joi, martie 28, 2024

Reforma CFR, casa de bilete și revistele porno

Plănuiam o călătorie de noapte de Arad și, pentru că se anunța gerul și pentru că vroiam să prind un loc sigur la vagonul de dormit, am mers bătrînește spre Agenția CFR din Str. Brezoianu nr 10. Spun „bătrînește” pentru că tinerește ar fi însemnat să cumpăr un bilet online, să fac poate o rezervare cu 10-20 zile mai devreme la preț redus ori, dacă nu, să-mi cumpăr tichetul direct din gară de la o mașină computerizată (opţiuni VisaCard, MasterCard, etc). Nu suntem însă la Geneva, Locarno sau Budapesta.

Îmi fac drum aşadar într-un Bucureşti sub ninsoare. Fulguie în cer, însă caldarîmul reflectă o anumită tristeţe. Lumea aleargă sub beculeţe luminoase, dar bucuria Naşterii Domnului nu poate fi anticipată. Cobor din bulevard, dau colţul străzii şi intru în sala spațioasă. Aer acru, becuri oarbe şi lume multă. Cu sărbătorile de iarnă prin preajmă, era firesc ca trenurile de cursă internă să aibă zeci de mușterii. Mă așez deci cuminte, îmi iau telefonul și rezolv ultimele mesaje SMS ale zilei. După zece minute, coada aproape se dublează – de la șapte-opt ajungem la zece-cincisprezece oameni. Pentru ei muncesc două doamne obosite, secondate de un decor dezolant. În spatele ghișeelor se vede un stand cu presă care vinde, între altele, cu reviste FHM cu coperta la vedere. „Crăciun în Bucovina”, dar şi fete dezbrăcate. Nu mai înţeleg nimic. Afară e frig, în buzunare bate vântul, colindele lui Hruşcă freamătă în gând şi totuşi cineva crede că imaginea glossy a revistelor porno poate consola clienții nemulţumiţi de managementul CFR…

Eu sunt grăbit, nemîncat, obosit după o zi grea în care am aniversat la Institut 21 ani de la căderea regimului Ceaușescu. Dar mă uit în jur și văd tabloul unei paralizii generalizate. Reflexele vechi n-au dispărut. Grija pentru cetăţean şi respectul pentru individ sunt străini acestor meleaguri. Deși 90% din bucureșteni au carduri bancare, nicio mașină automatizată nu-ți permite să grăbești procesul: CFR nu lucrează în circuit integrat.

Lentoarea este exasperantă. Mă rotesc puţin şi văd trei sau patru ghișee deschise, dar fără nici un client! Unii suferă, alţii se distrează. Patru-cinci doamne vesele stau de vorbă, se joacă la computer, mănîncă un corn sau se scarpină sub tîmple. E bine totuşi că nu se uită la telenovele sau meciuri de fotbal.

Îl rog pe colegul de coadă să-mi țină rândul și plec nedumerit în căutarea unei soluții: le rog pe doamnele de la secția internațional să „servească” şi mulţimea clienţilor de la bilete curse-interne. Sper în acest fel, şi nu sunt singurul care bombăneşte, că atmosfera s-ar putea depresuriza.

Doamnele mă privesc mirate, ca pe un apucat, şi refuză orice mişcare. „Staţi cuminte la coadă cuminte, ca toţi ceilalţi, pînă vă vine rândul!” La acest discurs pedagogic-infantilizant am replica pregătită: pot oare sta cinci persoane degeaba într-o sală CFR unde sunt alţi 25 de clienţi puşi sub ghilotina răbdării?

Sunt imediat trimis la şefa de tură. Intru să fac o plângere şi dau de-o doamnă uscăţivă care citea fiţuica RING (finanţată de social-democraţi?). Cu greu perturbată din lectură, şefa nu e preocupată de ce se petrece în sala călătorilor. Ridică din umeri şi-mi spune ca „fetele de la internaţional (cinci la număr, zero clienţi)” nu ştiu să taie bilete pentru intern. Transferul de competenţe e dificil. Am intrat în era specializărilor stricte, nanometrice.

Mai fac deci un pas în labirintul Agenţiei CFR-Brezoianu şi, cu indignarea crescîndă şi vocea tot mai greu controlată, dau de figura felină a şefei de agenţie. O tulbur şi pe dânsa înainte de încheierea programului (ora 17). Amplă, bine coafată, plictisită în faţa unui alt ecran de computer (aceste izvoare ale cronofagiei contemporane!), ochii şefei mă privesc cu dispreţ. Nu înţelege cum un client poate fi nemulţumit de serviciile statului. Îi spun că, până una alta, e obligată să servească clienţii, nu cafeluţa. Îmi spune că şi la bancă sunt cozi lungi. Îi amintesc că băncile sunt private şi că oricând am alternativa de-a schimba contractul, în timp ce Căile Ferate sunt pătite din banii noştri. Mă invită să ies afară şi cheamă un bodigard obosit să-mi potolească zelul. Debitul meu verbal e în creştere. Îmi cere să-i vorbesc frumos. Îi sugerez că nu cuvintele mele sunt ofensatoare, ci indolenţa şi, eventual, revistele porno puse în faţa tuturor (copii, adolescenţi, adulţi şi vârstnici).

Ies apoi din birou să-mi reiau locul la coadă. De la ghişeul curse-interne, o casieriţă fără nicio vină mă priveşte cu simpatie şi-mi cere 180 RON pentru un bilet de Arad. Mulţi din cei care au asistat la scenă mă privesc cu compasiune: „nu avem ce face domnu’, nu vă ambalaţi”. Cineva-mi spune că „dacă nu vă convine, atunci mergeţi în altă ţară”.

Aşa s-au primenit Căile Ferate Române înainte de Crăciun. Acelaşi CFR care pare să opereze în 2010 cu organigrama gândită în 1980. O companie falimentară înăuntrul căreia Ministrul în funcţie constată „jafuri”. O întreprindere cu cele mai proaste servicii de transporturi în toată Europa (y compris Rusia, unde trenurile sunt cunoscute prin punctualitate). O unitate economică subvenţionată, unde profitul se măsoară doar în proprietăţile nedeclarate şi maşinile luxoase ale şefilor de gară. Un CFR unde depourile de locomotive găzduiesc mai ales ploaia, ninsoarea şi rugina. O companie de stat unde achiziţiile se fac la preţuri mult mai mari decât preţurile de piaţă; unde controalele se desfăşoară în sistem mafiot; unde aparatul de conducere este supra-ponderal în raport cu orice criteriu de eficienţă (în 1990 un singur contabil calcula pe hârtie salariile a 1500 de angajaţi, în timp ce în 2010 sunt cincisprezece contabili care calculează pe computer salariile a 250 de angajaţi…), etc.

Concluzia? Monopolul ucide orice formă de imaginaţie, iniţiativă sau reacţie spontană, în context. Un amestec letal de nepăsare, prostie activă, acreală birocratică, dispreţ faţă de muncă, imaginaţie anchilozată şi asistenţialism cronic induce acelaşi rău social produs şi în anii totalitarismului. Să te revolţi? Rişti să fii cam singurul. (Doi tineri de 17-18 ani m-au luat de mînă să-mi spună că „ăsta e sistemul”). Apatie mioritică în plin postmodernism. Resemnare auto-indusă în faţa unei dezordini tentaculare, cu ramificaţii securistice. Conformism şi pasivitate civică în faţa unei nesimţiri cu rădăcini certe în epoca lui Nicolae Ceauşescu.

Poate că ne merităm soarta, atâta vreme cât nu ne vom cere dreptatea precum femeia din Biblie care-l fugăreşte pe judecător până îşi primeste partea cuvenită. Poporul are partea lui de vină.

Mai cred însă că oamenii politici care continuă să contemple România exclusiv din spatele geamului fumuriu al maşinei lor de serviciu nu-şi pot asuma cu adevărat rolul de reformatori. Trebuie să cobori regulat în pântecele Leviatanului postsocialist pentru a deveni un avocat informat al poporului furat şi batjocorit zi de zi şi ceas de ceas de nesimţirea unei culturi amorale şi etatiste.

Distribuie acest articol

51 COMENTARII

  1. „Eu sunt totuşi grăbit, nemîncat, obosit după o zi grea în care am aniversat la Institut 21 ani de la căderea regimului Ceaușescu”

    Nu-nteleg ce fel de aniversare a avut loc atita timp cit esti nemincat!? S-a terminat caviaru?
    Criticarea CFRului cred ca-i indreptatita, da trebe sa aratam si lucrurile pozitive din Ro, de ex. Institutul bugetar la care munciti d-vostra. Am auzit ca are o organizare exemplara si rezultate exceptionale.

    Vedeti ca se poate!?

    • Cand am fost asta-vara, la Bucuresti Nord, era un automat de bilete care functiona cu card. In mai putin de un minut aveam bilet pentru Brasov, ceva in jur de 50 de lei la clasa a II-a .

      Nu pomeniti nimic de acel automat.

      Apropos, RAT Brasov are deja 15 statii de unde biletul de calatorie urban se poate achizitiona de la un automat. Statiile sunt pilot, urmeaza extinderea retelei.

      Numai bine si incercati sa nu vedeti numai lucrurile rele.

      Mai bine ne povestiti de cum poti sa te dai pe net in timp ce esti in tren (pentru ca chiar poti).

  2. E interesant ce legatura au revistele porno cu restul problemei. Cine stie probabil cuvantul magic „porno” in titlu mareste interesul audientei. Realitatea trista e ca Romania devine din ce ce in ce mai porno. Saracia acuta i-a alungat pe cetatenii cu putere de munca (fizica sau intelectuala) spre alte meleaguri ramanand in tara numai batranii si copii. Dar asta nu e problema guvernantiilor. Cum nu e nici criza. Cui nu-i convine nu are decat sa plece. Ei se lupta cu fantomele comunismului – adevarata problema a Romaniei. Precis vanzatoarele de la CFR aveau ascuns in poseta carnetul rosu. Probabil au fost corupte cu ocazia integrarii fortate in organizatia totalitarista „Soimii Patriei”. Poate ca economia planificata a fost un sol fertil pe care au incoltit semintele coruptiei dar adevarata inflorire a acestia s-a petrecut in mod paradoxal la multi ani de la impuscarea lui Ceausescu. Cu cat Presedintele se lupta cu mai mare indarjire cu coruptia cu atat mai multe jeepuri si vilute noi apar.(In Bucuresti poti vedea mai multe masini scumpe pe metru patrat dacait in Viena- de ex) Ne-a promis reducerea cheltuielilor prin reducerea parlamentarilor. Problema acuta in timpul alegerilor. Se pare ca toata lumea a uitat de asta. Regiile de stat (cfr-renel-gaz etc) sunt structuri piramidale in care spaga se colecteaza de la baza spre varf. Controlorul de bilete(Nasul) ia banii de la calatori. Nu ia mult de la fiecare dar se aduna – pentru ca oricine stie ca nici un sfert din calatori nu iau bilet.
    In principiu nasul corupt ar trebui sa zboare din sistem la primul supracontrol. Dar el cotizeaza cu o buna parte din spaga la inspector si iese basma curata. La randul lui inspectorul nu e tinut in functie decat daca nu cotizeaza si el mai sus. Si asa dar din dar se face rai. Asa apar si banii milioane de euro pentru campania electorala. Pai cine s-ar fi gandit sa cotizeze bani grei la partidul unic doar asa de dragul luptei impotriva comunismului daca nu ar avea si el ceva de castigat….

  3. Stimate domnule Neamtu,

    In ciuda aprecierii pe care o am fata de dv., trebuie sa va mentionez faptul ca ganditi „batraneste”, iar CFR gandeste ceva mai ‘tinereste” decat dv. Nu zic ca serviciile prestate si de care ne-ati scris cu atata patos nu sunt strigatoare la cer, dar de vreun an de zile…SE POT CUMPARA BILETE CFR ONLINE, inclusiv la vagoanele de dormit. Intrati pe site-ul oficial http://www.cfrcalatori.ro si undeva in dreapta aveti sectiunea bilete online, sau mai bine intrati direct pe https://bilete.cfrcalatori.ro/vanzare/loginuser.aspx si rezolvati si mai rapid treaba. Va inregistrati ca user, selectati ulterior ruta si trenul, tipul de loc si platiti cu cardul. se poate dl. neamtu si merita ca inainte de a critica, sa mai prezentati si aspectele pozitive si mai ales sa nu vorbiti in necunostinta de cauza. Sa va mai dau si urmatorul citat, care mai contrazice o afirmatie a dv.? Cititi, va rog:

    „CFR Călători anunţă publicul călător că, începând cu 1 iunie 2010, se acordă reduceri între 5-13% pentru cumpărarea cu anticipaţie a biletelor de tren (bilet preţ întreg/ copil).

    Procentul de reducere se aplică la preţul biletului de călătorie şi la suplimentul de tren, în funcţie de perioada de anticipaţie a procurării biletului. Această reducere nu este valabilă la tariful de rezervare a locului şi la tariful de supliment de pat/cuşetă.

    Procentul de reducere aplicat la biletele de tren cumpărate cu anticipaţie:

    * 13 % reducere la cumpărarea cu anticipaţie peste 21 zile;
    * 10 % reducere la cumpărarea cu anticipaţie de 11 până la 20 de zile;
    * 5 % reducere la cumpărarea cu anticipaţie de la 6 până la 10 zile faţă de data călătoriei.

    Reducerile menţionate se aplică numai la emiterea electronică a legitimaţiilor de călătorie prin sistemele electronice de emitere (on-line, xSell) pentru bilet întreg şi bilet copil”

    Cu stima,
    Un iubitor de trenuri

    • De acord cu Alex. Vreau sa mai adaug ca FHM nu este o revista porno; Mihail Neamtu pare cam „pensionar” in materie de reviste.

    • bun ok sa zicem ca le merge site-ul, dar cu eficienta celor 5 doamne ce stau ce facem?
      pe ele nu trebuia oare cineva sa ledeie afara exact din 1 iunie 2010?

      • iar ne da Ardealul si banatul o lectie de civilizatie. Nu numai geografic sunt mult apropiate de Viena decat de Bucuresti.

        • Da, sigur… o calatorie Cluj-Oradea dureaza 2h30m, pt ca se misca in ritm de melc, asta ca sa admiram peisajul, nu? Se lauda cu sageata albastra, care nu sunt decat niste S-Bahn-uri , cu scaune total inconfortabile pt o calatorie asa de lunga. Iar in privinta curateniei, jale…

    • hahahahahahahhahahahaha …..cred ca esti unul dintre ,,marii iubitori ,,de tren de la ora 5 ….navetist cu experienta care are in sange arta negocierii cu seful de tren si cu ,,civilii,,sau poate un mic functionar pe la minister care are ,,scutire,, la bilet ……..mai lasa.ne mai nene cu operatiunile astea pe net la bugetari……..

    • Imi vine sa ucid cu sange rece dupa ce trec pe la sau folosesc serviciile urmatoarelor institutii (in ordinea descrescatoare a nervilor + frecventa ):

      RATB,
      POSTA,
      RATB,
      PRIMARIE – PREFECTURA,
      RATB,
      FISC,
      RATB,
      SPITALE DE STAT,
      RATB,
      CFR

      CFR este ultimul nu pentru ca nu ma agita. Ci pentru ca am experienta si caut sa nu merg mai niciodata in zile aglomerate ( inainte de sarbatori ). Dar am fost de doua ori acasa de Craciun cu trenul si la mare in plin sezon si chiar am stat vreo cateva ore la agentie sa cumpar bilete in aproximativ aceleasi conditii de mai sus. Ma regasesc intru totul in articolul de fata.
      Apropos, in tren mai servesc „cafeluta calda domnilor” ?

      @Alex vad ca povestea de mai sus a reusit doar sa te intrige ca se poate plati online si nu te-a convins de calitatea actuala a CFR ului.
      Imi place sa cred ca nu sunt un negativist dar la CFR si restul din lista de mai sus, daca faci o reclamatie, se sterge la cur cu ea un director comunist si plictisit.

    • Amice, si eu impartasesc aceiasi opinie, cu tine, legata de modernismul CFR, prin care a adus posibilitatea ca si calatorii sa castige ceva timp, prin cumpararea acestor bilete prin internet. Daca tot este sa vorbim de timp, cred ca am putea face o paralela, intre tehnica si om. Fac o paranteza si afirm ca eu sunt putin impotriva tehnicii, adica, a acelei tehnici care imi ia mie painea de la gura. Inchid paranteza si fac o constatare: tehnologia te trateaza cu respect, comparativ cu omul, pus in functia unui aparat oarecare.

      Facand introducerea, vreau sa las sa se inteleaga ca poate CFR nu s-a modernizat destul, pe aria aceasta, si ca, in loc a tine in functie 10 cucoane, cu responsabilitati discutabile, ar putea fi puse in functiune 5 aparate de eliberari de bilete, atat cu plata in numerar, cat si cu card electronic. Nu vreau sa fiu cinic, dar cand omul nu te trateaza cu respectul cuvenit, poate ca ar trebui inlocuit de masini, la fel cum se intampla in tarile civilizate din Europa. In Spania, de exemplu, unde locuiesc eu, exista doar un singur ghiseu, sau mai multe, in fiecare statie, in functie de marimea acesteia ca si nod feroviar, iar in rest sunt numai aparate electronice de eliberat bilete.

      Nu vreau raul nimanui, specific iarasi, dar cred ca atunci cand majoritatea acestor cucoane, de o probitate intelectuala si morala precara, vor constata ca drumul impotriva evolutiei, nu mai are izbanda, le va parea atat de rau incat orice parere de rau le va fi in zadar.

      Deci, prieteni, cand va mai confruntati cu astfel de probleme, faceti adrese scrise catre conducerea CFR, prin care sa solicitati aparate electronice de eliberat bilete, iar cand departamentele comerciale se vor confrunta cu atat de multe cereri pentru astfel de aparate, din locuri unde ei stiu ca personalul este „instruit”, isi vor pune singuri intrebarile la care asteptati voi raspunsuri, de genul: ce nu merge in acea gara?

      Iar cand postul acestor cucoane le va fi amenintat de catre tehnologie, vor astepta calatorii cu flori in usa garii. Poate sunt credul, dar eu sunt sigur ca mizeria este la baze, nu la varf, unde poate fi cel mai evidenta. Daca ar fi 100 de indrazneti care sa faca o mica demonstratie in fata sediului CFR, din orasul cu pricina, demonstratie prin care sa se ceara inlocuirea tuturor cucoanelor cu masini, fiti siguri ca lucrurile se vor schimba, cu oricare forma, dar in bine.

      Sa ne auzim de bine.

    • draga Alex. Iti inteleg vehementa in a promova reducerile re preturi le bilete, dar sa stii ca CFR-ul are niste „baieti destepti” care fac ca orice reducere de pret sa fie compensata de o crestere mascata a tarifelor. Exemplu:
      – probabil stii ca tarifele CFR au niste praguri de calcul infunctie de nr de km. Daca treci de 400 de km de ex, tariful se mareste cu cca 25%. Intre Bucuresti si Iasi sint 385 de km pe sosea, iar pe calea ferata sint 406 km (oare cinse poate sa masoare lungimea reala a caii ferate!?) Pina mai acum un an erau doar 400km si plateam un pret mai mic, acum, ca sa mareasca nr de km , „baietii destepti” de la CFR au facut ca unele trenuri spre Iasi sa faca niste km in plus merging pe o portiune de 2 ori (pina la Bucuresti – Mararesti si Mararesti-Iasi, unde pe motiv ca schimbul de locomotiva se face la Marasesti si nu la Tecuci (care ar fi mai facil) se fac cca 10km in plus, indeajuns ca sa se depaseasca pragul de tarifare de 400km.

      Inca un exemplu: In urma cu 1 an, trenul Bucuresti Iasi facea cca 7 ore (a facut chiar 5:30 la un moment dat), dar pt ca UE impune ca intirzierile sa fie reduse la maxim, ce au facut domnii de la CFR? Au marit durata calatoriei la 7 ore si 30 min, ca sa se incadreze si in cele mai mari intirzieri. Deci de la 5h 30 la 7h 30 sint 2 ore . Da, vor da vina pe infrastructura…. in care nu au investit de 20 de ani.

      Concluzia: cei multi si prosti platesc pretul. De ce? Pt ca nu are cine sa controleze CFR-ul si sa ii puna la punct.

    • Draga iubitorule de trenuri,
      Te rog a constanta ca pentru a cumpara bilete onile e mosai a fi de acod cu niste „termeni si conditii” pe care nu-i putem citi. Si, ptintre altele trebuie sa facem si-un drum pana la agenita agentie. Drum offline.

    • E vorba de pagina aia unde ca sa iti cumperi un amarat de bilet trebuie sa-ti dai adresa de acasa, codul numeric personal si te miri ce alte minuni (nu, numarul de la pantofi inca nu) DUPA CARE cu aceste date trebuie sa te duci SI la cel mai apropiat ghiseu CFR? E o bataie de joc, asta e cumpararea online de bilete la CFR.

  4. ce te complici nene? in tara asta se merge cu nashu chiar si la vagon dormit a-ntaia!
    paroldoneur, ca eu asa merg mereu, si mai si decontez… adica imi da nashu si bilete sa am de decont…
    dar daca mata te complici si-ti iei bilet, numa te’nervezi pe sistem. mai bine „fuck the system” si meri cu nashu unde ai treaba!

    • Voia sa fie sigur ca prinde loc la vagonul de dormit, de obicei in perioada sarbatorilor nu e neaparat sa gasesti. Si foloseste si dansul acest sistem, chiar ne-am intalnit acum o vreme intr-un vag de dormit care mergea spre Viena.

    • @Conu Leonida
      Din cauza unora ca tine, care nu au niciun fel de moralitate tara asta este asa cum este. Sunt sigur, ca asa cum dai spaga la nas, mai ai si alte locuri in care bagi mana in buzunar ca sa cinstesti pe cineva: ma gandesc ca ar putea fi medici, profesori, politisti, functionari la fisc etc. etc.
      Si iti mai spun ceva. Fiindca tu dai acei bani la nas si nu catre CFR, sa nu te miri ca si peste 10 ani, infrastructura va fi la fel, locomotivele vor fi la fel, vagoanele vor fi la fel, statiile vor arata la fel. Scuze, reformulez: TOATE ACESTEA VOR ARATA MAI RAU!!!
      Nu pot sa iti spun decat ca esti un nesimtit, care nu ajuti cu nimic la indreptarea acestei tari, din contra, o falimentezi mai mult.
      PS: nu m-ar mira sa aflu ca de fapt esti si un „asistat social nelegitim”

  5. Fiecare cu experienta lui. Asta vara cind am venit in Romania, am ajuns in Gara de Nord cu vreo cinci sase minute inainte de plecarea trenului. Am ajuns la sala cu case de bilete si peste tot erau cozi – nu mari dar suficiente sa nu mai prind trenul. Ma uitam in jur resemnat cind mi-a cazut privirea pe un automat de bilete.. Nu mi-a venit sa cred ochilor. Statea acolo stingher, nimeni nu-l baga in seama :) Eram convins ca nu o sa functioneze sau ca nu o sa-mi accepte cardul de credit strain etc. Am incercat totusi si nu mica mi-a fost mirarea cind in vreun minut (sau poate mai putin) am reusit sa-mi iau bilet de la automat.. Fuga la tren si l-am prins.
    Stau si ma intreb: o mai fi automatul ala pe acolo?

    • prietene ….tu ori ai venit cu aparatul tau ,fie ai gresit gara ………aaa esti sigura ca dupa ce ti-a dat biletul ai mai luat si cardul inapoi?….sau ma rog bani,bani mai aveai in cont? …atunci sau dupa ceva timp….?hahahahahahahhahahaha o fi bine in finlanda ,cu f mic ca suseava cu s mic …..

    • Da, automatul este acolo, este foarte uşor să cumperi bilete, l-am folosit şi eu acum o lună. Nu ştiu dacă vinde şi cu anticipaţie, însă.

    • nu mai tarziu decat luna trecuta am fost sa lichidez un credit BCR .Sa dau numele sucursalei? dr Felix. pe stanga erau 2 doamne angajate care faceau glume intre ele . in dreapta colega lor dadea in clocot de treaba . cand am intrebat daca ma pot servi dumnealor au spus ca nu au acces la datele din sistem la care avea colega lor. deci?
      si salariile doamnelor care stateau erau platite din dobanda creditului meu. si BCR nu mai este societate de stat.

  6. hahahahahahahahahha…dar ce aveti ma ?de pe ce planeta veniti ?hai ce dracu ca eu sunt deja obisnuit…ptr mine viata aici este minunata….voi stiti ca eu am castigat in instanta contestarea unei amenzi de circulatie?ca, desi am primit hot.jud.acasa si nu am fost la nici o infatisare(am dreptul asta)aia ma chemau la 200 de km ca sa platesc o taxa de 1 leu la primaria lor altfel nu era valabila hot.jud. la fisc….si stiti voi ca am rezolvato ca-n lumea civilizata?cu cerere catre directorul lor ca sa o solutioneze ei,ca doar sunt bugetari cu totii ce dracu…..bai ….nu va vine sa credeti am primit acasa o scrisoare de multumire de la fisc …ca cica am apelat la ei si ca am manifestat intelegere…oauuuuu….bai voi stiti ca,copilul meu este la o gradinita unde se manca si felul unu si felul 2 din aceeasi farfurie ,fara ca sa fie spalata si ca dupa o discutie,,,,,,civilizata ,,,,,,cu directoarea (ma rog si cu vreo 2 ,,badegarzi,,) au luat aia inca un set de farfurii…..si cate nu stiti voi fratilor……..e drept ca am 33 de ani si am albit ca dracu,dar macar am sa mor de un infarct in timpul unei discutii ,,civilizate,,cu reprezentantii statului asta de cacat…..aaaaa era sa uit am si firma ,din 2008 ,si am platit taxa ptr masina de 2 ori,dar mi-au dat banii inapoi,am mutat sediul firmei din CALARASI in BUCURESTI in …..atentie……8 luni……repede nu?dar suntem romani ce dracu….acum va spun sincer ca am si alternativa la criza…..am un pistol in dotare si,daca e nevoie,umblu dupa ala mic al lui PLACINTA….PAC-PAC si gata ….mancarea -mancare,cazarea-cazare(intretinere ioc)..totul gratis…ba si niste leisori cand ies ….e naspa ca nu ma tin astia cu familia ,dar decat sa murim de criza ,mai bine stam acolo cativa ani ….pana trece ……..asa ca dati dracu prostiile astea cu CFR..UL…viata este mult mai frumoasa si trebuie traita………..prefer la RAHOVA …….E MAI APROAPE DE AI MEI

  7. Esentialul, din pacate, l-ai pus doar intre paranteze, in loc sa-l pui ca titlu:
    Doi tineri de 17-18 ani m-au luat de mina sa-mi spuna ca „asta e sistemul”
    Abia asta e trist, cand tinerii se complac in cloaca in care se balacesc parintii lor. Foarte trist.
    Si fara alte cuvinte.

  8. M-am uitat acum la aplicatia de rezervare online a biletelor de la cfrcalatori.ro. Nu si-au batut capul cu user experience si alte fineturi. La versiunea in limba engleza nici macar nu au considerat necesar sa o dea la verificat cuiva care chiar stie englezeste: „If you are not agree with these terms,”.
    Intr.un cuvint, aplicatia are acelasi aspect vetust ca si cfr-ul.

  9. nu inteleg de ce biletele online nu sunt si pentru international – abia pe rutele astea lumea isi planifica din timp calatoria. ce sa-mi iau ?bilete la personalul adjud-ciceu-pascani? pfoai, pai cu reducerea lor economisesc de ma rup la un bilet de personal. asta da simt al afacerilor.

    plus chestia cu inregistrarea pe site, alooo, pai la compaiile aeriene iei bilet si faci check-in online fara nici o inregistrare pe site-ul lor.

  10. nu stiu cum e prin mareata capitala, dar in cj aveau cititor de card si desi erau doar 2 ghisee functionale pentru intern, din cele 4, cucoanele respective s-au mai schimbat la comportament si sunt mai putin acre

  11. Mi-a placut mica intepatura cu „fituica sponsorizata de social-democrati”! N-avea nici o legatura cu subiectul dar asta-i din categoria „nici un articol fara o critica la adresa opozitiei”! :P
    In rest, nimeni dupa ’90 n-a avut nici un interes sa restructureze CFR-ul, indiferent de partid a fost o vaca de muls prea buna ca sa fie eficientizat.

  12. Sigur, ca pentru tot ce e rău în Românica, şi pentru asta sunt de vină pesediştii, pentru că trase dumnealui concluzia, şefa citea Ring, fiţuică bănuit social-democrată. Cât de idiot puteţi fi, stimabile? De şase ani ţara asta e condusă de idolii tăi. Şi rezultatele se văd. Dar ca orice fanatizat ideologic, nu poţi accepta realitatea. Aşa că scuteşte-ne de lecţii de „normalitate” portocalie.

  13. Nu inteleg. Sunteti nemultumit, revoltat, dar totusi le-ati platit 180RON pentru un bilet de tren pana la Arad. Pai de ce?
    O fi avand CFR monopol la transportul pe cale ferata, dar nu la toate transporturile si un faliment cat mai grabnic ar lasa terenul liber pentru o firma de transport serioasa.
    Din pacate asa functioneaza toate autoritatile statului, asa ca tinerii aceia aveau dreptate: fie se limiteaza suveranitatea guvernului dambovitean prin acte ale Uniunii Europene fie va relocati Dvs.

    • serviciile CFR ar putea fi imbunatatite insa nu se doreste; bat pariu ca ai intuit cumva ideea: se doreste falimentarea CFR – vezi renuntarea la multe rute considerate neprofitabile, devenite rentabile in mana firmelor private de transport pe cai ferate

      p.s. FHM nu e P.O.R.N.O.!

  14. Dar la ProtectiaConsumatorului de ce nu va adresati? Ca daca doar ne plangem unii la altii nu se rezolva nimic. Si din pacate presa nu prea mai e a nu stiu cata putere in stat. Dar haideti sa facem lucrurile ca in lumea civilizata, nu-mi convine, depun o plangere: la sefa de tura, la sefa de sectie, la Protectia Consumatorului, etc. Cineva va trebui sa reactioneze la un moment dat.

  15. bravos naţiune! halal să-ţi fie!…
    pentru toţi cei care stau ca boii, mârâie, rumegă şi se bucură când le vine rândul.
    PROPUNERE: ce-ar fi ca acest site să coaguleze un ONG veritabil – apt să acţioneze legal şi (mai) eficient? căci, atât protecţia consumatorului, cât şi o anumită parte – minusculă, ce-i drept- a justiţiei sunt în măsură să-i mai deranjeze pe unii şi chiar să-i mai despăgubească pe ceilalţi. ce ziceţi, fraţi contribuabili, ne organizăm?

  16. In debutul articolului … corect este Locarno, si nu Lucarno… poate vroiati sa spuneti Lugano, oras situat de asemenea in Ticino, Elvetia…nu stiu, ma intrebam…

  17. Se vede treaba ca nu cunoasteti prea bine statutul unei agentii de voiaj…. si nici cat se lupta oamenii astia sa reziste in astfel de vremuri.
    Si nici nu cunoasteti faptul ca „cucoanele „astea din agentia de voiaj fac multe lucruri pentru care tinereii zilelor noastre ar cere bani….multi bani.

    • Banuiesc ca acele cucoane fac planuri pentru rachete cosmice. sau nu, fac design-ul ultimului telefon inteligent. Sau cauta leacul pentru Sida. Ca altfel nu prea inteleg ce anume fac acele cucoane ce lucreaza la agentiile de voiaj CFR, lucruri pentru care „tinereii” ar cere o gramada de bani..

      Serios vorbind, cam cati ani de pregatire iti trebuie ca sa lucrezi acolo? Eu vad ca au urmatoarele servicii:
      bilete de tren pe rutele interne şi internaţionale
      bilete de avion şi autocar
      rezervări hoteliere
      pachete turistice
      asigurări medicale

      Fara suparare, cam orice operator care lucreaza in orice agentie turistica mai rasarita face cam acelasi lucruri. Si ceva imi spune ca nu ii scalda cineva in bani pentru asta.

  18. Bun articolul.
    Mi-a amintit ca trebuie sa cumpar si eu bilet pentru sarbatori asa ca am incercat varianta modernista : ONLINE .

    Dupa telefon la suport am reusit , si surprinzator nu mai tb decat sa mergi cu numarul biletului la tren.

    Ca minus enorm: nu functioneaza cu Google chrome . Adica un site al unei companii monopol national nu functioneaza cu un browser ce are peste 10% cota de piata in ro . Este incredibil .

    Ca minus major : nimeni nu s-a gandit la partea de usability , este atat de neprietenos incat ar putea concura la cel mai mizerabil site al anului. Sunt convins ca cei care l-au dezvoltat au luat sume enorme pentru monstruozitatea aceasta ( ma refer la aspect si modul de interactionare cu un utilizator care vrea sa dea bani sa cumpere bilete )

    Asadar pentru informarea cititorilor : incercati cu internet explorer sa rezervati daca vreti sa reusiti. Poate merge si cu firefox , dar nu baga nimeni mana in foc pt asta :D

  19. Ce mi se pare cu adevarat jenant pentru CFR este pretul imens pentru biletele de tren.
    Ca un exemplu simplu:

    IC MIHAI EMINESCU 551 561 (trenuri „moderne”) ruata BUCURESTI-IASI
    Km: 406 durata 6h51′ stationare:26′ de unde rezulta viteza medie: 63.084Km/h
    O viteza buna! Omenirea inca nu e pregatita pentru viteza aceasta de deplasare. In istoria omenirii a existat un moment in care aceasta viteza putea fi conceputa, undeva intre:
    48 kmh Stephenson’s Rocket Steam United Kingdom 1830
    96.6 kmh Boston and Maine Railroad Antelope Steam United States 1848
    Si partea cea mai interesanta de-abia acum urmeaza : 90,10 RON la clasa a-II-a !!!!!!!!!!
    adica ~ 21 EUR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Recent am calatorit la clasa 2 pe ruta Koln – Bruxelles cu trenul: THA 9460 aproape 2h distanta e mai mare, oricum circula cu peste 200km/h si pretul este 29 EUR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Cum e posibil asa ceva ?
    Dragi iubitori ai CRF = Carutele Ferate Romane, voi in ce gasiti bucuria calatoriei cu trenul ?
    10h Cluj – Iasi intr-un tren de „ultima generatie”, aspect retro, denumit cu simpatie de catre calatori: Foamea, anul ultimei revizii: – (nu cred ca a avut parte de asa ceva).
    Exemplele ar putea continua, asa ca in toata dezbaterea de aici nu vad nicaieri „partile bune”.
    Din punctul meu de vedere ar trebui desfiintate toate trenurile si inlocuite cu sanii sau trasuri in functie de anotimp.

  20. Dl. Mihail Neamtu este platit cu un salariu din banii luati noua din impozite, sta pe un post de director unde nu are competenta. Conform Alinei Mungiu Pippidi, care a publicat-o in ziarul Romania Libera (mai „libera” decat este acest site, se pare), intra in categoria „teologi fripturişti care munciseră în campania electorală de genul lui Mihai Neamţu si au fost angajaţi la stat pe post de istorici”. Este adevarat sau nu? Ce probleme de limbaj gasiti aici, ca sa cenzurati toate interventiile de pana acum? Este adevarat sau nu ca Mihail Neamtu a inventat sintagma „basescofobie”? Da sau nu? A fost un fervent sustinator al PDL, precum si un satelit care a gravitat asiduu pe langa Vladimir Tismaneanu. Ce am vrut sa arat este doar pozitia de impostura in care se afla dl. M. Neamtu, care, desi este angajat la stat intr-un institut de istorie, fara sa aiba competentele necesare (dumnealui fiind teolog), critica un CFR care putea fi reformat in atatia ani de partidul care a guvernat tara si pe care domnia sa se sustine.
    V-a deranjat termenul de „sinecurist”? Daca il cautati in DEX, o sa va dati seama ca nu are legatura nici cu securitatea, nici cu alte obiceiuri pidosnice. Am mai aratat ca a scris acest articol fara sa faca nici cea mai mica cercetare, in mod impresionist, pentru ca i s-a aratat ca exista si posibilitatea de a cumpara bilete de pe internet. Acest fapt este o constanta a autorului, care practica o cercetare „dupa ureche”, sau lautareasca, alegeti dvs. termenul. Acum e bine? Poate sa treaca?

    • Confirm si eu, ca si atitia cititori, calitatea proasta, adesea inacceptabila, a serviciilor oferite de CFR. Amuzante mi se par cele doua atacuri la persoana care nu ating deloc punctele sesizate in articolul. Cit despre competentele autorului, citez din prof. Vladimir Tismaneanu : „Directorul stiintific al IICCMER, dl Mihail Neamtu, are la numai 32 de ani cinci carti de autor si alte doua volume ample co-editate (unul integral in limbi de circulatie internationala iar altul premiat). Desi a scris despre comunism si utopie, despre dizidenta culturala in anii 80, despre curentele literare anticomuniste din America postbelica, despre dilemele etice ale postcomunismului ori despre complicata relatie intre religie si politica (inclusiv cu referire fosta Securitate), el e tratat de amatori ca un… amator neavenit. Doctor al Universitatii din Londra, specialist in istoria ideilor (a se citi cartea Povara libertatii aparuta in 2009 la Polirom), dl Neamtu e insultat doar pentru ca ramine el insusi. Nu stiinta de carte, inteligenta, mobilitatea intelectuala si seriozitatea caracterului par sa conteze. Sunt preferate atacurile ad personam, uneori amenintarile ad baculum si mai ales amalgamarea criteriilor de judecata, confuzia planurilor. Domina mai ales procesele de intentie: acolo unde unii au functionat cu agende intelectuale modeste dar sustinuti de bugete copioase si nestingheriti de presa ori controale financiare, altii primesc un verdict a priori, fara sa fie lasati macar citeva luni sa-si dea masura.”
      http://tismaneanu.wordpress.com/2010/03/09/ce-este-si-de-ce-cercetam-memoria-comunismului/

  21. STIMATI CITITORI,

    Referitor la comentariile aduse de d-nul Mihail Neamtu serviciilor oferite de Agentia de Voiaj CFR nr.1 Bucuresti, va precizam urmatoarele:
    • In data de 16.12.2010, in jurul orei 17.00 , s-a prezentat in agentie d-nul Mihail Neamtu s-a asezat la ghiseul nr . 8 , trafic local, deservit de casier CF Popescu Elisabeta, ghiseu la care se mai aflau aproximativ 4 persoane .
    • D-nul Neamtu, foarte recalcitrant, solicita d-nei sef tura Chivu Maria, ce se gasea in acel moment in spatele ghiseelor de trafic local , infiintarea a inca unui ghiseu care sa preia calatorii ce asteptau. D-na sef tura ii comunica acestuia ca emiterea legitimatiilor se efectueaza rapid si ca nu se poate infiinta din lipsa de personal .
    • Acesta nu se multumeste cu expicatiile date si paraseste randul la care se afla, intra in biroul sefei de tura, unde in acel moment se intorsese si aceasta, continuand pe acelasi ton de nemultumire si folosind expresii jignitoare la adresa personalului .
    • Intre timp, auzind tipetele d-nului Mihail Neamtu, intervine si d-nul Iordache Gheorghe, agentul de paza, care ii atrage atentia d-nului Neamtu Mihail sa vorbeasca cuviincios, sa nu perturbe linistea celorlalti calatori .
    • Eu, personal, i-am explicat ca d-na casier CF Gavan Rodica, de la trafic international, nu este autorizata sa emita legitimatii in trafic intern si l-am rugat sa mearga la ghiseu deoarece ii trecuse randul .
    • Atunci d-nul Neamtu a fost si mai violent in modul de exprimare si ne-a adresat in continuare expresii de genul “cine ne patroneaza, psd-istii, pn-listii “ , “ca frecam menta“, “nesimtite”, precum si altele injurii si jigniri ce nu pot fi reproduce. Intr-un final, a mers la ghiseu si si-a procurat legitimatia de calatorie, dupa care a deschis usa biroului sef tura si ne-a adresat alte injurii .
    • Deasemeni, va aducem la cunostinta ca in Agentia de Voiaj CFR nr. 1 Bucuresti in program, in tura de dupa amiaza aveam de serviciu urmatorul personal :
    – trafic local : Casier CF Popescu Elisabeta
    Casier CF Mitroi Lidia
    Informator calatori Berki Lucretia
    – trafic international : Casier CF Gavan Rodica
    – activitati conexe : Informator calatori Danila Florica
    – Sef tura Chivu Maria
    • Legat de faptul ca am fost acuzati ca promovam “reviste porno”, va aducem la cunostinta ca in prezent din cele 84 de titluri de reviste, aflate in cele 2 standuri din spatele ghiseelor, nu avem nicio revista porno, iar una din revistele la care d-nul Neamtu face referire este revista FHM, revista care nu are nicio informatie de natura pornografica. Revistele si ziarele aflate in acel moment in vanzare sunt publicatii care se afla in orice punct de distributie a presei, respectiv in gari, aeroporturi, supermarketuri, etc.
    • Mentionam ca personalul unitatii este atent selectat si receptibil la solicitarile clientului.
    • Speram in continuare ca cititorii sa apeleze cu incredere la serviciile oferite de agentia de voiaj CFR.

    SEF AGENTIE ,
    FLORICA SCARLAT

    • Stimata doamna Scarlat,

      Apreciez efortul dvs. de-a repara situatia. Daca dvs. sunteti persoana pe care am intilnit-o la capatul labirintului de usi din Agentia CFR-Brezoianu, le pot confirma cititorilor ca dvs. n-ati asistat la nici un minut din scena descrisa in articolul meu. Nu aveti statut de martor, ci doar de informator. Ieri nu am sesizat din partea dvs. nici cel mai mic efort de remediere a situatiei: indolenta pe care o descriu in text este confirmata si de alti cititori cu aceeasi experienta in unitatile CFR. CFR datoreaza asadar un raspuns la alti citiva zeci de clienti nemultumiti care s-au exprimat pe forumul Contributors.Ro.

      Acum cite ceva despre exactitate: dvs. numarati oamenii din rind precum Ghita Pristanda steagurile in piesa lui Caragiale. Nu erau patru persoane asezate la rind, ci zece-cincisprezece de fiecare rind – in total circa 30 de persoane. Numarul de persoane care ofereau servicii pentru 30 de persoane era de doua angajate CFR (pe care le compatimesc pentru volumul de munca). Numarul de persoane care stateau in agentia CFR la momentul incidentului era de sapte (folosesc o matematica euclidiana).

      Linistea calatorilor era deja perturbata: n-am fost singurul care si-a exprimat nelinistea, desi am fost singurul care si-a parasit rindul pentru a face o plingere (fara rezultat). N-am folosit cuvinte injurioase – expresia „a freca menta” tine de argou, nu de zona „ireproductibila”. Vinzarea revistei FHM la ghiseele CFR ar putea insa ridica semne de intrebare cu privire la competentele personalului dvs. Cum puteti vinde reviste sexy, dar nu puteti in schim elibera bilete de calatorie pentru TOATE cursele solicitate de client? Cum se justifica faptul ca doamna care citea revista „Ring” nu se putea deranja pentru da bilete intr-un context de supraaglomerare? Dar doamna care isi lua vesel gustarea?

      Stimata doamna Scarlat,
      Apreciez efortul de credibilizare a agentiei dvs. si raspunsul punctual oferit. Daca eu regret tonul intempestiv, Dvs. va trebui sa acceptati ca fara o radicala restructurare manageriala si fara o recalificare profesionala (plus tehnologizare, reducere de personal, etc), nu veti putea satisface clientii CFR. Si pe acest forum, nemultumirile abunda si ele sunt exprimate politicos.

      Sarbatori fericite tuturor!
      Mihail Neamtu

    • stimata doamna,
      fiind un calator de sezon in romania sunt obligat sa iau trenul din an in an. de fiecare data este o experienta frustranta. sunt constient ce agentia dvs – cred ca cea mai „importanta” din tara – nu are fondurile unei agentii cat mici din occident..dar ma astept de fiecare data la schimbari… din pacate imi pare ca lucrurile au ramas la nivelul anilor 80 in ceea ce priveste comunicarea, prezentarea informatiilor, intampinarea a clientilor . curios este ca sefii dvs au fost prin gari moderne din UE…in schimb de experienta; daca ei nu se misca dvs ati putea sa fiti „proactiva”. de ce credeti ca in Gare de Lyon functionarii CF sunt zambitori si calzi chiar cand calatorii sunt nervosi pentru ca tegeve-ul lor a intarziat 15 minute? de ce au agentii luminate, spatii deschise, touch-screen-uri pentru informatii in timp real si personal disponibil in afara „casierelor”? de ce calatorii lor nervosi sunt calmati cu o cafea, invitati sa se aseze intr-un fotoliu confortabil? ..actiuni simple care nu necesita un buget enorm. ca si manager trebuie sa aveti exercitiul „presiunii” clientilor si capacitatea de a raspunde cu solutii practice si nu cu proverbiala „”respingere oricarui dialog constructiv. idei? angajati tineri, cara sa vorbeasca cel putin o limba straina si incercati sa aduceti „un brin” de originalitate in prezentarea interiorului agentiei dvs. succes!

  22. Iaca si raspunsul de lemn care atata ne mai consoleaza… Tot nu explica de ce sunt numa’ 2 casiere pe trafic local cand sunt 15 persoane in asteptare si nici de ce bravul CFR nu a instalat o masina de bilete mai eficienta decat functionarii din agentia respectiva. Dar fie…
    Hai sa va povestesc cum se intampla intr-una din minunatele tari ale UE care se numeste Franta: aici clientul este client in principiu, in practica este un prost bun de plata, diferenta mare este ca un client al RATP(RATB-ul nostru), al SNCF(=CFR), Transilien(tren intraurban) etc alte regii minunate nu se numeste client ci… Utilisator al retelei RATP,CFR etc. Diferenta: client poate ai de ce sa tipi ca ai platit un serviciu desi aici nu ai unde nici macar Protectia Consumatorului odata ce ai platit esti fript si la revedere dar e alta dicutie. Ca Utilisator al retelei SNCF,RATP etc nu ai alternativa deci nu ai decat sa accepti conditiile de utilizare ale retelelor respective indiferent ca sunt scrise in sanscrita. Deci v-ati prins? Utilizator al retelei SNCF aici nu inseamna client SNCF, daca nu iti convine, mergi pe jos sau cu masina. Iar daca masinariile de bilete sau netul iti fac o gluma proasta si ai platit… intr-o agentie SNCF din Paris de exemplu ai cel putin 30-40 de minute de coada, din pacate masinile nu rezolva bug-urile sistemului in sine… BTW, aici pt o intarziere a metroului pot sa cer pe net un buletin de retard, ca client (expresie voita) mi se spune ca plata biletului nu are nimic de a face cu serviciile prestate… deci la revedere dar cu o atestare. La protectia consumatorului poti reclama intarzierile daca nu ma insel.
    Bon courage dragi concetateni, ne mai trebuie inca 5 generatii ca sa moara toti functionarii lui Ceasca si puii lor corupti dar asta e viata peste tot, vorba unei prietene care a trait ani de zile in America, paris, grecia etc: peste tot oamenii sunt cam la fel si sistemele inventate de ei sunt cam la fel. clasi, avantaje si dezavantaje peste tot…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mihail Neamtu
Mihail Neamtuhttp://FB/mihailgeorgeneamtu
Intelectual public și antreprenor român. Între 2012 și 2015, a fost președintele partidului Noua Republică. Doctor al Universității din Londra (2008). Ultima publicație: Credință și rațiune. Dialoguri, contradicții, împăcări, București, 2013.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro