joi, martie 28, 2024

Tu cind ai malahit ultima oara? Indreptar de Spovedanie pentru Copii

De curind, impreuna cu Victor Draghicescu, un proaspat absolvent de Drept, am participat la o dezbatere organizata de ARDOR pe tema predarii religiei in scoli (detalii la : E timpul sa afirmam ca studiul religiei in scoala pune in pericol laicitatea statului roman?).

Echipa adversa (Roxana Luca si Andrei Gaitanaru), abordind cu onestitate subiectul, a admis rapid ca predarea confesionala a religiei nu are cum sa nu afecteze laicitatea statului, iar pentru ca dezbaterea sa nu se incheie prematur cei doi au incercat sa acrediteze ideea ca programa “oficiala” de religie ar fi inofensiva, iar diferitele “excese” aduse in discutie sint doar cazuri izolate si nereprezentative.

Profesori de religie care devin brusc agresivi atunci cind un elev se declara “necredincios” (un caz recent, petrecut la Colegiul National Zinca Golescu din Pitesti, gasiti descris aici) sau care ii considera vinovati pe “atei” de toate relele pamintului (vezi aici)? Profesori de religie ortodoxa care ii insulta pe elevii de alta confesiune (vezi aici si aici)? Profesori de religie “deranjati” de intrebari legate de evolutia omului (vezi aici)? Simple cazuri izolate? Mai degraba virful aisbergului; in conditiile unui sistem de invatamint infiltrat de preoti si care, sub presiunea Bisericii Ortodoxe, tolereaza indoctrinarea religioasa a elevilor in scoli…

Cultele controleaza programa de invatamint si continutul manualelor de religie; pentru a putea preda profesorii trebuie sa obtina aprobarea prealabila a ierarhiei religioase locale. O buna parte din profesorii de religie sint chiar preoti, de exemplu, proportia este de 18% in Vrancea. O proportie si mai ridicata se intilneste printre inspectorii de religie (Alba, Bucuresti, Botosani, Vilcea, Vrancea sint citeva judete aflate in aceasta situatie) sau in cazul profesorilor metodisti (53% la Botosani).

Sa va mai dau citeva exemple? La sus numitul Colegiu Zinca Golescu din Pitesti exista un singur profesor de filozofie; in schimb sint trei profesori de religie, tot atitia cit si cei de chimie. In Ploiesti, la Colegiul Jean Monnet profesorii de chimie, biologie si geografie sint la paritate cu cei de religie: trei. Pina si in Bucuresti la Colegiul Gheorghe Lazar chimia si religia sint reprezentate egal in corpul profesoral.

Sa fie toate acestea cazuri izolate sau sint expresia unui sistem bine pus la punct de indoctrinare religioasa a copiilor cu sprijinul tacit sau activ al Statului? Ce se intimpla, de fapt, in scoli?

Sa ne uitam la un document oficial, Programa pentru concursul de ocupare a posturilor de profesor de religie ortodoxa (Anexa nr. 2 la OMECTS nr. 5620/11.11.2010), elaborata de Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE), “organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, specializat in evaluarea educationala, in subordinea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii” (HG 1401/2009). Mai oficial de atit nu se poate…

La prima vedere, totul pare OK. Respectiva Programa este plina de cuvinte frumoase si idei marete: “realizare a demersului didactic trans-, inter- si multidisciplinar”, “climat educativ stimulativ”, “contextualizarea tehnicilor comunicării eficiente” s.a.m.d.

Lucrurile incep sa devina mai interesante atunci cind te uiti peste bibliografia obligatorie. La “Misiune Crestină Si Catehetică”, prima lucrare indicata este “Conlucrarea dintre profesor si preot pentru reusita orei de religie” de Preot Prof. Dr. Vasile Gordon (Facultatea de Teologie din Bucureşti) si Preot Prof. Dr. Constantin Dragnea (Şcoala Generală Nr. 58 din Bucureşti).

Ce trebuie sa invete profesorii de religie pentru a capata un post in invatamint? Sa spicuim din aceasta lucrare, aflata in bibliografia obligatorie:

1) Între factorii direct responsabili pentru reuşita orei de religie se numără şi preoţii de la parohii. Ce pot face ei, practic? Răspundem, concret: pe lângă faptul cu unii au predat Religia până la numirea titularilor, iar alţii predau în continuare, fie şi doar cu statutul de suplinitori, au câteva pârghii speciale de înrâurire asupra elevilor, părinţilor şi chiar a profesorilor. Vom da câteva exemplificări:

– pot, bunăoară, cu tactul necesar, desigur, să-i convingă pe părinţii şi elevii care refuză iniţial această disciplină, s-o accepte, arătându-le avantajele ei duhovniceşti;

– pot avea o bună conlucrare cu profesorii de Religie, în special cu cei din şcolile care se află teritorial în raza parohiei. Dacă profesorul îl solicită pentru sfeştanie în şcoală, sau pentru a primi copiii la spovedanie şi împărtăşanie, preotul trebuie să manifeste întreaga disponibilitate. Iar dacă profesorul de Religie nu-l solicită, poate avea el aceste iniţiative. […]

În acelaşi timp, după cum profesorul de Religie trebuie să-i îndemne la clasă pe copii să frecventeze biserica, aşa preotul poate în biserică să-i îndemne pe copii (direct, sau prin părinţii şi bunicii lor) să nu lipsească de la ora de Religie. De mare utilitate, pentru ambele misiuni, pot fi convorbirile periodice dintre preot şi profesori, în vederea unei strategii comune de educaţie religioasă. Cea mai fericită situaţie este aceea în care preotul este şi duhovnicul profesorului e religie.

2) […] În virtutea prevederilor aceleiaşi legi, în şcoli pot fiinţa cabinete de consiliere duhovnicească, ca expresie a drepturilor şi obligaţiilor privind aceleaşi parteneriate educaţionale. În multe şcoli, mai ales în liceele de la oraşe, funcţionează cabinete de consiliere psihologică […]. Ei bine, în aceleaşi cabinete poate şi preotul oferi consultanţă duhovnicească […]. Se ştie, nu toţi copiii sunt dispuşi să-l caute pe preot la biserică, iar preotul, aşa cum aleargă în parohie în găsirea „oii pierdute”, aşa trebuie să procedeze şi în cazul copiilor, mai ales a copiilor! […]

3). Slujba de la începutul anului şcolar, săvârşită de preot în şcoala de pe teritoriul parohiei, poate constitui un bun început al conlucrării lui cu profesorul de religie, ca de altfel cu toate cadrele didactice, cu elevii şi, totodată, cu părinţii elevilor.

De obicei, se săvârşeşte slujba sfinţirii apei celei mici, la care se adaugă rugăciunile pentru începutul anului şcolar şi Te-Deum-ul. […] La sfârşit, preotul are prilejul (şi obligaţia!) de a rosti un foarte scurt cuvânt, care, bine închegat, poate constitui încă un pas pentru sensibilizarea tuturor celor de faţă pentru cele sfinte, în general, şi pentru ora de religie, în special. Totodată, extrem de important, pentru creşterea autorităţii duhovniceşti a preotului, fapt ce înseamnă, practic, o contribuţie efectivă la recunoaşterea autorităţii şi prestigiului Bisericii Ortodoxe.

Sa rezumam. Conform unei programe de examen pentru ocuparea unui post in invatamintul de stat, programa elaborata de un organism de stat si aprobata de un ministru, viitorii profesori de religie, platiti de stat, trebuie sa bage bine la cap ca:

  1. trebuie sa-i duca pe copii la spovedanie si impartasanie si sa organizeze sfestanii in scoli
  2. trebuie sa-l ajute pe preotul paroh sa-si faca salas in scoala si
  3. toate astea pentru a contribui la “recunoaşterea autorităţii şi prestigiului Bisericii Ortodoxe

Traiasca Statul Secular! Amin!

Sa ne mai miram atunci ca profesorii de religie ii incoloneaza pe elevi si-i duc in mars fortat la biserica?

Spovedaniile si impartasaniile de grup au ajuns un sport national, iar profesorii si scolile par a fi inscrisi intr-o sfinta intrecere socialista de a depasi planul la mintuit. Profesorii mai “democrati” incearca sa-i mituiasca pe copii, te duci la spovedanie, primesti un 10 la religie (vezi aici); ceilalti nu se incurca cu subtilitati, In coloanaaaa, maaars! Dupa care se mai si lauda…

Scoala nr. 54, Bucuresti[1]:

Toti elevii au participat la Sfinta Taina a Spovedaniei si Sfanta Taina a Impartasaniei.

Scoala nr. 75, Bucuresti[2]:

Prof.Tutuianu Lavinia Maria-specialitate Religie, a realizat urmatoarele activitati:

-pe 11 decembrie 2009 a participat la Spovedania copiilor clasei a IV la Biserica „Sfantul Ioan Iacob Hozevitul”

-pe 07 ianuarie 2010, clasele a IV au participat la slujba dedicata Sfantului Ioan Botezatorul.

În semestrul 2-an scolar 2009-2010 […] membrii comisiei acestei arii au desfasurat urmatoarele activitati in afara orelor de curs:

Participarea la Sfintele slujbe ale Bisericii (spovedania copiilor pe perioada Postului Mare) prof. Petrisor Adelina si Tudose Ana Maria

Scoala nr. 308, Bucuresti[3]:

9, 10 decembrie – spovedania şi împărtăşania elevilor şcolii la Biserica Sf. Ioan Botezătorul, însoţiţi de d-na prof. Elena Niculescu.

Gimnaziul de Stat „Nicolae Iorga” Sighişoara[4]:

Decembrie: Ducerea elevilor la catedrală pentru spovedit

Scoala nr. 27, Timisoara[5]:

Prof. Franciscov Simona a condus elevii la Liturghia copiilor, la Sf. Spovedanie si Sf. Impartasanie in perioada Postului Nasterii Mantuitorului si Postului Invierii Domnului;

Pentru a avea o imagine completa asupra spovedaniilor de grup, sa apelam la “Sfanta Taina a Spovedaniei pe intelesul tuturor – ghid de spovedanie cu povete si invataturi” de Protosinghel Ioachim Parvulescu, Minastirea Lainici – Gorj, 1999.

Nu este o ghid oarecare. Autorul, actualmente Arhimandrit (avansat in grad pentru merite duhovniceşti deosebite, probabil), pare o autoritate in domeniu daca e sa te iei dupa site-urile ortodoxe, iar cartea, oferind value for money la doar 4 lei si 30 de bani cu TVA cu tot, un adevarat best-seller (exista cel putin trei editii, 1999, 2000 si 2005).

Mai mult, din pagina de garda deducem ca acest “ghid de spovedanie cu povete si invataturi” nu reflecta doar o parere personala a respectivului duhovnic ci este aprobat de inalte instante teologice si ierarhice ale Bisericii Ortodoxe; editia din 1999 a fost “tiparita cu binecuvintarea IPS Academician Doctor Nestor Vornicescu, Mitropolitul Olteniei”, iar cea din 2005 se bucura de “binecuvintarea IPS Doctor Teofan Savu – Arhiepiscop al Craiovei si Mitropolit al Olteniei”. Impresionant, nu?

Aflam din carte ca “pacatele” sint de multe feluri, de exemplu “pacate impotriva celor zece porunci”: “Am trecut cu vederea greselile copiilor mei si nu i-am batut la timpul potrivit”, “Nu am cedat din terenul meu pentru biserica” sau “Am fost la nunta, am jucat si am dansat”. Astea sint ceva mai mici, la fel ca si “M-am casatorit cu un (o) sectar(a), cu un (o) catolic(a)”, “Ca femeie m-am impreunat cu barbatul meu inainte de cununia religioasa la biserica. Nu am stiut ca daca o femeie face un asemenea pacat al curviei […] nu mai are voie sa imbrace haina alba de mireasa […]” sau, simplu si direct, “Am ris, vorbit, dormit mult”.

Mult mai grave sint pacatele “strigatoare la cer” si cele “impotriva duhului sfint”: “Fiind casatorit(a) ne-am ferit de a face copii cazind in pacatul onaniei” sau “Am ris de preoti ca sint inculti”, dar sa nu insistam. Mai bine ne uitam la ce pacate pot avea copiii.

Din ghid mai aflam ca “Biserica Ortodoxa ne invata ca de la virsta de 7 ani fiecare dintre noi avem pacate personale”. Hai sa vedem cam ce i se cere unui copil sa recunoasca la spovedanie:

  • Nu am invatat rugaciunile pe de rost: Inger, ingerasul meu, Tatal nostru si altele
  • Nu am spus rugaciunea inainte si dupa masa
  • Nu am spus rugaciunea cind m-am culcat si cind m-am sculat
  • Nu m-am rugat inainte de a-mi face temele si inainte de a merge la scoala pentru a-mi lumina Dumnezeu mintea ca sa pot invata bine
  • Nu i-am multumit lui Dumnezeu cind mi-a luminat mintea si am luat note bune
  • Nu mi-am facut metaniile (10-20) in fiecare zi
  • Nu am mers in fiecare duminica la biserica
  • Cind am trecut pe linga biserica nu m-am inchinat tot timpul
  • Nu am purtat tot timpul cruciulita la git
  • Cind m-am culcat nu mi-am facut cruce cu mina peste perna pe care dorm
  • Am gresit de multe ori dimineata cind m-am sculat; in loc sa ma spal pe fata, sa-mi zic o rugaciune si dupa aceea sa iau anafura si aghiazma, […] din lacomie, cind m-am sculat am alergat la masa fara sa ma rog si fara sa iau acele lucruri sfintite […]
  • Cind m-am impartasit, am gresit de am scuipat pe jos. Nu am stiut ca in ziua aceea pina la 12 noaptea nu ai voie sa scuipi, sa alergi, sa glumesti […]

Mda, acum intelegem de ce scolile trebuie sa-i duca pe copii incolonati la spovedanie. La citi pacatosi sint, Biserica nu mai poate face fata de una singura; trebuie sa o ajute si Statul.

O singura intrebare am catre Ministerul Educatiei. S-au gindit cumva cei de acolo sa sprijine lucrarea duhovniceasca distribuind gratuit in scoli iPad-uri? Cum altfel ar putea bietul elev sa tina evidenta amanuntita ceruta de Biserica? Pentru ca, nu-i asa, trebuie sa-i raporteze preotului de Paste si de Craciun: “Am facut malahie (masturbatie). Fac si in prezent. Ultima data ……..[6]


[1] Sfanta Spovedanie, Sfanta Impartasanie si Serbarea de Craciun – luna decembrie 2010

[2] Raport general privind starea şi calitatea învăţământului în Şcoala Nr. 75 „Leonardo da Vinci”  pentru anul şcolar 2009-2010

[3] Raport de activitate, Semestrul I, An scolar 2010 – 2011

[4] Oferta educationala

[5] Rezultatele la concursuri ale eleviilor in cadrul catedrei de istorie – geografie – religie – consiliere psihopedagogică în anul scolar 2007 – 2008

[6]Sfanta Taina a Spovedaniei pe intelesul tuturor – ghid de spovedanie cu povete si invataturi” de Protosinghel Ioachim Parvulescu, Minastirea Lainici – Gorj, 1999, pag. 92

Distribuie acest articol

85 COMENTARII

  1. Cand citesc astfel de articole imi vine sa sarut pamantul laic pe care traiesc si pe care imi cresc fiii, departe de sutanele negre, departe de parloagele Europei si de negura Jamahiriei Pravoslavnice Moldo-Vlahe.

  2. Va multumesc pentru suportul acordat povestirii (sunt cel de la CNL Zinca Golescu) – ma bucur ca exista oameni care sustin astfel de cazuri, pacat ca suntem prea putini si nu vom putea schimba prea multe, cel putin nu inca.

  3. suntem primitivi ! va multumesc pentru exemplele adunate, vor fi de folos intr-o urmatoare dezbatere cu un vanjos cre(s)tin ortodox…

  4. Care este scopul acestui text? Ce are ziditor in el? Ce propune in afara sa darame si arata incompetenta celor ce nu au nici o legatura serioasa cu biserica dar isi dau cu presupusul. Este penibil textul si concluzia pe care vrea sa o scoata, nu profesorii si Biserica. Cand vei avea cautari sincere draga autorule sa citesti acest text si vei vedea ce nu vezi acuma.

    • „Care este scopul acestui text? Ce are ziditor in el? Ce propune in afara sa darame si arata incompetenta celor ce nu au nici o legatura serioasa cu biserica dar isi dau cu presupusul. Este penibil textul si concluzia pe care vrea sa o scoata, nu profesorii si Biserica. Cand vei avea cautari sincere draga autorule sa citesti acest text si vei vedea ce nu vezi acuma.”

      Scopul acestui text este de a pune pe ganduri pe locuitorii acestei tari in legatura cu rolul religiei in viata cetateanului. Nu are un caracter „ziditor” insa infatiseaza situatia intunecata a bisericii in parteneriat cu statul, in ceea ce numesc ei „educatie religioasa”.
      Promovarea fricii si a unui stil de viata paranoic plin de frustrari (referitor la masturbare, sex, dansat ras etc) nu este in niciun caz misiunea scolii si nu vad de ce ar fi promovat de orice alta institutie, precum biserica ortodoxa.
      Textul tau e gol, ma si indoiesc de faptul ca ai citit articolul. Intradevar nu e nimic constructiv intr-o critica dar cel putin nu este diabolic precum instaurarea unei teocratii si indoctrinarea copiilor de la varste extrem de fragede.

      • Draga hippie,

        Gresesti nitel. Sa dai in vileag obscurantismul de cea mai joasa speta; gradul abject de spalare pe creier si indobitocire ( echivalent cu cel practicat de nazisti ) care este fortat asupra unor copii de nici 9-10 ani este un demers cat se poate de constructiv.

        Daca s-ar fi facut la fel cu nazistii sau cu comunistii, unele dintre cele mai mari tragedii ale umanitatii ar fi putut fi evitate.

        Orice demers care poate opri regresul sau distrugerea este unul constructiv

        • Exemple:
          – Rasputin a fost preot
          – Stalin a urmat scoala de teologie.

          Deci, sa fim seriosi. Toata istoria religiilor este de fapt o lupta pentru putere.
          Crestinii de rit oriental isi spun ORTO-DOX, adica cei drepti. Ha!

          De ce nu arianismul este cel ortodox? Simplu, pentru ca a pierdut batalia.

          Deci, sa lasam marlaniile ce se ascund sub sutana si sa incercam sa judecam corect.

          Pentru elevi, ora de religie ar fi una dintre cele mai importante materii daca s-ar preda corect.
          Sa li se prezinte credintele de la animism la baptism, de la confucianism la islam.
          Dar, evident chestia asta n-ar conveni PUTERII din RO (binomul politicieni – BOR).

  5. Autorul articolului a scos niste texte din contextul lor si le-a interpretat dupa buna placere fara sa stie prea mult ce spune.

    E ca si cum eu, care nu privesc nicioadata un meci de fotbal, as incepe sa ii critic pe fotbalisti si tot ce tine de sportul respectiv. Scot niste injuraturi de pe stadion si spun: Vedeti aia e fotbal! La gunoi cu fotbalul! Cum mi-ar sta?

    In primul rand, eu personal doresc cursul de religie pentru copilul meu. Nu vad ce e rau in a invata copilul sa aiba o morala buna, sa aiba o conduita buna, sa fie bun, sa isi doreasca o imbunatatire spirituala. Un copil religios invata bine, isi doreste rezultate bune la invatatura, nu injura, nu vorbeste urat si isi dezvolta multe alte calitati. Ce e rau in toate asta?

    E bine ca ne plangem ce rai suntem ca popor dar atunci cand avem o parghie de a deveni mai buni o criticam!

    Legat de ghidurile de spovedanie, probabil autorul nu s-a spovedit niciodata sau a facut-o superficial. Duhovnicii nu iau ghidurile de spovedanie in mana si fac check/uncheck la ce ai facut si ce nu ai facut ci un duhovnic bun se raporteaza la persoana care se spovedeste.

    As ruga autorul sa se documenteze si sa studieze mai mult atunci cand vrea sa scrie articole care arunca cu noroi in lucruri frumoase.

    Legat de malahie, subiectul e foarte controversat. Ascultati conferinta, sau cititi cartea lui Virgiliu Gheorghe despre pornografie. Cartea e cat se poate de stiintifica si poate va ajuta intelegeti de ce e necesara spovedania la preot in legatura cu subiectul respectiv.

    • Religia ar trebui sa fie un act benevol si NEDISCRIMINATOR. Vreau sa-mi educ copilul cu credinta? Foarte bine, se pot organiza acele scoli de duminica, in cadrul bisericii, platite de biserica. Nu e destul ca daca esti ne-ortodox esti discriminat indirect: ai parte de zile libere in zile de sarbatoare ortodoxe, deasupra tablei, la scoala, e o icoana ortodoxa, marele pod Basarab e sfintit de preoti ortodocsi. Adica daca-s evreu sau musulman sau ateu sau agnostic, inafara faptului ca parte din servicii le platesc, mai trebuie sa le si accept?

      As ruga ortodocsii care, in privinta asta, merg cu sloganul „majoritatea decide” sa faca un exercitiu de imaginatie si sa isi inchipuie ca 3 ani pleaca in Franta, de ex (sa nu dau exemple tari islamice). Si ca cineva de acolo i-ar obliga sa aiba un comportament fata de catolicism cum considera ei firesc sa se intample in Romania cu ortodoxismul.

    • „Autorul articolului a scos niste texte din contextul lor si le-a interpretat dupa buna placere fara sa stie prea mult ce spune.”

      Ma indoiesc ca ai putea scoate din context texte de genul „Am trecut cu vederea greselile copiilor mei si nu i-am batut la timpul potrivit” sau „Am facut malahie (masturbatie). Fac si in prezent.”, considerate de BOR drept pacate, e anormal sa nu iti bati copiii sau sa fii frustrat sexual.

      „E ca si cum eu, care nu privesc nicioadata un meci de fotbal, as incepe sa ii critic pe fotbalisti si tot ce tine de sportul respectiv. Scot niste injuraturi de pe stadion si spun: Vedeti aia e fotbal! La gunoi cu fotbalul! Cum mi-ar sta?”

      In primul rand analogia ta este ridicola. Ora de religie este ca ora de galerie fotbal obligatorie la meciurile steaua-dinamo. Traiesti intr-un anturaj microbist sau oricare anturaj in care se promoveaza un limbaj si o indecenta de nedescris sau esti prezent la ora de religie si esti obligat sa faci fata unui discurs autoritar si lipsit de orice fundament – este acelasi lucru. Acesta nu este un mediu propice educatiei, invatarurile crestine nu s-au dovedit niciodata eficiente (cel putin 3 cazuri de eleve olimpice la religie care s-au sinucis si nenumarate cazuri de intoleranta religioasa si agresivitate)

      In primul rand, eu personal doresc cursul de religie pentru copilul meu. Nu vad ce e rau in a invata copilul sa aiba o morala buna, sa aiba o conduita buna, sa fie bun, sa isi doreasca o imbunatatire spirituala. Un copil religios invata bine, isi doreste rezultate bune la invatatura, nu injura, nu vorbeste urat si isi dezvolta multe alte calitati. Ce e rau in toate asta?
      Ma tem ca fiul tau nu va avea o copilarie foarte fericita. Moralitatea nu este educabila prin repetitie sau prin frica de dumnezeu, e nevoie de ceva mai mult pentru ca un copil sa fie bun. Ora de religie nu a vizat niciodata moralitatea sau comportamentul in societate, orele de educatie civica sau de etica sunt cele in care se discuta acest lucru.

      „E bine ca ne plangem ce rai suntem ca popor dar atunci cand avem o parghie de a deveni mai buni o criticam!”
      Poate vrei sa spui o sapa care ne ingroapa de 20 de ani.

      „Legat de ghidurile de spovedanie, probabil autorul nu s-a spovedit niciodata sau a facut-o superficial. Duhovnicii nu iau ghidurile de spovedanie in mana si fac check/uncheck la ce ai facut si ce nu ai facut ci un duhovnic bun se raporteaza la persoana care se spovedeste.”

      Acolo se discuta despre mesajul pe care il ofera biserica enoriasilor sai, iar daca tu esti de acord cu acel mesaj e greu sa mai discutam in continuare.

      „Legat de malahie, subiectul e foarte controversat. Ascultati conferinta, sau cititi cartea lui Virgiliu Gheorghe despre pornografie. Cartea e cat se poate de stiintifica si poate va ajuta intelegeti de ce e necesara spovedania la preot in legatura cu subiectul respectiv.”
      Activitatea sexuala a oricarui individ este privata iar scoala trebuie sa disputa toate informatiile necesare pentru ca acestia sa se protejeze de evenimente nefericite (sarcini nedorite, imbolnavirea cu BTS-uri). Masturbarea nu este in niciun caz un subiect controversat, doar un tabu pentru habotnici.

  6. Credinciosul in non-existenta lui Dumnezeu are o problema cu faptul ca credinciosii in existenta lui Dumnezeu au dreptul de a-si educa religios proprii copii, inclusiv prin intermediul institutiilor publice sustinute de statul caruia ei ii platesc taxe. Ateii sunt putini, dar activi si galagiosi in spatiul public. Credinta lor este foarte puternica si o promoveaza prin orice mijloace. Este fanatismul specific noilor convertiti :)

    • Indocrineaza-ti copiii tai nu si pe ai mei. Tu cind vezi adventisti evanghelisti sectanti de orice fel ce simti? Vrei sa ca pruncul tau sa fie educat de ei? Eu asa simt fata de TOTI zelosii ortodcsi ori nu. Luati mina de pe copii.

    • NU , nu e OK sa faceti indoctrinare ortodoxa pe bani publici
      si nici salariile popilor si catedralele din banii publici NU sunt OK
      e o aberatie
      imi spuneti condescendent-prezumtios ca „facerea” e o dogma la fel de valabila ca si tabla inmultirii??? sau chiar mai importanta.?????
      talibanism
      Stat laic….??????? si fiecare isi traieste disonantele cognitive in spatiul si pe fondurile sale private???

  7. nu e nimic de comentat. orele de religie in scoala sunt un scandal. si scoala si biserica sunt finantate de la bugetul de stat. cine vrea religie merge la biserica. e atat de simplu.

  8. decat de filosofie… – un prof de filosofie preda logica, filosofie, eventual si ceva educatie civica, pentru orice altceva e platit NECALIFICAT. asta inseamna ca preda la a IX-a si a XII-a.

    pe cand un profesor de religie – ei bine, un profesor de religie preda copiilor din toti cei 12 ani de scoala. normal ca-s mai multi.

    religia in scoala 12 ani este o porcarie imensa. programele la religie sunt niste porcarii. obligativitatea implicita a religiei este o porcarie.

    din fericire, exista si profesori de religie rezonabili, profesori in primul rand. am avut anul acesta elevi de a XII-a, victime asadar ale politicii inconstiente de „religie 12 ani” si n-am vazut la ei nici urma de indoctrinare religioasa. depinde de profesor si depinde si de inteligenta si cultura copiilor. depinde, mai ales, de mediile din care provin.

    religia in scoala ar trebui facuta printr-a 10-a, 11-a, cu titlu optional, cu o programa rezonabila si, in cadrul unui optional mai mare de studiu comparat al religiilor. iar pentru doritori, bisericile ar putea oferi programe de cateheza, asa cum fac, de pilda, catolicii.

    dar pentru a pune astfel problema, ar insemna sa ataci toate tipurile de indoctrinare practicate in scoala. nu doar religia, ci si istoria, educatia civica sunt domenii in care mintile copiilor sunt spalate meticulos.

  9. Într-adevăr, dacă ne raportam la caracterul laic al statului ca valoare supremă în organizarea societății românești, subiectul religiei în școală e în topul dezbaterii. Dar este societatea românească o societate laică? Suntem departe de a da un răspuns afirmativ la această întrebare. Și aceasta pur și simplu din considerente istorice: primul ține formarea noastră ca popor unde elementele de natură creștină au făcut parte din, să-i spunem, „ingredientele” care au intrat în alcătuirea noastră ca popor. Al doilea ține de organizarea noastră socială și culturală specifică spațiului bizantin. Astfel, credința (și forma ei organizată, adică biserica) nu sunt realități excluse din spațiul social, ci fac parte din ființa societății.
    De aceea, educația religioasă creștină ortodoxă care se realizează în școli ține de specificul nostru, de identitatea noastră. Și am să ilustrez această afirmație printr-o realitate a diasporei românești, că e din Italia, Spania sau Suedia. Aici, în diasporă, indiferent de cât de credincioși sau necredincioși sunt românii și cât de mare sau mică este distanța față de biserică, ei se reunesc la fiecare sărbătoare în biserica ortodoxă, pentru aici își regăsesc identitatea de români.
    Deși articolul este documentat și cu note de subsol, ceea ce ne propune autorul iese din sfera onestității și a analizei obiective, ținând mai mult de capitolul curiozități și cancan-uri pseudo-educaționale.

  10. Marea voastra problema : ‘impartasaniile si spovedaniile’ !!! Mai oameni buni mai, inseamna ca acei copii au lasat un pic celularele si alcoolul si tutunul pentru a face o introspectie in viata lor – ce e bun ce e rau ? dincolo de orice discutie despre religie, asta e problema voastra ?

    daca chiar credeti ca religia este cea mai mare problema a copiilor, deja nu are rost sa mai vorbim. cat de mult ati militat impotriva tigarilor, a etnobotanicelor, a alcoolului ? cat de mult ati militat impotriva reclamelor la care copii expusi practic nu au de ales decat sa isi doreasca anumite lucruri, a desenelor animate care distrug copii ?

    faptul ca acesti copii sunt invatati ce inseamna binele nu e chiar ce trebuie sa va ingrijoreze acum, cand copii sunt pur si simplu singuri in lupta cu masina de facut bani

    • ce spui tu: „faptul ca acesti copii sunt invatati ce inseamna binele nu e chiar ce trebuie sa va ingrijoreze acum, cand copii sunt pur si simplu singuri in lupta cu masina de facut bani”

      si ce scrie in articol:
      fapte considerate de catre Biserica a fi pacate:
      – “Am trecut cu vederea greselile copiilor mei si nu i-am batut la timpul potrivit”,
      – “Nu am cedat din terenul meu pentru biserica” sau
      – “Am fost la nunta, am jucat si am dansat”, sau
      – “M-am casatorit cu un (o) sectar(a), cu un (o) catolic(a)”,
      – “Ca femeie m-am impreunat cu barbatul meu inainte de cununia religioasa la biserica. Nu am stiut ca daca o femeie face un asemenea pacat al curviei […] nu mai are voie sa imbrace haina alba de mireasa […]” sau,
      – “Am ris, vorbit, dormit mult”.
      – “Fiind casatorit(a) ne-am ferit de a face copii cazind in pacatul onaniei” sau
      – “Am ris de preoti ca sint inculti”

      ce pacate pot face copiii:
      – Nu am invatat rugaciunile pe de rost: Inger, ingerasul meu, Tatal nostru si altele
      – Nu am spus rugaciunea inainte si dupa masa
      – Nu am spus rugaciunea cind m-am culcat si cind m-am sculat
      – Nu m-am rugat inainte de a-mi face temele si inainte de a merge la scoala pentru a-mi lumina Dumnezeu mintea ca sa pot invata bine
      – Nu i-am multumit lui Dumnezeu cind mi-a luminat mintea si am luat note bune
      – Nu mi-am facut metaniile (10-20) in fiecare zi
      – Nu am mers in fiecare duminica la biserica
      – Cind am trecut pe linga biserica nu m-am inchinat tot timpul
      – Nu am purtat tot timpul cruciulita la git
      – Cind m-am culcat nu mi-am facut cruce cu mina peste perna pe care dorm
      – Am gresit de multe ori dimineata cind m-am sculat; in loc sa ma spal pe fata, sa-mi zic o rugaciune si dupa aceea sa iau anafura si aghiazma, […] din lacomie, cind m-am sculat am alergat la masa fara sa ma rog si fara sa iau acele lucruri sfintite […]
      – Cind m-am impartasit, am gresit de am scuipat pe jos. Nu am stiut ca in ziua aceea pina la 12 noaptea nu ai voie sa scuipi, sa alergi, sa glumesti […]

    • „acei copii au lasat un pic celularele si alcoolul si tutunul”…da de ce generalizati? daca nu da cu sar`mna la sutanele negre musai e un alcoolic si-un tutungiu? Sau morala e indisolubil legata de boaitele parazitare?

  11. Din pacate dincolo de anumite excese ale unor preoti sau profesori se observa ca autorul face abstractie (intentionat?) de finalitatea invatamantului religios.Sunt studii care demonstreaza indubitabil ca in comunitatile cu o educatie religioasa mai profunda rata criminalitati este extrem de redusa.Din acest motiv se incurajeaza , inclusiv in inchisori, prezenta Bisericii(ar fi interesant , dupa teoria autorului) daca in locul preotilor ar fi trimisi in inchisori profesorii de filosofie sa predea nihilismul , de exemplu , sa vedem care ar fi finalitatea!
    Din pacate autorul are urmatoarea logica:daca un profesor nu este bun la o materie trebuie sa desfiintam invatamantul .
    Sa nu uite autorul ca ivatamantul a aparut in Biserica crestina si nu in cadrul vreunei ,,asociatii secular umaniste”.Sa nu uitam ca aceste asociatii secular umaniste au produs comunismul- si de aici toate consecintele tragice pe care le suportam.
    Dar , deh, cand ai o criza de idei sau cand vrei sa-ti faci publicitate spune ceva de Biserica…

    • Nu exista nici un studiu independent care sa demonstreze ca o societate religioasa genereaza mai multa criminalitate decat une nereligioasa (sau vice-versa).

      • Oricum, cel mai mare ateu e liderus maximus (D-zeu) …. el nu crede in nimic.

        Sunt surprins de numarul majoritar al comentariile pro-religie de aici, gen Cavalerul Bizantin sau Iorest de pe Hotnews. Dovada ca e prea tarziu…. doar simpla aparitie a unui articol pe aceasta tema (felicitari dl. Alexandru) creaza aici reactii virulente din partea habotnicilor.(tot felul de popi ortodocsi, studenti la teologie si neo-protestanti care iata, au descoperit internetul, lucratura diavolului)
        Locul ideologiei comuniste a fost luat de ideologia ortodoxa, care e muuuult mai perfida si mai imbecilizanta.
        Cu ce efecte? Impreuna cu scaderea continua a calitatii invatamantului, vom vedea in cativa ani….deoarece ortodoxia a fost si este in mod evident o frana in calea modernizarii Romaniei. Tinerii vor trai in doua lumi paralele, opuse total (una a internetului, discotecilor, tv si cealalta a „pacatelor” enumerate mai sus), ceea ce ii va dezechilibra si le va afecta negativ personalitatea prin scaderea self-esteem-ului.

        • N-aş fi intervenit dacă nu-mi era citat numele, aşa că, vai de capul meu de păcătos, iacă-mă.
          Eu zic că: cei care se răscoală împotriva prezenţei Bisericii şi (în definitiv) a Mântuitorului în viaţa publică şi a şcolii sunt părtaşi (cel puţin) aceleiaşi culpe. Îi spui copilului că nu există Dumnezeu? Că Iisus n-a existat? Că dincolo de moarte e doar nefiinţă? Păi, dragul meu ateu, eşti cu piatra în mână şi cu păcatul, exact acelaşi păcat, în gură. Îţi manipulezi copilul. De fapt, hai s-o spunem pe aia dreaptă. Ne manipulăm copiii! Toti! Când sunt mici, le spunem că nu e bine să umble-n fundul gol pentru „că e ruşine”. Că nu e bine să spargă fereastra vecinului pentru că e bunul omului, şi că trebuie să-l respecte. Că să nu scuipe, că să tragă apa la toaletă….toate astea sunt manipulări. În ceea ce mă priveşte pe mine şi pe cei ai mei, dacă e să aleg una, aleg calea credinţei. A cuminţeniei şi a ascultării de Dumnezeu. Aşa că, stimate concetăţean ateu, dacă-ţi repugnă credinţa şi construcţia ei sofistică, fii sincer cu copilul tău până la capăt şi lasă-l să facă ce vrea, cum vrea, când vrea.
          Eu sunt ortodox. Copilul meu face religie la şcoală. Are, ce-i drept, norocul unui profesor inteligent şi subtil, care l-a făcut să înţeleagă că orice lucru de pe pământ are un sâmbure dincolo de materialitatea lui. Sunt foarte mulţumit. Cui nu-i place, să-şi retragă copilul de la ora de religie. E drept, îi va fi greu copilului aceluia să priceapă care-i faza cu Sfântul Nicolae şi cu ceaslovul (Creangă), sau care-i şmenul cu poezia mistică a lui Voiculescu…pentru că, ne place sau nu, credinţa acestui popor e la fundamentul oricărui act de cultură…şi poate, peste ani, o să spună şi el acasă…”tată, de ce mi-ai ascuns că există Dumnezeu?” (caz real, un tânăr de 35 de ani, fiu al unei familii bolşevice, crescut într-o vilă din Primăverii şi care, după 1990, a intrat într-o biserică şi L-a descoperit pe Dumnezeu).
          Dacă vreţi să aruncaţi în sarcina noastră culpa de a fi credincioşi, făceţi-o. Dacă vreţi să ne învinuiţi şi că suntem majoritari în societate, făceţi-o. Dar ţineţi minte: nimeni şi nimic n-o să ne facă să ne renegăm credinţa. N-au reuşit ei-dumnealor, comuniştii, n-o să reuşească nimeni, niciodată.
          Îmi pare rău, prietene, că ţi-am lăsat impresia unui toreador al „Ortodoxismului”(sic). Îmi pare rău, de asemenea, că nu pot tăcea, umplându-mă cu virtutea smereniei şi a răbdării. Dar am impresia că ne confundaţi umilinţa cu absenţa, şi tăcerea cu frica. Datoria mea de creştin e să-L mărturisesc pe Dumnezeu în învăţătura Bisericii Răsăritului şi a sfinţilor părinţi. Şi-o s-o fac, indiferent câte minusuri încasez. Vă doresc, dragi creştini, pace de la Dumnezeu, şi vouă, dragi necreştini, un indice de confort termic de maxim 80 de procente!

          • Dragilor, va luminez eu: dumenezeu nu exista.
            Acesti preoti/profesori trebuie arestati pentru obtinerea de foloase necuvenite, pentru fals si uz de fals in declaratii publice. Si trebuiesc arestati pentru faptul ca va perd timpul. Zi de zi.

    • Domnu’ Marian, vedeti ca nu e frumos sa mintiti pe forum.

      Studiile stiintifice va contrazic flagrant. In USA de exemplu ateii sunt vreo 10-15% din populatie si totusi in inchisori procentul lor nu trece de 0.2-0.3% (conform cifrelor publicate de Federal Bureau of Prisons incepand cu 1997).

      Din randul oamenilor de stiinta de top peste 95% resping basmele creationiste, iar IQ-ul e in general mult mai mare in randul necredinciosilor (dihorilor adica)

      Apoi invatamantul nu a aparut in Biserica. Grecii antici o ducea bine merci si inainte. Ascensiunea Bisericii a avut chiar un efect contrar: aducand regresul si inapoierea in Europa (timp de peste 1500 de ani), distrugand civilizatii infloritoare, distrugand Biblioteca din Alexandria si aducand Europa la un grad de inapoiere similar cu Africa. Noroc cu renasterea si umanismul, altfel am fi trait mai rau ca in Somalia

  12. Păcătosule, conteşti autoritatea şi prestigiul bisericii ortodoxe?!
    Ştii că ei au legătură directă la şoful ăl mare, nu? Nu îi vorbi de rău, că o să arzi în iad! >:)

  13. Ati avea pretentia ca la Spovedanie sa nu fie marturisite acele fapte pe care religia ortodoxa le considera pacate ce trebuie marturisite?
    Ati dori ca la Spovedanie sa nu fie marturisita masturbarea sau faptul de a nu ne ruga inainte si dupa masa ori scuiparea dupa Impartasanie?
    Potrivit credintei ortodoxe, acestea sunt pacate.

    Doar nu vreti sa impunem credintei morala laica (in general, schimbatoare). Sa se marturiseasca, de pilda, ca pacat, neacceptarea ca normala a homosexualitatii ori a transsexualismului (!).

    Dumneavoastra vreti, practic, ca Biserica sa isi schimbe dogmele vechi de aproape 2000 de ani cu (lipsa de) morala actuala iar peste 20 de ani cu valorile ce vor fi acceptate atunci.
    Mai bine, dupa cum afirmati chiar dvs, ramaneti dvs si cei ca dvs cu valorile dvs si nu mai cereti Bisericii sa se schimbe, de vreme ce refuzati Bisericii dreptul de a va cere sa va schimbati.

    E o problema, poate, din perspectiva laica, impunerea adusa copiilor, in scoli, uneori, sa se spovedeasca.
    Dar, din fericire, Taina Spovedaniei aduce numai beneficii asa ca prefer sa se intample asa (cat timp neparticiparea la Spovedanie din orice motiv nu atrage alte sanctiuni decat cele hotarate de Dumnezeu, iar nu aplicarea unor corectii scolare de tipul scaderii notei etc)

    • Nu, nu ati inteles, nu dorim sa impunem bisericii absolut nimic, din partea noastra fiecare e liber sa se inchine cui vrea, chiar si unei pietre in padure. In schimb am dori ca statul roman sa nu ne impuna sa fim crestini de rit ortodox – simplu si la obiect

  14. Nu stiu despre voi, dar pe mine o asemenea atitudine din partea profesorilor de religie, care abuzeaza psihic de copii, ma scandalizeaza.

    Inainte trebuia sa invatam frazele seci din manualul de socialism stiintific, iata, acum copiilor nostri li se spala in alt mod creierul. Macar socialismul stiintific nu avea un impact asupra viziunii despre stiinta.

  15. Intr-adevar laicitatea statului si neutralitatea lui ar putea fi iremediabil compromise.Cum? Scotand Religia ca model creationist din curriculumul scolar pentru a favoriza credinta(de altfel demonstrata de matematica fiind imposibila din punct de vedere probabilistic) ca viata a evoluat la si din intamplare.
    Statul trebuie sa permita ambele modele daca este neutru.
    In rest, cazurile cu profesori nu sunt varful icebergului ci doar exceptii.Si alti profesori de la alte discipline mai fac greseli.
    Un articol care generalizeaza defectuos.Poate si putin stupid.

  16. si persoanele credincioase / necredincioase obisnuite pot spune ca religia in scoli este o aberatie periculoasa. de ce se combate o extrema prin alta? nu ai sanse de reusita daca inlocuiesti un fanatism prin altul…

  17. Observ ca hotnews se inscrie pe linia unei propagande ateiste agresive.
    Ca sa fie deontologic cat de cat ar trebui sa fie gazduite in randurile ‘Contributors’ si parerile unor monahi (Savatie Bastovoi) sau a unor tineri teologi de valoare (Danion Vasile).
    Mizeriile care poarta semnatura lui Toma Patrascu ma pun serios pe ganduri daca mai are rost sa accesez zilnic hotnews – intrucat se departeaza mult prea mult de linia unui jurnalism deontologic.

    • Propaganda atee? Autorul nu a facut nici o afirmatie legata de existenta sau inexistenta divinitatii. Mai mult, autorul nu a criticat nici o dogma a BOR per se. Autorul a aratat modul in care biserica ortodoxa intelege sa intervina in actul educational public, in scola publica si cu mijloace financiare publice.

      Nu este vorba despre a crede ca Doamne doamne te bate la fundulet pentru malahie, dormitul in exces sau uitatul la stirile de la ora 5. Este vorba despre o viziune de ev mediu asupra a ce inseamna scoala si mai mult ceea ce inseamna stiinta. Preotul, si respectiv profesorul de religie nu sunt doar transmitatorii unor valori religioase destinate strict membrilor unei comunitati. Ei sunt detinatorii unor adevaruri absolute folozofice, biologice, geologice si asa mai departe. Ora de religie nu mai este doar un mijloc pentru credinciosi de a oferi copiilor lor studii de catehism. Este un mijloc asumat de prozelitism, de inoculare a urii pentru atei, pentru pocaiti, pentru Darwin etc.

      Mai mult mintea mioritica nu pare sa faca diferenta intre un act didactic, fie el si confesional care este predarea unor doctrine religioase si actul pur cultual care este spovedania si care pur si simplu nu trebuie sa aiba loc in timpul scolii si sa fie intermediat de un salariat al ministerului educatiei.

      Problema autorului nu este religia, sau dogma care e neschimbata de mii de ani. Problema autorului este scoala, de la care avem totusi pretentia ca a evoluat din epoca lui Creanga.

    • Sa avem iertare dar adevarul nu poate fi numit propaganda agresiva.

      Ori nimic din cele relatate in articolul de fata nu e neadevarat.

  18. mi se face greata cand citesc astea, noroc ca nu am virusul herpesului ca eram deja plina de bube
    suntem in 2011!!!!! in secolu 21!!!!! evu mediu s-a terminat de mult !!
    am promis ca nu ma mai enervez pe teme d-astea
    oricum, H Goering s-ar rasuci in mormant de invidie!

  19. Nu am vrut sa comentez, dar se pare ca sunt multi fanatici religiosi pe aici si nu vreau ca lumea sa aibe impresia ca nimeni nu e de acord cu articolul. Eu sunt de acord cu autorul articolului, orele de religie trebuie facute la biserica nu in scoala. La scoala ar trebui totusi ore de educatie civica, iar copii ar trebui implicati in diverse actiuni de voluntariat conduse de profesori si sprijinite macar de primarie.

  20. Mie mi-e groaza de orele de religie. Fi-miu va intra la scoala din toamna si nu cred ca o sa-i permit sa mearga la orele de indobitocire a spiritului. Mi-am luat eu destula bataie la orele de socialism stiintific, nu este nevoie ca si fiul meu sa urmeze o spalare a creierului.

    Ma uit cu mila la medievalistii astia care nu vor sa inteleaga nimic, le convine doar sa primeasca cu lingurita, fara sa ceara, fara sa caute, fara sa ii intereseze. Fericiti cei saraci cu duhul, ca a lor va fi imparatia cerurilor. Mars pe norisor, si lasati-ne in pace!

  21. Cred ca Biserica Ortodoxa ( dupa aceasta experienta pe copii ) ar trebui sa ceara politicienilor romani sa vina la spovedanie si sa-i intrebe cind s-au ,, malahit ” de la ultima licitatie ! Si lasand la o parte aceasta ,, gluma ” trebuie sa recunoastem ca oficialii Bisericii Ortodoxe , preotii , se … la schimbatul popilor din Kogalniceanu , spaga prea Inaltului din Constanta , care inca este liber la a mai primi ( spaga , bineinteles ) si exemple sunt destule.

  22. Religia nu are ce cauta in scoli mai ales preotul! La scoala trebuie sa se studieze filosofia, istoria religiilor. Religia e ceva ce tine de familie, de spatiu privat, de locase de cult etc. Eu nu mi-as lasa copilul sa fie indoctrinat si speriat.

    • atita timp cit noi crestinii suntem majoritari, cred ca trebuie sa avem posibilitatea sa decidem daca se face sau nu optional religia in scoli. Cind nu o sa mai fim majoritari o sa decideti voi.
      Scoala nu a decazut din cauza predarii optionale a religiei in scoli.
      Cele mai bune scoli private gimnaziale si liceale de prin vest sunt cele care functioneaza sub patronajul bisericii catolice, evanghelice, iar aceasta calitate nu este intimplatoare comparativ cu scolile in care nu se face religie.
      Oricum, ai posibilitatea sa nu iti lasi copilul la ora de religie si sa nu fie „indobitocit” .
      La scoala fiului nostru, orele de religie sunt puse in orar la inceput de zi sau la final de zi, astfel incit cei care nu doresc sa participe pot sa stea acasa linistiti si sa nu aiba un orar incurcat.

  23. Stimate domn Patrascu,
    in fiecare an copilului meu i-a fost data optiunea de a decide daca doreste sau nu sa participe la orele de religie.
    Este o decizie a copilului si a parintilor, iar scoala nu ne-a obligat. Provenim dintr-o familie crestin ortodoxa si copilul meu are in clasa colegi reformati, catolici si membrii ale unor secte.
    Nici un copil din aceasta clasa nu a fost obligat de nimeni sa mearga la orele de religie.
    Ceea ce spuneti dvs. despre religie ar putea sa fie scris despre multe alte materii care nu sunt aduse la zi si a caror fundamentare este expirata.
    Spre deosebire de religie unde al meu copil nu este obligat sa mearga, la celelalte materii este obligat, desi la multe nu le vad rostul.

  24. Dragilor, desi sunt un agnostic teist si ceea ce voi spune suna dramatic o voi face totusi ca o ultima palma data unei natiuni tembele si lipsita de educatie, o natiune care in afara de batut neveste, baut, furat si marlanie”fara numar” nu stie altceva!… A!; era sa uit ce-i mai important, adica ca acest popor este o natiune ortodoxa lipsita in general de ratiune. Cele enumerate mai sus de mine, in totalitatea lor sunt intrinsece si trebuiesc ca un tot unitar. Acum revenind la „amenintarea” initiala va voi spune ca plec din Republica Ortodoxa Romana exact din cauza invatamantului religios in scoli. Din pacate sotia mea nu este un om luminat de valorile stiintifice si umaniste, nu are suficienta educatie de acasa ca sa poata decide singura ce-i adevarat si ce-i Mos Craciun sau Iisus. Poate traiand intr-un stat laic si avand acces la informatie sa-si schimbe opiniile. Deci dragii mei, va las cu bine si sper ca urmatorul mare seism al lumii sa vina in Ro si sa darame acele aberante perle de prost gust arhitectural numite biserici. Deci ca sa nu ne omoram in casa pentru dreptul de a decide daca sa facem copilul un om lumint sau unul religios am decis ca cea mai buna cale este sa las conducerea de santiere pentru orizontul promitator al spalatului de wc-uri prin Europa, poate doar asa fetita mea ar avea o sansa la o viata luminata.

    • Am mai afirmat-o si o reafirm! Termenul occidental, nobil, platonic, latin de „republica” nu trebuie in nici un caz asociat Bisericii Pravoslavnice. Romanistanul este o „jamahirie” nu o „republica”.

    • si eu am depus deja actele pentru a emigra intr-o tara unde religia este la nivel de 10-15% din populatia tarii. Si nu-mi sariti va rog, domnii habotnici cu tipete ca ma duc in congo, china sau alte tari din astea sub-dezvoltate. Eu ma duc intr-o tara din topul de tari semi-ateiste :

      Australia,
      Danemarca,
      Norvegia,
      Noua Zeelanda. etc

    • Alex, sper sa-ti mearga bine pe unde te duci.

      Totusi, in graba plecarii nu arunca noroi si dezastre peste noi toti. Pana reusesc sa scap din iadul -oops! – cred ca tema articolului este de vina ;) – asta de tzara ortodox-totalitarista-manelista, etc., aici imi duc zilele si vreau sa plec de aici sanatoasa.

    • luminata de neoanele de la wc? sau de felinarele rosii din Amsterdam? sau de lanternele politailor plecati la vanatoare de romani iubitori de corturi? …. dragul meu sper sa nu gresesti drumul si sa ajungi prin cotloane europene mai putin luminate precum Kosovo

  25. @ anti-ASUR: O fi Hotnews detinuta (din umbra) de anumiti adepti ai ‘societatii deschise’? O fi si Contributors, la fel? ASUR-ul, ca orice fundatie, primeste bani; de unde oare?

    Tot ce se poate, daca ne gandim la originile ‘ganditorilor’ de pe aici – un Tismenetschi, un Aligica si alti spalatori de creiere cu mult tupeu … Probabil s-au primit niste comenzi de aruncat cu noroi, cand vad ca totusi romanii (asa indobitociti cum se sugereaza), incep sa ridice capul …

    Oricum, judecand dupa promptitudinea replicilor, se pare ca a fost o comanda ferma si se actioneaza in ‘gasca’ :)

    Felicitari autorului! Cel mai facil succes se dobandeste prin discreditare si manipulare. La mai mare!

  26. Daca sunt crestin, inseamna ca sunt habotnic? sau alte epitete descrise mai sus?
    Daca platesc impozite la stat si doresc ca, copilul meu sa faca religia la scoala (optional) e ceva rau in asta?
    Ca unii profesori de religie o mai iau pe alaturi (precum exemplele din articol) ce vrea sa demonstreze? care tip de profesori nu o ia pe alaturi?
    iar ca titlu, a fost ales o formulare complet aiuristica.
    cu siguranta ca autorul nu cunoaste relatia cu un duhovnic veritabil: el este doctor pentru suflet , la fel cum exista doctori si pentru trup.
    daca autorul se considera asa destept, atunci sa se trateze singur sau sa filozofeze in care cercurti doreste.
    apropo, nu am auzit nicaieri crestini care sa se planga ca se face filozofie in scoala!
    asta ca sa vedeti cat de „habotnici” si conservatori suntem

    • si sunt o persoana credincioasa. problema e ca singurele articole publicate aici reprezinta parerea unor sectanti la randul lor – asociatia „secular umanista”… adica fanatism cu o alta palarie.

      iar religia in scoala 12 ani nu-i normala. sunt credincios practicant, si am oroare de habotnici si de indivizi care fac prozelitism. Dumnezeu nu este deloc o notiune simpla, iar orice incercare de popularizare a lui Dumnezeu, cum vedem in religia predata in scoli, reduce ideea de divinitate la o imagine puerila…

      la fel ca si celelalte tipuri de manipulari (vezi predarea drepturilor omului la copii de scoala primara… ca sa nu mai vorbim de indoctrinarile din manualele de istorie), si religia in scoala creeaza, atunci cand e predata de persoane limitate unor elevi cu universul intelectual limitat, niste mici dobitoci. iar statistic majoritatea oamenilor se incadreaza in zona celor cu inteligenta medie. tot majoritatea oamenilor sunt inclinati spre comoditate – intelectuala in primul rand. combinatiile astea nasc monstri.

      a propos, filosofia se preda intr-un singur an, iar filosofia nu este o dogma, ci o practica. filosofia implica libertatea de gandire.

      dar, cum spuneam, subiectul acesta nu-i folosit decat pentru a castiga comentarii si a face publicitate unei grupari de limitati din domeniul ateismului militant. pentru ca asa ceva-i la moda…

    • cum va spuneam, si cum habotnicii „secularisti umanisti” bla bla nu vor sa inteleaga, „crestin” nu este o categorie. pentru ca exista crestini cu numele, si deja o groaza de acceptiuni, si exista crestini care au inteles despre ce-i vorba, iar aici intra relativ putini. personal, presupun sa aplic cu totul alte categorii oamenilor – buni si rai, imbecili, fanatici, prosti. aia buni pot intelege, pot comunica, pot raspunde si pot actiona altruist. aia ma intereseaza. pot fi si animisti, din partea mea.

      sa revenim asadar la „oile” lor – adica micii indoctrinati din scolile romanesti. predand insami filosofia, am primit suficiente acuzatii de erezie (sic!) anul trecut de la micii mei indobitociti de-a doispea =)) si, evident, nu pentru ca incercam sa-i indoctrinez, ci pentru ca erau deja opaci la orice concepte diferite de cele varate in cap timp de 12 ani de zile. in conditiile in care, pe vremea mea, religia era o optiune personala. pe celalalt nu trebuie sa-l presupui nici credincios, nici ateu. trebuie sa-i respecti propriile conceptii si propriile alegeri.

      • „prefer” in loc de „presupun”

        pentru cei care-si fac iluzii despre „influenta pozitiva” a religiei in scoala – da, in mare, poate exista o dimensiune pozitiva de ordin cultural. dar nu moral. copiii care fac 12 ani religie nu devin mai morali, mai corecti, mai altruisti… tot copiaza, tot injura, tot sunt agresivi, vulgari, tot viseaza la bani, masini, femei pentru ca sunt hraniti cu manele si modelele „de succes” din toate cotloanele Romaniei asa arata… la fel ca in cazul oricarui fanatism, asimileaza religia numai la nivel formal.

  27. autorul articolului nu poate fi numit OM . Poate fi maimuta putin evoluata . Oricum nu arata nimic prin ceea ce scie . Care este valoarea pe care o promoveaza? Cu ce inlocuieste biserica ? Ce rau face religia ?

    • iar cei care-l pronunta il pot folosi ca arma, denaturandu-l.

      cum i-am raspuns si lui ps, consider predarea religiei 12 ani in scoala un lucru extrem de daunator.

      dar ceea ce apare pe acest site anexa la Hotnews.ro nu se poate numi dezbatere si nu se poate numi tratare competenta a acestui subiect. paradoxal, Hotnews imbratiseaza fie autorii militant ateisti, gen autorul articolului de fata, sau un guru al ateismului – Daniel Dennet, sau altii tot pe-acolo, fie, pe subiecte care n-au cu religia nici in clin nici in maneca, autori din sfera fanatismului religios – gen Mihai Neamtu, Marius Vasileanu etc.
      pentru a critica perioada comunista – un alt fanatic, din domeniul politicului, de asta data – d-l Tismaneanu. care tine neaparat sa se identifice cu tot ce e anti-comunist. deja nu mai esti anti-comunist daca nu esti validat de Tismaneanu… s.a.m.d.

      ce naiba sa intelegi de aici? ca obiectivul domnilor jurnalisti este tampirea pe banda.

    • Nu-ti face iluzii, si tu esti tot pe acolo, poate chiar mai putin evoluat deoarece iti pui intrebari fara sa le gasesti raspuns.
      Afla ca exista spiritualitate, morala si arta de ex. si in afara religiei.

  28. Autorul a starnit cuibul de viespii.
    A deranjat talibanii. Urat gest. O sa arda in focurile iadului…

    Serios acum. Omul asta a aratat niste cazuri de abuz ale profesorilor de religie si a ridicat o problema.

    Comentatorii „religiosi” au demonstrat ca nu pot discuta problema din articol, ci doar sa arunce cu pietre in asa-zisi atei, secularisti, oricine li se pare lor ca nu e destul de „ortodox”.

    • serios?
      eu am raspuns din perspectiva unui „religios”… (vezi rasp @ps etc.) si imi repugna fanatismul de orice culoare.

      sa fim seriosi – exista atei care nu inghit aberatiile asociatiei secularist-habarniste (umanismul e un concept mult prea nobil pentru ca orice aiurit sa-l confiste), dupa cum exista si credinciosi pentru care religia in scoala echivaleaza cu indobitocirea…
      exista atei si credinciosi si in afara ariilor inguste desemnate lor de articole precum cele de fata. si exista, cu siguranta, dezbateri si fara Hotnews, care pare sa-si alipeasca toti fanaticii. deocamdata, HN publica „ateisti” pentru articole precum cel de fata, si „ortodoxisti” cand au nevoie de opinii „radicale” – gen anti-caini vagabonzi, anti-tigani, anti- anti- anti-.

      daca gasiti vreo urma de coerenta, ratiune in acest tip de demers jurnalistic, anuntati-i si pe altii. eu ma dau batuta. personal, eu nu vad decat strategie de marketing + spalare pe creier, adica exact ceea ce pretind sa combata…

      • @ps/@mda

        Stii care e partea interesanta?

        Ca orice critica punctuala sau problema ridicata o luati ca pe un atac asupra „credintei”. Ca sa citez din tine: „Daca sunt crestin, inseamna ca sunt habotnic?” A zis cineva asta?

        De fapt aici e problema: in opinia voastra minoritatea nu are dreptul de a DISCUTA deciziile majoritatii sau de a arata diverse probleme pe care le aduce o decizie a majoritatii.

        As vrea ca ortodocsii carora cazurile prezentate in articol nu li se par mare lucru sa se imagineze intr-o tara majoritar catolica, unde copiii lor sa aiba parte de tratamentul pe care il aplica ei minoritatilor religioase de aici.

        Religia este o optiune personala si statul nu ar trebui sa aiba nici o treaba cu asta si nici scoala. Moralitatea si etica nu se invata la scoala si nici la biserica. Se invata in familie.

  29. Aceste dezbateri s-au intamplat in alte tari acum trei sute de ani. In Romania dezbaterea incepe abia acum. Vom vedea dupa cetava zeci de ani, daca Romania va deveni un stat laic, ca Franta sau Statele Unite, sau unul religios, ca Afghanistan.

    Diferenta intre o morala civica, seculara si una religioasa, este frica. Aparent, Romanii prefera sa se conforme unor norme din cauza fricii de retributie divina, in locul unei alegeri rationale.

    Presupusele valori morale ale bisericii ortodoxe nu sunt vechi de mii de ani, cum sustin unii, si sunt rezultatul unui proces istoric in care un numar de indivizi au adaugat sau substras dupa interesul politic sau social al diferitelor epoci istorice. Si chiar daca valorile in cauza ar fi vechi de mii de ani, sa zicem cele zece porunci, nu sunt neaparat pozitive. Una dintre cele zece porunci face referire directa la sclavie. Presupun ca in Romania de astazi, sclavia ar fi tolerata atat timp cat sclavii ar fi tigani. Hm, noroc cu Cuza.

    Este de inteles de ce unele persoane, cu inclinatii critice reduse, dispera pentru ca percep haos si incertitudine in viata cotidiana in loc de ordine si securitate. Primul impuls este unul autoritar, disciplinar pentru ca este cea mai rapida solutie. E mai simplu sa tragi hoti in teapa decat sa reformezi economia unei tari ca nu existe nevoia de a fura. Confruntati cu incentitudinele zilnice, unii indivizi se refugiaza in religie ca o forma de ordine si percep unele aspecte absurde inventate de autoproclamati lideri religiosi ca pretul ncesar pentru ordine. Este oricum mai ieftin decat sa te apuci sa organizeze comunitatea, sa ai spirit civic, sa iti determini propriul viitor.

    Odata convertirea facuta, adeptii ordinii religioase ataca orice forma de critica a credintei lor din cel putin doua motive: primul, pentru ca nimanui nu ii place sa fie contrazis, si al doilea, pentru ca opusul ordinii e cu siguranta haosul. Un haos in care fiecare poate spune ce vrea, scuipa cand doreste, si casatori cu persoane de acelasi sex. Deodata umanistii, homsexualii, si masonii devin inaminicii ordinii religioase si, implicit, ai prosperitatii economice.

    Cel mai intelept comentariu al unui adept al ordinii religoase din cele de mai sus spune ca din moment ce crestinii (citeste: ortodocsi) sunt in majoritate in Romania, ei pot alege sa traiasca cum vor. Este corect. Alegerea nu o poate face nimeni altcineva. Evident, oprimarea unei minoritati (etnica, religioasa, sau intelectuala) nu este un pacat in ordinea religoasa. Minoritatile respective pot continua sa lupte pentru drepturile lor si incerca sa convinga majoritatea, majoritatea poate sa isi schimbe optiunile, minoritatile se pot revolta (improbabil), sau minoritatile pot pleca in alta tara. E o realitate neplacuta. Sper ca optiunea unu sau doi sa predomine in Romania.

    Facand parte dintr-o minoritate intelectuala (desi religios si etnic as fi facut parte din majoritate in Romania) am ales sa plec. In tara in care sunt, secularismul este in majoritate si intelegem sa lasam pe fiecare sa creada in ce Dumnezeu doreste. Evident ca avem, si aici, talibani care doresc ca lumea sa fie ordonata religios.

    Ca sa inchei cu o gluma, poate ar fi cel mai potrivit ca toti fanaticii religios sa traiasca impreuna in aceeasi tara, din moment ce sunt toti de acord cu ordinea religioasa.

    • De ce Afganistan ? Ia, te rog, un exemplu mult mai potrivit: Polonia. Dupa ce vei studia ce au facut conservatorii crestini pentru Polonia incepand cu anul 2000, poate iti vei schimba parerea.
      In alta ordine de idei, intre a-i baga in inchisoare pe cei care incalca regulile si a-i educa de mici in spiritul respectarii poruncilor lui Dumnezeu, sincer, aleg cu usurinta a doua varianta. Si ce daca un violator face zece ani de inchisoare, dispar traumele victimei ? Sau invie victima unui talhar ? …

  30. nu inteleg bine sensul articolului:

    autorul pune in discutie predarea religiei in scoli ?, caracterul religios al statului roman?, neputinta bisericii ortodoxe de a adapta mesajul crestin unor scoli moderne?, crestinismul in esenta sa ? discriminarea ateilor?

    care din astea este tema articolului?

    ghiveciul de mai sus chiar daca face o lectura interesanta nu spune nimic, nu propune nimic, nu trage concluzii, nu descrie o stare de fapt, nu aduce nimic statistic, nimic precis (orice popa poate scrie o carte fara ca acea carte sa reprezite pozitia bisericii ortodoxe).

    in principiu inteleg sentimentul ce l-a mobilizat pe autor sa scrie dar cred ca ne cam incurcam luandu-le pe toate de-o data.

    • articolul pune semnul egal intre aberatia predarii religiei in scoli si religie in general. toate credintele religioase-s naspa pentru ca in scoala la ora de religie se predau prostii.
      celor ce manifesta o asemenea „moderatie” in gandire le raspund corespondentii lor religiosi: toti ateii-s naspa daca voi, secularisti, atei, umanisti etc. sunteti naspa.
      si uite-asa, circu-i gata.

      paine si circ… pofta buna!

  31. In scoli nu se preda sub nici o forma „religia”. Ca materie, religia ar trebui sa fie de fapt studiul fenomenului religios ca atare, sub diferitele sale manifestari.

    In scoli se preda de fapt dogma religioasa, catehism, priopriu cate unei religii – predomina evident cea ortodoxa.

    Din nefericire observ ca pana si din punct de vedere pur dogmatic, abordarea este absolut incompetenta. Ghidul pentru spovedanie este un monument de incompetenta chiar si din punct de vedere al dogmei crestine, pentru oricine are cat de cat idee despre ce inseamna ortodoxia crestina.

    Partea buna este ca de fapt mai nimeni nu ia in serios predarea „religiei” (copiii nostri nu sunt tampitzi sa creada aberatxziile alea, cei care apartin din convingere unui cult clar ca nu au cum sa creada prostiile alea predate iar ceilalti invata si ei pentru nota – ca la orice materie).

    Religia in scoala nu este decat inca una din formele institutionalzate de a pierde timpul si de a mima invatarea, din orice perspectiva ar fi privita : fie din punct de vedere al laicitatii statului, fie din punct de vedere al dogmei (crestine de exemplu).

    Profesroii de religie se prefac ca o predau, elevii se prefac ca invata, noi ne prefacem ca ne pasa, ministerul se preface ca are grija de „spiritualitatea” si „morala” copiilor, autorii se prefac ca i-ar interesa, iar eu ma prefac ca as obtine ceva in urma acestui post, pus de fapt la fel ca la zidul plangerii, in ideea ca poate vreun Dumenezeu sau Allah, plictisit si amarat de spetza umana, s-ar putea sa ma auda si (sa-mi fie cu iertare…) draku stie ce sa faca dupa aia…

    • @Dedalus, uite obtii un raspuns la post :) f. tare
      am citit comentariile, pot sa spun ca ma bucur ca mai sunt oameni care gandesc, despre restul stiam oricum ….

    • Din pacate, oricat ar invata copiii doar „pentru nota”, toate aberatiile asa-zisilor profesori ii influenteaza, accentuandu-le sentimentul de vinovatie si reducandu-le increderea in sine.

      Si ce nebunie ar fi practicarea consilierii duhovnicesti in cabinetele de consiliere psihologica. Locul in care elevul stie ca este acceptat cu toate problemele sale, nejudecat si neetichetat, sa devina acelasi loc in care este pus la zid pentru ca nu si-a spus rugaciunea!

      Pana sa faca statul ceva pentru noi, cred ca fiecare ar trebui sa se descurce cu propriile mijloace pentru a-si feri copilul de asa ceva: macar o „scutire”, ca la sport sau o spaga la domn profesor ca sa „nu observe” lipsa copilului (stiu ca va revoltati, dar traim, din pacate, in Romania).

      Ce este mai trist, multi dintre copiii care au postat comentarii la acest articol, nu stiu corect limba romana. Probabil ca orele de romana din scoala au fost tinute de profu’ de religie :)

  32. rectific: nu este vorba de comentariile la acest articol, ci de acelea postate drept raspuns la povestea elevului de la colegiul din Pitesti

  33. Cu mine se purta la fel profesoara de matematica. Ma batea si ma jignea fara motiv, si ma trezeam cu note mici desi nu eram ascultat, nu ca altfel era justificat. Nu eram un caz singular. Se purta la fel si cu alti colegi. Banuiam ca e din cauza ca nu fac meditatii. Am fost olimpic international la o materie de real, idiot nu eram. Stiu si alti profesori de matematica care fac la fel . Nu imi doresc ca si copiii mei sa treaca prin aceasta trauma si mi-as dori ca matematica sa fie optionala sau scoasa din programa. Daca ma gandesc bine si la biologie era o situatie similara, dar la alte clase.

  34. N-am inteles: DE CE TREBUIE SA SE SPOVEDEASCA UN COPIL ? ce rost are sa bagam copii in tzicneala asta in loc sa avem grija de ei ? Ce rost are sa construim biserici si nu spitale pentru copii cu toate ca pretindem ca ne pasa de ei ? Ma intreb si io ca prostu. Intrebati-va si voi si poate viitorul va suna mai bine. Altfel n-avem nici o sansa.

  35. Cand ne uitam cu uimire la nivelul de dezvoltare si modernizare al acestei tari suntem mirati de ramanerile in urma. Dam vina pe istorie… Pai cine incearca sa tina acest popor in obscurantism? Si care ar fi avantajele pe care le-ar putea trage politicienii dintr-un popor educat? Cine i-ar mai vota? Si asa prezenta la vot e minuscula, increderea e-n picaj, acum s-o puna de-o dictatura, terenul este pregatit….

  36. Parca voi nu stiti? Cu cat spalarea creierului incepe mai devreme, cu atat mai bine. Rromanika este stat laic DOAR PE HARTIE. Neoficial, ne scaldam in TEOCRATIE CRESTINPATA ORTODOXOIDA.

  37. probabil ca e dureros pentru atei sa accepte ca traiesc intr/o tara 89% ortodoxa (CALEA CEA DREAPTA) la care se adauga inca vre-o 7,5% catolici. Cred ca e cazul ca cei care nu accepta ca majoritatea (iar aici e o MAJORITATE ZDROBITOARE) sa emigreze… sau sa faca ce or vrea. Democratia inseamna respectarea majoritatii. Cui nu ii convine sa caute o tara in care se traieste dupa alte valori. recomand Brunei sau Transnistria, desi aceasta din urma e doar o provincie rebela. Asa ca, aviz ateilor care au postat pe aici. Va place sau nu va place, chiar nu intereseaza. Aveti libertatea sa va duceti copiii la scoala sau la discoteca, iar la scoala sa faca sau sa nu faca ora de religie. Vrem libertatea de a face orele de religie in liniste si fara sa fim tulburati de imbecilitatile debitate pe la colturi. Sincer, mi-e mila de voi. Mila este un sentiment crestinesc, se invata la ora de religie si foloseste pentru aveni in sprijinul celor napastuiti. Voi sunteti in intuneric, deci aveti nevoie de mila.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Alexandru Toma Patrascu
Alexandru Toma Patrascu
Membru fondator ASUR - Asociaţia Secular-Umanistă din România MBA la Open University UK Director de marketing într-o companie IT

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro