Home » Analize »Economie »Energie »Idei si solutii » Citesti:

Ombudsman pentru Energie

Bogdan Patru octombrie 28, 2015 Analize, Economie, Energie, Idei si solutii
4 comentarii 1,185 Vizualizari

Ce este instituția ombudsman-ului?

Potrivit DEX OMBUDSMÁN (în țările scandinave) este personalitate independentă care are sarcina să examineze plângerile cetățenilor împotriva administrației.  Este un specialist care asigură asistență (juridică, economică) unei instituții, unei societăți etc. (pentru rezolvarea unor litigii).

La nivelul UE, instituția Ombudsmanului a fost instituită prin Tratatul de la Maastricht, primul Ombdusman fiind  Iacov Söderman din  Finlanda, ales de Parlament European în 1995. Actuala Ombudsman, Emily O’Reilly, a preluat mandatul la 1 Octombrie 2013 .

Instituția Ombudsmanului este caracterizată prin faptul că accesul la serviciile prestate este gratuit și accesibil tuturor fără nici o deosebire și prin eficacitatea si celeritatea serviciilor. Această instituție introduce un plus de comunicare și echitate în relațiile dintre cetățean și autoritățile publice. Are ca scop fundamental protecția particularilor în relațiile acestora cu administrația. Din acest punct de vedere instituția are un rol deoesbit de important prin contribuția pe care o aduce garantării drepturilor oamenilor la o bună și dreaptă administrație.

De ce avem nevoie de un Ombudsman pentru Energie.

Problema facturilor la energie

Presa din ultima vreme semnalează tot mai multe dovezi că facturile de utilități au fost umflate artificial. Adică nu pentru o calitate mai bună a serviciilor și nici pentru curent și apă în vârf de munte, ci pentru a finanța scheme complicate de pe urma cărora beneficiau patronii și patronii politici.

In Iulie 2014 procurorii anticorupţie reţin trei persoane într-un dosar care vizează Enel Muntenia Sud. Compania ar fi suprataxat abonaţii. La momentul reţinerii, persoanele în cauzăocupă poziţii cheie în piaţa de energie:

Sorin Dumbrăveanu, acuzat de luare de mită, este vicepreședinte al Autorității Naționale pentru Reglementare în Domeniul Energiei.

Potrivit DNA, Enel distribuţie Muntenia ar fi aplicat dubla taxare pentru aşa-numitele „certificate verzi”. Direcţia de reglemetare din ANRE ar fi descoperit că ENEL ar fi omis să scadă din facturi valoarea inițială a certificatelor impusă de legea veche şi, astfel, societatea ar fi încasat de două ori de la clienţi compensaţiile pentru energia verde.

Perioada de dublă facturare ar fi fost între 26 iulie şi 31 decembrie 2012. În urma scandalului cu privire la dubla-facturare a certificatelor verzi, ANRE a luat decizia să reducă tarifele practicate de Enel Muntenia pentru furnizarea energiei electrice cu numai 1,3 la sută. Asta, deşi procurorii au constatat că, la nivelul ANRE, existau discuţii legate de reducerea cu 6%.

Potrivit ExpertForum pe factura de gaze nu poţi vedea individual cât anume e preţul energiei şi tariful de distribuţie, de înmagazinare, de transport pe care le plăteşti efectiv. Ele se pot găsi în alte ordine ANRE, în care sunt trecute tarifele reglementate pentru fiecare companie de distribuţie. Nu vei vedea prea clar, de pildă, că în 2014 ţi-au crescut tarifele de distribuţie cu 30-40% o creştere de care nu se discută, când vorbim de majorarea preţurilor pentru gaze, că vorbim doar de liberalizare, nu şi de celelalte părţi din preţ. Nu înseamnă că pentru această creştere a tarifelor de distribuţie nu există explicaţii legitime (inflaţie nerecunoscută anterior, reducerea consumului care înseamnă tarif mai mare de distribuţie pe unitatea de consum pentru recuperarea costurilor fixe etc).

Scandalul ApaNova

La jumătatea lui septembrie 2015, mai mulţi directori de la Apa Nova au ajuns în faţa procurorilor DNA Ploieşti. Au fost audiaţi, ca martori, în dosarul de trafic de influenţă, în care este vizată compania.

Procurorii spun că, între 2008 şi 2015, Ovidiu Semenescu – reprezentant neoficial în România al intereselor grupului VEOLIA Franţa, Vlad Moisescu – fost trezorier al PNL, şi Costin Berevoianu – fost şef al Regiei de Apa-Canal a Capitalei, şi-ar fi folosit influenţa pe care o aveau la reprezentanţii unor instituţii publice în beneficiul unor societăţi din Grupul de firme VEOLIA.În schimbul influenţei, ar fi primit mai multe contracte fictive de la o companie din grupul Veolia. Cele mai importante legături ale celor trei ar fi fost, spun procurorii, în consiliul local al Municipiului Bucureşti.

Distribuitorii de gaze naturale

Consiliul Concurentei a sancționat cu amenzi în valoare totală de 920.069 lei (aproximativ 207.690 euro) 10 companii din domeniul gazelor naturale pentru încheierea unei ințelegeri anticoncurențiale, se arată într-un comunicat de presă. Din inițiativa distribuitorului de gaze WIROM, companiile, 9 executanți de lucrări în domeniu, au participat la o înțelegere având ca obiect stabilirea unui preț unic pentru instalațiile standard de utilizare. WIROM este un mic distribuitor de gaze din sudul Romaniei și este controlat de Gazprom prin furnizorul de gaze Wintershall (WIEE). WIROM deservește câteva localități din județele Giurgiu și Teleorman. Contractele dintre distribuitorul de gaze și executanții de lucrări conțineau clauze anticoncurențiale prin care se stabilea un preț fix pentru realizarea instalațiilor de utilizare. În acest fel, beneficiarii lucrărilor, respectiv consumatorii, plăteau, nejustificat, un preț mult mai mare, față de cel practicat înaintea înțelegerii”, a declarat Bogdan Chiritoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Patru companii (MeliorstaL, Metalica Prod, Miral Instal Company și SC TMG Conprest) au recunoscut participarea la înțelegerea anticoncurențială și au beneficiat de o reducere a amenzii de 20%.

La stabilirea sancțiunilor, Consiliul Concurenței a ținut cont de faptul că, la momentul înțelegerii, legislația în domeniul gazelor prevedea că distribuitorul era singurul care putea aviza realizarea lucrărilor conexe. Odată cu modificarea legii (123/2012), această piață s-a liberalizat, iar avizarea acestor lucrări poate fi facută de orice persoană fizică sau juridică autorizată de ANRE.

Cum ar funcționa această instituție ?

În primul rând, această instituție ar trebui să fie independentă, atît din punct de vedere organizațional (să nu fie în subordinea vreunei instituții a statului) dar și financiar (să se autofinanțeze, neprimiind subvenții de la bugetul statului sau de la companii).

Instituția ar trebui să ofere un mijloc eficient, independent, imparțial și cu costuri reduse (spre exemplu: serviciul poate fi oferit gratuit consumatorilor casnici) de soluționare a litigiilor dintre consumatori și companii, în afara instanțelor.

Spre exemplu, dar fără limitare la acestea, Ombudsman-ul pentru Energie ar putea soluționa dispute legate de:

  • Factura la energie
  • Activitatea de distribuție a energiei de către companii
  • Alegerea de către consumator a furnizorului de energie
  • Sistemul de contorizare a energiei
  • Întreruperea furnizarii de energie (pene, sistare, etc)
  • Certificate verzi, co-regenerare, eficiență energetică

Ca atribuții ale ombudsmanului putem menționa:

  • activitatea de înregistrare a petițiilor
  • analizarea și pronunțarea cu privire la admisibilitatea petiției sau plângerii
  • anchetele cu privire la plângerile admisibile
  • medierea soluționării pe cale amiabilă
  • efectuarea propriilor anchete
  • informarea anuală

Rămân desigur multe aspecte de stabilit precum forma de organziare, modul de functțonare, finanțarea, rezolvarea disputelor, sanctțonarea faptelor constatate etc, însă avem la îndemână o serie de exemple de bune practici în domeniul respectiv.

Marea Birtanie

Spre deosebire de România, în Regatul Unit piața este mult mai flexibilă, mai competitivă, ceea ce reprezintă un avantaj pentru client. Felul în care sunt tratați clienții se ridică la un anumit nivel și e o adevărată luptă pentru a-i face să fie clienții tăi și a-i păstra. Asta se vede din felul în care sunt scrise și trimise facturile, dar și din felul în care se comunică între companie și cei care plătesc facturile.

Dacă nivelul de customer service nu vă satisface și ați încercat de mai multe ori să rezolvați problema pe care o aveți cu firma furnizoare, pe cale amiabilă, fără rezultat, atunci puteți face plângere la Energy Ombudsman. Aceasta este o instituție independentă care are rolul de a regla piața de energie și eventualele probleme care apar între furnizori și clienți.

Pe pagina de internet a acestui organism puteți găsi informații dspre cum trebuie să procedați când aveți o problemă cu compania de energie. Este foarte important să păstrați o copie a plângerii făcute de dumneavostră către aceștia, aceasta fiind dovada că ați scris și ați explicat ce vă nemulțumește.

Fiecare plângere pe care o faceți și care nu este rezolvată de compania furnizoare în termen de opt săptămâni, ajunge în atenția Energy Ombudsman. Aceasta este procedura de lucru, potrivit legii. Evident că nicio firmă nu își dorește să aibă multe plângeri făcute către această instituție. Pe lângă atingerea reputației, pentru fiecare caz trebuie să plătească câte 400 de lire, un fel de penalizare că nu au putut remedia situația.

Cel mai bine este să reușiți rezolvarea nemulțumirilor dumneavosatră cu furnizorii de comun acord, însă este important să vă cunoașteți drepturile și să acționați în consecință.

La nivelul Uniunii Europene există National Energy Ombudsmen Network (NEON),  o rețea europeană independentă și non-profit, alcătuita din mediatori și servicii de mediere în sectorul energetic, recunoscuți ca furnizori independenți de soluționare a litigiilor alternative în țările și regiunile respective. Printre membrii NEON se numara Médiateur National de l’Energie (France), Ombudsman Services (GB), Service de Médiation de l’Energie/Ombudsdienst voor Energie (Belgium), Síndic de Greuges de Catalunya (Catalonia, Spain).

Concluzii

În acest moment, în domeniul energiei nu avem o legislație unitară și clară în ceea ce privește protecția consumatorului. ANRE publică în raportul său anual statistici referitoare la petiţiile consumatorilor, însă sunt prezentate doar tipul şi numărul petiţiilor, fără a indica câte dintre acestea au fost soluţionate şi în ce fel. O parte din petiţiile adresate ANRE privesc neînţelegerile contractuale dintre consumatori şi furnizori. Pentru a nu supraaglomera departamentul din ANRE care se ocupă de petiţii, pot fi căutate soluţii alternative, împrumutând din practica internaţională. Astfel de alternative ar permite ANRE să răspundă adecvat şi fundamentat petiţiilor privind propria sa reglementare, cererilor de investigare a practicilor anticoncurenţiale sau a incapacităţii de a impune propriile reguli.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "4 comments" on this Article:

  1. Razvan Nicolescu spune:

    Va felicit pentru articol

  2. Stelian spune:

    ANRE a fost gindita (argumentata creatia ei) oarecum similar, pentru reglemetarea pretului energiei. Apoi a aparut ANRG si parca inca una, pentru energia termica.
    De fapt s-a experimentat cu ANRE si apoi s-a generalizat.
    Toate sunt institutii zis independente, dar cu numiri politice. Si ANRE se autofinanteaza, ca doar se platesc taxe pentru licente.
    Preturile la gaz, energie electrica sau termica nu mai sunt stabilite prin ordin de guvern ci de aceste autoritati, dar care tin cont enorm de ordinele politice.
    Si noua functie ce o propuneti poate fi initial independenta, dar cu o OUG se rezolva toate.
    Va fi o noua sinecura pentru cineva ce va fi recomandat de “vocea si talentul sau” si un nou loc ce va intra in algoritmul politic. Mai ales acum, cind “doctoratele” dau competente nemaipomenite.

  3. Corina Murafa spune:

    Exista deja. ANPC a transpus in legislatia romaneasca directiva UE privind solutionarea alternativa a disputelor. Probabil, cadrul legal creat, institutia specifica pt energie va deveni cat de curand operationala prin intermediul ANRE, pastrand cerintele directivei vizavi de independenta, incl in raport cu reglementatorul insusi.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Bogdan Patru


Bogdan Patru

Bogdan Patru este absolvent al Facultatii de `Drept si in prezent este Consultant in Afaceri Guvernamentale si Afaceri Europene. In trecut a activat in mediul privat si in cadrul D... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

Redirectioneaza

Redirecționează 2% din impozitul pe venit pentru Asociatia Societatea Online.

Asociatia Societatea Online editeaza Contributors.ro.

Pentru anul fiscal 2015, termenul limita de depunere este 25 mai 2016.

Descarcati formularele :

ASOCIATIA SOCIETATEA ONLINE

Cont bancar (IBAN) RO40RZBR0000060013461721

Cod de identificare fiscală entitate nonprofit: 28368429

E randul tau

Felicitari domnule Damian! cateva comentarii in sustinerea dvs: 1. nationalismul economic actua...

de: Laurentiu Pachiu

la "Naționalism economic cu dezinfectant „Hexi”"

Cauta articole

mai 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Apr    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)