Home » Dezbatere »Idei si solutii »Justitie/Ordine publica » Citesti:

De ce trecerea Monitorului Oficial la Guvern este un abuz

Alexandru Stolz iulie 5, 2012 Dezbatere, Idei si solutii, Justitie/Ordine publica
5 comentarii 1,560 Vizualizari

Precum mulţi dintre cititorii acestor rânduri sunt şi eu profund îngrijorat de seria de schimbări introduse de Guvernul Ponta şi majoritatea parlamentară ce îl susţine. Nu, nu cred că este vorba de câteva derapaje izolate. Din păcate consider că este ceva sistematic: Arhivele Naţionale, ICR-ul, seria de bâlbâieli de la Ministerul Educaţiei, Comisiile ce pot cerceta plagiate , Consiliul de Cercetare Ştiinţifică, subordonarea Monitorului Oficial, Avocatul Poporului, atacurile la Curtea Constiţională sunt deja exemple concludente de luptă sistematică cu instituţii funcţionale sau incomode, practic o lovitură contra statului de drept.

Este mai mult ca oricând momentul ca cei ce ne dorim o Românie stat de drept să nu stăm contemplativ deoparte ci să reacţionăm. Nu doar pasional ci şi raţional, instituţional şi cu perseverenţă. Adică ce a făcut Asociaţia Salvaţi Bucureştiul a lui Nicuşor Dan în lupta cu autorizaţiile emise abuziv de către primării.

Pentru început propun atacarea OUG Nr.36 din 27.06.2012 privind unele măsuri de reorganizare şi pentru modificarea Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României. În opinia mea această Ordonanţă de Urgenţă constituie un abuz deoarece încalcă:

1.       Titlul III, din Constituţie, Capitolul 1 „Parlamentul”, Art. 61 § 1  defineşte Parlamentul ca „unica autoritate legiuitoare a ţării”.  Secţiunea a 3-a din acelaşi capitol „Parlamentul” are ca titlu Legiferarea şi cuprinde Art 78 referitor la intrarea în vigoare a oricărei legi prin publicarea în Monitorul Oficial. Rezultă din acestea că publicarea în Monitorul Oficial constituie parte integrantă din procesul legislativ, rezervat Parlamentului, iar trecerea Monitorului Oficial în subordinea Guvernului (rol executiv cf. Art. 102 din Constituţie) încalcă principiul separaţiei puterilor legislativă şi executivă în stat prevăzut în Constituţie la Art. 1 § 4.

2.       Art. 115 § 6  din Constituţie: „Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, […]”. Iar Monitorul Oficial, publicaţia oficială a statului in care trebuie să apară legile pentru a intra în vigoare, este o instituţie fundamentală.

3.       Art. 115 § 4  din Constituţie: „Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.” Or motivarea situaţiei extarordinare şi a urgenţei nu se susţine, după cum urmează:

a.       Faptul că Guvernul are iniţiativă legislativă nu înseamnă nicidecum putere legislativă, cum am arătat mai sus.

b.      OUG face referire la „ampla activitate de adoptare a hotărârilor necesare organizării executării legilor”. Dar acestea nu sunt legi ci acte normative de rang inferior legilor iar cantitatea nu este un argument  în faţa calităţii.

c.       Caracterul de urgenţă este fals motivat, Monitorul Oficial funcţionând cel puţin din 1990 încoace în subordinea Parlamentului fără disfuncţionalităţi majore reclamate şi fără aparţia vreunei schimbări semnificative de dată recentă care să conducă la disfuncţionalităţi majore iminente

Această OUG este deci neconstituţională şi uzurpatoare.

Fac apel la avocaţi cu spirit civic şi timp pentru atacarea acestei OUG la instituţiile competente. Paralel putem acţiona similar în cazul altor acte abuzive.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "5 comments" on this Article:

  1. PETRU spune:

    Subscriu pe deplin și sunt întru-totul de acord cu ceea ce a precizat Alexandru Stolz. Oare, unde sunt juriștii, avocații, cei care au studii juridice pe drept – nu pe copy-paste, etc. din țara asta (nu toți! vă rog nu vă inghesuiți (sic!)) pentru a lua atitudine privind încălcarea Constituției și a legilor de funcționare a statului de drept? Unde este opoziția? A murit PDL-ul. Să dea Dumnezeu – și va da cu siguranță – ca puterea poporului să elimine marea majoritate a celor care au întinat statul de drept și au nesocotit dorințele celor pe care îi reprezintă.Toate foarte bune și numai bine peste tot și în toate.

  2. Grammaticus spune:

    Unde este Emil Boc, profesor de Drept Constitutional sa spuna CE TREBUIE FACUT PENTRU APARAREA CONSTITUTIONALITATII SI A STATULUI DE DREPT?

  3. Elisaveta spune:

    Avocata Carmen Popa a dat o sugestie: sa trimitem petitii catre Avocatul Poporului pentru a fi atacate OUG abuzive la Curtea Constitutionala. Chiar daca e din clica, se compromite explicit nedand curs solicitarilor din partea cetatenilor, asa cum i-ar fi datoria.

  4. Dragos Sdrobis dragos spune:

    domnule stolz,
    //
    de cand promulgarea este totuna cu publicarea?
    “ARTICOLUL 78
    Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.”
    Ia vezi dumneata mai bine cum stau lucrurile si nu mai scrieti doar asa, ca sa sune bine.
    Daca legea poate intra in vigoare cand vrea ea – adica legiuitorul – cum mai e cu MO ca parte a actului legislativ?
    MO e ca o arhiva a tuturor chestiilor care se intampla intr-un stat. Acolo nu se publica numai legi, asa ca mai usor la vale…
    P.S. sper sa imi fie publicat comentariul

  5. Viorel Bitu viorel spune:

    Citind atricolul domnului Perju de mai sus pe care-l citez: “In masura in care Guvernul abuzeaza de aceasta compenta (n.b. Ordonata de Urgenta), tot textul constitutional este cel care prevede modalitatea de atac: la Curtea Constitutionala sau in fata Parlamentului, prin motiune de cenzura. Insa raspunderea pentru eventualul abuz apartine solidar membrilor Guvernului si Primului ministru, nu Presedintelui.” Nu sunt jurist dar cred ca acest sfat este competent si logic. Intrebarea este cine face sesizarea? Banuiesc ca ar trebuii sa fie niste ONG-uri sau partidele politice…..?



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Alexandru Stolz


Alexandru Stolz

20 de ani de carieră într-o reţea internaţionala de Retail. Detaşat pentru 10 ani in Asia, a locuit şi a muncit in 3 ţări diferite. Interesat de actualitatea politică int... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

Că incompetența și corupția sînt legate, merg mînă în mînă, stau la aceeași masă, etc., ...

de: vintila mihailescu

la "Corupție sau incompetență?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)