Home » Economie »Opinie »Reactie rapida » Citesti:

Își permite România să piardă încrederea partenerilor străini?

Bogdan Patru februarie 3, 2017 Economie, Opinie, Reactie rapida
2 comentarii 1,779 Vizualizari

O să răspund din primul rând. NU! De ce? Lăsând la o parte (momentan, și nu pentru că nu sunt importante) implicațille geopolitice ale unei imagini șifonate, în primul rând nu ne permitem din punct de vedere financiar. Decizia Guvernului Grindeanu de modificare a Codului Penal prin OUG este aspru criticată de partenerii externi, că vorbim de Departamentul de Stat al SUA, ambasade străine (Franţa, Germania, Olanda, Belgia si Canada, Suedia), Comisia Europeană, Parlamentul European.

Conform Hotnews.ro, Gunther Krichbaum, presedintele Comisiei pentru afaceri europene din Bundestag, cere, într-o scrisoare adresată președintelui Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, “să îl convoace de urgență” pe Sorin Grindeanu la Bruxelles și să îi solicite retragerea Ordonanței de modificare a Codurilor penale. Oficialul german avertizează că “în cazul în care Guvernul de la București nu cedează, România riscă pierderea drepturilor de vot la nivel european”.

Cu toții avertizează asupra faptului că ordonanta de urgență riscă să afecteze parteneriatele bazate pe valori comune, inerente principiilor conducătoare ale UE şi NATO, în joc fiind credibilitatea internațională a României și atractivitatea în fața investitorilor străini iar măsurile recente adoptate de Guvernul României, subminează statul de drept și slăbesc responsabilitatea pentru infracțiunile financiare și legate de corupție.

Așadar, să vorbim puțin despre cum o imagine externă proastă afectează în mod direct Bugetul pe 2017, și implicit programul de Guvernare 2017-2020.

Reducând până la o prezentare foarte simplistă, Bugetul este construit pe 3 mari surse de venituri la stat:

  • Taxele și impozitele colectate
  • Fondurile europene allocate
  • Starea vremii

Să le luăm pe rând. Statul colectează taxe și impozite de la persoanele juridice și de la persoane fizice care realizează un venit și un profit.

Orice măsură întreprinsă de conducerea unei țări și care afectează direct sau indirect și în mod negativ sau pozitiv capitalul de imagine pe plan extern al țării respective, se va regăsi în comportamentul mediului de afaceri. Cel puțin la nivelul României, de ani de zile, printre cerințele mediului de afaceri se regăsesc cerințe precum transparență, dialog, consultare, predictibilitate și stabilitate. Ori în momentul în care statul nu răspunde acestor cerințe sau comite abateri grave de la principiile unei bune guvernanțe, investitorii vor reacționa ca atare.

De ce nu ne putem permite să pierdem acești investitori? Lăsând la o parte argumentele lozincarde împotriva multinaționalelor, totuși aceste entități creează locuri de muncă în România (și nu puține) atât directe cât și indirecte, plătesc niște salarii angajaților, și mai ales plătesc contribuții către stat.

În momentul în care mediul de afaceri îți transmite în mod direct faptul că adoptarea netransparentă a actelor normative transmite un puternic semnal de neîncredere și nesiguranță în plan intern și extern, acest lucru trebuie să ridice un mare semn de întrebare referitor la acțiunile întreprinse pentur orice guvern responsabil. Reamintesc aici faptul că asemenea mesaje au fost transmise în ultimele zile către Guvernul României din partea AMCHAM, Camera de comerț germană-română, Coaliția pentru Dezvoltarea României, Romanian Business Leaders, Consiliul Investitorilor Străini, Confederaţia Naţionala Sindicală Cartel ALFA, Confederația Patronală ”Concordia”.

Camera de Comerț Americană în România (AmCham Romania) reunește în prezent peste 400 de companii americane, internaționale și locale. Acestea au cumulat investiții totale de peste 20 miliarde dolari, generând în jur de 250.000 de locuri de muncă. Conform datelor Agenției naționale pentru ocuparea foței de muncă, la sfârşitul lunii decembrie 2016, rata şomajului înregistrat la nivel naţional a fost 4,77%,. 418.237 şomeri erau înregistraţi în evidenţele agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţeide muncă, dintre care 90.111 primeau indemnizaţie de şomaj.

Trebuie menționat de asemenea că o companie străină atunci când se hotărăște să investească intr-o țară străină nu se uită numai la nivelul salariului mediu pe economie sau la nivelul taxelor și impozitelor. Orice consultant care a efectuat un due diligence pentru o companie străină vă poate confirma că o atenție deosebită se acordă cadrului legal, urmărind în special nivelul se stabilitate și predictibilitate.

Așadar este destul de simplu. Imaginea unei țări instabile și nesigure va face ca investitorii să ne ocolească. Ceea ce înseamnă scădere a taxelor și impozitelor datorate și colectate, 0 investiții, șomaj în creștere.

O a doua mare sursă de venituri către bugetul statului și absolut esențială o constituie fondurile europene alocate României. Nu cred să existe vreun minister sau agenție care să nu aibă prevăzute în planul de acțiuni programe realizate cu fonduri europene, că vorbim de transporturi, educație, sănătate, etc.

Comisia Europeană a cerut joi Guvernului României să reevalueze ordonanța de urgență privind modificarea Codului Penal și a Codului de Procedură Penală, precum și proiectul de lege privind grațierea, apreciind că este ‘îngrijorător’ ceea ce s-a întâmplat în ultimele zile. Prim-vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a declarat într-o dezbatere în plenul Parlamentului European reunit la Bruxelles în data de 2 Februarie că:

- “îngrijorător ceea ce am văzut ultimele zile”, prin adoptarea ordonanței de urgență privind modificarea Codului Penal și a Codului de Procedură Penală, precum și prin proiectul de lege privind grațierea,

-  Acțiunile recente ale Guvernului sunt “elemente negative” în lupta împotriva corupției și un “pas înapoi față de ultimii 10 ani”,

-  prin măsurile luate de executivul de la București ar putea fi afectate și fondurile europene alocate României,

- “A face parte din UE nu înseamnă doar să primești fonduri europene. Trebuie să respecți o serie de valori. Nimeni nu este mai presus de lege. Trebuie să recunoști că justiția trebuie să fie echitabilă și ca cei vinovați să fie pedepsiți”

Josef Weidenholzer, vicepreședinte al Grupului Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților (S&D), a spus că grupul din care face parte va trimite o misiune pentru a evalua ce se întâmplă în România. El a precizat că este nevoie de o analiză profundă, care să vizeze modul în care sunt impuse sancțiunile, importanța prevenirii sau activitatea serviciilor secrete, “care nu ar trebui să aibă niciun rol în această luptă” împotriva corupției. Situația din România va fi “discutată pe larg” în cadrul Comisiei pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne (LIBE) a PE.

O sancțiune împotriva României prin care fondurile alocate să fie suspendate ar fi catastrofală. Și pentru Guvern care nu își va putea duce la îndeplinire ambițiosul plan de guvernare, dar cetățenii vor simții această lovitură din plin.

Am vorbit la începutul acestui articol că o a treia sursă de venit la bugetul statului o constituie starea vremii. Mai în glumă mai în serios, în lipsa investițiilor în agricultură (sistem de irigații, avertizare și protecție antigrindină, mecanizare, capacități de înmagazinare / depozitare și prelucrare) rezultatele obținute din agricultură în fiecare an depind în mod direct de starea vremii. Orice fenomen meteo (inunații, secetă, ger sau caniculă) afecetează rezulatatele obținute. Să previzionezi venituri la buget în aceste condiții este extrem de riscant.

În loc de încheiere.

Programul de guvernare este ambițios. Dacă actualul Guvern reușește să îndeplinească un sfert din ceea ce și-a asumat, are toate șansele să rămână în istorie dreptul unul dintre cele mai bune guverne din istoria noastră. Însă pentru o asemenea reușită promisiunile asumate trebuie implementate, iar pentru aceasta este nevoie de bani. Guvernul trebuie să aibă o relație deschisă și onestă cu mediul de afaceri intern precum și cu partenerii externi. O relație reciproc avantajoasă trebuie construită pe principia de respect, încredere, transparență, stabilitate și predictibilitate. Și ca în orice relație, secretul reușitei constă în capacitatea de a asculta argumentele celuilalt, de a negocia și de a face compromisuri în limite rezonabile. O atitudine “ori noi, ori voi dar vom prevala noi” este păguboasă pentru toată lumea.

Guvernul trebuie să înteleagă că este vital dialogul cu acești parteneri precum și cu societatea civilă. Nu există două tabere aflate pe poziții ireconciliabile. Guvernul este dator să asculte și să ia în seamă mesajele venite din “stradă” iar societatea civilă este datoare să semneleze și să sancționeze derapajele conducătorilor. Ambele părți (guvern/legislativ și societate civilă/mediu de afaceri trebuie însă să acționeze în demersurile lor în litera și în spiritul legii. Sunt drepturi pe care le-am dobândit cu greu și cu eforturi.

Trebuie de asemenea să mai înțelegem un lucru esential. Informația circulă și circulă repede. Iar informația ajunsă la mapa oricărui official (șefi de stat sau de guverne, ambasadori, oficiali europeni) este filtrată și analizată de către specialiști care își cunosc foarte bine meseria.

Vom avea de lucru mult pentru a repara imaginea șifonată. Din fericire însă, răul deja făcut nu este ireversibil. Este însă un mare păcat că am ajuns în numai o lună de la țara care primea felicitări din partea liderilor europeni în privința progreselor înregistrate și ne număram printre campionii Europei la creșterea economică realizată și cea prognozată, la copilul teribil și neascultător.

În loc de încheiere 2. Câteva “alternative”

Pornind de la scenariul cel mai sumbru, de unde putem suplini veniturile la buget?

1.       Ne ajută Rusia. Nu cred. Economia Rusiei nu o duce prea bine în urma sacțiunilor internaționale, rubla e la vale de ceva vreme. Spre edificare a se vedea nivelul de trai din Crimeea post anexare

2.       Investiții masive ale Chinei. Sunt mai mult un mit decât o realitate

3.       O să treacă și o să fie bine. Optimismul nu e o strategie. Punct.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "2 comments" on this Article:

  1. Sergiu Simion spune:

    Romania nu se confunda cu niciun guvern vremelnic al ei , deci raspunsul este simplu . Romania NU, Liviu Dragnea , PSD si Guvernul PSD & ALDE , DA , deci singura solutie rationala este recursul la statul de drept si la institutiile lui cu toate consecintele care decurg de aici pentru cei care le-au pus in pericol.

  2. Cristian Ioan spune:

    Intrebarea este foarte tendentioasa, deoarece presupune implicit ca “partenerii” Romaniei sunt SUA si Uniunea Europeana. Ori, aceasta a fost valabil numia PINA pe 11 Decembrir, cand lucruile s-au schimbat. Se stie ca Partidul lui Ilici nu este de loc fan al Occidentului, ei sunt cu axa Maskwa-Pekin! Deci, partenerii lui Dracnea (marioneta Grindeanu nu conteaza) sunt Federatia, Iranul, China si Coreea de Nord, care nu au obiectii la aministei, gratiere si in gneral schibarea legislatiei in beneficiul hotilor …



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Bogdan Patru


Bogdan Patru

Bogdan Patru este absolvent al Facultatii de `Drept si in prezent este Consultant in Afaceri Guvernamentale si Afaceri Europene. In trecut a activat in mediul privat si in cadrul D... Citeste mai departe


E randul tau

Pai mai dati foc pe ici pe colo si o rezolvati!

de: radu

la "#Rezistența. Sau cum a reinventat România speranța socială"

Cauta articole

martie 2017
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Feb    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)