vineri, martie 29, 2024

Tăcerea Bisericii la vreme de ciumă politică

La precedenta suspendare a Preşedintelui, în 2007, Mitropolitul Bartolomeu Anania, alături de episcopii pe care-i păstorea, dădea un comunicat care dovedea verticalitatea morală a Bisericii. Astăzi, când situaţia este infinit mai gravă, ierarhii Bisericii tac.

Astăzi, în zile de ciumă politică, exact în orele în care puciul parlamentar era la apogeu – printre altele, tocmai fuseseră schimbaţi prin fraudă legislativă preşedinţii celor două camere, fuseseră limitate atribuţiile Curţii Constituţionale, fusese emasculată instituţia Avocatului Poporului şi era declanşată oficial procedura de suspendare a Preşedintelui României -, pe dealul Patriarhiei în data de 5 iulie 2012 se desfăşurau lucrările Sfântului Sinod, structura conducătoare a Bisericii Ortodoxe Române (BOR). Era una din şedinţele obişnuite, unde participă toţi episcopii BOR şi care se petrece de două ori pe an, fiind programată, aşadar, cu mult înainte. În pofida faptului că ţara ardea deja, nimeni nu a zis nimic dinspre oficialii BOR. Aşa cum au acceptat (aproape) in corpore bolşevizarea ţării, tot astfel la această nouă tentativă de blocare a României în parcursul ei natural de integrare în Occident ierarhii BOR tac. Înţelegând neutralitatea politică a clerului BOR, afirmată în repetate rânduri la nivel oficial, tăcerea aceasta în vreme de criză a statului de drept devine însă impardonabilă şi suspectă.

“Este datoria noastră morală de a lua atitudine”

Ce s-a întâmplat în anul 2007? După suspendarea Preşedintelui petrecută în acel an, întrucât jocurile parlamentare, ne amintim, erau la fel de murdare, forţând legislaţia în vigoare şi Constituţia, Mitropolitul Bartolomeu Anania (1921-2011), înconjurat de episcopii mitropoliei pe care o conducea, dădea pe data de 2 mai 2007 un comunicat vibrant “în numele celor peste patru milioane de cetăţeni pe care-i păstorim, preoţi şi mireni, cei care împreună cu noi alcătuiesc electoratul din opt judeţe transilvănene” (NB: aceasta era suprafaţa mitropoliei cu sediul la Cluj, între timp a fost sensibil diminuată). Nu era pentru prima oară. Înainte de aceasta, la 27 martie 2007, acelaşi Mitropolit Bartolomeu Anania difuza o Declaratia publică în care, amintea, “ne-am exprimat profunda tristeţe pe care ne-o inspiră spectacolul de pe arena politică a României şi am lansat un calduros APEL către întreaga noastră clasă conducătoare, să caute şi să găsească soluţii pentru depăşirea impasurilor temperamentale şi restaurarea lucidităţii responsabile”. Cu toate acestea, noul apel al Mitropolitului Bartolomeu (căci, indubitabil, el era sufletul acestor demersuri) nu intenţiona nicidecum să abandoneze “echidistanţa politică, aşa cum suntem îndemnaţi în disperare de cauză, pentru faptul că ea este o hotărare a Sfântului Sinod care se cere respectată în primul rând de membrii acestuia”…

Faţă cu dramaticele derive la care ajunsese Parlamentul României în anul 2007 – cu mult mai modeste ca amplitudine şi consecinţe decât cele ale USL din anul 2012 ! – Mitropolitul Bartolomeu Anania şi episcopii săi constatau “abandonarea principiilor democratice ale statului de drept şi revenirea la practica bunului plac, specifică regimurilor totalitare”. De aceea apelul acestor ierarhi era fără echivoc: “Este datoria noastră morală de a lua atitudine. Aici nu mai poate fi vorba de legalitate sau ilegalitate, ci de imoralitate politică. În faţa unui astfel de fenomen, păstorii spirituali ai poporului au obligaţia – cu atât mai mult în condiţii de libertate – de a se face auziţi în viaţa publică a cetăţii, după modelele biblice ale unui Ilie Tesviteanul, Ioan Botezatorul sau Iisus Nazarineanul, cei care au preconizat şi instituit vocaţia profetică a Bisericii.”… Şi comunicatul ierarhilor ardeleni se încheia astfel: “Ca urmare, e datoria noastră morală de a lua atitudine şi de a-i adresa Curţii Constituţionale îndemnul de a-şi asuma, ferm şi fără echivoc, competenţa supremă de a identifica pârghiile constituţionale care să facă posibilă soluţionarea morală a actualei crize politice”…

Paradoxurile ortodoxiei

…Ce se mai poate spune astăzi, dat fiind uriaşul tsunami de proteste internaţionale la adresa guvernului Ponta-Antonescu şi a majorităţii USL? Se poate observa că paradoxul în care a funcţionat întotdeauna ortodoxia se manifestă din plin în aceste zile. Cine lua apărarea instituţiilor statului de drept în anul 2007? Exact cel care era perceput – adesea, cu dovezi foarte concrete – drept reprezentant al laturii conservatoare, antiecumenice a Bisericii Ortodoxe Române! Cei care au tăcut şi, paradoxal, tac şi acum sunt exact cei care sunt percepuţi drept ecumenici şi pro-occidentali (filocatolici etc.), în frunte cu Patriarhul BOR!…

Dincolo de reacţiile existente pe internet, în spaţiul virtual, acolo unde “partida” conservatoare, antiecumenică a Bisericii, mai mult sau mai puţin declarat filorusească, dovedeşte un exces de zel în aceste zile, ori, dimpotrivă, tace mustăcind, putem constata şi altfel de reacţii. Bunăoară cele existente pe site-ul oficial al Mitropoliei Moldovei, www.doxologia.ro, unde găsim câteva foarte echilibrate articole care problematizează (chiar dacă, mai degrabă, aluziv), fără complexe, situaţia politică de faţă.

Două dintre aceste articole – preluate parţial pe site-ul www.doxologia.ro din “Ziarul de Iaşi” -, sunt semnate de Pr. Constantin Sturzu, (atenţie!) purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Moldovei. Acesta porneşte de la întrebarea dacă în vremuri de criză creştinul are dreptul/obligaţia să se implice în politică? Şi una din concluziile acestuia este că “şi creştinii care nu sunt implicaţi efectiv în viaţa politică nu pot sta departe de treburile cetăţii, nu se pot izola în mod autist de convulsiile sociale”. Şi mai departe “orice creştin, dacă viaţa lui este cu adevărat creştina, are datoria să demaşte răul din societate, să-l identifice şi să-i spună pe nume, nu să se ascundă în spatele unei atitudini pseudo-duhovniceşti. Răspunderea noastră principală este, desigur, să primim şi să lăsăm să crească Împărăţia înlăuntrul nostru. Dar nu mai puţin important este că această Împărăţie să o dorim a veni acum în lume, căci de aceea spunem de câteva ori pe zi în rugăciunea “Tatăl nostru”: “vie Împărăţia ta, facă-se voia Ta, precum în Cer, aşa şi pe pământ”. Dacă vocea noastră nu se aude în societate sau se aude în mod neconvingător, nefiind luaţi în seamă de oameni, înseamnă că, de fapt, viaţa noastră duhovnicească este una superficială” (sublinierile aparţin Pr. Sturzu) …

Tăceri şi complicităţi

Dincolo de aceste timide discuţii, cu impact minor, nu sunt de înţeles şi de acceptat însă tăcerile ierarhilor BOR, mai ales ale acelora existenţi în Occident. Trebuie spus că pentru prima oară în istorie Biserica Ortodoxă Română se confruntă cu o uimitoare şi neaşteptată situaţie: datorită exodului românilor plecaţi să muncească în vest, bisericile şi structurile acesteia au înflorit exponenţial. Adesea, cu concursul catolicilor, care au donat biserici, au acceptat să fie făcute slujbe alternative şi ortodoxe şi catolice în acelaşi lăcaş de cult etc. Închiderea pe care o determină actuala putere politică a ţării din cauza aventurii anticonstituţionale, a derivelor de la statul de drept, a limbajului dublu atrag nenumărate blocaje pentru România aduse implicit şi emigranţilor, şi diasporei româneşti.

Observatori independenţi susţin că noua închidere, această restauraţie de inspiraţie rusească petrecută în doar câteva săptămâni la Bucureşti va atrage consecinţe deosebit de dure. Se poate ajunge până la limitarea călătoriilor românilor şi a dreptului de a munci fără oprelişti în UE (despre intrarea în spaţiul Schengen, care era foarte probabilă până mai ieri, nu are rost să mai vorbim). Oricum, psihologic vorbind, imensele gafe ale actualei puteri vor aduce în viitorul imediat consecinţe concrete penibile pentru românii plecaţi să muncească în UE, implicit pentru familiile rămase acasă. Dar toate cele de mai sus atrag de la sine şi dificultăţi pentru preoţii şi actualii episcopi ai BOR existenţi în Occident. De aceea, măcar din partea acestora – dată fiind autonomia fiecărei episcopii în raport cu Patriarhia -, era de aşteptat o reacţie fermă, verticală, nonpartinică şi care să atragă atenţia asupra gravelor derive de la democraţie, de la statul de drept, petrecute în România în doar câteva săptămâni…

Din păcate Biserica Ortodoxă a avut în ultimul secol martiri numai din rândul oamenilor simpli şi al intelectualilor creştini, iar nu din rândul ierarhilor. Martiri pe care, spre deosebire de alte Biserici existente în spaţiul ex-comunist, BOR nu a făcut niciun gest oficial pentru a-i recunoaşte. Indubitabil, una din cauze este aceea că o bună parte dintre ierarhii BOR sunt bănuiţi sau chiar dovediţi drept colaboratori ai fostei Securităţi (prin acte existente astăzi la CNSAS, graţie eforturilor de deschidere a arhivelor produse sub Preşedintele Băsescu…). În această tradiţie ruşinoasă, tăcerea ierarhilor de astăzi este perfect explicabilă, chiar dacă nu-şi riscă viaţa ca-n anii ’50. Mitropolitul Bartolomeu Anania a fost o rara avis – dovadă fiind şi tăcerea actuală a episcopilor pe care acesta i-a păstorit. În fine, probabil că “lupii tineri” din cadrul ierarhilor BOR tac întrucât sunt conştienţi că dacă ar vorbi îşi asigură surghiunul şi îşi blochează eventuala ascensiune. Vocaţia profetică nu este la-ndemâna nevertebratelor.

Complicităţile sunt străvezii. Preşedintele Băsescu şi latura politică reformistă militează şi au şi reuşit cu rezultate concrete, semnificative, să confere independenţă justiţiei. Ierarhii BOR au preferat să îngroape cazurile proprii de corupţie sub preş. De pildă, să-l facă scăpat pe acest cătălinvoicu care pretinde că păstoreşte în scaunul episcopal de la Constanţa…

Dar probabil că cel mai eficace procedeu prin care a fost (da!) cumpărată tăcerea BOR sunt banii. Generoasele finanţări anuale, indiferent de cine este la putere, de la care se teme că va fi tăiat clerul BOR, care nu mai pridideşte să construiască pe pământ, uitând de zidirea celor Cereşti. E facil să mimezi neutralitate politică, uitând complet de valorile creştine, în aşteptarea viitoarelor pomeni electorale ale puterii politice…

În vreme de ciumă politică ierarhii BOR mimează tăcerea înţeleaptă, dar rezultatul este tăcerea complice.

Distribuie acest articol

16 COMENTARII

  1. bine ca tace, numa astia ne mai lipsesc..cu doza lor de national-socialism pravoslavnic si indemnurile la supusenie si obedienta…

  2. Citez: „Generoasele finanţări anuale, indiferent de cine este la putere, de la care se teme că va fi tăiat clerul BOR, care nu mai pridideşte să construiască pe pământ, uitând de zidirea celor Cereşti. E facil să mimezi neutralitate politică, uitând complet de valorile creştine, în aşteptarea viitoarelor pomeni electorale ale puterii politice”.

    Am urmatoarele observatii:
    1. La nivel micro NU se mimeaza vreo neutralitate: clerul este in majoritate PSD (mass media au prezentat „inchinaciuni” ale preotilor cind Dl Ponta a ajuns prim ministru). Un alt exemplu: intr-o biserica din Oltenia a fost pictat „chipul” unui parlamentar PSD cu ani in urma, este si azi parlamentar declarat incompatibil de ANI. Numele lui Dl. Vasile Bleotu.

    2. Sfiintia Sa Bartolomeu Anania avea verticalitatea propriilor optiuni derivate dintr-o uriasa cultura teologica si nu numai. Nu putem sa comparam majoritatea clerului cu el. Credeti ca nu exista „fabrici de diplome” in teologie? Respectivii preoti vin cu o spoiala de cultura, cauta sa se puna bine cu cei care au fost, sint si vor fi in veci la putere, imaginindu-si si propagind ca IIsus a fost… PSD-ist.

    3. Credeti ca degeaba glumetii de la Academia Catavencu au numit actuala conducere a BOR „Daniel S.R.L”? (Stiu, fa ce zice popa nu ce face el!)

    4. Pentru mine ca laic, dar practicant, religia are o puternica coordonata morala. 90% din romani se declara ortodoxi, dar din viata lor coordonata morala a fost compet evacuata. Recititi discursul Regelui din parlament (cu p mic) si acolo se face o minunata paralela intre politica si morala. Minciuna, dubla masura, isteria asta este actuala politica romaneasca ajunsa pe mina unor personaje grobiene care isi fac mii de cruci prin biserici in vazul enoriasilor incintati ca o asemenea „marime” ii baga in seama . Numai oameni verticali si morali pot iesi sa dea lectii. Oare in BOR exista asa ceva?

  3. BOR nu e interesata de democratie ori de justitie sociala. Singura preocupare sunt banii, inclusiv din evaziune fiscala (pt ierarhi, pt biserici, pt adapost antiatomic si sali de spectacole la subsolul CMN):

    http://b365.realitatea.net/adapost-antiatomic-la-catedrala-neamului_179419.html

    Ref. Arhivele Securitatii parca stiam ca au reau reusti sa introduca in lege o precizare ca dosarele preotilor nu pot fi accesate decat de ei (altfel spus, desi pot fi persoane publice nu le este interzis sa fie informatori ai Secu).

    Daca sunteti curiosi sa va aruncati privirea pe trecutul actualului Patriarh, cateva intrebari ref. anii traiti in strainatate si promovarea sa foarte rapida in structurile de conducere ale BOR ar putea sa-si gasesca raspuns daca in ecuatie sunt introduse forte ce l-au „cultivat” (si aici nu ma refer la D-zeu).

  4. Foarte bun articol! Felicitarile mele!
    Sa nu se mire fetzele bisericesti ca li-s goale bisericile. Construiesc intr-una pentru ca pentru cei mai multi preoti ortodocsi, biserica e o afacere. Nu mai are nicio treaba cu divinitatea.

  5. D-lor haideti sa spunem lucrurilor pe nume. Biserica majoritara in romania nu mai este o biserica, este un bussiness. Asta au facut liderii ei din ea: BOR SRL.
    Iar asta explica tot. Restul e doar masca, teatru, mimare, papusareala si oameni mult prea naivi, needucati, neinformati si usor manipulabili. Ca doar cozile alea cand se calca pe picioare la moaste spun ceva despre intelectul acelor oameni nu? De ce sa ne mai miram? BOR o s-o mai duca bine vreo 30 de ani pana trece generatia asta manipulabila. Dupa aia o sa ajunga si ei in problemele pe care le au acum bisericile traditionale in tarile nordice, Olanda si chiar Germania si Franta. Adica un val crunt de indiferenta sau chiar ateism. La cum se comporta isi merita soarta.

  6. Interesant articol insa si mai interesant e faptul ca si alti autori, dintre cei care sustin demiterea domnului Basescu solicita BOR sa ia atitudine (de partea lor, desigur). In aceste conditii, parca inteleg tacerea Bisericii.

    M-am mirat ca Sinodul nu a luat atitudine cu ocazia marilor amputari salariale din mai 2010. Atunci Arhiepiscopia Romano-Catolica din Bucuresti a transmis un comunicat foarte articulat, prin care isi exprima dezacordul cu aceste masuri.

  7. Ar fi suficient si impartial, ca BOR sa reaminteasca politicienilor cele zece porunci ale Vechiului Testament; nimic in plus.

    • Prea târziu, guvernul Ponta a modificat cele 10 porunci prin ordonanța de urgență.

      @Adam – da, cercetători și alți câțiva în State sunt preponderent atei însă ăștia sunt cam 0.000001% din populație, americanul de rând e credincios. Și, similar cu românul, e chiar agresiv când vine vorba de atei (nu crezi, automat ești un om rău, împotriva celor 10 porunci, etc.).
      Undeva la bază nu-i o foarte mare diferență între americani și români, sunt cam la fel de influențabili și manipulabili.

      @Virus – „90% din romani se declara ortodoxi, dar din viata lor coordonata morala a fost compet evacuata.” – Ei au impresia că-s religioși însă sunt numai superstițioși, habar n-au ce zice religia ortodoxă, știu numai că trebuie să-și facă N cruci, atât.

  8. Interesant punct de vedere. Cred insa ca de data aceasta chiar este un moment in care Biserica ar trebui sa pastreze tacere. Bine, tacere inseamna chiar tacere, fara indemnuri in timpul predicilor, fara afisari cu diversi, etc

    Altfel, vom ajunge sa cerem Bisericii sa se pronunte si in cazul meciurilor de fotbal.

    Este un moment politic si social, fara implicatii religioase. Mai mult, nicio Biserica nu are autoritatea morala sa se implice in asa ceva, ar insemna sa-si asume rolul de experti in legislatie, doctrine, politici economice, fonduri europene, etc. Si chiar nu sunt experti.

  9. BISERICA?! Hahaha. De cand oficialii bisericii (BOR) AR TREBUI sa incurajeze la echilibru si discernamant? N-ati vazut ca la slujba fac propaganda politica si-ti zic direct cu ce primar sa votezi?
    Si ei sunt fosti turnatori si animale politice. Ce gluma proasta! Intr-un stat complet infectat de fosti securisti si turnatori, cu popi, cu intelectuali, cu primari, cu arme si bagaje si cu tot cu rahat.

  10. Nu as arunca asupra Bisericii toate sudalmele de citit, cel putin in aceste comentarii. Biserica este, va fi si va trebui sa fie. Sunt filozofii avizate care sustin necesitatea prezentei libertatii de constiinta, la noi, in Ortodoxie fiind Biserica Ortodoxa. Lasand de-o parte toate acuzele catre clerici-ca sunt, au fost agenti cel putin, pe vremuri securisti-ei sunt oameni ca si noi care impartasesc filosofii de viata, insotite de pilde pozitive, multe invataturi-care pot fi sau nu acceptate prin insasi doctrina de libera alegere a ortodoxiei.
    Totusi, chiar asa, de ce nu ne spune ceva Biserica? Ba ne-a spus! S-au facut slujbe impotriva secetei, sau altfel spus, pentru ploaie. Iata dragii nostri unde salasuieste raul. In lipsa apei. Ce-i drept, fara apa nu mai suntem nici macar in idee. Dar politica, in politica nu va implicati?
    Neimplicarea in aceste razboaie politice poate insemna in aceasi masura un val aruncat pe ochii credinciosilor-noi nu ne implicam in razboaie politice-, dar si o ascundere in altar pentru a nu afisa partizanatul uman in aceasta problema.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Marius Vasileanu
Marius Vasileanu
MARIUS Vasileanu este jurnalist şi profesor de istoria religiilor. Ultima carte publicată: „Recurs la generozitate. Întrebări despre limitele antropologiei creştine” (Editura Eikon, 2011).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro