marți, aprilie 16, 2024

Stat re-fondator sau județ sărac al Europei?

România a fost „vedeta” discursului privind starea Uniunii al Președintelui Comisiei Europene. Jean Claude Juncker nu doar că a eliminat orice fel de temere pe care am fi avut-o legată de „retrogradarea” României în rândul statelor membre de viteză inferioară, dar ne-a oferit o invitație aproape explicită de a fi unul din statele re-fondatoare ale Uniunii Europene. Cu siguranță, acest lucru nu a venit din senin ci este rezultatul situaţiei politice dificile din Europa de Est în care România a rămas încă pilonul de stabilitate cel mai ancorat la valorile europene dar şi eforturilor unor instituţii ale statului român de a plasa România pe o orbită mai apropiată de centrul dezbaterilor europene.

În primul rând, întregul discurs al președintelui Comisiei a vorbit despre nevoia ca Europa „să respire cu ambii plămâni, Est şi Vest”. Vedem în această atitudine urmele înțelegerii faptului că statele membre din estul Europei au nevoie de semnale clare că aderarea lor la UE trebuie urmată de semnale politice clare, că agenda lor naţională are loc în agenda UE la fel ca şi agenda statelor membre mai vechi şi cu mai multă influență la Bruxelles. Pe de altă parte acest lucru arată nevoia care se simte din ce în ce mai mult la Bruxelles ca Europa de Est să nu fie „pierdută” iremediabil bolii iliberalismului care bântuie această parte de continent. Dacă până recent problema diviziunii Est-Vest era una care ținea în principal de nivelul de dezvoltare economică, în acest moment diviziunea este din ce în ce mai mult marcată în ţări cheie ca Polonia sau Ungaria de anumite sentimente de frustrare  care duc înspre o diferențiere de valori faţă de Europa fondatoare, lucru de departe mult mai grav. Tocmai de aceea, rolul României în regiune ca stat (încă) stabil, cu o opinie publică şi o societate civilă activă şi covârșitor pro-europeană, este văzut de la Bruxelles ca unul esențial în a menține sus steagul european în Estul Europei.

În al doilea rând, Juncker ne-a oferit invitația ne-echivocă de aderare la zona euro, cel mai avansat „produs” al UE. În ciuda faptului că zona euro a trecut printr-un mic „cutremur” în aceşti ultimi ani din cauza crizei economice şi a slăbiciunii unor economii europene nereformate, măsurile deja luate şi cele aflate în faza de proiect repun pe şine ideea că evoluția proiectului european în ansamblul său este strâns legată de consolidarea monedei euro. Dincolo de faptul că preşedintele Comisiei a eliminat orice zvon cu privire la crearea unui Parlament special al zonei euro sau a unui buget separat din care România şi celelalte 7 state non-euro ar fi fost excluse, președintele Comisiei a preferat să vină cu o abordare inclusivă şi să ofere chiar şi ajutor activ, creând un instrument special de asistenţă tehnică şi financiară pentru aderare, croit pentru state membre cu o administrație încă slabă așa cum este România. Desigur, aici se mai pune şi problema pregătirii acestor țări aflate încă la poarta euro pentru convergența reală a economiilor acestora cu media zonei euro iar acest lucru pare a fi provocarea cea mai importantă în procesul de pregătire pentru aderare.

În al treilea rând, Juncker a spus explicit că România şi Bulgaria trebuie să devină neîntârziat membre ale spațiului Schengen şi a accentuat că intrarea lor ar contribui la sporirea securității frontierelor europene, arătând, în alte cuvinte că gestul său de susținere nu este doar unul politic ci este şi un act de acordare a încrederii. Această poziție nu este o surpriză din partea lui Juncker care a fost un suporter constant al aderării României la Schengen, ştiut fiind şi faptul că decizia finală este una politică, a statelor membre si nu a Comisiei Europene. Semnificativ este însă faptul că această idee este reluată într-un discurs de asemenea anvergură la numai câteva săptămâni după ce preşedintele Macron spunea contrariul la Bucureşti.

În al patrulea rând, președintele Comisiei s-a referit la centenarul României ca un moment de celebrare europeană, nu doar națională. Acest gest nu este unul întâmplător. Cei care au studiat în occident acea „istorie a Europei” fără nici un fel de mențiuni la statele din Est vor înţelege că integrarea istoriei unor state ca România în marea Istorie europeană este un gest politic extrem de important, inclusiv în procesul de re-construcţie a viitoarei UE.

În al cincilea rând, Juncker a arătat şi că propunerile inovative venite din partea României, atunci când vin şi dacă vin, sunt luate în considerare în mod cât se poate de serios. În acest sens, preşedintele Comisiei a preluat în discursul său ideea unificării președinților Comisiei şi Consiliului European venită din partea guvernului Cioloş anul trecut, într-un pachet de propuneri transmis cu ocazia summitului de la Bratislava. Evident, acest lucru nu înseamnă neapărat că noi am avut exclusivitatea acestor idei, dar ni se pare semnificativă „coincidența” că unele idei din acel material se regăsesc acum în discursul preşedintelui Juncker.

În sfârșit, cireașa de pe tort este, bineînţeles, invitarea României la a găzdui summitul re-fondării Uniunii Europene la Sibiu pe 30 martie 2019, la o zi după ieșirea Marii Britanii din UE. Dacă europenii au deja bine fixate în minte momente şi oraşe importante din istoria UE ca Maastricht sau Lisabona, începând cu 2019 Europa s-ar putea re-fonda pentru mulți ani înainte pe baza summitului de la Sibiu.

Așadar, avem la orizont până în 2019, trei evenimente majore: centenarul României moderne într-un an foarte probabil plin de dezbateri despre viitorul UE, președinția Consiliului Uniunii Europene (ianuarie-iulie 2019) şi invitația de a fi membri re-fondatori ai UE, al cărui simbol va fi summitul de la Sibiu din 30 martie 2019. Foarte probabil, felul în care vom ști să răspundem acestor oportunități va defini România pentru următoarele decenii. Din punct de vedere instituţional, vrem-nu vrem suntem parte activă a acestui proces datorită presedinției Consiliului UE. Prin urmare, nu putem alege să rămânem de-o parte. Fie ne asumăm această oportunitate cum se cuvine, nu doar instituţional ci în substanța ei, fie o ratăm, iar asta ne va marca percepţia şi „greutatea” în UE, atâta cât este, pentru mulți ani de acum înainte.

Copiii noștri vor trăi într-o Românie modernă, eliberată de tarele tranziției, o Românie care este un pilon al valorilor europene în Estul Europei sau într-o ţară periferică a unei Uniuni Europene din ce în ce mai integrate? Suntem pregătiți ca popor să ne asumăm această schimbare sau preferăm să ne luptam în continuare între noi, alimentați de frici si frustrări personale sau de grup irelevante la scara istoriei?

Răspunsurile la aceste întrebări vin din lucrurile simple, din răspunsurile pe care noi înşine, acasă, trebuie să ni le dăm, cu sinceritate. Unele din acele întrebări sunt:

  • Suntem pregătiţi să trecem de acest „hop” politic al aderării la Schengen si să convingem că spațiul Schengen nu se poate reforma fără a avea în jurul mesei toate statele membre care, de drept, trebuie să fie acolo? Care ne este calendarul turului diplomatic în ţările membre care încă au rezerve? Cum avem de gând să răspundem unui eventual val migrator din Marea Neagră care este chiar acum testat de traficanți?
  • Suntem gata sa aderăm la zona euro? Care ne este calendarul? Cum avem de gând să mergem către convergenţa reală astfel încât pierderea controlului asupra monedei naționale să nu se transforme într-un şoc pentru economie?
  • Cum răspundem invitației Comisiei Europene de a face parte din Uniunea Bancară? Este dispusă BNR să renunțe la politica de auto-conservare şi să cedeze o parte din putere către organisme europene? Avem evaluări ale impactului acestui proces care să alimenteze o adevărată dezbatere şi decizie în cunoștință de cauză?
  • Cum facem să avem o președinție a Consiliului UE de succes? Care ne sunt prioritățile? Cine ne va reprezenta?
  • Cum facem ca Centenarul României moderne să nu fie încă o serbare patriotică fără conținut ci să fie în fază cu procesul  de evoluție în care este angrenată partea de lume căreia îi aparținem, cu aspirațiile noastre pentru un trai decent nu doar material ci şi moral? Între altele, probabil că nu punându-i responsabili pe Ecaterina Andronescu şi pe un jurnalist de la Antena 3, așa cum a făcut recent coaliția de la putere.

Acum 99 de ani, pe 7 mai 1918, România era refugiată la Iaşi, traumatizată de războiul pe care părea ca îl pierduse mergând pe mâna rușilor. După numai câteva luni, știind să profite de contextul potrivit şi de viziunea unor mari oameni de stat, România ajungea la apogeul său istoric. La 99 de ani de la acel moment, România are din nou în faţă o oportunitate istorică. Vom şti să profităm de ea?

Uitându-ne la guvernarea de astăzi şi la rezultatele ei de până acum, răspunsul este categoric nu. Însă România este mai mult decât vremelnicii guvernanţii actuali. România sunt şi oamenii din stradă care protestează împotriva distanţării faţă de valorile democratice şi europene, România e şi societatea civilă care apără statul de drept, România sunt şi oamenii din satele ţării care înţeleg mai bine decât oricine valoarea cinstei şi a muncii. Reînnoirea României se va face atunci când noi, toţi cei care ne simţim parte dintr-o Românie modernă, europeană, ne vom asuma fiecare în mod individual un destin comun, acela al României care începe, măcar de la următoarele alegeri, drumul lung către a fi o ţară democratică matură, care a depășit vârsta tranziției, una din ţările membre re-fondatoare ale Uniunii Europene.

Dacian Cioloș, președinte Platforma România 100, fost prim ministru al României

Alin Mituța, director executiv, Platforma România 100

Distribuie acest articol

53 COMENTARII

  1. Un inceput de articol de pe HotNews:
    „Premierul olandez Mark Rutte a declarat ca se opune intrarii Romaniei si Bulgariei in spatiul Schengen, subliniind ca viziunea despre viitorul Uniunii Europene expusa miercuri de Jean Claude Juncker in Plenul Parlamentul European este cea a unui „romantic”, scrie Agerpres, care citeaza cotidianul britanic Express, The Guardian si Financial Times.”
    Un „romantic” pare si dl Ciolos.

    • Același discurs ca al Olandei îl are și Germania și Austria. Juncker vorbește ca Băsescu în 2009 înainte de alegeri, nu e criză, mărim leafa la profesori, bla-bla. După ce s-a proptit bine în scări, a dat drumul tăvălugului peste noi și și-a văzut de treaba lui, adică Udrea + SRI + reevaluări și făcutul de generali în serie. La fel face acum și moș Juncker-jucătorul, scoate panglici, scuipă flăcări și jonglează simultan, iar noi ne uităm ca proștii la show. După ce se stinge lumina, pleacă cu banii acasă ca antrenorul Daum, iar noi ne întoarcem la ale noastre. Cu UE ne-am cam lămurit, dacă ne lasă și americanii cu ochii-n soare o să ajungem ca în locul OMV și Schweighofer să înjurăm Gazpromul, sovromurile și rubla în loc de euro. Nu cred că o să se întîmple asta pentru că încă au nevoie de noi să stăm prin curte și să lătrăm la gard, dar nici în casă n-au să ne lase fiindcă sîntem cam murdari și puțim. Deocamdată avem zgardă, carnet de sănătate și stăpîn, totul e să nu ieșim pe stradă de nebuni că ne iau hingherii.

      • Ma scuzi, dar esti chiar turmentat?
        Il confunzi pe Basescu cu prim ministrul acelor timpuri, Tariceanu, care era in masura s-o faca si al carui guvern a marit „lefa profesorilor”.
        Si mai ai alta minciuna: initiativa guvernului Tariceanu a fost in 2008 si, da, inainte de alegeri, dar cele parlamentare, nu prezidentiale.
        Asa ca vorba cu omul turmentat care spune adevarul nu mai e valabila :P
        NB,
        stiam si de reactia celorlalte doua tari, dar am dat citatul pentru a evidentia minciuna dlui Juncker.

        • Ba s-avem pardon, stimabile! Tăriceanu a promis că făgăduiește că dă bani la profesori, după care s-a răzgîndeanu, iar Băsescu s-a întors la popor ca de obicei și a promulgat legea ca să-i dea în cap motociclistului și să adune voturi, pen’că el îi obligă astfel prin lege pe nenorociții din guvern să scoață banu’ la dăscălime. Dăscălimea și pensionărimea a pus botu’, a votat cu marinelu’ și au rămas mofluji, ca și în cestiunea cu parlamentul din 300 de oameni stabilită la referendum. A fost exact cu un an înainte de prezidențiale, cînd deja Băsescu era în campanie și începuse ”vizitele de lucru” prin țară. A scris și la gazetă, dom’le! ”Traian Basescu a decis sa promulge legea gratie careia salariile profesorilor cresc cu 50%. A facut acest gest, desi Guvernul s-a impotrivit vehement masurii. Presedintele a considerat insa indicata majorarea salariala.” ( http://stirileprotv.ro/stiri/social/au-inceput-discutiile-intre-sindicalistii-din-invatamant-si-presesedinte.html.)

      • Marirea de leafa la 300.000 de profesori si auxiliari din invatamant a dus la un efort bugetar sub un miliard de euro pe an.

        Dublarea pensiilor pentru 5 milioane de pensionari (in 2007 si 2008) a dus la un efort bugetar de aproape 10 miliarde euro anual. A doua a fost executata cu maiestrie de Tariceanu cel eroic si aproape ca ne-a bagat in faliment ca tara.

        (sursa: http://www.dreptonline.ro/legislatie/oug_stabilire_masuri_salarizare_personal_invatamant_136_2008.php).

        Este cam jenant sa dai ca referinte vorbele unui tip care ne-a lasat indatorati in plina criza (ce incepuse din 2007) de ne-a luat vreo 3 ani sa ne revenim.

    • 1. Dl. Rutte spune: “Not at the moment. We oppose this. There are too many concerns about border controls and corruption.”

      2. Dl. Junker spune : „Europe is more than the single market, the money and the euro, it’s all about values.”

      3. Dl. Ciolos si Platforma Romania100 spune: „Promovam debalcanizarea si modernizarea societatii romanesti – de jos in sus. Democratie, libertati individuale, stat de drept, respectarea demnitatii umane, meritocratie, buna guvernare, transparenta, egalitate intre barbati si femei, educatie, competitivitate, etc.”

      4. Clasa politica romaneasca – Pesede, Besede, plus o parte Penelepedesede spune: „Tzic, tzic, tzic, debalcanizarea societatii romanesti este propaganda birocratilor de la Bruxelles, noi avem o pozitie geostrategica deosebita si suntem partenerii americanilor la Marea Neagra”.

      P.S. Nu ai cum sa intri in randul „tarilor civilizate” atata timp cat MCV nu este ridicat, cu presedinti de partide, presedintele Senatului, presedintele Camerei Deputatilor, parlamentari, procurori, sefi de la antimafie /DIICOT trimisi in judecata pentru fapte de coruptie, luare de mita, declaratii mincinoase, favorizarea infractorului, frauda electorala, nepotism, devalizarea bugetului (Udrea spunea ceva de 10% dar este vorba de mai mult), atacuri pe banda rulanta la independenta justitiei, etc. Pozitia geostrategica si buget militar de 2% nu ajunge! Panimaiesi?

      • Transparency International dă pentru anul 2016 un indice al corupției pentru România de 48 pct., la egalitate cu Ungaria (100=incoruptibil, pe măsură ce punctajul scade, hoția crește). Mai corupți ca noi sînt italienii (47 pct.), grecii (44 pct.) și bulgarii (41 pct.) http://www.ziare.com/stiri/coruptie/transparency-international-romania-se-afla-pe-locul-57-in-lume-din-punct-de-vedere-al-coruptiei-1451308. De ce Ungaria, Italia și Grecia nu au MCV și sînt în Schengen deși apar ca fiind mai corupte decît noi, iar România are MCV și o să intre în Schengen poimarți? Hai, fă-mă tu să panimaieși, că mie îmi dă cu virgulă!

        • Romania anului 2016 a fost guvernata de un guvern provizoriu „tehnocrat” condus de dl Ciolos, presedintele Iohannis a pus si el umarul (ambii au promovat independenta justitiei si au aplaudat progresul DNA in lupta cu coruptia endemica la varf). Este evident ca perceptia si notele au fost bune, din pacate a fost ceva trecator, de scurta durata (cu un ghiocel nu faci primavara). Presedintele Iohannis a ramas singur in front, Dragnea-Basescu-Tariceanu, ministri, deputati, senatori si judecatori CCR cu soricul gros schimba regulile jocului democratic (incepand cu incalecarea justitiei) prin „ordonante” de urgenta, etc. Noroc cu tineretul care mai iese in strada!

          P.S. astept sa imi dai o replica bogata in lectii de „geopolitica” istorie, pactul Ribbetrop-Molotv, germanii, ruskii si neomarxistii de la Bruxelles. Like always.

          • Cu justiția e cam încîlcită. Așa cum e acum, s-ar părea că e împărțită-n trei, adică avem o aripă care-i a securității și care se împarte și asta în două, avem securiștii de tristă amintire de-ai lui Iliescu și securiștii de veselă amintire de-ai lui Băsescu care și-au luat-o-n cap și fac ce vrea mușchiu’ lor, mai e o aripă care merge cu infractorii și interlopii din tagma Dragnea-Tăriceanu-Băsescu și niște amărășteni de judecători și procurori care n-au dosare și vor să fie independenți. Dacă Iohannis reușește să se urce pe DNA, le bagă mințile-n cap ca să știe cine-i șefu’ și îi pune cu botul pe labe pe ăștia din frăția lui Dragnea se cheamă că avem justiție independentă care ascultă de un singur baștan, cum era pe vremea lui Băsescu, iar dacă biruie interlopii și avem dubla comandă secu’ + intrelopi, atunci justiția e aservită politic, se sinucide nația, țara se duce dreacu’, etc. În ambele cazuri, cei care sînt independenți cu adevărat nici nu contează. Mai pe scurt, dacă Dragnea cu ai lui intră la pîrnaie iar Iohannis găsește un Boc și își trage ”guvernul meu”, e justiție independentă și stat de drept, dacă nu, justiția nu e liberă și statu’ nu mai e de drept. Din cauza asta am ajuns acum de se fură la grămadă și ce stat de drept mai e ăla în care fură toți după cum îi taie capul, iar ai tăi nu au protecție în fața justiției?

            • Propunerea cu incalecarea justitiei din partea Presedintelui (asa cum au facut precedentii Iliescu si Basescu, sau asa cum fac Erdogan si alti lideri prin Estul continetului) este o gogomanie. In democratiile moderne, cetatenii sunt egali in fata legii, nimeni nu este mai presus ca legea! Punct.

              P.S. in postarea precedenta ai laudat punctajul Amnesty International acordat Romaniei in perioada anului 2016. Ei bine, printre criteriile care se afla la baza studiilor echipei AI se numara :
              – sursele de ingerinta in justitie si natura presiunilor exercitate asupra sistemului judiciar
              – numarul situatiilor care au dus la atingerea independentei justitiei
              – evidentierea disfunctiior si a vulnerabilitatilor sistemului judiciar
              – existenta garantiilor legale si a masurilor care asigura independenta reala si protectia magistratilor fata de eventualele riscuri ce decurg din indeplinirea atributiilor jurisdictionale.
              samd.

              P.P.S.: In perioada lui Basescu de exemplu, procurorii DNA nu au avut curajul sa investigheze actele de coruptie a guvernului Boc (terenurile de fotbal construite in panta, gondolele lui Udrea, tunurile cu bancomatul ANRP, finantarile partidelor, spagile de 15% din contractele cu statul, samd). A fost bine? Ofiterii lui Coldea nu au avut nici ei curajul sa trimita fotografii cu trioul Udrea-Bica-Topoliceanu prin anul 2010 sa zicem. De ce oare? Chiar consideri ca atitudinea lui „Zeus” a avut un impact pozitiv asupra societatii romanesti si presedintele Iohannis trebuie sa continue aceasta traditie (populism, incalecarea justitiei, minciuna, coruptie, nepotism „ai meritat fiecare procent”, mediocratie, etc?) https://www.youtube.com/watch?v=8Iwcs82RRf0

              P.P.S. Conform Constitutiei, presedintele Iohannis este presedintele tuturor romanilor si in contextul actual, pe plan intern el nu face altceva decat sa incurajeze reforma partidelor, sustinerea independentei justitiei si sustinerea societatii civile. Singura optiune viabila a presedintelui este sa #reziste in continuare, alaturi de cetateni si de societate civila (cel mai bun lucru ce i s-ar putea intampla Romaniei este substituirea clasei politice actuale printr-o miscare gen Macron-En Marche din Franta). Majoritatea romanilor tinjesc dupa valorile democratiilor moderne din vestul continetului (democratie, stat de drept, libertati individuale, meritocratie, pluralism politic, libera circulatie, educatie, competitivitate, dezvoltare si crestere durabila, bunastare, egalitate intre barbati si femei, etc). Romanii isi doresc si ei sa traiasca decent si in liniste, sunt satui de populisti si autocratie!

  2. O luminiță în beznă acest articol. Asa as vrea si eu sa cred, ca orice ar fi, mai devreme sau mai tarziu vom scapa din mlaștina asta fără sfârșit si oricât ar fi de greu de reconstruit ce s-a daramat, macar sa stiu ca nu ne mai întoarce nimeni din drum.
    Despre proiectul monedei unice nu pot sa spun decat la fel ca mai sus: decat sa se joace Isărescu cu cursul în sus și în jos, după cum bate nevoia sau acciza, mai bine suportăm șocul schimbării si terminăm cu prostiile.
    Si nu în ultimul rând, mi-ar plăcea să stiu dacă va veti mai implica in vreun fel în politica mare a Romaniei.
    In rest, sa auzim numai de bine!

  3. Parerea mea, ca cetatean neasistat si cu taxele la zi, ar fi ca, daca puteti, ati putea sa ne scutiti de subiectele ireale de discutie (chestie la care Corina Cretzu exceleaza) si sa considerati ca cel putin o parte a oamenilor care populeaza teritoriul numit Romania va poate fi partener de discutie. In rest e simplu, daca nu, nu. De dumneavoastra depinde. (din pacate)

    • Zilele trecute aparea in presa ca guv. DC a aprobat la propunerea unor ministri ai sai GCB si MM renuntarea la clauzele zise offset. Autorii ar putea sa explice daca e stire falsa sau, daca nu, ce au urmarit pentru centenar si in general pentru tara cu asa ceva.

  4. Austria a zis deja un NU hotarat.
    Probabil din cauza faptului ca daca vom trece la Euro – moneda in care sunt platiti capshunarii” salvatori ai bugetului de vreo 12 ani – afacerea lor cu PETROL din si prin Romania nu ar mai fi rentabila. Si nu doar aceasta afacere! Asta deoarece am devenit un soi de colonie a austro-ungarilor postmoderni care nu au niciun interes ca noi sa ne devoltam, integram ori sa mai exitam inca o suta de ani!
    Romania nu a pierdut razboiul mergand pe mana rusilor, ci din cauza ca rusii au tradat – ANTANTA, iar pe noi ne-au lasat singuri. Daca am mers la razboi atunci, a facut-o pe mana francezilor,i a garantiilor ferme pe care Franta ni le dadea, inclusiv cu privire la rusi! Garantii si promisiuni pe care tot Franta se codea sa si le tina dupa razboi, din cauza lobby ului maghiar” care s-a dovedit pana la urma pierdat in fata influentei coroanei Romaniei.
    Azi Germania vede o Rusie parte a arhitecturii de securitate a Europei, desi o sanctioneaza momentan si e inflexibila cu privire la Crimeea, iar pe noi NU ne vor!
    … nici cand am intrat, nu au sarit in sus de bucurie, chiar daca aveau nevoie de noi in arhitectura spatiului.

  5. Domnule Ciolos,

    mi-au dat lacrimile. Sunt unul dintre cei care au aderat la platforma dvs. Desi nu traiesc in tara, imi doresc ca Romania sa devina statul european pe care il descrieti. Tare mi-e teama insa ca nu exista la Bucuresti destule minti mature care sa prinda acest prilej. Mi-as dori sa ma insel si sa ma pot intoarce la un moment dat in tara… insa mi-am pierdut speranta.

  6. Faceți pasul în politică, inițiați un alt mod de reprezentare, coagulati fortele ce pot crea o alternativa la actuala guvernare. Nu va inscrieti in regimentul celor ce doar isi dau cu parerea si care doar constata insa dau solutii din birou. Fiti primul care actionati, care iesiti cinstit si deschis in fata. Nu va fie teama chiar daca mai si gresiti. Avem nevoie de leaderi cinstiti, o sa va urmam. Nu lasati sa treaca timpul pentru ca se va instala blazarea si apatia in mod generalizat. Cu dreptatea in maini si cu Dumnezeu in suflet nu se poate sa nu reusim!

  7. S-a spus deseori ca in Romania, oamenii providentiali apar pe neasteptate, in cele mai grele momente.
    Cred ca Dvs. domnule Ciolos, reprezentati un astfel de om, capabil sa adune in jurul lui o echipa demna de incredere care sa demareze si sa realizeze.un program temeinic, de lunga durata, pentru inscrierea Romaniei pe drumul fara intoarcere al modernizarii si bunastarii.
    Dar aveti nevoie de trei elemente care sa convearga in timp:

    1. Imediat, actiuni de masa, pentru stoparea actiunilor nebunesti ale administratiei Dragnea – Tudose , pentru blocarea parlamentului si pentru demisia guvernului
    2. Presedintele Johannis sa fie hotarit sa nu mai gireze nici o hotarire a guvernului Tudose si sa se indrepte spre alegeri anticipate inca in acest an.
    3. Un pact al tutor partidelor politice democartice pentru un programu de guvernare de 4 ani.

    Fara aceste impliniri, veti ramine si Dvs in memoria colectiva drept un ” frumos nebun”, vorba lui Fanus Neagu, pe care Dragnea si Taricenu, doi derbedei l-au ” alungat ‘ . Fiti sigur, asa se va zice !

  8. Decriptare excelenta a discursului dlui Juncker .Atentie la diversiunile care vor urma si trebuie sa intrati in arena caci Basescu nu o mai prea poate face din cauza prostiei noastre.

  9. Cu tot respectul pt. dl. Ciolos, care as fi vrut sa ramana prim-ministru pe urmatorii 15 ani daca s-ar fi putut,

    Romania trebuie privita cu realism, este o tara feudala in care majoritatea este lacoma si lipsita de valori si principii.

    I-ar fi fost imposibil dictatorului Dragnea sa ajunga la putere fara complicitatea a mii de functionarasi si slugi de la toate nivelele din toata tara. In multe administratii locale, politrucii abia asteptau sa tripleze salariile, fiindca asta este tot ce-i intereseaza, ei probabil nici nu cunosc cuvantul „sustenabilitate”, nu au constiinta si nu se gandesc la viitor.

    Ceausescu a mutat taranii de la sat la oras si i-a controlat cu o mana de fier, ei bine acum ei sunt scapati de sub control si si-au dat frau liber lacomiei si trufiei.

    Eu cred in puterea votului, cati romani au murit pentru ca tara noastra sa fie independenta si sa putem vota? Ei bine, acum majoritatea romanilor arunca puterea votului pe fereastra, alegand indolenta, lenea, sau confortul unei duminici petrecute acasa in familie, in loc sa mearga la vot, aruncand tara in haos pe termen lung.

    Si asta fiindca poporul nostru nu s-a maturizat niciodata.

    Degeaba mergeti la proteste daca n-ati mers la vot, ati ratat momentul. Romania este practic o antologie a momentelor ratate din lacomie, lipsa de viziune, lipsa de interes si gandire.

    In concluzie, Romania nu poate fi o tara refondatoare a UE, deoarece Romania este o tara inapoiata, infantila, condusa de hoti, populata de indolenti si manata in principal de lacomie, nu de interese nationale, geopolitica etc.

    Poporul care se multumeste cu un kilogram de faina ca sa voteze pentru PSD, un partid extrem de distructiv pentru intreaga tara pe toate planurile, nu este demn sa refondeze UE si este incapabil de asa ceva.

    • Aveti perfecta dreptate.
      Un singur amendament. Voturile Romanilor nu sint asa usor de cumparat. Pe alocuri, pe linga un kg de faina, mai trebuie adaugat si un litru de ulei, sau ( culmea pretentiilor ! ) , o galeata de tabla !

  10. În chestiunile economice, România nu-și apără interesele. Olanda trebuia să simtă acum repercusiuni economice cum ar fi blocarea importurilor de flori, legume, ouă, carne. Controale ale societăților olandeze, amenzi, etc. Motive se găsesc întotdeauna. Dacă atitudinea aceasta incorectă, sfidătoare și agresivă la adresa intereselor României nu va fi sancționată cumva, Olanda va continua cu aceeași politică.

  11. Cred ca avem tot interesul sa renuntam, colectiv, la a mai face anticipari exclusiv dezastruoase, deorece „sustinute” de experiente trecute, datorate unui „a-tot-stiutism” atat de pagubos, dar atat de specific romanesc.
    Varianta nu este cealalta extrema, nu este deci un optimism exacerbat si revendicativ-patimas, desprins de realitatea noastra concreta, ci LUCIDITATEA.
    Simplu, si cu calm, deci:
    Cand autorii ne propun, de ex, sa ne intrebam, colectiv „CUM sa facem…”, exact acesta sa fie obiectul discernamantului nostr!
    Inainte de a raspunde, cadegoric, desi in graba (deci fara a fi judecat temeinic!) „la noi, nu se poate!”, sa fim siguri ca suntem incapabili. Ca…poate nu suntem!?
    Pentru asta, este esential sa ne debarasm de statutul de victima, sa nu mai fim obsedati de justificari, ci sa cautam altceva, de exemplu : raspunsuri precise si inteligente la intrebarile inteligente care incep cu „CUM..?” (nu cu „de ce?”!!!), adica SOLUTII.
    Numai modificandu-ne mentalitatea, care s-a dovedit paguboasa, vom putea sa ne transformam drumul intortocheat si desfundat, intr-o autostrada catre progres, redobandindu-ne astfel demnitatea, respectabilitatea si traiul prosper, pe care le meritam din plin! Indiscutabil!
    In momentul in care vom intelege ca nu suntem nici mai prosti si nici mai oropsiti ca altii, vom refuza sa mai fim reprezentati de smecheri cu limbaj si apucaturi de mahala, pentru simplul motiv ca noi nu suntem ca ei!
    Pentru ca nu am fost niciodata mahalaua Europei, pentru ca Bucurestiul se numea candva, pe buna dreptate, „micul Paris”- a se retine Paris, nu doar „micul”! – intrebarea justa este cea pusa de dl Ciolos : „cum” sa facem sa punem capat perioadei intermediare, acum?
    Din respect pentru noi insine, ne vom demonstra noua, copiilor nostri si lumii, ca suntem oameni inteligenti si de incredere, ca impartasim aceleasi valori universale cu lumea civilizata.
    Atentie, insa: acest obiectiv nu este ceva static care, o data atins ramane un trofeu dobandit pentru totdeauna, ci trebuie sa reprezinte o preocupare permanenta, o exigenta de fiecare zi, altfel spus sa patrunda in mentalitatea noastra, sa devina STILUL NOSTRU DE VIATA.
    In opinia mea, este singurul care ni se potriveste.

  12. Omul sfinteste locul.

    Domnule Ciolos, faceti pasul si intrati in politica acum, nu la alegerile viitoare. Sunt destul de multi oameni onesti, muncitori, corecti pe care ii puteti coagula in jurul dumneavoastra [probabil vreun milion, insa un milion se pot uni daca simt ca au in jurul cui].

    Trebuie sa intrati in politica pentru a fi la masa deciziilor altfel impactul faptelor dvs va fi limitat, cel putin in profunzimea societatii romanesti.

    Inteleg ca vreti sa constuiti de jos in sus [ceea ce e OK] insa asta va dura generatii intregi si lumea nu mai are rabdare. Tonul se da de la conducere [leadership], popoarele nu se ridica de jos ci sunt indrumate de un leadership la cel ma inalt nivel.

    Pana in 2020 practic vreo 600.000 de oameni vor fi plecati deja din Romania din cauza feudalismului avansat care este (re)instaurat de PSD & clica. Acesti oameni sunt fix cei pe care acum inca ii aveti aici, in sprijinul dumneavoastra.

    Sunt perfect de acord cu Dan Nicolescu legat de actiunile de masa. Actuala putere nu stie si nu se teme decat de actiuni in forta, nu neaparat violente insa ferme si de amploare.

    • Păi domnul Cioloș e în politică de multișor. A fost ministrul agriculturii, comisar european, prim-ministru. Toate funcții politice. Că nu l-a votat nimeni, asta e altceva. Dar omul e implicat în politică.

    • Nu cred ca domnul Ciolos va intra vreodata in politica. Politica, oricare ar fi ea, murdareste. O politica perfecta, impecabiila nu am auzit sa fie. Domnul Ciolos nu vrea sa se murdareasca, e clar.

      In al doilea rans, politica inseamna partid cu ideologie clara. Ori, nici macar USR nu a mers pe idea asta, ci s-a incapatant sa creada ca poate forma un catch-all „dincolo de bine si de rau”, adica in afara oricarei ideologii, refuzand paradigm stanga dreapta si incercand o redefinerie intr-un spatiu sofisticat dar confuz.

      Si atunci, cum sa intre Ciolos in politica? Aderand la USR? Poate, dar asta nu ar ajuta deloc USR. Sa formeze un partid? Ce fel de partid? A mers pe idea asta de „platforma”. Ce o fi aia, mi-e greu sa cred ca poate explica in mase. Poate unii analisti inteleg. Dar cate voturi inseamna?

      ===

      Am mai spus-o, agasand pe foarte multi: avem nevoie de un partid de dreapta, nu de giumbuslukuri cvasipolitice. Refroma societatii romanesti se poate face doar de la dreapta. Doar ca un partid de dreapta trebuie sa depaseasca morga ingelectualista si sa explice ce vrea sa faca pentru toata lumea. Sa explice de ce poate sa scoata din saracie mai multi oameni si cu mai mult success decat ar putea orice partid de stanga. Si altele, nu le mai insir aici.

      In loc de asta, vad in spatial public tot felul de pseudo-solutii, toate avand un numitor comun: stangismul. La unele pe fatza, la altele ascuns sau chiar inconstient.

      Sa intre Ciolos in politica? Asa ceva nu cred. Sa nu confundam pozitia obtinuta cu sprijin politic (ministru, comisar etc.) cu politica. Politica se face intr-un partid, iar un partid fara ideologie nu e un partid ci o miscare cetateneasca, Si nu prea am vazut asemenea miscari credibile. Exemplul Tea Party este adaptat acelei societati, m-as bucura sa avem asa ceva si in RO, dar nu cred ca se poate.

  13. Domnule Ciolos, dumneavoastra vorbiti de lucruri mari, iar eu, in nimicnicia mea, ma gandesc tot la lucruri marunte.

    Dorinta/parerea/sfatul meu de doi bani este sa intrati in politica. Asteptati sa se limpezeaza apele in USR apoi intrati acolo, toti cei din Platforma 100. Fiti dumneavoastra propunerea lor, neoficiala in primii ani, de prim-ministru din umbra, chiar daca nu aveti vreo functie importanta in USR.. Utilizati, la partid ma refer, oamenii care au facut parte din guvernul dumneavoastra, ca propuneri din umbra pentru domeniile principale ale guvernerii (sanatate, fonduri europene, transporturi) si lasati doar acesti oameni sa fie purtatorii de mesaj. Ma refer la Vlad Voiculescu, Cristian Ghinea, Catalin Drula si asa mai departe (exista deja resursa buna si printre parlamentarii actuali USR)

    Trebuie sa aratati ca un partid gata de guvernare si oamenii or sa va urmeze.

    Nu o sa fie simplu. Ei au televiziunile si mare parte din oresa. Nu o sa aveti acces decat limitat la televiziune, o sa fiti atacati din toate pozitiile (vanzatori de tara, angajati Soros, tehnocrati incompetenti, militanti gay, etc, etc etc). O sa fie o lupta de gherila, in care va trebui sa obtineti rezultate mari cu resurse foarte mici.

    Dar parca as zice ca tara asta are inca resursa umane necesara ca sa mearga inainte si ca puteti reusi. Adica putem reusi, ca m-am exprimat prost.

    • „…tara asta are inca resursa umane…”
      Desigur, avem resurse și nu doar umane. Dar, pentru ca resursele să fie transformate în potențial este necesară iminența acțiunii. Adică, fructificarea, utilizarea în mod eficient a resurselor. Puteți fi sigur însă că, așa cum s-a petrecut de-a lungul istoriei noastre, resursele, atunci când nu sunt risipite, rămân doar resurse.

  14. Fantezii de Bruxelles total nerealiste scrise in acest articol. Domnule Ciolos din pacate este prea tarziu pentru noi. Am avut o sansa cu dumneavoastra in guvern, insa acum totul s-a schimbat. Ati facut intr-un an cat altii in zece, insa vedem cum totul este distrus acum pas cu pas. O parte din vina va apartine, pentru ca nu ati reusit sa luptati cu borfasii din PSD si nu ati creat o opozitie puternica, ce ar fi putut sa atraga voturi. Daca ati fi reusit asta, o mare parte dintre cei care protesteaza in strada- pentru a-si „spala pacatele” vezi Doamne- v-ar fi votat si poate n-ar fi stat in fata televizorului.
    Personal, consider discursul lui Junker un semn de disperare europeana si un sttrigat de ajutor catre tarile din est, mai ales catre Romania, deoarece viitorul UE va fi incert dupa 2019.
    Din pacate alte cancelarii occidentale nu sunt de acord cu planul lui JUnker. Unii chiar l-au trimis la doctor…

    • Cred ca e mult mai simplu: USR in catch-all de acum este un partid al nimanui, lipsit de orice consistenta. Cu Platofma 100 si Ciolos in el tot asa va fi.

      Problema majora este a identitatii ideologice. A te feri de ideologie nu duce la nimic. Am tot spus asta in comentariile mele la diverse scrisori publice ale USR pe Contributors. Nu reiau sa nu plictisesc.

      Un guvern technocrat este o sincopa, este util daca pregateste un reviriment national. Sau daca da timp pentru asta. Ceva ceva a facut, permitand USR sa se organizeze. Dar USR isi mentine din pacate aura de politie populara a autoritatilor locale, cladita pe radacinile sale de ONG (de laudat de altfel, dar un partid nu e un ONG mai mare … :-)).

      Sa ne pricopsim cu inca un cvasipartid de stanga, sofisticat imbarligat pe un mariaj bizar intre un ong si o platforma, chiar nu vad cu ce ne ajuta. Mai avem inca trei partide de stanga, care mai de care mai apropiat de Marx, Engels si Lenin (ma rog, poate de Lenin nu … :-))).

      Ong si platforma defailand brat la brat sub o mare de steaguri pe care scrie „anticopruptie” e admirabil sublm. Dar total inefficient.

      Revolta populara nu conduce, ci doar schimba. Daca are cu ce. Daca nu, se ineaca in propriul strigat sau se fasaie cu gratzie.

      • @Dedalus „Un guvern technocrat este o sincopa, este util daca pregateste un reviriment national. ”
        Da este o „sincopa” care uneori normalizeaza situatia si permite functionarea normala a instituiilor statului. Da, este o sincopa de normalitate in zona noastra balcanica si o gura de oxigen in mlastina noastra politica. O sincopa in trendul ideologic socialist0-comunist din Romania. Ciolos putea sa rada mizeria politica de la noi daca ar mai fi avut timp, sa produca un „reviriment national” adevarat. Iar atunci, credeti-ma, ca s-ar fi rugat Olanda sa intram in Schengen si zona euro.

        • O tara nu se poate conduce in mod permanent cu guverne tehnocrate.

          Guvernul Ciolos avea menirea de a pregati o tranzitie (sau o revenire, cum doriti) spre polica de partid, care este definitorie pentru democratie.

          Nu s-a intamplat acest lucru. Insa nu din vina lui Ciolos. Si, de fapt, din vina nimanui. A fost o sansa istorica, nefructificata. Sau, daca doriti,, a fot o „punere pe respiratie artificiala” a societatii romanesti.

          Alegerile au dezechilibrat puternic spectrul politic, iar ceea ce a urmat nu fost de natura sa intarasca dreapta romaneasca.

          ====

          Poveste cu Shengen ma lasa rece. Prea putin conteaza. Obiectivul oricarei conduceri politice sanatoase este sa fundamenteze dezvoltarea scosio-economica pe piata. Capitalism fara piata libera nu am auzit sa existe.

          Un guvern technocrat nu putea sa faca asa ceva. Nici USR nu se inghesuie acum sa punca clar problema pietei libere, alunecand cu mare gratie spre stanga pe zi ce trece.

          Aceasta „stangizare” a politicului romanesc (permiteti-mi va rog acest puseu creativ licentious :-)) alunga cetatenii capabili, taie pofta parintilor de a isi sfatui copiii sa ramana langa oaia lui Daea…

          Ce sa spun, comentez doar pentru ca poate -poate. Sperantele mele sunt insa mici. Nu il vad pe Ciolos si nici pe USR adoptand o agenda de dreapta (liberala in adevaratul sens al cuvantului, a nu se confunda in nici un caz cu extrema dreapta- cu totul si cu totul altceva desi contine tot cuvantul „dreapta”).

          Sigur, e nobil sa fie aparat Ciolos, pe buna dreptate socotit un bun administrator si un conducator al unui govern ne-corrupt. Totusi, am comentat mai sus, necorupt a fost, dar a devenit totusi victima a capturii statului, un fenomen mult mai pervers si mai dificil de contracarat.

          • Da, dar am specificat si mai sus ca guvernul Ciolos nu a avut timp prea mult. Asta a fost…
            Probabil ca nu vom putea iesi vreodata din situatia asta oricat ne-am stradui… Sincer nu vad vreun „antidot” politic pentru actuala situatie.

            • O dreapta reala, asta e solutia politica.

              Adica un partid de dreapta solid, cu o ideologie ferma, format insa pe un grup cu o experienta politica oarecare, nu pe unul aparut din neant.

              Interesant mi se pare insa ca un partid puternic de dreapta ar creste si forta partidelor de stanga – ca rezultat al competitiei politice,

              Acum nu avem competitie politica in Romania – toate partidele sunt de stanga!

  15. Domnule Ciolos treziti-va si luati taurul de coarne!!! Am si obosit sa o mai spun diplomat….ce vreti – covor rosu, invitatie speciala? Lasa-ti naibii subtilitatile si analizele de pe net si iesiti la lupta!

    Trageti aer in piept si faceți pasul in mocirla! Oamenii au nevoie de o alternativa curajoasa nu doar onesta si bine pregatita tehnic. Creati aceasta alternativa solida la actuala guvernare – care are curajul sa iasa public, sa isi asume opiniile, sa lupte cu cei ce ataca niste principii de bun simt ale societatii.

    Nu vedeti ca nici oamenii nu mai au energia sa mai iasa in strada ca parca nimeni nu vrea sa isi asume rolul de lider! Se duc in neant toate protestele. Daca nimeni nu isi asuma si sta ca dumneavoastra – atunci vom fi spectatori la cum ne scufunda actuala clasa politica plina de talibani autohtoni.

    • Si eu spun acelasi lucru: e nevoie de o alternativa politica.

      E clar ca e necesar un partid de dreapta real si puternic. Dupa parerea mea, ar avea un electorat de minim 25% (cei care nu s-au prezentat la vot ca nu au avut pe cine sa voteze sau care nu au vazut nimic clar in toate partidele participante la alegeri).

  16. So far so good. Junker a înțeles ce are de făcut, nu ma îndoiesc ca va ști sa negocieze propunerile sale cu capitalele mai conservatoare, rămâne sa ne facem si noi partea noastră de treaba. Si atunci va întreb direct: ce are de gând Platforma 100? Iese la bătălia politica sau nu? Se transforma in partid, se inhama la lupta politica sau așteaptă ca emulatia din ianuarie-februarie 2017 sa se stingă de tot, iar Dragnea-Tudose-Valcov-Tariceanu-Toader sa mature tot? Altfel totul e retorica. Buna si ea, dar la timpul ei. Ori, discursul lui Junker îndeamnă la fapte.

    • De accord 100%. Eu am mers chiar mai departe, spunand ca avem nevoie de un partid real de dreapta, cu o idelolgie clara si asumata de dreapta, fara inventii si inovatii doctrinaire, fara mimari.

      USR + Platforma ar putea fi asa ceva. Dar din reactia la comentariile mele la scrisorile publice ale USR, nu prea cred sa se inample asa ceva.

      Mai curand aceste doua forte cvasipoliticie si-ar dori sa infiinteze o miscare intelectualista de tip anarchic (in sensul propriu al acestui termen, a se vedea Bakunin) sau o miscare populara gen Tea Party, non ideological insa. Reactia tuturor la ideologie a fost ca „nu-I nevoie”, confundand documentul pe care scrie „Ideologie” cu setul de valori propriu unei ideologii, set de valori pe care orice forta politica doritoare de guvernare si-l asuma.

      Poate ca vor intra in viitorul Parlament. Nu sunt sigur de asta, avand in vedere ca segmental lor de votanti este fix acela care renunta sa mearga la vot „din scarab” sau „pentru ca nu avem pe cine vota”. USR a iesit cu sloganul „acum ai pe cine vota”, dar indemnul acesta nu cred ca a folosit prea tare, pentru ca alegatorii din acest segment doresc o oferta politica bine conturata, si eu cred ca una de dreapta. Nu au regasit-o dar au vota pentru ca nu aveau incotro. Uniii.

      Cand vrei sa faci politica, mergi dupa regulile ei. Nu poti sa intri intr-un meci de fotbal cu alte reguli decat ale echipei adverse si altele decat cele ale fotbalului. Vei fi aplaudat pentru inventivitate dar dat afara de pe terenul de fotbal. Unde se joaca fotbal, nu altceva….

      • „Junker a înțeles ce are de făcut, nu ma îndoiesc ca va ști sa negocieze propunerile sale cu capitalele mai conservatoare…”
        Dar cine credeti ca este Junker asta? Chiar credeti ca poate sa treaca peste deciziile unor state precum Germania sau Franta? El este doar o interfata intre cancelariile occidentale si marea gloata de cetateni UE.

        • Eu cred ca da. Dar mai ales ma bucur pentru comentariul dvs. Pentru ca astfel am ocazia sa marchez faptul ca politica de la Bruxelles nu se duce ca in Teleorman, Gorj, Olt sau Timiș. Când Junker lansează o teza ea nu este doar imaginata si puțin gândită, ci parțial deja negociata. Sa facem, totuși, diferența intre mesajele publice ale unor capitale si negocierile echipelor din diplomația capitalelor in cauza si Guvernul de la Bruxelles. Dar o sa aveți ocazia sa va convingeți si singur fie in timp, fie intorcandu-va si studiind modul in care Comisia a reușit sa impună si alte decizii statelor europene conservatoare.

          • Ar fi bine sa fie cum spuneti si totul sa fie deja negociat, insa cum sa interpretez mesajele unor ministrii si sefi de guverne lansate dupa discursul lui Junker privind intrarea Romaniei in zona euro/Schengen? Impresia a fost ca seful Comisiei nu s-a consultat cu nici un guvern UE si si-a exprimat niste dorinte si idei de unul singur.

        • Mi se pare ca ati postat gresit, comentariul nu imi este adresat. Dar, daca tot l-am citit … :-)).

          Junker e ceva mai mult decat „un functionar”. Legaturile sale cu cancelariile europene sunt foarte complexe, nu uitati de unde vine.

          Junker nu e Barrosso.

          Problema nu e cine e el, ci cat de bine cuplati suntem noi cu aceasta UE complicata.

  17. Excelent scris, bine gândit, minunat conceput. Autorul e omul, leaderul de încredere de la care sperăm, în țară şi în UE, că va prelua din nou răspunderi la Bucureşti pentru binele obştesc, pentru viitorul țării.
    Nu cred că aderarea României la ZE zona Euro se poate realiza în curând (nu 2019-2022, mai mult de 10 ani?). Intr-un interviu la „euronews TV“ J.C. Juncker a precizat: condițiile de aderare la ZE zona Euro sunt stricte, trebuie îndeplinite strict de noi membri. Nu toţi partenerii UE.27 sunt obligaţi azi să devină membri ZE (Suedia, Danemarca se orientează în mod tradițional mai puternic spre Londra, mai puțin spre Bruessel/via Paris) ZE în zona Euro. Conceptul UE ca toți partenerii în UE să devină membri ZE rămâne valabil după J.C.J. 2017, fără ziua x.

    … „…Suntem gata sa aderăm la zona euro? Care ne este calendarul? Cum avem de gând să mergem către convergenţa reală astfel încât pierderea controlului asupra monedei naționale să nu se transforme într-un şoc pentru economie?… „….

    Exemplul Greciei (datorii de stat peste 172 % peste 300 miliarde Euro, nu vor fi achitate niciodată, numai amânate de la an la an, cu plata dobânzilor 2017 cu bani împrumutați, pentru a evita declararea „faliment de stat“) ar trebuie bine analizat. J.C. Juncker a reamintit în interviul TV cu mai mulți jurnalişti: economia țării, finanţele, competitivitatea, situaţia societății civice în ţara dornică de aderare la ZE zona Euro trebuie să fie capabile să evite un „şoc“ dăunator după aderare. Nu cred că va fi cazul pentru România în viitorul apropiat. . Nu se acordă aderarea la ZE pe bază de criterii pur politice (cum a fost la aderarea 2007 la UE). Cât timp mai e la dispoziţie pentru aderarea la ZE şi Schengen? Care şanse (externe, presedinția UE 2019)? Care riscuri (interne la Bucureşti, externe la Paris/ E. Macron şi la asociații Vişegrad) 2017-2019-2022?

    … „….România sunt şi oamenii din stradă care protestează împotriva distanţării faţă de valorile democratice şi europene, România e şi societatea civilă care apără statul de drept, România sunt şi oamenii din satele ţării care înţeleg mai bine decât oricine valoarea cinstei şi a muncii. Reînnoirea României se va face atunci când noi, toţi cei care ne simţim parte dintr-o Românie modernă, europeană, ne vom asuma fiecare în mod individual un destin comun, acela al României care începe, măcar de la următoarele alegeri, drumul lung către a fi o ţară democratică matură, care a depășit vârsta tranziției, una din ţările membre re-fondatoare ale Uniunii Europene…. „…..

    Aici sunt de citit cuvintele, sunt de găsit gândurile autorului, de azi şi de ieri, care merită respect, admirație, încredere şi sprijin civic, de la locuitorii din țară şi din UE.
    Cu stimă.

  18. Bun venit pe „Contributors” domnule Ciolos.
    Bun venit si domnului Mituță.

    Arata puțin ciudat ca aveți un singur cont comun… dar bănuiesc ca se va remedia cand veți dori sa scrieți articole individuale.

    Referitor la guvernarea de azi nu are sens colegi forumisti sa ne tot lamentam si sa ne gandim ce bine era sa fie altfel ci sa cautam solutii in situatia data.

    O mica solutie propusa de mine ar fi:

    „Sa ii taiem la TVA – un alt fel de greva fiscala”

    Eu am inceput sa fac si sa ii indemn si pe altii spre un fel de greva fiscala foarte simplu si dublu benefic:

    Sa REDUCEM la MINIM cheltuielile purtatoare de TVA.

    Alimentele au TVA doar 5%. Aici reducerea necesara e moderata fiind fara mare impact.

    Dar la marfuri industriale (electronice, jucari, haine,. …), la fiecare „10 lei” cheltuiti „2 lei” sunt donatie directa spre guvernul PSD.

    Daca am reusi sa ne mobilizam la asta in mod masiv, adica sa amanam cheltuielile necritice cateva luni, atunci PSD & Co vor ajunge mult mai repede la fundul sacului si o sa se ceara singuri afara.

    • Si eu m-am gândit la ideea asta…și am mai scris despre ea.

      Cel mai mult „ne arde” statul la energie. Greva cetățenească ar trebui să înceapă prin renunțarea la electricitate si folosirea opaițului, abacului și a ceasurilor solare. Apoi, debranșarea de la rețeaua de distribuție a gazelor, debranșarea de la încălzire și apă. Neapărat trebuie renunțat la automobil și transportul în comun, chiar și la bicicletă, fiind preferat mersul pe jos și cel călare. Cum și prețul hainelor este purtător de TVA, propun să trecem degrabă la veșmintele self-made din cânepă cultivată individual. Și dacă ne întoarcem la cultivarea plantelor, propun să ne hrănim din ce culegem și vânăm. Dacă cineva se simte deprimat de situația post-apocalipsă creată prin renunțarea la contul bancar și utilizarea exclusiv de cash, poate fuma o parte din recolta de plate textile.

      • Si sa inceteze imediat demolarea pesterilor sub pretextul construirii de autostrazi, caci se pune in pericol fondul locativ pentru viitorul luminos ce se intrevede :)

  19. „Sau” ala din titlu nu prea are sens pentru ca suntem un „judet sarac” oricum.
    Stat re-fondator? poate, dar probelma cred ca este ce re-fondam, principiile re-fondarii, nu la participarea oricum si cu orice pret la re-fondare, ca acum e momentul sa fim bagati in seama.
    Facand o paralele ma gandesc la dvs, m-ati „enervat” foarte tare cand ati acceptat un deficit structural imens ;pe 2016., acceptand in fond politiciele procilice care sunt acum pe val. De ce nu ati spus atunci clar, ca tehnocrat ca aceste politici sunt gresite, de ce nu ati inceracat sa re-fondati strategia fiscal bugetara in acord atat cu legea responsabiliatii fiscal bugeatare cat si cu strategia (teoreteica) privind „compactul fiscal”?Cu riscul de anu mai fi prim ministru…era musai? Sau ati fost de acord cu aceasta strategia procilica care ne va ingropa la viitoarea criza de nu ne vedem?De ce nu s-a reformat. macar, stratgeia PNDR, unde sunteti expert, de ce nu avem la APIA planuri parcelare suprapuse peste ortofotoplanur,de ce avem impozite pe venitul agricol care nu respecta principiile din codul fiscal (impozitarea dupa marimea venitului,, nu dupa alte aiureli) si catea altele…)cum sa am incredere in dvs. care, experet fiind, pare ca nu ati vazut padurea de copaci, uitsnd atunci de vreo re-fondare!
    Pentru ca si de asta suntem judetul sarac, nu suntem in stare sa rezolvam conceteturi destul de simple,la noi acasa.
    La fel e si cu re-fondarea asta europeana. Daca vrem sa fim musai printre re-fondatori, desi acestia au cateva bube clare (sa ne uitam la cati dintre ei respecta compactul fiscal, de ex, da, am un fix cu asta,,la nerespectara, chiar in nucelul dur, a criteriilor de la Maastricht si a altor tratate, cum si ce vor respecta in viitor? state din nucleul dur care au respins proiectul de constitutie europeana din varii motive etc!) e una, si daca vrem sa facem, dupa putreile noastre, dar onest, ca acest nucleu dur sa fie alcatuit din state care se angajeaza explicit pe drumul unei federatii europene, cu constitutie si armata proprie, cu legi federeale functionale simple si aplicate pe fundamente clare, ,care sa nu aiba nevoie de unanimitati utopeie, adica sa avem niste principii asemnatoare cu cele din Constitutia americana, care s-a dovedit functionala, chiar daca nu perfecta, nu cu tot soiul de tratate incalcite, nu ca nu stiu ce centennar sau gadilat la talpi Romania sau Bulgaria, nu asta conteaza in principal. (atfel re-tondam tot o aiureala re-incalzita)
    As vrea sa fie altfel, dar tare imi e ca ne vom pierde in maruntisuri si sofisticarii de iatac, uitand fundamentul. Vrem doar sa ne bagam in fata, ca acum e momentul! OK, poate fi si asta ceva….dar as fi vrut sa avem si politicieni care sa fie de nivelul unor parinti (re?)fondatori pe bune, si cativa, macar unul, sa fie si de la noi, asa saraci si mici cum suntem…(Bun, poate e o naivitate sa vrei asa ceva, daca ne gandim la fauna noastra politica si la jupanii de acum si de ieri, de unde sa apara? poti fi considerat nebun…dar, totusi, as fi vrut sa fim si noi o data tara lui a fost sa fie,, chiar daca n-o sa fie :P,)

  20. Domnule Dacian Ciolos, trageti-va cizmele in picoare, puneti-va masa de gaz pe figura si coborati in canalizare! Nu singur, cu niste tovarasi de nadejde (cuvantul „tovaras” e mai vechi decat marxismul). Daca o veti face, vom pune si noi mana pe loapta pentru a curata grajdurile lui Augias!

  21. Mi-e teama ca intrebarea relevanta azi nu e „stat re-fondator sau judet sarac?” ci „stat de drept sau stat iliberal-baronal?”

    Si am ajuns sa punem intrebarea asta trista pentru ca acum un an Dummeavoastra n-ati stiut sa raspundeti transant la o alta intrebare: „PNL sau USR?”

    • România este o kleptocrație și dl Cioloș, în calitate de fost prim-ministru al unui guvern ai cărui miniștri au declarat adesea că au fost actorii unei piese în care nu au putut face mare lucru și nu au putut juca un rol important, pentru că „sistemul” este de neclintit, știe foarte bine acest lucru.

      Politicienii și partidele pe care le votăm sunt marionete ale oligarhilor, iar mass-media reprezintă simple, dar eficiente, instrumente de manipulare a votanților. Servicile de informații cu arhitecturi de „famiglii” slujesc puterea kleptocrată atât timp cât șefii lor sunt lăsați să-și facă afacerile mizerabile, de la dezinfectanți și trafic de țigări ori substanțe interzise, până la camătă. „Deranjul” din justiție arată că în scurt timp nimic nu le va mai sta în cale. România devine treptat o oligarhie perfectă, asemenea Rusiei, Belarusului, ori R. Moldova. Sprijinul informativ oferit partenerilor occidentali de către foștii securiști și urmașii lor din servicii permite conducătorilor noștri să spună dezinvolt că „nu doamna Merkel votează în România”.

      Dl Ciolos face abstracție de astfel de „amănunte” și pare că se lansează în campanie electorală. Perfect, este momentul potrivit, dar cei care au votat USR au făcut-o, la fel ca cei care au votat alt partid antisistem, PP-DD (nu discut aici ideologia lui, ori despre fondator), cu credința că se va încerca măcar dislocarea sistemului kleptocratic. Ori, USR nu face niciun fel de opoziție; de la PNL/USL nici nu mă așteptam prea mult. Iar din partea d-lui Cioloș NU aud nimic despre sistemul kleptocratic care conduce România, ceea ce mă face să cred că nici nu dorește să-l deranjeze foarte tare, pote ajunge la o înțelegere cu oligarhii. Poate că odată votat (domnia-sa și miniștrii fostului său cabinet) va face ca și la încercarea anterioară, adică puțin, pentru că atâta a putut din pricina „sistemului” care l-a învins și pe dl Constantinescu.

      • Administratia statului cuprinde si nivelul functionaresc.

        Principala greseala a partidelor „idealiste” (unde l-as incadra si pe Ciokos, alaturi de USR) este desconsiderarea acestui nivel functionaresc.

        In prezent are loc o desctructurare a administratiei centrale, cu scopul de a incadra si promova persoane obediente. Chiar si minima rezistenta opusa de administratia curata (cati mai sunt) este un obstacol in calea avansului victorios al socialismului in Romania. Si asta face evidenta alegerea sa drept tinta a socialistilor. Recentele pensionari anticipate fortate prin morcovul pensiilor marite „daca iesiti acum” demonstreaza clar acest lucru.

        In timpul guvernului technocrat, persoanele politice nu au reusit sa consolideze segmentul loial statului din administratie. Nu stiu daca ar fi avut mare importanta acum, dar ar fi fost totusi o baza solida pentru o reforma de dreapta si ar fi asigurat o rezistenta mai bune in fata capturarii statului.

        Un alt aspect important dupa mine l-a constituit naivitatea extrema a tehnocratilor si a lui Ciolos. Se stie ca fiecare ii judeca pe ceilalti dupa sine. Ori, personae integre de genul lui Ciolos nu au cum sa inteleaga atunci cand sunt manipulate.

        Corectitudinea lui Ciolos si a USR se dovedeste a fi exact cel mai mare dusman al acestora. Nu spun ca ar trebui sa devina si ei ca si alte partide. Spun doar ca nu coruptia este problema. aceasta fiind clara pentru oricine si existand si organisme abilitate sa lupte cu ea.

        Problema a fost si este captura statului. Pentru a lupta cu asa ceva, persoanele din USR si Ciolos trebuie sa devina constiente de acest lucru. Si abia apoi sa caute legaturi cu persoanele oneste din administratie (cat mai sunt la lucru asemenea oameni!) pentru a primi explicatiile necesare in ce priveste strategia capturarii statului, tehnicile de lobby ilegitime si alte asemenea fenomene care nu apartin coruptiei si care nu se invata la nici un curs de ideologie politica.

      • Ai dreptate .Trebuie afirmat cu subiect si predicat mafiotismul sistemului si indicat cu subiect si predicatu nasul(nasii) si famigliile. Explicat ca dreptatea contra mafiei cand aceasta face legea nu se mai poate face cu ajutorul legii…

  22. O, dar azi dacă nu ajungi la concluzia elitistă, neomarxistă şi ultra-progresistă că „mersul cu spatele, cel în mâini şi mersul cu faţa” sunt perfect egale şi naturale fiecare, pe principiul că „oamenii sunt diverşi şi nu simt la fel” şi „toţi au drepturi”, atunci înseamnă că nu ai atins încă „iluminarea”, că nedreptăţeşti sau chiar .. discriminezi. Că eşti întunecat la minte şi nu ai ieşit din evul mediu ori din grotă. E la modă azi ca elita noastră ultra-progresistă să te facă troglodit, dar să-ţi ceară să-i votezi pe ei, iluminaţii, salvatorii.
    Lăsând acum ironia la o parte, aş spune că nimic nu se poate refonda temeinic fără de bun simţ, cumpătare şi discernământ sănătos, care să aibe la bază valori reale, fireşti, nu inventate sau .. „progresiste”. Domnule Cioloş, dac’ar fi să vă dau un sfat, acela ar fi să vă păziţi să vă întovărăşiţi cu elitiştii sau, mai rău, să deveniţi unul dintre ei. Implicaţi-vă în politică, dar nu uitaţi să rămâneţi aproape de sufletul românilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dacian Ciolos si Alin Mituta
Dacian Ciolos si Alin Mituta
Dacian Ciolos a fost prim-ministru al Guvernului României și comisar european pentru agricultură și dezvoltare rurală, poziție din care a negociat și implementat reforma Politicii Agricole Comune la nivel European. A terminat cursurile Facultății de Horticultură din cadrul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj (1989-1994), obținând diploma de inginer horticultor. A urmat apoi studii de agronomie aprofundată, specializarea „Sisteme de producție și Dezvoltare rurală” la École nationale supérieure agronomique (ENSAR) din Rennes, Franța, beneficiind de o bursă guvernamentală franceză și un master științific (DEA) în „Economia dezvoltării agricole, agro-alimentare și rurale” la École nationale supérieure agronomique (ENSAM) și Université Montpellier I (1996-1997). Începând din anul 2000, este doctorand în economia dezvoltării agricole, agroalimentare și rurale la Institutul Național de Cercetări Agronomice (INRA) din cadrul École nationale supérieure agronomique de Montpellier (ENSAM). Alin Cristian Mituta a fost director de cabinet/secretar de stat al prim-ministrului Dacian Cioloș după ce în prealabil fusese director de cabinet al șefului cancelariei premierului, Dragos Tudorache. Înainte de cooptarea în guvernul Cioloș, Alin a urmat o carieră în funcția publică europeană, lucrând pe rând la Consiliul Uniunii Europene, la Parlamentul European și la Comitetul Economic și Social European. Totodată, este fondator și fost director al think-tank-ului specializat în politici europene Europuls – Centrul de Expertiză Europeană. În cadrul activităților sale, s-a ocupat de teme precum spațiul Schengen, politica europeană a vizelor, migrație, precum și de coordonare intra și inter-instituțională. A absolvit un master în afaceri europene la Institutul de Studii Politice din Paris - Sciences Po (2009) și are, de asemenea, două licențe în științe politice și în studii europene din partea Universității Paris X (2007), respectiv a SNSPA București (2007).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro