joi, martie 28, 2024

Smart City – Oras Inteligent

Acest articol va fi scris sub forma în care de demult îmi luam notițele care se presupunea că mă vor face inginer.

Deci cu „bumbi” sau „bulete „.

Fără figuri de stil, fără metafore, realitatea este atât de crudă ….

A. Cronologie :

  • Pe 23 iunie 2016, Gabriela Firea a fost investita in funcția de primar general, după câștigarea alegerilor din 5 iunie 2016, ea devenind oficial primarul Bucureștiului.
  • 11 Iulie 2017, Firea Gabriela, primar București: ″București e Smart City pentru ca cetățenii sunt smart. In ceea ce privește elemente de Smart City suntem foarte întârziați”.[1]
  • 25 Iulie 2018, „Am semnat astăzi contractul pentru elaborarea, în premieră, a unei strategii Smart City extrem de importantă pentru dezvoltarea Bucureștiului, care va aduce capitală României în rândul marilor orașe europene.”. [2]
  • 31 martie 2019, Primăria Municipiului București anunță primele 4 aplicații mobile: infoSTB (transport public), Parking, Social alert și Trafic alert. Într-o aproximare a autorului am lansat 4 aplicații care reprezintă 0,005% din nevoia de aplicații a unui cetățean dintr-un oraș smart care însă nu colectează date decât cel mult de la populație și nu din senzori exteriori.[3]

B.Realitate :

  • Ce este Smart City ? Într-o definiție general acceptată este o zona urbană care colectează date de la o multitudine de senzori (Internetul Lucrurilor, IOT) pentru a gestiona inteligent activele și resursele zonei urbane.
  • Ce este de fapt Smart City? Un oraș inteligent este un oraș bine guvernat, cu o legislație si guvernare stabila, cu planuri de dezvoltare bine definite care folosește tehnologia pentru a gestiona procesele, resursele și serviciile in scopul de a satisface nevoile cetățenilor și afacerilor. Din câte observați premisa este cea a unui oraș corect guvernat care își cunoaște foarte bine procesele, resursele și serviciile.

Deci Bună Guvernare + IT +IOT = Smart City

  • În sprijinul argumentației mele aduc și o abordare bazată pe piramida lui Maslow. Figura de mai jos arată că Smart City este un concept aflat în zona stimei de sine deci ceva care se atinge odată cu confortul și siguranța . Preocupările edililor ar trebui să parcurgă ierarhic piramida nevoilor sociale iar orașul în care trăim trebuie să înceapă de la baza piramidei.[4]

https://www.enterrasolutions.com/blog/towards-a-smart-city-hierarchy-of-needs/

  • În primul rând Smart City ar presupune satisfacerea nevoilor de bază ale cetățenilor trebuia sa fie obiectivul central al PMB :

Servicii Fiziologice : Apa/Apă Caldă- Căldură/Salubritate/Electricitate/Medical

    • Re-evaluarea contractului de concesiune Apa NOVA, discuția cu realitatea în fața a canalizării orașului, urgentarea contorizării inteligente, etc
    • Nu poți asista la politici de salubritate diferite în zona urbană pe care o gestionezi, trebuie să militezi pentru politici unice la nivelul orașului.
    • Nu poți fi adeptul unui oraș inteligent si să faci parte dintr-o administrație care amâna „sine die” contorizarea inteligentă a electricității (2028).
    • Nu poți guverna actul medical cu atât de multe sincope manageriale fără coordonare cu Ministerul de resort .Un exemplu simplu il reprezintă zona pacienților arși unde la 4 ani de la COLECTIV stăm la fel de rău … Și câte ar mai fi.
    • Etc.

Servicii Siguranța : Politie/ISU/Transport Public

    • Cacofonie mai mare decât reglementarea serviciilor de poliție locală cu greu mai găsești în România cu depășiri frecvente de atribuții și jurisdicție . Greu de înțeles și modul de conlucrare cu poliția națională sau codul de etică al organizațiilor de poliție locală
    • Încă aștept cu frică maximă estimări realiste despre riscuri în București și guvernarea locală : incendii clădiri înalte, cutremure peste 7 grade, etc.
    • Următorul punct este „no comment” pentru că gustam din plin „noua revoluție în trafic”….
    • Etc.
  • În al doilea rând Smart City înseamnă o gestiune corectă a guvernării zonei urbane din punct de vedere al proceselor interne și al modului de furnizare a serviciilor publice.

În acest mandat am asistat la un dezastru programat prin preluarea în regie proprie a diverselor servicii publice. Companiile înființate de primărie și declarate ilegale de instanță sunt un exemplu clar de cum nu trebuie să arate o gestiune eficientă a resurselor.

Ceea ce este simptomatic este că nu a existat posibilitatea opririi înființării companiilor în fază incipientă procesul conducând la cheltuirea unor resurse importante.

C. La alții :

  • BARCELONA
    • Recunoscut pe plan mondial ca unul dintre cele mai avansate orașe în implementarea proceselor de smart city
    • Totul a început cu o criză cea din 2008 care a lovit puternic Spania iar primarul Barcelonei Xavier Trias 2011- 2015 a căutat răspunsuri în tehnologie.[5]
    • Ideea a fost extrem de simplă , formarea unei echipe noi Smart City Barcelona care a fost împuternicită să găsească noi oportunități de a îmbunătăți serviciile către cetățeni și afaceri.

Smart City Barcelona a identificat 12 arii de intervenție incluzând : transportul, apa, energia, deșeurile, guvernarea deschisă arii în care au definit 22 de programe care au cuprins 83 de proiecte distincte de îmbunătățire.

Fundația pe care a clădit Barcelona a fost pre-existența rețelei de fibră optică pe care a implementat o puternica retea de Internet of Things…

Proiecte de succes :

      • Locuri de parcare
      • Iluminat stradal- LED
      • Sistemul de transport in comun
      • Sistemul de închiriere biciclete
      • Sistemul de colectare pneumatica a deșeurilor
      • Etc.[7]
    • Interesant este anul 2015 in care Barcelona alege in funcție o primărița Ada Colau provenită dintr-o activistă Occupy care cere ca toate conceptele Smart City sa fie redefinite in beneficiul cetățenilor[6] . Mai mult primărița decide să dezvolte împreună cu programatori din sfera civică o platformă de democrație participativă „Decidim Barcelona” în care se inițiază și discută proiecte . Și un alt lucru interesant este ca Chief Technology Officer an Digital Transformation Leader este tot o doamna provenind din Italia , Francesca Bria

D. Concluzii

  1. În primul rând eu personal aș vrea ca Bucureștiul să funcționeze ca UN ORAȘ NORMAL, OBISNUIT, nu neapărat inteligent.
  2. Pentru a gândi Bucureștiul ca ORAȘ din toate punctele de vedere : urbanistic, mobilității urbane durabile, etc. trebuie să realizăm UNITATEA juridică a celor 6 sectoare și zonelor suburbane până in centura de la 12 km cel puțin.

Nu poți fi ORAS cu 6 feluri de numerotare a străzilor, 6 tipuri de coșuri de gunoi. Nu poți avea un proiect integrat de colectare a deșeurilor cu 6 politici publice diferite.

  1. Pentru a gândi Bucureștiul ca ORAȘ trebuie ca Bucureștiul și celelalte orașe să se dezvolte în medii legislative și financiare predictibile. Nu putem să privăm orașele de dezvoltare datorită lipsei de planificare financiară corespunzătoare la nivelul Ministerului Finanțelor Publice.
  2. Bucureștiul trebuie să își inventarieze întregul patrimoniu și să își digitalizeze procesele din interior (back-office) cât și cele de interfață cu cetățenii (front-office) . Website-ul Primăriei Municipiului București reprezintă o rușine publică și am proprietatea cuvintelor.
  3. Bucureștiul ca oraș integrat trebuie să își regândească foarte bine gestiunea proceselor majore : Apa/Apă Caldă- Căldură/Salubritate/Electricitate/ Medical
  4. Bucureștiul poate să dezvolte proiecte fezabile în baza sau în lipsa Strategiei de realizare Smart City.

Cred că de maxim succes ar fi un proiect care ar permite participarea cetățenilor la luarea deciziilor:

    • Alegerea între transport bazat pe diesel sau hibride
    • Supunerea în dezbatere publică a diverselor planuri ale PMB

Nu știu cum s-ar suprapune însă această idee peste stilul managerial al actualului primar general

Referinte

  1. Gabriela Firea: “Bucuresti e smart city pentru ca cetatenii sunt smart”- https://stirileprotv.ro/ilikeit/smart-things/gabriela-firea-bucuresti-e-smart-city-pentru-ca-cetatenii-sunt-smart-comparatie-intre-capitala-cluj-si-oradea.html
  2. Gabriela Firea a semnat cu Deloitte contractul pentru strategia de Smart City a Capitalei- https://www.mediafax.ro/social/gabriela-firea-a-semnat-cu-deloitte-contractul-pentru-strategia-de-smart-city-a-capitalei-17368941
  3. Primăria Capitalei a lansat 4 aplicații mobile, printre care și una de transport public – https://stirileprotv.ro/stiri/ilikeit/primaria-capitalei-a-lansat-4-aplicatii-mobile-printre-care-si-una-de-transport-public.html
  4. Towards a Smart City Hierarchy of Needs – https://www.enterrasolutions.com/blog/towards-a-smart-city-hierarchy-of-needs/
  5. How Smart City Barcelona Brought the Internet of Things to Life – https://datasmart.ash.harvard.edu/news/article/how-smart-city-barcelona-brought-the-internet-of-things-to-life-789
  6. A city reinvented: How Barcelona is leading the smart city revolution – https://www.edie.net/library/A-city-reinvented–How-Barcelona-is-leading-the-smart-city-revolution/6864
  7. Ten Reasons Why Barcelona is a Smart City-https://www.vilaweb.cat/noticia/4175829/20140226/ten-reasons-why-barcelona-is-smart-city.html

Distribuie acest articol

44 COMENTARII

  1. Si mai ales nu poti face un oras onest, normal si eventual smart cu un primar fost cititor de teleprompter. Pur si simplu nu exista capacitățile tehnice, cultural și mai ales intelectuale pentru a gestiona schimbarea reala a unui oras.

  2. Stradania dvs. sintetica e buna, desi o pafarista/urechista precum Firea e departe de a merita efortul. Cind ii asculti prostiile te intrebi cum si-a putut face munca de jurnalist, care presupune multa cunoastere si documentare.

    In ceea ce priveste smart city eu recomand un textulet al arhitectului si urbanistului olandez Rem Koolhas, publicat acum 5 ani de Comisia Europeana, in cadrul platformei de opinii si idei Digital Minds for a New Europe: http://ec.europa.eu/archives/commission_2010-2014/kroes/en/content/my-thoughts-smart-city-rem-koolhaas.html. Rem gindeste critic despre acest concept si avertizeaza de ce smart cities sint condamnate sa fie stupid cities.
    Dar chiar si daca am gindi, in ton cu moda imbecila creata de oameni cu bani si corporatiile lor, ca Bucurestiului i s-a potrivi aceasta eticheta la un moment dat – fiindca bucurestenii sint smart guys, nu? – daca ne fixam, sa zicem, un time span de 10 ani – previzionistii spun argumentat ca peste zece ani nu vor mai fi posibile conditiile de trai de acum deci nici pentru smart city definit azi. Poate ca resilient city va fi un instrument mai rezonabil ca sa rezolve decalajul infiorator in dezvoltare al Bcurestiului, dar si infruntarea neprevazutului ce ameninta planeta.

    • Buna MONICA

      Incantat de cunostinta …
      Ceea ce am vrut eu sa subliniez este ca dupa ce am propus RPA- robotizare software, lumea mi-a scris sa avem mai intai procese corecte
      Si atunci in contrapondere am scris ca trebuie sa avem un oras offline normal inainte de a-l spi cu senzori
      Multumesc, nu stiam de articol

      Cu stima

      Laurentiu

    • @Monica lotreanu,

      Interesant articolul lui Rem Koolhaas, dar e imposibil sa nu fie observata subiectivitatea domniei sale, ca arhitect si profesor, atunci cand scrie despre un fapt prezumat apartenent aprioric tocmai breslei din care face parte.
      Abordarea domniei sale, desi se doreste tulburatoare, este oarecum stereotipa, mizand exclusiv pe controlul unor entitati obscure asupra cetateanului onest, care nu isi doreste decat ceva mai multa sfera privata. Ca urmare, upgrade-ul „iminent”, definit prin smart City, nu mai este vazut ca o continuare inerenta pentru smart-phone, smart-tv sau smart-home, ci un fel de Matrix operational a carzui inevitabila functie ar fi doar prostirea cetateanului.
      Pai sa vedem fparte succint despre ce ar fi vorba:
      translatia urbanului din arhitectural in regimul Y€L s-ar fi dovedit, se pare, tocmai inversul scopului urmarit, iar antcedentul trebuie inteles deci ca smart city = stupid People. Din punctul domniei sale de vedere poate ca asa este, dar dintre utilizatorii serviciilor urbane nu cred sa fie Multi care sa conteste oferta.
      Retorica apocaliptica?! Pare sa fie si articolul scris in aceeasi retorica, nu credeti?!
      Ca primariile ar conduce lumea este iarasi un punct de vedere, oarecum confuz,mizand pe repulsia fata de acel Concept al „parlamentului primarilor”, un Parlament care ar scapa, probabil, controlului cetateanului stupefiat si indobitocit de bine.
      In ce priveste inlocuirea prioritatilor societatii moderne tind sa fu de acord cu Rem Koolhaas, dar trebuie sa remarc ca unele nu le exclud pe celelalte. Si, intr-un smart City, exact ca in smart home, exista posibilitatea asmablarii si utilizarii unui spatiu public cu „captuseala privata”, adica croit pe interesele fiecarui beneficiar al acestuia. Libertatea de a-si alege prioritatile ramane neatinsa.
      Privitor la automobilul vazut ca o sala de judecata sau la mediul intesat cu senzor, precum cusca Faraday, senzatia mea este ca Rem exagereaza. Nu spun ca supravegherea si chiar judecarea actiunilor cetateanului n-ar fi posibile intr-un astfel de mediu, dar el nu este decat o prelungire a celui in care traim deja: Smartphone, Facebook sau GPS, Pacer usw. Chiar crede cineva ca intre cei 3 miliarde de oraseni ai acestei lumi, fiecare fir de praf ar fi arhivat si analizat?! De catre cine? Chiar si cu sistem ultraperformant de filtrare ainformatiei astfel obtinute, tot ar fi necesare cateva sute de milioane de operatori umani pentru convertirea datelor. De asta ne e frica, de fapt! dar in eventualitatea unei asemenea paradigme, cel care ar prelua decizia ar fi tot o entitate virtuala. Erorile acesteia ar fi intotdeauna mai restranse decat ale noastre.
      Exemplul Silicon Valley este poate elocvent pentru ceea ce ofera o societate deschisa, dar cu usi multe si chei putine. Da, asa este: un oras smart ofera posibilitatea preemptiunii, a gentrificarii, a virtualizarii inclusiv ale balustradelor dintre clase. Lipsa evidentierii lor in spatiul fizic ar fi compensata de activarea lor in virtual, asa este! Dar tocmai cei care se rastesc adesea cel mai tare la un fapt concret, sunt chiar cei care profita de pe urma lui. De ambele parti ale esichierului!

  3. Cel mai smart lucru, în toată România, ar fi un nou sistem de coduri poștale, după modelul celui din Irlanda.

    Până în 2015 Irlanda nu avea coduri poștale, rămăsese ultima țară din Europa la capitolul ăsta. S-au inspirat de la englezi, care au deja un sistem destul de bun, compus din 7 caractere (litere + cifre) însă al englezilor e destul de vechi, de prin anii ’60 și nu întotdeauna coerent. Uneori poți avea un cod poștal pentru o singură clădire, alteori zeci de clădiri au același cod poștal.

    Așa că irlandezii au făcut lucrurile cum trebuie, fiecare adresă are acum propriul ei cod poștal. Asta trebuie și în București, fiecare clădire și fiecare scară de bloc să aibă propriul ei cod poștal, de 7 sau cel mult 8 caractere, ceea ce ar simplifica dramatic adresele și le-ar identifica în mod unic. Indiferent de numele străzii, de numerotare, de variante ale numelui străzii etc.

    • Un cod poștal real, din Dublin: D12 WY97. Pentru București ar putea arăta ceva gen B72 AF15, iar dacă e o scară de bloc ar putea avea și numărul apartamentului în coadă, să zicem B72 AF15-44. Dar asta ar fi toată adresa, nu mai trebuie decât numele destinatarului deasupra.

      • Buna Seara

        Trebuie sa recunosc ca dupa 10 articole imi cunosc deja comentatorii si astept cu nerabdare si teama. De data asta Harald a dat cu mila…

        Multumesc,

        Laurentiu

        • Salut,

          N-am intenționat să sperii pe nimeni :) partea plină a paharului e faptul că aveți articole la care se găsește câte ceva de comentat. Nu vreau copyright :) pentru ideea cu codurile poștale, asta chiar ar fi o bază de date care să merite realizată și nu ar crește controlul statului asupra cetățeanului.

  4. O sinteza foarte binevenita in aceste momente in care Firea, repetenta cu brio la capitolul Primar incearca sa devina Presedinte.

    Eu merg mai departe cu ideea articolului si sustin ca avem nevoie de un singur Bucuresti, nu 7 orase mai mici. Orasul asta nu are nevoie de sectoare cu cate un primar si un aparat administrativ propriu ci de un singur primar (NU Firea) care sa guverneze orasul ca un intreg. Daca este nevoie, poate defini din echipa sa viceprimari care sa „administreze” acele sectoare dar deciziile sa fie intr-un singur loc, pentru tot orasul.

    Asta inseamna o guvernare unitara, o legislatie clara, timp rapid de reactie ca punct unic, cheltuieli unice si reduse si nu in ultimul rand, un oras care nu mai arata ca o struto-camila de la un sector la altul.

  5. Inainte de toate ar fi mai bine sa ne explicati, pe romaneste, ce intelegeti prin „Smart City” si cum poate fi un oras „inteligent” atata timp cat acest termen este asociat cu intelgenta umana. Exista si un oras „prost” ? putem arunca cu anglicisme in stanga si dreapta cat dorim, poate poate se intampla ceva. Mai pe romaneste, un oras trebuie condus si gospodarit dupa norme si proceduri clare si bine definite numai ca, in Romania „marea politica” isi baga coada pana la usa portarului de la primarie, totul fiind politizat si supus trocurilor politice. Mai dai ceva sub forma unor contracte banoase, gen panselute si borduri la preturi de caviar mai las si eu ceva,
    termenul de „baron local” ar trebui sa va fi familiar, tatucul urbei.
    Cu o gandire de talcioc de la marginea orasuli n-ai cum sa implementezi acest „smart-citiy” balcanico-carpatin. Stiti cand cand o sa apara primul smart citiy romanesc ? cand primarul va merge cu bicicleta la servici si nu cu o limuzina de 100.000 de euro.

    • Salutare

      – Credeam ca am explicat… Oras Inteligent este un oras bine guvernat care foloseste tehnologia
      – Nu aruncam cu englezisme utilizam un termen si o notiune pe care o foloseste toata lumea
      – Va multumesc ca intariti in comentarii ceea ce scrie in articol

      Multumesc

      Laurentiu

  6. „Smart city”?! No way! It is all about dumb citizens.

    Pe scurt treaba se reduce la administrații socialiste (mă rog, „progresiste” în noua limbă de lemn) care zăpăcesc totul în jur și apoi au nevoie de app-uri sofisticate să descâlcească propriile dezastre. E cam ca povestea din articolul precedent al aceluiași autor (articol dispărut între timp de pe site) unde se ridicau în slăvi măritele izbânzi ale Finlandei ce s-a informatizat de-i sare basca, dar în același timp și-a mărit cheltuielile publice în cel mai viguros mod cu putință.

    „Smart city” e ăla în care n-ai nevoie de servicii publice și în care plătești cât mai puține biruri, peșcheșuri și haraciuri. Serviciu public e ceva ce ți se bagă pe gât fără ca tu să vrei să-l cumperi. E ca-n comunism. Dacă voiai să cumperi o carte de Umberto Eco trebuie să iei și 3 terfeloage de Ceaușescu. Practic e o modalitate de căpușare a banului public. Exact ceea ce făceau alde Mazăre & Co. Numai că ăia furau ca mitocanii. Ăștia din „smart cities” fură mai elegant. „Companii IT” incapabile de inovație (a se vedea rămânerea cronică în urmă a IT-ului european îmburghezit & impotent) care nu pot să supraviețuiască pe piața libera căpușează la nesfârșit bugetele publice clocind aplicații searbedde ce se chinuie să facă mai suportabile proceduri inepte.

    • Buna Ziua

      – Articolul este pe site, insa e mai greu de vazut nefiind in prima pagina
      – Asteptam argumente la comentariile privind Finlanda, de altfel este ultima data cand raspund unui comentariu anonim nefondat.
      In rest e un amalgam de opinii care nu duc nicaieri

      Smart City in lume

      https://www.businesschief.com/top10/7933/Top-10-smart-cities-in-the-US
      https://www.cio.com/article/3315258/top-10-smart-cities-in-asean.html

      Inovatii europene

      – Estonia este cea mai avansata tara in e- government
      – USA – un stat inventat de catre europeni
      – Skype
      – LINUX
      – Minecraft
      etc.
      O zi buna
      Laurentiu

      • Din lista cu inventii iepocale ati uitat roata ce a fost dupa toate aparentele inventata tot in Europa :) Io ma gnadeam la ceva descoperiri semnificative ceva mai aproape de vremurile noastre. Aud ca se lucreaza din greu la ghiventul cu Blutooth si foraibarul teleportabil :)

        La capitlolul Finalnda & Estonia va recomand cu caldura http://www.factiva.com . Dupa ce va log-ati mereti pe „country outllook” si cautati cele doua tari Estonia si Finalnda. Socotiti (dupa posibilitati) cu cat au crescut in ambele tari cheltuielile publice si numarul de lefegii ai statului in ultimii 8-10 ani (Estonia are date doar din 2010 incoace) de cand se informatizeaza ambele amandoua cu abnegatie :)

        Nu pot uita o chestie de acum cativa ani, cand un amic mi-a povestit cu indreptatita mandrie judeteana cum a luat-o urbea natala pe calea cea fara de intoarcere a devenirii „smart city” in toata puterea cuvantului. Autobuzele locale au fost dotate cu niste transpndere smechere cu in contact cu GPS care varsa datele intr-un app al primariei ce-i spune fiecarui amarastean cand va ajunge autobuzul in statie. „Nici voi in America n-aveti asa ceva!” mi-a zis omul cu ochii sclipinfde mandrie. I-am raspuns sec ca in America n-an nevoie de app-uri care sa-mi spuna cat intazrzie autobuzul. Scrie in statie sau pe site-ul companiei de transport ca ajunge la 7.35 in staia X, pai la ora aia va fi ins statie. Simplu! Chestia cu transponmderele era ca-n bancul lui Marin Preda din „Cel mai iubit dintre pamanteni” Intrebare: „E adevarat ca-n comunism fiecare om va avea avion ? Sigur ca da! Cum aude omu’ ca se da branza in Siberia, sa aiba cum ajunge repede la coada”

        P.S.: Evident ca e mult mai simplu sa nu raspundeti. :) In rest, sanatate si virtute!

        • Domnul meu

          La capitlolul Finalnda & Estonia va recomand cu caldura http://www.factiva.com . Dupa ce va log-ati mereti pe “country outllook” si cautati cele doua tari Estonia si Finalnda. Socotiti (dupa posibilitati) cu cat au crescut in ambele tari cheltuielile publice si numarul de lefegii ai statului in ultimii 8-10 ani (Estonia are date doar din 2010 incoace) de cand se informatizeaza ambele amandoua cu abnegatie :)

          Incercati sa repetati caeteris paribus si daca merge reveniti….

          I am out

          Laurentiu

          • Fireste ca sunteti pe langa :) Sau „out” daca va suna mai bine. De altfel ei sustinut nicio clipa altceva.:)

            Daca nu aveti acces la Factiva, atunci furnizati-ne dumneavoastra o sursa credibila care sa dovedeasca ca marile informatizari, robotizari si automatizari ale birocratiei din Estonia sau Finalnda au produs reduceri ale bugetelor publice si concedieri de contopisti a caror munca ar fi trebuit inlocuita de app-uri. Ca daca nu se economiseste nimic de ce naiba se mai fac toate astea?!

            Va asteptam cu interesz.

    • Suntem pe cale catre „Dictatura smart” cedarea liberatii in favoarea consumului. In actualele socitati hiperconsumiste oamenii sunt preocupati cu achizitionarea de produse si servicii in vederea stapanirii necesitatilor zilnice , ale timpului liber, a modului de comunicare.
      Acest mod de a trai ofera „pe tava” toate datele necesare activitatilor diferitelor servicii de inteligence, a statului, de a stoca informatii despre fiecare individ in parte, date care sunt furnizate tocmai benevol si nesilit de nimeni, batranilor securisti probabil dand lacrimile daca se gandesc inapoi cu cata „truda” si efort trebuiau sa storca informatii, acum ele fiind servite pe tava de retele de socializare si internet.
      Am devenit transparenti pentru cei pe care nu.i vedem , noi intre noi devenim in schimb tot mai opaci. Dispunem de mai putine cunostiinte despre noi insine decat au altii despre noi pe care nici macar nu-i cunoastem.
      Digitalizarea vietii zilnice a modului de lucru incepe se submineze insasi intrega democratie si putinele libertati adevarate pe care le mai avem. Americanii de ce nu renunta nici in ruptul capului la arme ? este singurul lor mod de ase apara la nevoie in fata statului.
      Regimurile totalitare din sec. 20 n-au reusit ce a reusit digitalizarea, controlul total asupra individului care datorita propriului mod de viata si consum se da singur de gol.
      Traisca dictatura smart !!!

      • In nici un caz „nu suntem”. Poate ca dumenavoastra sunteti pe cale sa va pierdeti liberatatea muscand-o cu abnegatie la sofismele ieftine a tot soiul de neobolsevici si alti gainari ce iata ca reusesc adesea sa vanda cu succes ulei de sarpe. Nu „societatea de consum” va pune in pericol libertatea ci apostolii statului birocratic-politienesc, precum autorul ariticolului de fata. Daca statul socislist a dat chix iata ca bolsevimea nu se lasa si incearca sa vanda un nou URSS in varianta „smart”.

        Personal am treaba cu statul odata la 4 ani cand trebuie sa-mi prelungesc persmisul de conducere, odata la 10 ani pasaportul si odata la 8 ani TSA precheck ca sa trec mai trapid prin controalele de securitate ale aeroporturilor. Ce e mai mult decat atat e deja daunator. De altfel si asta e cam mult daca ma gandesc mai bine :)

        Locuiesc intr-o localitate cu 12000 de locuitori al carei primar e platit (ca Trump :)) cu $1/an, la fel sunt platiti si consilierii scolari, locali, etc. Doua doamen pesnionare se ocupa voluntar de secretariatul administratiei locale. Alte 2-3 voluntare sau au grija bibliotecii. Taxele sunt mici si se duc aproape exclusiv pe districutl scolar care e unul din cele mai performante din SUA si de anul trecut # 1 in stat. Asfaltarile si bugetele districtului scolar se finanteaza prinm referendum local. Nu are nimeni nevoie de nici un fel de „servicii publice” si „app-uri” inutile vandute de tot soiul de gainari ce-s incapabili sa supravietuiasca pe piata libera si atunci capuseaza statul si administratia sa vanzad ulei de pila papagalilor si fazanilor de toate soiurile. Nu-i asa?!

        • Dar ce ne facem dacă, în România, nu găsim voluntarii necesari și primari care să presteze pt. 1$. Diferențele culturale sunt foarte importante așa cum a remarcat, pentru prima dată, cercetătorul olandez Geert Hofstede.
          In rest si eu sunt de acord cu statul minimal.

          • Ideea e ca „smart cities” inseamna costuri suplimentare de achiztie si service, mai multi paraziti paltiti in administratie pentru beneficii in cel mai fericit caz discutabile. Cel mai adesea marile ispravi informatice din administratia publica ce stau la temelia fiecarui „smart city” nu fac decat „rezolve” probleme artificiale generate tocmai de sistem. E fie vorba de simpla tampenie sau e (cel mai adesea) de capusarea premeditata a banului public. Altfel spus birocratia genereaza procesduri complexe si inutile. Cand ele devin insuportabile atunci se dezvolta aplicatii care sa mai indulceasca putin mizeria. Asta insemna contractori abonati la contracte cu statul, „experti” si „consultanti” care sa tina sandramaua in functiune. Toata lumea e fericita mai putin contribuabilul care-i tine in carca pe toti.

            Ideea nu e gasirea primarului platit cu $1 /an (de acord ca e greu de gasit in Romania si UE in general), ci a celui capabil sa reduca cheltuielile cu orice pret.

  7. smart city!?

    Am scris o carte si am primit multe comenzi pe care le-am onorat prin posta… cota de succes, adica sa ajunga la client, a fost de 90%, adica 10% din carti s-au pierdut in neant, inclusiv taxa postala.

    Se poate vorbi in conditiile astea de smart? Daca nici cele mai simple lucruri nu functioneaza, lucruri infiintate de sute de ani, ce pretentii sa avem la smart?

    P.S La una din livrari am asteptat doua zile ca sa le mearga calculatoarele la oficiul postal.

    • Royal Mail a rezolvat magistral problema asta, inclusiv pentru trimiterile poștale care ”dispăreau” în țări ca România, iar Royal Mail plătea despăgubiri expeditorului, că așa e legea în UK.

      A înființat o companie numită GLS (da, GLS aparține Royal Mail :) ) iar astăzi, dacă trimiți o carte în România cu Royal Mail, ea ajunge în România cu un camion GLS, iar cel care o livrează la ușa destinatarului este un angajat de la GLS. Iar dacă trimiți ceva în Portugalia, tot cu GLS ajunge la destinatar și acolo.

      Se pare că în România nu există altă soluție, cultura unei organizații ca Poșta Română e imposibil de schimbat.

        • Păi, ar fi cam două opțiuni la momentul de față: Boris Johnson sau Jeremy Corbyn. Așa că mai bine un clovn decât un marxist care ar trebui să fie la pensie.

        • Pentru Priti Patel, viitoarea doamnă ministru de Interne, ar trebui să vă faceți mai multe griji decât pentru Boris Johnson.

          Doamna e de părere că ar trebui reintrodusă pedeapsa capitală, iar în 2017 a trebuit să demisioneze fiindcă avea întâlniri cu oficiali guvernamentali israelieni în timp ce pretindea că se află ”în vacanță privată”. Marea Britanie va ajunge guvernată după uzanțe indiene, din câte se pare. Deja un număr suspect de mare de deținuți sunt găsiți morți în închisorile britanice, dar acum se pare că vor să oficializeze lucrurile.

          Deja pare un joc de copii faptul că Theresa May, când era ea însăși ministru de Interne, a anulat pașapoartele generației Windrush, oameni care locuiau de 50 de ani în UK și veniseră aici în calitate de cetățeni britanici.

        • Nu în ultimul rând, strategia de Brexit a lui Priti Patel e să creeze foamete în Irlanda, ca să forțeze mâna Uniunii Europene pentru un acord mai bun oferit Marii Britanii.

          Ca opinie personală, Brexit-ul va duce oricum la reunificarea Irlandei, chiar dacă va fi nevoie de război civil pentru asta. Dar doamna are strategii mult mai spectaculoase, vin vremuri interesante.

  8. Stockholm
    Din cite stiu nu e declarat smart city.
    A renunțat la primar din 1973.
    Semafoare automate cu senzor de dinainte de 1989.
    În rest, lehamite…
    P.S. Skype, LINUX, Minecraft, Spotify, toate produse suedeze.

    • 1.
      Skype a fost inițial scris de specialiștii estonieni Ahti Heinla, Priit Kasesalu și Jaan Tallinn. Acesta din urmă este și autorul sistemului de File sharing numit Kazaa.

      În 2003 suedezul Niklas Zennström și danezul Janus Friis au întemeiat compania Skype Group cu sediul la Luxemburg. Actualmente compania are filiale în Londra, Tallinn, Tartu, Stockholm, Praga și San José, California, SUA.
      ESTONIA
      2.
      Dezvoltarea sistemului a fost începută de către inginerul finlandez Linus Torvalds, care inițial dorea să obțină un sistem similar cu Minix, derivat din Unix, dar fără limitările acestuia. Torvalds a scris un kernel care să lucreze pe platformele AT-386 și 484 având la baza conceptele din cartea Operating System a lui Andrew Tanenbaum.
      FINLAND
      3.
      Minecraft este un joc video independent de tipul sandbox scris în Java, dezvoltat inițial de către creatorul Markus Alexej Persson(redenumit si Notch / Krusher) și ulterior de către compania suedeză Mojang.
      SUEDIA
      Asa e
      https://international.stockholm.se/governance/smart-and-connected-city/

      • Nu ma impresioneaza, traiesc foarte bine fara sa apelez la serviciile acestor aplicatii, companii sau ce o mai fi.
        Nu ma intereseaza cum functioneaza un oras , o primarie etc.etc dar am pretentia serviciilor foarte bune pt ca platesc pt ele asa cum si seful meu are pretentia de la mine sa-mi faca treaba ca lumea pt ca ma plateste. Timpul individual este prea pretios sa-l irosesc cu ceva ce nu ma priveste, prefer activitati care im produc safisfactii personale.
        Daca fiecare isi vede de treaba pe felia pe care o stapaneste cel mai bine nu ar fi probleme.

    • Plus jumate din scandinavi traiesc in Ameirca. Aia care-si viziteaza pamantul de obarsie al stramosilor lor sunt deprimati si inteleg acum ce i-a manat sa plece unde au vazut cu ochii :)

  9. În discuția despre digitalizare îmi este imposibil să pricep ceva din hățișul instituțiilor naționale foste, actuale și propuse să gestioneze o digitalizare despre care încă nu se știe cînd incepe si pe ce baza a unei administrații publice disfunctionale. De ce atit de multe și de ce denumiri atît de criptice?
    Suedia care are o administrație ireproșabilă (cu lipsuri într o marja acceptabilă) are o singură autoritate numită in clar text și condusă de un General, specialist în HMI și UX. E prea simplu?
    https://www.digg.se/about-us

  10. După părea mea, domnul Sterea prin eforturi și abnegație proprii și-a cîștigat o notorietate în creștere și ar putea fi Generalul Autorității Naționale Unice(!) pentru Digitalizare, dacă așa ceva se va crea vreodată. Keep it simple!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Laurentiu Stelea
Laurentiu Stelea
Absolvent MBA – Management Financiar la City University Seattle, 2005. Absolvent Master în Inginerie Mecanică la Academia Tehnica. Are un certificat in Project Management - The Open University livrat de către CODECS Lucrează in domeniul industriei digitale de peste 28 de ani, începându-si cariera ca și Business Analyst si Software Developer in cadrul Ministerului Apărării Naţionale. A continuat să lucreze in cadrul Ministerului Apărării, unde a condus diferite departamente IT în cadrul Statului Major al Forţelor Terestre şi Comandamentului Logistic. Începând cu anul 1997, Laurentiu a început sa lucreze in sectorul privat pentru importanți furnizori de software sau integratori de sisteme informatice: ICL, Fujitsu Services, SAP, Oracle, CA, etc. În anul 2016 a fost numit ca Secretar de Stat in Ministerul Fondurilor Europene, actual fiind implicat in consultanţă şi constituirea unei asociații a industriei digitale.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro