joi, martie 28, 2024

Eşec la Bac, predare implicită şi educaţie prin acatiste. E bine. Avem di tăti!

Este emblematică pentru situatia invăţămintului romanesc fotografia elevei din Iasi care inaintea intrarii in sala de examen citea absorbită „Acatistul Naşterii Maicii Domnului” (şi care a reusit „performanţa” de a fi notată cu 5,55 la limba română, 3,40 la matematică şi 2,55 la biologie). Nu e nici un motiv de uimire; conform programei in vigoare, un absolvent tipic de gimnaziu a studiat in cei 8 ani de scoală:

n       140 ore de Chimie

n       210 ore de Fizica

n       210 – 280 ore de Biologie

n       280 ore de Religie

Într-un articol anterior dădeam cîteva exemple privind numărul profesorilor de religie în comparatie cu cei de ştiinţe; sînt relevante aşa ca le reiau. La Colegiul Zinca Golescu din Piteşti exista un singur profesor de filozofie; în schimb sînt trei profesori de religie, tot atîţia cît şi cei de chimie. În Ploieşti, la Colegiul Jean Monnet profesorii de chimie, biologie şi geografie sînt la paritate cu cei de religie: trei. Pînă şi în Bucureşti la Colegiul Gheorghe Lazar chimia şi religia sînt reprezentate egal în corpul profesoral.

Performanţă? Competitivitate? Prioritate naţională?

La ce rezultate poţi să te aştepţi în condiţiile în care, din incompetenţă, oportunism politic şi/sau mercantilism, în ultimii 20 invaţămintul românesc s-a transformat intr-o farsă, intr-o fabrica de diplome?

La ce rezultate poţi să te aştepţi în condiţiile în care liderii unor asociaţii de părinţi cer demisia unui Ministru al Educaţiei pentru vina (!) de a fi luat măsuri împotriva copiatului?

The rest is silence!

Sa sperăm doar că Ministrul Funeriu va fi lăsat să ducă schimbarea pînă la capăt. Să sperăm doar că viitorul guvern să nu distrugă timidul început de reformă. În caz contrar nu ne-ar mai rămîne decît să apelăm la cititul de acatiste…

Avem un Pact pentru Educaţie (presa; URAAA !!!) Sîntem pe locul 47 (din 57 de ţări) din punct de vedere al nivelului de cunoştinţe al elevilor[1]. Undeva, sub Bulgaria şi Turcia şi, mîndrie mare, înaintea Kirghistanului (presa; cam naşpa…) Dar avem olimpici, 75 la număr în 2007 (www.edu.ro; bravo lor!), Olimpicii Noştri (Inter)Naţionali… Ei ne salvează, nu ? Poate ne salvează de absolvenţii de ASE cu notă mare (în jur de 8,50) care nu sînt în stare să spună ce e inflaţia (văzuţi cu ochii mei, parol!). Problema nu e că nu ştiu, asta e, ghinion, pisica 13; problema e nota cu care au absolvit…

Avem şi-un Minister. Al Educaţiei, Cercetării şi Inovării. Minister care educă şi el pe cine poate şi, mai ales, cum poate (e OK, doar stăm mai bine decît Kirghistanul…). Minister care cercetează. Şi descoperă. Descoperă noi tehnici pedagogice. Descoperă studierea “implicită” şi o aplică în şcoli. De exemplu în liceu, la Biologie. À propos, de ce nu şi în facultăţi ? Propun studierea “implicită” a inflaţiei în ASE!

Mai avem şi un ministru[2] care şi-a luat rolul în serios şi a fost extrem de atent la semnalele venite din societate. Doar “educaţia este o prioritate naţională” şi se doreşte “creşterea performantei” (www.edu.ro), nu? Aşa că, pentru a reduce pleiada de Doamne, Domnişoare şi Domni Goe rămaşi fără de Bac tocmai înainte de alegeri, subiectele au avut “gradul de dificultate […] foarte mult scăzut” (Hotnews).

Avem chiar şi cîte un profesor plin de abnegaţie, gata să împărtăşească învăţăceilor cele mai subtile taine ale meseriei (acum cîtiva ani, unei prietene, studentă la Medicină pe atunci, i s-a povestit la un seminar că “există şi tehnici operatorii mai puţin invazive, dar atunci durata de internare se reduce şi nu mai poţi să-i ceri omului aşa de mulţi bani”). Avem inclusiv (părinţi) profesori, plini de înţelepciune, capabili să îndrume tînăra generaţie explicînd cu patos unor copii de generală că cei născuţi prin cezariană sînt blestemaţi… (ştiu un caz concret). Avem…

Păi, de…, avem. Avem di tăti!

“Poftiţi, intraţi, intraţi şi cumpăraţi avem di tăti…”

Notă: Acest articol, scris în primăvara lui 2008 în contextul unei campanii pentru reintroducerea studierii teoriei evoluţiei în şcoli , îşi păstrează din păcate actualitatea şi pune în perspectivă recentele rezultate de la Bacalaureat.


[1] In 2006, prin Ordinul nr. 5959 semnat de Ministrul de atunci al educaţiei şi cercetării, Mihail Hărdău, a fost eliminată din programa şcolară studierea teoriei evoluţiei. În urma unor campanii de protest organizate de către societatea civilă, în data de 15 mai 2008, în cadrul unei conferinţe de presă, Ministerul Educatiei anunţa reintroducerea Evoluţionismului în programa de Biologie începind cu anul scolar 2008 – 2009. Cu toate acestea, programa a fost modificată cu intirziere, iar astăzi, Teoria evoluţiei – fundamentul Biologiei, desi prezentă in manualele de clasa a VIII-a, are alocate puţine ore şi este studiată superficial, fără o reluare în cursul liceului.

[2] TIMSS 2007 International Science Report (http://timss.bc.edu/TIMSS2007/PDF/TIMSS2007_InternationalScienceReport.pdf)

[3] Se face referire la Ministrul Educaţiei din 2008, dl. Cristian Adomniţei.

Distribuie acest articol

82 COMENTARII

  1. Care-i problema cu absolventii acestia de liceu, nu se pot pregati pentru Bac-ul din toamna? Le e lene? Daca dau spaga promovabilitatea din toamna va fi de 101%.

    • Intre timp vor trage si niste vizite inspirationale pe la manastiri de unde vor reveni cu acatiste noi si mult mai puternice.

  2. 18 300 biserici
    4700 scoli generale
    425 spitale

    astia suntem, astia defilam:)

    run:) run fast:) run far:) run…….

    ultimul stinge lumina

    • Cifrele prezentate ca atare nu reprezinta mare lucru. Poate cel mult indolenta care deriva din raportul dintre besearici si scoli. Mult mai important este trendul. Inca-mi amintesc cum se-nghesuiau chiriasii-bugetari-de-lux sa propuna amendamente pt construirea/repararea unor „lacase-de-cult”. In timp ce scolile se-nchideau. Si asta in timpul unei gubernari entitulate leberale. Sau cum, cu cativa ani in urma, peste 2/3 dintre „forumiste/i” sustineau obligativitatea icoanelor si a religiei in scoli. Cred ca acum sustinerea unei asemenea cre(s)tinatati a ajuns la peste 80%.

      • Mai bine vedeti cati liceeni se drogheaza in licee! Suntem intre primle locuri in europa la consumul de etnobotanice in scoli. Cate adolescente ramn gravide si fac avort, cati tineri isi incep viata sexuala prematur si isi petrec noptile prin cluburi…statisticile astea cum de le-ati omis ? Din cauza orelelor de religie se intampla asta oare?

        • Nu, categoric ala a fost nemernicu de Darwin si ciracii lui „stiintifici”. Chiar asta si recomanda in cartea lui a piezaniei , etnobotanice. Io zic sa fugi repede si sa te inchizi in prima biserica. Nu iesi de-acolo pana nu da Apocalipsa in lumea asta corupta si ignoranta, Apocalipsa sau mori de sete, vezi tu care pica prima.
          P.S.
          Undeva prin Elvetia au refacut astia inelul lui Sauron cu care vor sa cucereasca lumea si sa reprogrameze mintile drept credinciosilor. Stii cum i-au zis? LHC , no daca asta nu suna a etnobotanica apoi nu stiu .

          • super! bine zis… dar nu numai el..ci toti ar putea sa se duca in mamanstiri..sa se dedice rugaciuni… poate asa om avea si noi parcuri in orase… ca biserici..avem „fara numar”!

  3. categoric, esecul elevilor la aceasta sesiune de bac este si el indisolubil legat de numarul orelor de religie vs evolutionism,
    de numarul profesorilor de religie vs biologie.
    si solutia, desigur, ar fi inversarea acestui raport .
    sau, de ce nu, instaurarea in scoala a unei politici educationale 100% ateiste, sau chiar bazata pe structuri francmasonice.
    de ce nu? imediat, dar imediat, toti elevii vor lua garantat (!) numai note de 10 la bac, la matematica, la romana, la istorie etc …
    domnule, sunteti hilar de-a dreptul…

    • daaaaaaa…..francmasoneria iudeo-comunisto-sionisto-catolico-capitalisto-financiar-burghezo-ateista-homosexuala-reptiliana- venusiana- ordoviciana conduce lumea……..
      sssssssssssst…nu mai posta frate…inteleptii sionului de ziua a 16-a prin aripa lor malefica yehovisto-masona (loja beta de rominia) iti va inregsitra IP-ul si ti-l va tatua pe frunte, iar in ziua resurectiei vei avea numele fiarei pe frunte, si nu te vei levita spre nava albastra din ceruri si iti vei pierde locul in imparatia cereasca…unde intra drept-creinciosii….
      uuups…pasaportul biometric + vaccinurile….alta conspiratie masona???

      amice IO …lighioane semi-docte ca tine sunt tocmai produsul unui sistem de educatia ca al nostru….

      teoria evolutiei??? o gluma:)))………..conspiratia masonica? un fapt stabilit stiintific:)

      • e foarte simplu. daca sunt indoctrinati de mici sunt si mai usor de manipulat. nu ca restul populatiei nu e destul de usor de manipulat, e de ajuns sa va uitati la averile bisericii. la noi au venit ultima data cu o hartie trasa la xerox prin care se cerea 400 de lei ca sa isi puna biserica termopane. Era detaliat si pretul termopanelor ca nu cumva sa spunem ca ne fura pe fata!

    • Petre Tutea a fost un sarman mediocru daca nu a priceput teoria evolutionista, orice om cu doi neuroni o poate pricepe. Si ce argumente a spus P. Tutea in favoarea creationismului, nimic, frectie cu apa rece. Poti face o regula cine voteaza cu Vadim este un fraierici, daca nu pricepi evolutia la fel. Scuzati daca va ating senibilitati, dar acesta-i adevarul.

  4. Repartitia orelor intre materiile de studiu este perfect normala. Este o programa specifica unui stat oriental subdezvoltat asa cum este Romania. Luati procentajul de ore de „cultura islamica” sau „studii coranice” in Iordania sau Arabia Saudita si veti gasi cifre destul de apropiate. Ce nu inteleg eu este naivitatea unora de a prezenta Jamahiria Pravoslavnica a Romanistanului ca pe o tara europeana.

    Locul Romaniei nu este alaturi de Franta, Suedia, Cehia sau Austria. Locul Romaniei chiar acolo este, langa Kirghistan.

    • 1. Alo? slab taticule…ia mergi tu in Franta, Germania, Italia, Spania, Portugalia si-ai sa vezi in programa obiect obligatoriu(!) Istoria Crestinismului sau Istoria Religiilor sau chiar obiectul Religie (indiferent cum vrei sa-l numesti)… mai sapa ca esti la suprafata..

      2. Articol „dastept” domnule Toma:

      2.1 Din cauza religiei n-au luat bacu „etnobotanistii”…baba si mitraliera…
      2.2 Daca introduceau frate teoria evolutionismului..erau „dastepti”..de asta n-au putut invata matematica si romana…pai astia nu stiu o algebra elementara..ti-ar fi zis ca te tragi din morcov la cum invata elevii ‘romanasi’..dar vazand articolul (si mai ales intentia) s-ar putea sa le dau dreptate…:(
      ……inteleg ca sunteti un sustinator al teoriei evolutionismului…dar cred articolul nu va face deloc cinste…argumentele aduse fiind..cel putin..dovada unei frustrari!

      Dumitru Staniloaie:”Dumnezeu a lasat potentialitati in creatie…” adica bre..nu suntem din Haos e clar, uitati cate ordine e in natura, in creatie…. dar sigur creatia evolueaza, are viata, au descoperit omuletii sarea..altii s-au innegrit de la soare..deci da nene..e evolutie, se mai si adapteaza speciile!!
      Petre Tutea: „exista doua categorii de oameni: unii care cred ca se trag din maimute, si care sunt niste maimute, si cei care cred in Dumnezeu” :)

      Personal nu cred nici in evolutionism pur nici in creationism pur…pe scurt asa e „de-amandoua”!..dar in nici un caz nu vad..religia (mai cu seama ortodoxa, care nu-i nici Aristotelica nici protestanta!) contrazicand evolutionismul..asa cum il inteleg eu! …

      in fine..logica de 2 lei…articol ff slab!! …

      PS: cei care ati picat bacul, daca inlocuiti acatistul cu teoria evolutionismului veti lua 10!

      cele bune!

      • Sir, as fi subiectiv sa sustin sau sa atac, articolul sau comentariul. Ceea ce as vrea sa spun, insa, este: va rog sa nu confundam studiul religiei ortodoxe cu studiul istoriei religiilor. Doua lucruri complet diferite cu efecte diametral opuse pe termen lung. Copilul meu mai are mult pana sa ajunga la scoala insa deja ma gandesc daca o sa-i fie mai bine intre straini dar cu minte limpede sau intre ai lui dar complet dobitoc.

      • ba din contra mon cher… articol foarte bun.
        Daca dadea bac-ul la religie si citea nu stiu ce acatist era OK. Deasemenea, daca dadea la biologie si citea evolutionismul iar era OK.
        Autorul doar a vrut sa sublinieze faptul ca ideea inoculata de biserica cum ca daca citesti acatiste, te rogi, etc. te ajuta sa obtii diverse lucruri, ceea ce este fals.
        Nu l-a invatat nimeni pe catindat sa citeasca evolutionismul ca sa treaca la diverse materii dar sigur profesorii de religie l-au invatat sa citeasca acatiste ca sigur o sa-l ajute sa treaca.
        Vezi Doamne, cica la nivel egal de pregatire intre elevi pentru bac, acatistul este cel ce face diferenta.
        Si mai lasa-ma cu Tutea, Staniloaie si altii. Va place sa folositi nume mari, asa cum si politicienilor le placa sa foloseasca sportivi, cantareti si alte vedete in campanie electorala.

        pe de alta parte imi place cum gandesti si mai ales ideea de melanj intre creationism si evolutionism

      • zilele trecute am asistat in parc la o discutie intre doi pusti de clasa a III-a, discutie pe care am si filmat-o. unul dintre ei, de o inteligenta bruta, nevalorificata , ma tot intreba daca stiu de sfarsitul lumii din mai 2011, sau de cel din 1994 sau de cel din nu stiu care an. cunoastea data si ora exacta pentru fiecare sfarsit de lume si mai povestea despre niste chestii „garantate de biblie”. L-am intrebat de unde stie toate astea si mi-a spus ca de la ora de religie.
        discutia asta m-a impresionat foarte tare, si nu in mod placut. astept cu inima stransa sa inceapa si fata mea scoala. inca nu mi-e clar daca parintii au posibilitatea sa-si retraga copiii de la orele de religie.

        • Parinti au posibilitatea legala sa isi retraga copii de la ora de religie.
          Problemele sint in schimb:
          – ce faci cu un pitic de 6 ani care are ora de religie in mijlocul zilei
          – profesori/directori de scoli idioti care incearca sa te forteze sa renunti la drepturile tale (cel de a nu face religie)
          – profesori de religie nemernici care instiga clasa impotriva celor diferiti (neortodocsi).

  5. Exemplul cu inflatia nu e chiar inspirat cred ca se gasesc economisti nominalizati la nobel care nu cad de acord ce exact e inflatia.

    Despre subiectul discutat, religia ar trebui predata cui vrea in biserici in weekend sau in timpul liber, nu in scoli de stat. Dar asta e o alta discutie deoarece nu are legatura directa cu nestiinta limbii materne

  6. acum vad ca autorul articolului e membru fondator ASUR :)
    o sa arzi in iad , omule:))))

    lasind gluma la o parte….felicitari pt articol si pt asociatie:)

    bem o bere in al 4-lea cerc al infernului? la crisma de linga cazanul lesbienelor? OK, pa, ne vedem acolo:)))

    • Aparent nu stii ca acolo butoaiele de bere au gaura in fund si femeile nu. Io si cu un preten avem locuri rezervate la trebuchete, cica-i mai cald acolo si nici nu te omoara astia cu overtime-ul.

  7. Nu stiu cum se face ca dl. Patrascu nu poate scrie 3 randuri fara sa ia in deradere ortodoxia. De data asta, dumnealui insinueaza ca portetul ortodoxului practicant e domnisoara cu pricina care in loc sa invete, face rugaciuni.
    Eu as zice ca respectiva domnisoara nu s-a pregatit mai deloc in liceu (la nici o materie, nu doar la religie) si ca tragea sperante ca Dumnezeu o s-o scoata din impas FARA MUNCA (dovada si reactia ei, daca o fi ceva adevarat in tot articolul ala de ziar).
    Evident, o prostie, asa cum ne spune si apostolul Pavel ca „cel ce nu munceste, sa nu manance”.

    Dar dl. Patrascu sustine de fapt ca vorbeste impotriva religiei in general – evident vinovata de toate relele din zilele noastre mai ales in tara asta numita Romania – dar nu l-am auzit sa tune impotriva bisericii catolice sau mozaismului, desi avem destui reprezentanti de-ai lor pe-aici. (Ar indrazni??? Asta da curaj, dar n-o sa vedem).
    S-a luat in schimb la tranta cu Patriarhia Ortodoxa – ca ce e chestia asta religia in scoli? – si cu INS-ul (ei coordoneaza referendumul?) – ca de ce isi permit sa intrebe omul ce religie are si nu-l intreaba direct „nu-i asa ca sunteti liber cugetator (ateu, evolutionist, darwinist)?” Cu un singur raspuns posibil, cel afirmativ.

    Dansul e foarte destept, asta se vede dupa cum a facut el studiul de caz cu inflatia in ASE (as vrea sa spun un banc cu doi studenti la ASE, o inflatie si-o bursa, dar ma abtin), imbinat in mod armonios cu elucubratii despre politica, Funeriu, pactul pentru educatie, uraaa, uraa, Kirgistan, uraaa.
    Amin.

    PS. A spus si o propozitie in engleza, care m-a uns la suflet (care va sa zica stie si engleza, ce om mare!!). Eu as spune ca daca taceati, dle Patrascu, filozof ramaneati. Poate ar trebui sa va limitati la IT…
    Ce ziceti?

    • Avand in vedere ca BOR are un statut (neoficial) de biserica nationala si e numarul 1 la supt bani de la Stat, de ce s-ar lega de Biserica Catolica? Sau, cumva, studiul confesional al ortodoxiei in scoli, pe banii aceluiasi Stat, se datoreaza Bisericii Catolice? Sau evreilor din Romania?

      Si da, o mare parte din imobilismul care ii caracterizeaza pe romani isi are originile in ortodoxie.

      • Poate nu stii, dar studiul religiei in scoli e confesional. Ortodocsii studiaza ortodoxia, catolicii catolicismul, baptistii protestantismul baptist, evreii mozaismul. Si toti profesorii aceia sunt platiti de statul roman. Din fericire (nu pentru tine) suntem o natie ortodoxa, deci majoritara e BOR. Indiferent de ce-ar vrea ASUR si altii ca ei.

        In alta ordine de idei, te rog sa precizezi cati bani a „supt” BOR de la stat si ce-a facut cu ei.
        Apoi sa faci un alt calcul: cati bani iau de la stat ONG-uri care militeaza pentru drepturile tiganilor, cainilor, ateilor, homosexualilor, cailor, vrabiilor, etc si compara apoi cu proportia acestora in societatea romaneasca. O sa vezi discrepante uriase.
        Asta daca vrei sa nu vorbesti doar ca sa nu taci.

        • Desigur ca sunt discrepante uriase.
          Religia intitulata socialism stiintific s-a pliat perfect pe ortodoxie. Aproape pana la substitutie. Poate tu crezi ca e o simpla coincidenta dar harta zonelor europene in care „domnesc” saracia, coruptia, indolenta etc, se suprapune perfect peste harta ortodoxiei.
          Sa te-nchini bine. De la dreapta la stanga.

          • Ar trebui sa-ti fie rusine… zic eu. Cati au murit in inchisorile socialismului stiintific pentru numele Mantuitorului… Tu poti face jertfa asta? In numele unei oricarei alte credinte, nu a ortodoxiei. Poti? Ai auzit de Pitesti, de Aiud?
            Suprapunerea aia exista, dar are alta semnificatie. Nu fi usuratic in gandire.

          • Nu cred c-as avea vreun real motiv sa ma rusinez. Crime in numele unei religii sau a alteia s-au tot comis, se comit si se vor mai comite. De regula intolerantul il ucide pe tolerant. Apoi tipa ca din gura de sarpe propovaduind toleranta.
            Fara sa-ti sugerez sa faci penitenta pt optiunile tale, am incercat sa-ti argumentez la nivel macro esecul ortodoxiei combinata sau nu cu socialismul stiintific. Mi-ai replicat cu argumente de nivel micro/individual la care ai adaugat impunerea unei penitente.
            Prin inchisorile mentionate de tine si-au lasat oasele oameni care aveau alte optiuni politice si/sau religioase. Preotii ortodocsi intemnitati pt „crezul” lor au fost cu mult mai putini decat de exemplu cei catolici. Si-n general preotii inchisi reprezentau o minoritate. Stiu din mai multe surse, unele chiar din familie. Dar nu-ti sugerez sa faci matanii. Pot cel mult sa te rog sa fii tolerant.

          • Perfect de acord.
            Si comunismul si crestinismul sunt religii/ideologii bazate pe promisiuni utopice. Nu am nimic nici cu una nici cu alta atat timp cat fiecare isi tine pt el ce gandeste si nu incearca s aimpuna cu forta. Am prieteni f buni de toate felurile: fundamentalisti ortodocsi, advetisti convinsi, homosexuali… Nu am cu nici unul probleme; ii las in pace, ma lasa in pace. Dar pe dfe alta parte ii urasc pe cei care incearca sa impuna o ideologie cu forta si nu sunt deschisi la nici un fel de schimb de idei, fie el partid comunist, de pe urma caruia au suferit 3 generatii in familia mea, fie fundamentalistii religiosi care sunt din ce in ce mai agresivi.

        • Deci nu poate cineva sa aiba o opinie despre oportunitatea studierii religiei in scoli ca e „atac la ortodoxie”.
          Ortodoxia, religie sub asediu. In momentul asta religia asta sub asediu e subventionata de stat pe toate caile. In curand BNR o sa dea un regulament ca toate depozitele populatiei sa fie taxate cu 1% pe an, contributie catre BOR ca sa se roage patriarhul pentru aderarea la euro.

          In contextul in care se plang elevii si parintii ca programa scolara e prea incarcata, a mai fost pusa si religia ca materie. In cativa ani va inlocui biologia. Si asa o sa fie inutila in curand ca le explica Biblia pe toate.

          • Felicitari, ai gasit ce incarca programa scolara. Religia. Vorbesti si tu ca sa te afli in treaba.
            Copii si parintii se plang dintotdeauna ca programa e prea incarcata. Daca s-ar preda sexul in toalete si cum sa-ti faci mai multi prieteni pe facebook, toti ar cere mai multe ore.
            Dar cand e vorba de munca, e greu, nu-i asa?
            Ce au altceva de facut la varsta asta?
            Am facut si eu liceul si mi se parea ca e greu dar nu m-am plans si am trecut prin toate. Printr-unele mai bine, prin altele mai putin bine, e adevarat. Dar acum ma simt bine ca pot sa imi fac o idee generala despre lume si ca nu sunt limitat la un curs – o materie.

        • Serios? Ai fost tu in toate scolile sa vezi cum e? Hai sa iti spun ce stiu eu de la oameni care chiar au trecut prin asta:

          Nu exista profesori de orice religie in orice scoala din orice oras. Daca esti catolic sau evreu, si scoala ta nu are profesori, ghinion, asisti la ora de ortodoxie. Da, scoala ar trebui sa aiba o optiune la dispozitie, dar in multe cazuri nu are.

          Daca esti adventist, si vii cu adeverinta sa arate ca ai participat la orele de religie de la biserica ta, ar trebui sa poti sa pleci de la ora respectiva. Dar nu prea ai unde sa te duci (din nou, lipsa de optiuni), asa ca stai in clasa, la ora de ortodoxie, si incerci sa treci cu vederea ca profesorul mai vorbeste de sectanti si despre cat de periculosi sunt, din cand in cand.

          Esti ateu, ai 16 ani, si nu te intereseaza religia? Din nou, cam aceeasi treaba. Stai in clasa oricum, fie ca vrei, fie ca nu vrei. Si auzi despre cum toti ateii sunt automat si comunisti, cu toate ca tu, avand 16 ani, nu prea stii ce e ala comunismul.

          Cat despre banii pe care BOR ii suge, avem asa:

          1. Salariile popilor si a profesorilor de religie. Ca fapt divers, am platit salarii la popi cam cat am platit si la medici, pe 2010. Ai auzit de salarii reduse la preoti, ca la restul bugetarilor? Nu? Pentru ca nu s-a intamplat, de-aia. Beneficii aduse Statului? Zero

          2. Liceele si seminariile teologice sunt finantate tot de Stat (a, da, la fel era si in vremea regimului ala comunist, „ateu”). Scot popi, diaconi si profesori de religie pe banda rulanta. Productivitate in piata muncii? Zero. Beneficiu adus Statului pentru banii investiti? Zero

          3. Finantare cu nemiluita pentru biserici, in toata tara, atat de la Guvern, cat si de la Consilii locale. Apropo, stiai ca se aloca bani pentru constructia de biserici din Fondul de URGENTA al Guvernului? Ala care se ocupa de inundatii si alte chestii cu adevarat urgente. Beneficii catre Stat? Zero

          4. Tocmai acum s-au dat ceva meleoane pentru Catedrala Neamului prost, pentru care Preafericitul se batea cu pumnul in piept ca nu o sa ia un sfantz de la Stat, ca iau ei credite. Cand a mintit? Atunci sau acum?

          In concluzie, pompam bani pe care nu ii avem pentru a finanta o organizatie bugetofaga, care nu plateste un leu taxe pentru diversele afaceri pe care le are. Mai mult decat atat, ii mai si asiguram generatia urmatoare de indoctrinati, tot pe banii Statului.

          • Vad ca tu esti oripilat ca elevii de alte confesiuni care vin cu adeverinta, n-au unde sa se duca in timpul orelor de religie ortodoxa si stau in clasa. Cata nesimtire din partea lor!!!
            Cat despre indoctrinarea „neamului prost”, hai sa ne uitam la televiziunile noastre comerciale care emit 24/24. Acolo e spalare de creier la nivel profesionist iar asta e in opinia mea cauza principala a rezultatelor la BAC (ca de fapt, de aici a pornit discutia!)
            Daca vrei sa vorbim de organizatii bugetofage subventionate de stat, am putea sa discutam de partidele politice. Ce zici? Ce au produs partidele politice util societatii? Aud?
            Inca ceva, dle Vlad. In tara asta, desi nu prea o spune nimeni, BOR – fara sa fie cea mai bogata – este principala organizatie implicata in asistenta sociala (stii tu, aia care n-au ce pune pe masa, copii abandonati sau semi-abandonati, etc), fondurile venind 50% din veniturile proprii ale BOR si 50% din donatiile populatiei.
            Esti un pic cam pornit impotriva Bisericii ca-ti cheltuieste banii din taxe, ma intreb dc ai vreo problema cu faptul ca statul finanteaza ONG-uri fantoma care lupta pentru drepturile homosexualilor, ale tiganilor sau ale cainilor vagabonzi. Care nu stiu ce beneficiu aduc societatii.
            Scoate-ti barna din ochiul tau inainte sa vezi paiul din ochiul altora, te rog.

          • @piktor – prefer sa finanteze ong-urile homosexualilor, a cainilor vagabonzi sau a taietorilor de frunze la caini decat bor-ul. Exact cu zicea unul mai inainte, daca pui harta zonelor sarace si inculte peste harta unde este majoritar ortodoxismul se vor suprapune perfect. Scoala nu are dreptul de a promova pe dumnezeu la fel cum nu are dreptul de a promova pe mohamed sau buda. Cine vrea religie poate merge la biserica.

    • demonstrezi inca o data relatia directa dintre ortodoxie si antisemitism, care a atins culmile pe vremea pogromurilor legionarilor drept-credinciosi. te plangi ca autorul nu ataca mozaismul, ca „sunt destui”. de fapt minoritatea evreieasca din Romania are vreo 8800 de oameni, aproape toti de varsta a 3a, adica nu prin scoli.

  8. Aaaa, inca ceva. Teoria evolutionismului NU e fundamentul biologiei. Biologia exista ca stiinta cu mult inainte sa se nasca darwin.
    Deci, recapitulez: biologia este o STIINTA, teoria evolutionista este o TEORIE. Nu POSTULAT, asa cum considerati dvs.

    • Asa si creatia biblica e tot o teorie, nu un POSTULAT. Niste pastori evrei acum citeva milenii si-au dat si ei cu parerea. Ramine o singura problema, anume care crezi ca este cea adevarata, iar cind te lupti cu credinta, pierzi, fiindca credinciosul are un singur raspuns, valid pentru orice: „Asa a vrut D-zeu”.

      Desigur, va dau umil dreptate.

      • Eu n-as considera-o teorie. Dar tu poti sa-i zici cum vrei. Si daca vrei sa afli care e cea adevarata, cauta si afla. Dar fii cu mintea deschisa.
        Azi se practica un talibanism stiintific. Daca indraznesti sa contesti opinia generala (de ex. vizavi de incalzirea globala, ca e primul exemplu care imi vine in minte), esti nebun.
        Atentie, nu neinformat sau cu opinie contrara ci nebun. Bun de dus la ospiciu.
        Asta nu mai e stiinta.
        Daca vrei sa afli care e punctul slab al evolutionismului, ei bine, acesta e lipsa dovezilor.
        Si in mod normal, orice teorie care nu poate fi dovedita, e abandonata ca gresita.
        Dar in acest caz se face exceptie, pentru ca e singura alternativa la creationism.
        Si iti dau doua motive pentru care teoria asta nu poate fi corecta.
        In primul rand nu exista salt intre specii, orice produs rezultat din incrucisarea a doua specii e steril, incapabil sa se reproduca. Accidentele genetice – cele care se presupune ca ar duce la o noua specie dintr-o specie existenta, au consecinte negative, nu pozitive. Adica duc in jos, nu in sus. Asta stim, asta e demonstrat stiintific. Evolutia aia in miliarde de ani e pura speculatie fara nici o dovada de laborator.
        Cat despre masuratorile varstelor straturilor geologice, ale mostrelor, cele care ne vorbesc de miliarde de ani de evolutie, aici trebuie sa stii un pic de metodologie si de fizica.
        In functie de ipotezele initiale, o roca poate fi considerata a avea varsta de 1 miliard de ani sau de 5000 de ani. Paradoxal, nu?
        Sunt o gramada de locuri pe net in care poti afla cum se dateaza varsta rocilor si a organismelor (odata vii) si nu iti trebuie facultatea de fizica ca sa intelegi ca de fapt vorbim de ipoteze, nu de stiinta exacta. Te invit sa cauti singur.

        • V-am dat umil dreptate. Desigur, vorbim despre Darwin, dar am citit doar biblia, dar da! va dau umil dreptate, nu am contra-argumente.

        • Fac pariu ca ai citit doar carti scrise de niste biologi de doi bani finantate de la tine de la biserica. este ca si cand un biolog apropiat al queda scrie carti de stiinta, chiar trebuie crezut.

        • Dupa logica ta beton , preotii si pastorii de la tara si dau lectii unor somitati in domeniile lor cu ar fi : biologie, geologie, astronomie, ba chiar ii fac praf, cum altfel s-o numim? pur si simplu fratele credincios intra in sala de conferinte si le spune verde in fata primilor 1000 de bilogi ai lumii ca indruga prostii si minciuni in proportie de 90%. . De ce oare nu dau lectii si inginerilor care fabrica F22, celor de la NSA sau cum de nu sunt asa de buni sa dea lectii celor care fac transplante la limita cunoasterii, ar fi chiar nevoie de preotii si pastorii de tara.

        • @piktor – nici existenta lui dumnezeu nu este dovedita. Lumea doar crede pentru ca nu are alta ocupatie, are nevoie sa creada ca cineva le va rezolva problemele daca se vor milogi destul. In alta ordine de idei, daca dumnezeu a creat lumea (pamantul adica care, apropo, nu este plat si nici nu se invarte soarele in jurul lui asa cum popii promovau mai demult) inseamna ca dumnezeu este extraterestru. Este o logica simpla. In ideea ca se accepta ca dumnezeu este o fiinta nu o idee (ideile nu pot crea planete sau sisteme solare), inseamna ca cineva l-a creat si pe el. Pana unde ai vrea sa mergem cu demonstratia? Sau tu rezolvi simplu: eu nu gandesc asa de departe pentru ca nu vrea dumnezeu.

    • Deci, sa recapitulez si eu:

      Dupa ce te legi de autor ca nu ar fi suficient de citit, poate te duci si tu pe wikipedia si afli, ca nu ti-ar strica, diferenta intre „teorie” asa cum o folosesti tu, si „teorie” asa cum e inteleasa si folosita de stiinta.

      Si teoria evolutiei sta la baza biologiei, pentru ca e singura teorie unificatoare care explica viata pe Pamant. Si asta aflai, daca te documentai un pic inainte sa scrii comentarii in care ii ataci pe altii pentru lipsa lor de instruire.

      • Nu stiu cat e de citit, dar stiu sigur ca habar n-are de teoriile stiintifice la care se refera. Probabil a terminat ASE-ul candva, sau Filozofia. Asta nu e rau in sine, dar e aiurea cand te trezesti vorbind fara sa stii despre ce vorbesti. Mai ales dintr-o pozitie sa zicem semi-publica.
        Pe de alta parte, e ceva obisnuit acum. Nu stiu de ce ma mir.

        • esti grozav de taliban. dovezile exista numai ca dumneata nu vrei sa le vezi. modul dumitale de gandire a fost deja demontat si e rizibil.

        • Domnule piktor, afirmatiile pe care le faceti despre evolutionism sunt false. Exista dovezi, e plin de fosile tranzitionale, si datarea erelor e fundamentata stiintific. Ma insapimanta doar ca poate exista vreun tanar neavizat care va citeste si ia de bun ce aruncati pe forumuri. Daca exista…si a citit si comentariul meu ii recomand sa studieze! Gaseste pe internet mii de pagini cu dovezi in privinta evolutiei. De altfel sunt atat de clare incat biserica Catolica recunoaste nu doar evolutionismul ci si big-bangul. Nu o luati ca o reclama ca nu sunt catolic.

  9. Lasati ca odata ce terminam Catedrala „Mantuirii Neamului” nu mai trebuie sa dea nimeni BAC-ul. Diplomele o sa cada direct din cer:).

  10. Informatiile postate sunt eronate sau mai bine spus intentionat asezate pentru a induce in eroare.
    biologie se studiaza cate 2 ore pe saptamana , incepand cu clasa a V-a . La o medie de 36 saptamani de scoala pe an, rezulta cca 72 ore pe an, respectiv , 288 ore corespunzatoare claselor V-VIII ! La care se adauga optionalul (obligatoriu) Educatie pentru sanatate !

    fizica se studiaza 2 ore pe saptamana, incepand cu clasa a VI-a. Rezulta cca 72 ore pe an, respectiv 216 ore corespunzatoare claselor V-VIII ! La care se mai adauga cate un optional , acolo unde se poate si , desigur este posibil.

    chimia se studiaza 2 ore pe saptamana , incepand cu clasa a VII-a. Rezulta cca 72 ore pe an, respectiv 144 de ore corespunzatoare claselor V-VIII !

    Si acum , religia – se studiaza, 1 ora pe saptamana , adica 36 ore pe an , 144 ore corespunzatoare claselor V-VIII ! Autorul articolului vorbeste de 280 ore – pentru clasele I-VIII !!!

    Nu comparati nr. ore clasele V-VIII cu nr. ore clasele I-VIII. Daca ar fi asa, ati constata ca orele de cunoasterea mediului se impart in clasele I-IV intre biologie si fizica, respectiv chimie, desigur informatiile adaptate varstei.

    Daca eleva spunea bancuri sau asculta radio, sau isi pregatea copiutele sau aparatura hifi pentru copiat era mai bine. Se ruga ? Psihologii seriosi recomanda persoanelor mai emotive sau celor care se pregatesc sa faca fata unei situatii de stress, sa se relaxeze. Nu cred ca acea eleva se ruga sa ia 10, dar sunt convins ca isi dorea sa obtina un rezultat de trecere.

    Elevii au in copertile carnetelor de elevi sau in penare, reproduceri dupa icoane, acatiste in format mic. Ce s-a fac, dupa parerea dvs? Sa le smulg de acolo, sa-l ironizez pe elev sau sa-i incurajez cautarile, fara prejudecati. Cine credeti ca le-a pus acolo ? Profesorul de religie ? Sau parintii, bunicii. Sau vreti sa spuneti ca este o farsa facuta de vre-un coleg care a pus un obiect cu trimitere spre sfera religioasa, intr-o societate pe care dvs ati dori sa fie … ateista ? agnostica ?umanista? marxista?

    Asa ca, lucrurile daca sunt tratate ceva mai responsabil, raspunsurile le veti descoperi mai surprinzatoare, iar dvs veti depasi anumite prejudecati pe care se pare ca inca le aveti.

    • Sunteti profesor? Nu de alta, dar „vreun coleg” se scrie asa, nu „vre-un coleg”.

      „Ce sa fac” se scrie tot asa, nu „ce s-a fac”.

      • Constat ca ati retinut continutul interventiei mele si inteleg ca v-a si convins.Forma era una in lucru, spontana (o ciorna ). Daca v-as fi intalnit personal, la o dezbatere onesta, echilibrata si deschisa v-as fi argumentat la fel.

        Cat despre greselile de ortografie, stati linistit. Mi le asum (doar sunt profesor de matematica :) ) si va multumesc pentru observatii. Insa nu uitati continutul si acceptati ca uneori, fara voie , mai facem si greseli.Desigur, de ortografie. Insa a gresi e omenesc, a ierta …

        Asadar iertare, preiubite domn.

        • P.S.

          Cu intarziere, am constata ca si pe site-ul ASUR , la sectiunea unde sunt prezentati membrii fondatori sta scris printre altele despre dvs : ” … Îi place să gătească, să facă pâine, să crescă copaci pe balcon și să tragă cu pușca și pistolul”.

          Acolo cum de nu ati fost atat de riguros in corectarea greselilor de ortografie ? Doar era vorba despre dvs.

          Cat despre trasul cu pusca si pistolul , va recomand sa vizionati filmul „Falling Down” (1993).

          Inca o data iertare, preaiubite domn.

    • La clasele a V-a si a VIII-a, numarul de ore este 1-2 / saptamana. 2 ore pe saptamana se acorda doar daca nu sunt ocupate numarul maxim de ore la nivel de clasa de catre celelalte materii (Romana, Matematica) si daca doreste directiunea. La cele mai multe profile de liceu, Biologia se studiaza (si se cere la bacalaureat) doar in clasele a IX-a si a X-a cate 1 ORA / SAPTAMANA. Doar profilele de matematica-informatica si stiinte au 2-3 ore de Biologie / saptamana.
      Educatia pentru sanatate este un „optional obligatoriu”, primit in clasele mici (a V-a, a VI-a, profesorii norocosi in clasa a VIII-a, cei mai norocosi in clasele a VIII-a si in cele de liceu), dupa ce titularii de la celelalte materii si-au completat norma de ore

      • „La clasele a V-a si a VIII-a, numarul de ore este 1-2 / saptamana. 2 ore pe saptamana se acorda doar daca nu sunt ocupate numarul maxim de ore la nivel de clasa de catre celelalte materii (Romana, Matematica) si daca doreste directiunea”

        Iar apar erori, neintentionate cred.

        Dintre disciplinele care au 1-2 ore putem face referire doar la fizica. Daca ati fi avut bunavointa sa consultati programa de biologie (V-VIII) , fizica (VI-VIII), chimie (VII-VII), caci doar despre ciclul gimnazial era vorba,ati fi constatat ca materia este vasta si nu ar putea fi acoperita intr-o singura ora. Daca mai intrebati si profesori care predau respectivele discipline, veti constata ca aceste ore sunt insuficiente si sunt alocate cate 2 ore (consultati o schema orara pentru clasele V-VIII ). Despre Romana si Matematica – statutul lor ramana neschimbat iar orele alocate prin planul cadru nu permit scaderea numarului de ore (eventual marirea lor ), fara afectarea numarul de ore pentru celelalte discipline. De ce nu vorbeste autorul articolului de singura ora de istorie sau geografie pentru clasele V- VII, cele doua discipline dobandind un statut mai „privilegiat”, incepand cu clasa a VIII-a.

        Referitor la optionalul „Educatie pentru sanatate” – este obligatoriu si este urmat de catre elevii claselor pe care le-ati mentionat, insa o singura data. Si e obligatoriu de parcurs. Difera doar anul de studiu.

        Pentru liceu, situatia este legata de profilul acestuia. Dar aici se vorbea despre clasele V-VIII, desi titlul vorbea despre bacalaureat.

        Constat in cele din urma ca este vorba doar de un articol menit sa ne aminteasca de faptul ca alti semeni gandesc altfel. Si ii respectam, Dar sa ne lase in pace. Asta pentru ca nimeni nu ii jigneste pentru parerile, optiunile in materie de religie sau convingere personala. Sau ati citit , aici pe „Hotnews” vre-un articol denigrator la adresa celor care se declara umanisti sau ateisti ?

        Daca doriti sa vorbiti despre liceu, bacalaureat, numar de ore pe discipline, influenta negativa a unor discipline de studiu asupra moralei, eticii, libertatii ideilor nu mai confundati gimnaziul cu liceul ! Iar atunci cand vorbiti de esecul de la bacalaureat, ia vedeti cate ore au studiat elevii disciplinele de specialitate si, daca nu cumva, chiar daca nu au luat bacalaureatul sunt bine pregatiti pentru specializarea pentru care au optat , incepand cu clasa a XI-a. Adica sa ii incurajati sa profeseze o meserie pentru care s-au pregatit atat de mult.

        Iar la urmatoarea sesiune de bacalaureat, sa se prezinte cu incredere si mai bine pregatiti.

  11. Manifest de un ateism agresiv…
    Am gasit mai nou cauza esecului invatamantului din romania: laitmotivul cu orele de religie..
    Articolasul cu fata de nota 3 care citeste acatistul este tot o facatura de-a dvs. Daca urma cu adevarat orele de religie afla ca nu trebuie sa furi, ca trebuie sa muncesti, mai ales sa nu astepti sa ti se dea. Pe elevul Catalin Oarga din articolul de ieri prezentat pe Hotnews care a luat 10 pe linie si dorea sa urmeze facultatea de Teologie si Filosofie, pe acela de ce nu il pomeniti?

    In primul rand ati realizat un clasament incomplet, numai bun ca sa va aranjeze repede pe dvs. Matematica, limbile straine etc. unde sunt? Fizica si chimia au logic in ciclul primar mai putine ore decat religia pentru simplul motiv ca acestea se predau incepand de la clasele mari. Un copil de 9 ani nu are capacitatea sa studieze chimia!

  12. Si eu m-am rugat si am tinut postul Sf. Petru si m-a ajutat Dumnezeu,am simtit o liniste interioara,am scapat de emotii,m-am concentrat pe rezolvarea subiectelor si am luat Bacalaureatul cu 9,20.
    Chiar m-a ajutat Dumnezeu.

    • Din pacate acu’ nu te mai ajuta – deja ai uitat sa lasi spatii dupa virgule.
      PS De obicei ma abtin de la a critica ortografia pe forumuri dar oamenii care nu au decat certitudini si-o cer.

    • Nu te-a ajutat nimeni altcineva! Te-ai ajutat tu insuti. Asta e modul tau de a capata linistea interioara de care zici. Nu e nimic rau in asta. Mie religia imi provoaca reactii exact pe dos. Fiecare cu ale lui si f bine cat si le tine numai pt el.

      • Ca tot veni vorba de ortografie, unde este rigoarea la care faceti apel atunci cand oamenii intra in dialog cu dumneavoastra.

        Iata ce ati scris : ” Fiecare cu ale lui si f bine cat si le tine numai pt el”. Unde ati citit ca in exprimarea scrisa , conform normelor ortografice se scrie f bine si nu foarte bine, sau pt in loc de pentru.

        Cat despre „fiecare cu ale lui”, va propun sa ne acceptati asa cum suntem unii dintre noi. Si noi va promitem ca va acceptam asa cum sunteti dumneavoastra. Dar nu mai pretindeti ca daca nu sunteti vizibil, deveniti invizibil.

        Articolul dumneavoastra este , asa cum v-am prezentat ceva mai sus, incomplet (pardon – tendentios) si nu rezolva problema bacalaureatului.

        Doriti sa faceti ceva ? Pentru eleva care citea acatiste si a luat note mici ? Cautati-o, ajutati-o, meditati-o la matematica daca va pricepeti , dar incetati sa o mai ironizati prin acel articol pe care ati simtit nevoia sa il mai aduceti cititorilor in atentie. Daca ati ajutat-o , va admir ! Daca nu, va inteleg egoismul ,dar incetati sa va mai bateti joc de ea. Desigur , daca puteti.

  13. Scurt pe doi, hop si eu cu de-ale mele:

    – Religia NU are ce sa caute in scoli. La scoala de duminica e ok, doar ca asta sa fie separat de sistemul de invatamint. Asa mi s-ar parea normal, si atunci ar fi clar ca toti cei care ar fi in clasa de religie ar face-o din convingerea lor sau a parintilor, si nu fortati, adica oamenii ar avea naibii de ales…

    – Stiu cum e cu fatucile care termina cu 10 economia, am auzit-o pe una sfatuind publicul sa-si depuna economiile la Banca Nationala, ca este cea mai stabila si clara in ceea ce priveste politicile financiare in Romania… Well, nu l-am sunat inca pe dl. Isarescu, dar presupun ca n-o sa am probleme sa ma duc cu banii direct la dinsul la usa…

    – Dl. Hardau = un ministru de trista amintire… Dira pe care a lasat-o in sistemul de educatie persista, din pacate. Inteleg ca este in comisia pentru educatie din senat, sau asa ceva, pentru ca nu se cadea ca un valoros ca dinsul sa se scufunde inapoi in mediocritate. Trebuia sa ramina la suprafata ei, ca si alti fosti ministri…

    – Cit despre eleva cu acatistele, deh, pe vremea mea, cind in scoli nu erau icoane si cruci, ci poza in doua urechi a tovarasului, obisnuiam sa dormim cu cartile sub perna inainte de examene, ca doar, doar, cumva, pe cai necunoscute, ne intra ceva in cap… O superstitie, desigur, ca si aia cu acatistele… Noi eram mai cistigati, macar ne duceam odihniti la examene si nu asteptam gratia divina, faceam si noi ce puteam… Cu ce sa ma ajute Al de Sus daca nu misc un deget sa ma ajut singur??

    Am salutat replica plina de bun simt data zilele astea pe stila de un copil de nota 10: s-a pregatit in tot timpul liceului, si n-a invatat pentru bacalaureat anume, ci pentru ce-si doreste sa faca dupa acest bacalaureat. Aferim, that’s the spirit! Bobocul a inteles foarte bine ce-i de facut.

  14. Sunt de acord pana la un punct cu dv., dar dl. Ministru trebuia sa inceapa cu reformarea programei si cu verificarea profesorilor si a modului in care se tin orele, daca le tin, si dupa macar 2 ani de activitate intensa pe acest plan sa fi luat aceste masuri, si pentru toata tara in egala masura. Dar va pot spune ca nu s-a facut nimic in acest sens. Eu am sunat in ultimi 2 ani de 2 ori la inspectoratul scolar Bucuresti si am cerut verificarea liceului unde invata copilul meu si acele inspectoare nu au luat nici o masura. Orele nu s-au facut in continuare, profesorii tineri f. prost pregatiti si fara chef de predat, iar la bac, d-na inspectoare a venit cu Volvo XC 90 ultimul tip, de unde bani din salariul de bugetar? D-ul Funeriu trebuia intai sa-si verifice angajatii si dupa aceea sa faca acest circ cu 50% dintre elevi. Deoarece mai stiu un tragic adevar, si in Bucuresti unde au fost camere, unii elevi au primit rezolvarea subiectelor inainte de examen, de la comisii, pentru ca cine trebuia sa treaca, sa treaca si rezultatele finale sa nu demonstreze ca gradul real de promovabilitate este de 20-25%, cu medii sub cele afisate. Astfel nu ar mai fi existat cei 65 elevi cu 10! La lb. romana 10 este subiectiv, iar la matematica stiu elevi de 10, real, care nu au reusit sa ia acel 10! De ce ?

  15. Bibliografie : Universul in comuniune, Alexei Nesteruk,Curtea Veche,Bucuresti,2009.Autorul este lector la Universitatea Portsmouth si profesor invitat la Colegiul Biblic Teologic Sf. Andrei din Moscova.
    Teologia in contextul stiintei, John Polkinghorne,Curtea Veche,Bucuresti,2010.Autorul a predat matematica 11 ani la Cambridge,iar in 1977 a fost hirotonit preot anglican.
    Intalnire cu infiniturile,Rugaciunile unui preot savant, Thierry Magnin,Curtea Veche 2009.
    Autorul este preot catolic si fizician,profesor universitar,doctor in stiinte si in teologie.A predat fizica materialelor la Universitatea din Lille.Laureat al Academiei de Stiinte.
    De ce doresc unii sa creeze falsa impresie a incompatibilitatii dintre studiul religiei si studiul stiintelor profane ? Fanaticii inchizitori ai ateismului cred orbeste in dogma inexistentei lui Dumnezeu.Cum sa ne raportam la acesti fundamentalisti atei ? Dumnezeu sa-i lumineze !

    • a fost hirotonit preot anglican ? dumneata stimate domn nu stapanesti notiuni elementare, e drept ale unui cult reformat, multdetestat, ce tot incerci sa ne demonstrezi acolo ?
      nu are nici o legatura discursul teologic anglican cu discursul si preocuparile bor.

    • Studiul stiintelor „profane” este compatibil cu studiul oricarei religii practicate de o cultura suficient de avansata pentru a putea face asemenea conexiuni, analogii si extrapolari speculative; asadar, teorile stiintelor actuale (cosmologie, fizica cuantica, genetica etc.) pot fi inhamate cu acelasi succes la sisteme metafizice sensibil diferite de cel al religiilor abrahamice, cum ar fi metafizica hinduista, budista, taoista etc. (Bunaoara, un reputat robotician japonez este preocupat de problema daca o inteligenta artificiala are natura buddhica si, in consecinta, ar putea atinge Iluminarea:)). Puteti cataloga aceste eforturi de gandire cum credeti de cuviinta, insa ma indoiesc ca asemenea abordari sunt esentialmente diferite decat cele citate de dvs.

    • Fara sa comentez nici articolul si nici alte comentarii, as vrea sa-mi dati o parere (si eventual si „piktor” de mai sus) la urmatorul scenariu : elv in prima zi in clasa a 5-a, pe orarul unei zile de studiu, are, sa zicem, de la 11 la 12 biologia, de la 12 la 13 religia si de la 13 la 14 chimia ; fara sa uitam ca vorbim de UN COPIL DE 11-12 ANI, acestuia i se spune, in 3 ore, consecutive, ca : primul profesor ii vobeste de celule si cum au luat nastere primele acum milioane de ani, al doilea profesor (popa) vine si-i spune de Adam si Eva si cum a luat nastere Pamintul in 7 zile si al treilea profesor vine si-i spune despre molecula, electroni si cum, din combinatii chimice a rezultat SI celula umana, CONFIRMIND parerea primului profesor si INFIRMIND parerea celui de al doilea (repet, vorbim de un COPIL de 11-12 ani !) ! V-ati gindit vreodata cam ce confuzie are elevul ala (admitind ca este un elev care e atent la ore si poate chiar ii place, cit de cit, scoala) ? V-ati gindit, din acelasi punct de vedere, al confuziei, ca in acea clasa poate fi si un copil mai sensibil psihic, caruia aceasta contradictie ipotetica ii poate produce (chiar si) un mic dezechilibru in idei ? V-ati gindit ca, poate, asta s-a inimplat cu acea eleva la BAC ? Nu am nimic impotiva religiei de orice fel DAR nu cred ca e binevenita in scoala SI MAI ALES la aceasta virsta ! Pentru credinta si religie exista destule biserici, lacase de cult unde, CA OM MATUR, iti poti alimenta si propovadui propria credinta ! Nu la virsta la care un copil face primii pasi in viata si care, mai intii, trebuie sa invete SA GINDEASCA prin prisma si aptitudinile lui, fara sa i se dea iluzia ca exista un mod, iluzoriu, prin care, incizind ochii si rugindu-se, obtine ceva de la cineva care „vegheaza” continuu asupra lui, fara sa miste un deget !

  16. gasiratzi vinovatul: religia..
    de ce nu …Dumnezeu ?!
    ay-ay-ayy, caramba !
    stiam ca religia este electiva in scoala.
    sa facem un exercitiu de logica:
    premize-
    cine a facut religie a picat bacu’.
    cine n’a facut religie a fost premiant.
    concluzie-
    religia este opiul popoarelor !

    de acord cu remarcile dlui autor referitoare la dl. ministru funeriu.
    dar, aseara, la trvr info- foc icrucisat, a luat, cu vehementza, apararea predarii religiei in scoli.
    se pare ca dl, ministru este un om educat, cu frica de Dumnezeu. nu numai in sensul curat, al credintei, ci si in cel moral. caci, prin discursul sau, dl. ministru spune ca mai crede in morala omului.
    mai crede ca’s oameni cinstiti din convingere. sunt de acord cu el.
    multi n’au curajul s’o arate pentru ca majoritatea, dovedita de acest bac, nu crede in cinste, onoare, dreptate. majoritate care, in societatea romaneasca, devine inabusitoare…
    mai spera dl. ministru ca dupa cateva sesiuni de supraveghere serioasa, atat copiii cat si cadrele didactice vor deveni mai morali, mai cinstiti, ca nu va mai fi nevoie de supraveghere stricta.

    ramane de vazut…

    • de acord, trebuie sa-l coboarm pe dumnezeu din mintea oamenilor, in cartile cu povesti, acolo unde-i e locul. din pacate asta e mai greu de infaptuit decat redresarea economiei mondiale.

      • Au mai incercat si altii….

        Deci din cauza lui Dumnezeu e economia mondiala in criza si n-au luat elevii Bacalaureatul?

  17. Religia NU are ce cauta in scolile publice.
    Reigia e o kestie intima, privata si se exercita acasa, in familie, in timpul liber, in sinul congregatiei si in biserica/templu/sinagoga/moscheea de care cineva a ales sa tina…
    Relatia educatie-religie – stat „ingrijoreaza” pe cineva ateu – sau umanist liberal – din mai multe motive:
    1. finantarea de catre stat a cultelor (majoritar orientata spre BOR) este o aberatie impardonabila intr-un stat de drept laic, european, cu tendinte spre a deveni democrat, capitalist si integrat in sistemul cultural, economici si politic mondial.
    2. auto-erijarea BOR in „biserica nationala” , intens sprijinita de establishment-ul politic gaunos si haotic constituit in ultimii 20 de ani este o tendinta periculoasa, nociva, cu efect de frina in dezvoltarea spirituala si civica a unei natiuni precar si infantil inchegata si si asa greu incercata in ultimul secol de diferite ideologii totalitar-idealiste (legionara, comunista, national-socialista), cu efecte directe si devastatoare asupra parcursului economic, militar si social al Rominiei.
    3. Nivelul cultural si prin asta si eficienta economica a unei natiuni afectate de ortodoxie a fost identificat de ginditori mai bine pregatiti decit subsemnatul , asa ca nu mai insist – ex: Neagu Djuvara.
    Mentalul colectiv al unei natiuni si mentalitatile si reflexele maselor „asculta” si reactioneaza conform unor modele implantate in timp prin educatie si cultura. Daca aceste „seminte” de gindire si mentalitati constau in: resemnare, apel la divinitate(in loc de munca), transfer de responsabilitate asupra „altora” pentru greutatile vietii (voia domnului a fost sa nu iau bac-ul), asteptarea ajutoului divin si mesianic din partea cuiva (un Iisus, un Tepes Vlad..etc), neasumarea propriilor scaderi si lipsuri, mistificarea si obnubilarea istoriei reale prin idealizarea trecutului..ect etc etc…atunci obtinem o societate inapoiata, o populatie innebunita de criza morala si materiala, secatuita de resurse rationale si spirituale , militantism anti „occident, masonerie, atei, homosexuali..etc”…frustrare sociala si „ratari” electorale, politice, economice si culturale cu efecte ce uneori se intind peste decenii si generatii.
    Scoala e datoare sa dezvolte gindirea stiinifica, critica si analitica, abilitatea viitorilor cetateni de a cauta solutii si informatii.
    Citeva exemple:
    As dori ca un absolvent de liceu sa fi studiat Istoria Religiilor, nu dogma ortodoxa. Sa fi auzit macar de cultul Ahura Mazda, de zoroastreni si fie capabil sa faca rational o paralela intre simbolul jertfei si invierii identificabil in cele doua sisteme religioase. Sau sa inteleaga ca minunatele versuri din „Cintarea Cintarilor” pot fi regasite in aproape aceeasi forma in textele sacre ale primului sistem monoteist atestat documentar (Akhenaton si periada Amarna din timpul Egiptului antic). In loc de asa ceva….avem generatii care cred ca pamintul are 7000 de ani si ca BOR e unica religie si institutie „adevarata”.
    As dori ca un tinar cind se vede pus in fata haosului si a jocurilor „cu oglinzi si fum” caracteristice scenei politice actuale sastie ca exista un „Principe” scris de N. Machiavelli acum aproape 500 de ani si ca politica si politicienii au unele trasaturi „de rasa si clasa” ce se reproduc de-a lungul secolelor. In schimb…avem generatii de votanti viscerali si innegurati si manipulati cu galeti de plastic si slogane simpliste de catre figuri politice de genul EBA, Vadim, Basescu..Iliescu …Ponta…Crin..lista poate continua.
    As dori ca un absolvent de liceu cu bacaluareat sa stie ca poate rasfoi/citi/cita autori de genul Malthus cind discuta despre pericolul suprapopularii planetei…nu sa reproduca mesaje de genul „pericolul galben” sau „tiganii si musulmanii vor cotropi si extermina albii”…
    As dori ca in gindirea economica a unui cetatean absolvent de liceu cu bac sa existe informatii despre primii bancherii ai lumii crestine (templierii) despre inventarea „cecului de calatorie” de catre acestia, a rolului creditului si dobinzii in dezvoltarea capitalismului, impactului inflationist a „aurului din indii” asupra Spaniei si Europei in sec 16-17 …si poate asa ar avea o minte capabila sa inteleaga mai multe despre actuala criza. Lucrarile lui Locke si Hobbes…macar sa stie ca exista??? In schimb avem semi-docti ce invuniesc „iudeo-masoneria” si „capitalismul salbatic” pentru ca nu isi mai pot plati creditul la Logan + TV plasma.
    As ori ca un absolvent de liceu sa poata analiza nazismul – si comunismul prin metode rationale, sa fie constient de potentialul criminal al ambelor sisteme…..cartea lui H Arendt „Originile totalitarismului” ar fi bine sa fie cunoscuta (nu spun citita)….si asa poate spectrul exterminarilor pe baza de rasa sau clasa nu va mai bintui secolul nostru…Dar avem milioane care cer gazarea yehovistilor, adventistilor, tiganilor, homosexualilor, maghiarilor, rominilor, afaceristilor, ..si cu voia d-voastra..a ateilor.
    Somnul ratiunii adormite pe melodii gregoriene si exacerbrea national-socialismului bortodox….asta sperie si ingrijoreaza un ateu.

    • Si de ce te sperii, prietene?? Cel mai adaptat sau mai puternic o sa supravietuiasca, nu?

      Oricum, ce ai de pierdut? Mai devreme sau mai tarziu mori si asta-i tot. Ori mori indoctrinat ortodox, ori indoctrinat ateu… e vreo diferenta? Nu ca as fii de acord cu vreuna…

      Mi-as fi dorit sa fi invatat la liceul pe care l-ai facut ca nu tot ce zboara se mananca, sa te fi invatat sa intelegi mai bine amalgamul de lucruri cu care epatezi aici… dar nu putem sa cerem prea multe de la un liceu, nu? Cunostintele nu sunt totul, mai e nevoie si de discernamant, de bun simt, de caracter, de niste repere sanatoase…

      • Daca te-ai simtit epatat si vexat, e pb ta:)
        Pt simplificare> pamintul e rotund, heliocentrismul e o realitate, Terra are in jur de 5 mld ani, bacteriile exista, dinozaurii sunt o realitate ….economia capitalista e caracterizata de crize ciclice, sistemul democratic e „cea mai buna lume din cele posibile”,individualismul si umanismul liberal si societatea bazata pe stat de drept si laic merg inainte si merg bine….etc etc etc.
        Daca te deranjeaza….baga niste acatiste. Da construiti-va bisericile si platiti-va popimea din fondurile voastre proprii ortodoxe…si valea din sistemul public de educatie. Acasa la voi puteti fi cit de pravoslavnici vreti sa fiti.
        buhuhuhuhuhhu….va stanteaza masonii numere satanist – biometrice pe funduletzele voastre cre(s)tine..si va vaccineaza pruncii:))))

        • Problema ta e ca nu esti capabil sa discuti si sa raspunzi la niste intrebari simple.

          E mai usor pentru tine sa vomiti aceeasi voma de fiecare data. Pofta buna.

  18. D-le Alexandru Toma Patrascu, n-am inteles care e problema daca elevii copiaza la examene. Cel mai adaptat supravietuieste, nu?

    Daca fotografia elevei din Iasi este „emblematică pentru situatia invăţămintului romanesc „, de ce aveti numai una? (nu cred in acatiste).

    Luati numai exemplele care va convin. Mai cautati pe internet, exista si articole mai putin penibile de propaganda.

  19. Mi se pare extrem de bizar faptul ca ,aproape toti cei care au postat aici, sunt,desigur, convinsi ca exista ozn-uri, ca ei se pot vindeca prin bioenergie, ca yoga este bun.
    Intelectualul roman semidoct si tanarul parvenit afiseaza atitudini dispretuitoare, agresive, cu veleitati de ateism „stiintific”.
    Acest socilog patrascu toma,”cunoscator ” al sufletului romanesc,vrea sa ne conduca la ideea ca, Poporul Roman nu trebuie sa aiba o religie propriu-zisa,ca nu a avut-o nici de-a lungul veacurilor, ci ca a adunat, acolo, un amalgam de superstitii.Exact ca orice trib,.
    Dumnealui, eticheteaza ca”innapoiere”,”ignoranta”,orientarea acestui popor catre un spiritualism nobil,acumulat in 2000 de ani.In viziunea acestui obscur personaj, suntem, dom’le, anacronici.
    Deoarece ,in sufletul romanesc incepe sa se instaleze confuzia,pigmeul domn profita , si arunca cu noroi in crestinismul ortodox.Pentru el ,marea problema a esecului de la bac , este RELIGIA; nu etnobotanicele, nu coruptia ,nu hotia ,nu educatia tinerilor .RELIGIA,dom’le!
    O ingrozitoare ignoranta a pus stapanire pe sufletul Romanesc, daca stam sa analizam 80% din comentariile de aici..
    Cineva vrea sa nu ne mai inchinam Mantuitorului Hristos, dar sa manifestam „deschidere” catre admiratorii magismului indic,sa cautam dreptatea pe caile anarhiei revolutionare si sociale,SA FACEM REFORMA,dom’le!
    Teza sociologica a domnului este in mare voga pentru atei inculti si ignoranti.
    Domnule pigmeu patrascu, daca ar disparea religia, aceasta forma primordiala a spiritului omenesc, acesta s-ar denatura spre forme imprevizibile;ceea ce este imposibil ,pentru ca ,sufletul este vesnic si nu este supus nici unei schimbari.Daca totusi, va disparea,am cobora cu totii in animalitate.
    Dupa domnul sociolog ,ilustru necunoscut cu dorinta de a parveni,stiinta si atat modeleaza omul. Cata ignoranta!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Alexandru Toma Patrascu
Alexandru Toma Patrascu
Membru fondator ASUR - Asociaţia Secular-Umanistă din România MBA la Open University UK Director de marketing într-o companie IT

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro