Home » Analize »Energie » Citesti:

Solutionarea alternativa a disputelor in domeniul energiei in Romania – o forma complet lipsita de fond

Corina Murafa decembrie 22, 2015 Analize, Energie
2 comentarii 1,083 Vizualizari

La un eveniment pe teme energetice la care am participat recent, un fost inalt oficial in domeniu a tras o concluzie dureroasa despre felul in care se fac politici energetice in Romania: ca legiuitor, daca iti doresti sa trisezi, e foarte usor “sa te joci un pic cu directiva” in timpul transpunerii si astfel sa scapi basma curata in raport cu autoritatile europene in timp ce incalci flagrant spiritul (uneori si litera) acesteia. Aceasta constatare mi-a revenit in minte cand am inceput sa urmaresc felul in care s-a implementat la noi in tara legislatia europeana cu privire la solutionarea alternativa a disputelor in domeniul energiei.

Energia a devenit, in ultimii ani, un domeniu aflat pe buzele tuturor. Aprecierile dar mai ales nemultumirile consumatorilor vizavi de furnizorii de energie electrica si gaz natural, pe fondul liberalizarii acestor piete, au inceput sa fie reflectate din ce in ce mai des in presa. Nici nu-i de mirare. Cu totii aprindem lumina si platim facturi luna de luna, nu? In plus, scandalurile din sector, de la numirile politice in companii de stat si pana la pagubirea acestora prin celebrele contracte cu baietii destepti, au atras atentia publicului larg asupra domeniului. Pe acest fond ne-am fi asteptat cu totii ca autoritatile sa aiba o abordare mai proactiva si totodata mai profesionista in ceea ce priveste crearea unui cadru eficace pentru rezolvarea nemultumirilor consumatorilor.

Autoritatile europene venisera cu o astfel de abordare inca din 2011, o data cu cel de-al Treilea Pachet de Liberalizare. Inca de atunci se impusese Statelor Membre sa infiinteze scheme de solutionare independenta, in afara curtilor de judecata, a plangerilor consumatorilor de energie vizavi de furnizori si distribuitori. Autoritatile de reglementare in energie capatau noi puteri pentru a infaptui acest deziderat. Nici in 2011, nici in 2012 Romania nu a facut niciun pas in aceasta directie. Scurt si la obiect, am trisat.

Doi ani mai tarziu, Comisia Europeana loveste din nou, prin Directiva 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum. Fara a fi centrata pe energie in mod specific, directiva prescrie un sistem cat se poate de clar de rezolvare a disputelor dintre consumatori si furnizori fara a se ajunge la instantele de judecata. Un astfel de sistem ar trebui sa fie simplu, acccesibil, rapid si gratuit (sau la un pret simbolic). Directiva doreste ca toate Statele Membre sa urmareasca aceleasi principii legate de echitate, impartialitate, independenta si eficacitate in ceea ce priveste aceste sisteme alternative de solutionare a disputelor, astfel incat toti consumatorii europeni sa fie protejati in mod egal.

Conform unui studiu pan-european cu privire la functionarea pietelor cu amanuntul in domeniul energiei electrice, intreruperile in aprovizionare constituie cel mai frecvent temei al plangerilor consumatorilor. Ii urmeaza in ierarhie estimari inexacte ale consumului, precum si serviciile de citire si facturare. In cazul in care plangerile bilaterale adresate furnizorului nu duc la o rezolvare care sa il multumeasca pe consumator, un sistem alternativ de solutionare a disputelor ar interveni in faza imediat urmatoare, scutindu-l pe consumator de bani si timp irositi in instantele de judecata. Printr-un sistem alternativ de rezolvare a disputelor, consumatorii ar putea primi inclusiv compensatii pentru daunele suferite, in cazul in care institutia responsabila pentru SAL (“solutionarea alternativa a litigiilor”) i-ar da dreptate.

Comisia Europeana a cartografiat diferitele practici in rezolvarea disputelor existente in mai multe State Membre, pentru a identifica ce sisteme functioneaza cel mai bine. Sistemele care integreaza procesul propriu-zis de rezolvare a disputei cu informarea consumatorilor (prin comparatoare de tarife, campanii de comunicare, etc.), precum cele din Austria, Franta, Italia si Olanda, functioneaza cel mai bine. Este foarte important ca entitatea responsabila de SAL in domeniul energiei sa aiba un sistem transparent de finantare – fie prin socializarea costurilor la toti furnizorii, fie prin fonduri publice sau prin fonduri dedicate. In tot cazul, arhitectura institutionala a respectivei entitati ar trebui sa fie de asemenea natura incat impartialitatea schemei de rezolvare a disputei sa nu fie in niciun caz afectata de mecanismele de finantare a institutiei. In Franta si Belgia functioneaza, de exemplu, Ombudsman-i publici specializati in domeniul energiei, pe cand in Marea Britanie Ombudsman-ul este privat si independent, nefiind afiliat nici guvernului, nici operatorilor privati. In Irlanda si Austria, autoritatile de reglementare in energie sunt implicate in procesele de SAL, insa prin proceduri care garanteaza neutralitatea si impartialitatea. Conform directivei, orice disputa care ajunge pe masa entitatii de rezolvare alternativa a litigiilor trebuie rezolvata in maxim 90 de zile. Bunele practici europene arata ca unele tari reusesc sa solutioneze spetele in maxim 40 de zile. Raportarea extrem de detaliata si transparenta a activitatii derulate de catre entitatea SAL este un mijloc, spune Comisia, de a demonstra impartialitatea schemei si o cale de a castiga increderea consumatorilor in justetea procesului.

In aceasta pleiada de reguli europene si bune practici, ce a facut Romania?

A durat nici mai mult, nici mai putin de doi ani de zile de la adoptarea directivei europene privind SAL-ul (si patru de la adoptarea celui de-al Treilea Pachet) ca autoritatile guvernamentale din Romania sa faca primii pasi pentru a pune la punct un astfel de sistem si in tara noastra. La o analiza mai atenta a actiunilor acestora, din pacate, se resimte din nou tentatia “trisatului”, de care vorbeam la inceputul acestui articol.

In septembrie 2015, Guvernul a adoptat Ordonanta 38/ 2015, elaborata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, prin care practic a transpus directiva 2013/11/UE. Ca de obicei, transpunerea arata mai degraba a traducere imbunatatita, decat a colectie clara de reguli si proceduri adaptate specificului national.

Ordonanta nu infiinteaza entitati de solutionare alternativa a litigiilor pentru nici un domeniu, cu exceptia domeniului bancar, pentru care infiinteaza Centrul de solutionare alternativa a disputelor din sistemul bancar, ca entitate juridica autonoma, neguvernamentala, apolitica, de interes public, a carei activitate va fi reglementata de Banca Nationala a Romaniei. Pentru energie – bezna! Tot ce precizeaza ordonanta este ca va putea deveni entitate SAL orice autoritate centrala, atat timp cat are responsabilitati in domeniul protectiei consumatorilor (inclusiv ministerele, unele din ele, avand aceste atribute). De asemenea, autoritatile romane au luat, in acest OG, hotararea ca decizia SAL sa fie obligatorie pentru parti, atat timp cat este acceptata de consumatori (directiva europeana lasa la latitudinea Statelor Membre aceasta decizie). In plus, prin OG 38/2015, este desemnat Ministerul Energiei ca autoritate competenta, adica acea institutie care aduna toate datele de la toate entitatile SAL existente in Romania (pentru toate domeniile), le monitorizeaza si transmite mai departe datele catre Comisia Europeana. Intr-o prima varianta a reglementarii, pusa in dezbatere publica, autoritatea competenta era Ministerul Economiei. Cum a devenit intre timp Ministerul Energiei responsabil pentru monitorizarea tuturor disputelor din toate domeniile economice – acest lucru este deocamdata un mister.

La scurt timp dupa adoptarea acestei Ordonante, Ministerul Energiei a incercat sa-si delimiteze teritoriul. In octombrie 2015, a pus in dezbatere publica o Hotarare de Guvern privind infiintarea, modul de organizare, finantare si procedura de functionare a Directiei Generale pentru Solutionarea Alternativa a Litigiilor din Romania. Titlul este pompos, in realitate respectivul proiect de act normativ nu face decat sa infiinteze o noua directie generala in cadrul ministerului, cu 35 de angajati, platiti conform grilei de salarizare a Ministerului Finantelor Publice (adica mult mai bine decat ceilalti bugetari), in subordinea directa a ministrului. Directia respectiva nu are nicidecum sa rezolve alternativ disputele din energie, ci doar sa centralizeze datele venite de la entitatile care vor efectua proceduri SAL in toate domeniile economice si sa le transmita Comisiei. Este nevoie de 35 de oameni pentru aceasta activitate? Cine stie… Deocamdata nu exista nicio entitate SAL care sa fie monitorizata, in niciun domeniu (cu exceptia celui bancar, unde oricum nu s-au emis actele secundare care sa faca operational respectivul centru), cu atat mai putin in cel energetic. Ministerul Energiei insa si-a pregatit terenul din timp si doreste sa supravegheze toate aceste entitati care, poate, vor fi infiintate de cineva pe viitor.

Pe scurt, am avut grija sa clarificam foarte bine forma (adica oameni platiti bine, aflati in directa subordonare a unui ministru), si sa nu umplem cu nimic fondul!

Din pacate, nici ANRE, reglementatorul domeniului energetic, nu a demarat niciun pas inspre normalizarea acestei situatii, in ciuda independentei si capacitatii de care se bucura, desi bunele practici europene arata ca reglementatorii sunt cei mai implicati in implementarea unei astfel de scheme de solutionare a litigiilor.

Desi poate parea un domeniu minor in raport cu toate celelalte provocari ale momentului (si nici nu ar putea scoate in strada mii de oieri sau de transportatori ca sa puna presiune – mai mult sau mai putin democratic – pe decidenti), tinand cont de cat de tare ne afecteaza energia vietile de zi cu zi, nu ar fi rau ca atat ANRE, cat si guvernul sa revizuiasca pe ici pe colo, prin punctele esentiale, abordarea pe care v-am rezumat-o mai sus. Poate, cine stie, intr-o zi si consumatorii de energie din Romania se vor bucura de acelasi nivel de informare si aceleasi drepturi ca si confratii lor europeni.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "2 comments" on this Article:

  1. ion adrian spune:

    @Dl Carstea

    Dar mai intai dna Corina Murafa, scuze pentruca transmit un mesaj de aici catre un user referitoare la o replica de a dlui data mie pe un fir de discutie mai vechi si pe care eu nu am observat-o.
    Din toate firele curente in zilele astea de Craciun acest fir fiind legat de energie este ce-l mai aproape de subiectul la care ma refeream eu pe acel fir.

    Asadar dle Carstea l-a postarea dtale catre mine de pe firul http://www.contributors.ro/economie/energie-economie/razboiul-civil-din-siria-un-razboi-al-gazoductelor/#comment-265131
    ti-am raspuns tot acolo, indicandu-ti blogul meu unde prezint considerente personale privind o a treia cale de dezvoltare socio-economica a societatii umane.

  2. TUDOR POPESCU spune:

    se pare ca va revoltati contra incompetentei asezonate cu reaua credita si impanata cu coruptie din Romania .. NU VA IMPACIENTATI vom merge din rau in mai rau pana cand ne vom trezi . Va ,iltumesc ca va faceti datoria sa reactionati Cand vom fi majoritari se va constitui si masa critica necesara schimbarii



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Corina Murafa


Corina Murafa

Corina Murafa este expert in politici energetice cu mai multi ani de experienta in companii multinationale, organizatii internationale si think tank-uri. In prezent este expert ind... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)