marți, aprilie 16, 2024

Ce n-a ințeles Victor Ponta

Probabil că nici pînă azi Victor Ponta n-a ințeles de ce a trebuit sa demisioneze, în condițiile în care a redus taxele, a mărit salariile și Romania a înregistrat o creștere consistentă a PIB. Poate că dacă ar fi citit ultimele doua carți ale politologului american Francis Fukuyama, „The Origins of Political Order” (Farrar, Straus and Giroux, 2011) si „Political Order and Political Decay” (Farrar, Straus and Giroux, 2014), lecturi obligatorii pentru cine aspiră sa facă politică, ar fi ințeles, măcar parțial, ce i s-a intimplat.

Potrivit autorului menționat, pentru ca un stat să devina modern, este necesară dezvoltarea concomitenta a celor trei elemente de bază: ordinea politică, creșterea economică si dezvoltarea socială. Sa le luăm pe rînd.

Fukuyama arată că există trei categorii de instituții care formează ordinea politică: evolutia statului, domnia legii si mecanismele de responsabilizare democratică. Statul este o organizatie ierarhica, care detine monopolul asupra unui anumit teritoriu si care cuprinde o retea complexa de institutii si autoritati, de la guvern la administratia publica, de la care se asteapta sa furnizeze o serie de bunuri publice: aparare, ordine publica, sanatate, educatie, infrastructura, stabilitate macroeconomica si financiara, aer nepoluat, asigurari sociale etc.

Domnia legii (sau statul de drept) este definita ca un set de reguli de comportament, reflectind un consens larg in societate, care este obligatoriu chiar si pentru cei mai puternici actori  politici sau economici. Cand cei care conduc pot sa schimbe legea sau s-o aplice dupa cum le convine, statul de drept nu exista, chiar daca legile respective sunt aplicate in mod uniform restului societatii.

La rândul ei, responsabilizarea inseamna ca autoritatile sunt atente la nevoile si interesele intregii societati si nu numai la nevoile si interesele proprii. In prezent, responsabilizarea este inteleasa mai ales prin prisma procedurala: alegeri libere si corecte, care sa permita cetatenilor sa-i aleaga si, astfel, sa-i disciplineze pe conducatori. Totusi, trebuie sa recunoastem din propria noastra experienta, ca procedurile corecte nu duc intotdeauna la rezultatele cele mai potrivite.De aceea, democratia liberala înseamna mai mult decit majoritatea care voteaza la alegeri. Inseamna un set de institutii care reglementeza si supravegheaza exercitarea puterii prin intermediul legii si printr-un sistem de control si echilibru („checks and balances’).

O democratie liberala combina toate cele trei seturi de institutii intr-un echilibru stabil si, prin urmare, dezvoltarea acestora este obligatorie pentru ca un stat sa fie modern. Din fericire sau din păcate, nu exista alternativa la un stat modern, impersonal, ca garant al ordinii si securitatii si ca furnizor al bunurilor publice necesare. Domnia legii este critica pentru dezvoltarea economica, intrucit fara drepturi clare de proprietate si executarea corecta a contractelor, dezvoltarea afacerilor este de neconceput. Si, in fine, participarea democratica înseamna mai mult decit un control asupra unui guvern corupt si abuziv, fiind una din dimensiunile fundamentale ale libertatii care completeaza si imbogateste viata unui individ.

Dezvoltarea politica – evolutia statului, domnia legii si responsabilizarea democratica – reprezinta doar unul dintre aspectele fenomenului mai larg al modernizarii. Iar schimbarile in natura institutiilor politice trebuie intelese in contextul cresterii economice, mobilizarii sociale si forței ideilor legate de justitie si legitimitate.

Dezvoltarea economica poate fi definita simplu drept cresterea sustinuta a produsului intern brut pe locuitor in decursul unei anumite perioade de timp. Exista un mare semn de intrebare, nu numai la nivel teoretic, ci si practic, daca acesta este un mod adecvat de a masura prosperitatea, pentru ca PIB pe locuitor se refera doar la bani si nu la sanatate, educatie, corectitudine, oportunitati, distributia averii, sau alte aspecte ale bunastarii. Ca dovada, in Romania, deși PIB a crescut de cinci ori in ultimii 25 de ani, acest lucru s-a resimtit prea putin in bunastarea oamenilor.

Mobilizarea sociala se refera la aparitia in timp a unor noi grupuri si la schimbările survenite in natura relatiilor dintre ele. Mobilizarea  presupune ca diferite parti ale societatii capată conștiința de sine, identifica interese si idei comune si se organizeaza in vederea unor actiuni colective, generand schimbari in institutiile polititce. Prima mobilizare sociala de acest fel, care ar fi trebuit sa fie un avertisment pentru intreaga clasa politica, s-a produs cu ocazia celui de-al doilea tur de scrutin prezidential, care l-a propulsat pe Klaus Iohannis Presedinte, impotriva tuturor pronosticurilor.

Pe lângă  cresterea economica si mobilizarea sociala, mai este si evolutia ideilor cu privire la legitimitate. Legitimitatea poate fi definita drept percepția larg impartasita ca anumite aranjamente sociale sunt corecte si, ca atare, acceptabile. Ideile cu privire la legitimitate evolueaza in timp. Uneori, evoluția este rezultatul schimbarilor din economie sau societate, dar sunt situatii, in  momentele de criza, cind aceasta apare in mod independent de celelalte dimensiuni ale dezvoltarii.

Mobilizarea sociala in urma tragediei de la „Colectiv” a fost un astfel de punct de inflexiune, care a declansat o revolta morala impotriva a ceea ce se considera pina atunci a fi „aranjamente sociale corecte si acceptabile”. Ceea ce au ignorat Victor Ponta, in special, si partidele politice, in general, a fost ca ideile sunt foarte importante pentru ordinea politica, pentru ca ceea ce-i leaga pe oameni si-i face sa accepte autoritatea unui guvern este tocmai felul in care ei percep legitimitatea acestuia.

Or, aceasta noua generatie de tineri, mai conectati la lumea moderna si mai putin tributari vechilor tipare de gindire, considera ca actualele aranjamente politice si sociale in care parlamentarii au imunitate in fata legii, in care politicienii pot abuza de privilegii fara impunitate, in care prim-ministrii pot sa plagieze si nu sufera consecinte, in care coruptia ajunge in final sa ucida, sunt inacceptabile. De unde si vehementa in contestarea intregii clasei politice si solicitarea unui cu totul alt mod de a guverna, eficient si responsabil. Asa cum s-a văzut la recenta intalnire cu președintele Iohannis, pentru tinerii de azi nu e loc de comparații protocroniste. Pentru ei nu contează că s-au făcut progrese democratice, iar in prezent e mai bine decat pe vremea tinereții noastre. Pentru ei contează sa le fie bine acum, imediat si se compara doar cu tinerii de azi, din alte tari cu democrații avansate.

In mod paradoxal, astăzi, una dintre prinicipalele ingrijorari legitime ale oamenilor nu este posibilitatea ca sistemul politic sa ramina sau nu democratic ci, mai degraba, esecul sistemului in furnizarea serviciilor de baza, pe care oamenii le asteapta de la autoritati. Simplul fapt ca o tara are institutii democratice, spune foarte putine despre cit de bine sau cit de prost este guvernata. Tocmai de aceea, nerespectarea promisiunilor democratiei reprezinta cea mai mare provocare pentru legitimitatea unui  sistem politic.

Daca exista in rindul unora perceptia unui semi-esec al democratiei in tara noastra, aceasta nu deriva din concept, ci din executie: oamenili isi doresc sa traiasca intr-o societate in care guvernul este eficient si responsabil, furnizind tipurile de servicii de care au nevoie cetatenii, la timp si cu un cost rezonabil. Acest lucru este aproape imposibil intr-o tara in care institutiile sunt percepute ca fiind slabe, corupte, lipsite de resurse sau capacitate sau, in unele cazuri, chiar absente.

De aceea, multe dintre problemele Romaniei deriva din faptul ca avem un stat slab, lipsit de capacitatea de a exercita ceea ce sociologul Michael Mann denumeste putere infrastructurala. Cu alte cuvinte, capacitatea de a promulga si aplica reguli in mod legitim sau de a furniza bunurile publice menționate mai sus. Multe dintre esecurile atribuite democratiei sunt de fapt esecuri ale diverselor fatete ale administratiei publice, centrale si locale, de a respecta promisiunile electorale facute votantilor, care nu vor doar drepturi politice, ci si o guvernare eficienta, in slujba lor.

Dimensiunile politice, economice si sociale ale dezvoltarii actioneaza in mod independent una de alta, asa cum s-a intimplat, de altfel, in Romania ultimilor ani.  Cresterea economica, mai ales, isi urmeaza propria logica, independent de dezvoltarea politica. In aceste conditii, succesul modernizarii depinde de dezvoltarea institutiilor politice, in paralel cu aceasta, precum si cu schimbarile sociale si cele de pe tarimul ideilor. Este adevarat ca, pentru a asigura cresterea economica sustenabila, pe termen lung, este nevoie de institutii politice puternice. De aceea, cea mai importanta institutie, care lipseste de regula intr-un stat fragil, este un guvern capabil din punct de vedere administrativ.

Institutiile politice sunt necesare si nu pot fi doar prezumate. O economie de piata functionala si un nivel de prosperitate ridicat nu pot aparea din senin si in absenta unui guvern eficient: ele se bazeaza pe fundamentul institutional creat de dreptul de proprietate, de statul de drept si de oridinea politica fundamentala. O piata libera, ca si o societate civila viguroasa sunt componente importatnte ale unei democratii functionale, dar niciuna nu poate inlocui functiile unui guvern eficient si responsabil, in slujba cetatenilor.

Poate parea paradoxal ca, in Romania, dezvoltarea politico-administrativa a ramas in urma dezvoltarii economice si a celei sociale. In realitate, insa, tarile in care instaurarea democratiei a precedat crearea statului modern, cu institutii politice si administrative performante, au avut intotdeauna dificultati sa ajunga la o guvernare de calitate. A se vedea cazul Italiei si al Greciei, in comparatie cu cel al Germaniei, care a mostenit institutii puternice incă de pe vremea absolutismului monarhic.

De aceea, recentele manifestari de „intelepciune spontana a multimii”, care nu mai accepta aranjamentele politice si sociale existente si cere schimbarea acestora, au demonstrat ca modernizarea Romaniei e pe drumul cel bun. Cuplate cu o crestere economica sustenabila si cu o noua ordine politica sanatoasa, pot face din Romania o tara cu adevarat importanta si respectata la nivel international, care sa ma faca sa fiu mindru ca sunt roman. Pentru asta, insa, e nevoie de leadership transformational in rindul clasei politice, prin integritate, competenta si responsabilitate.

Distribuie acest articol

11 COMENTARII

  1. Felicitari pentru articol. Ar fi frumos sa continuati pentru a face din cele 3 notiuni (evolutia statului, domnia legii si mecanismele de responsabilizare democratică) ceva palpabil, mai apropiat de felul de a fi al societatii romanesti. Cu exemple din ce se intampla/ s-a intamplat in lumea nostra.
    Pentru ca decocamdata discursul public este fie prea academic, fie inconsistent.

  2. Sunteti de-a-dreptul hazliu, Dle Pascariu ! Ii recomandati lui Ponta sa citeasca pe Fukuyama ? Chiar credeti ca acest iresponsabil, impostor, hot, mincinos, plagiator, este in stare sa citeasca altceva decit digesturile de presa ?
    Poate sinteti sau ati devenit un partizan politic al lui si atunci toate se leaga, inclusive experientele Dvs bnacare in favoarea jafului din anii ’90.

  3. Guvernantii care actioneaza impotriva intereselor cetatenilor sfirsesc rau , mai devreme sau mai tirziu . In lipsa unui set de criterii pentru selectia valorilor in functiile de conducere vor ajunge impostori , profitori , plagiatori ……

  4. Cu tot respectul, recurgerea la analisti celebri este fortata.
    Guvernul Ponta a trebuit sa demisioneze pentru ca s-au acumulat ani intregi de nemultumire partial justificata dar si in foarte mare parte cultivata.
    Cultivata cu, sau fara premeditare, imi vine greu de spus.
    Exemplu foarte recent: stirea „Radet anunta ca la iarna bucurestenii nu vor avea caldura” este afisata in litere majuiscule, in partea de sus a ecranului ca „Breaging News”, timp de multe zeci de minute.
    Dezmintirea venita de la Ministerul Energiei si de la Elcen este afisata cu litere mici, in partea de jos a ecranului, si evident fara „Breaking News”.
    Pentru ca „nu da bine la rating”
    Jurnalistul poate sta linistit ca a respectat deontologia, dar evident ca dezmintirea nu are nici pe departe impactul emotional al stirii initiale.
    Mii de asemenea „trucuri” de comunicare publica duc la acumularea unor tensiuni formidabile de-a lungul anilor.
    Dupa cum spune un faimos cantec „you can blame it on the guvernement /whatever side you are”
    Repet, ar fi stupid de spus ca nu exista nemultumiri justificate si ca aceste nemultumiri sunt multe, evident ca exista.
    Dar tot insistand de „n”-spe ori pe zi pe intrebarea „Domnule …. cand o sa o ducem, in fine, mai bine in tara asta” se ajunge la a implanta in perceptia colectiva ideea ca acum e la fel ca in 1989.
    Culmea, cei care „combat bine” cultivand nemultumirea pe baza ca „nimic bun nu s-a intamplat”, au la mana ceasuri de sute/mii de euro, la care nici nu se puteau gandi in 1989, conduc masini straine la care nici visau in 1989, si isi fac vacantele in Grecia sau Spania, ceea ce nici nu indrazneau sa spere in 1989.
    Progresul se face de catre oamenii care doresc sa aiba mai mult decat au in prezent, nu din cei care se resemneaza cu ceea ce au, si asta este incontestabil.
    Problema este ca nemultumirea sa fie constructiva nu distructiva.
    E frumos sa spui „sigura solutie/inc-o revolutie” dar nu putem trai intr-o revolute continua.
    Din pacate pentru guvernul Ponta, greselile lui, pe care nu le contesta nimeni, dasr nu au fost nici pe departe atatea catre a facut guvernul BOC, au venit in momentul social cel mai tensionat.
    Cineva de intreba de ce oamenii nu au iesit masiv in strada cans s-au taiat salariile cu 25% si s-au inchis sute de spitale.
    Pentru ca pur si simplu, la momnetul respectiv, nu se acumulase inca „masa critica” care depaseste pragul de nemultumire suportabil social.

    • Si ce faci tu acum cum se cheama? Nu tot dezinformare si manipulare grosolana a cititorilor. Cum poti face comparatie intre Ponta si Boc? Guvernarea Boc a fost cea mai dificila guvernare pentru ca atras oalele sparte de inconstientului Tariceanu. A fost de departe cea mai reusita guvernare si toate realizarile lui Ponta isi au sorgintea in masurile nepopuliste luate de Boc si de Basescu, lucru pentru care au platit cu pierderea functiilor si a popularitatii. Dar probabil ca un stangist ca tine nu poate intelege nicicum pentru ce a fost atunci nevoie de o curba de scrificiu.

  5. „Din punct de vedere macroeconomic, exista o serie de incertitudini, insa situatia este mai putin dramatica decat se da impresia, opineaza Pascariu. “Cred ca, atat stirile alarmiste intretinute de mass-media, cat si rapoartele negative ale unor institutii financiare care nu sunt prezente pe piata romaneasca creeaza impresia unei drame. De fapt, situatia nu este atat de dramatica, iar indicatorii macroeconomici vor demonstra acest lucru”, spune Pascariu.”
    „Bancherul Pascariu crede ca vom asista la o egalizare a preturilor apartamentelor vechi cu cele pentru locuintele noi atunci cand va fi o oferta suficienta de imobile noi. “Va mai fi o perioada de cativa ani in care pretul la locuinte va creste. Sunt foarte multe proiecte anuntate doar pe planseta, dar care nu au inca autorizatia de constructie”, a completat Pascariu.”
    Articol publicat in ZF in 17 martie 2008- vezi link-
    http://www.wall-street.ro/articol/Finante-Banci/39394/Profetiile-lui-Dan-Pascariu-UniCredit-Tiriac-Bank.html

    Exact asa a si fost.

    ///

  6. Din păcate, materializarea ideilor cu orice preț a dus la o lume idioată, cu simțurile atrofiate, cu bunul simț caracteristic poporului român manelizat. Evoluția de la simplu la complex, de la natural la artificial, ne-a robotizat și ne-a șters ultimul dram de cinste, demnitate, omenie, transformându-ne în sclavii propriilor noastre gânduri, în sclavii materiei, a banului, vilei, mașinii. Trebuie să înțelegem cu toții că această materializare cu orice preț a ideilor duce spre o fundătură, spre un drum fără de ieșire, și trebuie început procesul invers, acela de a idealiza materia, de a însufleții natura și firul ierbii, să-i cerem iertare pentru mizeria pe care i-am făcut-o, așa cum își mai cer, încă, cosașii din satele izolate înainte să-l taie cu coasa. Cosași care nu cer nimic de la nimeni, numai să fie lăsați în pace. Pe ei e cineva care-i înțelege, oare? Dacă tot vorbim de înțelegere …

  7. Din cate vad acum Guvernul Ponta se pregatea sa „se demita” de mult, astepta doar un motiv plauzibil sa o faca si sa castige ceva din asta. La fel Guvernul Tehnocrat, pare ca era de mult pregatit ca varianta pana la alegeri, plus solutie pentru ca PSD sa se mandreasca cu reducerea taxelor si cresterea salariilor, fara sa trebuiasca sa se ocupe de gestiunea banului public si a deficitului agreat cu UE in conditiile explodarii cheltuielilor.
    Acum PSD se va pregati de alegeri, cu primari si cu parlamentari cu tot, Guvernul Tehnocrat va incasa toate chiftelele, inclusiv de la PSD si in 12 luni tara este colorata cu rosu si la primarii si in parlament.
    Desi mi s-a spus ca toate astea n-au fost pregatite, pare ca este un scenariu aplicat de la inceputul anului 2015 pe care l-am inghitit si il inghitem ca fraierii.
    Pana una alta, tot n-avem pe cine vota in alegeri.

  8. Gheorghe, Gheorghe…
    Boc si Basescu au taiat salarii si pensii, in loc sa taie banii de la ai lor, cheltuiti pe parcuri la tara, patinuare fara gheata, gondole si stadioane in Cucuietii din Deal, etc.Altfel de unde ar fi furat politicii ?Asa ca au creat ,,locuri de munca” pentru relaxarea celor din comune fara drum asfaltat, pentru fotbalisti si patinatori = cea mai reusita guvernare.Pentru a da bani pentru patinuare si stadioane la tara, ,,cea mai reusita guvernare” s-a imprumutat la FMI cu 20 de miliarde de Euro!

  9. Primul paragraf mi-a stirnit un ris sanatos. Fostul prim-ministru ar fi inteles ceva daca ar fi citit o carte, oricare, in viata lui. Ideea ca aceasta nulitate absoluta ar fi putut citi vreuna din cartile pe care le mentionati este nastrusnica. Singurul lucru pe care l-a „citit” a fost netrebnicia partidului cu ajutorul caruia a facut cariera politica.

  10. Cred ca dl Presedinte Traian Basescu a citit politologul sau stie esenta ideilor acestuia sau poate ca doar gandeste asemenea in mod natural caci ce a solicitat dsa ca partid care va vota acest guvern ce se pregateste dar va ramane in opoztie adica un fel de caine de paza parlamentar si in aceasta pozitie chiar si cu cativa parlamentari te [oti descurca bine daca sti ce si cum sa faci? Astfel iata ca este singurul care a prezentat si vorbit ca si cum ar fi fost un reprezentant consistent al dorintelor politice esentiale ale „strazii” care se suprapun, desi se evita recunoasterea acestui fapt celor ale sale si deci si ale partidului Miscarea populara pe care faptul ca a acceptat sa-l indrume si conduca se dovedeste a fi util . Va veni in curand ziua cand oamenii cinstiti vor scapa de conditionarea mediatica oribila si josnica pe care au facut-o si o fac televiziunile antidemocratice care doar pentru a putea sa–si pastreze din credibilitate tocmai pentru a si putea continua cat de cat cu succes diversiunile si pentru a-l putea ataca in continuare mimeaza trecerea de partea democratiei.
    Caci ce altceva decat programul politic minimal necesar si posibil a fi realizat doar prin simpla vointa politica sunt cele cerute de Basescu: si citez: ce a spus dl Basescu despre intalnire:

    „În primul rând l-am asigurat, aşa cum am stabilit cu conducerea Mişcării Populare, că cele opt voturi pe care le are Mişcarea Populară vor fi pentru susţinerea instalării Guvernului, dar altfel, l-am atenţionat asupra priorităţilor noastre, ceea ce s-ar putea să ne situeze, aproape cert, în postura de partid de opoziţie la guvernul susţinut de liberali şi UNPR, adică priorităţile noastre sunt legea sănătăţii – proiect care este depus de Mişcarea Populară în Parlament – prioritatea noastră este legea pentru modificarea Legii electorale şi să trecem la 100 de senatori şi 200 de deputaţi. Prioritatea noastră este proiectul de lege prin care primarii să fie aleşi din două tururi şi nu într-un singur tur”,
    Deasemenea printre prioritai in ordine economica si sociala generala dar foarte importanta este si : „respectarea Tratatului fiscal” adica România să treacă pe bugete excedentare şi în acelaşi timp la o corectă distribuţie a resurselor între investiţii şi resurse alocate problemelor sociale”,

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dan Pascariu
Dan Pascariu
Dan Pascariu este Preşedintele Consiliului de Supraveghere al UniCredit Ţiriac Bank

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro