joi, martie 28, 2024

Noi, mai oameni decât ei?


Domnul Marius Vasileanu, jurnalist şi profesor de istoria religiilor, publică în data de 20 iunie 2011, pe portalul www.contributors.ro, un articol de opinie prin care trage de urechi ONG-urile rome pe motiv că, susţine domnia sa, nu îi împiedică pe membrii acestei minorităţi să ne facă de râs în Europa. Ca să ne demonstreze realităţile pe care le susţine, ne relatează o serie de experienţe personale şi întâmplări prin care a trecut de-a lungul călătoriilor sale prin Europa.

În primul rând, susţine că romii sunt numiţi ţigani pentru că aşa se numesc ei înşişi şi pentru că termenul nu ar fi peiorativ. Ei bine, dicţionarele îl contrazic. Termenul are o puternică încărcătură peiorativă în conştiinţa majorităţii, iar faptul că o parte dintre membrii etniei se autonumesc astfel, reprezintă şi o autostigmatizare prin care ei înşişi răspund prin comportamentele aşteptate de către majoritate. Rom este denumirea corectă a etniei şi a-i numi astfel ne fereşte de orice risc de a-i jigni sau de a-i pune într-o stare de inferioritate.

Domnul Marius Vasileanu este şocat de prezenţa ubicuă a romilor în Europa, uitând însă faptul că, la fel ca românii care pleacă să muncească peste graniţă, este foarte probabil ca aceştia să fie acolo mai mult de nevoie decât de voie. Vorbeşte despre nişte statistici care arată că foarte mulţi ţigani bărbaţi fură, tâlhăresc, fac înşelăciuni. Ei bine, aceste statistici nu ar avea cum să existe deoarece nu este nici etic, nici legal să se facă o corelaţie între infracţionalitate şi etnie. Etnia infractorilor este lipsită de relevanţă.

Pe de altă parte, rapoartele despre situaţia romilor vorbesc şi despre sărăcie, despre lipsa de şanse, despre acces slab la servicii de sănătate şi de ocupare etc. Sărăcia poate duce la creşterea nivelului de infracţionalitate, e adevărat, însă acest lucru nu are nici o legătură cu etnia, ci cu situaţia socială. Când vorbim însă despre sărăcie la nivelul unei întregi etnii, înseamnă că majoritarii au o problemă mare de tot. Pentru că aici intervin şi probleme legate de discriminare şi stigmatizare, de care majoritatea se face, în primul rând, vinovată.

Modul în care funcţionează această stigmatizare la nivelul mentalului colectiv este ilustrat, involuntar, chiar de către domnul Marius Vasileanu. Într-un fragment, domnia sa povesteşte cum a fost victima unei tentative de furt într-un tren în Belgia. Un tânăr negricios şi alţi complici au încercat să-i fure un rucsac. Nu ştie sigur dacă erau ţigani români, însă a făcut imediat legătura cu aceştia. Ca şi cum dacă e hoţ, cu siguranţă că e ţigan, pentru că mai era şi negricios pe deasupra. Este, de fapt, un mod de gândire simplist care face multe deservicii unei minorităţi care se luptă cu discriminarea. E foarte simplu să dăm vina pe ei, ţiganii, pentru toate nenorocirile care ni se întâmplă.

Într-un alt fragment, autorul spune că românii ar trebui să se simtă jigniţi pentru că europenii pun semnul egal între ei şi romi deoarece o astfel de echivalare aduce în plan secund cultura română şi România reală. Cât de simplu este să ne spălăm pe mâini şi să-i aruncăm de-a valma la gunoi pe o bună parte dintre cetăţenii României! România reală este formată şi din enclave pauperizate, nu doar cartierele istorice cu clădiri somptuoase. Cetăţeni români sunt şi acei romi care nu au unde să locuiască, pe care nu-i angajează nimeni, care nu au acte de identitate etc. Iar responsabilitatea integrării lor aparţine într-o mult mai mare măsură statului român, decât ONG-urilor rome. Tocmai pentru că nu dorim să-i recunoaştem pe aceşti oameni ca fiind cetăţeni români se întârzie integrarea lor socială.

În cele ce urmează voi da un exemplu relevant cu privire la modul în care se poartă autorităţile române cu romii. Este vorba de situaţia romilor de la groapa de gunoi Pata Rât, Cluj. La sfârşitul anului 2010, 300 de oameni care trăiau în locuinţe sociale închiriate de la Primăria Municipiului Cluj au fost mutaţi lângă groapa de gunoi a oraşului. Motivul: casele în care locuiau şi care erau închiriate de la primărie urmau să fie demolate pentru ca, pe locul lor, Biserica Ortodoxă să contruiască câteva clădiri pentru Facultatea de Teologie. Deşi conform contractelor aceşti oameni urmau să primească locuinţe de două camere şi bucătărie, realitatea de pe teren a demonstrat altceva: au primit locuinţe contruite sub standardele legale, pline de igrasie, cu o baie la fiecare patru camere, fără apă caldă etc. Practic, o baie era folosită de 30 de persoane. Oamenii aceştia au fost pur şi simplu mutaţi din oraş undeva la groapa de gunoi, fără să aibă acces la servicii medicale, la şcoli, la magazine etc. Unii dintre ei şi-au pierdut locul de muncă pentru că nu au mai avut cu ce să ajungă la serviciu: cea mai apropiată staţie de autobuz se află la 5 km.

Ceea ce au făcut autorităţile clujene este deportare deoarce cartierul construit pentru romi este un ghetou (nu are nici măcar un drum de acces). Iar pentru asta ar trebui să ne crape tuturor obrazul de ruşine. Pentru că mulţi dintre noi aprobă acest comportament al autorităţilor publice şi îşi doresc să scape cât mai repede de ei. Este foarte probabil ca pe o parte dintre cei care acum sunt în Pata Rât să-i vedem mai târziu prin Bruxelles cerşind sau furând şi vom spune că tot ei sunt de vină, că nu vor să se integreze, că aşa e mentalitatea lor şi ne vom întreba furios unde sunt ONG-urile rome şi cum de nu văd realităţile acestea? Şi asta pentru că e foarte comod să judeci efectele şi să ignori cauzele.

Cu toate că domnul Marius Vasileanu cunoaşte bine istoria romilor, domnia sa alege să se situeze pe o poziţie superioară cultural şi să arunce întreaga responsabilitate tot pe ei pentru toată imaginea proastă a României în Uniunea Europeană. Generalizează nepermis acolo unde nu e cazul şi judecă extrem de simplist o problemă complexă care este a noastră, a tuturor. Este scârbit de prezenţa romilor pe treptele catedralei Saint-Michel pentru că, nu-i aşa, oamenii aceştia nu trebuie să fie amestecaţi cu marea cultură (în fond, ce ar căuta săracii pe treptele unei catedrale?). Cam de pe aici au început ideologiile naziste ale Europei: din delimitarea clară noi vs ei, noi mai oameni decât ei.

Distribuie acest articol

23 COMENTARII

  1. Dumnezeule, ce colectie de „political correctness” de 2 lei, si fara nici o legatura cu realitatea.

    1. Majoritatea ONG-urilor (inclusiv cele tiganesti) nu sunt altceva decat firme de sifonat bani.
    care sunt actiunile ONG-urilor pentru impiedicarea casatoriilor intre minori (cum ar fi, sesizarea politiei), impiedicarea abandonului scolar, sprijinirea infiintarii de firme etc.?
    pai, nu prea le-am vazut.
    imi puteti spune rezultatul targului de job-uri organizat acum cateva zile, special pentru tigani? cati au fost prezenti, cati s-au angajat? banui ca nu.
    2. termenul are o puternica incarcatura peiorativa. incarcatura creata pe ce baze, daca nu va suparati? de ce termenul la fel de peiorativ de „bozgor” nu se refera la furat?
    3. faptul ca statisticile pe baze etnice nu-i decat un mod de a ascunde gunoiul sub pres. de a nega problema, ceea ce nu o anuleaza.
    Etnia infractorilor NU este lipsita de importanta, ci dimpotriva, ne poate duce spre cauzele acelei infractionalitati.
    de exemplu, desi au fost cateva cazuri de rasunet violente, infractorii romani sunt „specializati” mai mult in infractiuni non-violente (banci, internet, inselaciuni), si mai putin in cele violente (droguri, trafic de arme, etc). infractiuni marunte, ca sa zic asa.
    chinezii savarsesc infractiuni mai mult in comunitatea lor (taxe de protectie, crime etc) decat in afara ei.
    si asa mai departe. metodele de a lupta impotriva lor trebuie sa fie specifice.

    responsabilitatea vietii in societatea apartine in mai mare masura cetateanului decat statului. statul trebuie sa creeze un cadru legal, si sa supravegheze respectarea lui.

    exemplul oferit de dv nu face altceva decat sa ma scoata din fire.

    DE CE tiganilor trebuie sa li se ofere apartamente sociale pe termen nedeterminat, iar mie, care lucrez si platesc taxe, NU? de ce sa fiu discriminat pentru etnia mea, cea de roman?
    am trait ani de zile cu chirie, si au fost momente cand chiria era aproape cat salariul. va puteti imagina ca nu mi-a fost usor.

    Imi puteti explica, stimate domn de alta etniei, DE CE eu sunt discriminat fata de etnia dumneavoastra? DE CE mie nu mi s-a asigurat un loc de intrare la facultate, asa cum vi se asigura?

  2. http://www.realitatea.net/romii-din-belfast-devasteaza-casele-in-care-locuiesc_846494.html

    http://www.realitatea.net/doua-florarese-din-ploiesti-au-fost-amendate-pentru-gesturi-obscene-video_846484.html

    si astea is doar de azi.

    cat despre „saracia” tiganilor, lasati-o balta. palatele cu turnulete nu apartin doar bulibasilor (care, nu-i asa, platesc taxe si impozite ca toti cetatenii).

    si da, am fost prin sate tiganesti, am crescut langa tigani, si stiu destui. cei care se „romanizeaza” (se spala, isi trimit copiii la scoala, muncesc) fac eforturi sa se adapteze la traiul normal intr-o societate normala. ceilalti sunt doar paraziti ai societatii.

  3. Te rog sa ne lasi cu corectitudinea politica, discursul tau e fumat pana la intoxicare. Tigan e denumirea corecta a etniei de la aparitia ei pana acum vreo 10-15 anisori, si daca DEX-ul reda un sens peiorativ cuvantului tigan iti imaginezi cat de stupid suna sa afirmi ca etnia nu are legatura cu infractiunile membrilor. E ceva istoric, stiut si acceptat chiar si de ei, saracii care au plecat la furat de nevoie, ca de aici nu au ce fura.

  4. Servus Adrian,

    Ce anume exact ii opreste pe tigani sa isi trimita la scoala copiii si sa ii tina acolo pana invata o meserie fara de care fireste nu se pot angaja altfel decat ca, in majoritatea lor, sa isi asigure existenta la groapa de gunoi, la mila statului care nici persoanele cu dizabilitati nu si le permite sau la mila lui Sarkozy? Esti de acord ca educatia este singura iesire iesire din acest cerc vicios, nu?
    Cu permisiunea ta voi da un exemplu care, ca si pe autorul criticat de tine, ma revolta: pe strada mea aflata intr-o zona linistita si placuta din Ardeal, locuieste o familie de tigani; au firma de montat stresini, casa lor este una moderna si decenta arhitectural (nu li s-a permis sa isi faca in aceasta zona turnulete, asa e legea), umbla imbracati in portul lor si sunt cei mai vizibili si mai galagiosi vecini, fara insa a fi agresivi. Copiii lor au intre 5 si 14 ani sunt politicosi, iar unii extrem de simpatici. Copii, pur si simplu! Cand lucrez in gradina din fata casei vin uneori sa converseze prin gard vorbind cate in luna si in stele, printre altele si despre scoala, ca le place sa citeasca despre plante, sa asculte muzica: „Am 12 ani si gata, parintii nu ma mai lasa la scoala!” O intreb daca ea vrea mearga mai departe si zice ca da, insa parintii se tem ca o va fura cineva si ca asta ii va costa o gramada de bani, asa ca o tin acasa si o vor marita cat de repede. II intreb pe parinti si confirma, da, asa e la ei scoala nu conteaza si nici ce vor copiii nu conteaza.

    Cine ii opreste pe tigani sa treaca de la statutul de indivizi la cel de cetateni prin inregistrarea in primarie si la politie, astfel incat sa benefiecieze de anumite avantaje?

    De ce nu se fac statistici pe etnii? Ar putea fi relevante si ar oferi un fundament pentru argumentare tuturor, si celor pro si celor contra.

    Nu ar fi mai bine daca tiganii nu ar mai beneficia de propriile lor ONG-uri care se presupune ca ii apara de discriminare si in spatele carora multi se ascund (sau ii ascundem)? Daca avem legi, nu este suficient ca acestea sa fie respectate? Iti voi spune un lucru pe care cu siguranta il stii deja: multi dintre copiii tiganilor merita sansa unei vieti mai bune departe de parintii lor si TOTI copiii gasiti cu mana intinsa sau prinsi comitand infractiuni ar trebui monitorizati si scosi din familia lor. Ai putea milita pentru asa ceva?

  5. Eu nu prea inteleg argumentatia asta: cand nu ne convine, nu facem statistici pe etnii. Cand da bine la argumentatie, remarcam ca au fost trimisi in ghetou doar tiganii.
    Deci hotarati-va, ori tiganii bat recordurile la infractiuni in europa si cateva sute de tigani din cluj au fost ‘deportati’ intr-un ghetou, ori romanii sunt sub media infractionala in europa si niste au fost mutati in Cluj?

    Este cu atat mai ciudata povestea incompleta cu Pata Rat, colonie de tigani de cel putin 40 de ani. Pai dle Adrian Szelmenczi, nu trebuie sa te mai discrimineze nimeni daca timp de 40 de ani traiesti in comunitatea de langa o groapa de gunoi si, 40 de ani mai tarziu, tot din gunoaie iti faci casa.
    Ce e discriminarea?
    2 copii sunt de varsta scolara, dar unul este tigan si parintii il obliga sa cerseasca. Cine pe cine discrimineaza?
    Oferi un loc de munca si unul din candidati este tigan, nu a muncit in viata lui, nu a facut nici un curs de calificare, e nespalat si vorbeste urat. Daca il angajezi iti strici toata echipa. Asta nu e discriminare.

    Tiganii nu trebuie sa faca mare lucru: sa se opreasca la 1-2 copiii, pe care ii pot tine cu ajutoarele sociale primite de la stat si sa-i trimita pe copiii astia la scoala (gratuit). De ce nu o fac? Nu poti sa ajuti niste oameni care nu vor sa se fie ajutati.

    • ai facut sociologie sa iti stii cum sta treaba cu statisticile astea sau te plictiseti la job si crezi ca tu esti cel mai desptept, cel mai frumos si mai civilizat om din romania?! ce minunat e la tine… si cat de bine intelegi cum functioneaza lumea!!!

      ma repet,

      ca sa intelegeti de ce merge prost in romania totul: pentru ca exista oamenii ca cei care comenteaza ca tine pe bloguri

      Multumesc :)

      O zi minunata si plina de invataminte sa aveti

  6. Uite un citat din textul pe care il criticati:
    „Iar dacă un copil de ţigan este obişnuit cu o asemenea mentalitate, aceasta se datorează deopotrivă majorităţii, dar şi etniei sale care practică încă, într-un procent semnificativ, un stil de viaţă antisocial.”

    Vorbele vi se par dure ? corectati realitatea, nu vorbele.

  7. Asa si? Sunt clujean..si ma deranjeaza ca niste indivizi – majoritatea fara joburi, fara acte , etc….au PRIMIT GRATIS locuinte – fie ele si in „ghetoul” de la Pata Rat.
    Adica urbea Clujului are rezolvate toate problemele cu 110% eficienta?
    Stimate domn autor de articol….avin in vedere ca etnia de ingerasi ce o aparati NU lucreaza, NU plateste taxe + impozite, NU merge la scoala, NU se spala si etc……eu zic ca le merge fffffffffffffff bine in rominia……
    Auzi tupeu…..nu le convin „conditiile” de la Pata Rat…..locuinte primite GRATIS…….
    Da sa munceasca si sa se mute in kirie la un hotel de 5 stele..nu ii opreste nimeni
    ONG-urile si si agentiile de stat – ANR-ul- doar sifoneaza bani prin proiecte si nu fac nimic. Stiu asta direct de la sursa.
    Tiganii…..nu fac nici ei nimic
    Cum zicea si un antevorbitor…….ar fi suficienta aplicarea legii, eu ca cetatean cotizant de taxe si impozite si statul NU avem datoria sau obligatia de a le crea regim special….adica de a le cauta la nesfirsit in coarne unora ce NU vor sa se civilizeze…
    Apropo…..Siberia sau Treblinka….aia e deportare, nu oferirea gratis a unei locuinte sociale…fie ea cum a fi…..

  8. Doar o intrebare am.
    Am gasit multe despre etimologia cuvantului tigan, origini, variante, etc..
    Dar despre rom, sau rrom, nu am gasit decat trimiteri la acelasi cuvant: „tigan”.
    Atunci de unde apare limba „romani” ? de unde provine cuvantul „rom” ?

  9. Domnule Adrian Szelmenczi,

    Va felicit pentru acest articol si incercarea de a restabili un dialog civilizat cu argumente de calitate pe contributors, dupa articolul domnului Marius Vasileanu, rasist si plin de judecati subiective. Nu numai ca stigmatizeaza o parte a populatiei Romaniei, dar insista si cu apelative ca „un colorat”, „cam tuciuriu”. In principiu, contributors e un loc unde poate sa-si spuna oricine parerea, dar ar trebui filtrate articolele care instiga la ura pe motive de etnie sau rasa cum a fost acesta.

    E regretabil cat de adanca este segregarea si stigmatizarea etniei rome in Romania si dorinta unui segment important din populatie sa se delimiteze de ea, cand sunt cu totii cetateni romani si au aceleasi drepturi si obligatii. Inclusiv incercarea de schimbare a numelui oficial din romi in tigani face parte din acelasi fenomen, dar este in fond ridicola, din moment de numele oficial inernational al populatiei romani din estul Europei este de „roma”.
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Romanis-historical-distribution.png

    Prin promovarea imaginii de tigani hoti si cersetori, nu se face decat adancirea si mai mare a problemei sociale grave cu care se confrunta Romania, iar argumente de genul, noi am facut tot ce se putea, ei nu vor sa mearga la scoala, ei nu vor sa munceasca, sunt complet irelevante. Autoritatile unui stat trebuie sa faca tot ce e posibil sa isi ajute cetatenii si sa invete cum sa-i ajute, iar daca diferentele culturale fac procesul anevoios, asta nu inseamna ca trebuie renuntat pur si simplu si tras concluzia: e vina lor, n-avem ce sa le facem.

    • corect. am incercat sa-i discriminam pozitiv, oferindu-le bani, ajutoare, cursuri gratuite, locuinte, scutindu-i de taxe si cate si mai cate. acum ar trebui sa incercam sa facem altceva: sa aplicam legea! sa li se ia copiii celor care incalca in mod evident drepturile copiilor si sa fie pedepsiti, inclusiv cu munca in folosul comunitatii toti cei care incalca legea. e bine?

      • Din cate stiu, romii sunt reprezentati destul de bine in penitenciarele din Romania, deci legea nu pare sa le faca prea multe concesii. Si daca ar fi sa fie pedepsiti toti oamenii care incalca legea in Romania sau in orice alta tara, ma tem ca ar trebui inchis un procent destul de mare din populatie.

        Repet, e o rusine pentru statul roman ca isi „trimite” cetatenii in masa la cersit si escrocherii marunte. Si e vorba de oamenii care traiesc intr-o saracie extrema, nu numai de romi.

        Daca metodele folosite pana acum nu au functionat trebuie schimbate, dar tot in spiritul ajutorului si educatiei. Infometarea din copilarie, serviciile medicale proaste sau inexistente, abandonul scolar sunt problemele majore cu care trebuie luptat. Din pacate, ONG-urile pe care le blameaza domnul Marius Vasileanu sunt singurele care fac ceva cu rezultate palpabile in directia asta
        http://www.ovid.ro/en/rezultate/2011-report/

  10. Nu e nimeni mai om decat cel de langa el, nu in acel sens filosofic.
    Dar eu m-am saturat pana in gat de aceste scuze care se tot gasesc tiganilor (care sunt tigani, shi nu romi, sa fie clar!!!).

    Tiganii nu vor fi niciodata integrati cu binishorul, pentru ca NU VOR!!! Ceea ce o sa inteleaga lumea pana la urma este ca singura politica ce poate functiona este una punitiva pentru adultzi. Iar copiii nu pot fi integrati decat daca sunt rupti de familii, ceea ce nu va indrazni nimeni sa propuna.

    O alta solutie fantezista este sa li se dea o tzara a lor in care sa se managerieze singuri shi eventual sa fure shi sa se prosteasca unii pe altzii.. asta poate le-ar da un impuls spre evolutie..

    Cu povestea tiganilor nu se va ajunge niciodata nicaieri cu asemenea consideratzii „politically correct” care n-au nici o legatura cu realitatea shi nici nu li se face vreun bine pe termen lung.

  11. Stimate Domnule Szelmenczi,

    Este amuzant cum va justificati existenta prin sofisme, deformari ale celor spuse de subsemnatul, scoateri din context etc impotriva oricarei evidente. Nu ma intereseaza o polemica pe aceasta tema – aveti suficiente replici deja in subsolul articolului meu si al dvs care ar trebui sa va dea de gandit.
    Va invit la RESPONSABILITATE: ca in orice stat civilizat, statisticile care iau in considerare SI etnia sunt operante si folositoare atat serviciilor publice (guvern, politie, inteligence etc) cat si celor private. Afirmatia dvs cum ca „nu ar avea cum sa existe” este cel putin hilara…
    Tocmai fiindca nu am vrut sa fiu prea dur, am spus ca „tanarul negricios” – pe care cineva din tren mi-a spus ulterior ca l-a auzit vorbind in romaneste cu partenerul sau – care mi-a furat bagajul nu sunt sigur daca era tigan din Romania. Fiindca nu m-am bazat decat pe ceea ce eu am vazut si trait. Din pacate, sunt confirmat zilnic de toti oamenii onesti – fie ei romani, fie tigani. In treacat fie spus, am primit felicitari inclusiv de la tigani zilele acestea pentru, citez „echilibrul articolului” meu (daca vreti, vi le arat si dvs, pe cale privata). Din frica, mi-a destainuit un tigan onest, a semnat anonim pe site… Da, este limpede ca ONG-urile tiganesti sunt datoare cu niste explicatii pentru banii europeni pe care-i folosesc – de unde si replicile destul de agresive ale multora pe care le regasim inclusiv aici. Atacul este cea mai buna aparare, nu-i asa?

    Eu nu acuz pe nimeni, toti sunt oameni egali in fata lui Dumnezeu, inclusiv acea tiganca care stergea copilul de rahat la usa celei mai importante catedrale din Bruxelles. Ceea ce am spus, poate, din jena, insuficient de clar, este ca femeia nu a respectat acel spatiu sacru.

    Decat sa ne aducem acuze ieftine unii altora, mai bine ne-am intreba ce ar fi de facut? Care din ONG-urile din Romania – poate chiar cel la care lucrati dvs? – s-ar putea ocupa pe teren, CONCRET, macar de acei copii si adolescenti care in loc sa fie la scoala cersesc si practica inselaciuni prin Paris, Bruxelles etc.
    A trecut vremea vorbelor goale!

  12. constat ca autorul doar da sentinte „majoritarii sunt vinovati si discrimineaza”, fara a se mai obosi sa dialogheze cu cititorii, si sa-si argumenteze afirmatiile.

  13. Felicitari domnule Szelmenczi pentru un articol ca o gura de aer proaspat. Majoritatea discutiilor online pe aceasta tema sunt innecate intr-o ura mioapa si stridenta. Cum spune Amartya Sen in „Identity and Violence”, obsesia diferentele intre „noi” si „ei” sunt o arma cumplita, insa lucrurile stau altfel, si e bine sa o mai spuna cineva din cand in cand.

    As vrea sa sper ca in Romania exista o „silent majority” de cetateni toleranti. Statisticile sunt descurajatoare, desi schimbarea e inspre bine (dar foarte lenta). Ma refer la sondajul acesta:

    http://media.hotnews.ro/media_server1/document-2010-11-27-8076443-0-stereotipurile-adresa-romilor-sondaj-ccsb-noiembrie-2010.ppt

    Cand ati spus ca nu e legal sa faci o legatura intre infractionalitate si etnie, va refereati la sistemul francez? Atunci aveti dreptate. Nu stiu cum sta treaba in Romania, insa personal sunt de parere ca, din contra, astfel de statistici sunt utile, si etice.

    De fapt, as dori sa fac un apel, pentru niste dovezi concrete despre rata de infractionalitate in randul romilor. E deja un fapt de „bun simt” ca „tot tiganul fura”, insa niciodata nu am vazut statistici care sa arata acest lucru. Si daca nu sunt optimist in legatura cu „silent majority” de romani toleranti, sunt mult mai increzator, intuitiv, intr-o „silent majority” de romi care respecta legea, in ciuda unui nivel de trai scazut.
    As spera ca se gaseasc astfel de statistici de incredere. Evident, povestile personale a la prof. Vasileanu nu ma intereseaza.

    Ultimul punct: ma intreb cati oameni, inclusiv prof. Vasileanu, fac paralele intre situatia romilor in Ro/UE si situatia afroamericanilor inainte de civil rights movement?

  14. Sunt tigan si nu-mi place sa mi se schimbe artificial numele in rrom. Articolul Domnului Vasileanu este foarte echilibrat si nobil. Iata ce scrie Domnul Vasileanu: „Este adevărat, nimeni nu a făcut suficient pentru a rezolva traumele [se refera la robia tiganilor de odinioara – nota mea], pentru a educa această etnie (care, din păcate, refuză într-un procent îngrijorător şcolarizarea, chiar gratuită): nici statul român, nici Biserica Ortodoxă, nici celelalte culte religioase, cu atât mai puţin organizaţiile non-guvernamentale fie ele şi ţigăneşti. Căci este întâi de toate o problemă a societăţii civile şi apoi a guvernelor”…
    Domnule Szelmenczi,
    Articolul Dumneavoastra este pe langa subiect si nu are nici o legatura cu cele scrise de Domnul Vasileanu. Nu are rost sa ne ascundem dupa deget. Locuiesc si eu de vreo cinci ani chiar in Belgia, dupa alti doi in Franta, lucrez in informatica (as fi onorat sa-l invit la o bere pe Dl. Vasileanu) si pot confirma 150% cele constatate de Domnul Vasileanu. Daca pe voi nu va doare de copiii tiganilor care sunt trimisi la cersit, pe mine, ca tigan, ma DOARE !! Hai sa lasam discutiile sterile si sa vedem, ce se poate face! Poate tigani care nu se ascund in spatele vorbelor goale, precum Domnul Madalin Voicu, care, de asemenea, stiu ca tine la numele de tigan, sa faca ceva… Nu cunosc prea multi ong-isti tigani dar stiu, si se vede in toate actiunile lor, ca nu au in plan sa faca mare branza, ci sa se razboiasca cu statul roman si cu statele europene pentru imagine, pentru a stoarce si mai multe fonduri. Pe cand niste programe concrete in favoarea copiilor si adolescentilor care sunt pe strazile Europei???

  15. „Ei bine, aceste statistici nu ar avea cum să existe deoarece nu este nici etic, nici legal să se facă o corelaţie între infracţionalitate şi etnie. Etnia infractorilor este lipsită de relevanţă.”

    Doamne ce prostie. Uite ca in SUA s-au gasit ca populatia de culoare inchisa sunt circa 13% din populatie dar comit jumatate din crime violente din tara respectiva. Oops. Ce dracu e asa oribil in a cunoaste acest fapt? E prea ‘racist’? Mai bine se ignora complet problema? Ma rog, eu sunt pe bune interesat care e rata de infractionalitate in randul comunitatilor rrome, asa de curioziatate, dar vad ca n-ar trebui sa fac asemenea cercetari pentru ca e neimportant sa observi (unele) corelari in lumea reala.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Adrian Szelmenczi
Adrian Szelmenczi
Adrian Szelmenczi este coordonator de programe la ActiveWatch – Agenţia de Monitorizare a Presei, unde se ocupă de proiecte adresate grupurilor dezavantajate, în cadrul departamentului Antidiscriminare.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro