joi, martie 28, 2024

Homo Sovieticus guverneaza: Victor Ponta, impostor, mitoman si pucist

Una din contributiile, din pacate nepieritoare, ale loviturii de stat din Rusia numita „Marea Revolutie Socialista din Octombrie”, a fost o mutatie antropologica. S-a nascut, prin grija diabolica a aparatelor ideologice de partid si de stat, o fiinta noua, cel desemnat de disidentul rus Aleksandr Zinoviev drept Homo Sovieticus. Abil si labil, cu moralitate de molusca, dispus la toate salturile mortale menite sa-l propulseze pe o scara de valori esential pervertita, Homo Sovieticus dispretuieste morala, demnitatea si adevarul. Este impostorul perfect, mimeaza, simuleaza, pretinde, jura daca este nevoie pe parinti, pe stramosi, pe „Cursul Scurt de Istorie al PC (b) al URSS”, pe scrierile lui Che Guevara, pe carticica rosie de Mao, pe memoriile lui Enver Hoxha, pe manualul lui Roller ori pe „Normele eticii si echitatii socialiste”. In ziua de azi, in Romania contemporana, premierul mega-plagiator Victor Ponta este dovada ca Homo Sovieticus este alive and well, traieste si chiar prospera.

Homo Sovieticus practica gandirea dedublata si dublul discurs. Personalitate scindata, minte si cand spune buna ziua. Daca l-a citit pe Orwell, n-a ramas decat cu un lucru: pofta de a deveni el insusi Big Brother. Apetitul insatiabil pentru putere de dragul puterii. Vocatia perversa a demonizarii adversarului. Una declara Homo Sovieticus Ponta in scrisoarea catre dl Barroso, alta spun oamenii sai la Bucuresti. El proclama ca va respecta rezultatul referendumului, dar isi instiga acolitii sa il nege aprioric. Cere sa nu se faca presiuni asupra Curtii Constitutionale, dar exercita, prin proxies, prin interpusi, presiuni inadmisibile si incalificabile. Daca va fi admonestat de oficialii europeni, va ranji disgratios, isi va da ochii peste cap si va nega. Homo Sovieticus nu are rusine, un sentiment pe care il considera vetust si filistin. Promisiunile sale valoreaza cat acelea de pe vremuri ale unor Molotov si Gromiko, specialistii sovietici in minciuni diplomatice absolute. Poate semna orice, deci sfatul meu este sa fiti atenti, sa nu va treziti cu lipsuri in conturile bancare. Un distins sociolog rus propunea pentru Homo Sovieticus un alt termen: Homo Prevaricatus.

Intreaga filosofie a libertatii promovata de marii intelectuali anti-comunisti, de la Aleksandr Soljenitin si Vasili Grossman la N. Steinhardt si Vaclav Havel, era un protest impotriva mutilarii constiintei umane. Viata traita in adevar este pentru Homo Sovieticus o poveste fara sens. El traieste cu voluptate viata traita in minciuna. Da mana cu tine si are un stilet sub maneca. Machiavelismul sau este unul de mucava, lipsit de orice virtute izbavitoare. Se inchina pios cand aude cuvantul democratie, dar de fapt vrea sa impuna un nou despotism. Lingusitor cu cei suspusi, este vindicativ, impertinent si tafnos cu subalternii. Ideile sale, atatea cate sunt, n-au nimic de-a face cu stanga democratica occidentala. Cand ramane singur cu „baietii”, se distreaza copios pe seama acelor naivi incorigibili gen Hollande si Fabius. Nici nu-i trece prin cap sa-si reduca salariul. Dimpotriva, isi viseaza resedinte precum cele ale satrapilor din Asia Centrala.

Cand s-a izbit de rezistenta lui Traian Basescu si nu doar a lui, Homo Sovieticus a recurs la vechile scheme bolsevice. Imi imaginez conversatiile nocturne cu veteranul aparatcik Ion Iliescu. L-a scos din minti acuzatia (dovedita) de plagiat. Ontologic impostor, Homo Sovieticus Ponta vrea sa fie un om onorabil. L-a speriat condamnarea lui Nastase. Homo Sovieticus Ponta nu vrea ca prietenii sai sa ajunga dupa gratii, le-a promis impunitatea. Asa a ajuns el sa terfeleasca insasi ideea coabitarii si sa urzeasca, impreuna cu camarazii de miselii, lovitura de stat cu aparente legaliste.

Atunci cand Occidentul democratic a reactionat fara menajamente, Homo Sovieticus Ponta a dat din colt in colt, „catelus cu parul cret prins cu rata-n gura”. Ca intr-un abject ritual autocritic de-odinioara, a promis ca „va invata din greselile comise”. Pentru cei care am studiat fenomenul, cuvintele sale nu inseamna nimic altceva decat ca pucistul impenitent isi calculeaza viitoarele actiuni anti-democratice. El vrea pontocratie, nu democratie. Mai perfid decat ideologul Iliescu, mai viclean decat cameleonicul Geoana si mai feroce decat cupidul Nastase, Homo Sovieticus Ponta este maledictiunea acestei agonizante tranzitii romanesti spre democratie. N-am facut decat sa schitez aici cateva elemente definitorii pentru biografia politica a personajului. Orice adaugire este binevenita.

Reiau aici inteleptele cuvinte ale doctorului Ion Vianu, distins psihiatru, scriitor si fost disident, din finalul unui remarcabil articol aparut in revista „22” cu titlul „Asaltul faradelegii”:

„Îngrijorarea maximă provine din faptul că re­zultatul referendumului nu calmează stările de spi­rit, iar polemica violentă continuă, într-o Ro­mânie care se afundă iar în criză. Con­du­cerea coaliției practic cheamă la nesupunere. Singura soluție realistă ar fi ca USL, cu un mi­nim patriotism, să-și înlocuiască actualii li­deri fanatici și agresivi, punând în loc alții care să asigure o coexistență între guvern și pre­șe­dinție, o justiție independentă. Între timp, este de sperat că alte fracții ale populației se vor trezi la conștiința unui stat democratic de drept și se vor găsi forțe politice care să le mobilizeze”.

PS Narcisist, orgolios, auto-centrat, egoman, mincinos serial, iresponsabil, cabotin, demagog, tot atatea trasaturi care trimit in directia „sociopat”. In fosta Iugoslavie, s-a numit Slobodan Milosevici. Ori Radovan Karadzici. In Zimbabwe, se numeste Mugabe. In Belarus, Lukasenko. In Venezuela, Chavez. In Romania se numeste micul Groza si/sau El Crin.

„Sociopath” is a person who:

1. Has grandiose sense of self-worth
2. Is a pathological liar
3. Cunning/manipulative
4. Lack of remorse or guilt
5. Shallow affect
6. Callous/lack of empathy
7. Failure to accept responsibility for own actions
etc etc etc etc etc

Distribuie acest articol

62 COMENTARII

  1. Domnule Tismaneanu,

    Articolul Dvs, mi-a lasat un gust amar! De ce? Pentru ca nu am putut decela „valoarea adaugata” a acestui text! Pentru ca mi-am dat seama ca nu sunteti mai presus decat noi, oamenii simpli ai acestei tari! Pentru ca insistati, poate intr-un mod bolnavicios, in a-l ataca in permanenta pe Ponta – care da..aveti dreptate..este un plagiator..si un om lipsit de demnitate, care nu concepe in a-si da demisia din functia de prim ministru! Dar pana cand veti continua! Oare nu cumva aceasta persistenta a Dvs. de nota ceva…ceva pe care va las pe Dvs. al denumi?

    Si oricum limbajul folosit de Dvs…chiar daca Ponta il merita…nu cred ca va face cinste!

    Tot aduceti in discutie comunismul…si eu ca si Dvs. am fost membru PCR..dar cred ca din pozitiile pe care le-am avutin acea perioada…Dvs. ati slujit mult mai mult decat mine ideologia PCR!

    Oare cine spunea,

    Sa auzim numai de bine?

    • Mesajul Dvs este simptomatic pentru un efort de eludare a subiectului. Habar n-am si nici nu ma interesaza cine sunteii, tema nu este nici cat ati „slujit” Dvs, nci cat am „slujit” eu ideologia PCR. Va plictisesc textele mele, este OK, cititi alte articole aici, pe Contributors, ori in alta parte. Propun cititorilor sa revenim la subiect.

    • La câte declarații ENORME a scos neotovarășul Victor Ponta, ar trebui să fie create încontinuu texte ca acesta, cu rolul de a pune într-o oglindă această enormitate, pentru a fi făcută vizibilă, măcar puțin, atât cât se poate, și poate de a suplini, cât de cât, conștiința pe care VP nu o are.

      ––
      Acum, oglinda în sens invers:

      În plus, există un stil propagandistic foarte uzitat de comuniști – acela de a prelua orice declarație dată de opoziție, care atacă într-un punct, corect, și de a replica împotriva ei exact cu aceleași învinuiri, însă în mod fals și în același timp de 10 ori mai tare. O metodă de a închide gura adversarului, care nu implică nici (măcar) vreo idee nouă, ci se folosește de ideea adversarului, amplificând-o și întorcând-o cu 180 de grade (reflectare amplificată – orbire la propriu), bineînțeles folosindu-se de popularitate și lipsa de educare democratică a cetățeanului „de rând”.

      Cum oare ar putea oare să fie făcut mai conștient de astfel de manevre săracii noștri români proaspeți treziți în democrație, pentru a nu mai cădea pradă acestor tipuri de manipulări?

        • (îmi permit să mă joc puțin cu cuvintele)

          „Dincolo de bine și de rău” – dincolo sau și mai bine, dincoace, înainte de orice morală, fără de lege, fără vreun tată – aflată deci în pre-oedipal. Ca să-l parafrazez puțin pe Lacan – astfel de oameni ar fi rămași în stadiul oglinzii … orbitoare de care ziceam, adica au o inteligență libidinală, de aceea tentaculară, fără constrângeri etice, fără coloană vertebrală etc.

  2. Un diagnostic corect: personalitate schizoida.
    In jurul lui sau coagulat mai multe persoane cu grave probleme de personalitate. Sova? Un alt caz medical.

    Va recomand o carte scrisa de prof. Mircea Lazărescu apărută la Editura Academiei – Patologie obsesivă – cazuistica din viata noastra politica actuala este demna de un tratat de patologie psihiatrica.

    „Să ne rămână mintea când cei din jur şi-o pierd!”…

  3. Doamna Lucia Hossu-Longin e la Antena 3, la Mihai Gadea, s-a dat si ea cu „bolsevicii”, e si ea Homo Sovieticus, manipulata de Felix?

    Povestea Domneavoastra cu Homo Sovieticus seamana cu strigatele de prin Parlamentul Romaniei de pe la 1890 „jos fanariotii”” cand nu mai era picior de fanariot prin Romania. O seara buna!

      • Ce parere aveti despre acest comentariu al Deutsche Welle?

        Opinion: Romania needs a fresh start

        Romanian President Basescu remains in office. The referendum failed to get the required 50 percent turnout. But despite that victory, DW’s Robert Schwartz argues Basescu should step aside and make way for new talent.

        http://www.dw.de/dw/article/0,,16130856,00.html

        • Am colaborat excelent, ani de zile, cu dl Robert Schwartz la „Deutsche Welle”, sectia romana unde am avut o rubrica saptamanala. Rezultatul este volumul „Scrisori din Washington” aparut la Polirom in 2002. Este opinia sa, o respect. La capitolul Ponta nu vad vreo contradictie intre ce scriu ei si ce scrie el. La ce are de facut mai departe Traian Basescu, avem puncte de vedere diferite. Eu nu sunt atat de sigur ca Antonescu va dispare de pe firmament. Oricum, tot de la DW, un comentariu remarcabil al doamnei Roidica Binder despre tentativa de sugrumare a ICR de catre guvernul Ponta:

          http://www.romaniaculturala.ro/articol.php?cod=18770

          • Multumesc pentru raspuns!

            „La capitolul Ponta nu vad vreo contradictie intre ce scriu ei si ce scrie el. ” …si as completa ca nu este nici o contradictie nici cu ce am scris eu in primul comentariu referitor la Ponta :) (asta apropo de faptul ca ati spus ca primul meu comentariu este „off-topic”)

          • Cand FAZ sau Nature publica un articol critic la dresa lui ponta este opinia ununei importante publicatii de profil. Cand DW face acelasi lucru in privinta unui alt politician roman, este doar opinia unui editor.

        • Cred ca domnul Scwartz are dreptate. E nevoie de „new talent”. Dar, cu siguranta, (i) nu se refera la Ponta, si (ii) nu acum, in conjunctura actuala. Amplitudinea tumulturilor vietii politice de astazi este pea mare pentru „new talent”, este nevoie ca „seasoned talent” sa potoleasca apele mai intai.

  4. Nu cred ca e cazul sa-l analizati prea mult pe Ponta e doar un pion ( de sacrificiu de cand cu plagiatul ) .In spatele lui in schimb e o structura difuza , fara lider unic dar care stie foarte bine ce doreste .

    • I-aș da un nume, acestei structuri difuze – pentru că se comportă și acționează de o manieră tentaculară, viscerală, mânată și la propriu și la figurat de cele mai joase intenții (ironic, anul acesta s-a „băgat” din nou serialul Caracatița la TV, cred ca pe ceva post AXN, efectiv m-am înfiorat): „inteligență libidinială”.

  5. Domnule Profesor,

    Nu cred ca ar putea exista o descrie mai completa a acestui exponent – simbol al speciei analizate. Si, asemenea lui, toti ceilalti exponenti-clone ai usl-ului practica asiduu perfectionarea „calitatilor” impuse prin statut.

    Am urmatoarea observatie: cele mai putine contraziceri fata de ei insisi, le au cand se afla in opozitie. Asa le sta cel mai bine, in opozitie sunt mai putin periculosi si stresanti pentru societate, pentru democratie.

    O existenta eternizata in acel stadiu ar deranja foarte putin, poate de loc…

    • @Lucky
      Este o personalitate morbida, puternic accentuata, hiperperseverenta, intr-un lung delir de persecutie… + narcisism malign, paranoia, megalomanie. Un caz medical.

        • Domnule Profesor,

          Acest om este construit din 5-6 straturi, ca o ceapă:
          – stratul 1: perseverenta anormla a afectului. Categoria aceasta nu iarta niciodata, se simt usor jicniti, sentimentul valorii proprii este desprins de realitate.
          – stratul 2: fire nestăpânită. Fapte nestatornice, greu de controlat când sunt iritati.

          Combinatia 1si 2 (in aceeasi ceapa) – hiperperseverenta si nestapanirea – rezultă, din pacate, reactii afective violente.

          Criza a fost declansata de un concurs de fapte – prea multe într-o perioadă aşa scurtă de timp:
          1. pierderea unui reper (Nastase arestat, probabil persoana care tinea haturile – autoritatea de care asculta?…);
          2. plagiatul – incompetenta, a devenit vulnerabil – labilitatea a iesit la vedere si mai bine;
          3. referendumul – aici este ambivalenta – una spune in tara, diametral opus partenerilor
          europeni (!!! asa cum am mai scris intr-un comentariu, cele 8 milioane de voturi sunt o legitimare a actiunilor, se simte ALES, omul potrivit la locul potrivit);
          4. cazul Panait – a intuit scadenţa acelei fapte (? povara conştiinţei – nu este cazul!);
          5. a crescut fără un model masculin – a fost educat de o mama singura, sigur rasfatat, complexul lui Oedip nu a fost parcurs normal. In partid a gasit si tata si bunic.

          La rece, sec – este o persoana santajabila, cu anumite fapte din trecut la scadenta – cei care au decis pozitionarea lui pe tabla de sah, stiau toate acestea + altele pe care noi nici nu le banuim. Aceste fisuri sunt folosite in mod „UTIL” de partid. Poate chiar cu bataie lunga, nu are discernamant, nu raspunde… sau extrema – lichidarea… este in spiritul celor spuse de Dvs.
          O analiza, din punct de vedere medical, poate ar deschide ochii celor care nu vor să vadă realitatea.

  6. Cind V.V.Ponta a iesit odata de la consultari de la Cotroceni, a spus ca nu a vorbit cu Basescu pentru ca acesta era ocupar sa caute sticlele goale de bautura pe sub masa. Nu am pretentia ca am redat exact aceasta nesimtire crasa, poate un cuvint sau doua sa nu fie exacte, dar sentimentul pe care l-am simtit in acel moment nu-l pot uita nici astazi.
    Cu siguranta acea declaratie a fost prologul acestei avalanse de minciuni si nesimtiri desartate in spatiul public, ce dovedeste ca personajul schizoid in discutie reprezinta un pericol national aflat intr-o functie importanta de decizie.

  7. Electoratul român are o mentalitate de asistat social, de aici
    votul masiv anti-Băsescu; mentalitate care este o reminiscență
    a homo sovieticus.

  8. Domnule profesor, Ponta o fi sau nu produs al educatiei comuniste si post-comuniste, dar partea care ma deprima pe mine cel mai tare este faptul ca atit de multi oameni au fost de partea lui, l-au legitimat, l-au facut sa se simta indreptatit, participind la referendum si votind in favoarea demiterii lui Basescu, desi au vazut manevrele inspaimintatoare care au avut loc inainte de asta!

    Partea care ma frustreaza de-a dreptul este ca nici macar nu pot numi acest lucru prostie, pentru ca in rindul acelor oameni se afla si prieteni si membri de familie, despre care stiu sigur ca nu sunt prosti, nu sunt corupti, nu sunt loviti de austeritate samd. Ma doare teribil ca ei si mult prea multi altii ca ei i-au cautionat, chiar daca indirect, pe Ponta, Antonescu & co. Acesta mi se pare mie raul cel mai mare care s-a intimplat in Romania ultimelor citeva luni si nu stiu cum si cind ne vom reveni dupa el.

  9. Mie oamenii din spatele lui Ponta (unul ca Sova si altii pe care nu-i vedem), cum a mai remarcat mai sus „Gamma” mi se par cu mult mai periculosi. Nu ca el n-ar fi. Ar fi fost de dorit sa aflam despre acestia si despre tintele lor.

  10. Buna seara!
    Domnule Tismaneanu, de vreo cinci ani de zile tot pun o intrebare tuturor cunoscutilor mei, mai mult sau mai putin apropiati. Nimeni nu mi-a raspuns, inca. Intrebarea e urmatoatea: de ce TOATE mineriadele si „mineriadele” din Romania se petrec numai cand trotzkishtii nu au TOATE parghiile puterii in mana? Exista un semi-raspuns, anume ca „Basescu e conflictual” :) . In rest, cica pun intrebari aiurea…
    Eu am in vedere in mod special:
    29 ianuarie 1990
    18-19 februarie 1990
    19-21 martie 1990
    13-15 iunie 1990
    24-26 septembrie 1991
    14-23 ianuarie 1999
    17 februarie 1999
    18 ianuarie-19 mai 2007
    3 iulie- ramane de vazut 2012?
    desi ar mai fi cateva, dar nu de magnitudinea astora.
    Care e factorul comun al intamplarilor din perioadele de mai sus? N-ar merita, dupa ce s-o mai potoli lingoarea asta uslamista, un mic remember, cu toate evenimentele, dar si cu imprejurarile de la vremea evenimentelor? Poate ca nu toata lumea stie ce, cum si cine…
    Multumesc pentru atentie.
    PS: Aveti idee, faptele de genul celor din 13-15 iunie 1990 sunt prescriptibile? Practic, dosarul acela e inchis?

  11. Domnule Profesor Tismaneanu,

    Apreciez in mod deosebit calitatea textelor publicate de dumneavoastra atat aici, pe contributors.ro, cat si in alte parti.
    Totusi, am senzatia ca discursul dumneavostra este legat mai mult de suprafata lucrurilor, decat de ceea ce se ascunde in spatele acestor fenomene politice halucinante care se petrec in Romania in ultimul timp.
    Dupa parerea mea, ati descris cu destula acuratete „calitatile” lui Ponta, mai putin atunci cand ati afirmat ca este mai perfid decat Iliescu. Sincer, nu il cred in stare de atata abilitate politica pe Ponta, cred insa ca are „consilieri” versati, care nu sunt neaparat vorbitori de limba romana. Sincer, senzatia mea este ca atat el, cat si tovarasul Crin Antonescu, sufera de o profunda nepasare referitoare la intelesul frazelor pe care le elucubreaza, pentru ca acestea oricum nu conteaza.
    De foarte mult timp, ceea ce SE SPUNE in politica romaneasca face parte dintr-o piesa de teatru ieftina, jucata pentru marea masa de manevra in care a fost transformat poporul roman de prin 1946 incoace. Ceea ce SE FACE, dincolo de niste aparente pastrate jalnic, mi se pare mult mai grav si mai periculos, cu implicatii profunde si dureroase pentru romani, care vor dainui multi ani de acum incolo. Credeti ca gresesc atunci cand afirm ca poate ar trebui deschisi ochii cititorilor in aceste directii, reale, in loc sa analizam si sa comentam niste simple manifestari care, golite de intelesurile lor ascunse, devin doar simple absurditati? Indiferent de ce se spune, asa cum am vazut in ultimii 22 de ani si jumatate, ceea ce se face (cele noua zecimi din iceberg) uneori este bine ascuns sau poate chiar tinut la secret.
    Afirmati ca Ponta este Homo Sovieticus. Este o ipoteza subtila si plina de bun simt. Daca intr-adevar am sta sa il judecam indeaproape pe Ponta, exprimarea ar deveni spectaculoasa. Eu afirm ca este ghidat de Moscova, la fel ca si Antonescu, ca si Sova, si ca multi altii care nu apar pe la televizoare sa scuipe tot felul de aberatii catre popor. Acest popor care este cu buna stiinta isterizat, divizat, buimacit, scarbit, umplut de ura, care nu are educatia unei democratii sanatoase si nici cea a unui discurs politic normal.
    In concluzie, poate ar trebui sa va indreptati spiritul critic asupra esentialului din aceasta poveste (si) politica din Romania contemporana. Analizele „pe text” facute exclusiv la adresa politicului, partial ignorand aspectele economice, geo-strategice si, de ce nu, militare, nu fac decat sa abata si mai tare atentia cititorilor de la partea nevazuta a muntelui de gheata care se pregateste sa se instaureze din nou in Romania.
    Cu respect,
    Cosmin Tiron.

  12. Personalitate schizoida inseamna cu totul altceva. Autorul vrea sa spuna ca Ponta practica dublul limbaj, dubla gandire, ca are o personalitate scindata, dar asta n-are nicio legatura nici cu schizoidia, nici cu schizofrenia. Chiar azi am intalnit aceeasi greseala la Dan Tapalaga, care-i numea schizofreni pe Ponta si Antonescu.

    Amanunte aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Schizoid_personality_disorder
    Sau aici: http://www.sfatulmedicului.ro/Schizofrenia-si-alte-tulburari-psihice/schizofrenia_110 , unde zice pe sleau: „Contrar credintei populare, schizofrenia nu este acelasi lucru cu personalitatea scindata sau personalitatea multipla”

    Asa, ca fapt divers, fiica mea e bolnava de schizofrenie. Accept, la o adica, sa foloseasca cineva cuvinte gen „schizofren” sau „schizoid” cu scopul de a ofensa, dar ma deranjeaza ca-s folosite impropriu si in articole absolut inoportune. Intelectualii adevarati sunt chemati sa fie obiectivi si sa domoleasca isteria politica, nu s-o atzatze.

  13. „Mai perfid decat ideologul Iliescu, mai viclean decat cameleonicul Geoana si mai feroce decat cupidul Nastase, Homo Sovieticus Ponta este maledictiunea acestei agonizante tranzitii romanesti spre democratie”

    Mi-e asa dor de profesorul de stiinte politice Tismaneanu. Citatul de mai sus e insa o confirmare ca profesorul respectiv a murit de mult Cu numele lui semneaza acum un ins ciudat, un propagandist de duzina. Domnule Tismaneanu, ce faceti aici nu mai e analiza politica, nici macar jurnalism politic, e trash. Chiar si stilstic textul e absolut jenant (cate adjective intr-o singura propozitie!) Chiar si la cel mai prapadit community college, daca un student undergraduate ar scrie asa ceva la un curs de stiinte politice, ar pica cursul.

  14. PS-ul Dvs. mi se pare mai potrivit pentru Traian Basescu, daca tineti neaparat sa evidentiati un personaj politic din Romania. Situatia de azi din Romania nu este pentru ca Ponta sau Antonescu se opun lui Basescu, ci pentru ca insusi Traian Basescu este incapabil sa respecte legile acestei tari.

    • Serios? Grave incalcari ale Constitutiei? Amenintari, precum El Crin, pe 2 iulie 2012, la adresa Curtii Constitutionale? Demascat global ca mega-plagiator? Oaie neagra a Europei care se face ca nu-i pasa? Rugat de Barroso sa puna in scris angajamentele luate intrucat altfel le uita cat ai clipi din ochi?

  15. superb! felicitari!

    „Narcisist, orgolios, auto-centrat, egoman, mincinos serial, iresponsabil, cabotin, demagog, tot atatea trasaturi care trimit in directia “sociopat”. In fosta Iugoslavie, s-a numit Slobodan Milosevici. Ori Radovan Karadzici. In Zimbabwe, se numeste Mugabe. In Belarus, Lukasenko. In Venezuela, Chavez. In Romania se numeste Traian Basescu”

    • Ete fleoșc!

      Exact tactica reflectării – în loc să aveți o idee proprie (greu), luați cuvintele care atacă unde doare, și le repetați papagalicește întorcându-le cu 180 de grade spre cine nu vă place. Ați uitat doar să strigați și mai tare.

  16. Si totusi, d-le profesor, noi incercam sa luptam cu mijloace legale impotriva acestor indivizi fara scrupule, care batjocoresc si schimba dupa bunul plac si dupa interese personale sau de clan, exact aceste legi de care noi ne prevalam . Este inegal (imoral pentru ei nu exista) si , intr-un fel, demoralizant. Ce sanse de cistig avem? Cum?

    • Nu exista solutii miraculoase, este vorba de organizarea opozitiei, de strategii convingatoare, de idei care sa inspire adeziuni, sustineri, care sa scoata lumea din teama, neincredere si torpoare. Deci de mobilizare civica si de reoganizare a zonei de centru-dreapta. Poate fi o miscare larga care sa cuprinda diverse partide, asa cum se preconizeaza acum. E nevoie de mijloace de informare care sa contracareze efectele distructive ale tele-novelelor politice inventate de antene. E nevoie de un spatiu al dezbaterii libere din care sa dispara calomniile, amenintarile, injuriile, santajul permanent. Marele obstacol care trebuie surmontat rapid tine de comunicare.

      • Eu vad , cu ingrijorare, ca verdictul CC in cazul referendumului s-a aminat ; mai mult, au facut exact ceea ce sugera mitomanul Ponta : au cerut date de la MAI si INS! Asta, desi MAI a declarat o data numarul de alegatori de pe liste, iar INS tocmai a fost „ras, tuns si frezat” dupa modelul penibilei comisii nationale de etica.
        Sper ca nu vor ceda nimic in fata presiunilor, au avut in ultimul timp si decizii in unanimitate, deci se poate !

  17. Sunt in intregime de acord cu paralela Victor Ponta – Homo Sovieticus cu observatia ca de acum inainte astfel de articole risca sa isi piarda din efect din simplu motiv ca tot ce se putea spune despre Victoras cel poznash s-a spus cu varf si indesat. Cine putea receptiona mesajul pana in prezent l-a receptionat. Continuand cu acelasi stil se risca bataia calului pana la moarte (beating the horse to death). Spre exemplu, editorialele -in intregime precise- ale domnului Mihaies din EVZ critice la adresa killer combo-ului Ponta-Antonescu au continuat mult timp dupa ce saturatia in legatura cu acel subiect fusese atinsa. Este cel mai probabil unul din motive pentru care premierul Ponta s-a grabit sa porneasca vendeta cu conducerea ICR. Putina moderatie in legatura cu acel subiect nu cred ca ar fi stricat (opinia mea de cititor de presa romaneasca online). Ponta si Antonescu sunt genul de persoane care prinse la coltz reactioneaza imprevizibil. „They snap” cum se spune. Sunt mai degraba adeptul proverbului chinezesc care spune ca cel mai intelept este sa ii pregatesti inamicului iesirea (cararea de aur).

    • Tot chinezii au si „patentul” picaturii chinezesti. Aplicat pana la saturatie de media antibasescu a avut succes la foarte multi oameni despre care spunea cineva mai sus ca nu sunt deloc prosti.
      Repetitia este mama invataturii. Oamenii mai uita, asa ca niciodata un astfel de articol nu va fi in plus.

  18. D-le Tismaneanu, un asemenea articol (unul printre multe altele pe care le-ati scris si care, dpmv, sunt tot atatea oglinzi ale realitatilor romanesti) va produce, in mare, doua tipuri de reactii: cele de aprobare, pentru ca cititorii respectivi isi regasesc propriul mod de gandire si apreciere a evenimentelor, fenomenelor, personajelor la care faceti referire si unul de respingere (insotit de obicei de argumentatii sofistice si/sau delatiuni si injurii).
    Astazi mi-a atras atentia un tip de comentariu care denunta atat continutul articolului, ca fiind excesiv si venit din partea cuiva fara „autoritatea morala” de a aborda subiectul, cat si forma, care v-ar pune pe aceeasi treapta cu personajul in discutie.
    Recunosc in acest tip de comentariu sablonul propagandei si manipularii stangiste (nu as face mare diferenta intre „stangist”, „comunist”, „bolsevic”, notiuni care pt mine, om mai putin doct, o spun cu sinceritate, inseamna cam acelasi lucru).
    Am ajuns in ultimul timp la convingerea ca personaje ca Ponta & Co si cei ce joaca in online rolul de mercenari ai acestora, nu merita menajamente: adevarul trebuie rostit clar, dur, fara retinere in a folosi termenii cei mai sugestivi. A recurge doar la un limbaj foarte civilizat, chiar academic, cand ai de-a face cu asemenea specimene, nu este doar nepotrivit, dar chiar contraindicat *).
    In ce priveste dreptul de a aborda anumite teme si de a face o critica obiectiva, argumentata, nu am nici urma de sovaiala in a sustine ca el nu poate fi refuzat/negat de catre o alta persoana, prin falsul argument al unei mai vechi convingeri sau simpatii, la care, prin evolutie si dezvoltare intelectuala si experimentala personala/colectiva, un om, un autor, un analist etc. a renuntat de ft. mult timp.

    D-le Tismaneanu, va multumesc pentru tot ceea ce faceti si va doresc si dumneavoastra si tuturor celor care, asemenea dumneavoastra, continua lupta grea dar vitala cu pericolul comunist, sa continuati a sta pe baricade cu acelasi curaj si cu aceeasi daruire pt o cauza dreapta! Va datoram in buna masura faptul ca astazi suntem din ce in ce mai multi cei ce ne solidarizam de aceeasi parte a baricadei, fie ca e vorba de tineri care nu au trait direct experienta sistemului comunist, fie ca e vorba de cei mai varstnici care poate nici nu si-au dat seama cu ce sechele post-comuniste au pasit pragul spre democratie si libertate.

    * http://www.youtube.com/watch?v=yVtvqWikXys

  19. D-le Tismaneanu,de la inceput doresc sa va spun ca nu simpatizez cu niciun partid politic nicicu dl Ponta nici cu dl Basescu.Nu pretind ca vorbesc in numele vreunei colectivitati.Ceeaca scriu eu este o opinie strict personala,care accept ca poate fi gresita.In acest articol ii desfiintatipe cei de la USL,pe dl Ponta samd.Sunt de acord cu Dv. Ma intreb insa de ce sunteti un aparator atit de vehement al d-lui Basescu?Credeti ca este facut din alt aluat decat ceilalti politicieni?Nu uitati ca a fost comandant de nava,deci in mod obligatoriu membru de partid,deci comunist.Toti stim ca pentru aceasta functie si nu numai trebuia sa fii colaborator cu securitatea.In cazul Arafat a dispus public inlaturarea acestuia pentru ca a avut alte opiniidecat domnia sa.Nu este asta dictatura?Daca esteun sustinator infocat al cinstei,corectitudinii si competentei de ce scoate anumite dosare doar in momente care-i convin?Nu-asta ticalosie?Va doresc numai binesi va rog sa nu considerati randurile mele un atac la persoana Dvs.

    • Problema felului in care Traian Basescu interpreteaza functia prezidentiala este una majora si cu o responsabilitate certa in criza politica actuala. In primul rand Traian Basescu nu a integrat niciodata faptul ca este „mal élus” – prost ales. Majoritatea romanilor traitori in Romania au votat pana la urma pe altcineva iar acesta este un fapt.

      Intr-o asemenea situatie nu poti sa te comporti ca un autocrat. Coabitarea era previzibila si functionarea insasi a statului necesita un presedinte care sa poata lucra cu adversarii politici. Nu poti sa faci pe cruciatul si sa transformi disputa politica intr-o lupta intre bine si rau.

  20. D-le Tismaneanu, eu nu cred in catalogari de tip „comportament bolsevic”, „comportament sovietic”. Pentru d-ul Ponta doctrina este doar un paravan.
    As vrea sa fiu ca dansul: sa pot mintii fara nici cel mai mic regret, sa fiu mandru de lucrarea mea de doctorat pe care n-am facut-o niciodata, sa le stiu pe toate cel mai bine …

    … si in plus sa pot asculta manele.

    Oricum, intr-o buna zi zidurile regatului sau, ca a orcarui alt regat se vor narui. Vom fi acolo privind-ul fara ura, fara compasiune.

  21. Departe de mine gandul de a nutri simpatie pentru Ponta sau Antonescu. Pe de alta parte, pentru a fi eficace, in special in mediile „ganditoare” o critica trebuie sa fie proportionata si fidela ratiunii critice. Nu ma simt indreptatit sa acord mai mult credit unei dreapte care zbiara „Sovieticii! Comunistii! Politrucii” decat unei stangi racnind descreierata la „imperialisti si colonialisti”.

    Ponta este un oportunist, un plagiator si in fine un individ greu de suportat. Dar Homo Sovieticus? Unde e armata rosie si razboiul civil? Unde este dogma luptei de clasa in discursurile lui Ponta? Mugabe si Lukasenko azi, Chisinevschi deunazi? O fi dar astept argumentatia, astept studiul comparat.

    Nu vad legatura filogenetica, antropologica intre revolutia din Octombrie (ma scuzati dar raman la definitiile si clasificarile lui Aron – deci revolutie nu lovitura de stat) si Victor Ponta eu nu o vad. Ponta pur si simplu nu are varsta, nu are retorica si nu dispune de instrumentele revolutionare pentru a fi un „homo sovieticus”.

    • Homo Sovieticus este un tip antropologic, nu unul definit strict de coordonate geografice si cronologice. Vladimir Putin este Homo Sovieticus. Victor Ponta, psihologic vorbind, la fel. Revolutia din Octombrie (OK, nu am probleme daca DVs doriti sa o considerati revolutie, prin consecinte sigur ca a fost) avea ca scop principal „faurirea Omului Nou”. Ca si revolutia nazista. Pentru cei interesati de genalogia si implicatiile acestui proiect de revolutionare a conditiei umane, recomand doua carti: Mihail Heller, „Homo Sovieticus” si, aparut anul acesta, volumul lui Leon Aron „Roads to the Temple”, Yale University Press.

  22. Analize despre Ponta si Antonescu se scriu usor; subiectul este atat de spumos incat stiloul scrie singur. Problema cu adevarat dificila este de a intelege de ce votantii/poporul se simt(e) confortabil in compania celor doi.

  23. Vă propun un experiment . Am îndepărtat din textul dumneavoastră, domnule Tismăneanu pasajele care ar fi indicat că e vorba de Ponta. Acum citiţi-l ca şi cum l-aţi auzi la Antena3 din gura lui Radu Tudor de exemplu. şi ar fi vorba despre Traian Băsescu

    Abil si labil, cu moralitate de molusca, dispus la toate salturile mortale menite sa-l propulseze pe o scara de valori esential pervertita() dispretuieste morala, demnitatea si adevarul. Este impostorul perfect, mimeaza, simuleaza, pretinde, jura daca este nevoie pe parinti, pe stramosi,
    () practica gandirea dedublata si dublul discurs. Personalitate scindata, minte si cand spune buna ziua. Daca l-a citit pe Orwell, n-a ramas decat cu un lucru: pofta de a deveni el insusi Big Brother. Apetitul insatiabil pentru putere de dragul puterii. Vocatia perversa a demonizarii adversarului. Una declara catre dl Barroso, alta spun oamenii sai la Bucuresti. El proclama ca va respecta rezultatul referendumului, dar isi instiga acolitii sa il nege aprioric. Cere sa nu se faca presiuni asupra Curtii Constitutionale, dar exercita, prin proxies, prin interpusi, presiuni inadmisibile si incalificabile. Daca va fi admonestat de oficialii europeni, va ranji disgratios, isi va da ochii peste cap si va nega. () nu are rusine, un sentiment pe care il considera vetust si filistin. (). Poate semna orice, deci sfatul meu este sa fiti atenti, sa nu va treziti cu lipsuri in conturile bancare. ()
    El traieste cu voluptate viata traita in minciuna. Da mana cu tine si are un stilet sub maneca. Machiavelismul sau este unul de mucava, lipsit de orice virtute izbavitoare. Se inchina pios cand aude cuvantul democratie, dar de fapt vrea sa impuna un nou despotism. Lingusitor cu cei suspusi, este vindicativ, impertinent si tafnos cu subalternii. Ideile sale, atatea cate sunt, n-au nimic de-a face cu () democratica occidentala. Cand ramane singur cu “baietii”, se distreaza copios pe seama acelor naivi incorigibili gen Hollande si Fabius. Nici nu-i trece prin cap sa-si reduca salariul. Dimpotriva, isi viseaza resedinte precum cele ale satrapilor din Asia Centrala.
    ()nu vrea ca prietenii sai sa ajunga dupa gratii, le-a promis impunitatea. Asa a ajuns el sa terfeleasca insasi ideea coabitarii
    ()
    “Sociopath” is a person who:
    1. Has grandiose sense of self-worth
    2. Is a pathological liar
    3. Cunning/manipulative
    4. Lack of remorse or guilt
    5. Shallow affect
    6. Callous/lack of empathy
    7. Failure to accept responsibility for own actions
    etc etc etc etc etc

    Este că nu sună deloc distonant?

    • A contestat undeva dl Basescu rezultatul referendumului? A facut el presiuni asupra CCR? A cerut el o noua numaratoare a voturilor? Cine, dl Basescu sau dl ionta, a organizat obscena „promenada” propagandistica la vila Dante? Nu l-a numit Traian Basescu premier pe Victor Ponta? In fine, Dvs aveti opiniile Dvs, eu le am pe ale mele, cititorii pe ale lor. Ganduri bune.

  24. Dl Băsescu a contestat aproape toate scrutinurile la care a participat
    Asupra CCR nu are nevoie să exercite presiuni publice de vreme ce are majoritatea acolo.
    Nu voturile se numără din nou, mă mir că faceţi această confuzie.
    Vila Dante mi se părea un subiect minor până acum , încep să înţeleg că nu e.
    L-a numit premier , asta pentru că n-avea încotro, ar fi dovedit apetenţă pentru coabitare dacă îl desemna pe Johannis premier.
    În sfârşit cu ultimele remarci n-am cum să nu fiu de acord.
    Totuşi sunt puţin dezamăgit că nu vreţi să vă referiţi la jocul pe care vi l-am propus.
    Vă citesc în continuare cu aceeaşi plăcere şi vă mulţumesc pentru politeţea de a-mi fi răspuns.
    Să dea Dumnezeu să iasă cum o fi mai bine!

  25. Romania si-il merita pe basescu asa cum si l-a meritat pe iliescu… asa cum si toate tarile mediocre isi merita soarta. Fi-ti fericiti cu el si pe mai departe cum ati fost si pana acum.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Vladimir Tismaneanu
Vladimir Tismaneanuhttp://tismaneanu.wordpress.com/
Vladimir Tismaneanu locuieste la Washington, este profesor de stiinte politice la Universitatea Maryland. Este autorul a numeroase carti intre care "The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century" (University of California Press, 2012), "Lumea secreta a nomenclaturii" (Humanitas, 2012), "Despre comunism. Destinul unei religii politice", "Arheologia terorii", "Irepetabilul trecut", "Naufragiul Utopiei", "Stalinism pentru eternitate. O istorie politica a comunismului romanesc", "Fantasmele salvarii", "Fantoma lui Gheorghiu-Dej", "Democratie si memorie" si "Reinventarea politicului. Europa de Est de la Stalin la Havel". Este editor a numeroase volume intre care "Stalinism Revisited", "The Promises of 1968", "Revolutiile din 1989" si "Anatomia resentimentului". Coordonator al colectiilor "Zeitgeist" (Humanitas) si "Constelatii" (Curtea Veche). Co-editor, impreuna cu Dorin Dobrincu si Cristian Vasile, al "Raportului Final al Comisiei Prezidentiale pentru analiza dictaturiii comuniste din Romania" (Humanitas, 2007). Co-editor, impreuna cu Bogdan Cristian Iacob, al volumului "The End and the Beginning: The Revolutions of 1989 and the Resurgence of History" (Central European University Press, 2012). Co-autor, impreuna cu Mircea Mihaies, al volumelor "Vecinii lui Franz Kafka", "Balul mascat", "Incet, spre Europa", "Schelete in dulap", "Cortina de ceata" si "O tranzitie mai lunga decat veacul. Romania dupa Ceausescu". Editor, intre 1998 si 2004, al trimestrialului "East European Politics and Societies" (in prezent membru al Comitetului Editorial). Articolele si studiile sale au aparut in "International Affairs" (Chatham House), "Wall Street Journal", "Wolrld Affairs", "Society", "Orbis", "Telos", "Partisan Review", "Agora", "East European Reporter", "Kontinent", "The New Republic", "New York Times", "Times Literary Supplement", "Philadelphia Inquirer", "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita", "Contemporary European History", "Dilema Veche", "Orizont", "Apostrof", "Idei in Dialog" , "22", "Washington Post", "Verso", "Journal of Democracy", "Human Rights Review", "Kritika", "Village Literary Supplement" etc. Din 2006, detine o rubrica saptamanala in cadrul Senatului "Evenimentului Zilei". Colaborator permanent, incepand din 1983, al postului de radio "Europa Libera" si al altor radiouri occidentale. Director al Centrului pentru Studierea Societatilor Post-comuniste la Universitatea Maryland. In 2006 a fost presedintele Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania. Intre februarie 2010 si mai 2012, Presedinte al Consiliului Stiintific al Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc (IICCMER). Doctor Honoris Causa al Universitatii de Vest din Timisoara si al SNSPA. Comentariile si opiniile publicate aici sunt ale mele si nu reprezinta o opinie a Universitatii Maryland.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro