Home » Dezbatere »Justitie/Ordine publica » Citesti:

“Sfanta tinerete legionara” si Curtea Suprema a SUA (I)

Alin Fumurescu februarie 26, 2011 Dezbatere, Justitie/Ordine publica
17 comentarii 3,835 Vizualizari

…detaliile scandalului in care maicutele de la manastirea Petru Voda i-au cantat parintelui arhimandrit Iustin ParvuSfanta tinerete legionara” se cunosc. Nu le mai repet. Au fost rasucite si interpetrate pe toate fetele, s-au schimbat replici usturatoare, au fost semnate proteste si scrisori deschise de ambele parti, etc. De cele mai multe ori, insa, discutia s-a tinut departe de aspectele legale si principiale care, inclin sa cred, meritau cu adevarat dezbatute. Si e pacat. Exista lege si lege.

O scoala de interpetrare sustine ca legea reflecta si se adapteaza schimbarilor din societate. Curtea Suprema a Statelor Unite – orice paralela de fond, dincolo de forma, cu a noastra Curte Constituionala ar fi deplasata – a aplicat acest rationament in cateva cazuri celebre (Roe v. Wade – cel cu liberalizarea avorturilor, Gentry v. Gentry – cel cu legalitatea contractelor pre-nuptiale, etc.). [Nota: Pe un plan mai inalt, aceasta viziune accepta ca legea e ceea ce o comunitate (a se citi majoritatea) accepta ca e legal e, automat, si drept. De buna seama, Weltanshauungul asta vine cu niste pericole : daca majoritatea decide ca de maine ochelaristii barbosi trebuie starpiti ? Va fi legal, dar va fi si drept ? Glumesc, insa foarte putin.]

De cealalta parte, gasim intepetrarea clasica, cea conform careia exista «asa ceva » precum Dreptate, Justitie, s.a.m.d., iar toate legile pozitive, adoptate la un moment sau altul, de catre o comunitate sau alta, s-ar cuveni, macar in principiu, sa se apropie de acest ideal, de acest set de principii. Daca principiile sunt disputate de la o epoca la alta si de la o cultura la cealalta – argumenteaza aceasta scoala de gandire – ceva ramane, totusi, constant : convingerea ca exista Dreptate (si nedreptate), ca exista Justitie (si injustitie) si ca legea trebuie sa reflecte aceasta stare « de fapt ». Toate argumentele legate, bunaoara, intr-un fel sau altul, de drepturile inalienabile ale omului fac parte din aceasta categorie. Curtea Suprema s-a folosit, la rastimpuri si de acest tip de argumente (vezi, bunaoara un alt caz celebru, Brown v. Board of Education, care a impus, cu armata, in Sud de-segregarea scolilor, schimband in timp perceptia societatii).

Ce legatura are asta cu Sfanta tinerete legionara ? – ma veti intreba. Doar americanii nu au si nu au avut o Miscarea Legionara (au, ce-i drept, the American Legion, dar e alta mancare de peste J). N-au. Isi pun, insa, si ei (asta a fost buna ! « si » ei ! – ei si-au pus-o primii, Europa s-a luat dupa, si romanii pe langa ei) problema pana unde se poate intinde «dreptul la libertatea cuvantului» (Primul Amendament al Consitutiei SUA). Si, in 2003 – subliniez, 2003 ! – Curtea Suprema a trebuit sa se pronunte intr-un caz (Virginia v. Black – 538 U.S. 343) care, in interpetrarea mea cel putin, depaseste cu mult, ca si gravitate, cazul «Sfintei tinereti legionare». [Nota : Ii spun asa, in lipsa unui termen mai bun. Sa-i spun cazul « maicutelor de la Petru Voda » ?] E vorba despre arderea crucilor si despre Ku Klux Klan.

Scurta istorie : In mentalul colectiv american – si nu numai – aprinderea unei cruci a ajuns sa fie asociata automat cu KKK, mai exact cu o amenintare directa la adresa cuiva (negru, mexican, evreu, etc) sau al unui grup perceput ca amenintator la adresa « suprematiei albe ». Daca te trezesti cu o cruce arzand in curte, e timpul sa incepi sa ai emotii. Istoric vorbind, insa, (si asta e ironic), aprinderea unei cruci e un obicei scotian de prin secolul al XIV-lea, prin care triburile isi trimiteau « mesaje». « Primul » KKK, aparut dupa Razboiul Civil, habar n-avea despre asa ceva. (A fost, de facto, desfiintat la indicatiile Presedintelui Grant – fostul general). Asocierea dintre KKK si crucile arzande apare pentru prima oara intr-o « istorie romantata » a Klanului, publicata in 1905 de catre Thomas Dixon. E reluata ulterior in celebrul film al lui Griffith, The Birth of a Nation, din 1915. Cateva luni mai taziu, cand “al doilea” Ku Klux Klan apare, oamenii simpluti o iau de buna si incep sa arda cruci. Fenomenul devine intr-atat de ingrijorator incat statul Virginia emite o lege prin care declara ilegala aprinderea unei cruci. Orice astfel de gest, zice(a) legea, trebuie considerat prima facie drept intentie evidenta de intimidare a unei persoane sau a unui grup.

Boon. Barry Black conduce o adunare KKK in Caroll County Virginia (25-30 de persoane), la care vorbitorii injura deopotriva negrii si mexicanii, condamna felul in care banii lor din taxe se duc la negrii, iar unul dintre ei declara printre altele ca “i-ar fi placut sa ia un .30/.30 si sa impuste, la intamplare, negri”. Seriful, observator la adunare (tinuta pe o proprietate privata), nu zice nimic. La sfarsitul adunarii, insa, Black aprinde crucea care pana atunci tronase in mijloc. Abia atunci seriful il aresteaza, pentru incalcarea legii.

Black (avocatii lui, mai exact), contesta constitutionalitatea legii din Virginia in baza Primului Amendament (libertatea cuvantului). Cazul ajunge – dupa cum spuneam – la Curtea Suprema care se pronunta in 2003, dandu-i dreptate lui Black (pana si numele e ironic), obligand Virginia sa schimbe legea!

Daca v-am starnit interesul si vreti sa aflati motivatia Curtii, va trebui sa aveti putintica rabdare.

(Va urma)

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "17 comments" on this Article:

  1. paul bacosca spune:

    Este adevarat ce spuneti; am sa astept si partea a doua.
    Diferenta dintre S.U.A si Romania este ca de la cer la pamant, mai ales ales in contextul istoric actual. Conceptele de dreptate, justitie, de mass-media sunt un fel de salbaticie, unde domina legea junglei si legea talionului.
    In opinia mea, oricat am incerca sa descalcim itele intrigate si subterugiile acestei “probleme”, sa justificam sau sa inculpam, vom ajunge la aceeasi concluzie: s-a dorit o discriminare a Parintelui in stil pur bolsevic. La noi totul este permis, totul este posibil si asta din cauza unei singure mari probleme: lipsa moralitatii, lipsa justitiei si a organelor care sa o puna in aplicare.

  2. adi spune:

    draga fumurescu, nu ai facut altceva prin acest text decat sa ne arati inca o data, daca mai era nevoie, ca esti rupt de romania
    multumim de lectii si editoriale
    de la distanta, par foarte pline de substanta si atat

    • nelu spune:

      Prietene un articol nu se scrie doar daca traiesti realitatea prezenta in romania. Un articol se poate scrie si ca sa informeze, educe, motiveze etc cititorii. Docamndata dupa cum vezi la sfarsitul articolului este un “va urma…” ceea ce inseamna ca nu este un aticol complet, asta insemnand ca a trage concluzii atat de devreme nu e prea inteligent si intelept. Acum referindu-ma la articol, dar si la comentariul tau iti pot spune ca nu doar manastirea Petru Voda e rupta de realitate si de cultura globala, dar as putea spune ca intreaga bisrica otodoxa e rupta de realitate…

  3. nelu spune:

    Nu scrie prea mult despre KKK pentru ca locuiesti langa Martinsville :D ;) )) Poate te trezesti cu o revolta in curtea casei :) )) sau poate cu o bariera pe 39, 37 can vrei sa o iei spre aeroport :) ))
    glumesc doar… Fain articol

  4. agora spune:

    ..sincer mie imi place cantecul acela ;chiar am sa-l ascult la mine in casa de multe ori ; ma vor pedepsi oare??? Cert este ca nu m-a facut sa fiu altfel decat sunt adica iubitor de semeni ,pasnic etc /poate cu ceva sentimente patriotice mai adanci ;supara asta pe cineva???/

  5. Anghel spune:

    Excelenta paralela! Denota turpitudinea corectitudinii politice in Romania. Ne remarcam printr-o defensiva continua si lipsa disputei normale in cazul unei organizatii – Miscarea Legionara- care are luminile si, mai ales, umbrele ei. Tabuizarea acetsi teme nu face decat sa starneasca patimi si reactii grotesti, ca aceasta fata de maicile care canta la aniversarea unui batran monah trecut de 90 de ani un cantec ce l-au cantat majoritatea tinerilor vremii, inclusiv elitele acestora.

  6. Gheorghe spune:

    Asa cum nu mai avem nevoie de comunism nici de legionarismului bigot nu cred ca ar trebui sa i se faca loc.

  7. legionarul spune:

    Domnu’ cam bati ‘mneata cimpii.Ce teaba are istoria adevarata a Romaniei cu inventiile din America?O pornesti frumusel de undeva sa o aduci din condei la KKK.Adica aia erau bolnavi sa-si exprime parerile doar.Si totul se reduce la acel amendament ca doar libertatea de exprimare,fiica democratiei,curva politicienilor de astazi,unde s-a inventat?Sa nu ma iei cu Grecia antica,nu de alta dar imi aduc aminte de parodiile mizerabile la adresa grecilor, facute in America.
    Apropo, monser,stii ca au aparut si in Romania,ca urmare a libertatilor individuale,acei ‘mall rats’?Sau nu stii ce sint?

    • ampersand spune:

      Recunosc că mi-e mult mai uşor să descifrez cîmpii bătuţi de dl. Fumurescu în articol decât cei bătuţi de tine în amalgamul de mai sus. dar nu mă ruşinez, cred că şi Champollion s-ar fi pierdut.

  8. Margicu spune:

    1) In primul rand SUA nu reprezinta un bun exemplu legislativ in astfel de cazuri. Istoria Shoah-ului este in primul rand legata de Europa unde aceasta crima a fost comisa si deci legislatia care pedepseste anumite manifestari trebuie privita in contextul european. Incercati sa sustineti astfel de recitaluri in Franta sau Germania si veti vedea ce se intampla. Dincolo de acest caz exista diferente fundamentale intre rolul statului si rolul legiuitorului in SUA si cel in Europa continentala, deci comparatia mi se pare stangace.

    2) Pe urma, aspectele juridice sunt dupa parerea mea secundare si dezbaterea academica asupra libertatii de expresie ascunde fondul problemei. Acolo s-a intonat imnul unei haite de salbatici insetati de sange. Semnificatia cantecului transcende versurile sau melodia. El izvoraste dintr-un segment bolnav al societatii romanesti, tot asa cum baieti cu glugi albe sunt un segment bolnav al societatii americane. Nu ma intereseaza ce pateste ben-laden-ul ala centenar de la Petru Voda si nici femeile respective. Atat timp cat romanul de rand constientizeaza ca acel “cuib” este o excrescenta purulenta pe fata societatii romanesti.

  9. Dedalus spune:

    Istoria nu e buna sau rea. E istorie si gata.

    Perioada legionara apartine istoriei Romaniei, si, ca o curiozitate, miscarea aceasta a fost singura din Europa *(probabil si din lume, dar nu stiu eu asta) care a integrat religia intr-o forma de dictatura. Miscarea legionara a fost crestin-ortodoxa, prin definitie si prin manifestari iar asta nu i se poate nega.

    Sub acest aspect, nu vad nici o problema in a prelua unele idei religioase ale miscarii si nici in a canta ceea ce cantau si legionarii. Nici legea nu interzice asa ceva, cat timp se presupune ca respectivul act nu este un indemn la aderarea la miscare, ci doar o forma de exprimare artistica. In orice caz, cred ca e un semn de mar ifrustrari sa te legi de intonarea “Sfanta tinerete legionara” de catre niste maicute. Poate doar daca maicutzele alea sunt Kung-Fu maicutze.

    Pe de alta parte, KKK este o miscare americana de trista amintire (si de un trist prezent poate…). Nu prea vad in ce ar consta o paralela cu Legiunea, poate doar in ideea ca si Dumnezeu e de acord cu ce faceau si unii si altii…

    • kinn spune:

      “e un semn de mari frustrari sa te legi de intonarea “Sfanta tinerete legionara” de catre niste maicute”.

      Imi pare rau, nu pot sa rezist la aceasta fraza. Cuvintele socante sunt “de catre niste maicute”. Adica inteleg daca ar canta niste tinerei oarecare, niste batranei oarecare, la o bauta, la o petrecere, la un bairam, la o tuica. Dar niste maicute ?!?! Ca niste maicute imbracate in valuri negre, care au facut legamant de cumintenie, de smerenie, care trec cu ochii in pamant pe langa credinciosi, care si-au inchinat viata slujirii Domnului, sa cante cantece “patriotice” ca se gandesc la Nicadori, spre lauda si placerea si desfatarea cuiva, fie el si un mare om al bisericii, este groaznic. Este pervers! Este pervers sa deturnezi niste maicute de la smerenie, tacere si lauda lui Dumnezeu la cantece de glorie si lauda trufasa a capitanului sau a staretului. Mi se pare un abuz trufas de autoritate al unui om al bisericii asupra unor maicute care au facut un juramant de supunere si, ca atare, nu se pot eschiva prea usor de la ce li se cere din partea “superiorilor” pe scara bisericeasca. Aceasta e problema. Daca ii canta familia, amicii de pahar, colegii veterani, altii, n-ar fi fost mare tam-tam. Dar niste maicute, e grotesc.

      • Dedalus spune:

        Pai, da! E grotesc, e cum vrei tu, dar in nici un caz nu apare ca o problema “de securitate nationala”…

        De fapt,povestea asta nu este nimic altceva decat inca un subiect de presa “prefabricat”, de catre niste oameni suficient de puturosi ca sa nu caute alt subiect, intr-adevar de interes.

        E ca si cum am citi ca “Vasilica de la 4 a cumparat morcovi stricati, desi vanzatorul o asigurase ca sunt foarte buni. Este un semn al neputintei Guvernului … ” etc. etc.etc.

        :-) :-) :-)

        • kinn spune:

          Nu cred ca a zis cineva ceva de securitate nationala, ar fi intr-adevar comic. Eu unul sigur nu. In schimb daca cineva pune problema respectarii vreunei legi, atunci nu poate fi acuzat pentru asta; legea trebuie respectata si de cei mici si de cei mari, si pentru lucruri mici si pentru lucruri mari.

          Cat despre inutilitatea subiectului, sunt doar partial de acord, cu observatia ca orice actiune umana este, pana la urma, desertaciune, totul avand originea de fapt de la suprema inutilitate a vietii. Un subiect de genul asta se inscrie pana la urma in categoria subiectelor “de socializare”, de genul dezbaterii unor idei, glume, comentarii asupra vremii, rezultate sportive, stat de vorba cu vecinul, de intrebat de sanatate prietenii, barfe etc., lucruri care, cum bine observi, sunt inutile in esenta, dar fac parte din natura umana si au interesul si importanta lor in aceasta suprema inutilitate care este viata. Pana sa ajungem sa discutam numai subiecte “de un real interes” de genul politica externa, sisteme economice, matematica si stiinte, au si subiectele de socializare un rol, ba chiar foarte important pentru identificarea sociala a omului.

          • Dedalus spune:

            Egzact… subiect de socializare.

            Problema mare e unde pui asemenea subiecte. Eu nu le astept aici, ci poate pe forum sau pe bloguri specializate in asa ceva.

            Aici ma astpet sa gases preponderent subiecte de real interes, de interes national samd. (Scrie si pe “frontispiciul” Contributors.ro chestia asta – “buna cunoastere a subiectului”, ca sa nu mai pun cine scrie pe aici…).

            Altfel, ma uit la televizor si gasesc acolo suficiente “subiecte de socializare”, unele chiar picante.

            Imi tot bat capul cu asta, pentru ca sunt putine locuri unde poti discuta subiecte serioase, si, din pacate, am vazut multe astfle de locuri cazand in banal si neinteresant, tocmai pe strategia de a fi “atractive”.

  10. Dedalus spune:

    Poate ca sunt cam rau totusi…:-(



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Alin Fumurescu


Alin Fumurescu

om Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

Că incompetența și corupția sînt legate, merg mînă în mînă, stau la aceeași masă, etc., ...

de: vintila mihailescu

la "Corupție sau incompetență?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)