017 la 15:29
    Obligativitatea parcarilor in cladirile noi e considerata depasita in urbanismul nou de sec 21, noi am introdus-o cand incepea sa se demodeze in Vest”

    Sper ca cenzura nu mai exista in Romania (inclusiv pe acest blog) si ca o confirmare mi se pare normal ca cele scrise de mine sa nu fie considerata atac la persoana iar autorul sa explice/clarifice afirmatia sa (sau „nuanteze” – termen foarte urilizat in Romania).

    • Nu, locuiesc in Canada si USA. Parcarile in cladirile noi nu sint depasite. Poate cele deasupra nivelului solului, ca cea din Chicago. Peste tot, in lumea dezvoltata, sint parcari subterane. Si in Romania, majoritatea mall-urilor din Bucuresti au asa ceva. Si, pentru Bucuresti, orice fel de parcare este mai buna decit nici una.

  35. Mea culpa; am presupus gresit ca locuiti in Romania.
    E totusi bine ca dvs., ca mine si ca altii care locuim si castigam o paine in afara tarii, sa spunem cum este „viata in Vest” traita acolo in acea tara/societate. De cele mai multe ori este diferita de cea prezentata in filme, traita ca turist sau prezentata de jurnalisti, „formatori de opinie”, participanti la diverse cursuri de cateva zile etc. Realitatile unei societati sunt cele pe care le traiesti ani de zile nu doar cateva zile sau saptamani, acolo in direct ca cetatean obisnuit, nu pe blog sau in inchipirea unora.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Sorin Ionita
Sorin Ionitahttp://www.expertforum.ro
Paleo-liberal (adica din soiul cel vechi) Partener fondator la EFOR (www.expertforum.ro) think tank independent Citeste si preda teorii ale dezvoltarii si sectorului public Consultant pe reforma institutionala si descentralizare in Europa de Est si Balcani

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro