marți, martie 19, 2024

Gust amar

In sfarsit, ceea ce s-a solicitat insistent de catre binefacatorii cercetarii romanesti s-a intamplat. Domnii de la MEC, sustinuti de asociatii de cercetatori si asociatii sindicale (?), au fortat mana doamnei Ministru sa semneze OM 3285 din 19 februarie 2020 si OM 326 din 19 februarie 2019 prin care: se reduce suma prevazuta pentru programe Nucleu pentru anul 2020 cu circa 80 de milioane; se plafoneaza salariile brute, dupa modelul legii salarizarii unitare 153/2017; se reduce regia la programele Nucleu la 50 %.

Aceste masuri, adoptate fara nici un studiu de impact si aplicate in cel mai pur stil comunist pentru toata lumea, nu rezolva in nici un fel problemele semnalate pe diferite canale de catre binefacatoii cercetarii romanesti, in sensul ca nu rezolva derapajele salariale sau cheltuirea fondurilor pentru Programele Nucleu fara a se obtine nici un rezultat (zvonuri cedibile spun ca exista INCD-uri care ai papat in 2019 milioane de lei, unele chiar 20-25 milioane, iar in rapoartele anuale prezentate spre aprobare la CCCDI au venit cu zero rezultate, adica nu numai zero lucrari publicate, ci zero barat indiferent de denumirea rezultatului conform definitiilor din OG 57). In schimb loveste crunt acele INCD-uri care chiar folosesc banii de la Nucleu sa produca rezultate, vizibilitate si sa se dezvolte investind in infrastructura. Asta pentru ca reducerea de fonduri s-a aplicat otova pentru toata lumea, fara sa se tina cont de rapoartele Progamelor Nucleu pe 2019. Este si o vina a CCCDI, dar si o vina a MEC (respectiv partea responsabila cu activitatea de cercetare), ca au fost de acord cu reducerea fondurilor pentru Nucleu, in primul rand, si in al doilea rand ca au aplicat reducerea la fel pentru toate INCD-urile, fara sa se uita la rezultate. Normal era ca rapoartele fara rezultate sau cu rezultate minore sa fie respinse, suma pentru 2020 diminuata la minimul prevazut in OG 57 rectificat iar excedentul obtinut in acest fel sa fie repartizat, pe de o parte, acelor INCD-uri care au produs rezultate, si pe de alta parte pentru suplimentarea bugetelor la competitiile PN3.

Sa fie clar, nu comentez plafonarea salariilor chit ca incalca acte normative in vigoare (HG 751/2017, nu stiu de cand un ordin de ministru este mai tare decat o hotarare de guvern; contractele colective de munca ale unora din INCD-uri, aprobate si inregistrate la ITM inclusiv cu grile de salarizare), introducandu-se astfel discriminare salariala intre cei platiti din Nucleu si cei platiti din proiecte PN3 (si fondurile Nucleu si cele pentru PN3 tot bani publici sunt orice ar zice unii si altii ca unele sunt obtinute netransparent, iar altele sunt optinute prin competitii cu o evaluare exemplara; asupra acestor aspecte voi reveni in alta interventie, dupa ce vada rezultatele la competitiile PED, PD si TE si listele de evaluatori, in orice caz, rapoartele vazute pana acum de la aplicantii din INCD-ul in care lucrez confirma faptul ca evaluarea nu este nici pe departe perfecta, cu aceleasi comentarii vagi care nu justifica in nici un fel punctajele acordate).

Ce ma supara cel mai tare si imi lasa un gust puternic amar este aplicarea otova a reducerii de 85 % la toate INCD-urile. Solicit in mod expres MEC si Secretarului de Stat pentru Cercetare sa faca publice pe site-ul http://www.research.gov.ro/ toate rapoartele Programelor Nucleu pe 2019. Daca rapoartele nu justifica fondurile alocate din pix pentru 2020, atunci conducerea cercetarii va trebui sa justifice cu subiect si predicat pentru ce da bani de Nucleu unor INCD-uri care au produs rezultate neglijabile in 2019. Si mai multe semne de intrebare apar cand se analizeaza procentul repartizat pentru transa 1 de finantare Nucleu (raportul in alocarea pentru transa 1 si suma estimata a se aloca pe intreg anul 2020). Se constata ca unele INCD-uri iau in transa 1 aproape 100 % (INOE, IBNA, INMA, INCSPMS, Delta Dunarii, IMNR si or mai fi si altele) iar altele iau 75-80 % (INFLPR, IFIN-HH, IMT, INCDTIM Cluj), ajugandu-se chiar la 60 % (IFT Iasi). Curat-murdar coane Fanica! Oare domnul Ciuparu a verificat corectitudinea sumelor sau le-a dat mai departe asa cum au venit ele „aranjate” de la Directia Politici si Programe CDI?

Revin din asupra masurailor recent adoptate. Dupa parerea mea, vor avea urmatoarele efecte:

  • In conditiile in care competitiile sunt tot mai rare, cu bugete mici si cu putine proiecte finantate, veniturile din cercetare ale INCD-urilor vor scade, ceea ce va duce la alocari Nuleu din ce in ce mai mici, pana se va ajunge la venituri insuficiente pentru a mentine infrastructura functionala si resursa umana. Vor urma plecari, in special ale tinerilor. In cele din urma se vor inchide. Nu se pot mentine institutii de cercetare performante cu astfel de finantari.
  • Reducerea otova a veniturilor pe Nucleu fara sa se tina cont de rezultatele produse va demotiva personalul de cercetare din acele INCD-uri care incearca sa produca rezultate. Pentru ce sa te zbati daca altii iau chiar mai multi bani fara sa faca nimic?
  • Discriminarea intre plata orei pe Nucleu si pe PN3 va induce tensiuni intre cercetatori, mai ales daca produc rezultate similare. Asta va deteriora atmosfera de lucru, facand aproape imposibil lucul in echipa, fiecare va trage doar pentru el (un individualism total pagubos mai ales pentru cercetarea experimentala).

Ce se intampla acum in cercetare este si o consecinta a degradarii continue a sistemului de educatie, la toate nivelele. Pana nu se introduce salarizare pe baza de performanta si in educatie, nu avem nici o sansa. Baietii destepti din fabricile de diplome, de stat sau private, isi vor vedea de treaba, se vor evalua intre ei si se vor acoperi cu tone de lucrari la jurnale de casa pentru a mima performanta in cercetare.

Distribuie acest articol

7 COMENTARII

    • La pensii ca sunt alegeri. Sii la Eli ca incep cercetarea. La restul o competite de 50 proiecte finantate cu rezultatele in noiembrie, o luna pentru contestatii si contractarea dupa aprobarea bugetului pe 2021.

  1. Stimate domnule Lucian Pintilie apreciez timpul si efortul de a analiza cercetarea din Ro. Dar sunteti boem si un strop naiv daca credeti ca cei din minister stau sa citeasca rapoartele INCD.–urilor. Acestia nici macar nu doresc o evaluare reala a cercetarii si institutelor, nu verifica nici daca site-urile acestor institute sunt actualizate, daca acolo exista rapoarte anuale, declaratii de interese si avere, cum se dau concursurile si se fac promovarile, care sunt realizarile reale si performante, cum sunt evaluate proiectele, cat de corect si transparent. Multe institute sunt in stare de semi insolventa, le pleaca cercetatorii dar putin le pasa. Poate daca UE ne ar da un infrigement pe acest domeniu s-ar mai face ceva.

    • Eu nu am gasit mai nimic de interes pe web-site-urile instituteleor respective. Asta, in cazul in care chiar contin ceva. Relevanta internationala?! Asa, „de exemplu”.

      Exista insa aparatura nefolosita si cheltuieli absolut exagerate – aminitie si pe Contributors.

      Am mai vorbit despre risipa extrordinara din „cercetarea” romaneasca. Din cand in cand, cate cineva inceraca sa demonstreze savant ca ratza impunge.

      Dupa parerea mea, s-a taiat prea putin. Sper sa fie continuata aceasta asanare, la modul cel mai drastic.

  2. Dincolo de acordul total cu analiza dvs., faptul ca „evaluarea nu este nici pe departe perfecta, cu aceleasi comentarii vagi care nu justifica in nici un fel punctajele acordate” poate fi mai mult decat completata cu date concrete privind incorectitudinea exacta a procesului de evaluare in cazul ultimei competitii PCE (2016) – e.g. http://tandem.nipne.ro/~dante/projects/PN2P3_43/Contestatie_PCE-2016-0115.pdf si http://tandem.nipne.ro/~dante/projects/PN2P3_43/Re_Contestatie%20PCE-2016-0115%20(Fizica.pdf . Mai grava este insa dovada obtinuta in final prin ordonanta DNA ( http://tandem.nipne.ro/~dante/projects/PN2P3_43/DNA_DP-570-P-2017.pdf ) ca absenta corectitudinii este politica de stat garantata de organismul suprem al legalitatii (Curtea Constitutionala a Romaniei) inca din 2012.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Lucian Pintilie
Lucian Pintilie
Lucian Pintilie este Director Stiintific al INCD Fizica Materialelor. Absolvent Facultatea de Fizica Bucuresti, promotia 1984; doctorat in Fizica, Institutul de Fizica Atomica Bucuresti (1995); cercetator stiintific gradul 1 din 2001; stagii de lucru la Institutul pentru Cresteri de Cristale, Berlin, Germania (2001-2002) si la Institutul Max Planck pentru Fizica Microstructurilor, Halle, Germania (2003-2007); bursier NATO la Universitatea Braga, Portugalia (2002-2003); Director General INCD Fizica Materialelor (2008-2013); sef de laborator la INCD Fizica Materialelor (2013-2016); Director Stiintific al INCD Fizica Materialelor (2016-prezent); mai multe proiecte nationale si international ca director sau responsabil de echipa de lucru (ex. FP7, grant PCCE-Idei Complexe, CEEX, Parteneriate, POC- G); membru de-a lungul timpului in diferite consilii, birouri si comisii consultative, de concurs, sau ale unor asociatii profesionale; spre 200 de publicatii in jurnale international, cu factor Hirsh 28 la momentul actual.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro