Leonard Cohen is the most Central European poet-singer of our times. His songs are imbued with what Frederic Morton called, writing about Vienna, a nervous splendor. There is nothing „old” in the Central European treasure. How could Kafka, Klimt, Kokoschka, and Mahler be „old”? The great New York intellectual, art critic Harold Rosenberg, wrote about „the tradition of the new.”. He was right. It is not a dead world, even if we sometimes feel this way. Central Europe is a an emotional state: it means empathy, neurosis, angst, melancholy, depression, desperation, utopia, uprootedness, and many other things. It was, to quote Christian Rogowski, a joyful apocalypse. Vienna is tragedy, not Konditorei. After all, even Ernst Kaltenbrunner, the Gestapo boss, super-Viennese, enjoyed pastries. And Joseph Roth committed suicide. And so did Stefan Zweig. This message is unmistakable in the movie „Grand Budapest Hotel”. Values, not delicatessen, save the world…
Metaphysical satirist Karl Kraus wrote a book called „The Last Days of Mankind.” In Vienna, the end of the world was a meteorological forecast. There’s a Concert Hall in Vienna, There’s an Attic Where Children Are Playing, Threre is a Bar Where the Boys Have Stopped Talking, They Have Been Sentenced to Death. Take this waltz in Vienna, capital city of Third Europe: Arthur Schnitzler, Hugo von Hoffmansthal, Gustav Klimt, Egon Schiele, Oskar Kokoshka, Joseph Roth, Stefan Zweig, Ludwig Wittgenstein, Gustav Mahler, Robert Musil, Alma Mahler, Sigmund Freud, Friedrich Hayek, Karl Kraus, Elias Canetti, Arthur Koestler, Karl Popper. And Herr Trotzky at Cafe Central, preparing the world revolution. Somewhere. obscurely, a failed artist called Adolf Schickelgruber, dreams of power, glory and revenge. I dedicate this text to Adriana Babeti and Mircea Mihaies.
https://www.youtube.com/watch?v=ytdjYjM-cLg
Versurile lui Cohen sunt de fapt ale lui Federico Garcia Lorca.
oare vreti sa mai cerneti ?
io vad oricum ca unii autori de valoare au renuntat !(doamne fereste,nu ma refer la securist si nici la activist)
am citit doar acum articolul reactie la legea dragnea; oare dupa ce revolutia intregului popor condusa de tovarasul iliescu impotriva tradatorului Tokes si a huliganilor a fost cistigata,pot produce mirare azi, asemenea legi ?io zic ca ele vin ca o confirmare si sint normale in acea tara
Waltzing in Vienna ?
Avem in fata un text eclectic scris in limba engleza , dar publicat pe o platforma romaneasca de mare audienta si de un anumit profil :
„ Contributors.ro incearca sa ofere perspective proaspete asupra temelor mari ale zilei (s.n.) sau sa reintroduca in spatiul public subiecte pe nedrept abandonate si/sau insuficient explorate.
………….
De la politici publice la arte si social media, varietatea subiectelor abordate tine doar de priceperea si vointa autorilor care semneaza textele gazduite aici. Diferenta vine din valoarea adaugata fiecarei opinii sau analize in parte.
…………..
Criteriile de selectie a articolelor sunt:
…..
2. Subiectul articolului sa fie cat mai de actualitate.
– Nu publicam critica literara ( sau in mai vechea formulare : „Nu publicam eseuri”-n.n. )”.
( http://www.contributors.ro/despre )
Acest text este dedicat tot in engleza …dar unor autori romani :
” I dedicate this text to Adriana Babeti and Mircea Mihaies. „.
Este remarcabil faptul ca aveti o mare pretuire pentru cei doi autori, dar nu este clar ce legatura exista intre acest text, Leonard Cohen („his songs are imbued with …, a nervous splendor ) , „Waltzing in Vienna” , Central Europe ( „is a an emotional state: it means empathy, neurosis, angst, melancholy, depression, desperation, utopia, uprootedness, and many other things” ) si cei doi autori carora le este dedicat.
Mai exact, spatiul public si „interesul public” cum ar spune marele conu` Iancu , incep sa fie confundate din ce in ce mai mult cu un blog personal.
1. A-l aborda pe Cohen ca pe un poet este oarecum rezonabil (desi a avut texte mult mai bune decat cel din piesa la care se face referinta).
2. A-l lega pe Cohen de intelectualii si marii compozitori vienezi (Friedrich Hayek, Ludwig Wittgenstein, Gustav Mahler etc.) este o exagerare.
3. A-l folosi pe Cohen ca referinta morala este o aberatie, din motive pe care este inutil sa le precizez.
4. In fine, a da un link catre una dintre cele mai proaste inregistrari scoase vreodata de Cohen este dovada necunoasterii discografiei acestuia (si asta o spune cineva care are discografia completa).
In rest, numai de bine!
Many thanks :)
Textul cu pricina nu este o poezie a lui LC, este de fapt traducerea nu foarte exacta, sa zicem libera, a „Pequeno vals vienes” a lui Garcia Lorca.
exact, dar eu m-am referit la temele din cantec, ni plus, ni moins…
Era o referire la 1. (si exclusiv la 1.) din comentariul lui iosiP, deoarece textul respectiv nu face parte din poeziile lui LC, poezii pentru care a fost nominalizat de altfel la unele premii.
http://jpa.hu/en/nominees/leonard-norman-cohen-20.html