Home » Analize »Economie »Financiar »Opinie » Citesti:

De la Moș Crăciun la Moș Gerilă și la tristețile de început de toamnă

Gabriel Sincu octombrie 2, 2012 Analize, Economie, Financiar, Opinie
16 comentarii 3,630 Vizualizari

Moto:

Și te-ai dus dulce minune

Și-a murit speranța noastră
(…)
Totuși este trist în lume.

Întrerup saptamâna aceasta seria articolelor pe tema modificarilor de dorit în legislația fiscală, pentru a mă intoarce la un subiect care peste câteva luni ne va da mari bătăi de cap: exigibilitatea TVA-ului la încasarea facturii. Într-un material postat aici în luna lui Cuptor îmi exprimam îngrijorarea cu privire la acest subiect, foarte fierbinte (dar nu datorită temperaturii exterioare!). Spuneam atunci că nu văd o astfel de modificare legislativă ca pe un cadou de la Moș Crăciun, ea neputând să aducă prea multe bucurii contribuabililor. Un amic a încercat să-mi tempereze pesimismul, și să-mi dea de doi bani speranță spunându-mi că dacă nu un Moș Crăciun capitalist, cu costum roșu și sac uriaș plin de cadouri strălucitoare, măcar un Moș Gerilă proletar, în salopetă ponosită și cizme de cauciuc tot va aduce un cadouaș plătitorilor români de impozite.

Din păcate însă, ordonanța de urgență care a apărut ulterior, a depășit așteptările cele mai pesimiste și ne-a arătat că, așa cum afirma și Eminescu (în strofa pe care mi-am permis să o modific un pic), viața în fiscalitatea românească este foarte, foarte tristă.

Așadar, ce ne așteaptă în materie de TVA exigibilă la încasarea facturii?
În primul rând o nouă procedură de înregistrare într-un Registru al persoanelor care aplică TVA la încasare. Cum va funcționa acest sistem încă nu știm dar sperăm ca Normele de Aplicare ce se află acum în lucru ne vor da răspunsul. Deocamdată e sigur că trebuie depusă o Notificare până pe 25 Octombrie. Dacă nu o depunem, pe noi cei obligați de lege să folosim sistemul, fiscul ne va înregistra totuși cu forța în acest Registru și ne va întrerupe dreptul de a deduce orice TVA aferent facturilor primite până la momentul în care devenim plătitori de TVA la încasare cu acte în regulă. Apoi, începând din februarie 2013 (dată la care se vor depune primele declarații de TVA după noua regulă) urmează supliciul suprem pentru contabili și / sau consultanți fiscali: evidențe contabile și fiscale separate (facturi emise vs. facturi încasate), formulare de declarații noi (care vor trebui să includă TVA facturat și neexigibil și TVA exigibil), ajustări de sistem informatic, erori la completare și depunere, etc, etc. Vă îngrozește ideea că toate astea se vor întâmpla în perioada când de regulă se face închiderea anului 2012 și sunteți eventual și cu auditorii pe cap? Asta nu e tot, pentru cei silitori vor fi de rezolvat si probleme de olimpiadă: cum gestionăm plătile parțiale, cesiunile de creanțe, compensările de facturi între doi sau mai mulți participanți la operațiune, sau facturile achitate parțial cu numerar și parțial stinse prin alte metode. Cine spunea că viața contabililor este plicticoasă și lipsită de antren?

Să revenim la ordonanța de urgență care s-a dorit a fi un balon de oxigen pentru cei care aveau probleme cu TVA-ul la facturile neîncasate de la clienți. De fapt aceștia primesc doar o amânare la plata TVA-ului, în nici un caz nu scapă: TVA-ul se datorează la stat la data încasării facturii, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data emiterii acesteia! Adică o amânare de maximum 3 luni. Ceea ce înseamnă că afacerile cu venituri sub 100.000 EUR nu câștigă mai nimic, aceastea oricum aveau posibilitatea de a opta pentru un regim de plată a TVA-ului la trimestru… Așadar e un balon de oxigen sau un balon de săpun?

Ultima pe lista de azi ar fi o problemă pe care am ridicat-o și data trecută: în ce măsură cei mari, care nu intră în acest sistem nu vor evita să lucreze cu cei care aplică sistemul de TVA la încasare? Din diverse motive, cel mai important fiind acela că nu vor să își bată capul cu toată nebunia administrativă de care vorbeam mai sus. Aud că în alte țări în care s-a introdus acest sistem, cei care îl aplică sunt văzuți ca niște paria ai business-ului, nimeni nu mai vrea să lucreze cu ei. Deocamdată mă opresc aici, așteptând noul an cu tristețe, curiozitate și speranță. Pentru că e o utopie să cred că guvernanții noștri vor decide să renunțe la acest sistem sau cel puțin să îl amâne cu un an, sper ca măcar să avem niște norme de aplicare bine scrise, coerente și cât mai rapid publicate în Monitorul Oficial, pentru a putea să ne organizăm din vreme. Oare?

Articol aparut pe Blogul personal

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "16 comments" on this Article:

  1. silicon_v spune:

    Absolut corect. Poate ca multi nu inteleg ce scrieti dumneavoastra aici.

    Eu am facut cateva analize preliminare pentru modificarea unui soft de gestiune. Este ca intr-un film horror. Va fi moarte pe Nil.

    Si cum ziceati, pentru o firma care depunea decontul de TVA la 3 luni, este absolut nebunesc: li se livreaza practic cam acelasi regim fiscal, doar ca o sa moara pe baricadele declaratiei 300 (declaratia prin care se stabileste cat TVA e de platit/recuperat catre/de la stat).

    Sper sa se amane/sa nu se aplice niciodata/sa se aplice optional.

    Dar astea sunt vise, e singura arma electorala “vanduta” de actuala putere mediului de afaceri, caci in materie de scaderi de taxe nu s-a putut umbla. Deci o sa fie utilizata. Pacat doar de sutele de mii de victime colaterale. Dar nu conteaza, caci ele or sa se urle de durere dupa alegeri.

  2. AD spune:

    Se poate mai pe’ntelesul tuturor macar o explicatie? Cu cei de pana in suta de mii am inteles. Dar cei care au cifra de afaceri peste suta, la fiecare 10k facturati, creditau statul din bani proprii cu 2,4k pana incasau. Pentru acestia mie legea mi se pare foarte utila si fireasca, dar e clar ca ceva imi scapa. Stiu foarte multe cazuri de firme care te obliga sa tai factura, dar te platesc cand vor ei, aproape mereu peste 90 de zile. Multumesc anticipat de “luminare”, ca sa ramanem la Eminescu-:)

    • Gabriel Sincu Gabriel Sincu spune:

      Buna seara,

      Cei care sunt intre 100k si 500k eur cifra de afaceri vor fi cei care castiga. Ei vor putea sa amae plata tva-ului la stat, atata vreme cat clientul nu le plateste factura. Daca insa clientul intarzie la plata cu mai mult de 90 de zile atunci plata TVA-ului este obligatorie dupa 90 de zile.
      Asadar, recomandarea mea este ca daca vi se cere factura sa cereti in schimb un bilet la ordin sau un cec scadent peste 90 de zile. Altfel, vaveti intoarce la situatia din prezent, cand finantati clientul respectiv, platind TVA la stat pe banii neincasati de la el.

  3. elena spune:

    Cel mai important: e opțională?

    Pot să optez să nu intru în schemă și să rămân pe vechiul sistem?
    Trebuie să depun ceva declarație ca să rămân ca înainte, altfel mă trec finanțele automat?

    Precizez că lucrez la un exportator, deci interesul e zero, doar complicații super-inutile.
    Iar dacă eu tratez TVA-ul ca înainte, iar furnizorul trece pe stilul nou cum se vor corela raportările?

    • Gabriel Sincu Gabriel Sincu spune:

      Din pacate nu este optionala, este obligatorie daca indeplinesti conditiile. Trebuie depusa acea Notificare pana la 25 octombrie, altfel fiscul va inregistreaza din oficiu. Iar pana la inregistrare pierdeti dreptul de a deduce TVA-ul pe facturile primite.
      Voi reveni la momentul publicarii normelor cu un articol.

  4. mcjail spune:

    *Sunt sceptica cu privire la orice ni se propune de catre administratie, pentru ca fara indoiala, nimic nu poate fi gestionat in parametri corecti, adecvati – la nivelul anului 2012.

    Sa va spun o poveste:
    Am fost astazi pe un site guvernamental, am dat niste telefoane ca sa capat un logo vectorial si am inteles din start ca ma aflu, inca o data, intr-o lume perfect kafkiana. Doamna de la telefon, era depasita de problema, mi-a inchis neasteptat telefonul, am sunat din nou, am rediscutat necesitatea mea, mi-a propus un alt numar de telefon, unde am telefonat si unde mi-a raspuns o alta doamna, la fel de depasita de situatie. Ultimul raspuns a fost ca maine dimineata, pot sa sun sa vorbesc cu omul de la IT, care se pricepe mai bine. Era doar ora 14 si. Inainte de conversatiile telefonice, trimisesem 3 e-mail-uri din office, pe adresa, dar nu am primit nici un replay.

    Alta observatie: pe multe site-uri guvernamentale, daca doresti sa iei un numar de telefon cu copy-paste, nu se poate, pentru ca efectiv in grafica de web a fost trantit in continut, un bitmap/jpeg; si, vadit, nu observ o acuratete ca structura. Ori, pentru site-urile guvernamentale se dau bani grei, dar toate functioneaza in logica si design-ul incremenit al pioneratului de web, in logica anilor ’90.

    In relatia cu publicul, pentru solicitantul de la telefon, functionarii ar trebui sa faca training-uri de comunicare, obligatorii. Ca sa faca fata cerintelor actuale. Si, de asemenea, sa raspunda la e-mail-uri.

  5. cristian spune:

    Nu pot sa ma abtin sa nu comentez, cand vad atata ipocrizie. De fapt acest articol, ar trebuii sa se numeasca : “SUNT SUPARAT, NU MAI POT SA FUR”. Acest sistem este aplicat in toata europa, nu numai in unele tari, prima eroare, iar a doua eroare, recunosc prin omitere, este ca toate platile sunt facute prin banca, fapt ce impiedica deducerea TVA din facturi fictive. Un alt aspect omis de multi economisti, este bonitatea unei societati. Cu actualul sistem, firmele fantoma o sa cam dispara treptat, pe masura ce garantiile de orice tip, vor devenii un “must have” la emiterea unei facturi. Luand in considerare puterea antievazionista si garantarea platii unei facturi, ale acestei legi, nu putem sa declaram ca are un efect negativ, ci din contra, in timp va avea un efect stabilizator. Recunosc caci volumul de munca este marit, iar “hartogaraia” in romania este unica, dar tot din cauza noastra este asa, din simplu motiv, ca nu stim altceva decat sa furam. Si inca o propunere, o lege care functioneaza in Germania : 15% din profitul societatii revine angajatiilor, bineinteles cu anumite baremuri. Ce spune-ti munceste omul pentru firma ?

    • cristi spune:

      /////Poate asta este educatia ta. Dar nu generaliza. La noi, statul este cel mai mare hot, contribuabilul a trebuit sa se adapteze vrand-nevrand. Culmea, statul te considera hot din principiu (ca deh, are impresia ca cine se aseamana se aduna). Dar NU mai vorbi la modul general extrapoland de la situatia ta.

    • Gabriel Sincu Gabriel Sincu spune:

      Va respect punctul de vedere dar asta nu inseamna ca sunt de acord cu el. Nu prea inteleg cum va putea aceasta ordonanta sa elimine existenta facturilor fictive si a firmelor fantoma, dar poate imi scapa mie ceva. Acelasi lucru s-a spus la introducerea ROI-ului care s-a demonstrat ulterior ca a fost doar o birocratie suplimentara fara niciun impact asupra evaziunii.
      Mai mult, nu se garanteaza nicaieri plata unei facturi, daca nu incaseaza banii in 90 de zile, furnizorul oricum este bun de plata. Sincer, mi-as dori sa aveti dreptate dar lucrurile nu stau deloc asa.

      PS: putina atentie la gramatica nu ar strica (“spuneti” nu “spune-ti”).

  6. afaceristu' lu' peste spune:

    adica, eu daca am o facere mica nu pot opta pewbtru a plati in continuare TVA la emiterea facturii?
    Atunci de ce tre’ sa mai depun cerere daca “fiscul ne va înregistra totuși cu forța în acest Registru”?!
    Aaaaaaaaa, sa mai pierd cateva ore in fata unor slujbasi cu salarii reintregite…

    • Gabriel Sincu Gabriel Sincu spune:

      Intr-adevar nu e optional, e obligatoriu. Asa cum am spus, daca nu ma inregistrez eu, riscul la care ma expun este ca pana ma inregistreaza fiscul sa nu am voie sa deduc TVA din facturile pe care le primesc.
      Referitor la salariile functionarilor publici opinia mea este ele sunt pentru unii, mult prea mici comparativ cu munca pe care o depun iar pentru altii mult prea mari (pentru ca nu fac nimic).

  7. Ciprian spune:

    Această modificare a Codului Fiscal aduce, per total, doar neplaceri… Din câte îmi amintesc există posibilitatea ca în cazul în care se adună un număr de ţ semnături (100.000 parcă) se paote, cu ajutorul unui parlamentar, introduce pe oridinea de zi a Parlamentului o propunere legislativă. Singura modificare necesară e trecerea de la aplicarea obligatorie la aplicare facultativă a regimului alternativ de evidenta a TVA.

  8. Andrei spune:

    Domnule Sincu,

    Nu cred ca abordarea dvs. este corecta. Masura TVA la incasare nu este luata pentru a usura munca profesionistilor contabili. Agentii economici sunt cei care ar trebui sa beneficieze de avantajele acestei masuri. Faptul ca firmele mici depun declaratiile la 90 de zile nu inseamna ca isi emit toate facturile, sau cea mai mare parte a acestora, in prima zi a trimestrului (sau in prima luna) astfel incat perioada de 90 de zile de amanare sa se suprapuna intrucatva perioadei depunerii decontului.

    In opinia mea, procedura este mai complexa si inca neclarificata in totalitate, dar efectul de ansamblu asupra firmelor este unul pozitiv.

    De ce credeti ca firmele care aplica acest regim vor fi marginalizate de celelalte?

    • Gabriel Sincu Gabriel Sincu spune:

      Daca privim lucrurile la suprafata, ar trebui sa va dau dreptate dar dincolo de ambalajul frumos cu care a fost vanduta aceasta masura, lucrurile nu stau asa. Opinia mea se bazeaza pe doua argumente:
      - munca suplimentara care va fi facuta de catre contabili pentru a respecta toata aceasta procedura complicata va avea un cost. Cost suportat de agentul economic si care uneori poate fi mai mare decat economia facuta de plata cu intarziere de 90 de zile a TVA-ului.
      - sistemul de administrare fiscala in Romania este greoi si functioneaza catastrofal. Pentru a gestiona aceasta masura va fi nevoie de un efort logistic impresionant din parta fiscului, efort care este imposibil de facut la acest moment. In evidentele ANAF vor aparea inevitabil greseli care vor trebui corectate pe timpul, nervii si in final banii contribuabililor.

      Marginalizarea va veni din faptul ca firmele care nu aplica acest sistem vor fi preferate in fata celor care aplica acest sistem de catre beneficiarii bunurilor / serviciilor respective, beneficiari care nu vor sa isi complice viata cu acest sistem. Ei vor prefera furnizori care aplica sistemul de TVA normal, la emiterea facturilor.

      Asa cum am mai mentionat la un alt comentariu mai sus, sper din tot sufletul sa ma insel. Insa experienta personala de peste 15 ani in domeniul fiscal ma face sa cred ca din pacate nu va fi asa.

    • Gabriel Sincu Gabriel Sincu spune:

      PS: referitor la firmele sub 100k euro cifra de afaceri sunt de acord cu dvs. Tocmai de aceea in articolul meu am spus ca acestea nu castiga “mai nimic” si nu “nimic”. Pentru facturile emise in lunile 2 si 3 din trimestru am un mic beneficiu.
      succes!

  9. Ted spune:

    Indiferent ca sunt de la PDL sau de la USL, guvernantii sunt doar mafioti. De ce spun asta:
    1. cand cei de la PDL au introdus impozitul minim situatia s-a prezentat astfel:
    - firmele cu cifra de afaceri pana in 100k euro au ajuns sa plateasca mult mai mult decat 3% (cat era impozitul pentru micro) => profitul s-a redus, multe s-au inchis
    - firmele cu cifra de afaceri intre 100k – 500K au platit chiar mai putin decat plateau inainte si au capatat parte din cota de piata eliberata de firmele mici inchise
    - pentru firmele mari nu a contat
    2. cand USL introduce TVA la incasare situatia se prezinta aproape identic:
    - firmele sub 100k euro pierd (efortul birocratic depaseste cu mult beneficiul, la care se mai adauga pierderea clientilor mari)
    - firmele intre 100k – 500k castiga o amanare la plata TVA si cota de piata eliberata de firmele mici
    -la firmele mari nu conteaza.
    Concuzia: Politicienii (PDL, USL, … nu conteaza) sunt hoti cu firme intre 100k-500k. Din punctul lor de vedere, firmele mici pot sa moara, nu conteaza.
    Oricum, toate aceste masuri nu blocheaza cu nimic sistemul clasic prin care fura politicienii / mafiotii: Firma noua -> 3-6 luni activitate din plin fara plata niciunui impozit catre buget si eventual si cu restante mari la plata salariilor -> abandonare firma -> firma noua samd.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Gabriel Sincu


Gabriel Sincu

Executive Director, Tax/ Tax Advisory Services la Ernst & Young SRL Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)