joi, martie 28, 2024

Cum a descoperit un rus România, iar prin ea, Europa

Şi s-a şocat, deoarece era cu totul altceva decât fusese învăţat la şcoală şi TV.

Am dat ieri peste un studiu bun al unor colegi din Estonia şi Ucraina, care au analizat timp de patru ani imaginea statelor UE, aşa cum se reflectă ea în programele de ştiri pe principalele trei canale TV din Rusia (Pervîi, Russia1, NTV). Narativele dominante sunt cele la care vă aşteptaţi: apocalipsa Occidentului; viaţa de zi cu zi plină de ameninţări, terorism şi sexomarxişti LGBT; refugiaţii dau năvală; proiectul politic al UE a eşuat în corupţie şi faliment moral; doar Rusia ce mai ţine busola. Detalii aici.

Nu asta m-a surprins, deoarece ştiam cum arată propaganda Kremlinului, ci motivul pentru care ea prinde atât de bine: izolarea fizică şi culturală a cetăţeanul de rând din Rusia. Din preambul aflăm că doar 5% dintre ruşi vorbesc o limbă străină; 6% consumă media străine; şi doar 7% au călătorit în afara fostei URSS. Fantastic.

Iar astea mi-au amintit o istorioară legată de izolare fizică şi culturală pe care o aştern aici. Atenţie, vă poate afecta emoţional.

Acum vreo trei ani am organizat cu colegii de la EFOR un tur prin România unui grup de specialişti tehnici din primării din Rep Moldova, ca să vadă oamenii proiecte de apă-canal şi gunoi, inclusiv în zonă rurală. Am mers şi prin Ardeal, şi prin sud, am stat pe drum cu ei vreo săptămână; în fine, detaliile nu contează.

Două lucruri şocante s-au petrecut săptămâna aia: în ultima zi am ajuns în Constanţa, am vizitat noi groapa de gunoi de cuviinţă, apoi ne-am cazat în oraş, aproape de mare. A doua zi mă scol devreme şi văd un nene din grup la mal, cu picioarele în apă. La micul dejun mi-a zis că a ajuns la 55 de ani în fine să vadă pentru prima oară marea, şi cât de mult ne apreciază că am făcut asta posibil. Era moldovean-român, dintr-un orăşel oarecare din nord, nimic deosebit, doar că până atunci nu avusese ocazia asta niciodată, nici măcar în Ucraina. Era să ne buşească pe toţi plânsul.

Chestia nr 2: în grup era unul singur care nu vorbea deloc română, Ivan, un tip solid şi de treabă din Găgăuzia, pe care l-am însoţit mereu cu traducere pe limba rusă (singura pe care o vorbea). Dacă ştiţi un pic Moldova, n-o să vă miraţi: în Găgăuzia autonomia şi separatismul latent nu-s despre conservarea identităţii locale, că puţini dintre ei chiar vorbesc turceşte şi se ţin de tradiţii; astea sunt mai mult pretextul. Ci e vorba de sovieto-nostalgie, respingerea statului naţional moldovean de după ’90 şi apartenenţa la Ruskii Mir, adică marele spaţiu mental al colonizatorilor ruşi, care i-au considerat totdeauna pe ăştia din republici oarecum barbari şi în nevoie de a fi civilizaţi. Chiar şi pe baltici, darămite pe moldoveni.

Evident, aceeaşi imagine era cultivată în URSS şi despre ţările satelite, ca România, Bulgaria etc: nişte ăia ţărani şi săraci, care trebuie să fie recunoscători Moscovei pentru subvenţii, ajutorul tehnic de industrializare şi civilizare în general. Hai, poate DDR să fi fost un pic altfel, dar ăilalţi tovarăşi erau o apă şi-un pământ în presa sovietică şi doar din political corectness socialist nu ne-o spuneau în faţă. Trei generaţii de ruşi au crescut după război cu această idee în cap, şi încă vreo două din ’90 încoace, deoarece, după cum vă ziceam mai sus, chiar şi azi doar 7% dintre ei au ieşit din Imperiu ca să vadă cum stă treaba în realitate.

Deci oameni ca Ivan nu trebuie blamaţi: cu asta au fost hrăniţi de mici, iar după ’90 au trăit în universul civilizaţional întreţinut de presa rusă, care crează un mediu de imersiune culturală totală. Nimic din afară nu răzbate prin barajul de propagandă – dar şi entertainment sau, uneori, cultură înaltă de bună calitate – de pe televiziunile ruseşti. Ivan a trăit toată viaţa la 50km de graniţa cu România (iar azi, cu UE), dar pentru aia putea foarte bine să se afle în Novosibirsk; mare diferenţă n-ar fi fost.

Iar aici s-a produs declicul: cele şapte zile prin România cu microbuzul, în Ardealul săsesc, prin secuime, apoi în Bucureşti şi Dobrogea, au fost şocul vieţii lui. Drumurile, casele, oamenii, hotelurile, interacţiunea cu noi, atmosfera relaxată şi fără fasoane, plăcuţele bilingve, diversitatea, hăhăiala, discutarea francă a tuturor problemelor, inclusiv politice, autocritica permanentă, nici urmă de fascişti tropăind cu zvasticile pe străzi, cum afli din presa rusă – dar mai ales nivelul de dezvoltare dintr-o comună românească medie, l-au dat pe om peste cap. Era cu totul altceva decât credea, decât i se spusese mereu, decât se aştepta. A fost momentul când el a realizat că trăia în fake news.

Fiindcă era un om ponderat, la locul lui, tehnician la staţia de epurare a apei, care de fel nu vorbea mult, n-a lăsat să se vadă tulburarea atunci pe loc. Deşi cât îi tot dădeam eu ghes să intre în conversaţie, ca să nu se simtă izolat de grup din cauza limbii, m-am prins că-i ceva în neregulă cu el, că e un pic altfel decât la început, dar fără să realizez ce.

N-am mai ştiut ce s-a întâmplat cu omul până acum câteva săptămâni, când am dat la Chişinău peste unul din co-organizatorii locali ai turului. Mi-a zis că Ivan le-a spus pe drumul de întors cât de absurd e să stea ei aşa izolaţi, doar la un pas de o ţară mare, deschisă şi prosperă ca România. Că-i este clar că viitorul copiilor din Găgăuzia e legat de noi, altă şansă n-au.

Iar ca atare, şi-a dat fiica la liceul local cu clase în limba română.

Distribuie acest articol

96 COMENTARII

  1. E oarecum intremator pentru selful national. Desi, pentru noi, „astia”, ceva mai plimbati prin cultura europeana, arata a demers autoscopic (ne-amintim : Comment peut-on etre roumain? si niste Scrisori persane…)

  2. Felictari, asftel de excursii ar trebui organizate mai des pt ca impactul asupra oamenilor gen Ivan e unul imens, si are puterea de a schimba oameni, destine si de ce nu tara in viitor

    • Mersi, doar ca nu era excursie, era business.
      Insa daca e bine facut, schimbul si contactele people-to-people cu un scop practic, sa faca oamenii o chestie impreuna, au impact foarte mare intr-adevar.
      Sper ca UE sa se tina de cuvant si sa finanteze astfel de chestii de aci inainte in Moldova, nu sa dea bani guvernului.

      • cati o sa aduca EU in astfel de excursii?

        trebuie lucrat mai serios, cu mass media, pana cand au la tv doar emisiuni in rusa, filme traduse in rusa, canalele internationale in rusa, si 2-3 in romana, nu se va schimba mare lucru. Nici daca le treci peste noapte in romana nu va merge.

        Romania nu are atractie culturala pentru ei, chiar pentru moldoveni, concureaza cu rusii. E cam greu de inteles dar aici e terenul de batalie geopolitica. Muzica, personalitati, evenimente, etc.

          • Aici trebuie sa ne gandim ca tara si sa lucram, nu doar pentru moldova, dar in general, de exemplu copii acelor care au plecat din romania. E vorba de foarte multe nu doar de muzica …

            Nu ca nu am avea, avem, dar nu stim sa folosim

          • De bine de rau, TVR este singurul canal pe care poti sa vezi balet, opera, teatru, muzica clasica. Si cel mai important e ca unele sunt productii romanesti, orchestre, regizori, actori romani (sau maghiari, redactia maghiara are productii de foarte buna calitate). In materie de filme este singurul post in care poti sa vezi productii europene (baltice, olandeze, ex-iugoslave, germanee). restul televiziunilor dau exclusiv filme americane (sau pe tipar american in rarele cazuri in care se strecoara altceva). Emisiuni si interviuri pe teme culturale nu exista pe alte canale, spre exemplu dupa plecarea lui Radu Paraschivescu nu mai exista decat o singura emisiune dedicata limbii romane.
            TVR e departe de perfectiune, in primul rand din cauza legislatiei care favorizeaza politizarea, dar ramane singurul canal suportabil daca te-ai saturat de Maruta si Negru (care au plecat din TVR, dar a caror degradare in goana dupa audienta s-a produs in mediul privat).
            Acum, daca cele de mai sus nu reprezinta atractii culturale, poate definiti si termenul „cultura” ca sa stim despre ce vorbim… Poate constructorii de motociclete de pe Discovery reprezinta cultura? Sau „documentarele” cu extraterestrii antici de pe „History”? Sau poate dezastre in aer?

            • cam asa i, tvr a fost canal si a ramas tot canal (de dejectie). Rebengiuc a incercat sa le astupe gura citorva cu hirtie igienica, un gest de futilitate sisifica de vreme ce p acolo isi duc veacul de zeci de ani mii de scatofagi – odrasle, sotii, amante si jagardele de ex / actuali bolsevici / cleptocrati.

            • @man of war: cand esti pasionat de dejectii, vezi doar dejectii. Dejectii sunt pe toate canalele tv din Romania. Teatru, opera, balet, muzica clasica, dezbateri pe alte teme decat politica sunt doar pe TVR. Prefer sa vad doar ceea ce este bun, si sa ma feresc de restul.

            • @nnm
              pasionat de teatru, opera, balet, muzica clasica ? pe youtube va puteti delecta pe ndelete zile n sir (cit va tin curelele). eu cred altceva, ca dvs lucrati in tvr si vreti sa i cresteti audienta. no chance printre cei c o minima inteligenta

            • @man of war: Cred ca suferiti de mania teoriei conspiratiei. Nu, nu lucrez in TVR si n-am absolut nicio legatura cu aceasta institutie sau cu cineva care sa lucreze acolo.
              Ideea ca pe Youtube exista programe culturale, este doar partial adevarata (urmaresc frecvent in special Vimeo, dar si Youtube). Pe Youtube, teatrul, opera, concerte in productii romanesti, actori romani, interviuri cu personalitati din Romania (in afara de inregistrarile, legale sau nu, de la TVR) sunt in cantitate infima si de multe ori de calitate modesta.
              Nici pe televiziunile cu profil cultural Romania practic nu exista. Intr-un singur an, cu destul de mult timp in urma, am vazut transmisii cu Festivalul Enescu pe Mezzo (care de altfel intre timp a si disparut din grila), si asta in conditiile in care festivalul ramane totusi unul de top.
              In plus, o cultura nationala nu se face exclusiv cu continut universal, e nevoie de productii proprii. Fara o scoala nationala nu poti ridica pretentii. In tara asta exista oameni, artisti, istorici, sculptori, scriitori, arhitecti, regizori, care chiar au ceva de spus. Daca n-ar exista emisiuni ca cele relizate de Catalin Stefanescu, Eugenia Voda, Marina Constantinescu n-ai avea cum sa afli ca exista. S-ar pierde pe Youtube printre videoclipuri cu manele si pisici. Online ajungi sa pierzi ore in sir cautand ceva interesant, iar timpul e foarte limitat. Aici e diferenta esentiala intre presa si Youtube. In presa exista un redactor calificat care face aceasta munca de selectie (deloc usoara) si ai o garantie a calitatii. Oricata bunavointa ar fi, aceasta munca nu poate fi realizata de amatori.

      • Ok, avem niste orase mari si frumoase, dar banuiesc ca este destul de greu sa impresionezi unul din Cisinau sau Kiev cu orasele noastre mari si frumoase, daca in schimbi iei unul de la coada vacii si-l duci in Constanta, Cluj, Iasi ala o sa aiba impresia ca este raiul pe pamant.
        Acelasi lucru este valabil si cu un roman de la noi, luat dintr-o comuna vai mama ei, si dus la Bucuresti eventual intr-un club de noapte, o sa-i dai universul peste cap.
        Dar hai sa-l duci prin comunele din Delta, sa ii arati comunele depopulate aflate in paragina, comune in care poti turna filme de groaza, comune in care iti ofera autoritatea locala o casa parasita doar sa te muti acolo si sa mai platesti o taxa si un impozit, sa ii arati comunele de tigani care au casele facute din ce au gasit pe marginea drumului …. hai sa ramanem cu capul pe umeri, Romania este depopulata si imbatranita in urma exodului de tineri.
        Avem cateva orase mari si cat frumoase, dar in umra lor exista multa saracie si suferinta.

      • – Demers interesant (și ca excursie și ca excurs eseistic);
        – Din păcate există un procent consistent de români care se situează în aceeași poziție cu Ivan! Ei locuiesc în localitâți mai mici sau chiar mai mari, dar în care ”sunt ținiți în loc de sistem”. Ei sunt prada preferată a vreo două televiziuni incalificabile, specializate în manipulare celor cu acces redus la cultură, cu aspirații legate de ceea ce se petrece cu ei de la nivelul gurii în jos.
        – Atunci când serviciul militar mai era obligatoriu, tinerii mai aveau ocazia să vadă lucruri așa cu povestea un comentator despre ostașii sovietici care mergeau să-i elibereze pe occidentali nu numai de sub Hitler, ci și din ”înapoiera” față de Rusia!
        – Cert este că oamenii care au capacitate și deschidere spre realități trebuie să facă ceva și pentru a le arăta adevărurile acelor nenorocoși care sunt ținta preferată a specialiștilor în minciună!

    • Fidel Castro a fost o data – cred ca ultima data, fiindca s-a enervat din cauza protocolului care i s-a servit – in Romania, la invitatia lui Ceausescu. Pentru schimb de experienta si ca sa vada cu ochii lui marile realizari ale poporului frate roman pe drumul luminos etc.

      A vrut sa vada CAP-uri, asa ca Ceausescu l-a trimis prin tara, insotit de alaiul corespunzator. La primul CAP: grajdul – mare, frumos, plin de vaci grase, satule si fericite, curatenie ca intr-o farmacie, ca nici mirosul de balegar nu se simtea. Ingrijitorii in halate albe, unghiile taiate, pomii varuiti, aleile maturate, pasarelele ciripind vesele etc. La al doilea, la fel. La fel si la al treilea. In drum spre al patrulea, Fidel, vazind un sat undeva spre stinga, a zis: „hai sa mergem si pe la astia!”. Degeaba au zis insotitorii ca locul respectiv nu face parte din traseul stabilit, degeaba s-au milogit de el, cu un revolutionar de profesie ca Fidel nu tin astfel de gainarii protocolar burgheze.

      Evident, dezastru. Jale. CAP-ul standard, cu citeva vaci ametite de foame, ingrijitori cu pantalonii rupti in… exact, tractoristi stind la umbra, Florica, mulgatoarea, injurind o vaca, presedintele de CAP jucind table cu tehnicianul veterinar.

      S-a prins Fidel cum e cu protocolul, a intrerupt vizita de lucru, s-a dus la aeroport si a parasit Romania pe calea aerului injurind in spaniola.

      Povestea a devenit foarte cunoscuta si populara printre dusmanii poporului, mai ales ca s-a aflat ca vacile grase, atent selectionate, adunate din citeva judete limitrofe, erau carate cu camioanele dintr-un loc vizitat deja, in unul din urmatoarele de pe lista.

      Tin minte ca l-am intrebat pe un secretar de partid (un tinar strungar smecher, pus pe urcat in ierarhia de partid) la o bere, dupa un meci de fotbal, cum a fost cu Fidel si cu vacile plimbate. S-a suparat: „Nu s-a respectat protocolul! Asta s-a intimplat!!”. A zis-o pe tonul pe care l-ar avea un microbist suparat dupa infringerea echipei favorite printr-un gol marcat din ofsaid: „Au cistigat printr-un gol din ofsaid! Asta s-a intimplat!!”

      Din procesul verbal de mai sus se vede ca, in cazul fructuoasei vizite de lucru relatate atit de maiestru de insusi organizatorul ei, protocolul a fost respectat întru totul. Intocmai si la timp.

      Felicitari organizatorilor!

      Nu mai sintem „tara mica, mese putine”, ci “țară mare, deschisă și prosperă” :)

  3. Mi-am adus aminte de un coleg din Republica Moldova care spunea cu o stralucire in ochi ca Romania e departe, iar lucrul asta era clar pentru el din urmatoarea constatare: in Romania cand vine apa calda la robinet trebuie neaparat sa o amesteci cu apa rece, ca daca o lasi numai pe aia calda e asa fierbinte de “iti cad unghiile”. In blocurile lor de acasa nu mai vazusera apa calda de ani de zile. (ma rog, sa nu ajunga si unii bucuresteni la vorba moldoveanului, de cand cu problemele).

          • Numai în orașe era un nivel comparabil. Am ajuns ocazional în anii ’90 prin niște sate de pe lângă Orhei, erau ca satele românești înainte de 1970, nu văzuseră niciodată asfalt.

          • Diferența nu era deloc mică, dimpotrivă, era foarte mare. În 1993 la fostul hotel al partidului din Chișinău (Codru) am avut discuții mari cu o fătucă de la recepție care nu înțelegea de ce sînt scandalizat că femeia de serviciu înțelegea prin curățenie la baie aruncarea unei găleți de apă în WC și un șters de chiuvetă și oglindă la mișto. Era foarte ciudat să speli buda cu peria (nu aveau așa ceva în dotare) și să dai cu dezinfenctant fiindcă prin definiție locul unde te caci este murdar, așa că dacă erau urme p-acolo de la altul nu era nicio problemă, așa-i la ”vișeu”.

  4. Nu incerca sa dai vina pe oameni niciodata pentru ca si tu, in felul tau, esti spalat pe creieri de antene si realitati. Asta e tot ce stie el, tot ce a vazut el de 50 de ani, sau cat o fi, si are tot dreptul sa te contrazica in prima parte, dar daca ai talentul sa-i deschizi lumea, vei ramana uimit ca in mare parte toti astia se redreseaza si incep sa-si puna intrebari de ce nu stia si el asta pana acum: exact ca-n filmul ala cu Bigfoot. Sunt si eu de acolo si stiu cum e – te-apuca dracii pe ei in prima faza, dar cand intelegi dedesupturile incerci s-o iei altfel. Cred ca asta si a vrut UE cand le-a dat liber la vizite in UE fara viza.

    • Sună foarte legitim, rațional, empatic, adevărat. Dar ce te faci cu aceia, care trăiesc în Cehia, interacționează fără probleme cu românii, dar îți spun exact ca i=omul acela, ce știa el. Și au 20-25 de ani ?
      Te-apucă dracii, corect. Dar nu mai scapi de ei.

      • „Te-apucă dracii, corect. Dar nu mai scapi de ei.”

        Păi, există instituții care au departamente specializate în exorcizări de acest fel…

        Ministerul de Externe, spre exemplu.

        Instituttul Cultura Român, spre alt exemplu. Șamd.

        Dacă instrați pe site-ul ICR, pe Internet, veți avea o senzație cumplită cu privire la cum sunt risipiți banii publici. După plecarea d-lui HR Patapievici de la conducerea sa este o bătaie de joc.

        Am văzut cum este promovată imaginea României în străinătate cu ajutorul frunzelor, sau alte proiecte precum cel cu prilejul sărbătoririi Centenarului. Ce ați vrea să știe cetățeanul ceh despre România, în afara clișeelor negative citite prin presă…

        …Și, ce să vezi?! În presă există oligarhi români care fac publicitate negativă României fie pentru că fiu-său este cercetat de magistrați pentru că vindea droguri, iar tat’său le-a cerut să-l lase în pace, altfel plătește campanii de lobby ămpotriva României, fie sunt cercetați pentru afaceri imobiliare în nordul Bucureștiului și plătesc firme de lobby să discrediteze România și magistrații pe plan internațional, fie au furat bucăți imense din CFR … etc.

        Nu mai scriu că încep să mă enervez pe măsură ce-mi amintesc!

  5. Apropo de omul ăla, din Moldova, care era să plângă pt că n-a văzut marea până la peste 50 de ani: aveți idee cati locuitori ai patriei noastre sunt exact în aceeași situație? Câți nu si-au permis, în toată viața lor, un concediu la mare, ba chiar nici măcar un drum până acolo, s-o miroasă doar?
    Apoi cu Ivan-ul gagauz: eu cred că se pot găsi destui oameni și din Africa, dar și din țări europene, ca Belarus, care să se minuneze de nivelul dezvoltării unui județ precum Constanța al nostru, dar asta nu înseamnă ca județul respectiv este altceva decât o hazna mizeră, care a ratat orice șansă de a fi mai mult decât atât, în ăștia 30 de ani, de după 89. Înseamnă doar că la ei e mai rău, nu că cine știe ce civilizatie am fi construit noi aici, pe plaiurile mioritice, de care nu știau Ivanii din toată lumea. Sunt multe locuri pe lumea asta mult, mult mai mizere decât țărișoara noastră, dar aproape nici unul nu a avut oportunitățile pe care le-am avut noi. Așa că mai ușor cu mândria asta de doi lei. Spuneți că Ivanii ruși sunt dezinformati și nu știu prea multe despre noi? Nici n-au pierdut mult. Rusia nu e Gagauzia, așa că, în afară de siberieni, mira-m-aș dacă restul ar cădea pe spate, când ar da cu nasul de realitatea de la noi. Mai ales când ar vedea Constanța și litoralul românesc…

    • @Satanae – ce-ai zice să-și fac cunoștință cu niște oameni de 40-50 de ani din satele de pe lângă Nottingham, care n-au văzut în viața lor Londra? Ideea lor despre mers la mare e Skegness, au auzit de Brighton, dar nu l-au văzut niciodată.

      Prin aceleași sate poți să vezi clădiri abandonate în ruină, prin orășele de 20.000 de locuitori vezi foste pub-uri cu ușile și ferestrele bătute în scânduri, iar în Selby, undeva pe lângă York, am văzut în urmă cu câțiva ani panouri cu instrucțiuni montate la fiecare semafor de pe șosea: „când lumina e roșie, pe-aici traversează pietoni” :) Presupun că pe șoseaua respectivă ajungeau și vehicule din sate unde nu se văzuse încă vreo trecere de pietoni semaforizată.

  6. Citeam în cartea lui Cahterine Merridale „Ivan’s War: Life and Death in the Red Army, 1939-1945” (by the way, una dintre cele mai jmeckere analize ale WW2 in est) despre impactul extraordinar pe care l-a avut contactul cu civilizatia occidentală, inclusiv aspectele materiale ale acesteia asupra trupelor din linia întâi, atunci când „eliberatorii” au depăsit vechile teritorii sovietice și au ajuns în Prusia Orientală. Era pomenit acolo cazul unui căpitan rus, care (crezănd că perioada de relativă deschidere către flow-ul informational de jos în sus – nu doar de sus în jos – care caracterizase într-o oarecare măsura în ultimii doi ani armata rosie era o chestie care avea să dureze veșnic :) mai ales pentru ei, „eroii” combatanți) și-a permis să-i scrie lui Stalin, cu sugestii privind o ulterioară desființare a colhozurilor și trecerea pamântului în proprietatea individuală, argumentând asta prin chestii precum motivația muncii si altele, observate la fermele din Prusia pe care le văzuseră. Strict autentică faza.
    E una din explicatiile cele mai (i)raționale ale politicii lui Stalin, începand cu epurarile din anii 30-40 în care au pierit (printre alții) cam toti militarii care fuseseră în Spania si terminând cu fostii combatanti si prizonieri care văzuseră Vestul și riscau să fie contaminati de el, așa că au cam umplut Gulagurile sau au fost executati.
    Nimic nou sub soare.

    • Exista legenda, confirmata pare-se de un articol BBC, ca faimoasa fotografie cu soldatul rus care pune steagul sovietic pe Reichstag a fost retusata. De ce? Pentru ca in scena initiala soldatul rus avea trei ceasuri, doua pe o mana si un ceas pe cealalata.
      Daca in filmul lui Cristian Mungiu, Amintiri din Epoca de Aur, la retusarea pozei la Casa Scanteii i se adauga o palarie lui Ceasca, in cea de pe Reichtstag au fost sterse ceasurile.

  7. apocalipsa Occidentului; viaţa de zi cu zi plină de ameninţări, terorism şi sexomarxişti LGBT; refugiaţii dau năvală; proiectul politic al UE a eşuat în corupţie şi faliment moral
    Mă întreb f.f. serios ce nu se potrivește cu realitatea în această descriere.
    1. Apocalipsa: dacă prin Occident înțelegem strict Europa occidentală (Germania, Franța, etc), mulți observatori o zic (inclusiv din interior), nu-i nevoie de ruși.
    2. Aveam sub ochi niște statistici cu securitatea în lume. Orașele occidentale sunt vai de mama lor, România sau Polonia sunt raiul pe Pământ în comparație.
    3. Terorism: apăi aici chiar că nu e cazul să comentez, mai ales dacă vorbim de Franța sau Germania… Cum a zis Valls pe când era la manete, lumea se obișnuiește.
    4. Sexomarxiști LGBT: minorități extrem de minoritare, dar și extrem de vocale și extremiste.
    5. Refugiați: evident, cifrele vorbesc.
    6. Proiect politic UE: ar fi poate util să ascultați discursul lui Farage la despărțirea de foștii săi „colegi” eurodeputați. Exact despre asta e vorba.

      • Din pacate nu aveti dreptate. Termenul de corect politic trebuie sa se aplice doar politicianului nu sa imi fie mie bagat pe gat. In schimb minoritarii au devenit foarte agresivi.

      • P.S. Să fie clar, nu sunt în dezacord cu fondul articolului, aș putea spune chiar dimpotrivă. Am reacționat la o frază, pe care am impresia că o interpretăm (foarte) diferit.

        • Norocul dumneavoastra ca domnul Ionita va miroase opiniile. Uite, eu am scris cam in acelasi sens, dar in dezacord cu fondul articolului, si nu mi-a aparut comentariul

      • Cei care traim in vest de ceva timp si lucram in economia REALA (nu joburi la stat & sinecuri!) stim ca toate punctele de pe lista sunt adevarate. Nu trebuie sa ne fie ciuda ca propaganda rusa are ocazional dreptate. Si mi se pare jignitor sa ne comparati cu „rusii spalati pe creier”.
        Demontati un singur punct de pe lista (nu cu date infectate de bias, daca se poate) si mai discutam.

    • Normal că toate astea există în realitate, problema e amploarea care li se atribuie în presa rusească. Nu e ca și cum în fiecare zi explodează o bombă și în timpul ăsta ești violat de un gay întors de la paradă în vreme ce te țin doi imigranți :) Cam ăsta e genul de „informație” care ajunge pe facebook pe filieră rusească – că am și eu prieteni fel de fel – și cine n-a ieșit din izbă cam asta crede că va găsi la Munchen …

  8. Mă gândesc dacă nu cumva ce ați povestit are valabilitate demografică și se aplică în primul rând generațiilor mai vechi. În cazul tinerilor, cred că dorința de deschidere este mult mai mare și argumentez prin media de vârstă a celor care au protestat toamna trecută la Moscova. Avem, așadar, o falie demografică de care sunt conștienți inclusiv cei din actualul regim Putin. Ei știu că au nevoie să se adreseze tinerilor, doctrina trebuie să ajungă cumva și la cei născuți după colapsul URSS. Cum fac asta? Prin promovarea unor culturi și subculturi care atrag prin caracterul de „rebeliune”, precum clubul de motocicliști Night Wolves, tabere căzăcești și altele asemenea. Cred că de abia aici este pericolul.

    • Hm, cand eram student am participat la o intalnire informala cu studenti din RepMoldova. Printre ei erau si cativa de la IATCul lor. Doua ore m-au tocat la cap ca sa-mi demonstreze superioritatea stilului teatral rusovietic fata de cel romanesc. Geaba le-am explicat ca nu am mari tangente cu domeniul, deci nu pot sa emit o parere avizata. Ei da-i si da-i, ajunsese penibil, inventau potentiale contra-argumente din partea mea dupa care le combateau cu succes.

      • Am întâlnit și eu genul ăsta de preconcepții, de exemplu la IT-ști din Chișinău, convinși că IT-ul sovietic e cel mai tare din lume. Dar de fiecare dată le-a trecut repede, contactul cu realitatea te face să vezi că de fapt fiecare are zone tari și zone slabe :)

      • pai eu stiu, nu ma pricep
        pe teatru si balet, posibil sa fie inovatori rusii, dar e vorba de high culture din epoca imperiala
        N-are nici o legatura cu omul meu Ivan, nu cu asta isi tine azi Rusia influenta in Gagauzia, Transnistria, etc

      • Am vizitat Uniunea Sovietica in anii ’80. Moscova, Leningrad si vreo doua republici sovietice, Georgia si Armenia. Gorbaciov incepuse Perestroika si incerca Glasnost, cu mai mult sau mai putin succes.

        In primul rand, in Moscova si Leningrad (in special la Leningrad) se traia mult mai bine decat in multe capitale Este Europene. Stim cu totii mizeria din Romania acelor vremuri. La Leningrad si Moscova nu existau probleme cu alimentatia de baza. Transportul era bine pus la punct, metroul mergea foarte bine. Era intr-adevar aglomerat dar nu ceva de genul ca erai strivit. Nu exista rand la lapte sau ratie la zahar, faina si ulei de gatit. Existau intr-adevar cozi la vodka (puteai cumpara un numar limitat de sticle zilnic) si la imbracaminte. Spre exemplu, la marile magazine universale din Moscova, TUM si GUM, o coada la „adidasi” se rotea dupa cladire. individul avea dreptul la o pereche, pe care o achizitiona chiar daca nu gasea marimea potrivita, pe neprobate. Mi s-a explicat ca perechea putea fi tranzactionata pe piata neagra ulterior la un pret mai mare sau schimbata in troc pentru o alta pereche de marime potrivita.
        M-a suprins un lucru… am vazut lume la Leningrad mergand la alimentara si cumparand o lamaie, sau o para, fara a sta la coada. Am intrebat pe ghida de ce rusul nu cumpara mai mult, de exemplu un kilogram-doua? Mi s-a spus ca nu isi permit. Fructele, mai ales citricele, erau scumpe si considerate produse de lux. Se gaseau discuri cu muzica din occident, carti de autori occidentali, evident cu titluri si subiecte care nu deranjau linia partidului. Muzeele erau foarte bine puse la punct. Cele din Leningrad, in special. La Catedrala Sf. Isaac din Leningrad, niste italieni ne-au reperat drept romani. Stiau din ce mizerie cumplita venim si au incercat sa intre in vorba cu noi spre disperarea securistilor din grup care au inceput sa se agite. A fost primul meu contact cu un grup semnificativ de vest-europeni.
        La acea vreme, Moscova, cu exceptia zonei centrale, avea un caracter profund muncitoresc. Surprinzator sau nu, Leningradul reusise sa conserve farame din lumea pre-bolsevica. De la arhitectura cladirilor din zona centrala, la comportamentul general al populatiei atmosfera era mai relaxata.

        In republicile din Caucaz, treburile stateau altfel, in special in zonele rurale. Bunaoara, in Georgia, la magazinele orasenesti, fara exceptie era arborat tabloul cu tovarasul Stalin. In genul in care turcii il arata pe Ataturk pe la orice pravalie. Asta in plina epoca a Perestroikai. In afara de Tbilisi si Erevan (Armenia), calatorul avea experienta intoarcerii in timp. Time Machine Experience. O saracie ce aducea mai degraba cu lipsurile unui sat dobrogean uitat de D-zeu., Drumurile erau delimitate de valuri de pamant si piatra de rau pusa gramada. Casele erau gata-gata sa cada. Foarte rustic si interesant de explorat dar nu pentru mai mult de o zi – doua. Cel mai bun produs local era ceaiul gruzin. Foarte aromat. Desi au trecut mai mult de 35 de ani, imi aduc aminte unele detalii foarte bine. Dovada ca acea excursie m-a marcat profund.

  9. De zece minute toata zona in care locuiesc in Bucuresti e lipsita de curent. In 30 ani de occident nu am trait asa ceva. Asa ca pt mine privirea catre Romania e in jos nu in sus…

    • @ Cititor bucurestean

      Sunteti un norocos cu 10 minute fara curent.

      Se intampla la altii si mai si.

      1.-In 2003 a fost un blackout care a cuprins Sudul Canadei

      „On August 14, 2003, a series of faults caused by tree branches touching power lines in Ohio, which were then complicated by human error, software issues, and equipment failures, led to the most widespread blackout in North American history.”

      „August 14 and 15, 2003 – The northeastern U.S. and southern Canada suffered the worst power blackout in history. Areas affected extended from New York, Massachusetts, and New Jersey west to Michigan, and from Ohio north to Toronto and Ottawa, Ontario.”

      2.- Blackout in New York – Iulie 2019

      „Con Edison said that the power failed at 6:47 p.m. and that 73,000 customers were in the dark for at least three hours, mainly on the West Side. The blackout stretched from 72nd Street to the West 40s, and from Fifth Avenue to the Hudson River.”

      3.- In 23 decembrie 2013 din cauza transformarii rapide a ploii in gheata liniile de trasmisie au fost rupte si in Sud Estul Canadei au fost intreruperi de 3-7 zile.

      4.- „On March 13, 1989 the entire province of Quebec, Canada suffered an electrical power blackout. … The Quebec Blackout was different, because this one was caused by a solar storm! On Friday March 10, 1989 astronomers witnessed a powerful explosion on the sun.”

      Cele de mai sus sunt doar cateva exemple. Mai gasiti si altele cu Google.

      N-ati precizat in care tara din „occident” ati trait 30 ani.

      Welcome to North America” sa traiti intreruperi de curent („blackout” sau „power outage”) si nu de 10 minute.

      • Cind am zis „zece minute” m-am referit la momentul scrierii in in care lumina inca nu aparuse. M-am dus la culcare si nu stiu cind a reaparut. Stiu ca in SUA se intimpla tot felul de power outages dar in Germania nu m-am intilnit vreodata cu problema asta.

        Dlui cu Sputnikul: Cred ca aveti o obsesie si necesitati tratament, in special daca nu realizati ca e o diferenta de nivel de trai si confort al vietii intre Romania si, sa zicem, Germania, asa cum exista si intre Moldova si Romania.

        • @ cititor bucurestean (02/03/2020 la 9:16)

          Daca in Germania nu vi s-a intamplat in 30 de ani, ca sa evitati asemenea situatii, o recomndare ar fi sa nu va mai deplasati in alte tari cu precadere in Romania.

          Calatoriile unor rezidenti romani in Germania in afara granitelor, dauneaza grav credintei ca in restul lumii totul este perfect ca in tara de rezidenta.

          • Stimate domn,

            Nu sint nici pe departe un circotas si cred ca am o privire destul de echilibrata asupra lumii in general si a Romaniei in special. Vad si avantajele si dezavantajele vietii in Romania ca si oriunde altundeva pe unde am fost. Acestea fiind zise pana de curent e un fleac dar cuplata cu a doua taiere de apa calda intr-o saptamina (prima de trei zile) mie imi spune ca ceva nu e normal. Poate ca daca as fi trait zi de zi in Romania mi s-ar fi parut normal, asa cum vi se pare dv. Mie nu, chiar daca s-ar fi petrecut la Londra sau pe unde mai incearca sa relativizeze colegii nostri de pe acest portal. Revenind in Romania si comentind foarte sporadic pe aici mi-am asumat replicile mistocaresti tipic romanesti asa ca nu-i bai, raminem fiecare la ale noastre fara sa ne suparam …

    • Penele de curent sunt și ele semne de progres :) Ori un cartier s-a dezvoltat prea repede față de proiectul inițial, ori tocmai se conectează un nou consumator. Sigur, nu sunt un fan al companiilor de electricitate, dar în 90% din cazuri penele sunt din cauza uneia din situațiile de mai sus. Am fost administrator de sistem la o firmă care are sediul în Berceni, eram pe punctul de a cumpăra și generator ( noaptea dura mai mult decât țineau cele două UPS-uri), „noroc” că a venit criza și nu s-a mai întrerupt curentul, aud că de anul trecut a reînceput :)

    • „shit happens”
      Eu am prins pauza de curent de cca 40′ in Olanda, (si apoi si prin Germania) dar nu mi-a trecut prin cap sa fac comparatie.
      In Bucuresti, dupa ce blocul (atunci nou, aproape „la rosu”) in care ma mutasem s-a legat la reteaua definitiva nu am mai trait decat pauzele „comandate” avand ca scop sa nu incarce poporul infrigurat reteaua cu aparate de incalzit ne-listate in codul etcicii si echitatii. Cand s-au oprit si alea, au inceput pauze prin centru si in zone rezidentiale, mai ales in timpul verii.
      Dar extrem de rar, spre niciodata „la bloc”.
      Ce sa insemne asta?

      • don quijote,

        shit happens dar la RADET (vezi postarea de mai sus) e vorba de o societate in faliment. O societate care in principiu ar putea fi extrem de prospera … chiar daca prin Olanda ori Germania shit happens uneori, in Romania pare ca se intimpla mult mai des (desi vad din unele mesaje ca daca esti shat upon mai des ti se pare normal sa accepti situatia). De fapt asta era argumentul meu, cum ca Romania vazuta din Moldova e cam ca Germania (ori alte tari occidentale) vazute din Romania. Cred ca nu e nevoie de nici o statistica pentru a demonstra ca asa e dar patriotismul local vad ca inca mai traieste in unii in ciuda evidentei.

        • Trebuia sa dati de la bun inceput exemplul cu RADET si nu va mai contra nimeni.
          RADET nu mai are nico sansa sa devina o afacere prospera – decat daca revine o dictatura superautoritara si blocheaza capitala un timp arbitrar timp in care un milion de oameni sunt adusi cu forta sa schimbe toate conductele … apoi se tree la retehnologizarea centralelor samd.
          Avariile din electric sunt, totusi intalnite peste tot in lume, chiar si in cea mai civilizata si asta nu tine de ppostcomunism.
          RADETul este o structura mostenita si nereformabila decat printr-un cataclism, in ciuda faptului ca in principiu (principiu al fizicii teoretice) ar putea fi cea mai convenabila forma de utilizare a unei energii pe care masina termica (turbina, motor) este nevoita sa o disipe… dar despre asta, altadata.

    • Si asta e adevarat, dar te trezesti cu administratorii de la wikipedia care iti spun ca acest roman nu este reprezentativ. Si nu este vorba de oameni politici, ci de oameni de cultura. Patita pe pielea mea. Si nu ma refer la contemporanii nostri, la care as putea fi indatorat, ci la oameni de cultura, apreciati in occident. Patita de mine.

  10. Situatia e complicata in moldova de dincolo. Mediul rural e rupt de realitate din cauza saraciei a alcoolului si a propagandei ruse. Multi abia rup romaneste, iar cei in varsta nu stiu sa scrie si sa citeasca decat ruseste. Tinerii mai merg la scoala, liceu, facultate, dar acasa vorbesc tot ruseste si cand se exprima liber, tot ruseste. In chisinau sunt mai europenizati, au servicii mai bune, castiga mai bine si se plimba cu pasapoarte romanesti prin europa. NU II CONFUNDATI CU UNIONISTII. orasenii mai destupati la minte voteaza cu ceea ce ei percep ca dreapta proeuropeana PAS. Insa multi aleg extrema dreapta PSRM, care e impotriva lgbt, impotriva altor religii, impotriva migrantilor. Pe undeva, ii inteleg, doar ca PSRM sunt prorusi si au o politica specifica de integrare spre est. Adica primarul psrm de chisinau interzice gay pride si manifestatiile unioniste, serbeaza ziua victoriei impotriva fascismului pe 9 mai (la fascisti intra si romanii). Fostul lider psrm, actualul presedinte dodon, cere scoaterea in afara legii a unionismului, pe care il asociaza cu tradarea tarii, pe motiv ca submineaza statul. Asa ca analizele in moldova sunt complexe, nu doar in alb si negru.

    • @Didi – nu știu cum se manifestă cei în vârstă care nu știu decât rusește în mediul rural. În satele despre care scriam mai sus, situația era exact invers în anii ’90: oameni de 50 de ani râdeau unul de altul, după oficializarea limbii române „mai ții minte că îți era rușine să te duci la magazin fiindcă nu știai să ceri în rusește?” :)

      Care e român, vorbește românește în casă, iar care e rus, vorbește rusește în casă. În oraș, în Chișinău, am întâlnit și o familie în care părinți vorbeau normal românește, dar cu copiii vorbiseră numai în rusă, ca să-i ajute să se integreze. Distracția de pe lume a fost că la un post control de la intrarea în oraș avusesem un incident cu un milițian care nu vorbea decât rusește, iar 3 ore mai târziu, milițianul m-a găsit acasă la părinții lui, vorbind românește cu ei :) Cred că și-a cerut scuze de vreo 50 de ori, iar părinții la fel :)

  11. Prietene, las-o ‘ncolo, ca ti s-a luat curentul 10 minute! Am stat 6 luni in Londra, in High Barnet, zona ok si s-a luat curentul de 2 ori. Plus inca ceva, ce nu mi s-a întâmplat in București niciodată – mergi cu metroul si deodată te trezești cu un anunț: ‘This train terminates here,try the overground transportation!” Si asta se întâmpla săptămânal, nu o data!

    • E clar ca e o exagerare dar l-au taiat tocmai spre sfirsitul lui Real-Barcelona:) Altfel stiu de metroul londonez ori cel new-yorkez. Highly unreliable … dar credeti-ma ca la München eu n-am vazut taieri de curent …

      • Probabil, nu va contrazic. Stau in Timpuri Noi din 2014, nici aici nu s-a oprit niciodata curentul – cel putin nu-mi amintesc. Da, destul de grav la finalul meciului:) Trebuia sa aveti pregatit un laptop si mobil cu hotspotu’ deschis, just in case :)

  12. Rusia nu e nimic altceva decat URSS restransa teritorial. Mentalitatea, modul de conducere, izolarea informationala, propaganda, politica externa au ramas neschimbate.
    Ce fac cripto-sovieticii in Rusia, a facut PSD, un partid de sorginte pur sovietica, in Romania. Profilul sustinatorului PSD se potriveste manusa profilului cetateanului rus de rand, enuntat in articol.
    In Romania, sper ca vom trece cu bine cele doua hopuri electorale ce urmeaza si sper ca vom mai face un pas in directia desprinderii de mostenirea pecerista. In Rusia, e treaba rusilor sa faca ordine, daca vor. Daca nu, sa-si vada sanatosi de viata lor si sa ne lase pe noi sa ne vedem de viata noastra!

    • @Decebal- să știți că rusul de rând, cei aproximativ 90 de procente despre care se pomenește în articol, nu au nicio treabă cu noi. Cred că sunt mult prea preocupați de traiul de zi cu zi, de corupția și rețelele de trafic de influență prezente la fel că și la noi. În plus au și clanuri mafiote mult mai violente și mai puternic dezvoltate, diverse structuri ale statului asasinează jurnaliști, adversari politici și spioni care au schimbat tabăra, o parte dintre oligarhi sunt la Londra în exil, iată o lume mult mai complicată și mai violență decât cea cu care suntem noi obișnuiți.
      Sa nu facem confuzii între rușii de rând și cei care îi conduc. În ipoteza extrem de improbabila că ar scăpa din ghearele celor care îi conduc acum, cei 90% ruși simpli ar fi la nivelul standard al europenilor din est, nici mai rai dar nici mai buni decât noi sau polonezii, ungurii, balticii…

      • @ Ioan

        Cum spuneam, sa-si vada sanatosi de viata lor, sa se bucure de internetul lor cu circuit inchis si de televiziunile de stat, sa se ploconeasca la popi burtosi cu cruci de aur greu la gat si sa ne lase in pace, sa ne traim viata noastra!

        Cu vreo doi ani in urma, cazat fiind la un hotel in nordul Romaniei, in grila de cablu TV aveam si un post rusesc (de stiri, cred). In 8 din 10 cazuri, cand treceam peste el, pe „video wall” -ul din spatele prezentatorilor, aparea domnul Putin, in diferite ipostaze. Hmmm!… Am trait asta!… in sala de clasa aveam tabloul tovarasului Ceausescu, toate stirile la TV erau despre el, tovarasa savant de renume mondial si partid, la liceu si facultate studiam „Economia Politica” si conspectam congresele PCR (inca imi amitesc „f.s.s.m.d.” -ul!), bancurile politice se spuneau pe ascuns s.a.m.d… Nu, multumesc, nu cred pe nimeni care spune, astazi, ca asa e bine sa fie – cum era atunci!

        • Incercati la Marsilia sa vedeti acolo „bule”. Sau Malmo. Nu mai vorbim de Molenbeck. Toate numai oaze de pace si iubire intre bastinasi si majoritarii musulmani.

  13. Inlocuiti Rusia si URSS din textul dvs cu UE si veti regasi fix aceleasi lucruri. Imperiile (UE este al IV Reich deghizat) fac toate aceleasi lucruri. Cuceresc in beneficiul metropolei si in detrimentul periferiei. Nu-i asa ca sunteti mandru ca sunteti „cetatean europen si aveti drepturi”? Hahaha, Doamne cata propaganda oiropeana! Despre politia corectitudinii politice care supravegheaza UE, nimicuta, nimicuta? Despre ziaristi care nu scriu corect politic si papa bulau in occident, nimicuta, nimicuta? Se pare ca etalonul de la Paris cam are doua masuri. Una pentru „civilizati’ si alta pentru „nespalatii” din est. Mi-e jena!

    • @ cib

      Ceea ce sustineti dvs. este dovedit, fara putinta de tagada, de milioanele de cetateni occidentali care emigreaza, necontenit, in Rusia domnului Putin (Gerard Depardieu si multi-multi altii), satui fiind de mizeria morala din Occident.
      Ura! Ura! Ura! Medicamente!…

      • Milioane de occidentali emigreaza in Rusia?
        Aveti si o statistic in acest sens.

        Cat despre domnii gen Depardieu sau batausul Steven Segal, ambii la final de cariera si probabil de resurse financiare, nu sunt ofuscati pe „degradarea occidentului” ci mai degraba pe faptul ca in occident trebuie sa platesti taxe si nu se ocupa nimeni sa-ti faca coronite pentru ca ai avut momentele tale de glorie.

        Migrarea lor in Rusia este un schimb avantajos: ei vor trai ca cetateni privilegiati a unei tari spoliate constant de nomenclatura si Putin personal. Putin se va bucura de prezenta si activitatea unor agenti de ifluenta destul de cunoscuti publicului rusesc, probabil.

        Sa nu fim copii!

  14. In urma cu vreo 15 ani eram vecin cu un tanar moldovean de pe langa Orhei parca, artist plastic, cu studiile facute in Romania. Nevasta-sa era tot basarabeanca, cu studiile facute ila noi. Aveau patru copii mici, facuti ca ulcelele unul dupa altul (poate faptul ca erau crestini baptisti contribuise la asta). Din cand in cand sotia venea pe la el la atelier cu copiii. Socul meu a fost sa aud ca cei doi soti vorbeau intre ei in limba rusa (desi erau moldoveni-moldoveni), pe cand cei mici vorbeau in limba romana (probabil efectul gradinitei). Si asa-i, de cate ori discutam de Basarabia si de ce-i pe-acolo Valentin se lansa in nostalgii pro-rusesti si ca ce mare cultura e Rassia fata de parlita de cultura romana…

    • @make – cultura rusă chiar e mare. Ar fi grozav să avem și noi un Tolstoi sau un Dostoievski, da’ realitatea e că n-avem.

    • @make _ „Valentin se lansa in nostalgii pro-rusesti si ca ce mare cultura e Rassia fata de parlita de cultura romana…”

      Îmi pare rău dacă prin comentariul meu întunec puțin perspectiva luminoasă a articolului…

      Nu doar că, așa cum spunea Valentin, cultura rusă este nu mare, ci imensă, dar cea română e „pârlită” rău de tot. Dacă o vizită în Rusia nu este astăzi tocmai la îndemâna tuturor, bibliotecile și resursele Internet-ului sunt.

      Apoi, în contradicție cu zisele autorului, nici economia românească nu strălucește. Nu doar că suntem cei mai săraci cetățeni din Uniunea Europeană, dar PIB-ul României per capita are șanse să-l egaleze în termeni reali pe cel al Rusiei abia în anul acesta.

      …Dacă politicienii nu ne fac vreo surpriză, pentru că OUG 114 a redevenit efectivă, iar parlamentarii PSD, după mărirea pensiilor și dublarea alocațiilor pentru copii, vor să majoreze salariul minim pe economie cu vreo 50%. Șamd…

      Realist vorbind, pentru basarabeni România este doar un loc în care să-și pună picioarele. Sentimentalismele frățești n-au nici un rost. România este pentru ei exact precum o trambulină, o rampă de pe care se lansează spre Vestul Uniunii Europene.

      Să fim serioși, România NU este atractivă pentru imigranți. Nici din Republica Moldova, nici din Siria, ori Pakistan. Iar motive de „înfrățire” altele mai puternice decât cele economice nu există. Rusia este un pol (cultural, economic) cu o gravitație mult mai mare decât România, așadar, basarabenii vor să fie români doar atât cât să treacă frontiera către Spațiul Schengen.

      Lor nu le folosește limba română. Informația pe care le-o oferim noi este submediocră. le folosește copiilor lor, care, poate peste 20-50-100 de ani, când decalajul economic va fi mai mare între România și Rusia, în favoarea României, poate vor dori să locuiască aici. Altfel, limba engleză e de bază. …Sau rusa, în multe locuri pe glob.

  15. Foarte interesant, frumos, ar trebui organizate mai multe astfleede vizte de afaceri!

    Cu Gagautzul foarte izolat pin acum am priceput, dar va rog sa ma lamuriti cum este cu basarabeanul care „a ajuns la 55 de ani în fine să vadă pentru prima oară marea”!

    Eu am fost de muult mai multe ori pe litoral ianainte de 1990, decat dupa!
    Si cand eram mic, mergeam cu parintii in fiecare vara, dar si dupa acee, tota reuseam sa ajung muult mai des decat dupa Revolutie!
    Pe Valea Prahovei macar trec cel putin de doua ori pe an, dar la Constanta / Mamaia / Mangalia nu am mai ajuns din 2007 …
    Cum sa nu vada Marea??

  16. Foarte interesant articolul.

    Eu am trait doi in Moscova si am avut ocazia sa vizitez cam toata Russia. Sotia e rusoaica si cu ocazia asta am invatat si limba rusa.

    Am avut aceeasi experienta cand parintii primei sotii (tot Rusoaica) au vizitat Romania prima data. I-am dus sa viziteze Brasovul, Sibiul, Tirgu Mures si putin prin Bucuresti. Nu le-a venit sa creada cat de diferita e Romania fata de asteptarile lor. Ce a fost ciudat este ca ei au vazut multe alte tari (Cipru, Turcia, Italia etc…) si totusi asta nu le-a schimbat opinia despre Romania construita de media rusa.

    Majoritatea rusilor cu care am vorbit m-au intrebat: ” Nu-i asa ca aveti foarte multi tigani in Romania si ca majoritatea locuitorilor se ocupa cu agricultura ?”.

    Cealalta parte a monedei o reprezinta parerea romanilor despre Rusia. Majoritatea romanilor cu care am discutat (inclusive parintii mei) au aceeasi parere distorsionata despre Russia cum au rusii despre Romania. Moscova si Saint Petersburgul sunt la un nivel de dezvoltare (economic, infrastructura, cultura, moda etc…) mult peste majoritatea capitalelor europene. Majoritatea romanilor inca asociaza Russia cu sistemul socialisto/comunist. Din aceasta perspectiva Rusia este o tara de un capitalism extrem. Noi rommanii suntem mai aproape de comunism ca mentalitate decat sunt rusii.

    Inchiderea merge in ambele directii. Si occidentul fata de Rusia si Russia fata de occident. In Rusia nu mai exista restrictii de calatorie pentru cetateni. Poti calatorii oriunde oricand atata timp cat iti permiti. In aceeasi masura Rusia este impartita in 2 mari categorii: Rusia urbana (Moscova, Saint Petersburg si cateva din orasele lor peste 1 million de locuitori) si restul Rusiei. Statistica publicata in articol arata complet diferit in cele doua zone. Peste 50% din locuitorii Moscovei si Saint Peterburgului au calatorit cel putin o data in afara Rusiei.

    Clasa politica rusa se adreseaza preponderent categoriei 2. Ei reprezinta inca peste 80% din populatie. Asta inseamna ca mass media si politica lor e orientata spre a obtine voturile lor. Cand intreb lumea de aici (Romania), ce parere au despre politica rusa toti cred ca alegerile sunt fraudate etc… Nu zic ca nu se intampla in anumite puncte, dar rezultatele de la alegeri din Rusia ca si in Romania reflecta realitatea sociala. Putin si politica lui intampina cea mai mare rezistenta in orasele mari (cei 20%) si sustinere in restul Rusiei.

    In concluzie eu cred ca articolul: ” Cum a descoperit un rus Romania” e doar o fata a monei si ca in aceeasi masura putem avea un articol intitulat: „Cum a descoperit un roman sau un european Rusia”

    • Nimic din ce spui nu contrazice ce am spus eu, deci sunt de acord, cu o mare exceptie:
      alegerile in Rusia nu sunt fraudate la urne (dupa momentul de suspans 2011-12) pentru ca nu mai e nevoie, orice opozitie organizata e pulverizata in fasa. Sunt tolerate bineinteles carcoteala politica in medii elitiste si ceva actiune marginala in strada, atata vreme cat nu intinde coarda prea tare. Asta nu inseamna pluralism in sens occidental, viata politica in chestiile importante e complet coregrafiata.
      Si (2) Moscova si St P sunt „mult peste majoritatea capitalelor europene” e probabil fiindca te-a furat prea tare entuziasmul exprimarii :)
      In rest, d’accord. Romanii nu stiu Rusia pentru ca nu merg acolo, se bazeaza pe clisee. Dar ce zicem de Rusia, ca nici in Moldova nu merg, tot din auzite vorbesc

      • Intaresc din nou ceea ce sustineti, in legatura cu fraudarea alegerilor.
        Este o orientare a armelor in directia gresita, un consum de energie inutil. La fel ca la 20mai alegerile au fost fraudate nu la urne ci la nivel mai subtil: prin capturarea constiintei intr-un sablon.
        Este o mare greseala de PR a opozitiei, sa acuze fraudarea (poate fi cu cateva mici procente) cand de fapt partidul stat cheama oamenii sa-l salveze.
        In 20 mai, sectiile de votare erau supraaglomerate de sustinatorii FSN care erau inspaimantati ca mosierii (Ratiu, mai precis) vin sa le ia pamantul (in realitate luat de cei pe care-i votau in disperare), in timp ce opozitia anunta triumfalist procente suprarealiste pentru contracandidatii lui ilici. Practic, i-au servit „manusa” lui Iliescu cand a fost nevoie sa convoace voluntari civili pentru reprimarea Pietei Universitatii.
        Rusia este acum un exemplu despre cum ar fi fost daca…

    • Nu stiu daca aveti o istorie/amintire despre cum percepeau occidentalii de rand Romania, inainte de a incepe efectiv integrarea.
      Ca impresie personala: cetatenii occidentali au fost si ei influentati masiv de propaganda. Razboiul rece a avut doua parti combatante, care lucrau cu arme similare – razboiul nu are sentimente (a la guerre…). Altfel s-ar fi terminat mult mai repede.
      Tatal meu, care a plecat din satul lui aproape voluntar, la razboi cu gandul ca-siva varsa sangele ca sa elibereze Moldova (iarasi, propaganda) si chiar a sangerat pentru asta, a avut un soc puternic la primul contact cu moldovenii (veniti in Romania pentru ceva comert la negru), care i-au aruncat epitete grave pentru el: fascist, hitlerist …
      Daca oamenii astia au tinut 50 de ani cu echipa URSS (fie fotbal, hochei sau la olimpiade) nu vor incepe peste noapte sa tina cu echipa Romanie – fie vorba intre noi, mai slaba (daca nu tii seama de proportii/resurse)

    • Cluj, Brașov, Târgu Mureș nu sunt România. Când duci un rus în niște orașe nemțești și ungurești, desigur că nu corespunde cu imaginea pe care el o avea despre România, pentru că după cum am spus, orașele săsești, ungurești nu sunt România. A prezenta străinilor drept imaginea corectă a României niște orașe neromânești, e o nerușinatâ înșelătorie.
      Ia un vasluian și du-l în Brașov să vezi cum votează unirea cu două mâini. A, dar stai că ei sunt deja uniți de 161 de ani. Și cu ce le-a folosit în afara hemoragiei de oameni și a faptului că sunt experți acum în Guță și Salam? I-ați spart pe ăia, v-ați plictisit deja să vă bateți joc de ei, aveți nevoie de noi victime.
      E obscen să duci moldovenii în Transilvania încercând a-i înșela în a-și trăda propria țară, sub motivul că dacă ar fi sub jugul Bucureștiului, Comratul ar fi ca Brașovul. Vasluiul e de 100 de ani în aceeași țară cu Transilvania și singurele beneficii de la Ardeal a fost că acum prin satele Vasluiului răsună Guță sau alte valori ardelenești sau că le-au murit strămoșii în două războaie pentru Transilvania sau că părinții au fost sclavi pe șantierele de acolo.

      • Cluj, Brașov, Târgu Mureș nu sunt România. Când duci un rus în niște orașe nemțești și ungurești, desigur că nu corespunde cu imaginea pe care el o avea despre România, pentru că după cum am spus, orașele săsești, ungurești nu sunt România. A prezenta străinilor drept imaginea corectă a României niște orașe neromânești, e o nerușinatâ înșelătorie.

        @dru – domnule, va rog sa ne spuneti si noua ce fumati?

    • @Adrian Ujica _ „Nu-i așa ca aveți foarte mulți țigani in Romania si ca majoritatea locuitorilor se ocupa cu agricultura ?”

      Și ce le-ați răspuns? Că nu-i așa?

      https://www.juridice.ro/wp-content/uploads/2017/12/1-1.jpg

      Cea mai mare pondere în totalul populației ocupate, din UE.

      (Pot fi consultate datele INSSE și Eurostat, dar am inclus link-ul către „Monitorul social” pentru că se pot compara mai lesne.)
      Și ponderea contribuției sectorului agricol la alcătuirea PIB este cea mai mare în România.

      Apoi, studiile științifice sociale/antropologice (în primul rând cele spaniole) arată că cel mai mare număr de cetățeni de etnie roma se află, pe teritoriul UE, în Spania.

      Dar, consultând rețeaua Internet, aproape toate sursele de informare indică România drept statul cu cel mai mare număr de cetățeni de etnie roma.

      Ex: https://top5ofanything.com/list/e3fdbb7d/European-Countries-with-the-Highest-Gypsy-(Roma)-Population-

      Prin urmare, ce-ar fi putut altceva ști oamenii aceia?

  17. Reacția de respingere a realităților din Rusia , de subapreciere este justificată prin istoria relațiilor cu URSS, existența Sovromurilor și sistemului sovietic, obligativitatea învățării limbii ruse,iar în prezent presiunea constantă a Rusiei în Ucraina și R. Moldova inclusiv guvernul de la Tighina. Dar asta nu justifică ignorarea ostentativă a evoluției culturii, literaturii ruse care dă în continuare nume de prestigiu, scriitori ca Șișkin, Ulitskaia, ș.a , muzicieni, etc. oameni care nu au nimic comun cu Putin, dimpotrivă. Să nu uităm că rușii au avut dizidenți în perioada în care la noi nu prea erau vizibili.- Saharov, Soljenitsyn, Rostropovici, Shcharanski, etc. Atenția se îndreaptă spre Putin, iar memoria păstrează pe soldatul rus ajuns în 1944 în România care vâna ceasuri și viola femei. Ceva se schimbă și la ruși, dar noi nu știm, nici nu vrem să știm. Ce să ne mirăm că nici ei nu vor?
    Apoi – de ce mulți politicieni români nu se intereseazî de Moldova de dincolo de Prut? Inclusiv președinții care au fost și actualul. Înghețarea relațiilor cu Rusia, Ucraina, chiar și cu Moldova nu este o politică înțeleaptă. Fiți siguri că politicienii occidentali sunt mai avizați în „chestiunea rusă” decât politicienii noștri. Noi stăm cu spatele și așteptăm alți americani să vină.? Chiar și Trump știe mai multe și nu ne spune nouă. Punct., că se enervează unii.

    • In orice tara a lumii traiesc si creeaza oameni de cultura talentati. Intrebarea este daca imi doresc sau nu sa aprofundez cultura acelei tari. De exemplu, cu placere si surprindere am vazut filmul libanez „Capernaum – haos si speranta”, dar n-am simtit, neaparat, imboldul sa aprofundez cultura Libanului (desi sunt sigur ca as descoperi scriitori, poeti, oameni de cultura exceptionali). William Shakespeare a avut norocul sa scrie in engleza si-l cunoaste o lume intreaga… Cultura rusa (impreuna cu limba rusa predata obligatoriu in scoli) a fost diseminata insistent in sfera de influenta sovietica… Franta si-a raspandit cultura in tarile de limba franceza… Brancusi e celebru, Eminescu – mai putin… Oameni exceptionali sunt peste tot, in lume, dar putini ajung sa fie cunoscuti de mase largi…

    • tavarisci baris, aprofundeaza matale cele cateva randuri despre „scriitorul” shishkin : https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Shishkin si verifica-ti inca o data certificatul de nastere si pasaportul; daca din toata gasca scriitorilor rusi cunosti doar unul plus etc, iar din a muzicienilor doar etc, s-ar putea sa ai surpriza ca esti columbian.

      cat despre intinsa rusie, nu cultura ei ne calca pe nervi, ci mai degraba incultura, minciuna, impostura. voi saluta cu incantare si bucurie ziua cand aceasta federatie va pune fie si primul pas in civilizatie; de meritat o meritam si noi si ei (…si toata lumea).

  18. Reacția de respingere a realităților din Rusia , de subapreciere este justificată prin istoria relațiilor cu URSS, existența Sovromurilor și sistemului sovietic, obligativitatea învățării limbii ruse,iar în prezent presiunea constantă a Rusiei în Ucraina și R. Moldova inclusiv guvernul de la Tighina. Dar asta nu justifică ignorarea ostentativă a evoluției culturii, literaturii ruse care dă în continuare nume de prestigiu, scriitori ca Șișkin, Ulitskaia, ș.a , muzicieni, etc. oameni care nu au nimic comun cu Putin, dimpotrivă. Să nu uităm că rușii au avut dizidenți în perioada în care la noi nu prea erau vizibili.- Saharov, Soljenitsyn, Rostropovici, Shcharanski, etc. Atenția se îndreaptă spre Putin, iar memoria păstrează pe soldatul rus ajuns în 1944 în România care vâna ceasuri și viola femei. Ceva se schimbă și la ruși, dar noi nu știm, nici nu vrem să știm. Ce să ne mirăm că nici ei nu vor?
    Apoi – de ce mulți politicieni români nu se intereseazî de Moldova de dincolo de Prut? Inclusiv președinții care au fost și actualul. Înghețarea relațiilor cu Rusia, Ucraina, chiar și cu Moldova nu este o politică înțeleaptă. Fiți siguri că politicienii occidentali sunt mai avizați în „chestiunea rusă” decât politicienii noștri. Noi stăm cu spatele și așteptăm alți americani să vină.? Chiar și Trump știe mai multe și nu ne spune nouă. Punct., că se enervează unii.

    Răspunde

  19. scoli de vara pentru politicieni tineri din toata lumea ar trebui facute in Ro. cu 3-400.000 de euro/an faci sute de prieteni ai Romaniei care peste 10-15 ani devin parlamentari in tarile lor, sau consilieri locali, functionari in primarii, etc.
    o investitie isteata cu efect important peste un deceniu.

  20. Noi nu ne cunoaștem propria cultură, în afară de Eminescu nu putem cita din alte creații, mulți dintre noi, că școala este cum este, iar revistele , cărțile în l. română nu se mai citesc. Spune cineva aici că nu vrea să-și adâncească cunoștințele în alte culturi, este o recunoaștere a unor limite. E bine să cunoaștem propria cultură, dar și cultura altora mai aproape sau mai departe de granițele țării. În ce privește cultura rusă , legăturile erau mult dinainte de regimul comunist, de la Patru Movilă, mitropolit al Kievului, la Hașdeu, venit din Rusia,, iar Antioh Cantemir , fiul lui Dimitrie Cantemir a fost creatorul limbii literare ruse. Româna este o limbă latină cu adausuri, ne place ori niet, slave, iar primul alfabet a fost chirilic. Nu știu ce ne scârbim de cultura rusă. E greu cu prejudecățile. Să uităm de obligativitatea ridicolă de a învăța limba rusă, putem să citim în traducere. In SUA, rusa se studiază destul de larg în universități, dar noi suntem mai dăștepți.

  21. Foarte nostima povestea…Astfel de iesiri in premiera spre vest aveau acelasi efect pentru romanul anilor ’90. Nici noi „nu eram dusi la biserica” la acea vreme. Eram incantati cand puteam alunga monotonia cu o pereche de pantofi Gregorio Rizo…

    Minoritatile din Basarabia au fost dintotdeauna atasate culturii ruse. Bine spus, Ruskii Mir. Colonizatorul rus a reprezentat elementul civilizator in guberniile de frontiera. Aceasta mentalitate imperiala s-a conservat in perioada sovietica, de altminteri s-a mulat perfect pe grandomania promovata de partidul comunist. Se gandeste altfel in spatiul ex-sovietic.

  22. Cred că, dacă am fi fost inteligenți, am fi continuat să investim în turcologie și să promovăm istoria și cultura găgăuzilor mai ales la ei acasă. Rusia a enclavizat regiunea autonomă, în timp ce Ucraina și Moldova sunt state eșuate, așa că tot de noi ar fi trebuit să țină orice investiție mai benignă în sudul Basarabiei. În Turcia nu am încredere, plus că nu știu cât ar dori să investească într-o comunitate creștină, mai ales că are zone cu biserici și chilii fortificate… Chiar am pierdut o etnie cu o istorie remarcabilă și dacă tot visăm la unirea Basarabiei cu România, am putea să ne interesăm și de minorități. Idem și pentru bulgarii care au obținut o autonomie similară în 2015.

  23. Ceea ce descrie autorul NU are cum fi POSIBIL in mileniul 3, cand oamenii au acces la INTERNET oriunde si oricand – e posibil ca maturii sa fi ramas cu diverse prejudecati…, NU insa cei tineri si copiii – si deoarece Lumea devine din ce in ce mai mica!
    (corecta obs cu enclavizarea pusa la punct de rusi si prorusi, insa respectivele envlave – de unde aproape lumea merge la munca si azi prin RUSIA – incluzand TRANSNISTRIA – sunt nesemnificative, chiar si pentru rep.moldova – deoarece vorbim despre cca 100 de mii de gagauzi PURI amestecati cu toata lumea in Autonomia lor de vreo 150 de mii unde sunt majoritari – iar cei nici jumatate de milion azi de locuitori ai TRANSNISTRIEI+Tighina, sunt impartiti si azi in treimi aproximativ egale de rusi, ucraineni si moldoveni)

    Irina VLAH se numita Presedinta Autonomiei, daca va puteti inchipui!

    • Cum se inteleg ei intre ei acolo, prin Autonomie si TRANSNISTRIA?
      In rusa, evident, ca mai totdeauna dupa 1945 – in viitor se vor intelege probabil prin semne, daca nu invata moldoveneasca sau vreo limba de circulatie internationala in afara de rusa si nici turceasca nu o vorbesc acceptabil.
      De ce se duc in RUSIA la munca si nu aiurea prin UE, cum am facut-o si noi mai bine de 15 ani, inainte sa intram, ori, de ce nu, prin TURCIA?
      Deoarece RUSIA e direct interesata si le acorda permise de mc – pp ca in baza acordului cadru al CSI – noi oricum nu vorbeam rusa iar bulgarii au dat dovada de o neasteptata intelepciune, din 1991 incoace!
      (nici nu stiu daca Georgia si Ucraina mai sunt in CSI – daca s-a transformat, cand se va transforma in UNIUNEA euroasiatica – poate stie cineva – oricum, URSS s-a dizolvat tot cam asa, in stil rusesc, ramanand in parasire – dupa ce PUTEREA a trecut TOATA in mainile republicilor, o vreme, Gorbaciov a fost un presedinte foarte interesant lipsindu-i obectu muncii si parghiile puterii -, poate cineva detalia? si daca Turcia intra in Uniunea EUroasiatica fiind in NATO?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Sorin Ionita
Sorin Ionitahttp://www.expertforum.ro
Paleo-liberal (adica din soiul cel vechi) Partener fondator la EFOR (www.expertforum.ro) think tank independent Citeste si preda teorii ale dezvoltarii si sectorului public Consultant pe reforma institutionala si descentralizare in Europa de Est si Balcani

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro