joi, aprilie 18, 2024

Nu ucideţi reducerea TVA în bătălia politică. Tăiaţi pensiile speciale şi cheltuielile nesimţite

Refuz să intru în logica războiului Ponta-Iohannis atunci când mă gândesc la interesele mediului de afaceri din România. Sunt un antreprenor american, iar gândirea mea economică este cea a unui om de dreapta, care crede că este mai bine ca statul să încaseze mai puţin şi să-şi reducă cheltuielile, iar banii să rămână în mediul privat, care ştie să-i utilizeze mai eficient. Din această perspectivă, susţin că România are nevoie de o reducere a TVA-ului, precum şi de eliminarea „taxei pe stâlp” şi a accizei de 7 eurocenţi la litrul de carburanţi. Relaxaţi fiscalitatea şi, concomitent, reduceţi risipa din administraţia publică pentru a menţine sub control deficitul bugetar, nu daţi drumul la pomeni şi ucideţi reducerea TVA-ului, într-o bătălie politică dusă pe spinarea antreprenorilor şi a economiei, în general. Trebuie pus capăt practicii nefericite ca, în prag de alegeri, „să se dea ceva”, nişte pomeni ambalate legal, către diferite categorii de alegători.

Ar fi necesar ca, după ce şeful statului a respins Codul Fiscal, să se caute un consens bi-partizan pentru ca prevederile în favoarea mediului de afaceri să fie menţinute. Preşedintele Iohannis, premierul Ponta, ministrul de Finanţe şi liderii partidelor ar trebui să-şi petreacă această vară căutând soluţii împreună cu finanţatorii internaţionali. Din păcate, premierul Ponta a şi început să-i insulte pe adversarii politici – numindu-i „moluşte” – ceea ce afectează perspectivele unor negocieri.

Într-o primă etapă, susţin că preşedintele Klaus Iohannis trebuie să respingă trei legi incorecte aflate acum la promulgare, referitoare la pensiile speciale ale militarilor, ale funcţionarilor parlamentari şi ale diplomaţilor. Unu, ele încalcă principiul „la contribuţii egale, pensii egale”. Doi, sunt imorale: ştim cu toţii că în rândurile militarilor şi ale diplomaţilor se află foşti miliţieni şi securişti, torţionarii care în decembrie 1989 i-au bătut sau i-au împuşcat pe tinerii care protestau. Trei, guvernul Ponta nu spune care este impactul bugetar al pensiilor speciale, nu ştim câţi bani se transferă de la bugetul de stat pentru plata acestor privilegii.

Mai aştept ca fie guvernul Ponta, fie Parlamentul, să anuleze neruşinata ordonanţă prin care salariile unui grup de circa 70 de demnitari cresc cu 350%. Şi acest act legislativ este unul profund imoral. Mai rău, el va deschide calea revendicărilor tuturor categoriilor de bugetari. Am văzut că guvernul Ponta pregăteşte, pentru 2016, o majorare a salariilor din sectorul de stat. Ştiu că voi fi extrem de nepopular, dar cred că deja avem cheltuieli de personal prea mari. În primele cinci luni ale acestui an, ele au crescut cu 6,5% faţă de perioada similară a anului precedent. Administraţia de stat are nevoie de informatizare – fără contracte scumpe şi nefuncţionale cu Sebastian Ghiţă şi prietenii, dacă se poate – şi de reducerea contactului direct între funcţionarii publici şi contribuabili.

Nu mai lungesc cu lista cheltuielilor care pot fi tăiate pentru a menţine sub control deficitul bugetar – de exemplu, transferurile către administraţia locală, o eternă sursă de corupţie instituţională – aş vrea să ne oprim puţin asupra investiţiilor, aşa-numitele cheltuieli de capital, singurul domeniu unde guvernele Ponta au tăiat masiv. Există un oarecare consens că România are nevoie de o infrastructură mai bună – autostrăzi, căi ferate, drumuri naţionale. Marea problemă a investiţiilor făcute de statul român este că prea mare parte din ele sunt ineficiente şi corupte. Deci, da, cheltuielile cu investiţiile trebuie să fie majorate, dar ele trebuie prioritizate (aşa cum se discută din vremuri imemorabile) şi dirijate către co-finanţarea proiectelor europene, unde există un supra-control al Bruxelles-ului, ceea ce, sper eu, reduce fenomenul corupţiei.

Celor îngrijoraţi de efectele reducerii TVA-ului asupra deficitului bugetar, le răspund că sunt conştient de această problemă. Nu cred că România trebuie să iasă din acordul cu organismele finanţatoare internaţionale, pentru că ar creşte substanţial cheltuielile cu dobânzile. Statul român deja a ajuns la o datorie de 39,8% din PIB la sfârşitul lui 2014. Am văzut calculele făcute de preşedintele Consiliului Fiscal, Ionuţ Dumitru, care spune că „o creştere cu 1 pp a costurilor de finanţare, generată de deteriorarea percepţiei investitorilor faţă de România pe fondul unui derapaj bugetar” ar duce la cheltuieli suplimentare cu dobânda de 0,1% din PIB, în 2016, respectiv 749 milioane de lei. În fond, criza din Grecia nu a izbucnit peste noapte, împrumuturile s-au acumulat an de an. Însă, dacă tot ne uităm la Grecia, vă spun că nu relaxarea fiscală a dus această ţară în faliment, ci pensiile speciale şi alte cheltuieli de acest tip, plus investiţiile aberante, de genul Olimpiadei din 2004. Un mediu de afaceri ostil antreprenorilor, monopoluri şi corupţie, aici trebuie căutate originile crizei greceşti, nu într-o politică economică prea liberală. De aceea spun: politicienii români trebuie să aibă curaj să raţionalizeze cheltuielile statului, inclusiv cele cu salariile bugetarilor şi asistenţa socială, nu să blocheze reducerea TVA-ului.

P.S.: Care este situaţia executării hotărârilor de confiscare? Doamna Kovesi spunea că este vorba de 310 milioane de euro, dar ANAF a recuperat doar circa 10%.

Distribuie acest articol

24 COMENTARII

  1. Un articol cu puncte de vedere bine argumentate. Problemele de implementare sint greu de realizat.
    Si daca incep de sus, presedintele are o inclinare spre cheltuieli ridicate, viata pe picior mare cea ce si mitocanul de Ponta a vazut. Cum a intrat in functie i-au intins la semnat „pretentii” care asteapta de opt ani sa fie aprobate. Definirea nemernicilor ati facut-o corect asa ca nu revin. Aceasta clasa de parveniti, mitocani cu pretentii vor sa distruga Romania si fac scandal pe codul fiscal ca sa abata atentia. Drama Greciei nu-i impresioneaza. Milioanele de romani saraci nu-i sensibilizeaza. Sa creasca deficitul si sa crape tara. Asta este clasa politica care ne conduce.

  2. Aveti dreptate. Solutia este scaderea darilor si a cheltuielilor statului in acelasi timp. D. Basescu a avut dreptate cand a ales solutia aceasta (cei 25%), numai ca din neputinta sau din lispa de timp nu a facut ceea ce a promis in timpul campaniei electorale: modernizarea statului.

    O alta idee pentru reducerea cheltuielilor: In Elvetia comunele invecinate se unesc pentru a reduce cheltuielile.

  3. Cum-cum?! le cereti sa-si taie o mina? nu se face.
    Ei, care s-au sacrificat pentru tara!
    Peste poate, da` pen`ce ne-am luptat noi, dom` Dogaru?
    De risul curcilor: se dau legi pentru cete de slujbasi, pe rind, sa ajunga la toti :P cum se dadeau decrete de iesire la pensie in anii `90, pentru 3 luni, si chiar o luna valabile.

  4. D-le Mioc,
    Porniti de la presupozitia ca mediul de afaceri stie sa cheltuiasca mai cu folos banii.
    Chestiunea este ca, pana acum, mediul privat de afaceri performeaza doar daca este creditat in vest, muta productia in estul extrem si vinde in balcani cu pret de occident.
    Nemultumiti sunt toti: si cei ce dau banul -ei vor sa fie investiti tot in vest- si cei ce muncesc -s-au saturat sa fie platiti ca in est- si statul care, notar cumsecade, constata ca, pe langa datoria sa, vine si depaseste in forta datoria privata.
    Una peste alta, marea performanta sta in deficite din ce in ce mai mici, fara sa se intrezareasca posibilitatea unui cat de mic excedent.
    Jucaria stricata a Greciei functioneaza cu un aparat de stat cu cca un milion de oameni platiti cu sase-sapte sute de euro la o populatie de zece milioane. Prin comparatie, Romania, la douazeci de milioane de locuitori, are un aparat administrativ tot cam de un milion de functionari platiti cu doua-trei sute de euro.
    Asadar, in loc sa ne aratati cat de defecta este jucaria economica romaneasca, nu ati putea d-voastra sa ne luminati aratandu-ne cum functioneaza cu adevarat mediul de afaceri, dincolo de constrangerile ideologice?
    De ce nu va ganditi ca lumea o fi obosit, d-le Mioc, sa urmareasca doar discursuri despre cat de prost este construita. Pedagocic nu predici copilului mantra pacatului original la nesfarsit, chiar daca este ultimul idiot/ticalos.
    Mai devreme sau mai tarziu, oamenii vor dori sa afle in raport cu ce poveste de succes cheltuielile de personal au luat-o razna?

    • Foarte bun link-ul. Ceea ce nu apare in articol este ca Belgia cat multe dintre statele nordice au un sistem foarte descentralizat al administratie publice. Practic, banii care se cheltuie local sunt in proportie de 90% din dari stranse local.

  5. castele de putori si jefuitori care sistematic au distrus romania, vor salarii marite si pensii nesimtite ? ce fapte de vitejie au facut generalii cu sapte stele (parca mai ieri se razboiau cu patlagelele pe ogoarele patriei nicidecum pe cimpurile de lupta) ? dar cohortele de militieni cu grade ascunse sau la vedere, a caror menire era / este sa te tina sub baston si sub control ? resursele n au fost instrainate si vindute pe nimic respectind litera si spiritul legii ? care i contributia neispravitilor si borfasilor din parlament la propasirea romaniei incit sa fie remunerati ca n anglia sau germania ? nu pe acesti stilpi ai puterii, bransati la buget si pe spargatorii de seminte din fata blocurilor, mentinuti in viata cu frimituri, s a cladit si mentinut la putere partidul de atita amar de vreme ? (partidul inglobind desigur toate acronimele desprinse din pcr / fsn – mai nou, astazi vor sa se regrupeze in doar doua, unul de „stinga” si celalalt de „dreapta” – te umfla risul /plinsul ). tot luind (furind) si nepunind nimic in loc, mai devreme sau mai tirziu se va ajunge la fundul sacului (oricit de mare ar fi acesta). pina cind adevaratii creatori de valoare adaugata nu vor fi stimulati si apreciati, romania va fi la cheremul puslamalelor, nu va fi decit o mahala infecta (slumul indian ca grad de comparatie) in care politrucii, pitipoancele si manelistii, capitalistii bransati la resursele statului vor zimbi prostimii din limuzine.

  6. Domnule Mioc, i-ati uitat pe (ultimii pe lista, desigur) magistrati si pensiile lor justificate – cum altfel – prin arestari preventive finalizate prin achitare.

  7. Reducerea taxelor, nu trebuie sa fie un scop in sine, ci o consecinta.
    Scopul trebuie sa fie reducerea cheltuielilor statului, intr-adevar.
    Taxele se pot reduce numai ca urmare a minimizarii importantei statului in economie.
    Altfel, diferenta nu poate fi acoperita decat
    1. temporar, din imprumuturi, sau mai rau
    2. prin inflatie.

    A miza pe o miraculoasa crestere economica, bazata numai pe rezultatele evident superioare ale capitalului privat, este precum o miza la un joc de poker. Poate merge, poate nu.

    Grecia (cu taxe mici, i.e. TVA ~13%, etc) a riscat si a pierdut.

    Din pacate, guvernul, nu are niciun interes sa reduca privilegille pe baza de ban public, atribuite diverselor segmente economice. Privilegiile sunt metoda prin care un guvern creeaza dependenta de guvern si, implicit, voturi.
    Prea multi romani, inca se simte indirtuiti „sa li se dea”, si voteaza in consecinta.
    Prea multe firme private si grupuri de interese (sindicate), fac lobby si trafic de influenta pentru acele privilegii bazate din banul public, finantandu-si politicienii dispusi sa le mentina.

    Nu acuz nici romanii ce „vor sa li se dea”, nici firmele private sau sindicatele ce isi urmaresc propriul interes. Ei fac doar ceeea ce multi dintre noi am face, pusi in situatii similare.

    Problema fundamentala este „sistemul” bazat pe prea mult guvern si pe dependentele ce le creeaza.

    Solutia adevarata, nu poate fi decat votul pentru politicieni responsabili, ce inteleg implicatiile economice pe termen mediu si lung a deciziilor luate azi.

    Fara populisti si fara jucatori de poker pe banii altora, precum Varoufakis.

    Politicieni gata sa reduca interferenta guvernului in economie, promovand libertatea si libera initiativa.

    Si mai ales votanti educati, care sa-si inteleaga propriul interes.

  8. Cred ca ati fost auzit:
    „Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, marţi, legea referitoare la pensiile membrilor Corpului diplomatic şi consular al României şi pe cea privind statutul funcţionarului public parlamentar.”

  9. Atunci cînd discutăm de eliminarea pensiilor speciale, să nu uităm de pensiile deghizate în pensii normale, dar pentru care s-au prevăzut sisteme de calcul diferite.
    De pildă, pensiile militare la care reforma lui Emil Boc a însemnat o gaură de 1 miliard lei la buget.
    Reforma Emil Boc a „pensiilor nesimţite”: Pentru securişti, 2 ani vechime în muncă pentru un an lucrat efectiv
    http://wp.me/pjejF-46K

  10. D-le Mioc, de bine ce ati publicat acestea pe 20 iulie, azi, 21 iulie, dl presedinte a promulgat legea privind pensiile diplomatilor si functionarilor parlamentari. De data aceasta nu au existat ingrijorari privind stabilitatea bugetara, caci acum a fost vorba sa isi faca lor parte.

    Ne obosim degeaba cu scenarii si „lupte” ideologice, cand se pare ca ideea e mult mai simpla: „cum sa va reduc, bah, noi din ce ne mai indestulam?”

  11. Ponta a fost tot timpul omul cu care nu se poate discuta,nimic, dlui are idei putine, dar fixe! Nu stiu cine i-a bagat in cap ca trebuie sa fii Gica contra la orice si cu orisicine, ca sa nu stiu ce! Si Baescu a facut greseli dar ca sa te porti cum s-a purtat el cu sleahta cu acest om nu arata decat t un luccru, si acesta se vede in toata prestatia sa de premier, care il caracterizeaza fara frica de gresala, ca cel mai prost priministru din toate locurile si din toate timpurile! Cu asemenea comportament, nu se poate inainta in nici o intreprindere, oricat de mica, dar cand este vorba despre o tara angrenata in structuri democratice internationale, acest om este chiar toxic!

  12. Problema pensiilor ar trebui sa fie simpla: cat ai contribuit la fondul de pensii, atata capeti (in urma calculelor aferente, desigur).
    Deci nici militarii, nici parlamentarii, nici magistratii, nici scriitorii, nici diplomatii nici (adaugati dumneavoastra pe cine mai cunoasteti) nu ar trebui sa beneficieze de pensii „speciale”. Desigur, pentru a intelege asta este nevoie de putina logica si de o mare schimbare de paradigma politica… din pacate, ambele sunt profund deficitare!

  13. Înțeleg că trăiți din 1974 in Statele Unite ale Americii. Munciți acolo, plătiți impozite și taxe acolo. Presupun că aveți opinii foarte clare și despre ”pensiile nesimțite” din SUA. Căci ele există și sunt destul de asemănătoare cu cele din România.

    http://militarypay.defense.gov/retirement/
    http://www.military.com/benefits/military-pay/the-military-retirement-system.html
    https://www.usa.gov/benefits-for-federal-employees

    Ne puteți indica ce anume inițiative publcie ați avut pentru a remedia situația aceasta scandaloasă din țara în care plătiți taxe?
    V-ați adresat Congresului?
    Ați publicat în paginile presei americane articole de genul celui publicat aici?
    Sper să ne lămuriți, altfel am putea fi tentați să credem că vă folosiți de acestă platformă pentru a ne ameți pe noi de cap, că ne considerați un bun ”poligon de încercare”.

    • bravo,
      @ casandra.
      Dar cre`ca nu ai citit articolul: este vorba despre Romania, nu despre imputitii de capitalisti americani. Lasa-i dreaq sa moara prosti ;) si nu te mai ameti la cap :P de grija lor.

      • @ Victor L: Care o fi argumentul dvs. sa nu invatam ” de la imputitii de americani” ? Parca SUA este cea mai avansata democratie si are un parteneriat strategic cu Romania. Iar romanii sunt in cei mai mari admiratori ai SUA (din toti membrii CE).

      • @ Victor L: Care o fi argumentul dvs. sa nu invatam ” de la imputitii de americani” ? Parca SUA este cea mai avansata democratie si are un parteneriat strategic cu Romania. Iar romanii sunt in cei mai mari admiratori ai SUA (din toti membrii CE).

  14. Asta vroiam sa spun si eu. Ca mare antreprenor de dreapta, ce campanii ati dus acolo, in USA, pentru desfiintarea beneficiilor nesimtite ale fostilor militari americani ati purtat? Acolo platiti taxe de 40 de ani, totusi.

  15. Ce scriu aici se vrea un raspuns atat autorului ( mare investitor!?- in ce domeniu , cati angajati are si ce profit are??), cat si postacilor ( mari specialisti in stiinta economica(?).
    Daca ati pune mana pe un creion, simplu, nu pe o rigla inginereasca, si ati calcula ce scoateti daca taiati acele pensii speciale(?), acele reduceri de personal si cheltuieli din aparatul administrativ al tarii, ati putea afla ca nu scoateti nici 5% din ce credeti ca ar reprezenta o economisire necesara relansarii economie tarii. Stimati “specialisti”,…. fara munca ( ceeace la romani nu prea e inteleasa –ca si la greci de altfel..) , fara investitii interne si externe, fara eradicarea economiei negre , de subsol, fara cinste si corectitudine din partea oamenilor de afaceri ( care, iar spun, nu prea e vazuta pe la noi…) romani dar si straini, fara o justitie apartinica, curatata de slugoi politici si arivisti, fara…..etc., nu o sa avem o tara puternica si cu o economie sanatoasa. Si mai ales fara amestecul strainilor in treburile noastre interne, ajutati de tradatorii de neam si tara, masoni, iluministi, vanzatorii bogatiilor tarii, s.a.m.d.
    As mai vrea sa spun ceva. A nu se confunda securitatea politica cu ceilalti militari, armata sau militia. Fara ei Romnia nu ar mai fi existat, chiar daca dupa 1945 nu au mai fost razboaie. Iar cat priveste participarea armatei la muncile agricole sau industriale…mai bazbuzucilor , daca nu se ducea armata sa stranga porumbul, graul, orezul , “patlagelele “ daca nu intervenea armata la construirea canalului, a Transfagarasanului, a multor hidrocentrale, a aeroportului Otopeni, cartiere intregi de blocuri, poate nu aveai mancare, lumina, apartamente…. Iar tu tarane, care ai fugit la oras si nu mai munceai la CAP, acum sari in sus impotriva armatei. Cine te scotea in 77 de sub daramaturi, cine a stat pe diguri si va scotea familia si bunurile din case la inundatii si inzapeziri???Stii cat stateau acesti militari plecati de langa sotii, copii , de acasa, case pe care le schimbau de 3-4 ori in 10 ani ( pentru ca erau trimisi dintr-o garnizoana in alta, pentru ca ei nu aveau voie sa-si cumpere un apartament, o garsoniera). Nemernicilor!!! Dar in 68 cine statea la granite cu arma in mana de teama rusilor si a celorlalti aliati ai lor?Dar in 89…..daca ???? Stiti voi care e varsta medie de viata a acestor oameni? Halal de poporul care nu-si respecta armata si batranii sai! RUSINE! Domnule Mioc, RUSINE postacilor “patrioti” si mari “specialisti “!!!!!
    Va scrie un roman care a stat pe barricade si care a sperat ca va fi mai bine! Oare pentru cine????

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

George Mioc
George Mioc
George Mioc este antreprenor, CEO al unei firme americane (PSI Industries). Este stabilit in SUA din 1976. Este inginer: CDS, Scranton, Pennsylvania (1985) Associate Degree in Mechanical Drafting & Design Technology.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro