Stimate domnule Bostinaru,
Am participat saptamana trecuta la Eurosfat 2014, workshopul legat de regionalizare si fonduri europene, unde dumneavoastra ati fost invitat. Interesanta dezbatere, iar cei care au lipsit, pot vedea inregistrarea aici. Totusi, noi, cei care am facut parte din panelul expertilor, nu am fost multumiti de unele raspunsuri oferite de dumneavoastra si am fi dorit sa continuam dezbaterea on-line, insa nu s-a putut! Ca urmare, aceasta interpelare, este modalitatea noastra de a continua dialogul si dezbaterea inceputa acolo, este un follow-up al Eurosfatului!
Am decis sa va scriu aceste randuri, in momentul in care dumneavoastra nu ati mai raspuns la discutia care incepuse pe facebook, legata de nevoia de reforma administrativa a Romaniei si nevoia de planificare regionala a fondurilor europene. In urma postarii comentariului dumneavoastra de pe facebook, s-au strans multe argumente ale unor persoane care combateau ceea ce sustineati. Comentariul dumneavoastra il voi reda aici, pentru ca cititorii sa inteleaga continutul interpelarii:
“Este de domeniul evidenţei pentru oricine cunoaşte doar şi sumar funcţionarea instituţiilor Uniunii Europene şi a relaţiei dintre Comisia Europeană şi statele membre, faptul că orice decizie privitoare la AM-uri trebuie iniţial negociată şi agreată cu Comisia iar abia apoi trebuie să se deruleze procesele de auditare şi acreditare.
Guvernul Ponta negociase cu Comisia Europeană o formulă tranzitorie pentru a permite construirea autorităţilor de management la nivel regional şi apoi transferul competenţelor pe baza unui mecanism – repet – agreat pas cu pas de la faza de concept până la implementarea legislaţiei necesare cu Comisia Europeană. Orice ipoteză de transfer al unor fonduri europene la nivelul ADR-urilor este pur şi simplu imposibilă, câtă vreme nu s-au efectuat paşii menţionaţi mai sus.
Atacarea legii regionalizării la Curtea Constituţională, urmată de decizia Curţii, au blocat efectiv acest proiect. Mai mult, era imperativ ca România să înceapă pregătirile convenite cu Comisia Europeană înainte de 1 ianuarie 2014, dată la care a început noul cadru financiar multianual. Toate aceste modificări ar fi trebuit să se regăsească de asemenea în Acordul de Parteneriat şi ar fi avut impact asupra Codului de Conduită şi asupra Programelor Operaţionale. Blocarea la CCR a stopat toate aceste procese şi pentru acest lucru nu este de vină Guvernul Ponta, oricât de partizani am fi în poziţiile pe care le adoptăm.
Da, modelul polonez se pretează probabil cel mai bine ca sursă de inspiraţie pentru Reforma Regională din România, dar, sub rezerva că politicienii şi nu numai, trebuie să treacă de la vorbe la fapte sau să se abţină de la blocarea unui proiect fundamental pentru calitatea implementării Politicii de Coeziune în România(…)
De asemenea aş fi apreciat ca această dezbatere să o purtăm în cadrul evenimentului şi nu într-un schimb de mesaje pe Facebook.”
Eu am raspuns pe facebook, fara a mai primi un feedback de la dumneavoastra. Facebook e o platforma de socializare, unde va promovati ideile si unde faceti campanie electorala. Colegul meu federalist Horatiu, sustine ca la nivelul de PE și CE social-media este considerat un mijloc foarte bun de comunicare cu cetățeanul, și există un număr considerabil de Comisari si Membri ai Parlamentului European care apreciază dezbaterea în acest mediu ca o metoda buna de subsidiaritate. Dar se pare ca atitudinea dumneavoastra e mai degraba incremenita intr-un izolationism local, tipic parlamentului roman. Sau poate se trage de la culoarea rosie a partidului pe care il reprezentati?
Faceti parte din PSD, marele castigator al alegerilor din 2012! Si atunci de ce veniti in spatiul public cu declaratii ridicole, de partid aflat in opozitie: “politicienii şi nu numai, trebuie să treacă de la vorbe la fapte”, “era imperativ ca România să înceapă pregătirile convenite cu Comisia Europeană înainte de 1 ianuarie 2014” “Toate aceste modificări ar fi trebuit să se regăsească de asemenea în Acordul de Parteneriat”…”ar fi trebuit”, “era imperativ” “trebuie vorbe nu fapte”… Pai, de ce sunteti la guvernare, d-le Bostinaru?
In postarea dumneavoastra sustineti ca “Guvernul Ponta negociase cu Comisia Europeana…..”. Cand s-a intamplat acest lucru d-le Bostinaru? Cand au demarat negocierile guvernului Ponta pentru transferul unor atributii la ADR-uri? Din ce ati scris dumneavoastra, intelegem ca totul era pregatit pentru o planificare regionala a fondurilor europene, insa din cauza PDL, care a atacat legea descentralizarii la CCR, aceasta planificare nu a mai avut loc. Dosarul regionalizarii, din punctul meu de vedere, a fost o mimare a democratiei. Regionalizarea cu tot ce s-a făcut în 2013, ”dezbaterile” din teritoriu și activitatea CONREG de ”fundamentare a regionalizării” nu a fost altceva decât o campanie de manipulare a opiniei publice! Spun acest lucru pentru ca in timp ce presedintele PSD, d-l Ponta spunea ca legea 315/1998, cea cu regiunile de dezvoltare, trebuie modificata, eu primeam de la Comisia Europeana urmatorul raspuns: “Atât Reprezentanța Permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană, cât și Institutul Național de Statistică (INSSE) au informat Comisia în cadrul rundei de revizuire a NUTS din februarie 2013 că România nu va propune nicio modificare a actualei structuri a NUTS (NUTS 2010) pentru următoarea versiune (NUTS 2013), care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2015”
Cat despre blocarea proiectului legii de descentralizare, nu este vina PDL-ului ca expertii de la Ministerul Dezvoltarii Regionale au scris prost 4.000 de pagini! PDL-ul a speculat politic aceasta greseala. CCR a spus clar ca legea este neconstitutionala pentru că încălcă principiul autonomiei locale și regimul constituțional al proprietății. Nu este vina nimanui ca regionalizarea a fost gandita pe servetele prin restaurantele din Bucuresti de catre baronii locali!
La Eurosfat, cineva din sala, v-a explicat clar ca nu se poate discuta despre regionalizare decat in contextul unei guvernanțe multi-nivel reale, care la randul ei nu este posibila fara o reforma administrativa! Si asta in timp ce dumneavoastra sustineati ca reforma administrativa nu are nici o legatura cu regionalizarea!
Atunci cand v-am spus ca 1000 de unitati sunt in faliment, dumneavoastra ati replicat: “Si Chicago e in faliment!” Se pare ca nu ati discutat in ultimul timp cu seful dumneavoastra direct despre acest lucru, d-l Dragnea, poate gaseati o solutie. Dansul recunoaste ca sunt probleme si acum se cauta solutii; si din pacate se cauta solutii de carpeala! Problema insolventei unor administratii e mult mai grava, din pacate!
Un alt coleg de-al meu, v-a scris si el pe facebook, fara sa primeasca raspuns. El spunea ca un AM poate sa fie si o companie privata, in cazul in care are un sistem de management si control acreditat de Autoritatea de Audit si acceptat de Comisie. Si acest lucru vi l-am spus si eu dupa workshop!
Cat despre activitatea dumneavostra de pana acum in PE, eu unul v-am felicitat, mai ales cand ati fost raportor pe fondul de coeziune, unul din rapoartele vitale ale politicii regionale europene. Cu toate acestea, unele statistici aparute in aceasta saptamana nu va claseaza nici macar in top 10 europarlamentari romani ca activitate. In topul celor de la europeanul.org colega dumneavoastra Ticau e in fruntea PSD-istilor. Si daca sursa nu vi se pare de incredere, am cautat date despre activitatea dumneavoastra pe VoteWatch Europe. Tot pe la mijloc va clasati! Activitatea dumneavoastra in ultimii 5 ani de zile, la nivel cantitativ, va claseaza potrivit VoteWatch cel mai bine pe pozitia a 10-a la opinii, si cel mai slab pe pozitia 22 la intrebari si la rapoartele amendate. Asa se intampla cand sunteti mai concentrat pe aparitiile TV sau taskurile de partid, decat de activitatea din PE.
Cu toate acestea eu va doresc succes in campanie d-le Bostinaru!
Cu stima
Gratian Mihailescu
Nota redactiei: in urma articolului lui Gratian Mihailescu am primit pe adresa redactiei:
Raspunsul domnului Victor Boştinaru
Stimate domnule Mihăilescu,
Subliniez încă o dată respectul meu faţă de munca şi expertiza dumneavoastră dar şi deschiderea mea faţă de un dialog constructiv. Acestea fiind spuse, regret faptul că în cadrul dezbaterii Eurosfat, nu aţi reuşit decât să-mi repetaţi de trei ori într-un minut faptul că „România nu a adoptat nimic din modelul polonez”, deşi cofinanţarea în avans din resursa naţională introdusă de actualul guvern este conform acestui model, lucru pe care vi l-am precizat. În mesajul dvs. pe Facebook aţi ţinut să mă corectaţi asupra faptului că nu Chicago este oraşul falimentar, ci că este vorba de Detroit. Corecţia dvs. cu Detroit nu se susţine însă pentru că Chicago este pe lista oraşelor falimentare alături de Detroit, New York şi Los Angeles, cu „pension liabilities” în patru sectoare de bază pe anul 2012 de 27,5 miliarde de dolari.
Deşi nimeni nu contestă concluziile Expert Forum prezentate explicit în clipul pe care l-aţi menţionat, aţi prezentat trunchiat sau nu aţi prezentat deloc conţinutul dezbaterii şi răspunsurile concrete care au fost oferite în cadrul acestei dezbateri, de către trei reprezentanţi din trei partide diferite.
Cu toate aceste precizări, apelul la răbdare nu denotă respect nici pentru un subiect tratat cu o maximă seriozitate şi nici pentru comentariul dvs.
Sărind de la o chestiune la alta, asemenea mesajului dumneavoastră, ţin să vă amintesc că pe site-ul Votewatch.eu sunt nominalizat ca urmare a voturilor utilizatorilor acestui site pe poziţia 88 din cei 766 de eurodeputaţi. Aprecierile şi studiile privind activitatea eurodeputaţilor care privesc exclusiv valorile cantitative ale prestaţiei lor sunt în mod vădit lacunare şi nu vor reflecta niciodată, într-un mod fidel, importanţa activităţii acestora. Vă invit să parcurgeţi bilanţul meu de activitate pentru perioada 2009-2014 (http://victorbostinaru.ro/2014/04/bilantul-activitatii-din-parlamentul-european-2009-2014/) înainte de a mai trage alte concluzii în acest sens.
Victor Boştinaru
Membru al Parlamentului European
Tipul este europarlamentar ce ar putea el sa faca pentru ca executivul sa puna in aplicare aspectele administrative? Nu are nici o autoritate asupra executivului.
Daca un doctor vede pe strada un om care moare, inseamna ca nu trebuie sa intervina pentru ca nu e la spital sau in orele lui de lucru?
il comparam pe victor bostinaru cu eba, ca tot e la moda sa ii tragi o copita elenei, si cu monica macovei, ca tot e obsedat premierul de ea:
Parliamentary questions (PQs): vb 18; eba 94; mm 163
Motions for resolutions: vb 10; eba 276; mm 321
Speeches in the plenary: vb 51; eba 1341 (?); mm 483
Written declarations: vb 2; eba 2; mm 1
Reports amended: vb 49; eba 191; mm 204
Reports drafted: vb 1; eba 0; mm 40
Opinions: vb 3; eba 1; mm 1
ok, poate vede cineva vreo deosebire intre victor bostinaru si elena basescu? nu vad de ce i-as vota pe vreunul dintre ei. eba macar a avut decenta sa se retraga.
datele de mai sus sunt luate de pe site-ul recomandat de domnia sa, site-ul pe care domnia sa a fost votat parlamentarul cu numarul 88 din 766.
detaliile tehnice ale articolului m-au depasit. raspunsul lui victor bostinaru mi-a fost accesibil. cum ar spune seful domniei sale, „sunteti basisti”.
ws
„Cofinanţarea în avans din resursa naţională”, pe care o menţionează domnul Boştinaru, este o armă cu două tăişuri. Aceasta poate ajuta la iniţierea unor acţiuni practice de dezvoltare a comunităţilor locale, dar apar şi celebrii „baroni locali”, care doresc să aibă acces la cofinanţarea respectivă pentru a deturna apoi fondurile Uniunii Europene către companiile pe care le controlează şi deţin prin interpuşi. Concret, Uniunea Europeană promite că va finanţa un anumit proiect, autorităţile locale organizează în pripă o licitaţie „cu dedicaţie”, proiectul este adjudecat de compania fiului/fiicei primarului X, actele ajung la Bucureşti, iar prim-ministrul aprobă începerea proiectului contra unui comision plătit PSD-ului/PD-L-ului/PNL-ului/UDMR-ului etc. şi alocă bani de la bugetul de stat – în speranţa că Uniunea Europeană va deconta cheltuielile care urmează să fie făcute în avans de statul român. O schemă clară prin care Victor Ponta şi PSD-ul ajută firmele baronilor locali şi, în acest fel, se dezvoltă corupţia până la cele mai mici niveluri administrative din România.