miercuri, aprilie 17, 2024

Optimismul din pix. Apoi, despre rectificarea bugetara

Sa vedem ce zice “Raportul privind situatia economica si bugetara pe primele 6 luni ale anului 2013”,

Avem o prezentare generala care cuprinde 5 capitole importante:

I. Evoluţii macroeconomice recente ale economiei româneşti

II. Politica fiscal-bugetară pe anul 2013

III. Execuţia bugetară pe primele şase luni ale anului 2013

IV. Finanţarea deficitului bugetar şi datoria publică

V. Absorbţia fondurilor externe nerambursabile

Avem apoi cele 3 anexe, care dezvolta situatia cheltuielilor si veniturilor pe sem. 1, 2013 vs 2012, si mai ales a celor “programate”.

In mare se poate trage concluzia ca socoteala din targ nu se potriveste cu cea de acasa, ca de obicei, dar si ca avem cativa “performeri” care pun serioase semne de intrebare cu privire la capacitatea de analiza, previziune si competenta in realizara unor obiective de politici macro.

Ce mi-a “sarit” in ochi:

1. PIB-ul pe sem. 1 creste cu 2,2% , ceea ce ar putea duce la un 2% pe intreg anul 2013, fata de 1,6% cat era estimat. Ce a produs aceasta crestere? Exportul,  fata de 2012 – pe primele 5 luni avem o crestere de 5,7% cu un 8,2% pe exporturi extracomunitare, coroborat cu o reducere a imporurilor cu 1,9%( avand -15,8% pe extracomunitare). Este important unde facem exporturile  si de unde importam, pentru ca cele in zona comunitara sunt scutite de TVA, la fel cum si exporturile noastre produc returnari de TVA, necompensate de incasari la consumatorul final… Una peste alta, desi PIB-ul creste, veniturile fiscale scad (comparative cu aceeasi valare a productiei valorificate la intern) – ceea ce s-a si intamplat (incasarile aferente importurilor scad cu7,6% iar returnarile de TVA cresc cu 14,8%). Ce se poate intelege de aici? Ca nu orice crestere de PIB produce si cresterea veniturilor fiscale, cea datorata exportului si importului intracomunitar avand efecte contrare. Da, importul va produce incasari pe TVA la vanzarea pe piata interna, pana la urma tot acel 6,5% pe operatiuni interne (care constituie “grosul” incasarilor) face diferenta. Efectul benefic al exporturilor intracomunitare este in alta parte, la contul current, la fluxul de valuta care tempereaza cursul, la cresterea competitivitatiii, diversificarea pietelor, etc.

2. Cheltuielile aferente proiecteor cu finantare UE scad cu 19,2% fata de aceeasi perioada din 2012. Ba mai mult, realizatul vs programat, pe FEN, este de doar 56.9%. Adica “cineva” a fost foarte optimist, estimand la dublu cheltuielile din fonduri externe nerambursabile, cheltuieli care s-ar fi dus in PIB, via investitii si consum. Sa vedem ce ministere “performeaaza “ – adica cine are cele mai mici procente de utilizare a banilor superieftini (anexa3):

– Ministerul finantelor publice: 8,6%

– Ministerul pentru Societatea informationala:6,8%

– Ministerul Fondurilor Europene (sic): 13.6%

– Ministerul Sanatatii: 19,2%

– Ministerul culturii: 12,6%

– Ministerul public: 11,4%

– Ministerul Tineretului: 14,2%

– MAE: 25,6%

Basca, ceva agentii:

– SRI: 7,7%

– CSM:0.1%

La polul opus avem:

– Minsterul muncii:87,5%

– Ministerul agriculturii:71,2%

– MAI:69,8%

– Ministerul mediului: 61,1%

– Minsiterul dezvoltarii rurale… 76,8%

Daca n-ar fi de plans ar fi de ras… cica ministerul fondurilor europene cheltuie 13,6% din programe… misto, ce sa mai zicem de restul, sanatate, cultura,tineret. Li se rupe-n paispe… inclusiv ministerului de finante.

3. Bugetele asigurarilor sociale necesita in continuare subventionare din bugetul de stat.

-bugetul asigurarilor sociale de stat 24,7%

-somaj 19,7%

-sanatate 20%

Ca unele sunt cu excedent, altele cu deficit, pana la urma toate au fost subventionate, la unele a ajuns… la altele nu. De remarcat ca la sanatate, unde nici macar subventia de la bugetul de stat nu a fost suficienta, avem si o scarba totala in utilizarea fondurilor nerambursabile. Da, stiu se va pasa gaina de la unul la altul, pana ti se face acru….mai putin important.

4. Datoria publica era la 30 mai de 40,1% din PIB…cu un covarsitor 37,8% datorie guvernamentala.

Finantarea s-a facut:

extern -1,5 mld USD (cupon 4,375%)…cca 5 mld lei

-1,5 mld lei prin trageri din imprunuturi deja contracatate (fara a se preciza dobanada medie)

Intern- 31,5 mld lei

De remarcat ca randamentele medii la titlurile de stat de 1 an au fost sub dobanda de referinata a BNR . Am verificat si pe siteul BNR

http://www.bnro.ro/Emisiuni-de-titluri-de-stat-aflate-in-circulatie-5653.aspx

Incepand cu a doua jumatate a lui martie discountul la CT-uri a fost sub rata de politica monetara. Dar, restul de tiluri de stat , cu maturitate mai mare, sunt inca la costuri scumpe, peste rata inflatiei sau rata de politica monetara…ceea ce indica lipsa de incredere a investitorilor pe termen mediu.

Una peste alta datoria publica guvernamantala este de235,5 mld lei, in crestere cu 8,7 mld fata de sfarsitul anului 2012 ( creste cu 3,7%) . Cam mult pentru jumatate de an… si se cam bate in cap cu zicerile cum ca dezvoltarea tarii se face sustenabil. Ritmul de crestere al datoriei publice, (cea care participa si la subventionara deficitelor la pensii, somaj sau sanatate) este peste ritmul de crestere economica,ceea ce numai de bine nu e.

Concluzie:

Veniturile “programate” nu s-au atins …cineva a fost prea optimist. Oare cine si de ce?

Ministerele care ar trebui sa “dea exemplu” in utilizarea fondurilor nerambursabile  – avand, se presupune , si cei mai calificati specialisti in domeniu – sunt printre cele mai neperformante. Oare de ce? Ca la cine e clar.

Nu putem rezolva probleme structurale, de genul autosustinerii bugetelor de pensii, somaj sau sanatate. Oare de ce?

Chiar si cu o crestere a PIB-ului la 2% vom avea un deficit structural de 1,6% pe cash 2,1% si 2,4% pe ESA. Asta inseamna ca grosul deficitului nu este ciclic, datorat “crizei”, ci este datorat dezechilibrelor macroeconomice, structurale, ca de aiai-i zice defict structural. Nu cresterea economica ciclica va rezolva problema, presupunad ca vom trece odata si in upward phase(2014) a ciclului economic, ci doar modificari care nu tin de faptul ca e criza sau nu.

Un grad de colectare al veniturilor fiscale mai mare, macar la TVA, cresterea varstei efective de pensionare, largirea bazei de impozitare nu pe “norma de venit” sau forfetar dupa ureche, ci prin stimulare fiscala. Dovada este impozitul agro pe venit, un fiasco daca ne gandim ca doar 125.502 de tarani au depus declaratia pe venit,desi la APIA au fost inregistrate cca 900.000 de cereri . Altfel spus doar 14% au “percutat” , un procent care nu poate fi pus doar in carca “evazionistilor”.

Optimismul din pix trebuie sa faca loc analizelor pe cifre, in special pe probleme structurale, sa nu ne bizuim doar pe terminarea “crizei”, ea nu prea are legatura cu dificultatile macro in care ne aflam de ani si ani.

A venit si rectificarea bugetara.

(vezi aici Nota de fundamentare pentru rectificare)

Ce-mi sare-n ochi, fata de raport:

“analiza rezultatelor bugetare derulate pe parcursul primelor şase luni ale anului 2013 scoate în evidenţă faptul că execuţia bugetului general consolidat s-a încheiat cu un deficit de -6,6miliarde lei, respectiv 1,06% din produsul intern brut faţă de -6,79 miliarde lei, respectiv 1,16% din produsul intern brut realizat la aceeaşi dată a anului precedent, fapt ce confirmă continuarea procesului de consolidare fiscală şi încadrarea în parametrii stabiliţi cu partenerii externi (CE, FMI, BM).”

Buuun. Pai daca deficitul este de 6.6 mld lei de ce creste datoria publica guvernamentala cu 8,7? Am imprumutat mai mult decat era necesar? De ce? Unde-s banii? Sau am tras mai multi bani,asa, ca sa fim siguri ca ne ajung ? Ca doar vine si semestrul doi, nu? Alta gaura previzionata. Daca e mai mica decat daca era de doua ori mai mare (sic!) se cheama ca e “consolidare fiscala”..n-are importanta ca mareste datoria, o consolidam, nu?

Taiem acum din veniturile preconizate la TVA, impozit pe profit, accize etc. Deh, n-a fost sa fie, nimeni nu e de vina, poate optimismul din pix , ala de la inceput de an sau poate ca unii nu au avut curajul sa o zica p-aia dreapta. Taiem si din cheltuielile alora care n-au fost in stare nici cu bani gratis sa miste ceva, taiem si de la aia care au performat, ce mai conteaza, si asa e cam dupa ureche. Dar de ce trebuie sa suplimentam apoi mai mult decat taiem, majorand astflel defictul pe cash la 2,3%? Chiar si la aia care nu au performat? Era prea bine la 2,1%? Asta nu este impact macroeconomic? Acum avem “spatiu”? Musai sa ne apropiem cu deficitul cat mai aproape de 3%? Si nu pe defict ciclic, ci pe structural? N-am invatat nimic din criza, parca nici nu a fost.

Distribuie acest articol

11 COMENTARII

  1. Din toate promisiunile cu care au convins electoratul, cum-necum au cca 70%, cu asta ne alegem (atat convinsii cat si neconvinsii): cu pixul!
    Macar suntem macrostabilizati, acesta este efectul Ponta!

    • iar Defectul Ponta e ca o sa isi bage pixul in toata macrostabilitatea doar pentru a crea cadrul potrivit pentru replica lui forte: „Ma gandesc daca domnul Basescu este fericit acum si daca se gandeste la ceea ce se intampla!”

      Cred ca numai domnul Socol ne poate lamuri.

  2. Bun articolul.
    Multumesc pentru sinteza materialelor.

    Iata asta este inceputul unui dezastru – spre ca nu se sperie nimeni ceea ce am scris!
    Macar sa isi asume responsabilitatea pentru cele aduse cu extrem de mult tam-tam si optimism!

    Acum cred ca este clar ca lumina intunericului – mergem spre un bine proiectat sub marca lui Guevara….Mierea nu curge inca si sincer cred ca nu va curge niciodata sub aceasta marca. Alesii actuali ne duce rapid inapoi, la gauri mai mari si mai adanci.

    Oare ce face si ce gandeste acum Ministrul de Finante despre actuala situatie?
    Mi-ar place un interviu cu domnia sa – sa ma lamureasca, ca hai ii mai dau o sansa, sau poate nu inteleg, incotro doreste domnia sa o ia?

    Pixul bugetar poate face multe, dar nu poate schimba realitatea – tristete mare…
    Guvernantii actuali trebuie sa dea piept cu realitatea cifrelor si mai apoi o sa dea piept cu realitatea in fata propriului electorat.

    Mult succes!

    P.S. Pacat de cei care cred in alte valori ca vor trebuie sa treaca din nou prin desert, dar asta sunt costurile democratiei.

    • Exact…oameni ca domnul Mondan, chiar daca „amator in ale economiei” cum se autodefineste dumnealui, ar trebui sa fie consilieri. Oameni cu toate experientele (si pozitive si negative mai ales) crearii si cresterii unui business la cald, sa zic asa…hands-on…nu business-men de genul Fenechiu, ori altii ca el , ajunsi business-men sub umbrela partidelor din afaceri paguboase cu statul (nu zic ca statul nu trebuie sa faca afaceri cu mediul privat, ba dimpotriva, da’ la modul corect si transparent. Ca sa nu mai zic ca decidentul de la stat sa fie accountable pentru deciziile luate in ceea ce privestea atribuirea de contracte, exact ca in mediul privat: nu esti performant(adicatelea in loc sa faci profit pentru firma (stat), ori sa minimezezi pierderea in situatii exceptionale/extreme, tu inzecesti pierderea! Pai in businessul privat zbori in secunda doi, ca sa nu mai zic, ca „performanta”.te urmareste, poate nu toata viata, da’ o bucata buna de timp. Cu alte cuvinte tre’ sa o iei de jos again (exemplu cel mai elocvent e domnul Isar, baiat destept de altfel, da’ dupa boacana respectiva atacul speculativ, vad ca isi cauta loc de munca numai pe la stat, ba in guvern, ba prin CA-urile intreprinderilor de stat etc…de’ nu se mai uita nimeni la tine, nici jupanii de pe Canary Warf, nici de pe Wall Street…cind ai clopotelul legat de coada e mai greu sa le cistigi increderea, does not matter how smart you are)… ca nu prea te mai angajeaza nimeni pe aceiasi pozitie (in general vorbesc, exista si exceptii…pille sunt peste tot…ori networking mai pa englezeste :-) ).In plus, economisti socialisti gen mister Socol, mai mult strica decit fac…una pentru ca au ADN socialist, au fost fost scoliti de oameni care nu aveau habar de economia de piata, fiind ei insasi produs comunist, si a doua ca nu inteleg ce-i aia un business adevarat…in special in toxicul mediu romanesc (toxic pentru afaceri corecte, nu pentru „jmecheri” evident)…

  3. Adevarul este ca solutiile trebuie sa vina de la personalitati respectate si apreciate pentru cunostintele lor in (macro)economie. Noi, amatorii, putem doar sa ne dam cu parerea, mai o nimerim, mai gresim…cert este ca nu avem autoritatea unei cariere in domeniu, si implicit nici nu avem cum sa fim bagati in seama. Este normal. Dar nu este normal ca sa nu fie bagati in seama „grei” ca Isarescu, Croitoru…ba chiar si Florin Georgescu. In 24 iulie a avut loc o „masa rotunda”, maestrul de ceremonii fiind Guvernatorul BNR.
    http://www.bnro.ro/Mugur-Isarescu-si-invitatii-sai-9552.aspx
    Este foarte instructiv sa-i ascultam. Pana la urma,desi se observa abordarile diferite (stanga vs dreapta), cateva elemente comune tot exista. Oare de ce pe ei nu-i asculta nimeni? Macar pe ce e comun ( de ex: compactul fiscal va trebui respectat indiferent ca avem un guvern de dreapta sau de stanga, si nu ne putem ascunde dupa deget- a se citi derogari- la infinit)

    • Este obligatorie respectarea tuturor, nu numai a personalitatilor, cat despre aprecierea de care ar trebui sa se bucure acele personalitati am rezerve majore deoarece o asociez rezultatelor/performantelor rezultate din laborioasa si pretentioasa lor activitate. Esti multumit, apreciaza-i, eu nu sunt multumit si imi permit rezervele.
      In privinta abordarii propun plecarea rationamentului de la micro, apoi evaluarea macro a efectelor, evident ca-i musai sa „puste”. Regimul totalitar comunist prezenta macrostarea la superlativ, acum nu putini apreciaza faptul ca datoria externa era zero, in schimb la nivel micro era dezastru. Situatia actuala ar putea fi considerata mai proasta, la nivel micro suntem tot varza, avem datorii terifiante si in crestere, iar personalitati scolite, respectate si apreciate, singurele in care-ti pui nadejdea ne transmit cu nerusinare triumfalista ca ne-am macrostabilizat.

  4. Deşi sunt doar un amator în analizele economice, încerc să răspund la întrebările dvs.: „Daca deficitul este de 6.6 mld lei de ce creste datoria publica guvernamentala cu 8,7? Am imprumutat mai mult decat era necesar? De ce? Unde-s banii?”
    Este posibil ca guvernul să fi „tras” nişte bani din anumite surse pentru a acoperi „gaura” semnalată încă de anul trecut de către FMI. Pentru a convinge FMI-ul să accepte reducerea TVA la produsele de panificaţie, guvernul şi-a creat probabil un fond-tampon, pe care îl va folosi până la sfârşitul anului pentru a nu dezechilibra bugetul general al statului. La un moment dat, estimarea FMI privind pierderilor imediate care vor rezulta prin aplicarea măsurii respective era de 250-300 milioane de euro (sumă echivalentă cu 1,1-1,3 miliarde lei).

    • Posibil…prea „pusca” cu majorarea de la 13 la 14,4 Dar atunci care-i chichirezu`? Platim mai putin pe pita…. dar din imprumuturi suplimentare, pe care tot noi le platim pana la urma? Tot un drac…Asa macar „credeam” ca maternitatile, ca aia , ca ailalata…

      • Da, aşa este. Se iau bani din buzunarul stâng, se pun toţi în buzunarul drept, FMI este de acord cu manevra, iar guvernul României va raporta „în mod pionieresc” faptul că a mai îndeplinit una dintre gogomăniile promise în campania electorală de anul trecut. Nu sunt un admirator al FMI sau al lui Traian Băsescu, dar nici orb nu sunt. Aritmetica elementară este valabilă pentru toată lumea, la orice vârstă.

  5. Pai tocmai… macrostabilizarea presupune si alti indicatori, inflatie, costul creditului (conform criteriilor de convergenta) nu doar contul curent sau defict sub 3%. Mai avem mult, dar inceputul parea bun, pacat, vad ca au cotit-o din mers. Si asa este problematica calcularea „la fix” a PIB potential, implicit si a defictului ciclic, ar trebui sa fie foarte atenti. Este curios cum la partea teoretica este OK..dar cand trebuie sa se puna in practica se cauta tot felul de motive . Ma gandeam la articolul in care Dl Socol (trebuie sa fim naivi sa credem ca poate face foarte multe, dar ma gandesc ca profesionistul poate invinge politicianul din fisa postului) propunea niste indicatori de ‘alarma”, care pot semnala inceputurile de derapaje in timp util, speram sa tempereze excesele care sar peste cal, chiar Domnia Sa spunea intr-un articol ca este necesara o celula de criza care sa intervina atunci cand se sare calul…evident ca ea nu va functiona sub palaria MF, care sare chiar el calu`).
    Masa rotunda organizata de Guvernator pare chiar asa ceva, subtil. Rezerve de eficienta, compact fiscal, libertatea economica si politica, ba chiar si interventia statului pentru respectarea reguluilor jocului.,Sti ca nu-mi place politica monetara a BNR, da ce s-a spus in filmulet e OK ( practic nici nu s-a discutat de politici monetare).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Modan
Mircea Modan
Antreprenor, inginer proiectant.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro