marți, martie 19, 2024

Tel Drum, deschizătorul de drumuri

Zilele trecute DNA a emis un comunicat din care rezultă că președintele PSD, Liviu Dragnea și apropiați de-ai săi sunt urmăriți penal pentru formarea unui grup infracțional și fraudă cu fonduri europene. Poate ca o coincidență, în aceeași zi, fostul primar PSD al Iașului, Gheorghe Nechita a fost condamnat în prima instanță pentru că ar fi luat șpagă de la Tiberiu Urdăreanu (UTI) pentru un proiect de semaforizare în Iași. Valorea șpăgii a fost de 3.69 milioane lei, adică 10%, cum regăsim de altfel și în cazurile fostului președinte al CJ Prahova, Mircea Cosma sau al celui de la Compania Națională de Investiții, unde banii au mers către Ana Maria Topoliceanu sau Elena Udrea.

Ambele cazuri, dar mai ales dosarul Teldrum, demonstrează ceea ce am arătat cu date de mai bine de cinci ani, și anume că multe dintre marile firme de construcții s-au ridicat datorită conexiunilor politice, achizițiilor aranjate, accesului la informații privilegiate și la funcții politice care să permită decizia asupra distribuției clientelare de fonduri publice. Datele strânse de procurori arată că acest mecanism care a inclus politicieni, funcționari publici, proprietari de firme a fost pus în funcțiune pentru a asigura îmbogățirea politicienilor, dar și finanțarea Partidului Social Democrat.

Este drept că vorbim în acest moment doar de începerea urmării penale și nu de o condamnarea finală, care să stabilească vinovația cuiva. Dar cu toate acestea, informațiile puse cap la cap ne dau indicii despre cum funcționează relațiile de putere și cum se aranjează achizițiile publice; aceste lucruri nu sunt noi și în general publicul deja le discuta. Meritul dosarului este că arată logica grupului pe termen lung: privatizarea unei societăți și trecerea în sfera de influență a lui Liviu Dragnea (prin interpuși), trucarea achizițiilor, acordarea de lucrări fără achiziții, acces la bani naționali vulnerabili, numiri clientelare pentru capturarea deciziei și deci a finanțelor, fraudă de fonduri europene (și una destul de grosolană aș zice).

Evident, Teldrum nu este nici pe departe singura firmă cu legături politice care a înregistrat profit impresionant în ultimii ani. Sunt multe companii despre care putem discuta, fie că sunt legate de PSD sau PDL, cum ar fi Tehnologica Radion (PDL), UTI Grup (UNPR), Delta ACM 93 (PDL) etc. Iar în cazul multora dintre ele putem vedea, în graficele de mai jos, legătura dintre partidul de la putere și succesul la achiziții publice. Trebuie menționat că aproape 50% din contractele Tel Drum (ca valoare) sunt semnate cu CJ Teleorman, unde Liviu Dragnea a fost președinte, în timp ce 18,2% sunt încheiate cu CNADNR.

* Sursa: www.termene.ro, cu modificări ale autorului / date preluate de pe data.gov.ro

Tel Drum a avut în conducere persoane apropiate de Liviu Dragnea precum Marian Fișcuci, Petre Pitiș sau Floarea Neda, urmăriți în acest dosar penal; este și una dintre firmele cu acțiuni la purtător, adică nu se știe exact cine o deține. Liviu Dragnea a negat constant faptul că ar avea vreo legătura cu firma, chiar dacă majoritatea personajelor îi sunt apropiate, conform presei. Floarea Neda este asociată și la SC Spring Serv Com SRL, care a donat către PSD în 2008. Marian Fiscuci a donat 68.800 lei în 2008, 2009, 2011 și 2012 către PSD.

Firma a fost implicată în mai multe contracte din bani europeni care s-au lăsat cu corecții financiare. De exemplu, pentru contractul Reabilitare DJ506, Cervenia-Vitănești-Babaita km 17+400-km 58+000 (2010), CJ Teleorman a primit o corecție financiară din partea Autorității de Audit de 25%, adică 12.799.575,29 RON. Contractul a fost suspectat de achiziție aranjată, întrucât ofertele tuturor celorlalți competitori au fost declarate neeligibile. La acel moment, în 2011, ANRMAP a publicat un raport și a amendat CJ Teleorman pentru încălcarea legislației privind achizițiile. Consiliul Concurenței a inițiat o investigație care a fost închisă din cauza probelor insuficiente. Comisia Europeană a sistat plățile pentru REGIO – Axa 2, Îmbunătățirea infrastructurii de transport regional și local și a solicitat autorităților din România să verifice toate proiectele finanțate prin această axă. Și nu este singurul caz soldat cu corecții, în care Tel Drum câștigase achiziția; DJ 701 este un alt caz similar. Este adevărat că responsabilitatea aparține autorității contractante, însă corecții semnificative pentru achiziții publice pot demonstra că acestea au fost făcute cu încălcarea legii, inclusiv prin complicitatea companiei.

Un al doilea lucru important pe care îl confirmă comunicatul este că membrii grupului au avut acces la date privind Programul Național de Dezvoltare Locală, mai exact la comunicările dintre MDRAP și potențialii beneficiari. Să nu uităm că Liviu Dragnea a fost ministru al dezvoltării, iar proiectele sunt decise prin ordin de ministru, printr-un proces în general netransparent, după cum am arătat aici: www.expertforum.ro/clientelism-2016 și http://expertforum.ro/raport-banii-si-politica/

În perioada 2012-2016 primarii de la putere au avut șansa de două ori mai mare decât cei din opoziție să ia bani din PNDL (proiecte în principal pentru mediul rural – construcție de drumuri, apă, canalizare, școli etc), ceea ce arată că există un criteriu clientelar în distribuția de fonduri, iar acești bani nu ajung la beneficiari neapărat conform necesităților reale. Coroborat cu lipsa de transparență legată de implementarea programului, raportul Curții de Conturi care arată grave probleme privind implementarea PNDL[1] putem concluziona din nou că este un instrument politic prin care se fidelizează sau se atrag primarii și se realizează investiții cu potențial electoral. Nu susțin că investițiile din PNDL nu sunt necesare, ci doar că prioritizarea lor trebuie făcută mai judicios și transparent.

Și să nu uităm că Liviu Dragnea a fost artizanul OUG 55/2014, când 552 de primari au schimbat partidul, majoritatea către PSD; vezi Harta Migrației realizată de EFOR, http://expertforum.ro/primari-clientelari. În cele din urmă, după aproape 2 ani, OUG s-a dovedit a fi neconstituțional. Cu toate acestea, mare parte dintre primarii care au schimbat partidul au fost răsplătiți din PNDL și au primit mai mulți bani.

Dacă luăm în calcul și alte condamnări pentru folosirea abuzivă a poziției politice, fraude cu fonduri europene sau abuz în serviciu, vedem că există suficiente date care arată că politicienii folosesc achizițiile din bani publici pentru propria îmbogățire și pentru finanțarea partidelor (vezi și cazurile Udrea sau Cosma) pe căi ocolite. De asemenea, pun presiune pe primari pentru a obține voturi, promițând alocarea de bani în schimb (cazul Frunzăverde și Ghiorghioni).

Ce este de făcut? În primul rând, prevenție: transparentizarea procedurilor privind alocarea de fonduri naționale, care reprezintă mare parte din achizițiile din România; date deschise privind contractarea și implementarea proiectelor, precum și pentru finanțarea partidelor;  SEAP/SICAP funcțional; verificări solide ale procedurilor de achiziții; proceduri de control asupra perioadei de implementare a proiectului și post-realizare etc. Iar dacă vorbim despre combatere, instituțiile publice (AEP, DNA, ANI, ANAP, ANAF, Curtea de Conturi etc)  trebuie să pună datele împreună pentru a descoperi unde sunt problemele, care sunt tiparele, de ce unele firme câștigă contracte pe bandă rulantă și cresc peste noapte ca Făt Frumos și dispar când pleacă partidul preferat de la guvernare sau de ce avem datorii enorme ale partidelor politice după fiecare campanie electorală. Datele există, trebuie doar puse cap la cap.

NOTE__________________


[1] http://www.curteadeconturi.ro/Publicatii/Sinteza___RAP___%20MDRAP%20.pdf

Distribuie acest articol

15 COMENTARII

    • 1.
      Undeva, la un concurs pentru ocuparea unui post de gestionar, condiţia de a nu avea cazier nu a mai fost luată în considerare şi o persoană X, cu cazier, s-a înscris la concurs.
      Concursul s-a desfăşurat după toate regulile.
      A câştigat persoana X. Concursul pentru postul de gestionar a fost câştigat de o persoană cu cazier!

      NOTĂ: Rezultatul unui concurs corect a fost viciat, deoarece CONDIŢIILE de admitere la concurs au fost viciate.
      …………………………
      2.
      Din afacerea Tel Drum am înţeles următoarele:

      Consiliul Judeţean Teleorman a achiziţionat un utilaj foarte scump, folosit la asfaltarea drumurilor.
      TEL Drum a fost privatizat având acest utilaj.

      La licitaţiile privind asfaltarea de drumuri era de preferat ca societatea să aibă acel utilaj scump Deci frauda constă în CONDIŢIILE restrictive şi preferenţiale impuse pentru câştigarea licitaţiei.
      Licitaţia se desfăşura după o procedură corectă, dar rezultatul licitaţiei era viciat de condiţiile care erau respectate.
      …………….
      3.
      Liviu Dragnea spune că în 2013 o anchetă a ajuns la concluzia că licitaţiile au fost corecte. Da, procedura licitaţiei a fost corectă.
      Ceea ce se anchetează însă în 2017, sunt condiţiile în care s-au desfăşurat licitaţiile.

  1. De la biro’ suna bine toate solutiile pe care le propuneti (chit ca au un usor iz de lemn, dat de normala autenticitate a suportului functiei). Ceea ce omiteti (probabil din lipsa experientei) este ca transparentizarea aceea s-ar putea face doar cu „specialisti” opaci. A caror opacitate fie este alimentata de ‘enterese obscure, fie este rodul autosuficientei native [cu precadere in cazul „specialistilor-formati-la-scoala-de-stat”(si-de-partid)].
    Mai gafati de asemenea cu (lipsa de) gratie cand emiteti axioma conforma careia in perioada 2012-2016 primarii de la putere au avut șansa de două ori mai mare… … deoarece evitati (probabil intentionat-rasplatit sau habarnist-birocrat) exact perioada jafului extrem in care, pt a sustine aberatiile „investitionale” ale „dezvoltarii-durabile” datoria externa a rssh ro s-a dublat. Ba chiar fara „solutiile” propuse de dvs rssh ro a suportat sute de mil de euro ca urmare a faptului ca UE n-a mai dorit sa sponsorizeze (re)fo’ma „dreptacilor”. Nici ca l-ar putea ajuta pe fiul de militian cei cativa neuroni nativi ca sa inventeze alta schema. Asadar… ce „drumuri” deschide tel~?

  2. Este interesant că atunci cînd vine ciuma roșie la putere, sare toată lumea la beregată că se fură mult și haotic. Cît a fost la botoane ciuma portocalie care a evoluat în ciuma roz a lui Udrea & Băsescu, nimeni nu vedea cum și cît se fura fiindcă toată lumea făcea reformă ca să trăim bine hă-hă, sau era ocupată ca să iasă pe primul loc la campionatul mondial de făcut generali la arma ”siguranța națională” și la prăsitul șeptelului de angajați în faimoasele ”servicii”. Acum degeaba vedem din grafice dinamica furturilor și a hoțiilor pe ultimii zece ani funcție de partide, că deja algoritmul s-a rodat și funcționează perfect. Iohannis s-a urcat la volan și merge la fel ca Băsescu, numai că e treaz, nu dă claxoane și nu se bălăcărește cu ceilalti din trafic precum făcea omul cu ficatul de fier, așa că după ce îi rade pe ai lui Dragnea, intră pe tură ai lui. Facem pariu că brusc nu mai auzim de hoții decît cu cîteva luni înainte să plece nea Klaus de la Cotroceni, adică atunci cînd se schimbă garda? Dup-aia aducem iar la zi graficul tîlhăriilor și vedem iar defilări pe la DNA, dar într-o altă distribuție, cu alți actori, alți regizori și alt producător. Franciza asta cu reforma și anticorupția merge bine, scoate încasări și e păcat să fie lăsată baltă după ce a fost așa de bine pusă la punct.

    • Am inteles. Din punctul dvs de vedere problema nu e furtul ci faptul ca populatia nu sare organizat la beregata. Viitor de aur, tara noastra are…

    • Gasiti referinte si la PDL. Si daca va uitati in ultimul raport, mentionat in articol, gasiti chiar foarte multe. Cititi cu atentie

    • Nu exista ciuma rosie si/sau portocalie. exista ciuma transpartinica. Sau chiar suntem naivi sa credem ca Dragnea crede in social-democratie (PSD) dupa ce a realizat ca liberalismul nu ii prieste (liberalismul in forma sa PD)?

      Legaturile transpartinice se vad si prin modul in care PNL, PMP si UDMR se „manifesta” in asa-zisa opozitie. Sa ii dam (inca) un pic de credit USR-ului, insa rabdarea nu va dura mult.

      O caracteristica a unei dezinformari este punerea in negru-alb, bun-rau, rosu-portocaliu, etc. Facand un pas inapoi (atentie la echilibru :-) ), draga cetatene vei vedea limpede (opusul lui tulbure) ca nici una din parti nu e curata si nu (ar) vrea ca mana lunga a justitiei sa ii ajunga.

      Nu merg pe varianta „dupa ce îi rade pe ai lui Dragnea, intră pe tură ai lui” (care ai lui?) pentru ca duce in infundatura numita ” nu mergeti la vot ca sunt toti o apa si un pamant”. De fapt tocmai faptul de a merge la vot ne va face sa iesim din situatia asta. Problema consta in faptul ca analiza se opreste la simptom (s-a furat de catre ..) si nu merge la ” root-cause” (cum se face ca din 2001 nici un organism intern nu a vazut?).

      Ce ar fi acum daca pe langa Dragnea & co, in fiecare dosar sa intre la purecat si sefii serviciilor specializate in control?

      • Cine să-i ia la puricat pe sefii serviciilor specializate în controale, că ăștia-s stat în stat? Credeți că Dragnea, Sebi, Puiu Popovici, Videanu, Urdăreanu, etc. au furat pînă acum pe altă planetă și abia acum cînd s-au întors pe Pămînt i-a luat DNA direct din rachetă? De ani de zile fură de aici, de la fața locului și de pe raza localității, cum zice poliția și nimeni nu i-a deranjat cu nimic. Dosarele stăteau la dospit pînă cînd a sunat goarna pentru unii din ei și ne pomenim acum că-i umflă la polițiune fiindcă acu’ cinșpe ani au furat un pix, niște rufe de pe frînghie și cîteva zeci de milioane care mai au nițel și intră la prescripție. După aia aflăm că toate astea au plecat de la o ceartă între hoți și vardiști la o partidă de tenis, cică o minge a căzut pe linie dar arbitrul a zis că cineva este ”out” și de acolo a pornit tot balamucu’, altminteri rămîneau toți pretenari pînă la adînci bătrîneți. Că așa-i în tenis, vorba lui Caragiu. Iar de mers, mergem la vot doar ca să schimbăm echipele între ele, că meciuil se ține după aceleași reguli. Regulile alea trebuie schimbate, numai că jucătorii nu vor. Ei le-au făcut și doar nu or fi proști să le schimbe!

        • Pai bineinteles ca mergem la vot ca sa schimbam echipele. Treaba e ca totusi inchisorile sint pline de baiestasi si fetite furacioase. Si cam asta ne intereseaza. Pentru ca totusi frica de inchisorica pazeste bostanasii. Vorbesc in diminutive ca sa nu lezez persoane sensibile

          • Iluzorie speranta de sorginte egalitarizd-horrodocsa. Coana joi… justitia (re)fo’mata nu doar ca nu-i tine la carcera dar nici macar nu le cere macar dobanda la sumele sutite. Adicatilea nu oficial. In simulacrul de „tara” (re)fo’mata prelung si temeinic de catre toti p*liticiencii perindati prin preferintele votante ale prea-masochistilor ale(r)gatori hotia, sperjurul, spaga sunt calitati. Iar cand calitatile sunt prea-exersate si chiar se impune macar o audiere la dna, septelul in cauza isi cheama si-un ca’ne credincios care-i tine perfuzia. Eventual scoate si nurii progeniturilor la mezat. Dupa ce trece „nebunia-asaltului-facut-(politic)-de-statul-paralel” sa te tii latraturi. Nici macar un ex-prezidel nu poate sa-l intreaca.

    • Este si PNL pe lista, insa cele mai multe dintre firmele mari s-au conectat la partidele care au detinut puterea de facto, adica PSD si PDL. Sunt si firme care doneaza la absolut toate partidele si care se adapteaza la noua situatie politica. Pe de alta parte, cel mai mare grad de clientelism a fost in perioada guvernului Tariceanu, prin 2007-2008. Atunci raportul de clientelism a fost de trei ori mai mare in favoarea primarilor de la putere

  3. Din cate am auzit eu, Delta a facut eforturi destul de disperate sa schimbe tabara in 2013-2014, asa cred ca se explica cresterea din 2014. Dar pana la final tot au fost evacuati din schema.

  4. Tehnologica Radion a reasfaltat Calea Mosilor in urma cu niste ani. Timp de vreo doua – trei luni au facut o poluare cumplita cu praf, plamanii muncitorilor (sclavi) inhaland direct aceste tone de mizerie chimica si de praf, mai putin direct noi, cei din apropiere. Nu a existat nici cea mai mica preocupare de civilizatie, de protectia muncii, nici macar toalete (pana a ajuns problema la Pro TV). Au refacut proiectul (cu separatoare pentru masini, din marmura :) ) de doua ori, nu a pre-existat un proiect, fiindca au fost doua moduri complet diferite, amatoristice de a redesena direct la fata locului. Am sunat la firma lor, au raspuns cu intratabilitatea si obraznicia cunoscuta, de gangsteri provenind din fostii jupani PCR-isti ai Romaniei. Au pe constiinta detinatorii firmei sanatatea oamenilor pe spezele carora s-au imbogatit si si-au maximizat profitul? Toti oamenii pe care i-am cunoscut din fostul PDL nu difereau cu nimic de PSD si de activistii de partid – aceeasi intrasigenta fata de orice fapt civilizat, acelasi comportament agresiv, de persoane gata sa sfasie. Sper ca modul asta de a fi epuizeaza repede resursele fiintei lor.

  5. Putem discuta 1000 de ani daca si cum, in religia locala a puterii, homo politikon il tapeaza pe homo oiconomikos cu 10%. Cumva trebuie sa traiasca fiecare. Atunci cand piata libera pune in vanzare un creion cu pretul de un leu, parca n-ar fi cine stie ce tragedie daca fraierii platesc un leu si zece bani pentru a avea asigurat circul zilnic.
    Buba mare -indiferent care i-ar fi culoarea- apare atunci cand creionul este bagat pe gatul consumatorilor nu cu un leu si zece bani ci cu 5 sau 10 sau cu cat vrea muschiul lui de afacerist pe modelul Nicolaicuc – CFR.
    Generalizat un astfel de comportament, incadrat delicat ca abuz in serviciu sau cine mai stie ce formule penale eufemistice, conduce sistematic la subminarea bazelor economice ale oricarui stat si la discreditarea capacitatii de organizare politica. Altfel spus inseamna sa-ti tai, ca stat, craca de sub picioare.
    Poate ca, daca am vedea pe ce s-au dus sutele de mii, milioanele, miliardele de euro din datoriile smecherite politic ale Romaniei, am avea o imagine mai clara in legatura cu natura progreselor din istoria recenta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Septimius Parvu
Septimius Parvu
​​Septimius​ Pârvu​ este expert în bună guvernare și procese electorale​ în cadrul Expert Forum​. Are o experiență de peste ​nouă ani în coordonarea proiectelor ​legate de cetățenie activă, educație, monitorizarea alegerilor​ și clientelism politic​. Este trainer experimentat și coordonează de ​șase ani Școala pentru Democrație, un ​program dedicat tinerilor​ activisti civici​ și profesorilor ​din Romania și Republica Moldova. Începând cu 2009 a participat ca expert sau a coordonat mai multe campanii de monitorizare a ​alegerilor din România și la nivel internațional. În​tre​ 2012 și 2016 a coordonat 7 campanii de observare a alegerilor, la care au participat mai mult de 4000 de observatori interni. Septimius are experiență electorală internațională în țări precum Republica Moldova sau Muntenegru​. În 2015 a observat utilizarea votului prin Internet în Estonia. Septimius ​analizează clientelismul politic, finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale și a publicat un număr important de rapoarte cu privire la aceste teme, precum și o platformă interactivă care ilustrează rezultatele. Septimius a absolvit un master în Politică Europeană și Românească la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro