joi, aprilie 18, 2024

Deconstrucția moțiunii de cenzură constructive Antonescu/Pîrvulescu

I. Un detaliu greu de sesizat

Am revăzut știrea Digi24 privind avizarea proiectului de revizuire a Constituției de către Consiliul Legislativ. E acolo un fragment care începe așa ”Juriștii se leagă și de un detaliu destul de greu de sesizat…”. Aflăm apoi că pasajul de care s-au legat este cel privitor la așa numita ”moțiune de cenzură constructivă”, care ar arăta așa:

Candidat la postul de părinte al unei Constituții batjocorite”Art.113.- (1) Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţă comună, pot retrage încrederea acordată Guvernului prin adoptarea unei moţiuni de cenzură, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor. Prin moţiunea de cenzură semnatarii propun o persoană drept candidat pentru funcţia de prim-ministru, iar aceasta va fi însărcinată de către Preşedinte cu formarea noului Guvern în cazul în care moţiunea de cenzură este adoptată.

(Moțiunea de cenzură, amendată (în bold) de proiectul de revizuire a Constituției)

Consiliul Legislativ cere reformularea pasajului nou introdus, cel cu ”însărcinarea” . Să fie acesta un detaliu, adică, după dicționar, un amănunt lipsit de importanță? Nu, nici vorbă. Autorii știrii par să considere că e doar o chestiune de stilistică, or vorbim aici de texte de lege, nu de beletristică. Rigoarea e o condiție absolut necesară, originalitatea, în schimb, nu. Iar problema este de fapt chiar mai gravă decât consideră juriștii parlamentului, așa cum o să arăt mai jos.

II. O expresie imprecisă

Problema semnalată de Consiliul Legislativ este imprecizia expresiei respective; acest articol îi cere președintelui să exercite o anumită atribuție, dar este neclar care anume și cu ce efect. Constituția îi oferă președintelui două atribuții distincte, parte a procesului care duce la instalarea unui guvern. Prima este cea de desemnare a unui candidat la postul de premier, a doua este de numire a premierului/guvernului, după votul parlamentar de învestitură. Atenție la termeni: premierul este ”numit”, întrucât există un post pe care-l ocupă urmare a acestui act prezidențial; candidatul, în schimb, este doar ”desemnat”, are doar dreptul să ceară votul de învestitură parlamentului. Acestea fiind spuse, ce anume înseamnă exact ”[persoana] va fi însărcinată de către Preşedinte cu formarea noului guvern”? Expresia nu e explicată în constituție și e ambiguă. Va fi desemnată candidat la postul de prim-ministru, sau va fi numită direct în acest post?

În ce-l privește, Consiliul Legislativ nu pare să aibă o dilemă. Juriștii de acolo consideră intenția Comisiei exprimată în acest amendament este că președintele va exercita atribuția sa de desemnare a unui candidat la postul de prim-ministru; drept care solicită parlamentului să reformuleze articolul în acest fel. E o speculație pentru care au mult temei: conform constituției noastre președintele nu numește individual prim-ministrul, îl numește doar alături de guvernul învestit de parlament. Consilierii presupun în mod rezonabil că autorii acestui amendament n-au intenționat să creeze președintelui o atribuție distinctă de numire a prim-miniistrului, de vreme ce n-au enunțat-o alături de celelalte.

III. O moțiune de cenzură distructivă

Și atunci, de ce pretind eu că ar fi mai mult decât o problemă de formulare neclară – care ar fi oricum ceva serios, nu un ”detaliu” ? Ei bine, cum spuneam, acest pasaj a fost introdus explicit drept ”moțiune de cenzură constructivă”. Or, în interpretarea rezonabilă a Consiliului Legislativ… nu este așa ceva! Nu e decât altă prevedere ilogică, specie abundentă la revizuire. Scopul instrumentului sus-pomenit este eliminarea situației de interimat guvernamental și instabilitate politică după adoptarea unei moțiuni de cenzură. Prin definiția caracterului ei ”constructiv”, moțiunea asta unește într-un același act retragerea încrederii în guvernul în funcție și acordarea încrederii altui guvern, în persoana prim-ministrului. Verificați pur și simplu constituțiile unde apare acest instrument – ceea ce specialiștii lui pește prăjit din Comisia Antonescu/Forumul Pîrvulescu n-au fost capabili să facă – în Germania, Spania sau Ungaria: acolo președintele numește individual prim-ministrul, inclusiv la adoptarea unei moțiuni de cenzură, caz în care numește în fruntea guvernului persoana desemnată de semnatarii moțiunii. Repet, adoptarea moțiunii duce direct la numirea premierului, de asta-i spune ”constructivă”: obligă parlamentul să învestească alt guvern ca să-l dea jos pe cel aflat în funcție. Altfel, n-ar fi nicio diferență față de o moțiune de cenzură obișnuită.

…N-ar fi nicio diferență doar în cele trei țări sus-pomenite. În România, dacă se adoptă proiectul de revizuire, ar fi o diferență și o problemă în plus. Una foarte gravă. Asta pentru că, în mod original, în caz de interimat guvernamental, decizia finală privind persoana premierului nu a fost transferată parlamentului, așa cum se pretinde, ci conducerii partidelor – o sinistră aberație partitocratică. Mai grav, partidele desemnează candidatul la postul de premier, în ordine, în funcție de numărul de mandate obținute la alegeri, nu cel de la momentul desemnării. Or, nu există nicio garanție că voința politică a conducerilor de partid va fi permanent identică, în această privință, cu cea a majorității din Parlament! Pe semne alt detaliu care le-a scăpat geniilor constituționale Antonescu, Pîrvulescu și compania. Pe cine va desemna președintele candidat la postul de prim-ministru dacă majoritatea parlamentară adoptă o moțiune de cenzură ”constructivă” și, în același timp, premierul demisionează? Hm? Persoana propusă de semnatari, conform prevederilor constituționale legate de moțiunea de cenzură? Sau persoanele propuse, în ordine, de conducerile de partid, conform prevederilor legate de interimatul guvernamental? Alege el? Alege Curtea Constituțională, cum voia într-o vreme dl Chiuariu? Întrebăm Consiliul Legislativ? Poate Comisia de la Veneția? Pe patriarhul Daniel, dat fiind rolul modernizator al BOR, recunoscut ca atare de noua constituție? Mister. Asta ne așteaptă, dacă adoptăm proiectul ”clarificator”, o mulțime de mistere de genul ăsta. Haos, cu alte cuvinte.

Într-un fel, autorii știrii de la Digi24 au dreptate – e destul de greu de sesizat astfel de ”detaliu” ruinător. Nu din alt motiv decât că proiectul de revizuire are atât, atât de multe.

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. Comisia Antonescu / Formul Parvulescu = specialistii lui peste prajit = ucenicii vrajitori.
    Cam asa definesc incapabilitatea de a simula „efectele secundare” ale unor prevederi constitutionale.

  2. Despre Crin, parintele Constitutiei:
    – CTP: „Un politician gaunos”.
    – Andrei Plesu: „O nulitate”
    – Sever Voinescu: „O patachina”.
    – Florin Zamfirescu: „Doar o carcasa”.
    – Florin Negrutiu: „Ridicol si absurd”.
    – Dan Tapalaga: „Un contorsionist nevertrebat”.
    – C. Nistorescu: „Un personaj subtire”.
    – Marian Sultanoiu: „Zambetul acela abulic de fericire”.
    – Lelia Munteanu: „Aud sticleţii din colivia pe care al treilea om în stat o poartă fudul pe umeri, în loc de căpăţână”.
    – I Cristoiu: „Şi cînd te gîndeşti că, în 2009, eram gata cu toţii să-l luăm în serios pe Crin Antonescu, politicianul candidat la preşedinţie care ne făgăduia Revoluţia Bunului simt”.
    Eu, ciobanul Bucur, le cer celor de mai sus sa nu mai foloseasca astfel de expresii la adresa d-lui Crin Laurentiu Antonescu, viitorul Presedinte al Romaniei, ca ne facem de ras pe noi insine, ca romani!

  3. „aceasta va fi însărcinată de către Preşedinte” – hmmm, daca presedinte va fi cineva ca dl Basescu iar candidat de PM cineva ca dna Timosenko, ma tem ca formularea asta cu „persoana insarcinata” va capata, hmmm, noi si nebanuite „valente”, ca unde-i Constitutie nu-i tocmeala – e musai sa se treaca la, hmmm, „treaba” in litera Constitutiei…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Miron Damian
Miron Damian
Miron Damian scrie analize politice pe forumuri începând cu 2002, sub pseudonimul Doc. A colaborat cu ziarul Cotidianul si cu revistele Dilema Veche si Revista 22. Din 2006 are blogul propriu în cadrul Hotnews, "Inventarul Stricăciunilor Politice"

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro