Home » Administratie »Analize »Asigurari Sociale » Citesti:

Indicele de corecție aplicabil pensiilor din anul 2020 amplifică ineficiența formulei de calcul a pensiei de stat

Bogdan Dumitrescu februarie 18, 2020 Administratie, Analize, Asigurari Sociale
54 comentarii 17,532 Vizualizari

Prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020, indicele de corecție aplicabil la ieșirea la pensie aferent anului curent s-a stabilit la o valoare de 1,41 comparativ cu 1,2 în anul anterior. Această majorare semnificativă, a cărei sursă o voi detalia mai jos, este de natură să amplifice major ineficiența formulei de calcul a pensiei de stat, cu implicații multiple asupra echității și asupra cheltuielilor bugetare.

Așa cum am arătat într-un articol anterior, introducerea în anul 2013 a indicelui de corecție în formula de calcul a pensiei de stat, deși a creat un avantaj tuturor celor care ies la pensie, a fost de natură să genereze inechități între pensionari cu punctaje identice, dar care s-au pensionat în ani diferiți. Prin felul în care este calculat indicele de corecție, la momentul pensionării fiecare punct de pensie este valorizat la nivelul a 41% din salariul mediu brut pe economie din urmă cu 2 ani, iar ulterior indexarea pensiilor aflate în plată este dependentă de majorarea punctului de pensie.

Valoarea de 1,41 pentru indicele de corecție din anul 2020 a fost determinată potrivit art. 170 din Legea 263/2010, acesta fiind egal cu 43,3% din salariul mediu brut la nivel de economie (în practică se ia salariul cu 2 ani în urmă, pentru 2020 referința este 2018) / valoarea curentă a punctului de pensie / (1+rata medie anuală a inflației pe anul 2011- respectiv 5,79%). Mai precis, 43,3% * 4357 RON / 1265 RON / 1,0579 = 1,41. Pentru anul 2019, nivelul de 1,2 s-a obținut astfel: 43,3% * 3223 RON / 1100 RON / 1,0579. Creșterea la 1,41 de la 1,2 este explicată de majorarea cu 35,2% a salariului mediu brut pe economie, care a depășit creșterea de 15% a punctului de pensie (1,41 / 1,2 = 1,175 = 1,352 / 1,15). Dar, majorarea salariului mediu brut în anul 2018 a fost afectată de transferul contribuțiilor de la angajator la angajat care a crescut artificial nivelul salariului brut. Dacă acest factor – care justifică circa 20% din creșterea de circa 35% a salariului brut – nu ar fi fost luat în considerare, indicele de corecție ar fi rămas la același nivel ca și în anul 2019. Trebuie menționat și faptul că, potrivit unui articol introdus în anul 2017 în Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, indicele de corecție nu poate să scadă de la un an la altul, așa cum ar rezulta din formulă în situația în care majorarea punctului de pensie dintr-un an ar fi mai mare decât cea a salariului mediu brut.

Pentru a ilustra starea de fapt și amplificarea ineficienței formulei curente de calcul considerăm un pensionar cu un punctaj mediu anual acumulat pe parcursul vieții active de 1 punct, care a ieșit la pensie în unul din anii din intervalul 2014-2020.

An Câștig salarial mediu brut Indice de corectie lege Valoare punct de pensie Valoare pensie inițială Pensie curentă (indexată cu creștere punct de pensie) Pensionar 2020 / Pensionar t % pensie inițială din salariul brut la T-2
2011 1980 732,8
2012 2063 732,8
2013 2163 762,1
2014 2328 1,07 790,7 846 1354 1,318 41%
2015 2555 1,07 830,2 888 1354 1,318 41%
2016 2815 1,09 871,7 950 1379 1,294 41%
2017 1 ian 3223 1,14 917,5 1046 1442 1,237 41%
2017 1 iulie 3223 1,14 1000 1140 1442 1,237 45%
2018 4357 1,15 1000 1150 1455 1,226 41%
2018 1 iulie 1,15 1100 1265 1455 1,226 45%
2019 1,2 1100 1320 1518 1,175 41%
2019 1 sept 1,2 1265 1518 1518 1,175 47%
2020 1 ian 1,41 1265 1784 1784 1,000 41%

Sursa: calcule proprii pe baza datelor INS, CNPP și CNSP

Se poate observa cum pensiile celor care s-au pensionat mai recent sunt mai ridicate comparativ cu ale celor care s-au pensionat mai demult, acest lucru fiind atribuibil formulei de calcul care implică faptul că determinarea inițială a pensiei se bazează pe salariul mediu brut de acum 2 ani în timp ce indexarea se realizează în funcție de majorarea punctului de pensie. Având în vedere faptul că salariile s-au majorat în ultimii ani mai rapid decât punctul de pensie rezultă diferențele din tabelul de mai sus. Însă, creșterea semnificativă a salariului brut din anul 2018, influențată și de transferul contribuțiilor de la angajator la angajat, a făcut ca ecarturile să se majoreze semnificativ. Dacă până anul trecut ecarturile dintre pensionari erau între 0-12%, acum se adaugă încă 17,5%, rezultând spre exemplu o pensie mai ridicată cu circa 32% pentru cineva care s-a pensionat în anul 2020 comparativ cu anul 2014 în condiții identice de punctaj.

Din analiza de mai sus rezultă câteva concluzii și implicații importante:

  1. Aplicarea mecanică a modalității de calcul a indicelui de corecție prevăzut la art. 170 din Legea 263/2010 – fără a elimina impactul asupra majorării salariului brut generat de transferul contribuțiilor de la angajator la angajat – amplifică semnificativ ineficiența formulei de calcul a pensiei. Astfel, cei care se pensionează în anul 2020 au o pensie mai ridicată cu 17,5% față de cei care s-au pensionat în anul 2019, în condiții identice de punctaj. Comparativ cu cei care s-au pensionat în anii precedenți, ecarturile sunt și mai ridicate.
  2. Imposibilitatea ca indicele de corecție să scadă de la un an la altul va face ca aceste ineficiențe să se perpetueze, urmând ca acestea să devină încă și mai mari în timp.
  3. În acest moment un punct de pensie este valorizat la pensionare cu 1265 RON *1,41 = 1784 RON.
  4. Așa cum am arătat într-o analiză anterioară, recalcularea în condițiile aplicării noii formule va conduce la o creștere resimțită de un pensionar egală cu (stagiul complet de cotizare/25) / indicele de corecție de care a beneficiat. Practic, pentru cei care ies la pensie începând cu anul 2020, recalcularea nu va mai aduce nimic în plus, pensia lor fiind deja superioară celei care ar rezulta prin recalculare.
  5. În anul 2020, cheltuielile bugetare suplimentare generate de această stare de fapt sunt atribuibile doar celor care ies la pensie în acest an, dar în timp, pe măsură ce această situație va afecta un număr în creștere de pensionari, efortul bugetar va deveni din ce în ce mai semnificativ.
  6. Amplificarea ineficienței formulei de calcul din acest an va complica semnificativ demersul de corectare a acesteia, eventual prin aplicarea unei noi formule de calcul. (vezi analiza anterioara)

Notă: Opiniile exprimate sunt opinii personale ale autorului şi nu implică instituţiile cu care acesta este asociat

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "54 comments" on this Article:

  1. lili spune:

    Corect!
    Diferente uriase la Pensie, EXCLUSIV din cazua acestui Indicede corectie, e cazul meu!
    M-am pensionat anticipat in Februarie 2013, imediat dupa punerea in aplicare a OUG 1/2013, care a introdus noua formula de calcul a Indicelui de corectie!
    Pentru 2013, indicele de corectie a fost stabilit la 1,06.
    In Martie 2015 m-am pensionat pentru Limita de varsta, 60 de Ani(30 de Ani e stagiul de cotizare), Indicele de corectie s-a MENTINUT(asa e Legea!), si conform Deciziei de pensionare, pe baza Legii 263/2010, am un Punctaj de 63,20263 puncte.
    Calculam:
    63,20263×1,06=66,9947puncte.
    66,9947:30=2.23315 puncte.
    Acesta e Punctajul final ce se ia in considerare la calculul cuantumului Pensiei mele AZI.
    La o valoare a Punctui de Pensie de 1265 Lei, Pensia mea Bruta e 2825 lei:
    1265×2,23351=2825 lei.
    Net, inseamna 2825-82=2743 Lei.

    Daca m-as fi pensionat in 2020, pentru Indicele de corectie de 1,41, refacem calculul:

    63,20263×1,41=89,1157 puncte.
    89,1157:30=2,9705 puncte.
    La o valoare a Punctului de pensie de AZI, de 1265 Lei, rezulta:
    1265×2,9705=3758Lei.
    NET inseamna 3758-176=3582 Lei.

    COCLUZIE: AZI, eu pierd 3582-2743=839 Lei.
    DACA in Septembrie 2020, Punctul de pensie va creste la 1775 lei, cu Indicele de corectie primit de 1,06 eu voi avea:
    2,23315×1775=3964 Lei
    NET inseamna: 3964-196=3768 Lei

    Cat as fi castigat cu Indicele de corectie 1,41 DACA la 1 Septembrie 2020, Punctul de pensie va fi 1775 Lei:
    1775×2,9705= 5273 Lei.
    NET ar insemna 5273-327=4949 Lei.
    PIERDEREA mea va fi uriasa: se va duce la: 4949 Lei – 3768 Lei= 1181 Lei!

    Intentionez sa ii trimit o scrisoare dnei Violeta Alexandru, Minsitrul Muncii, pe acest subiect pentru ca am auzit-o vorbind despre unele “inechitati” din Legea pensiilor care vor fi modificate, dar niciodata nu a mentionat-o pe aceasta legata de Indicele de corectie, care introduce ARBITRAR, fara legatura cu Veniturile care au stat la baza calculului Pensiilor, aceste inechitati INADMISIBILE si INEXPICABILE!
    PIXul unor politruci a introdus aceste inechitati!

    • Bogdan Dumitrescu Bogdan Dumitrescu spune:

      Calculele dvs sunt corecte. Atrag atentia insa si asupra unui alt lucru mentionat in articol: introducerea în anul 2013 a indicelui de corecție în formula de calcul a pensiei de stat a creat un avantaj tuturor celor care ies la pensie, dar avantajul creste in timp. Nu cunosc ratiunea pentru care acest indice a fost introdus.

      • Marcu Mircea spune:

        Domnule Bogdan Dumitrescu,
        La primul răspuns ați scris remarcabil: ”Nu cunosc ratiunea pentru care acest indice a fost introdus”.

        Nu cunosc nici eu rațiunea pentru care scrieți fără să cunoașteți și să stăpâniți datele problemei numite ”indicele de corecție”.
        Vă dau un indiciu: decizia CCR nr. 702/31.10.2019, publicată în MO nr. 96/10.02.2020. A apărut cu o săptămână înainte să scrieți prezentul articol și aveați posibilitatea să înțelegeți rațiunea cu pricina. De exemplu, la pct. 34 din motivarea deciziei se explică faptul că cei pensionați conform legii 263/2010 beneficiază de majorarea punctjului mediu anual, prin înmulțire cu indicele de corecție din anul pensionării pentru limita de vârstă. Asta deoarece punctajul lor se raportează la un stagiu complet de cotizare mai mare decât cei pensionați după legea anterioară (19/2000).

        Altfel zis, indicele de corecție compensează pierderea celor pensionați după legea 263/2000, dar asta nu înseamnă că cei pensionați anticipat sau cu pensie de invaliditate după legea veche merită să fie discriminați, adică să rămână cu punctajul dat de legea 19/2000 fără aceeași corecție.

        Pe scurt, decizia CCR pune capăt interpretărilor greșite adoptate până acum de instanțele judecătorești și Casele Județene de Pensii, în sensul că au refuzat – neconstituțional și abuziv – să admită (odată cu trecerea la pensia pt limita de varsta, după intrarea în vigoare a art. 170 din Legea 263/2010) aplicarea indicelui de corecție beneficiarilor pensiilor de invaliditate deschise sub Legea 19/2000. (eu consider că același raționament este valabil și pentru cei pensionați anticipat sub legea 19/2000, dar intrați la pensia pentru limită de vârstă sub Legea 263/2010; e vorba de aceeași discriminare privind raportarea la stagiul complet de cotizare diferit in functie de legea aplicată)

        Din câte cunosc, în prezent Casele Județene de Pensii au primit ordin inconștient de la Ministrul Muncii Violeta Alexandru să nu respecte deczia CCR 702/2019 și chiar să refuze înregistrarea cererilor pensionarilor nedreptățiți.

        La Romania TV, sambata seara, dintre toți așa-zișii specialiști (invitați de fapt pe post de habaniști) niciunul nu a răspuns unei intrebari adresate degeaba Andreei Crețulescu: solicitanta vroia să știe dacă decizia 702/2019 se aplică și pentru cei cu pensie anticipată sub legea 19/2000. Rețin exact datele persoanei respective: s-a pensionat anticipat în 2006 și a trecut la pensie pentru limită de vârstă în 2011. Intrebarea directă și simplă: are sau n-are dreptul la indicele de corecție corespunzător anului 2011? Eu zic că da, chiar dacă decizia CCR a stabilit această majorare constituțională cu indicele de corecție doar pentru beneficiarii pensiilor de invaliditate. Cum spunem, nici acestora din urmă nu li se recunoaște la Casele de Pensii dreptul statuat de CCR în decizia 702/2019.
        Statul de drept în Romania înseamnă lege aplicată la fără frecvență, după capul și toanele unei neavenite la Ministerul Muncii.

    • lili spune:

      @Bogdan Dumitrescu: “Nu cunosc ratiunea pentru care acest indice a fost introdus.”

      Daca imi aduc aminte, e vorba despre faptul ca vechea Lege a pensiilor nr 19/2001(inlocuita de Legea 263/2010) prevedea:
      “VALOAREA PUNCTULUI DE PENSIE
      Legea 19 /2000 Art. 80. – (1) Valoarea unui punct de pensie REPREZINTA cel puţin 45% din Salariul mediu BRUT lunar pe economie, prognozat pentru anul respectiv, şi se aprobă prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat. ”
      https://www.petitieonline.com/valoarea_unica_a_punctului_de_pensie_45_din_salariu_mediu_brut

      Cum, guvernantii NU au aplicat acest punct din Lege, iar Punctul de pensie NU a ajuns niciodata la 45% din salariul mediu brut lunar, la presiunea sindicalistilor si a pensionarilor, au introdus acest Indice de corectie in Legea 263/2010, el trebuia sa intre in aplicare o data cu Legea 263/2010, dar a fost prorogat pentru 1 Ianuarie 2013, cand au dat OUG 1/2013 care trebuia sa rezolve incurcatura:
      https://legislatiamuncii.manager.ro/a/8489/aplicarea-indicelui-de-corectie-s-a-prorogat-la-1-ianuarie-2013.html

      OUG1/2013 motiveaza(complicat, e-adevarat!) temeiul introducerii acestui Indice de corectie: harababura descrisa mai sus!
      http://www.dreptonline.ro/legislatie/oug_1_2013_modificare_sistem_unitar_pensii_publice.php

  2. lili spune:

    A-propos de OUG 79/2017 care a Transferat Contributiile la Angajat, aceasta Ordonanta a ajuns pe masa CCR(Avocatul poporului a REFUZAT sa o atace la CCR, desi Sindicatele au cerut!) urmand a fi discutata de CCR, dar CCR inca NU a luat-o in discutie, o tot amana!
    De ce?!
    Pentru ca, spun Avocati cunoscuti, e NECONSTITUTIONALA(e motivul pentru care Avocatul poporuilui a REFUZAT sa o atace la CCR!) si va da peste cap Siistemul de pensii!

    3 Decembrie 2019: “Revolta sindicaliștilor: De ce vor să protesteze la… CCR
    Reprezentanții BNS au anunțat că vor organiza miercuri dimineaţa un protest în faţa Curţii Constituţionale, nemulţumiţi că CCR nu a luat deocamdată în discuţie sesizările prin care se invocă excepţia de neconstituţionalitate în ceea ce priveşte OUG 79/2017, care vizează transferul de taxe de la angajator la angajat.

    Anunţul a fost făcut de către liderul BNS, Dumitru Costin, în cadrul reuniunii Consiliului Naţional Tripartit pentru Dialog Social, pe tema salariului minim, la care au fost prezenţi premierul Ludovic Orban şi ministrul Muncii, Violeta Alexandru.

    „Ţin să vă informez că de mâine dimineaţă Blocul Naţional Sindical se va afla în protest, în faţa Curţii Constituţionale a României. Reamintesc că în noiembrie 2017 Guvernul a adoptat această ordonanţă 79 care a bulversat efectiv piaţa muncii, mediul de afaceri, dar şi impactul asupra sistemului de securitate socială din România. Aşa cum spunea şi colegul meu, Bogdan Hossu, a distorsionat masiv inclusiv raportările de salarii brute pe care le facem la nivel european. De aici şi creşteri de astea spectaculoase, pe care unii comentează. Noi – patru din cinci confederaţii sindicale – la fel ca şi domniile voastre, am sesizat în noiembrie 2017 Avocatul Poporului. Avocatul Poporului de la vremea respectivă – genunchii cam moi… probabil şi presiunea politică asupra lui… – a refuzat să dea curs sesizării noastre”, a spus Costin, citat de Agerpres.
    El a menţionat că, în acest context, BNS a ales să deschidă procese în instanţă referitoare la cazuri concrete.”
    https://www.cotidianul.ro/revolta-sindicalistilor-de-ce-vor-sa-protesteze-la-ccr/

    Asa a ajuns OUG 79/2017 la CCR!

    INTREBARE: daca CCR va declara NECONSTITUTIONALA aceasta OUG 79/2017, cum sustin Avocatii, ce se va intampla cu Pensiile marite Anul asta cu Indicele de corectie 1,41?!

  3. ioan spune:

    Nu se poate sa fie o asemenea corectie! De-a lungul timpului variatia a fost de la 1,07 la 1,20 si hop la 1,41.Legea permite ca legiuitorul sa aprobe o valoare fixa dar in niciun caz asemenea enormitate. Eu vad ca daca acesti coeficienti de corectie raman a fi calculati in continuare, corectia trebuie sa fie facuta cu media aritmetica a tuturor coeficientilor de corectie de la aparitia legii pana in przent sau media aritmetica a ultimilor 5 ani. Am transmis aceasta propunere la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale. In 2011 m-am pensionat si coeficientul de corectie a fost 1,12, iar in 2012 si 2013 a fost 1,17.i

  4. Danila ioan spune:

    Buna ziua.
    Va rog sa ma lamuriti in legatura cu iesirea mea la pensie pentru limita de varsta, care a fost in luna martie 2019.
    De fapt, in anul 2014, eu am fost scos la pensie pentru invaliditate, cu drept de munca 4 ore. Bineinteles ca indicele de corectie a fost 1,07 pentru aceasta pensie. Dar, in anul 2019, luna martie, am iesit la pensie pentru limita de varsta dar, indicele de corectie a fost tot de 1,07. Eu nu cred ca este corect sa mi se aplice indicele de corectie mai mic, deoarece, acesta a fost de 1,2. In momentul calcularii pensiei, s-a aplicat in calculul acesteia, un salariu mediu din anul 2017, deci, mai mare decat 2014, atunci, nu era logic sa se ia in calcul si indicele de corectie pentru anul 2019 ? Totodata, stiu ca pensia de invaliditate se plateste din alta sursa financiara decat cea din asigurarile sociale.
    Va rog sa ma ajutati sa inteleg aceste neconcordante in calculul pensiei mele, si subliniez, nu s-au luat in calcul si veniturile peste salariu, care au fost impozitate si taxate impreuna cu salariul, in fiecare luna.

    • lili spune:

      @Danila Ioan: E corect, conform OUG 1/2013, Indicele de corectie se aplica o sigura data, la Inscrierea INITIALA la Pensie.
      Adica Indicele primit de dvs in 2014 RAMANE si pentru Decizia de pensionare pe Limita de varsta din 2019!
      Si eu sunt in aceeasi situatie, asa e legea, uite aici e OUG 1/2013 care la Art I, aliniatul 3, punctul (3) scrie:
      “(3) Indicele de corectie se aplica o SINGURA data, la inscrierea INITIALA la pensie.”

      http://www.dreptonline.ro/legislatie/oug_1_2013_modificare_sistem_unitar_pensii_publice.php

      Cat priveste pbservatiile dvs despre “logica’, sunt de acord ca aberatiile din aceasta OUG 1/2013 NU sunt logice!
      E ceea ce iese din PIXul unor politruci incompetenti!
      E Romania reala, servita de PSD pensionarilor!

      • Bogdan Dumitrescu Bogdan Dumitrescu spune:

        Potrivit legii, acest indice se aplica o singura data la iesirea la pensie, asa cum a raspuns si dna Lili.

  5. rettegi olga spune:

    multumesc domnule Bogdan Dumitrescu..Aflam astfel de incompetenta celor care ,, randuiesc ,,calcuarea pensiilor, lucru care nu se desafasoara sub semnul echitati si egalitatii in drepturi.Sunt dintr-o generatie de sacrificiu,,,, cum am fost numiti candva, am lucrat in conditii aproape inumane, (in sanatate, fiind asitenta medicala):m-am numit sora medicala cu liceu snitar, desii am terminat dupa liceu si baclaureat 3 ani de scoala tehnica, ,pe vrmea mea nu a existat liceu sanitar…iar astazi poti sa fii asisitenta medicala fara bacalaureat…, am lucrat pentru o zi libera in zile de duminici 16 ore (nu 12 !) sambata era zi de lucru normal, , fierbem seringile la fierbator electric sau pe aragaz, dupa ce am spalat acele una cate una, fara manusi, ca nu aveam de loc manusi de potectie. si alte materiale necesare… ingrijeam un tural de dupa masa si noaptea si 60-8o de bolnavi, in tura de dimineata rspundeam de 5-6 saloane cel putin, Daca am nascut un copil, am avut derptiul la 90 de ile de concediu de materniatate !!! platita cu 80% din salariul avut….cine aude nu crede… Bineinteles ca tebuie si in continuare sa avem si pensia mai mica, ca altii, cum vor muschii celor care ne randuiesc soarta in tara asta…TRIST !!!

  6. Marius spune:

    Credeam ca pensia se calculeaza simplu, punctul de pensie X nr puncte realizate. Foarte ciudat sa mai adaugi un coeficient, practic cei care au iesit la pensie acum 10 ani dar au muncit mai mult castiga mai putin.
    Imi puteti spune cum anume sa aplica ? Cei care au decizia emisa incepand cu ianuarie 2020 beneficiaza de indicele de 1.4 ?

  7. Lurci Liviu spune:

    Este o greseala foarte mare, este o nedreptate, care se pune in practica si face diferenta la valoarea pensiilor pentru oameni care ies la pensie cu acelasi punctaj dar in perioade diferite adica pana in decembrie 2019 si incepand cu ianuarie 2020. Problema mare este ca aceasta diferentiere rezulta prin folosirea indicelui de corectie calculat cu date gresite. Nimeni din cei care calculeaza indicele de corectie nu au tinut cont de cresterea artificiala a salariului mediu brut pe economie pentru anul 2018, an la care se raporteaza stabilirea indicelui de corectie pentru anul 2020. In 2018 au trecut contributiile de la angajator la angajat si au influentat cresterea salariului mediu brut pe economie cu aproximativ 24%.
    Consider ca trebuie gasita o modalitate de a se corecta aceasta gresala aceasta nedreptate.

    • Bogdan Dumitrescu Bogdan Dumitrescu spune:

      Singura varianta prin care se pot elimina problemele generate de indicele de corectie este abandonarea acestuia si trecerea la o noua formula de calcul mai eficienta.

  8. lili spune:

    @Ioan: Pentru 2020, Indicele de corectie comunicat de Casa Nationala de Pensii e 1,41!
    https://legestart.ro/casa-de-pensii-publicat-indicatorii-utilizati-2020-ce-pensii-vor-fi-impozitate/

  9. arady spune:

    in tari civilizate, universitarii, ca posesori ai cunoasterii, sint cei care ataca in instante anomalii practicate de stat, precum cea sesizata aici de dl. Dumitrescu

    in Romania, universitarii se sustrag in mod rusinos acestei obligatii de a sanctiona, prin instante, derapajele puse la cale de “luminatii” politicieni

    • lili spune:

      @arady: aceasta inechitate e cyunoscuta de politruci, Olguta si Dragnea au amintit-o in treacat, DAR nu s-au atins de ea, rezolvarea ei va da peste cap actualul Sistem de pensii IN PLATA, va imaginati ca o Schimbare a Legislatiei cu privire la acest Indice de corectie(adica a OUG 1/2013 si a celor ulterioare, ca sunt MULTE!) e bataie de cap intr-un Sistem oricum VARZA!!
      Modificarile repetate, de-a lungul anilor, care au favorizat o categorie sau alta de pensionari au facut VARZA in Sistemul de pensii si au creat tot felul de inechitati INADMISIBILE si INEXPLICABILE!
      Ma indoiesc eu ca le va rezolva PNL!
      Dl Ioan scrie mai sus ca a sesizat Ministerul muncii pe subiect si NIMIC!
      Subiectul nici macar NU e in discutie serioasa intre cei RESPONSABILI!

      • Petru spune:

        In noua lege a pensiilor (Legea 127/2019) nu mai apare notiunea de indice de corectie, deci nu puteti spune ca nimeni nu s-a gandit la aceasta inechitate. Olguta (“politrucul”) a popularizat la vremea dezbaterii legii si eliminarea acestui dezechilibru din actuala lege a pensiilor. Noua lege (127/2019) ar trebui sa intre in vigoare la 01.09.2021. Dar presupun ca nu va intra, cel putin nu in forma actuala, dupa cum preconizeaza actualul ministru al Muncii doamna Violeta.

      • lili spune:

        @Petru: Recititi, eu NU am spus ca Olguta si Dragnea NU s-au gandit la asta, am spus ca “aceasta inechitate e cyunoscuta de politruci, Olguta si Dragnea au amintit-o in treacat, DAR nu s-au atins de ea, rezolvarea ei va da peste cap actualul Sistem de pensii IN PLATA,”!
        De ce Olguta si Dragnea NU au REZOLVAT-O IMEDIAT?!
        De ce NU au inlocuit OUG 1/2013 care a introdus Indicele de corectie, lasand-o si permitand ca AZI, in Anul 2020 sa ajungem la Indice de corectie de 1,41?!(eu in Februarie 2013 am primit Indice de corectie de 1,06!)
        Asta am spus!
        Am spus ca NU au FACUT modificarea, desi Olguta si Dragnea au AMINTIT-o!
        De ce NU au actionat IMEDIAT, amanand-o pentru ANUL 2022!/?
        Un OUG nu puteau da, ei care au DAT in stanga si-n dreapta?!
        Se impotrivea careva in Parlament daca PSDragnea venea in procedura de urgenta(ca la Modificarea Codurilor penale in Comisia Ciordache!) sa modifice OUG 1/2013 si sa introduca acest VPR, pentru a ELIMINA astfel de inechitati si aberatii?!

  10. Pelcz Maria spune:

    buna ziua,
    intrebarea mea este; cine si ce poate face sa se indrepte aceasta anomalie.
    Dosar depus in 2 decembrie 2019, cu decizie emisa in 15 ianuarie 2020, sosita la destinatar pe 29.01.2020. Suma pierduta dintr-un indice de corectie care nu este altceva decat, asa zisa bagheta magica care indreapta lucrurile, este 412 lei, pentru cazul meu.
    Mi se pare normal sa ne luptam pentru drepturile noastre si cei care au emisa decizia dupa data intrarii in vigoare a indicelui nou sa fie reincadrati si nu numai ei.
    Rugam daca sunt persoane care stiu ce s-ar putea face sa ne sprijine.
    Cu multumiri.

    • lili spune:

      @Pelcz Maria: DREPTURILE de pensie curg incepand cu momenyul DEPUNERII Dosarului de pensionare!
      Evident ca la momentul Depunerii Dosarului, in 2 Decembrie 2019, dvs ati indeplinit Conditiile de pensionare(altfel, va respingeau Dosarul!) si asa ati primit Indicele de corectie din anul 2019!
      Decizia de pensionare vine mai tarziu, dureaza pana ce Casa de pensii va lucreaza Dosarul!(Legea spune ca maxim 45 de zile!)
      Pierderea pe care dvs ati calculat-o nu cred ca va mai putea fi recuperata si nici nu vad cum vor MODIFICA OUG 1/2013, ar insemna sa dea peste cap actualul Sistem de pensii in PLATA, ganditi-va ca ar trebui recalculate TOATE Pensiile incepand cu 2011, nu stiu cum le va pica Pensionarilor care ar pierde dupa modificarea OUG 1/2013…depinde cum se va modifica…
      Eu NU vad solutie care sa nu supere pe unii care ar pierde…
      Eu m-am pensionat incepand cu Februarie 2013, cu un Indice de corectie de 1,06!!

  11. Liviu B spune:

    Doamna Lili, ma adresez dumneavoastra pentru ca vad ca autorul articolului, altfel un om cu bune intentii, nu se oboseste sa raspunda cititorilor sai. Despre ce este vorba. Dupa cum sunt sigur ca stiti ( din exemplu dat pt. calculul pensiei personale, m-am convins) orice pensionar are in decizia de pensionare PUNCTAJUL TOTAL, care este cel real si care arata cel mai bine ( cel mai fidel) cat a CONTRIBUIT fiecare de-a lungul anilorpana la pensie. Unii chiar dupa pensionare. Prin urmare, ma intreb, si va intreb de ce autorii Legii 127/2019 si legiuitorul (Parlamentul) au dat o lege care se va aplica integral in viitor, adica din 2022 si nu odata cu intrarea ei in vigoare? Pana atunci se merge pe Valoarea Punctului de pensie si pe un Puncatj obtinut din punctajul total inmultit cu corectia corespunzatoare raportat la STAGIUL NECESAR de cotizare la data pensionarii. Pai nu era mai simplu sa renunte la aceste INECHITATI date de INDICELE DE CORECTIE dar si de stagiile diferite ( inechitabile dupa iesirea la pensie) in functie de barbat/femeie si anul nasterii, si sa fi folosit PUNCTAJUL TOTAL, iar inmultirea sa se faca CU VALOAREA DE REFERINTA VR= 1775/25=71 lei? pentru 1 septembrie 2020? Stiu! Unii ar primi mai mare pensie decat daca se pastreaza Valoarea Punctului de pensie de 1775 lei. Chiar d-voastra ati primi, in acest caz, de la 1 septembrie 2020 o Pensie ; 63,20263×71=4487 lei fata de 3964 lei din care vi se retine impozitul de 10% pentru suma ce depaseste 2000 lei. Puteau sa scada VR la 1575/25=63 lei. Pentru aceasta VR ati primit o pensie de 3982 lei, adica aproximativ aceeasi pensie pe care ati primi-o si-n cazul aplicarii. Sau puteau sa faca VR=1500/25=60 lei. Cu aceasta valoare nimeni n-ar lua o pensie mai mare decat cea cuvenita pe baza legii 217! Nu este necesar NICIO RECALUCULARE de punctaj! Toata lumea are PUNCTAJUL TOTAL. Nu trebuie niciun SOFT SPECIALIZAT. Se sterege o linie din program si se adauga NUMAR.TOTAL PUNCTE x VALOAREA DE REFERINTA. Nu mai trebuie sa fie norme de aplicare a legii! Nu mai trebuie sa fie angajati alti oameni la Casa de pensii, etc. De ce nu se face asa ?????? De ce au vrut s-o imbarligheze atat de rau? Zicea unul : Numai eu stiu programul de guvernare! Probabil si imbarligarea fara rost a acestor calcule tot numai el le stia. Daca cineva mai avea de adaugat punte de pensie putea s-o faca in continuare, daca n-a facut-o la momentul iesirii la pensie…

    • lili spune:

      @Liviu B. : Referitor la Valoarea de referinta din noua Lege a pensiilor facuta de Dragnea, sper ca nu va supar: MINCIUNILE lui Dragnea nu sunt de luat in seama!
      O poveste frumoasa de adormit pensionarii… suna cinic, dar eu asta cred.
      Prima intrebare: de ce PSD a planificat ca noua Lege a pensiilor, care DUBLA pensiile, se aplica din 2022?!
      Cand la final de 2020 urmeaza Alegerile parlamentare, de unde stia PSD ca va mai castiga alegerile?(altfel, cum sa o lasi altui Guvern, cand tu ai CASTIGAT alegerile cu aceasta promisiune?!)
      Cum e posibil in campanie sa promiti ca tu, PSD, DUBLEZI pensiile cand vei veni la guvernare, pentru ca apoi sa faci o Lege a pensiilor care se va aplica din 2022, adica Posibil DUPA ce vei pleca de la guvernare(mandatul e 2016-2020)!?
      Uitati-va la Programul de guvernare(188 pagini!) ca sa intelegeti ca PIXul lui Dragnea NU produce BANI!
      Minciunile alea prin care PSDragnea a promis ca face si drege din PIXul lui Dragnea nu sunt de luat in seama!
      https://partidulpromite.ro/category/promisiuni-electorale/partidul-social-democrat/

      http://www.cdep.ro/pdfs/guv201706/Program_de_Guvernare.pdf

      https://www.youtube.com/watch?v=o16xlQCuWM8

      Si asa ajung sa fiu perfect de acord cu dvs: De ce NU au introdus acea Valoare de Referinta(VR) de la inceput, IMEDIAT ce au publicat Legea in 2018, am fi scapat de toate aceste inechitati, de ce au preferat sa NU le bage in seama?!
      Si sa puna pe aceeasi simpla hartie ca Termen Anul 2022(peste 4 ANI!)!?
      Simplu: PIXul lui Dragnea NU produce BANI de Pensii!
      Au luat-o cu “taraita”, “sa dam putin la cele 5 Milioane de pensionari, care sa sprijine orice MASURI vom lua!”, adica atata CAT sa scape Dragnea de puscarie dand OUG 13, modificand Legile si Codurile penale!
      Ca doar nu credeti ca Dragnea a marit Pensiille PUBLICE murind de grija noastra, a pensionarilor(a-propos, de ce de grija locuitorilor din Teleormanul lui, printre cele mai sarace zone din UE, NU a murit deloc!)!
      Dovada ca totul a fost MINCIUNA pe hartie PSDista e ca desi, Economia “duduia”, in ultimii 3 Ani Romania s-a IMPRUMUTAT masiv, ca sa Plateasca Salarii si Pensii si Scadentele la Imprumuturle anterioare, asa cum anunta PUBLIC, de fiecare data, chiar Ministerul de Finante!
      Unde erau BANII din Economia ce “duduia”?!
      Minciuni, minciuni…
      Nu am crezut niciodata acele minciuni, singurele “realizari” ale Guvernelor Dragnea in cei 3 ANI au fost din PIXul lui Dragnea: Cresteri uriase la Salariile bugetarilor(si la salariile Parlamentarilor si Minsitrilor, care au EXPLODAT!) si Cresteri MICI la Pensiile publice, in rest #NIMIC: nici Autostrazile promise, nici Spitalele promise, nici Scolile moderne promise, nici Gradinitele moderne promsie, …#NIMIC PSDist!
      Uitati-va la Programul de guvernare si veti intelege!
      Iar masura Cresterii pensiilor la cat a pus Dragnea pe hartie, NU ar fi fost aplicata nici de PSD: in 2018, surse din Ministerul de Finante au spus ca Experti din Minister au avertizat ca aplicarea noii Legi a pensiilor NU e posibila, respectand un Deficit bugetar de maxim 3% si ca va arunca in aer Finantele Romaniei!
      DECI: Guvernul Dancila a fost avertizat!
      In situația în care în prezent Cheltuielile pentru salarii și pensii depășesc 80% din Totalul VENITURILOR Statului din taxe și impozite, viitorul e sumbru: în absența INVESTITIILOR din ultimii ani, rămînem țara drumurilor desfundate și a WC-urilor în aer liber in scolile de ev mediu.
      In opinia mea; noua Lege a pensiilor cu acel VR nu se va aplica, NU sunt banii necesari pentru o crestere brusca a pensiilor, Punctul de pensie NU va creste cu 40% din 1 Septembrie 2020(din acest motiv vrea PNL alegeri anticipate!), Cresterile la Pessii vor fi treptate iar PNL va face o noua Lege a pensiilor, care NU stiu CUM va rezolva toate aceste inechitati absolut INACCEPTABILE!
      Cred ca dl Dumitrescu nu v-a raspuns pentru ca raspunsul ar fi implicat POLITICA!
      Dansul a facut o Analiza tehnica, foarte corecta, fara vreo mentiune politica!
      Dumnealui spune: asa arata azi Sistemul public de pensii, cu acest Indice de corectie – asta e subiectul articolului!

    • Bogdan Dumitrescu Bogdan Dumitrescu spune:

      Sunt de acord cu ceea ce spuneti. In plus, se poate trece la noua formula si fara sa facem punctul de pensie 1775. Se poate face VPR = 1265 / 25 = 50,6 RON.

  12. Liviu B spune:

    P.S. Am scris ca nimeni n-ar lua mai MULT DECAT CEEA CE ar primi pe baza ledii 127/2019, dar sigur cei care au coeficienti de corectie mari, adica cei iesiti la PENSIE IN ULTIMII 5 ANI pierd. Dar oare este echitabil ca unul care se pensioneaza in 2020 sa ia mult mai mult decat unul pensionat inainte de 2015, desi cei doi au acelasi punctaj de penise, adica au contribuit – fiecare la perioada lui- cu aceeasi pondere din salariul avut?

  13. Gabriela Firea spune:

    Eu muncesc, tu muncesti. Amandoi 30 de ani de munca in acelasi post. Tu te pensionezi in 2015, eu in 2020. Indicele nu trebuie sa fie decat corectia celui care a iesit primul la pensie ca in 2020 sa aiba amandoi pensia egala.

  14. Liviu B spune:

    PS2. In aceste conditii, avand in vedere ca Salariui Mediu Brut este 5400 lei/luna, Contributia medie la CAS este 5400×0.25= 1350 lei/luna. Pentru cei aproximativ 6 milioane de angajati se aduna la Bugetul de pensii, intr-un an, un fond FP= 6 000 000x12x1350 =97 200 000 000 adica 97,2 miliarde lei. (DACA SE SI INCASEAZA DE CATRE ANAF!!!) Pentru cei 5 200 000 pensionari ( cu asistati sociali) pentru o pensie medie care nu poate fi mai mare decat 1400 lei/luna este necesara o SUMA=5 200 000x12x1400=87 360 000 000 lei adica 87, 36 miliarde de lei. Prin urmare NICIUN DEFICIT. Deficit pot sa para DE LA PENSII SPECIALE si eventual de la alte AJUTOARE SOCIALE.

  15. arady spune:

    ceea ce face dl Dumitrescu in articolul de fata este minimum pe care trebuie sa-l faca orice

    universitar de buna credinta: sa ofere maselor (nestiutoare) radiografia documentata a porcariilor

    impuse de politicieni, maselor; cum, in Romania, constructia juridica a rezervat doar catorva

    (avocatul “poporului”, …) – pe care, oricum, nu-i doare – dreptul de a ataca la CCR legi injuste

    impuse maselor, acestora nu le ramine decat sa protesteze – forta multimii, fata de nesimtirea,

    iresponsabilitatea politicienilor; revoltati-va ! protestati !

    daca politicienii-s stricati, daca justitia-i stricata, ce ramine de facut, afara de emigrare ?

  16. solo spune:

    Titlul corect al articolului ar trebui sa fie “Indicele de corecție aplicabil pensiilor din anul 2020 amplifică inechitatea introdusa de formula de calcul a pensiei de stat”

  17. MARIOARA spune:

    INTREBARE:Acest indice de corecție, 1,41 se aplică doar la cei care se pensionează în anul 2020, dar cei care adaugă un stagiu de cotizare, beneficiază de aceiași corecție pentru stagiul adăugat (respectiv anul 2019)? Logic ar fi, după părerea mea, să se aplice acestui stagiu aceiași corecție. Are cineva altă părere?

  18. lili spune:

    @Bogdan Dumitrescu; Corect, aveti dreptate, ar fi o metoda de a Elimina inechitatile, asa e, se poate trece la formula cu VPR, la o anumita Valoare(NU 75, e nesustenabil!), dar MULTI pensionari(exemplu, astia din 2020, cu Indicele de coretcie 1,41!) ar PIERDE!
    Credeti ca va avea Guvernul curajul sa o faca?
    NU am auzito-o deloc pe Ministresa de la Munca sa mentioneze si Indicele de corectie printre INECHITATILE descoperite de ea in cele cateva LunI!
    De ce credeti oare?!
    Mi-e greu sa cred ca nu o STIE sau ca nu o va lua in consideratie!

  19. lili spune:

    Daca mai exista careva care nu a inteles ca noua Lege a pensiilor promovata de PSDragnea e o minciuna, uite:
    “Mirajul triplării pensiilor.
    În ultimele zile, la ore de maximă audiență, atât liderul PSD, Liviu Dragnea, cât și premierul Viorica Dăncilă au povestit românilor cum vor revoluționa sistemul de pensii cu noua lege, care ar trebui să fie lansată în dezbatere publică luna următoare, astfel încât să fie adoptată până la sfârșitul anului.
    Mesajul de bază transmis: nu doar că nicio pensie nu va scădea, ci va fi mai mult decât o TRIPLARE a pensiilor.
    Când? Aproape 3 trei ani, în 2021.
    În ce condiții? Greu de spus, cu excepția uneia: PSD să rămână la putere și după alegerile din 2020.
    În Programul de guvernare prezentat după câștigarea alegerilor din decembrie 2016, coaliția PSD-ALDE s-a angajat să dubleze pensiile, până în octombrie 2020, doar prin majorarea punctului de pensie. De la 871,1 lei, cât era în decembrie 2016, la 1.775 lei în octombrie 2020. Acum, după 1 an și jumătate de guvernare, după „scamatoria” trecerii contribuțiilor și după ce au ciupit un pic din banii pentru Pilonul II (prin reducerea contribuției virate de la 5,1% la 3,75%), liderii coaliției și-au dat seama că pot și mai mult. Pot, pur și simplu, să vândă mirajul triplării pensiilor!
    Dar, nu oricum, ci cu împingerea termenului în 2021, adică după alegerile parlamentare din 2020.”
    https://www.digi24.ro/opinii/mirajul-triplarii-pensiilor-969708

  20. IULIA spune:

    Eu am iesit la pensie anticipata in oct.2008,iar in oct.2013 la pensie ptr
    limita de varsta,dar nu mi s-a calculat indice de corectie.
    Poate cineva sa-mi explice cineva de ce?
    Multumesc

  21. vali spune:

    pentru ca asa au stabilit politicienii.

  22. vali spune:

    pentru ca asa au stabilit politicienii. in situatia dvs sunt si eu acest indice de corectie s-a dat cu dedicatie celor care au lucrat la stat, la caldurica si desi punctajul lor total a fost impartit la 25 pentru femei si 30 pentru barbati rezultand un punctaj mai mare s-au gandit sa le mai dea si un spor la acest punctaj mai mare decat al dvs. care daca v-ati pensionat in 2013 puctajul total a fost impertit la30 asa functioneaza in Romania statul de drept!

  23. LARION VASILE spune:

    Casa Nationala de Pensii a facut precizari privind aplicarea Deciziei CCR 702/2019 si spune ca se revizuiesc pensiile de invaliditate.
    Intrebare :Se poate aplica indicele de corectie stabilit retroactiv la pensiile revizuite in prezent, cu aplicare de la 10.02.2020 sau ar trebui sa se revizuiasca acum si sa se aplice indicele pt viitor din 2020 adica 1.41?

  24. vali spune:

    cei care s-au pensionat anticipat inainte de 2011 nu primesc indice de corectie desi dreptul de pensie pentru limita de varsta s-a deschis dupa 2011. Nu este normal ca aceasta categorie de pensionari sa nu primeasca un indice de corectie la pensie deoarece si ei au fost afectati in sensul ca totalul punctelor realizate care de fapt reprezinta cu adevarat contributia a fot impartit la un numar mai mare de 28 ca urmare a cresterii perioadei de cotizare. Sunt insa pensionari care si-au depus dosarul de pensie dupa 2011 desi dreptul lor de pensie s-a deschis inainte de 2011 si totalul punctelor realizate s-a impartit in cazul femeilor la doar 25. Aceste persoane au beneficiat de un drept care nu li se cuvenea. Aceste persoane de regula provin din sectorul bugetar cocolositi de politicieni.

  25. Gabriela spune:

    Foarte corecte observațiile autorului articolului, dar oare chiar nu se cunoștea la nivelul ministerului de resort situația și daca da de ce nu s-a facut nimic in acest sens?, pentru ca inechitatea este mult prea mare – ganditi-va ce diferente vor fi daca se majoreaza punctul de pensie cu 40% pentru aceste pensii deja majorate “din pix” cu 41,1%.
    Ecartul va fi major asa ca adio pensie pe baza de contributivitate, este doar o lozinca purtata prin fata pensionarilor in scop electoral- as vrea sa vad masuri concrete nu vorbe de genul vom face , vom drege.

  26. Gabriela spune:

    Ceea ce este iarasi foarte adevarat este si ca ceea ce nu au luat în calcul actualii guvernanți atunci când au anunțat noua formulă de calcul este că majorarea salariului mediu brut în anul 2018 a fost afectată de transferul contribuțiilor de la angajator la angajat. Acesta a crescut artificial nivelul salariului brut. Acest factor, justificat cu circa 20% din creșterea de circa 35% a salariului brut, nu ar fi fost luat în considerare, indicele de corecție ar fi rămas la același nivel ca și în anul 2019. Creșterea semnificativă a salariului brut din anul 2018, influențată și de transferul contribuțiilor de la angajator la angajat, a făcut ca ecarturile să se majoreze semnificativ. Dacă până anul trecut ecarturile dintre pensionari erau între 0-12%, acum se adaugă încă 17,5%, rezultând spre exemplu o pensie mai ridicată cu circa 32% pentru cineva care s-a pensionat în anul 2020 comparativ cu anul 2014 în condiții identice de punctaj. Oare CCR nu a analizat toate aspectele sau nu a vrut cand a spus ca totul este perfect constitutional?

  27. Amet ghiulman spune:

    Indicele de corecție ar trebui aplicat, pt toate pensiile din anii precedenți. Nuuuu???? Corectezi și pensiile din urmă aducând în ian din fiecare ani, cu diferența dintre indicele de corecție actual, și indicele din anul precedent…. Și atunci nu vor mai fi discrepante între pensii pt aceeași muncă, aceeași perioada…. Logic… Dar nu au prevazut asta în lege…. Dar au prevazut în alta lege actualizarea la inflație și jumate din creșterea salariului mediu pe economie….. Pe care nu au mai aplicat o în 2018, 2019, 2020…… Și uite asa se fura din pensiile poporului de către hoții conducători,… Și votați ca prostii de noi pensionarii… Ce e de făcut????? Părerea mea e ca trebuie ieșit în stradă… Sper ca toți pensionarii sa înțeleagă asta…. SUNT FURAȚI…. NU E NICIO ACTUALIZARE A PENSIILOR DIN ANII PRECEDENȚI… au păcălit pensionarii cu mărirea punctului de pensi din sept 2018, sept 2919.seot 2020 ….cant corecțiile în mod corect trebuie aplicate din ian al fiecărui an…. Știți cât era numai jumate din creșterea salariului mediu pe economi în 2018????era peste 500 lei, adică 5.000.000 lei vechi … Plus inflația….. În fiecare ultimi 3 ani furt la greu…. Și corecția nu este deloc grea…. Bagi în programul de calcul al pensiilor, și ies pensii recalculate, automat…. Nu se mai face manual, cu creionul chimic ca pe vremuri…. Deci ac guvern să se grăbească să facă corecții…. Dacă nu, adio voturi… Și corecția trebuie data cu ian 2020…. Iar apoi creșterea punctului de pensie din sept e altceva.. Se va aplica și pensiilor din anul crt… Altfel discrepantele se măresc și mai mult…..

  28. Romica spune:

    Eu am iesit la pensie invaliditate grad III in 2001, si la limita de varsta in 2015. Mie mi s-a calculat indice de corectie sau nu? Cine poate sa ma lamureasca? Acum intru sau nu la recalculare?

  29. Maria spune:

    Am si eu o intrebare, poate cineva sa imi spuna care este temeiul legal prin care in calculul indicelui de corectie la pensie, 43,3% din venitul mediu brut pe anul anterior, inseamna / pentru anul 2020, cel din 2018 si nu cel din 2019?

  30. vasile spune:

    Nu mai trancaniti atata. Faceti ceva….strangeti semnaturi, aveti de unde si puneti de o modificare a legii. Am lucrat in forja de la 18 ani in conditii de neimaginat. Multi dintre voi ,care acum va plangeti, ati apucat ceva din timpurile mai bune cu salarii mai mari ,nu cu minim pe economie si de aici aveti punctaje de 3000 de lei .Daca vi s-ar fi dat 1,41 at fi avut acum peste 4000 de lei. Iata cat as avea eu daca as iesi cu acest indice de corectie.
    40:35=1,14285×1,41=1,61142×1265=2038 lei
    cu indicele de 1,06: 40/35=1,14285×1,06=1,21142×1265=1532
    Doamna Lili , care indice vi s-ar parea ca ar corecta mai bine pensia mea in raport cu a
    d-stra?. Va asigur ca in cele 40 de puncte sunt incluse 12 puncte aferente grupei 1 de munca. Fara ele as avea 28/35=0,8 x1,41=1,12800×1265=1426 ind. 1,41
    28/35=08×1,06=0,84800×1265=1072 ind.1,06
    Daca ar fi asimilata cu conditii speciale s-ar imparti la 25, la mine nu.
    Referitor la neaplicarea legii noi sau a vpr-ului “deindata” cum nici lui Iohanis nu ii place,
    si daca ati fi fost mai atenta la “minciunile” lui Dragnea care a explicat de mai multe ori si pe intelesul tuturor, ati fi inteles ca pentru dublarea si chiar triplarea punctului de pensie, avem nevoie de timp (4 ani) pentru consolidarea bugetului asigurarilor sociale a pensiilor si a P.I.B. De aceea au facut acesti “mincinosi” un calendar de crestere a pensiilor si salariilor pe care l-au respectat pana au venit “Preacinstitii” penelisti care au inghetat pensia minima. Pentru noi amaratii cu cateva puncte, acesti indicatori de corectie ne ajuta sa iesim putin la liman. E ura mare la cei cu puncte foarte multe ,la ei diferentele sunt mari.
    Va inteleg supararea. Trebuie facut ceva. Daca am suparat pe cineva , imi cer scuze! Am sa inchei cu o gluma. Au fost pesedistii si au luat pielea de pe noi, las’ ca vine penelistii si ne da pielea-napoi.

  31. Mihai Draghici spune:

    E total nedrept! Nu sunt pregatit in acest domeniu dar mi se parea corect ca acest indice sa fie luat in calcul numai pt punctajul aferent anului 2020, nu la cel general Noi, cei pensionati cu ani in urma suntem practic pacaliti la modul cel mai josnic posibil.

  32. Maria spune:

    CCR, se multumeste sa decida ca sintagma; indicele de corectie se aplica o singura data la inscrierea la pensie pentru limita de varsta in general si mai putin pentru trecerea de la pensie de invaliditate la limita de varsta.
    A luat pozitie favorabila doar in 2013 cand indicele aplicat pentru 2011, 2012 si 01-22 ianuarie 2013 a fost calculat 1.06 si a dat decizie sa se aplice pentru 2011 – 1.12% si pentru restul pana la 22.01.2013 – 1.17% si sa se recalculeze retroactiv.
    Din 23.01.2013 s-a revenit la 1.06%, care a crescut lent 1.07%, 1.09%, 1.12%, 1.17% in anul 2017 la 30.06.
    De la 01.07.2017 a coborat din nou sub si a fost calculat 1.05, cand iar a intervenit CCR si s-a dat derogare pentru tot anul 2017 sa fie 1.17%.
    Iar in acest an a intrecut cu mult asteptarile si este o batjocura, sa primeasca un pensionar cu 1 punctaj mediu inca 41 % din oficiu, aproape cat un om care a muncit toata viata pe salariu minim pe economie, ce vreti sa-mi spuneti ca cel din 2020 a muncit si cotizat pentru o norma si jumatate? Suntem FURATI CA IN CODRU!
    De acolo incepand pana azi s-a tot marit fara sa tina nimeni cont de impactul asupra celor neindreptatiti, pentru ca decidentii nostri stiu ca nu avem cai de atac decat prin tribunal si daca nu se pune in aplicare sentinta, trebuie sa apelam la CCR.
    Daca sentinta curtii s-ar fi respectat valoarea indicelui pe intervalul 2013 cand s-a introdus 1.17, nu trebuia se se mai modifice pana in 2019 cand a fost 1.20, pentru ca legea spune ca; daca indicele calculat este mai mic decat cel anterior se pastreaza valoarea celui din urma si nu se modifica.
    Pentru ca indicele mareste valoarea punctajului real al fiecaruia nu se mai ajunge la realitatea care ar trebui sa se intample; punctaj mediu egal, indiferent de data iesirii la pensie si locului unde depui dosarul sa fie cuantum egal la pensie
    Mi-as dori sa facem ceva, dar nefiind in specialitate ca pregatire astept si rog ca persoanele care ne pot sfatui sa o faca. Multumesc.

  33. Barbu vergil spune:

    Casa de pensie Slatina Olt dosarul de pensie din anul 1994.2000,prima pensie de boală din anul 2001.2008, reangajat, în uzină de aluminiu Slatina Olt dosarul din anul 2008.2017,de boală în pensie limita de virstra 62 ani virstra standard 65,redus din grup 1de, muncă depus în condițiile legii dosarele de înscriere la pensiei limita de virstra pe induce corecție am fost angajata din anul 1974 și 1980, in grup 2,de, muncă depus condițiilor de muncă deosebit 28 ani de muncă deosebit 13ani, grup 1, și 10, grup 2 de muncă și 15ani, cotizarea, la sănătate,



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Bogdan Dumitrescu


Bogdan Dumitrescu

Conferențiar universitar doctor, Departamentul de Monedă și Bănci, Facultatea de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori, Academia de Studii Economice din București, ... Citeste mai departe


Carte recomandata

Esential HotNews

E randul tau

Mai e un aspect, poate si mai grav. De fapt trei, daca ma gandesc mai bine. Primul, la concret, A...

de: MirceaM

la "Îmbogățiții de război"

Carti recomandate de Contributors.ro

DEMOCRAȚIA SUB ASEDIU ROMÂNIA ÎN CONTEXT REGIONAL

Carte recomandată de contributors.ro

Cauta articole

martie 2020
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Feb    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)