marți, martie 19, 2024

Ce își dorește mediul de afaceri românesc în materie de fiscalitate? 5 propuneri, dintre care una este esențială: digitalizarea ANAF

După mai bine de doi ani cu multe schimbări intempestive în fiscalitate, mediul de busines românesc își dorește, în primul rând, o perioadă de dialog real în ceea ce privește modificările fiscale ce ar putea fi aplicate în 2020 sau 2021. Antreprenorii și managerii care au dezvoltat companii pe piața locală au însă și o serie de priorități importante care merită analizate de către guvernanți și funcționari publici.

Din experința mea profesională în consultanță fiscală și ca antreprenor implicat în Fundația Romanian Business Leaders, am observat și dezbatut recent următoarele 5 așteptări, care reprezintă prioritați pentru mediul de afaceri românesc. Multe din cele 5 prioritați sunt constante ale ultimilor ani, dar ordinea lor este în schimbare. Oamenii de afaceri nu așteaptă reduceri de taxe, dar vor să fie lăsăți să se concentreze pe business. Antreprenorii nu deplâng nivelul taxelor, dar așteaptă rezultate în schimbul impozitelor plătite și protecție în fața concurenței neloiale produse prin măsuri fiscale discriminatorii. Ei își doresc onestitate și luciditate din partea statului.

1. Digitalizarea și reforma ANAF

Implementarea unui sistem integrat pentru administrarea veniturilor din taxe și impozite este o decizie politică, mai ales dacă analizăm soarta proiectului RAMP, realizat împreună cu Banca Mondială. Practic, am avut un astfel de proiect cu finanțare de la Banca Mondială, care a fost anulat în noiembrie 2018 (din totalul disponibil de 70 mil. EUR, au mai rămas disponibili cca. 52 mil. EUR), ceea ce a reprezentat o veste proastă pentru mediul de afaceri onest.

În acest context, deși este salutar anunțul recent al conducerii ANAF, care a finalizat de curând o strategie de informatizare a ANAF care cuprinde 14 proiecte importante, rămâne de văzut în ce măsură investiția în proiecte disparate va putea conduce la o mai bună administrare pentru contribuabili. O parte dintre acestea ar puteat genera efecte încă din 2020, iar altele sunt gândite pe o perioadă mai lungă de timp.

Fie că vorbim despre migrarea sistemului de administrare a creanțelor fiscale la persoane juridice pe bază centrală sau de unificare a sistemului de administrare a persoanelor fizice cu cel al persoanelor juridice, aceste programe se vor întinde pe o perioadă mai lungă de timp și ar trebui să aibă efecte vizibile asupra contribuabililor.

Toate viitoarele reforme sunt importante pentru că ANAF are în prezent circa 300 de baze de date distincte și există adeseori sincope în sistemele informatice (exemple: fișa pe plătitor, Spațiul Privat Virtual – declarația unică, etc.), care funcționează la peste 90% din capacitate.

România are încă cel mai mare decalaj de TVA (engl. “VAT gap”) din UE (respectiv 35,5% în 2017 vs. 11.2% media UE – implicit, statul nu colectează decât 64,5% din TVA-ul care s-ar putea colecta, țînând cont de consumul real, diferența regăsindu-se în evaziune fiscală), iar sistemul de administrare fiscală este încă unul eminamente manual și birocratic, cu multe resurse umane implicate în varii arii – înregistrare fiscală, administrare fiscală, inspecție fiscală, contestații, antifraudă, nerezidenți, etc. La rândul sau, mediul de afaceri se concentrează și pierde resurse importante pentru înregistarea, declararea, plata impozitelor, în inspecții fiscale de foarte lungă durată și în contencios și litigii de foarte lungă durată.

Efecte viitoare ale digitalizarii ANAF

Principalul efect pozitiv al digitalizării ANAF este că ar conduce la o mai bună colectare. De asemenea, ar crește transparența (seva ști mult mai ușor cine/cât plătește sau nu plătește) și, implicit, s-ar reduce evaziunea fiscală.

Digitalizarea și reforma ANAF ar trebui să conducă, de asemenea, la creșterea calității serviciului public pentru firme și persoane fizice, a conformării voluntare – mod mai simplu de înregistrare, completare a declarațiilor, urmărire a situației fiscale (fișa pe plătitor, SPV), interacțiune minimă la ghișeu (digitalizare).

Un sistem integrat pentru managementul veniturilor fiscale reprezintă o soluție modernă implementată în ultimii ani și de alte administrații fiscale europene. Firește, mediul de afaceri înțelege că un proiect de amploare pentru digitalizarea și reforma ANAF nu se poate face pe termen scurt, ci este un proiect pe termen de 2-3 ani și presupune o investiție financiară pe termen lung în software și hardware și un plan de reformă a modului de operare al instituției, de pregătire a personalului, etc. Recuperarea unei astfel de investiții se va face în timp, prin creșterea procentului de declarare, plata și recuperarea creanțelor fiscale, reducerea decalajului de TVA și a evaziunii, în general.

Nu în ultimul rând, cel mai profund câștig are legătură cu încrederea Stat-Cetățean, prin îmbunătățirea relației cu contribuabilul și a atitudinii generale a autorităților de a fi “în serviciul contribuabilului”.

2. Menținerea cotei unice (pentru toate veniturile)

În opinia antreprenorilor români, cota unică reprezintă un sistem de impozitare care a favorizat muncă pe merit și datorită căreia au rămas în țară foarte mulți manageri de top și profesioniști de valoare. În acest context, mediul de afaceri susține păstrarea unui sistem de impozitare care și-a dovedit eficiența, a contribuit la creșterea economică și a scos din economia gri și neagră venituri.

3. Plafonarea contribuțiilor sociale la venituri salariale, la pachet cu o reformă a sistemului de contribuții de asigurările sociale de sănătate și pensii, costul muncii din România este unul dintre cele mai ridicate din Europa mai ales datorită neplafonării contribuțiilor sociale (pentru pensii și sănătate). Prin comparație cu costul fiscal mult mai redus al PFA-urilor și microîntreprinderilor, apare o concurență neloială pe piața muncii.

Dacă antreprenorii susțin cota unică de impozitare, aceștia sunt nemulțumiți de numeroasele ”supape” legislative care le permit unora să se sustragă de la plata unor contribuții sociale obligatorii, neplafonate, așa cum sunt cele aplicate strict veniturilor din salarii. Facilitățile fiscale aplicabile în multe sectoare de activitate conduc la concurență neloială și dezinteres pentru conformarea voluntară.

4. Predictibilitate și consultare reală

Predictibilitatea fiscală și consultarea mediului de afaceri în luarea deciziilor majore de politică fiscală trebuie să fie două reguli de bază atunci când sunt propuse politice publice cu impact în business. În ultimii ani, mediul de afaceri a fost supus la prea multe măsuri fiscale fără o consultare reală, ceea ce creat un context impredictibil fiscal descurajând investițiile contribuabililor corecți, fie ei români sau străini.

5. Rambursările de TVA și alte datorii ale statului către firme

Întârzierile repetate în rambursarea TVA și a oricăror altor sume datorate firmelor nu reprezintă un bun exemplu pe care statul îl imprimă mediului de afaceri. Costul de finanțare a acestui TVA, a concediilor medicale, etc. este transferat de stat firmelor private, care adeseori se găsesc în situații extreme și sunt motivate astfel să găsească căi alternative de rezolvare a situației, ceea ce conduce adesea la birocrație și corupție. Implementarea unui sistem de rambursare a TVA bazat pe criterii de risc, folosirea unor măsuri moderne de control la distanță și mai ales digitalizarea ANAF ar ușura întreg procesul, țînând totodată seama și de marile fraude în materie de TVA in industriile deja cunoscute pentru astfel de practici.

Distribuie acest articol

18 COMENTARII

  1. 1) Nu pot sa dau crezare faptului ca ANAF are 300 baze de date. Nici daca ar fi cate o baza de date la un impozit, taxa ori contributie nu s-ar depasi 100.
    Problema reala cu TVA-ul o reprezinta amanarea la plata a acestuia.
    Colectarea si executarea silita stimata d-na nu o poate face un computer.
    Colectarea pp plata voluntara care nu va atinge in veci 100%.
    Spre exemplu la banci inca mai sunt rauplatnici din terte motive.
    Executarea silita pp ca in 99% din cazuri deplasarea unui inspector pe teren care sa identifice existenta unui bun, sa-i puna sechestru, sa-l evalueze si sa-l scoata la licitatie.
    Credeti ca inspectia fiscala o poate face un soft de computer? Sunt niste registre si documente ce trebuie vizualizate daca au fost completate conform legislatiei, nu?
    Referitor la declaratiile fiscale. Eu un talmes balmes in ce se declara.
    Exemplu. Sunt cazuri cand insumand profitul din D100 de pe primele trei trimestre nu bate cu suma din D101. Dar si mai mult, profitul din aceste declaratii nu mai bate nici cu profitul din bilantul contabil.
    Si ca domnii contabilii or sa de-a in scris explicatii unui compute, ca de fapt actul nu stiu care s-a aplicat nu stiu cum?
    Sau or s-a se trimita inspectia fiscala care sa faca ditamai controlul an de an???

    2) Cota unica de impozitare nu este deloc benefica. Se cunosc exemple in care majoritatea salariatilor au minimul pe economie, iar sefuletii au de 4-5 ori salariul minim. De ce sa nu se aplice o impozitare salariala progresiva? 3-5 trepte ar fi suficient. Pai 10% aplicat la un venit de 500 lei (50 lei) inseamna mult mai mult pentru acel nevoias (ii ramane disponibil 450 lei) decat 10% la 10.000 lei (1.000 lei), caruia ii ramane 9.000 lei disponibil.

    3) Referitor la sanatate. Da aici trebuie o reforma si anume:
    – trei pachete, basic, standard si extins
    – banii sa urmeze asiguratul acolo unde doreste sa se trateze.
    – doctorii sa aleaga, ori la stat ori la privat.
    Referitor la contributia la pensie.
    Aplicarea clara si de îndată a principiului contributivitatii. Cat ai contribuit atat primesti. Ce e prostia asta cu pensiile speciale??? Pai mai avem cativa veterani de razboi care si-au varsat sangele pt tara si traiesc ultimele zile de viata in mizerie.
    Rusine…

    4) Asa cum dvs sunteti aveti nemultumiri ca mediul de afaceri nu este consulta, la fel si salariatii sunt la fel de nemutumiti.

    5) De acord ca sunt intarzieri la rambursarea TVA. Nu este normal.
    De acord sunt si cu faptul ca plata concediilor medicale sa se faca de la casele de sanatate – care trebuie reorganizate din case judete in case regionale.
    La fel trebuie procedat si cu casele de pensii, Inspectoratele teritoriale de munca, Politia Sanitar Veterinara si toate institutiile judetene care sunt pline de sefuleti, sefi, directorasi si directori care au in subordine 20-30 de salariati.
    Apropo, studiati legislatia.
    TVA se ramburseaza numai dupa efectuarea unei analize de risc in baza unor proceduri bine exicate.

    • 2) niciodata nu am inteles treaba aceasta cu veniturile. Sa spunem ai venit mediu pe economie sau chiar 0, dar ai o avere deja, cont in banca. Exemplu viu, vecin 3 copii sotia nu lucreaza, el avea salariu minim pe economie. Dar aveau 2 case, 3 masini (bmw decapotabil si unu 4×4, un peogeut pentru sotie). Plateau mai putin la intretinere si aveau tot felul de ajutoare sociale. Venitul nu inseamna ca nu ai deja ceva, sau nu ai alte venituri neimpozitate.
      Chiar in cazul tau unul a contribuit 50 de lei altul 1000 de lei, dar beneficiaza la fel. E corect?

      3) sa fie 2-3 fonduri sociale private, si toata lumea sa fie obligata sa aleaga unul, ca la RCA. La aceste fonduri poti alege nivelul de asigurare. Firmele sa poata da asigurarea ca pachet salarial, upgrade la asigurarea de baza.

      Medicina de stat nu trebuie sa existe, statul nu e medic. Trebuie sa fie spitale private. Din aceste fonduri dupa anumite reguli se deduc cheltuielile, oriunde te-ai trata … si pe luna.

      Statul doar stabileste regula de joc si mediaza.

  2. Daca Romania nu ar fi existat, ar fi meritat inventata. Bill Gates, Elon Musk si Richard Branson tre’sa fie galbeni de invidie ca lor nu le-a venit ideea antreprenoriatului la fundatii si la consultanta fiscala :)

  3. Azi întorcându-mă de la ANAF unde am încercat să rezolv niște daraveli provennd de acum 10 ani, mă gândeam cine ar suferi dacă am externaliza cu totul treaba asta la o bancă ( sau mai multe) păstrând eventual doar un mic departament legislativ pentru controverse și pe cel de afumare cu ardei iute ( aka recuperarea creanțelor) acesta din urmă mai mult din motive umanitare ( dulce ca mierea e glonțul Patriei). Sunt sigur că nici o bancă n-ar avea probleme cu mutatul dosarelor între sectoare :)

    • In Belgia acum cativa ani au facut o comisie pe langa guvern, care sa analizeze ce e de facut ca sa se tina pasul cu modernitatea, in contextul noilor tehnologii AI, etc. Una din concluzii a fost sa nu mai pregateasca contabili noi. Au spus ca contabilitatea se poate automatiza 100% acum, ar elibera o gramada de resurse in economie.

      Dar e o decizie politica, ce faci cu ei? E un sector important acum in economie, contabili, dar si acei pe partea guvernului, dupa urmeaza o armata de juristi, consultanti fiscali, toti se hranesc din legislatie stufoasa, dispute, greseli, hartii. Toti au salarii relativ bune. Ce faci cu ei? Majoritatea in afara de a semna hartii sau a pune stampile nu stiu altceva sa faca.

      Am vazut oferte de la banci acum cativa ani care ofereau si serviciu de contabilitate. Daca faci toate operatiunile prin banca, ofereau facturare electronica, mai multe chestii …, numai sa-i lase.

      • Nu cred că e chiar complet automatizabilă nici munca asta, dar evident că într-o oarecare măsură e. La noi însă nu știu dacă se pregătesc undeva „contabili” ( la liceele economice?) pentru că o facultate de patru ani nu trebuie să producă „contabili” – ci „economiști”. Dacă număratul banilor e plictisitor, în schimb partea de prognoză, de analiză a eficienței și ce o mai fi în zilele noastre nu e la fel de robotizantă, și cred că disponibilitatea datelor pe care o avem acum înlocuiește mai degrabă un contabil clasic cu mânecuțe cu doi-trei analiști financiari. O societate complexă mărește numărul persoanelor care nu sunt direct productive, nu îl micșorează… Numai că trebuie să se plieze și ei pe nevoile noi ale pieței. Ca să citez dintr-un consultant care a analizat o firmă la care am lucrat în trecut: „la voi „Contabilitatea” lucrează pentru Guvern, nu pentru companie” :) Tot așa, și la ANAF partea dificilă e interpretarea și aplicarea corectă a legislației. Că nu sunt ei în stare să aibă un software performant e doar un accident datorat amănuntului că la Ploiești nu se învață software, de asta zic că partea asta poate fi cedată unei bănci oarecare, toate au softuri care ar face față. Abia după asta intervine partea complexă, pe care doar statul trebuie să o rezolve. Când tu nu poți să colectezi impozitele acum, cum va fi în ziua când va trebui să depunem toți declarația de venituri, așa cum ar fi normal?

        • Un contabil azi, aduna toate hartiile le introduce in aplicatia lui, face un dosar, si trimite niste rapoarte la fisc. Majoritatea firmelor fac doar raportare la stat. Un contabil adevarat ar trebui sa seteze sistemul, ce si in ce cont se duce, mai departe sistemul se poate descurca singur. Da, el ar trebui sa faca de fapt o optimizare financiara, si sa faca contabilitate de gestiune, dar majoritatea nu au ce gestiona asa de simplu e. Statul te obliga sa ai contabil autorizat, iar pe el il obliga sa nu faca optimizari fiscale. Nu e neaparat o banca sa faca contabilitate, ar putea sa o faca si niste companii specializate, eventual sa vanda produsul prin banca, dar nu se prea doreste in primul rand de contabili.

          Multe s-ar putea face, de exemplu am lucrat la un terminal de facturare pentru piata elvetiana, ei aveau un sistem national unde plasai facturile si prin care le puteai plati sau vinde. Automat acest sistem ducea evidenta factura/plata. Iti imaginezi ca poti vinde/cumpara o factura? Sa zicem ai de incasat in 90 de zile banii, dar o poti transforma in cash acum la un pret mai mic. Era si un circuit automat de compensare de facturi si plati. Importat e sa definesti corect produsele, taxele mai departe se calculeaza si se trimit la stat automat.

          E aceasi intrebare un farmacist este vanzator sau creator de medicamente?

          • @ion – da, însă Elveția avea 8% TVA (MWSt se cheamă la ei) și l-a mai redus un pic, fiindcă era prea mare. Când ai doar 8% TVA, toate mizele sunt mai mici, inclusiv riscul de fraudă.

            Fă-le la români chestia cu facturile de care povesteai, iar în secunda doi ANAF o să blocheze sumele integrale de pe facturi, nu doar taxele cuvenite. În relația cu contribuabilul, ANAF se comportă ca o ceată de briganzi, iar dacă ai vedea ce se întâmplă prin sediile lor după program, ai zice că până și unele clanuri de interlopi sunt mai decente :)

          • De acord.

            Nu vad de ce e nevoie de contabil autorizat la firme cu cifra de afaceri sub 100 000 eur (indicativ).

            Daca platesti impozit pe venit si nu deduci TVA, cum ai putea sa pagubesti statul?! Si chiar daca ai reusi performanta asta, cat ar fi paguba? Vorbesc despre fraude contabile, nu despre furt , venituri la negru si alte lucruri de acest fel.

            Insa pana la urma nu contabilul autorizat incurca, ci declaratiile super-confuze – dupa spusele unora.

      • Cand s-au raspandit masinile, probabil ca a fost o mare discutie despre ce se intampla cu vizitii si grajdarii. :-).

        Societatea merge inainte (o platitudine mereu actuala :-) ). Cand nu mai e nevoie de meseria ta, te recalifici.

        Ce s-a intamplat cu meseria de perforator de cartele de calculator? Dar cu cea de depanator radio-TV?

        Gandim sistemul de educatie cam cum o faceam pe vremea lui Stalin: meserii, pregatire ultraspecializata, meserii vs. inginerie etc. Sunt vremuri apuse dar nu vrem sa recunoastem.

        Stam cate 3 ani sa ne gandim ce si cum sa facem. Timp in care economia se schimba de sapte ori, apar si dispar meserii, servicii, produse. De cate ori ascult politiceni si functionari am impresia ca ma uit pe un canal TV dedicat istoriei. Vorbesc despre cei din Romania, dar cu scuzele de rigoare – si despre cei ai UE.

        Toti acesti perimati reglementeaza si administreaza o lume despre care nu au nici cel mai mic habar. Niste dinozauri jalnici care ar fi nostimi daca nu ar fi platiti din taxele mele pentru a ma incurca cu ineptiile lor.

        Nu este vorba despre nici un „democracy gap” sau despre „toti politicienii sunt la fel”. Este vorba de fapt despre incompetenta si prostie generalizata, crasa si vizibila. Despre incultura si uneori – despre prostie sadea.

        Toti imbecilii ne conduc si toti incompetentii sunt functionari ai statului.

        De ce? Pentru ca aruncam cu bani, de aia! Am pus lupul paznic la oi (bugetul statului) si in loc sa il luam la ciomege, ne minunam cum de roade cate o oaie pe zi. Ba mai mult, am nascocit si stiinta decimarii oilor, adica studiem caum haleste lupul oile, in loc sa il alungam de la stana. Cand nu vor mai fi oi, vor muri si lupii de foame. Dar si ciobanii (adica noi) pe langa ei.

        +++

        Deficit zero, cheltuieli ale statului de 10% din ce e acum, 7 ministere. Sigur, voi primi replici despre frumoase teorii economice ale rolului deficitului, despre „politici publice” responsabile. Vorbe, vorbe, vorbe. Trebuie sa ne tratam cu antibiotice, nu sa scriem studii despre cum krapam.

  4. Pina la „digitalizarea ANAF”, ar fi cazul ca ANAF sa se preocupe pentru recuperarea sumelor de bani fraudate de corupti. Adica sa recupereze banii stabiliti de instante.
    Caci o decizie definitiva a unei instante nu e „un banal act administrativ.
    Voiculescu-Crescent isi bate joc de ANAF si Statul Roman.
    Ca sa nu se supere nimeni, nici presedintele Iohannis n-a frost somat sa plateasca banii obtinuti fraudulos.
    Daca ANAF s-ar digitaliza, credeti ca Voiculescu si Iohannis (si citi ca ei!) se vor grabi sa returneze fraudele?

    • @victor L – dacă ANAF s-a digitaliza, returnările de TVA ”pe nașpa” ar deveni mai complicate, ar avea acces la ele numai un cerc foarte restrâns. Deci nu se va digitaliza prea curând :)

      • Nu poti digitza decat ce ti-e clar tie. Nu e cazul Codului Fiscal roman. Nu il pot intelege decat persoane cu mintea incurcata. Calculator auto-imbarligant nu s-a inventat inca.

        Nu am facut o gluma, chiar daca asa pare – asta e realitatea.

        Intrati pe web-site-ul ANAF – sau pe orice site al oricarei institutii publice din Romania si veti intelege la ce ma refer. Astazi, spre exemplu, pagina ANAF se deschide cu un careu urias „Noutati” – sub care scrie „Nu exista noutati disponibile!”. :-)))) Au uitat sa puna o melodie si un clip cu dansatoare cu pene.

  5. Daca s-ar automatiza contabilitatea ce bine ar fi, nu?
    Atunci v-a fi un soft unic, robotizat care se v-a ocupat de tot.
    Dar sa nu uitam legea nescrisa o prelucrarii informatiei:
    Gunoi introduci, gunoi iese!
    Adica, degeaba te bucuri ca scapi de contabili, daca tu ca patron nu introduci, nu declari corect in soft toate operatiunile economice. Daca prelucrezi mai putine venituri ce crezi ca o sa faca softul? O sa declare mai mult la fisc? Si asta c-am pute rau a evaziune fiscala.
    Nici daca lasa-m contabilitatea la mana bancilor nu este prea grozav.
    Ca si paralelă vorbind, bancile aplica niste comisioane mai mult decat extravagante, la nivelul celor din Europa de vest.
    Si nu cumva sa ne atingem de banci ca sare ca ars monser Isarescu.
    Rolul contabilitatii este de fapt acela de a sti permanent statul ce are de incasat.
    A dar statul este o belea si de ce sa platim?
    Dar statul nu este o belea.
    Nuuuu. Statul este un organism care colecteaza si redistribuie veniturile bugetare catre sanatate, pensii, justitie, armata, etc.
    Dar aveti dreptate, exista o belea.
    Beleaua este clasa politica care conduce statul.
    Aceasta clasa ne manipuleaza ordinar spunand ca statul este prost adminstrator.
    Bai ne lasi?
    Noi v-am ales acolo cu promisiuni ca stiti ce aveti de facut.
    Nu v-am ales ca sa ne spuneti ca statul este incompetent. Nici nu are cum sa fie incompetent un organism artificial.
    Alesii nostri sunt incompetenti si mincinosi. Ca nici noi nu mai stim pe cine sa punem stampila votat.
    Tot timpul sunt altii de vina.
    Respect ptr alegatori, ha ha haaa, zero barat.
    Pensii speciale, cazari de lux, cheltuieli cu birouri in teritoriu la care ajung odata la 4 ani, peste 500 de parlamentari la concurenta cu SUA.
    Vine criza, si ati auzit de vreo masura luata impotriva parlamentarilor impotriva acestor BUGETARI DE LUX, vreo reducere a nr de parlamentari, a bugetelor acestora, sau de vreo REORGANIZARE, RESTRUCTURARE PARLAMENTARA???
    Un parlamentar consuma de la bugetul tarii peste 20.000 lei lunar.
    Daca am reduce nr de parlamentari cu 200 – sa avem un parlament mai suplu, nu? am face o economie de cel putin 10.000.000 euro.
    200 x 20.000 lei x 12 luni = 48.000.000 lei.
    48.000.000 : 4,8 lei/euro = 10.000.000 euro.

    Offffff …
    Sunt foarte curios daca comentariul va fi interzis la publicare

    • @Victor – există o explicație pentru discursurile funcționarilor publici; ei sunt total dependenți de stat, ar fi absolut incapabili să activeze în economia reală. Știi când se vede cum corupția din instituțiile publice a ajuns să sape la propria temelie? Când amantele directorilor sunt cele mai amabile persoane cu care poți discuta în instituție :)

  6. Dupa ce timp de trei decenii au fost platite consecintele ne digitalizarii, cindva se va intoarce roata. Se va digitaliza o institutie imperfecta, reformata gresit si dupa concepte dupa ureche. Procesul de a ajunge la o pastisa inferioara va dura vreo 15 ani. Noroc de cel care are zile.

    • Nu cred ca se va intampla vreodata. Avem doua scenarii la dispozitie:
      a) tampirea graduala, pana la pierderea limbajului articulat
      b) preluarea directa a conducerii statului de catre UE (sau tutela unei tari membre), intr-un plan de salvare a Romaniei inspirat de cele de salvare a balenelor sau de cele pentru amerindieni / triburi de pigmei

      +++

      Nu ai cum sa digitizezi ceva de neinteles, din simplul motiv ca nici programatorul nu poate programa ceva neclar.

      Iar ca sa reformezi institutia ai nevoie de persoane care sa stie cum ar trebui sa stie. Asemenea persoane nu exista in Romania, pentru ca nu e rentabil sa te ocupi de asa ceva astazi pentru institutii publice din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Angela Roșca
Angela Roșca
Membru al Fundației Romanian Business Leaders, Angela Roșca este Managing Partner în cadrul companiei de consultanță fiscală TaxHouse.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro