vineri, martie 29, 2024

Nu ne-am lămurit, guvernul ăsta e cu sau contra băieţilor deştepţi? Testul Hidroelectrica

După bâlbele de săptămâna asta de pe la Ministerul Economiei, indiferent cât s-a scris şi s-a vorbit pe subiectul insolvenţei Hidroelectrica, am rămas la fel de nelămuriţi dacă e o chestie făcută ca să ne scape de băieţii deştepţi sau dimpotrivă, să le dea Hidroelectrica pe gratis.  E adevărat că e şi greu să ai încredere când cel mai cinstit guvern din istorie se confruntă luni cu plagiatul primului ministru (fără demisia de onoare care se practică în lumea civilizată), marţi cu demiterea unui ministru incompatibil, miercuri cu vestea posibilei nominalizări a unui alt ministru cu procese de incompatibilitate pe rol şi tot aşa.

Bun.  După cum s-a mai scris, există într-adevăr posibilitatea ca intenţia iniţială să fi fost bună, aceea de a găsi o cale de reziliere a contractelor cu băieţii deştepţi, acele contracte cu energie vândută la preţ mult sub piaţă şi din care Hidroelectrica practic renunţă la profituri de 200-300 de milioane de euro pe an.  Dacă e aşa, strategia e puţin spus riscantă, comunicarea a fost dezastruoasă (vezi reacţia băncilor, a lui Moody’s, a consilierului premierului Daniel Dăianu, a altor experţi din sistem, ce s-a întâmplat cu emisiunea de titluri de stat etc.).   Se pare că ideea nici n-a fost discutată cu nimeni înainte să fi fost executată (vezi declaraţiile lui Remus Vulpescu, care zice că „va vorbi şi cu FMI, care o să înțeleagă” adică n-a discutat înainte, deşi e clar că nu se mai pot face anul ăsta alte chestii agreate în acordul de 3 miliarde jumate de euro, cum ar fi listarea la bursă a 10% din acţiunile lui Hidro).  Adică efectele secundare nu s-au luat în calcul când J.R.-ii noștri de Dâmbovița au gândit o asemenea mişcare de geniu.

Dar există, firește, şi posibilitatea ca intenţia să fi fost ticăloasă de la bun început – unii comentatori au explicat cum băieţii deştepţi ar putea să devină creditori prin procese pentru penalităţi sau cumpărând datoria băncilor; sau cum contractele astea reziliate ar putea fi înlocuite cu altele noi încheiate la fel; sau cum băieţii deştepţi şi-ar putea face un cartel pe bursa OPCOM dacă Hidro va tranzacționa acolo de ochii FMI, că vorbim de o cantitate de energie echivalentă cu încă o dată cât se tranzacţionează acum pe OPCOM.

Aşadar, cum ne putem da seama ce se întâmplă?

1.  Dacă e adevărat că se vrea rezilierea contractelor cu băieţii deştepţi, asta trebuie să se întâmple repede şi cantitatea de energie eliberată să intre pe OPCOM, să fie vândută în contracte transparente și cantități standardizate.  Adică în următoarele două, trei săptămâni pe OPCOM ar urma să se tranzacţioneze nu 20-25% din energia produsă în ţara asta, ci 50%, acum, imediat.

Chestia asta trebuie să se întâmple imediat, repet, administratorul judiciar poate rezilia oricând contractele cu pricina.  Nu avem nevoie de analize noi, există analize la Comisia Europeană (a anunţat investigaţia oficială de ajutor de stat acum o lună, DG Comp făcuse analize preliminare din care s-a constatat că există motive să se deschidă formal această investigaţie).  Există un raport comun al Ministerului Justiţiei şi Ministerului Economiei cu privire la opţiunile de reziliere, cerut de FMI prin iarnă, şi pe care MRU anunţase că-l va publica, n-a mai făcut-o, dar el există.  Există analizele FMI, că doar nu au impus în scrisoarea de intenţie rezilierea contractelor sau renegocierea lor la condiţii de piaţă fără să aibă o analiză în spate.  Există raportul Băncii Mondiale de anul trecut care calculează pierderile anuale ale Hidro din contractele astea, publicat chiar pe Hotnews.  Există rapoartele anuale ale administratorilor Hidroelectrica, publicate pe site-ul Fondului Proprietatea.  Se pot compara preţurile la care au luat energie anii trecuţi băieţii deştepţi (100-130 RON pe MWh) cu preţurile de pe bursa OPCOM (200-220 RON pe MWh).  Deci gata cu analizele: rezilierea, acum, imediat.

2. Consiliul Concurenței.  Dacă se schimbă acum sau în lunile următoare conducerea sau subordonarea sau numărul de vicepreședinți sau mai știu eu ce, prin Ordonanță de Urgență, neținând cont de performanțele extraordinare ale Consiliului Concurenței în anii trecuți, e clar că ăștia țin cu băieții deștepți.  Cică așa circulă niște zvonuri, se vor schimbări pe la Consiliul Concurenței, dar cică nu s-au înțeles încă PNL și cu PSD cui revine la algoritm.  Miza e uriașă.  Consiliul Concurenței a lansat propria investigație în contractele cu băieții deștepți (încă una pe lângă cea a lui DG Comp cu ajutorul de stat, pe motiv că băieții deștepți fac cu Hidroelectrica de fapt o integrare verticală care blochează accesul la piață al unor noi concurenți, un argument foarte serios și folosit de reglementatorii de concurență performanți din alte țări).  Pe de altă parte, Consiliul Concurenței e cel care ar trebui să fie atent dacă intră în piață încă o cantitate de energie egală cu toată piața azi.  Hidroelectrica va fi ofertantul, băieții deștepți sunt ăia care trebuie să cumpere energie electrică de undeva, să nu se coalizeze între ei.

Așadar, să nu vedem care cumva că „se umblă puțin” pe la Consiliul Concurenței (brațul din România al lui DG Competition), că nici măcar PDL-ul n-a pus acolo oameni incompetenți, iar dacă se umblă, ne lămurim imediat de ce.

3.  Hidroelectrica trebuie să pună pe site în permanență tot ce se întâmplă pe parcursul procesului de insolvență, TOT, începând cu lista de creditori, cine ce are de recuperat ce de la Hidroelectrica.  Cu ocazia asta vedem și ce putere de decizie o mai avea Fondul Proprietatea, că Hidroelectrica acum va avea în loc de AGA o adunare generală a creditorilor, unde Ministerul Economiei și Fondul Proprietatea sunt ultimii pe listă, cu voia Dumneavoastră, proprietarii sunt ultimii creditori la împărțeală.  Lista de creditori trebuie să se actualizeze săptămânal, să fim siguri că nu cumpără băieții deștepți datoriile alea de 500 de milioane de euro de la bănci și nu devin creditori prin procese cu Hidroelectrica să ne trezim că devin ei proprietarii unor centrale sau mai știu eu ce.

Așadar, cu ochii pe ei, oameni buni.  Adevăratele intenții urmează să se vadă cu ochiul liber în decurs de zile.

Distribuie acest articol

22 COMENTARII

  1. Intr-o tara normala cred ca se sesiza demult parlamentul (Dl. Blanculescu compara ce se intampla cu Hidroelectrica cu un nou faliment Lehman Brothers, marca Romania), nu doar cativa ziaristi, da’ probabil ca alesii sunt ocupati cu altele: preluarea sub control a ICR, hotarari pentru suspendarea presedintelui….etc. Presupun ca pana sa observe ce se intampla la Hidroelectrica va fi deja prea tarziu; Noii baieti „e” mai destepti ca aia din’nainte

  2. Stimata Doamna,
    Articolul dvs este interesant; nu sunt in masura sa fac comentarii concrete la afirmatiile dvs, as vrea doar sa mentionez doua aspecte care, cel putin pana acum, au fost mai putin discutate in public si care pot avea consecinte care cred eu ar trebui sa fie luate in calcul mai ales de catre cei direct implicati de acum incolo in procesul de insolventa al Hidroelectrica:
    1. Banuiesc ca celebrele contracte cu ‘’baietii destepti’’ au clauze care ii protejeaza pe acestia si presupun penalitati usturatoare la adresa Hidroelectrica in cazul cand aceasta nu ar respecta termenii contractului. In ce masura administratorul judiciar le poate anula fara alte viitoare consecinte juridice (si apoi financiare) este o chestiune pe care acesta ar trebui sa o analizeze in mod foarte atent datorita riscurilor potentiale; adica sa nu actioneze pripit asa cum este impresia multora ca a facut Consiliul De Administratie al Hidroelectrica cand a declansat insolventa nediscutand cu toti factorii interesati (“stakeholders”): banci, FMI, etc. Odata ce vor fi fost prejudiciati “baietii destepti “ vor reactiona; este dreptul lor si au tot arsenalul necesar, inclusiv mijloacele financiare sa duca o batalie juridica lunga si dura.
    2. Din cate cunosc exista si un contract pe baza caruia ALRO Slatina primeste energie electrica de la Hidroelectrica; se pare ca ALRO poate opera in mod competitiv tocmai datorita unui asemenea contract. Daca e adevarat atunci care vor fi consecintele (in amonte & in aval si pe orizontala, ce consecinte economice si de ordin social ar putea aparea) al unei posibile desfiintari ale acestuia, desfiintare care puna in pericol viabilitatea operatiior ALRO? Sunt luate aceste consecinte deja in calcul? Ridic aceasta problema pentru ca tot se vorbeste de dorinta de re-industrializare a Romaniei si de crearea de noi locuri de munca. In ce masura este economic si etic si daca da pentru ce perioada de timp este acceptabil ca sa sustii industria manufacturiera si prin ce metode, mai ales in aceasta perioada exceptionala de criza economica prelungita?

    • Exact, cu punctul 1) sunt si eu foarte ingrijorata.

      Cu 2). Eu ii numesc baieti destepti pe toti, nu doar pe traderi, ci si pe ALRO si Mittal si cine a mai beneficiat de energie sub pretul pietei.
      Nu sunt de acord cu ideea ca ALRO trebuie sa primeasca energie ieftina ca sa fie competitiva. E tocmai invers: daca ALRO are nevoie de energie ieftina ca sa traiasca, inseamna ca NU e competitiva. Ca ALRO sa primeasca ceva mai ieftin decat trebuie, inseamna ca altcineva plateste pentru competitivitatea lui ALRO, adica Hidroelectrica si cumparatorii de energie din piata care nu beneficiaza de tratament preferential. Ceilalti cumparatori de energie reusesc sa fie competitivi si la pret de piata – de ce sa le dam la cap ca sa supravietuiasca pe spatele lor o firma ineficienta?
      (Cred totusi ca ALRO ar putea supravietui bine mersi si fara subventii de la stat sub forma energiei ieftine)

      • Cred totusi ca ALRO ar putea supravietui bine mersi si fara subventii de la stat sub forma energiei ieftine

        Asta e o speculație și totodată un mod greșit de abordare a problemei. Nu contează dacă ALRO este sau nu dependent de energie ieftină. Ideea e că subvenția, dacă e necesară, trebuie evidențiată prin bugetul de stat și asumată politic.

        Altfel ajungem la situația ipotetică absurdă ca ALRO să consume energie în valoare de 1 miliard de euro, să plătească pe ea 300 de milioane și să facă profit 10 milioane de euro. Adică să irosim curentul degeaba pentru a ține câteva mii de angajați la lucru. Subvenția asta de 690 de milioane (cifre fictive, subliniez o idee) trebuie să fie explicită, nu mascată. Poate că dacă bugetul statului ar avea banii ăștia disponibili pentru investiții ar putea să angajeze mult mai mulți oameni decăt ALRO. Sau poate nu, și subvenția pentru ALRO e o strategie națională bună. Câtă vreme decizia se ia mascat în afara pieței nu avem de unde să știm.

        Și mai revoltător stau lucrurile la gaze, unde gazele românești „ieftine”, strategice și neregenerabile, sunt irosite în combinatele lui Ioan Niculae, practic spălare de bani din bugetul statului în buzunare private.

        • Asa este, dar aici sunt doua probleme diferite: 1) ce e o companie competitiva (despre asta spuneam mai sus) si 2) cui si in ce fel se dau subventii.
          Orice subventie ar trebui sa fie transparenta si asumata, nu prin energie ieftina sau pasuiri la plata sau alte masuri de acelasi tip. Pe de alta parte, orice subventie data direct unei companii distorsioneaza competitia, de aceea e si ajutor de stat ilegal in UE. Exista o intreaga filozofie in spatele subventiilor admisibile in UE, subventiile se dau numai pt beneficiul consumatorului, in mod nediscriminatoriu intre firmele care ofera acelasi produs, beneficiul consumatorului e un serviciu public (google search – Services of General Economic Interest).

      • CONSUMATORUL ALRO e ceva special. Consuma MULT si consuma MEREU. Energia electrica nu poate fi stocata, deci daca in perioadele de consum redus ai un client ZDRAVAN atunci fa ce poti ca sa nu-l pierzi. A se vedea contractul ep 25 de ani intre EDF si Pechiney. ALRO a cerut demult sa i se permita construirea unei termocentrale PROPRII si a fost refuzata de TOATE GUVERNELE, caci statul pierdea un client extrem de important si extrem de profitabil. De aici incolo, liber la critici: cat a fost discountul, cat ar fi trebuit sa fie etc… NU OMITETI va rog, ca nu mai sunt granite economice, asa ca daca (ORICE) client important gaseste energie la vecini o va face. Se vor muta discutiile despre echivalentul unguresc sau bulgaresc sau sarb al Hidroelectrica in presa tarii in cauza? Poate, dar Hidro din RO pierde un client mare.

  3. 1. Se vrea spargerea Hidroelectrica, astia de la PSD vor sa si-o treaca pe nimic in buzunare.
    sau
    2. Reziliem contractele cu baietii destepti ca sa facem contracte cu alti baieti destepti agreati de noi.

    E numai clar.

  4. statul era muls prin companiile sale prin tot felul de contracte secrete, cu chichite, pana cand acestea erau duse spre faliment sau sa le fie preluate pierderile la bugetul de stat,
    unde le plateam toti.
    acum ca guvernul incearca sa rastoarne situatia in favaoarea sa printr-o masura neortodoxa, dar care se pare ca este destul de ingrijoratoare ptr cei care se ocupa cu smantanitul…dupa tipetele si vaietele care se aud mai peste tot.

    • Sunt sigur ca strategia cea mai buna de a evita sa-ti fure altii din casa e sa-ti dai foc la cosmelie. Iar apoi sa vinzi resturile carbonizate pe nimica toata. Cand pamantul de sub casa valoreaza greutatea lui in aur. Da, asa e, cea mai buna strategie.

  5. daca era vorba de interesul de a o capusa cat mai bine s-ar fi intamplat totul in mare taina si nu ar fi existat acest zgomot.. zgomotul este facut de cei care pierd cel mai mult si care au si putere pt a face lobby… sa nu ne facem ca nu stim

  6. Guvernul asta e cu Voiculescu, de ce sa mai aiba nevoie de contracte cand pot cumpara Hidroelectrica. Reteta veche PSD, insolventa, faliment , investitorul salvator o preia sa faca statului un hatar , pe doi lei si trebuie sa ai si multumim. A doua zi creste de 5 ori pretul energiei si reziliaza celelalte contracte ale celorlalti baieti destepti. Si se rezolva .

  7. Hidroelectrica va fi ofertantul, băieții deștepți sunt ăia care trebuie să cumpere energie electrică de undeva, să nu se coalizeze între ei.

    Opinez că pericolul cartelului BD nu e real. Problema nu este că acești oameni controlează cererea, care e flexibilă și poate oricând sa treacă la alt BD sau direct la OPCOM; problema e că BD controlează oferta că au acces la prețuri preferențiale (sub cele de piață) înainte ca energia să ajungă pe piață. Dacă se desființează contractele BD, și aceștia se coalizează și intră în grevă la cumpărare pe piața în paralel cu dublarea cantității de energie disponibile la tranzacționare, efectul imediat este prăbușirea prețului, iar de acest efect beneficiază toți jucătorii, BD sau non-BD. Clienții care cumpără de la BD nu vor mai avea nici un beneficiu din asta pentru că au opțiunea pieței și au nevoie de energie, deci cartelul se prăbușește. BD nu pot face arbitraj între piață și piață.

    Sigur, pe orice piața cu puțini jucători există potențialul unui cartel, toți cumpărătorii refuză să mai ofere un preț peste 100 RON/MWh să zicem. Asta se rezolvă prin interconectare cu rețelele energetice din zonă și impunerea unui „reserve price” ca procent din prețul european al energiei, micșorând enorm beneficiile unui cartel (acesta necesită coordonare care costă, deci dacă beneficiul maximal e scăderea prețului cu 15 – 20 % atunci cartelul nu mai aduce avantaje economice). Nu știu dacă există deja asemenea mecanisme în OPCOM.

  8. Pentru intelectualii contributors: rezilierea respectivelor contracte, cu pagube minime pentru stat se poate face tot printr-o inginerie (excrocherie) economica:
    – Dupa intrarea hidroelectrica in insolventa se face un plan de restructurare;
    -Se divizeaza hidroelectrica in doua firme, una preia activele viabile si cealalta datoriile si contractele baietilor destepti.
    -Firma cu contractele, nou infiintata, isi declara falimentul si fiecare creditor mai primeste praful de pe toba.
    Succesuri!

    • Eu nu zic sa nu se rezilieze. Sa se rezilieze, daca au fost incheiate fraudulos. Dar apare o problema in ingineria pe care o propui: asta se poate face oricand, in orice conditii, cu orice fel de parteneri. Si-atunci, ce fel de bonitate mai are statul roman? Cum mai este el vazut ca partener de discutii serios si loial in cazul in care, daca nu-i convine ceva, face o „smechereala” si lasa pe ceilalti cu buza umflata, in timp ce el trage toate foloasele?

    • minus falimentele, acesta era planul lui Videanu. Cine l-a sabotat? sindicatele si USL care au atacat la Tribunal infiintarea celor doua companii!

  9. Sper ca acum sunteti mai putin entuziasta in ce priveste piata „libera” a produselor sensibile.
    Raman acelasi cititor consecvent :) .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Otilia Nutu
Otilia Nutuhttp://expertforum.ro
Ana Otilia Nuţu este analista de politici publice în energie la Expert Forum și este Co-chair al Eastern Partnership Civil Society Forum

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro