vineri, martie 29, 2024

Mesajul economiei este mai puternic decat orgoliile institutionale

Accente mai tari in dialogul dintre Guvern si Consiliul Fiscal (CF) pe tema bugetului si rectificarii din acest an palesc in fata mesajului care vine din economie. Desi are crestere, economia se zbate in conditii potrivnice. Unele cifre, ca surplusul balantei de cont curent in primul semestru, sunt suprinzatoare. Avem si “bizareria” scaderii consumului de energie, ce nu poate fi explicata numai pe o presupusa ameliorare a eficientei consumului in unele sectoare. Agricultura a tras in jos PIB-ul in 2012 si il trage in sus in 2013.

Mesajul economiei nu are cum sa nu fie auzit de ambele parti “beligerante”, de Ministerul Finantelor Publice (MFP) si CF. Fapt este ca analizele celor doua institutii au un grad inalt de citire asemanatoare a evolutiei economiei, in pofida unor disonante zgomotoase. In fond, cine este orb sa nu vada, intre altele, ca:

  • pistoanele interne nu trag si cresterea economica prognozata la peste 2% in acest an se datoreaza exporturilor si unei recolte exceptionale;
  • resuscitarea economiei prin mijloace active, cum reclama unii, nu are cum invinge fenomene precum cresterea economisirii dupa ani de exuberanta si supraindatorare, apetit investitional al firmelor redus, spatiu limitat pentru Guvern in a folosi parghiile bugetare. Cum afirmam intr-un text anterior (5 augist, a,c), “Economia nu poate invinge legile gravitatiei”.
  • platile in economie incetinesc complicand viata multor intreprinderi. Aceasta se intampla cam peste tot in Europa pe fondul dezintermedierii financiare si al crizei;
  • arieratele, ce ilustreaza incetinirea platilor, sunt raspandite in tot corpul economiei; ele afecteaza incasarile fiscale.
  • mersul economiei si dezechilibrele in structura cererii interne explica incasari fiscale inferioare prognozelor;
  • absorbtia fondurilor europene, desi a crescut, este sub predictii oficiale;
  • fondurile europene reprezinta poate cea mai puternica pirghie de a ajuta economia in conditiile vitrege actuale;

  • este acuta nevoie de a prioritiza investitii publice, pe baza unor analize serioase;

  • dependenta de ce se intampla in zona euro, in UE, este mare.
  • increderea este redusa si impiedica consumul si investitii, dar nu este ceva nefiresc dupa ani de excese; revenirea increderii nu se poate comanda fiind un proces anevoios, cu numeroase imponderabile.

Venind acum la contenciosul amintit, Consiliul Fiscal (CF) are obligatia sa exprime puncte de vedere potrivit mandatului pe care il are; este o institutie independenta, care se inscrie in arhitectura institutionala noua, in formare, in UE. Onestitatea intelectuala trebuie sa ghideze analizele CF, care nu trebuie sa fie descurajat in a formula pozitii in functie de concluziile la care ajunge. Nimeni nu trebuie sa incerce sa stirbeasca prerogativele CF. Iar un CF format din sicofanti nu si-ar avea rostul . Ministrul delegat pentru buget a supra-reactionat vizavi de comentarii critice din ultima opinie a CF.. Pe de alta parte, sa nu fie subestimate eforturile lui Liviu Voinea si ale colegilor sai de a rezista unor presiuni mari, care daca nu sunt contracarate, ar demantela echilibrul bugetului. In plus, a face si executa bugete in conditii de criza este o treaba foarte grea, peste tot. De aici rezulta prognoze invalidate, estimari in mod repetat schimbate cap, alegeri de politici suboptime, unele foarte dureroase. Insa controversa de acum poate surprinde avand in vedere ca survine imediat dupa vizita la Bucuresti a delegatiei de experti ai Comisiei Europene si FMI, cu care Guvernul negociaza un nou aranjament preventiv. Si cu care au discutat si reprezentanti ai CF. Si este cunoscut ca bugetul este tema de baza a discutiilor cu partenerii externi. Insa, un dialog bun intre Guvern si Comisie/FMI nu inseamna ca CF trebuie sa-si alinieze automat opiniile la pozitiile Guvernului, ale partenerilor externi. In fond, nicio institutie nu este infailibila, acasa sau peste hotare. Esential este ca discutiile sa fie purtate cu buna credinta si cu mintea deschisa. Traim vremuri cand pica tabu-uri, cand se recurge la metode neconventionale. Dar ceea ce englezii numesc common sense (ratiune, chibzuinta) trebuie sa staruie ca reper de baza in analizele facute.

Aspectele de ordin legal (respectare a normelor in vigoare), de transparenta in comunicare, de dialog inter-institutional,au semnificatia lor si fac parte din bunele practici intr-un stat de drept. Dar mi se pare exagerat sa stai lipit de litera legii in conditiile in care dialogul intre MFP si expertii straini se purta inca la Bucuresti. Mai mult, este discutabil sa se considere o ridicare de tinta de deficit bugetar ca incalcare a responsabilitatii fiscale (in fapt a legii nr.4/2013 privind aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in strategia bugetara) cand ratiunea economica este cea care trebuie sa primeze in politici publice. Aceasta constatare este excesiv de legalista. Macroeconomistii inteleg importanta nivelului cheltuieilor publice pentru sustinerea cererii agregate in circumstante in care consumul si investitiile private lancezesc, chiar dau inapoi. Rectificarea bugetara era obligatorie si, oare, nu avea sens o usoara crestere a deficitului combinata cu taierea de cheltuieli in conditiile date? Cred ca nu s-a gresit cand s-a convenit cu FMI si Comisia o ridicare a tintei de deficit bugetar pentru acest an, care insa nu primejduieste consolidarea fiscala. CF are temei insa sa sublinieze ca structura cheltuieilor importa enorm pentru cresterea economica viitoare si ca trade-off-ul (relatia) intre eficienta investitiilor si volumul lor ramane inca sa se dovedeasca folositoare bugetului. Fiindca degeaba rationalizam investitii daca nu creste eficienta utilizarii banului public.

Sunt unele concluzii in opinia CF ce par sa treaca cu vederea peste dramatismul unor situatii; ma refer, de exemplu, la aplicarea regulii intra o persoana in sistem daca pleaca sapte. Situatia din spitalele din Romania este foarte grava in privinta personalului medical. Cresterea unor accize este nesemnificativa; nu poate fi invocata ca modificare a regimului fiscal; rectificarea nu aduce o avalansa de taxe si impozite noi cum afirma unele voci. Cat priveste reducerea TVA la paine, cred ca experimentul este util fie ca reuseste, fie ca nu. Daca esueaza, avem inca o dovada ca institutiile sunt slabe la noi, ca este dificil sa amelioram colectarea fiscala daca nu va fi franta opozitia retelelor de interese. Daca va reusi, fie si partial, vom avea o pilda pentru a nu ramane prizonierii unor clisee.

Nu am vazut o analiza rotunda a fenomenului incetinirii platilor, a arieratelor in economie. In anii trecuti o asemenea analiza exista in opiniile CF si ea este cu atat mai indreptatita in circumstantele actuale. Nici MFP nu a furnizat date mai recente (pentru 2012) privind aceasta situatie, in afara de companii de stat monirotizate. Procedura swap-urilor pentru stingerea in lant de datorii are sens si nu trebuie sa fie privita cu mefienta. Intr-o economie in care banul nu circula, in care nu exista incredere, este nevoie de coordonare. Si daca Guvernul poate face asa ceva in sectorul public este bine. Sunt convins ca nu putine firme si banci private ar dori ceva analog, dar este greu ca cineva sa asume functia de coordonare in sectorul privat. Analizele, la CF si la MFP, trebuie sa se aplece mai mult asupra chestiunii finantarii afacerilor. Bancile isi continua dezintermedierea (dovada este reducerea expunerii pe economie cu peste 25% din 2009), ceea ce afecteaza afacerile. Exista cerere mica pentru finantare la costurile actuale. Privind absorbtia fondurilor europene MFP nu a construit bugetul in acest an pe cifrele ametitoare ale unor oficiali guvernamentali. Dar ca nici ce este prevazut in constructia bugetului nu se realizeaza este o constatare corecta a CF si are de ce sa puna pe ganduri. Nu in cele din urma intrucat este afectat nivelul cheltuielilor publice in domenii cheie din economie. CF apreciaza pozitiv gestionarea datoriei publice si saluta tentativa de a substitui fonduri europene finantarii din resurse proprii, sau atrase din alte parti. Analizele facute la CF, la MFP, este bine sa se aplece mai mult asupra unor evolutii evocate mai sus: disparitia deficitului de cont curent in primul semestru al anului in curs si diminuarea consmului de energie. Avem aici puzzle-uri ce merita sa fie investigate.

Una peste alta, exista mai multa congruenta in analizele facute de MFP si CF decat ceea ce le desparte, decat cred unii. Numitorul comun este dat de un mers al economiei care arata cat de greu este sa repornesti motoare in ani de criza. Economistii din MFP si cei de la CF trebuie sa discute mai mult, sa empatizeze profesional si ca artizani de politici publice, direct sau indirect, sa isi controleze emotiile si sensibilitatile in spatiul public. MFP si CF sunt “condamnate” sa mearga umar la umar, chiar daca nu impartasesc aceleasi opinii, chiar daca numai prima dintre cele doua institutii are mandat de constructie si executie a bugetului public!

Distribuie acest articol

13 COMENTARII

  1. „a face si executa bugete in conditii de criza este o treaba foarte grea, peste tot” Cine nu face fata si cine nu suporta crudul adevar, sa plece

  2. Parca-mi suna cunoscut: economia duduie, dar consumul scade si vom gasi gauri in buget.
    Ei, n-o fi chiar „bizarerie”.
    Peste tot unde s-a redus consumul a intervenit magic „bizareria”?
    Ca, avind ca prim ministru un procuror ce si-a plagiat lucrarea de doctorat, n-o sa cred ca in guvernare va introduce idei noi, novatoare. Poate doar de genul „bizarerie”.

  3. Domnule Daianu, USL a preluat guvernarea de aproape un an si jumatate, in care a clamat ca ar avea politici si instrumente mai eficiente pentru a trece criza.
    S-a grabit sa dea bani si zile libere la bugetari. Acum salariul mediu al bugetarilor in Ro este mai mare de cel din privat. Este bine? Avem o Administratie performanta?
    Daca s-a abrogat regula de 1 la 7, de ce creste numarul de bugetari?
    Pana la urma spre incurajare mediului privat nu era o masura mai buna revenirea TVA-ului la 19%, decat crestera salariilor si a numarului la bugetari.
    USL -ul a constatat acum ca e criza, dupa ce a preluat puterea de la dictator si incompetenti !

    Succes

    • Probabil ca e dl Socol in concediu, dar dupa ce o sa revina o sa vedeti ca de fapt totul merge struna si vestile rele sunt de fapt foarte bune. Vorba unui clasic in viata: „cine-i Consiliul Fiscal”? Putintica rabdare…

  4. marind pretul la gaze nu creste cifra de afaceri la furnizori si distribuitori? nu se mareste astfel si PIB?
    idem: crescand accizele, nu creste PIB?
    iar PIB in lei nu creste cand accizele sunt calculate la un curs [din oct 2012] mai mare decat cel de la 31.07.2013?

  5. Nu este vorba de orgolii institutionale, sa fie clar. Legea impune consultarea Consiliului fiscal, ca institutie independenta. nu ca parte”beligeranta”. Logica este extrem de sanatoasa: politicile macro sunt analizate de o comisie de specialisti recomandati de institutii de top din Romania, apolitice , atat prin prisma legala, cat si prin cea strict profesionala . fFiindca veni vorba de legalitate, si mi se pare cel putin exagerat, dac nu inadmisibil, ca un oficial de rangul Dvs sa se exprime ” mi se pare exagerat sa stai lipit de litera legii in conditiile in care dialogul intre MFP si expertii straini se purta inca la Bucuresti”.Ce are una cu alta? Legea se respecta numai in anumite conditii? bagam sub pres cand suntem vazuti? atunci e legal? Sau care e logica sa nu respectam litera legii, mai ales da catre cei care trebuie sa fie exemplu in respectarea legii, oficialii si institutiile? Pai daca legea nu e buna sa o schimbe, o fi o lege „basista”…nu sa o dam cotita ca ne vede ma`mare. Ca sa nu mai spun ca si Dvs o cotiti acum… in mai 2013 spuneati altceva:
    „Potrivit economistului, o primă soluţie ar fi respectarea strictă a legii, în caz contrar el avertizând că oamenii şi-ar putea pierde total încrederea în instituţii, ceea ce ar putea duce la dezordine generalizată”
    http://www.evz.ro/detalii/stiri/previziunile-lui-daniel-daianu-cu-privire-la-2013-1036264.html
    Mda, acum vi se pare exagerat sa stai lipit de litera legii…pai si mie mi se pare exagerat, atunci cand trebuie sa platesc impozitul pe venitul agricol, la mine se pune?…sau e valabil numai la altii?
    Trebuie spus ca nu este prima data cand Guvernul calca pe bec in relatia cu CF, la fel a procedat si in ianuarie, cand documentele au fost trimise in acelasi „stil”, cu o zi inainte, ba unele chiar in ziua sedintei de guvern. Nu este o intamplare, ci este o recidiva. Nu vor sa stea la discutii, pe teme concrete, pe cifre, cu alti specialisti, desi legea le impune acest lucru. Indifernt cine e la Bucuresti, sa fie clar.
    Alt aspect este „criza”. Pai ce e aia? Avem crestere economica de 2%..in timp ce UE e pe minus 0.3…suntem performerii zonei, de ce ne mai ascundem dupa „criza”? Cat trebuie sa fie cresterea, ca sa nu mai fie criza? 5-8-10%? Sau ce anume indicatori fac diferenta intre „a fi sau a nu fi”…criza? Somajul? pai si aici stam mai bine ca UE.Cand nu a fost criza? Atunci cand aveam crestere a pib real de 8% si deficit structural de nspe procente? Cand imprumutam zeci de miliarde? Si acum sarcina pe buget este cat tot deficitul bugetar…
    La angajarile de bugetari, va ascundeti dupa sanatate, cand chiar in institutia la care sunteti prim vicepresedinte s-a sarit calul
    http://www.zf.ro/zf-24/din-540-de-angajati-ai-csa-cnvm-si-csspp-dupa-comasare-au-mai-ramas-856-11135943
    Sau ati angajat niste „doctori”?
    Una peste alta CF-ul asta este chiar o institutie de profesionisti, apolitica…o adevarata „mana cereasca” pentru noi. Sunt credibili..nu ca altii. Toate documentele elaborate(de la infiintare ..si no doar in ultimul an) sunt bazate pe studii argumentate, fac nu doar „radiografia” macro dar propun si solutii. Nu sunt bagati in seama cu buna stiinta…nu ca ar fi nus ce orgolii.

    • Bravo, domnule Modan! Vedeti ca a aparut si celalalt aparator al doctorului ponta…ca asta-i strategia, unul vezi doamne pe partea liberala (vorba vine) si unu pe aia socialista…

    • Tupeul si obraznicia autorului sunt fara precedent. Continutul articolului este la nivelul propagandei din anii ’80, daca atunci existau suspiciuni asupra pregatirii autorilor, acum este clar, cauza este evident alta. Iar daca se recurge la metode pe care le-am crezut de domeniul trecutului macabru de ce nu solutioneaza odata pentru totdeauna antagonismul cu CF, ca doar au aratat ca sunt in stare: modificarea legislatiei, suspendarea, dizolvarea, numirea membrilor CF de catre Parlament, Guvern sau chiar Primul Ministru? Si doua sugestii pentru membrii CF: Daniel Daianu si Cristian Socol, eventual si sotia ca se pricepe. Se poate rezolva si cu conflictele si cu cumulul si cu alte baliverne care s-ar pune de-a curmezisul deciziilor intelepte ale noilor arhitecti ai statului roman european. Daca au vointa politica pot, ca pixul ni l-au tot aratat.

  6. Orgolii…..vezi sa nu!

    Sigur noi pelicanii de rand nu vedem de la aceeasi inaltime mesajele economiei dar eu cred ca puneti problema gresit. Nu e o chestiune de orgolii ci mai degraba una de pelicani, pentru ca politicul trebuie sa-i tina anesteziati in timp ce CF nu le-a promis nimic. Sigur si politicul stie exact ce stie si CF dar nu poate sa spuna direct pentru ca apa e mica si ar speria si mai tare pestii….si uite asa ar avea o problema cu pelicanii…..unde mai pui ca la anul politicul are iar nevoie de pelicani si intelegem imediat de unde atata sensibilitate….

    Cetateanu-Pelicanu

  7. //In ceea ce priveste textul economic,desi scris in aceeasi limba de lemn ,ar trebui sa intelegem cam asa:
    O crestere economica bazata doar pe anul agricol bun si pe o relativa crestere a exporturilor nu va mari incasarile la buget ,ba dimpotriva.Spre iarna ,cind incasarile bugetare se vor diminua si mai mult si cind vom descoperi primul trimestru cu scadere a PIB ului m/m si y/y vom intra in panica.Oricum nu ati propus nicio solutie ,ca de obicei de altfel.Cred ca va ia prea mult timp sa verificati tranzactiile bursiere in noua Dvstra functie.

  8. D-le Daianu,

    1. „decat orgoliile (nu „orgolii) institutionale”-ar fi fost corect.

    2. De cand va stiu, de fiecare data cand scrieti sau faceti declaratii tv. repetati acelasi lucru: „problema noastra este ca…”
    Din cate mi-amintesc sunteti de ceva vreme pe scena politico-economica a tarii. De ce nu faceti ceva?!

  9. peisaj idilic, car/plai cu boi : „elitele” care se imprumuta la fmi pentru stabilitate macroeconomica ( a se citi : plata propriilor salarii si a sustinatorilor fideli de doua decenii, bugetarii si pensionarii) de o parte iar de cealalta citiva anacronici (sau bolnavi cronici) care se incapatineaza sa si achite taxele si impozitele, menite sa tina in viata clasele parazitare. cind limbricii se inmultesc necontrolat, dispar odata cu gazda.

    • „cind limbricii se inmultesc necontrolat, dispar odata cu gazda.”
      Doar cei insuficient adaptati, ceilalti mai evoluati in conditiile globalizarii schimba gazda inainte de a sucomba.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Daniel Daianu
Daniel Daianu
Ministru al finanţelor între 1997-1998, profesor universitar la Departamentul de Relaţii Internaţionale şi Integrare Europeană din cadrul SNSPA, membru corespondent al Academiei Române, din 2001, preşedinte al Societăţii Române de Economie (SOREC), membru al American Economic Association, membru în Societatea Academică Română.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro