vineri, martie 29, 2024

Traian Basescu braveaza. Si chiar am pierdut trenul Schengen?

Preşedintele Traian Băsescu bravează spunând că îşi asuma responsabilitatea pentru  întârzierea accesului României la spațiul Schengen. Nu are de ce.  Dacă nu vom intra în Schengen in această primăvară avem două grupuri de principali vinovaţi: (1)politicienii, membri ai Parlamentului care au blocat dosare anticorupţie şi instituţii care să lupte cu corupţia (vezi cazul ANI) şi (2) magistraţii care n-au reuşit să reformeze justiţia prin forţe proprii, în frunte cu CSM. Şi cu asta basta! Băsescu nu are nicio atribuţie constituţională prin care să controleze cele două grupuri iar la nivel de mesaje, slavă Domnului, şi-a făcut datoria cu vârf şi îndesat. Numai cei care nu au vrut să audă nu au auzit mesajele preşedintelui.

În ceea ce priveşte pregătirea tehnică pentru a intra în Schengen,  instrumentele stau mai  toate în mâna Guvernului. În primul rând Ministerul Administraţiei şi Internelor este cel care coordonează procesul în care sunt implicate încă vreo opt instituţii printre care Ministerul de Externe, Ministerul Justiţiei, Serviciu de Telecomunicaţii Speciale şi alţii. Iar aici, în cea mai mare parte ne-am făcut treaba deşi schimbarea lui Vasile Blaga cu Traian Igaş a lipsit procesul de o figură de forţă care să împingă de la spate toate instituţiile cu atribuţii să-şi facă treaba. Încă, la acest al 12-lea ceas nu avem toată legislaţia necesară adoptată. Legislaţia este creată dar prinsă în hăţişul birocratico-administrativ. Nu sunt chestiuni majore dar mă irită ideea că lucruri simple, la îndemână, nu sunt gata pentru că un minister sau altul  nu şi-a dat încă avizul.

Cel mai şocant mesaj, aşa cum reiese acesta pentru mine din mesajul preşedintelui este că gată, de acum e clar nu la intrăm în martie în Schengen. Sincer, nu mă aşteptam la această abordare. După reacţia fermă a Preşedinţiei  la scrisoare trimisă de către miniştri de Interne ai Franţei şi Germaniei către Comisia Europeană în care s-a legat oficial, „pe hârtie” justiţia şi corupţia de Schengen, mă aşteptam ca ai noştri să lupte până la capăt. Dar văd că tot eu, cel care eram printre cei mai circumspecţi prin vară când am scris raportul, am rămas ultimul mohican care speră să intre în Schengen.

Ceva s-a întâmplat între timp. Probabil că s-au primit nişte mesaje clare din mai multe State Membre că aderarea va fi amânată. Diverşi oameni (care lucrează la dosarul Schengen) cu care am vorbit in zilele acestea par blazaţi şi obişnuiţi cu ideea amânării iar acum Preşedintele îşi asumă întârzierea. Pentru mine este clar că Traian Băsescu mai mult decât îşi asumă, ne pune în temă.  Să ne obişnuim cu ideea astfel încât spre primăvară, la Consiliul pe JAI să nu fim surprinşi.

Momentul este deziluzionant pentru că din această lecţie învăţăm că atunci când nu-ţi faci treaba eşti primit în Uniune datorită unui val de entuziasm iar atunci când îţi faci treaba nu eşti primit în Schengen datorită unui val de ultra realpolitik.

Ciprian Ciucu

La final, în afara articolului, vă rog să-mi iertaţi o speculaţie care îmi stă pe creier de vreo câteva luni: să-şi fi dat Vasile Blaga demisia în octombrie pentru că avea semnale că nu intrăm în Schengen şi nu a dorit să fie asociat cu eşecul care i-ar fi compromis viitorul politic? De ce nu s-a găsit un altul mai vrednic decât Traian Igaş pe care l-am urmărit făcând o prezentare la Bruxelles şi se comporta de parcă era analfabet funcţional? Habar nu avea ce citea de pe nişte slide-uri *.ppt

Distribuie acest articol

15 COMENTARII

  1. Ciucu:
    Băsescu nu are nicio atribuţie constituţională prin care să controleze cele două grupuri iar la nivel de mesaje, slavă Domnului, şi-a făcut datoria cu vârf şi îndesat.

    Si daca le-ar fi controlat?! Daca-mi aduc aminte declaratiile sale cum ca inca de pe 29 mai 2009 a inteles deal-ul sinistrei Ridzi cu mogulii, dar a tacut din gura pana a explodat bomba, e clar ca nu s-arfi schimbat nimic.
    Insa e mai comod sa dai vina pe altii …

  2. sigur s-au primit mesaje ca aderarea va fi intirziata. sper sa fii primit ceva la schimb.
    pe o parte decizia e deziluzionanta, cum spuneti dvs, pe de alta parte e indreptatita. ma gindesc numai la traficul de copii pt cersit. chiar vamesii nostri si politia de frontiera sa nu stie nimic de acest fenomen? copiii aia minori au trecut prin granita noastra ca prin brinza. si asta e numai un exemplu

    • Vad ca sunteti adeptul realpolitik. Nu cred ca totusi in aceste conditii ca partenerii europeni sa „ne dea ceva in schimb”. Nu cred ca este vorba de o negociere in acest caz. Europa Occidentala nu castiga nimic substantial din aceasta amanare.

      Au fost mai multi factori care duc spre acesta decizie pe care i-am detaliat in articolele anterioare.

  3. Sa avem iertare dar seful statului (nu neaparat Basescu) este responsabil ! In primul rand pentru ca el reprezintai coordoneaza politica externa a statului si politica externa inseamna prestigiu, relatii ,mod de a interactiona cu sefii statelor de a caror decizie depindea intrarea noastra in Schengen .Am avut ocaziaa vedem ,televizat, undde se situaeza presedintele Romaniei in acest context, in reuniunle UE la nivel inalt.
    In al doilea rand premierul a fost numit de seful statului si fiecare ministru a fost aprobat de acesta.Cand nu dorit un ministru,fie l-a zburat(vezi cazul ministrului armatei in guvernul Tariceanu) fie nu l-a acceptat pe caz de ,,mapa profesionala” ,cazul Nicolai.Ce mapa profesionala are Iglas? Dar parlamentul e cumva dominat de opozitie sau de coalitia creata si sustinuta de Basescu ? Cand a format guvernul a declarat public ca a avut doar doua cerinte :Vladescu la finante (si mare performanta a vut) si Baconschi, fostul sau consilier, la externe(iar acum ii dezavuaeza declaratiile).Aici a avut vreo responsabilitate ?Acum spune ca isi asuma responsabilitatea, ok si? Atat? iar dumneavoastra nu ii permiteti nici macar atat, sa fim seriosi !

    • Prea multe intrebari pentru C.Ciucu!…

      In privinta „speculatiei care ii sta pe creier” (dupa cum marturiseste in finalul articolului) – cea legata de demisia lui Blaga – iata ca mai primeste o intrebare: in conditiile in care, dpdv tehnic, Romania si-a facut temele pentru accesul la spatiul Shengen de ce ar fi trebuit sa isi dea demisia ministrul Blaga?! Romania a fost amanata pe „componenta politica”, care nu il vizeaza pe Blaga, nu pe criterii tehnice (caz in care Blaga ar fi putut fi tras la raspundere).

      • Este mai greu de explicat populatieicare este diferenta dintre criteriile tehnice si cele politice, in ce constau, ce este acela un MCV s.a.m.d .In ochii oamenilor, un esec ramane un esec. Si cand ti se cere public demisia esti pus intr-o poziţie tare neplăcută. Vedeti doar cum i s-a cerut demisia si lui Baconschi pe aceiasi tema. Si asta inainte de declaratiile aiuritoare legate de conditionarea Croatiei.

        • Ca politician, Blaga nu este un aspirant la functia prezidentiala si, dupa esecul inregistrat, nici macar la functia de primar al Bucurestiului – pur si simplu ii lipseste carisma necesara pentru a fi ales de… populatie (chiar daca ar fi ajutat de un partid aflat in acel moment „pe val”). Blaga nu va depasi conditia de „ministru numit”. Chiar daca „esecul Shengen” i s-ar fi legat de picior, efectul ar fi fost minim pentru politicianul Blaga (ar fi fost, insa, mai confortabil pentru un Basescu, de exemplu, sa poata transfera esecul pe Blaga). Demisia lui Blaga a avut alte resorturi.

          • Sa nu uitam, atat pozitia de premier cat si cea de ministru se obtine prin… numire. Daca unul ca Igas a ajuns ministru, iar Boc a fost re-re-re-desemnat premier…

    • Schengen n-ar trebui sa tina de politica extena ci de politica din interioriul Uniunii Europene, adica in special de ministere si de DAE nu de MAE.
      La noi DAE face o figura lamentabila, aproape ca nu exista.

      Acum, Presedintele, oricare ar fi el, participa la intalnirile bianuale ale Consiliului UE pentru cate o zi sau doua. Nu stiu cat ar putea sa faca el acolo daca altii nu fac in tara ce au de facut dupa ce li se atrage atentia de nenumarate ori. Va recomand sa cititi rapoartele dedicate evaluarii MCV de pe site-ul http://www.crpe.ro

      Argumentarea cu numirea premierului este cam de deaparte.

      In restul argumararii legata de mapa profesionala, va dau dreptate. Traian Basescu a aplicat de-a lungul carierei sale dubla masură.

      • citat din www. crpe.ro „As such, we consider the hysterical behaviour of the French authorities to be shameful.”

        Doar n-o sa va autobanati!

  4. Cred că au înţeles şi oficialii noştri cum stă treaba cu îndeplinirea condiţiilor tehnice.
    Degeaba îţi faci o fabrică superdotată şi super automatizată, dacă nu ai personalul potrivit pentru a o pune şi pentru a o menţine în funcţie. Ce să caute nişte meseriaşi super – calificaţi pe utilaje clasice într-o fabrică automatizată? La fel şi cu tehnica Schengen. Degeaba o ai dacă:
    1. Concepţia „merge şi aşa” lucrează în continuare
    2. Corupţia e în floare
    3. Pregătirea profesională în vederea implementării condiţiilor tehnice cerute a fost făcută, adesea, formal.
    Am încercat aici:
    http://nelucraciun.wordpress.com/2010/12/12/ca-tiganu-la-mal-schengen-mai-trebuie-sa-astepte/
    să explic, prin povestirea unei păţanii personale, că nu merităm, încă, în Schengen!

  5. Cred (de altfel sunt convins!), dar si sper ca nu vom intra in Schengen in martie. Stim cat de usor este sa mimezi politici si masuri, sa le iei pe hartie si sa nu le pui (decat foarte partial si trunchiat) in aplicare. Stim si ca in orice evaluare trebuie sa existe o interpretare a rezultatelor si a „impresiei artistice”.

    Si imi aduc aminte cum se chinuia toata clasa politica sa faca reforme (si cat de multe reforme au fost facute!) in perioada de pre-aderare. Si vad cum incep sa se vada politicienii romani cu sacii in caruta si sa exporte la Bruxelles comportamente dambovitene (ultimul exemplu e foarte recent: politicieni care declara ca nu ratifica tratatul ca sanctiune la adresa Germaniei!).

    Deci pentru mine, motivul e dublu: numarul unu, suntem oameni nu masini; sunt specialist in benchmarks si stiu ca nici un mecanism tehnic de evaluare nu va fi suficient de precis si detaliat pentru a descrie realitatea si pentru a evita sa trisezi. E deci nevoie de un grad de libertate pentru evaluator in interpretarea rezultatelor. Numarul doi: realpolitik, dar una nationala: sper ca Brussels sa utilizeze acest ultim levier pentru a apasa acolo unde doare si atat de mult pana vom vedea iesind ochii politicienilor damboviteni din orbite si-i vom vedea obligati sa faca lucruri pe care ar trebui dar nu au chef sa le faca.

  6. Nu cred ca braveaza. E, mai degraba, consecvent – iar asta e o calitate mare in viata reala, dar nu neaparat si in pragmatismul politic. Basescu n-a avut niciodata o relatie buna cu Germania si Franta, in ciuda „parteneriatului strategic” al Romaniei cu cea din urma. Celebrele vorbe „Au venit sa-si ia tainul”, cu care si-a inceput campania din 2004 la contractul de securizare a frontierei se referea, la EADS. Adica la Franta si Germania.
    iar prin declaratia de ieri cu privire la EADS, si-a confirmat consecventa tuturor acestor ani. Avand grija, cu cateva minute inainte, sa ne atraga atentia ca toti acesti ani cad in responsabilitatea lui.
    Dar totusi, pana la votul final nu-i totul pierdut:)
    http://cursdeguvernare.ro/talcul-amenintarii-lui-traian-basescu-la-adresa-eads-securizarea-politica-a-frontierei.html

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ciprian Ciucu
Ciprian Ciucuhttp://www.crpe.ro
Consilier in Consiliul General al Municipiului București / Fost președinte al Consiliului Național de Integritate (2015-2016) / Membru fondator al Centrului Roman de Politici Europene

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro