joi, martie 28, 2024

Ce sanse are Legea Educatiei Nationale sa fie pusa in opera ?


Dupa amanari, discutii interminabile si incercarea de forta, reusita, a guvernului, de a impune Legea Educatiei Nationale (LEN) prin angajarea raspunderii, suntem in situatia publicarii ei in Monitorul Oficial, intr-o varianta foarte dura, exact ce ne trebuia in momentul de fata.

Se va aplica aceasta lege, in litera si spiritul ei?

Intrebarea este legitima, avand in vedere ca si in trecut am avut legi, unele bune sau foarte bune, de care s-a ales praful. N-a urmarit nimeni aplicarea lor, nu s-a folosit nimeni de “dura lex, sed lex”, n-a reusit nimeni sa stapaneasca musuroiul de interese starnit de aplicarea unei legi.

Musuroiul starnit de LEN este imens. S-au castigat si se castiga bani multi din fabricile de diplome, private sau de stat. Educatia a fost si este spatiul in care nimeni nu da socoteala de nimic. Multi isi incaseaza linistiti salariile, fara sa se intrebe daca le si merita. Se acuza subfinantarea, dar nimeni nu cere mecanisme de evaluare, control si audit, de terta parte, care sa stabileasca daca banii cheltuiti produc si rezultatele asteptate de cheltuirea lor. Nu exista proceduri de raportare postfinantare, prin care gestionarii fondurilor sa dea socoteala de ultimul leu cheltuit. Cum se intampla la proiectele europene. Dupa 21 de ani de despartirea de comunism inca mai consideram ca bugetul de stat e al tuturor si al nimanui, un hoit din care se infrupta cine vrea si cum vrea. Cine sunt primii interesati in pastrarea acestei perceptii, e clar, nu mai insist ca plictisesc cititorii.

Ce sanse sunt sa se schimbe ceva?

Determinarea premierului Boc si a ministrului Funeriu de a aplica o lege publicata in MO reprezinta singurele garantii.

Ca se poate, avem o dovada recenta, executoarea care l-a evacuat pe Vadim din sediul revendicat de proprietari. La ora 23, dupa 15 ore de jigniri, injurii, pahare de apa aruncate in fata, executoarea s-a dat un pas in spate si a ordonat politistilor: umflati-i! La care Vadim a spus: Stati, ca plecam de buna voie!

Este aceasta o lectie exemplara de impunere a respectarii legii. Cu forta, daca este nevoie!

Daniel Funeriu are un ascendent fundamental: nu este prizonierul grupurilor de interese nelegitime, in special din invatamantul superior. N-a furat alaturi de ele, n-a luat spagi peste spagi (n-ar fi promovat o astfel de lege), nu este tinut in corzi de secrete comune cu aceste cercuri oculte. Si nici de sindicate. Nici n-a fost in tara pana acum doi ani.

Premierul Emil Boc nu este nici el acuzat de afaceri necurate cat a fost primar la Cluj. Presa, cat este ea de scormonitoare, n-a gasit nimic cu care sa-l agate. Ca atare nu este santajabil, nu este “legat”, cum zic interlopii. Nu l-au interesat afacerile.

De aici si strigatele disperate in apararea “autonomiei universitare”, adica a paravanului in spatele caruia s-au petrecut atatea si atatea lucruri ilegale: plagiate, nepotism, salarii de zece  mii de euro, diplome, inclusiv doctorale si academice,  date pe bani si influenta politica, toate culminand cu fenomenul unic in lume, numit Spiru Haret. Universitatea cu 400.000 de studenti si 700 de profesori!

Sau cu situatia din invatamantul preuniversitar, in care s-a desfiintat orice forma de scoala profesionala pentru ca toti tinerii sa ajunga sa “cotizeze” pentru indestularea universitarilor! Indiferent daca au sau nu au calitatile necesare.

Cei care contesta amestecul statului in autonomia universitara sa se intrebe cine  este tinut raspunzator in fata cetatenilor  de legalitatea, calitatea, nenocivitatea bunurilor si serviciilor aflate in piata? Daca ma duc la farmacie si cumpar medicamente, care in loc sa ma faca bine, ma omoara, cine raspunde? Statul!

Noua lege contine si instrumente importante de interventie ale statului, (nu politicului!), plecand de la regimul incompatibilitatilor, suspendarii rectorului, lichidarii unor facultati sau universitati, amenzi mari si trecerea in regimul infractiunilor a unor fapte nesanctionate pana in prezent. Cel putin in educatie, zona de control, ancheta si sanctiune administrativa, a fost slab sau deloc acoperita.

De exemplu, pe 10 februarie, cand LEN devine efectiva, cei patru rectori din parlament devin incompatibili si trebuie sa aleaga intre rectorate si parlament. Iar Ecaterina Andronescu trebuie sa aleaga si intre calitatea de vicepresedinte al PSD si aceea de rector.

Imprejurarea ca in prezent politicul coincide cu  statul aproape in totalitate nu trebuie sa ne faca sa renuntam la a visa la vremea cand acest lucru nociv va dispare.

Nu sunt doar lucruri bune in aceasta lege. Interventia Inspectoratelor Scolare prin avizul “conform” in administrarea retelei scolare este o blocare nepermisa a descentralizarii deciziei. Nu exista mecanisme de evaluare si audit de terta parte, lucru ce poate fi corectat printr-o revizuire a Legii Asigurarii Calitatii in Educatie. (Cu o excetie notabila: prima evaluare in vederea ierarhizarii universitatilor si programelor de studii trebuie realizata exclusiv de agentii straine). Nu exista proceduri de raportare postfinantare, de evaluare a rezultatelor cheltuirii unor fonduri. Mai presus de orice, nu exista prevederi de salarizare functie doar de performanta si rezultatele muncii, concretizate in progres scolar sau in rata de insertie in piata muncii si a nivelului  veniturilor obtinute la angajare.  Salarizarea, dupa grade si vechime, conditii nici necesare nici suficiente pentru prestatii de calitate, nepracticata in mediul privat, indeparteaza tinerii valorosi de sistemele de educatie.

Vom vedea in saptamanile urmatoare in ce masura guvernul si ministrul Funeriu pot impune respectarea unei legi.

Iar cei care refuza respectarea ei sa aiba parte de ordinul care ar putea sa devina simbolul autoritatii statului: “umflati-i!”

Distribuie acest articol

59 COMENTARII

  1. „umflati-i”…asta da limbaj educational. Nea Vlaston in mare nu le zici rau dar nu mai folosi expresii de astea marinaresti domle ca nu esti pe maidan la un mic si o bere. Strici tot restul…

    • M-am tot gindit zilele astea dupa ce LEN a fost publicata si mai ales dupa „miscarile din sistem” recente.

      Opinie realista (nu pesimista): LEN nu va fi aplicata in punctele ei forte! Asta e concluzia la care am ajuns. Se vor face intial compromisuri, marea putere a rectorilor vor incerca sa domoleasca un pic apele, sa cistige timp, sa tergiverseze aplicarea LEN prin diverese tertipuri: asteptam metodologii, nu e clar formulat in lege, etc

      In fapt se urmareste tragerea de timp, cu speranta ca guvernul sau Daniel Funeriu vor cadea si spera gasisea unui ministru ‘valabil’ (gen Hardau, de exemplu) care sa o lase mai moale. Tinta lunga fiind desigur alegerile parlamentare de anul viitor cind vor sti ca LEN va fi schimbata de noul guvern.

      • domnule Militaru, va citez: „LEN nu v-a fi aplicata in punctele ei forte”. Eu zic sa eliminam liniutele de unire din cuvinte, ca deja e jale! Ar fi mai usor sa predam/invatam romana.
        Cit despre lege… hmmm. Am mai spus-o, modul in care a trecut prin parlament, fortat, o face foarte, foarte fragila. Din 2012, dupa alegeri, vor incepe modificarile si… ne vom intoarce la situatia de dupa Marga, iar vom avea o struto-camila.

      • Perfect de acord domnule Militaru. Ei si acum vine problema. Alegem o lupta la baioneta de genul: Umflati-i! care va spun eu ca nu va fi sprijinita nici de 10% din sistem sau una un pic mai cu manusi, studiind exact ce se poate si ce nu pe noua lege? Funeriu are meritul ca s-a luptat pentru lege dar dincolo de incapatanare cred ca trebuie ceva mai mult pentru a putea fi aplicata cu succes. Tact, strategie, etc.
        Sunt lucruri care pot fi aplicate imediat, altele care nu pot pana la finalul anului scolar si altele pana la alegerile universitare de peste un an. Atacati pe rand si unde aveti sanse de reusita.

      • Da domle Vlaston dar daca porcii mananca laturi nu mancam si noi, nu? Adica si in presa sunt pareri si pareri. Dvs alegeti daca vreti sa fiti publicabil la Romania literara sau la Romania mare (exagerez in ambele sensuri).

  2. D-le Vlaston,

    Nimic nu impiedica EDU CER si alte organizatii din domeniu sa urmareasca vehement aplicarea legii si sa militeze la fel de vehement in continuare pt indreptarea lipsurilor din lege, pe care le semnalati.

      • Sigur este necesar. Daca acest guvern ramane inca doi ani, sunt sanse mari sa fie si suficient (ma gandesc ca doi ani nu e mult, daca luam in considerarea toate contestarile pe teme de neconstitionalitate ale opozitiei. Dar si apropierea alegerilor ii poate indemna catre…. ceva care da bine cat mai rapid…..). Este necesar pana se va infaptui.

        • Mai e nevoie de ceva: trebuie ca oamenii din sistem care cunosc cazuri de nelegiuiri sa le denunte. Pâna acum multi nu au avut curajul de a o face, pentru ca riscau sa-si piarda postul (ma refer in special la tinerii lectori universitari tinuti in menghina de vechi securisti care nu au sanse de promovare inainte de a deveni „de-ai casei”). Sper ca acesti oameni sa inceapa a avea incredere in ei insisi si in actiunile lor datorita semnelor venite de la minister. Primul semn a venit asta vara, o data cu bac-ul: chiar daca cei cu obiceiuri vechi au facut mismasuri in multe parti, fraudele dovedite au fost luate in colimator, ceea ce se datoreaza in mare masura faptului ca in multe locuri ministerul a numit sefi de comisii din rândul tinerilor universitari scoliti in vest si impermeabilizati la coruptie. Daca acum legea se va pune in aplicare cu duritate, acesti tineri vor avea cu siguranta curajul de a denunta cangrena.

          Cunosc mai putin ce se intâmpla in ciclul liceal, dar nu ma indoiesc ca si acolo se fac jocuri asemanatoare…

          • Din pacate, sistemul vrea bani, finantare, fara control si evaluare, fara sa dea socoteala de banii cheltuiti. Nu va iesi prea curand din paradigma asta. Romanilor trebuie sa le faci binele cu forta. Din pacate…

  3. In sfarsit, o asemanare intre Boc si Iliescu. Amandoi sunt saraci si cinstiti, iar in spatele lor s-au aranjat de minune o multime de afaceri.
    Cat despre aplicarea legii, tare mi-e teama ca se va opri dupa razbunarile politice. Ca totul poate fi asa o dovedeste nerusinarea politizarii gradinitelor si scolilor.
    De obicei, la noi, lupta cu coruptia se incheie dupa ce „coruptii lor au fost inlocuiti de ai nostri”. ba ca sa fie ceva mioritic, se poate negocia si ceva de genul ” corupti lor au trecut la noi”.

  4. Aveți perfecta dreptate.Din păcate la cei 46 de ani ai mei am încercat să-mi ridic cunoștințele tehnice pe care le am (lucrez într-un domeniu cu salturi mari în timp scurt) și m-am înscris la o universitate de stat (Galați).Constat că îmi pierd timpul și banii.Invăț aproape aceleași lucruri pe care le-am studiat acum 26 de ani.

  5. Articolul este corect.Trebuie sa scapam data de racilele PSD si apoi PSD sprijinit de PNL.Pacat ca de la comentarea legii se ajunge la cu totul alte comentarii

    • Tocmai se mentionau comentariile …

      Asa este! Exact despre mentiuni tip „PDL” sau „PSD” sau „PNL” nu avem nevoie! Politicul nu are ce cauta in educatie! Este drept, legea noua nu este deloc un scut contra interventiei politicului in domeniul educational, desi vorbeste din plin despre depolitizare … Macar de s-ar reusi un pas in directia depolitizarii, dar mi-e teama ca realitatea este una contrara!

  6. d. vlaston cunosc pe cineva care s-a inscris in apr (nu stiu exact cum ii zice la „partidul”astora fugiti de prin psd,pnl,etc).
    mi-a zis ca intra LEN si amu-i momentul ca sunt la putere !
    nu stiu de ce, dar cred c-o sa fie o „vanatoare de vrajitoare” si o sa fie promovati alti incompetenti !
    mai incompetenti decat actualii !
    doamne fereste !

    • Ca bine spuneti …

      Interesant este un lucru: zeci de articole din sectiunea „invatamant universitar”, despre care Dl Vlaston spune ca a fost elaborata in principal de Mircea Miclea insusi, nu face sa discute decat cum trebuie sa fie ocupate functiile de conducere in acest domeniu ! Ocuparea functiilor de conducere este chestiunea esentiala a educatiei romanesti …

  7. Domnule Vlaston :
    O mica erata :
    ,,curat constitutiona dar…umflati-i ” ,parca asa ar fi mai clasic, stimate colega. Doua intrebari, daca stiti cumva raspunsurile (eu nu stiu, va intreb serios, nu retoric) :
    1.Cate amendamente ale Opozitiei cuprinde Legea ?
    2.In timpul carui ministru s-au desfiintat scolile profesionale?
    Avand in vederea cale prin care a fost trecuta (Impunerea, prin angajarea raspunderii) si faptul ca multe prevederi apar ca urmand sa fie introduse dupa 2013, raspunsul cred ca este : depinde cine castiga alegerile !(stiu ca nu trebuie sa detaliez).

      • Domnule Vlaston:
        1.Cum nu stiti, aveam, pe bune impresia, ca sunteti destul de la curent cu tot procesul elaborarii, mai ales dupa comentariile dumneavoastra,foarte laobiect..Eu am impresia ca nu a fost adoptat nici un amendament, dar nu sunt sigura, nu as vrea sa gresesc.Din afirmatia dumneavoastra,e drept ca ati spus,,de obicei”,sa inteleg ca toate amendamentele propuse de opozitie au fost doar prostii, din dorinta de a fi Gica -contra si nici unul nu a fost bun?
        2.Masura cu desfiintarea scolilor profesionale a fost o mare prostie, avem acum doar clase de liceu, care trbuie sa parcurga o programa mult incarcata fata de cea de la profesioala si sunt un adevarat dezastru (ca sa nu spun cosmar, ca nu ar fi pedagogic).

        • Opozitia n-a depus doar amendamente, a compus o noua lege, in comisia de la Senat. Pe campusnews, site adiacent hotnews, am facut o comparatie intre cele doua legi: a guvernului si a opozitiei.

  8. 1. Poporul a votat nişte schimbări ale legii fundamentale. S-au aplicat? Nu! Câţi ani au trecut? Unde e autoritatea statului, care ar trebui să fie mâna poporului. Sau e doar a hoţilor?
    2.De câteva luni hoţi ordinari fură din nou capace de canal de pe străzile periferice ale Timişoarei. Societăţile de recuperare a deşeurilor au interdicţie, de la autorităţile locale, de a achiziţiona capace de canale. Societatea care administrează canalele pune mereu unele noi, hoţii fură în continuare. Noi plătim. Unde-i autoritatea statului? Probabil undeva prin canale…Zero…Cazul evacuării sediului PRM este, cel mult, excepţia care confirmă regula, chit că a fost arti-mediatizată.
    3. Se vor aplica, probabil,unele dintre prevederile noii legi. Unele care vor da profesori afară, vor desfiinţa şcoli (şcoala la care am urmat eu gimnaziul e desfiinţată!), vor face economii la sânge pe seama elevilor şi profesorilor, etc. Hoţii nu se lasă!

    • Autoritatea statului? Noi suntem cei care ar trebui sa veghem la aplicarea sau respectarea legilor! Daca fiecare dintre noi ar sesiza neregulile intalnite la orice pas, nu si-ar mai permite nimeni sa incalce legea. Se profita f. mult de indiferenta sau dezinformarea cetateanului. Ia sa incercam sa reclamam mai des la primarie, la minister, in media online, sa vada tot poporul ca avem curaj, sa se afle despre toate matrapazlacurile, sa vedeti cum lucrurile vor incepe sa se miste, nu-si va mai permite nimeni ignorarea lor. Fiecare sesizare scrisa are de obicei in termen de raspuns de cca. 30 zile, daca nu ni se va raspunde, facem inca una, si inca una, si noi romanii trebuie sa ne obisnuim cu disciplina! Eu sunt oprimist, LEN va gasi sprijin in aplicare, mai ales daca presa si organismele abilitate vor facilita prin dezbateri periodice „traducerea” legii pe intelesul tuturor. Cati dintre elevi, studenti si chiar parinti care acum sunt impotriva legii au si citit-o? Noi romanii inca mai avem o problema cu voluntarismul: unde-i rau, hop si eu, adica daca vuvuzelele zic c-i de rau, noi aprobam instinctiv, fara sa mai si verificam, vechiul instinct de turma…

      • @ roman, diaspora, ai perfecta dreptate. Eu stau in strainatate dar cu draga inima as xeroxa 200-300 de foi (pe banii mei) cu descrierea pe scurt a noii legi si le-as imprastia prin piata, magazine, posta, la intrarea in scoli etc. As atrage cu toata puterea atentia parintilor pe care eu ii cataloghez in: preocupati (majoritatea), indiferenti, neinformati, manipulati. Sunt, deasemeni, foarte multi profesori care nu au intrat o data pe site-ul ministerul sa vada ce noutati sunt si despre ce e vorba in noua lege. Aud la televiziunile antiromanesti (realitatea, antene) cate o speculatie si plini de spaima se opun noii legi. Noua lege este prezentata ca o apocalipsa si nu ca o operatie necesara care incearca sa elimine boala care sufoca exact organele vitale,

        • @Roman, diaspora & @Mara : Nu va impiedica nimic sa xeroxati legea si sa o difuzati vecinilor, cunoscutilor, etc … Dl Vlaston chiar a facut ceva in sensul celor spuse de dvs, a sustinut legea asta cu multa tarie prin fel si fel de articole …

          Citind cele spuse de dvs mi-a revenit in minte un banc din perioada ceausista …

          Un american si un roman stateau de vorba. Americanul sustinea ca la ei este cu adevarat democratie: „Eu ma pot duce in fata Casei Albe si sa strig „Jos Reagan” si nu-mi face nimeni nimic …” La care romanul ii raspunde: „Pai si la noi este democratie: si eu ma pot duce in fata CC-ului si sa strig „Jos Reagan” si nu-mi face nici mie nimeni nimic …”

          Este minunat sa doriti sa va implicati! Dar realitatea nu trebuie vazuta doar „din carti” sau de departe, ci ea trebuie luata asa cum exista si trebuie un raspuns viu la ea! Legea aceasta este una abstracta, care raspunde intereselor unor potentati ai PDL, dar este profund antipatizata de toti cei care au contact direct cu domeniul (profesori, parinti, studenti, chiar si unii elevi). Culmea este ca toti oamenii acestia vor o reforma a invatamantului si majoritatea lor zdrobitoare o percep ca o contra-reforma! Intrebarea este: de ce oare? „Rezistenta la reforma!” zic potentatii guvernamentali! Pentru mine nu este o explicatie multumitoare! Nici nu pot reduce aceasta opozitie la conflictul dintre Andrei Marga si Mircea Miclea pentru „osul” numit functia de rector de la Univ Babes Bolyai sau ura viscerala pe care actualul ministru o are la adresa Dnei Ecaterina Andronescu! (chimisti amandoi!)

          Pentru mine ar fi de mirare ca aceasta lege sa reziste … Probabil va fi „scuipata” ca o masea stricata, la prima miscare care va aduce atingere sinecurilor PDL-iste … Sigur, se spera ca ministrul sa demita in baza legii tot felul de rectori de universitati pe fel de fel de motive, astfel incat si universitatile de traditie sa devina sinecuri politice … Dar va fi greu ca in universitatile sau in scolile cu traditie sa se accepte ingerinta politicului, iar presiunea pt aplicarea unitara a legii va fi mare …

          Pana una, alta, legea generalizeaza finantarea „per capita”, adica pe cap de student sau elev, dar nimeni nu spune ca aceasta finantare ar trebui, de fapt, sa aiba in vedere si criterii de performanta a scolii, nu sa trateze egal scolile cu rezultate sau fara …

          In sfarsit, pareri si pareri …

    • DNA si DIICOT sunt, in adevar, exemple care sa ne genereze optimismul. Bravo lor. S-au trezit si altii, de ex. executoarea care l-a facut mielusel pe tribunul Vadim. Cine-ar fi crezut asa ceva…

  9. Domnule Vlaston,
    Nu va dati seama ca deveniti obositor, prin amestecul permanent in organizarea invatamantului universitar?! Incercati mai bine sa va puneti in valoare expertiza, concentrandu-va pe scolile profesionale, desfiintate de doamna Andronescu, si in guvernul Boc. Poate veti avea mai mult succes. Nici PDL-ul, care exceleaza la capitolul “slujbasi subcalificati”, nu va baga in seama. Dupa cate eforturi depuneti, spre lauda puterii si demolarea opozitiei, ar fi trebuit sa fiti deja, cel putin, secretar de stat in MEN. Sau nu va intereseaza functiile si banii?! Apropo, spre mai mare credibilitate, ati putea posta si un link la Declaratia de avere?

    • Nu v-as mai obosi daca ati evita articolele mele. E simplu. Poate ca altii imi apreciaza eforturile, de unde stiti ca nu? Incercati sa vedeti nr. de vizualizari de la articolele mele.
      Declaratie de avere nu am ca nu sunt persoana cu functie de conducere, nici la stat nici la privat. Neavand nicio tangenta cu banul public, ce relevanta ar avea declaratia de avere?

  10. Am o intrebare simpla: EDU-CER din banii cui este finantata si ce puncte de vedere aparati ? Fiindca imi vine greu sa cred – dupa vehementa „punctelor de vedere”, ca va mana de la spate grija de tara ! Oricum, dupa ce am citit articolul de dupa promulgarea legii, mi-am propus si imi voi face un blog unde voi lua si eu atitudine. Multe dintre lucrurile pe care le sustineti atunci sunt corecte, multe nu. Si cele care, contrar tuturor evidentelor – sunt gresite, trebuie explicate sa priceapa lumea. Exact cum explica un personaj portocaliu la televizor precum ca dupa legea actuala rectorii vor fi alesi de profesori sau de comunitate nu ca pana acum. Pana acum rectorii au fost alesi de profesori. Deci e clara schimbarea: pana acum alegeau profesorii, de acum aleg profesorii !

  11. numai gandul ca d-l Marga ar putea sa nu mai invarta banii cu lopata si ubb-ul pe degete ma incanta teribil.

    dar, din pacate, educatia nu inseamna decat marginal aceste aspecte.
    dupa parerea mea, facultatile, dar si institutiile de invatamant pre-universitar au nevoie de autonomie in ce priveste organizarea activitatii, aspecte ale programei, standardele de performanta, numarul de elevi, utilizarea bugetului. pe langa hibele imense mostenite de la legile anterioare – si pe care aceasta lege nu se oboseste sa le bage in seama – mai avem si o interpretare indoielnica a notiunii de „eficienta”, prin care facultati necesare dar „neproductive” probabil ca vor disparea cu totul.

    ca sa nu mai spunem ca problema „dinozaurilor” din universitati se pune abia dupa ce reusesti sa ai studenti – iar tot sistemul preuniversitar de invatamant se chinuie sa coboare nivelul elevilor.

    ce avem, in schimb? aiurelile cu clasa a 9-a la gimnaziu (a propos, va insemna asta eliminarea logicii din ecuatie?) si clasa pregatitoare in scoala. prima cica avantajeaza elevii de la sat (nu prea inteleg cum, cu un an nu faci primavara, iar de naveta nu scutesti pe nimeni, ca sa nu mai vorbim despre cum se face scoala in satele respective in primara si gimnaziu), a doua bulverseaza latura emotionala si de socializare a copiilor – pentru ca acestea sunt la unii copii ceva mai lente decat latura intelectuala. un copil inteligent poate deprinde cunostinte de clasa intai inca de la 5 ani, dar ramanerea intr-un mediu sigur si stabil emotional cum a devenit cel de la gradinita in cei 2-3 ani de frecventa ar putea sa-i fie extrem de benefica.

    parerea mea e ca legea educatiei nu este de fapt a educatiei, ci doar a catorva aspecte ale invatamantului. pana la o adevarata lege a educatiei in Romania probabil ca trebuie sa se mai scurga vreo 5 ani.

    cat despre legislatori, d-l Boc este intr-adevar un personaj relativ curat, dar d-l Funeriu are deja, pentru un novice, cateva „realizari”: scamatoria cu „transparenta” Bac-ului la care au trecut toti analfabetii il recomanda pentru pozitii de vaza in tagma politicienilor.

  12. Vine luna februarie. Se voteaza legea provenita din Comisie, iar voi aparatorii dreptatii PDL-iste veti merge sa va taiati venele cu UDMR de mana. Nu uitati, Opozitia are majoritate in SENAT! Comentatori de 3 lei.

      • Nea Vlaston, guvernul nu-si poate retrage o lege intrata in dezbatere parlamentare. Oricum era logc ca daca putea o facea de ceva vreme ca sa nu mai fie confuzii. Deci daca nu cunosti nu-ti da cu parerea total aiurea. M-ai obisnuit cu lucrurile astea privitor la politica si economie.

      • Legea are prevederi cu bataie mai lunga de 2 ani. Nu sunt nici bani. Minstrul a si anuntat ca in urmatorii doi ani BAC-ul se va da la fel. Legea a avut doar rostul de a da dreptul ungurilor de a-si folosi limba si la predarea limbii romane cu manuale tiparite la Budapesta. Restul sunt povesti.

        • Ce spuneti dv. sunt povesti. Cele mai dure prevederi se aplica incepand cu 10 februarie. Cele referitoare la nepotism, incompatibilitati, cumuluri de norme, alegerea directorilor de scoli, etc.

          • „Cele referitoare la nepotism, incompatibilitati, cumuluri de norme, alegerea directorilor de scoli, etc” SE PUTEAU REZOLVA SI FARA O LEGE A INVATAMINTULUI. Astea se schimba oricum o data cu schimbarea puterii fara nici o lege, numai prin „fara de lege”. Reforma se refera la schimbarea formei de finantare, a manualelor, a tipului de formare a copiilor, a programei scolare, numarul de ore, etc. Cititi legea! Lasati povestile. Mai grav este ca inafara de o lege avem nevoie de alti profesori. Pe astia de unde ii luam?

          • Concluzia dvs este ca profesorii se schimba sau pleca !?! In ce sens sa se schimbe? Sa-si schimbe hainele? O rezorvare ar fi sa vina profesori de la PDL. Numai ca eu vorbesc de profesori care trebuie sa munceasca. Sau nu mai e cazul? Si manualele? Cine or sa le elaboreze? Partidul? Sau tot aia? Sau altii? Ramine cum am vorbit. In continuare noi mimam schimbarea. Nu se poate face reforma fara oameni. Iar oamenii de calitate nu sunt neaparat membrii de partid si nu se inhama la munca fara leafa corespunzatoare.

          • Revin si il citez pe Miclea dintr-un interviu de azi :
            „… acum avem prima componentă a acestei strategii, componenta legislativă. Mai rămân trei componente care sunt necesare pentru reforma educaţiei, şi anume: 1) deciziile de tip administrativ, 2) formarea resursei umane şi 3) finanţarea adecvată. …”
            Apuca? Au sanse in 2 ani sa faca toate astea? Dumneavoastra vedeti cam „subtire” situatia.

  13. stimate d-le Vlaston,
    pe langa prevederile referitoare la nepotism, incompatibilitate etc. ce mai aduce legea asta? este sau nu capabila sa scoata invatamantul din mocirla in care se gaseste? parerea mea e ca nu. dincolo de aspectul acesta „revolutionar” (si necesar, de altfel), legea e facuta cu picioarele, si la porcariile existente va mai adauga unele noi.

    dupa parerea mea, autonomie nu ar trebui sa insemne numai ca dinozaurii pot face ce vor in universitati. prin urmare nu cred ca solutia simpla a reducerii autonomiei e buna.

    totala ineficienta a examinarilor din prezent din invatamantul pre-universitar se va mentine si in noua lege? ramane in continuare la rang de lege nescrisa politica „admiterii pe dosare”?

    daca aveti timp sa-mi raspundeti, v-as fi recunoscatoare.

    • Va raspund cu drag. Exact, legea nu reduce totul la autonomie. Are 365 de articole, daca ati avea rabdarea sa le cititi, ar fi mai clar pt. dv.

      Examinarile (evaluarile) din preuniv. sunt si ele schimbate, desi se vor aplica gradual. De ex., se va da admitere la liceu, organizata de unitatile de prestigiu, unde nr. de candidati depaseste nr. de locuri. Pe campusnews, site ce tine de hotnews, gasiti analize detaliate ale legii.

      • “(1) După absolvirea gimnaziului, elevii urmează liceul sau şcoala profesională.
        (2) Admiterea la liceu sau la şcoală profesională se realizează după următoarea procedură:
        a) în cazul în care numărul de candidaţi nu depăşeşte numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educaţional al elevului;
        b) în cazul în care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ, admiterea se face luând în calcul în proporţie de 70% portofoliul educaţional al elevului, media de absolvire a învăţământului obligatoriu, precum şi media la probele de la evaluarea naţională de la sfârşitul clasei a IX-a şi în proporţie de 30% nota obţinută la proba de admitere stabilită de unitatea de învăţământ.”

        adica NU va fi o admitere reala. in continuare notele obtinute pe parcursul gimnaziului au o importanta mult prea mare, ceea ce, in practica, le reduce de fapt valoarea, pentru ca practica a aratat ca, din momentul in care ele au inceput sa conteze “la dosar” orice alta functie a lor s-a devalorizat.

        cat despre admiterea la facultati, este lasata in voia “metodologiilor-cadru” si a facultatilor. care, de ani buni de zile, au practicat metoda “pe dosare” pentru ca altfel ar fi ramas cu mai putini studenti decat celelalte. si cam la asta se reduce autonomia facultatilor :(

        ramane in continuare bac-ul prin care liceenii umanisti vor trece ca prin branza.

        si raman incredibil de multe aspecte ce vor fi “stabilite de Ministerul Educaţiei etc.”, deci o doză sănătoasă de suspans :D

        • Important este portofoliul educational, din care, la admiterea la liceu, decidentii aleg ce cred ei ca este important. Plus probe speciala. deci selectia la nivelul liceului e mai importanta decat pare.

          Admiterea la facultate poate fi trucata, ca si bacul. Asa ca degeaba s-ar impune ca regula. Doar competitia, goana dupa studenti, va creste calitatea.

          Sunt multe lasate pt. legislatia secundara, altfel legea ar fi avut mii de articole.

          • sunt PREA multe lasate pentru legislatia secundara. „legislatia secundara” ajunge astfel un fel de sinonim pentru „in plata Domnului”.

            si goana dupa studenti singura nu va creste calitatea, cum nu a facut-o nici pana astazi.

            cum am spus, mai avem ani buni pana la o lege a Educatiei solida si rationala. pana atunci, vom tine dieta cu legea actuala… sauve qui peut

      • de asta am avut elevi care avusesera la „admitere” nota (exclusiv orientativa) 3.

        la liceele de prestigiu, din nou, numarul locurilor e cel ce decide. ceea ce inseamna ca o clasa prea putin numeroasa, oricat de slaba ar fi ea, trebuie pastrata in formula respectiva.

      • „atestatul de abilitare” dupa un model rar si controversat (Germania). cu alte cuvinte, scapam de dinozauri, dar inchidem usa in nas tinerilor cercetatori.

  14. Domnule Vlaston,

    Multi cititori isi pun problema rectitudinii comisiilor de bacalaureat. Exista relativ multi romani care sint cadre didactice universitare in America si Europa. Sint convins ca multi dintre ei ar accepta sa petreaca doua saptamini in Romania si sa contribuie la supravegherea felului in care aceste comisii isi desfasoara activitatea (ca observatorii internationali la alegeri). Va garantez ca, in majoritatea lor, acesti oameni ar fi foarte corecti, daca nu de altceva, macar pentru ca sint straini de mafiile locale. Faceti o baza de date cu numele lor si trimiteti-le o invitatie. Nu ar fi suficient de multi pentru cite comisii sint, dar ar fi un element de echilibru.
    Pe aceeasi linie, ma intreb daca romanii profesori din strainatate ar fi primiti sa predea in Romania cite o luna-doua, un curs intensiv. Eu personal (sint cadru didactic universitar in SUA) as preda pe gratis un asemenea curs, de dragul studentilor si elevilor romani.

    • Am postat mesajul involuntar, in timp ce faceam corectii. Voiam sa spun „sa predea un curs intensiv in Romania”. Uneori computerul imi joaca feste.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro