joi, martie 28, 2024

UPDATE Pasarile lui Alfred Hitchcock si contractele de achizitii publice

Din Monitorul Oficial, dintr-o lege stramba aprobata si de Parlament si de Presedintele Basescu, se napustesc asupra noastra – omuleti speriati ai tranzitiei – puzderie de pasari negre, rapitoare, sumbre care ne fugaresc ingroziti, ne scot ochii cu ciocul ascutit, ne mananca urechile si ne lasa insangerati, haituiti si bulversati. Ne urmaresc in toate colturile, ne ataca din toate pozitiile, isi infig ghearele in spatele nostru- nu avem cum scapa. Sunetul suierator al pradatorilor care se rotesc deasupra capetelor, zvacul cu care te ataca continuu-continuu, fara mila, imposibilitatea de a fugi, tamplele care iti zvacnesc, groaza de a-ti vedea prietenii ciuguliti, secerati la pamant, terminati. Universul lui Alfred Hitchcock, universul acelei mici comunitati atacate de pasarile ucigase este exact universul Romaniei de azi, mai precis un univers in care pentru fiecare buget al unei institutii se gaseste cate-o pasare sura care sa isi infiga ciocul puternic si ghearele ascutite, pentru a-si insfaca prada fara aparare. Vedeti aici cum arata povestea.

Metoda favorita este folosirea tuturor portitelor, tutoror virgulelor si tuturor scaparilor ordonantei de achizitii publice – prin fiecare mica bresa se strecoara puzderie de pradatori cu gheare lungi.

Episodul 1 – Liber la achizitii cu prag ridicat

Cand a scris – impins de Bruxelles- Ordonanta de Urgenta 34, in martie 2006, Guvernul Tariceanu a avut in vedere un articol 124 al Legii Achizitiilor care plafona smecheria numita « cerere de oferte » – adica lipsa licitatiei pentru contractele respective – sub anumite praguri. Mai concret : daca era contract de furnizare, baremul era de 40.000 euro (echivalent lei), peste acest barem erai obligat sa faci licitatie in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Daca era contract de prestari servicii, pragul era tot de 40.000 de euro, iar pentru contractele de lucrari baremul era de 250.000 de euro.

Ce inseamna cerere de oferte, varianta romaneasca? Daca esti ditamai demnitarul de stat, cu sezutul supradimensionat bine infipt intr-o institutie de stat, chemi la tine – uneori prin intermediari – firma care vrei sa castige. Baietii s-au specializati si vin singuri cu doi  « iepuri » astfel incat pe hartie sa rezulte ca ai cerut o oferta pentru un serviciu sau o lucrare la trei posibile firme si, iata – victorie ! – ai ales, conform documentelor pe cel care a oferit pretul cel mai mic. Evident, tu esti un functionar dezinteresat, faptul ca soacra/sotia/mama dobandeste o vilisoara pe la munte sau ceasuri de zeci de mii de euro sau masini luxoase este o coincidenta care nu are nicio legatura cu abilitatea ta de a semna contracte.

Ce s-a modificat acum ? Pragurile au fost ridicate substantial. Nu mai este 40.000 de euro cum era in 2006, ci 130.000 la contractul de furnizare. Nu mai este 40.000 de euro, ci 130.000 la contractul de servicii. Si nu mai este 250.000 de euro ci – tineti-va bine !- 5.000.000 de euro la contractul de lucrari. Deci o crestere de opt ori, ascunsa in sase randuri pe pagina 8 (in josul paginii), intr-un document de 15 pagini de modificari ale legii. Sunt curios care parlamentar, care ministru a stat sa citesca si sa inteleaga texte de genul :

« La articolul 116, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat alineatul (5) cu urmatorul cuprins : « Prevederile art. 78 si art 79 se aplica in mod corespunzator, raportandu-se la data-limita de depunere a candidaturilor »

Episodul 2 – In companiile de stat, dupa sistemul « dupa cum vrea muschiu’ nostru, trai-ti-ar! »

Nu va spun o noutate daca afirm ca exista o veselie incredibila in companiile de stat in ceea ce priveste achizitiile. Curtea de Conturi nu mai pridideste an de an in a contabiliza cheltuielile ilegale, achizitiile facute fara respectarea procedurilor legale – care acum devin si mai usor de ocolit. Practic, ce ieri era ilegal va deveni legal pentru ca o modificarea importanta a noii legi este de scoatere completa de sub spectrul OUG 34 a acestor entitati

Sa ne amintim de contractele lui Necolaiciuc de la CFR, in care se achizitionau costume de scafandru pentru CFR (vezi dosar Hotnews aici ), sa ne amintim de alte povesti mai recente de la regionala CFR Timisoara , precum si jaful din complexele energetice (aici ). Avem zeci de exemple – nu le mai adaug aici – care ar trebui sa ne convinga ca ar fi utila intarirea, inasprirea legislatiei, nicidecum diluarea ei.

Ei bine, de aici inainte, conform intelepciunii fara limite a Parlamentului Romaniei,este necesara scoaterea cu totul a regiilor autonome si a companiilor de stat de sub spectrul legii. Adica sa faca fiecare director – Mantog, de pilda – ce vrea, conform unor « norme interne ». Cu alte cuvinte reducem ceva reglementat la cel mai inalt nivel de legiferare, cel al unei legi, nu dam nici macar legislatie secundara (hotarari de guvern), nici macar tertiara (vreun ordin de ministru macar) si sarim direct in mocirla numita « norme interne ». Buclucasul alineat b indice 1 al articolului 8 din lege este unul cheie- cuprinde sfera de aplicare a legii.

Efectul ? Tarom, CFR, Complexele energetice, Hidroelectrica, Posta Romana, Oltchimul, Antibiotice, Nuclearelctrica vor putea face achizitii dupa bunul plac, fara stransoarea numita OUG 34. Scrie foarte clar :

Art. 8 indice 2 : «  Regiile autonome sau companiile nationale/ societatile comerciale care nu se incadreaza la articolul 8 (n.a. si va spusei mai sus cum acum nu se mai incadreaza) sau 9 (n.a. « Sau » lasa posibilitatea de ori-ori), dar ar caror capital integral sau majoritar este detinut de un organism al statului, pentru atribuirea contractelor de furnizare/prestare de servicii/executie de lucrari ale caror valoare estimata depaseste pragul prevazut la art. 19 (n.a. adica 15.000 euro) trebuie sa elaboreze norme procedurale interne care sa asigure respectarea principiilor nediscriminarii si egalitatii de tratament, transparentei, proportionalitatii si recunoasterii reciproce. Normele de aprobare interne vor fi aprobate de autoritatea tutelara »

Bucurati-va, voi, cei de la regiile de apa si canal, nu mai trebuie sa respectati decat tartorul de la partid. Bucurati-va voi, regii autonome/societati comerciale arondate oraselor,nu mai aveti treaba cu « achizitiile publice ». Bucurati-va societati patronate de OPSPI si AVAS, bucurati-va companii detinute de consilii judetene (de exemplu aeroporturi regionale), bucurati-va voi din societatile mostenitoare ale SNCFR-ului, Hidroservuri care alimentati conturile de la partid. Ora eliberarii a sosit, dar atentie – vin pasarile sure sa isi infiga ghearele pana da sangele !

Ce a sustinut Victor Ponta, la data respectiva ? Ca e de vina Adamescu si Astra Asigurari si ca e vorba doar de Tarom. Ei bine, nu ! E vorba de TOATE companiile de stat si din intelegerea mea asupra legii se extinde si asupra societatilor comerciale detinute de primarii/consilii judetene, deci de la Tarom ne-am intins in toata tara, de la Timisoara la Constanta si de la Iasi la Calarasi.

„Maine (n.red. 16 aprilie) adoptam in sedinta de Guvern o ordonanta de urgenta – am ajuns sa dau ordonanta de urgenta – ca sa scot Tarom de la procedura  prevazuta de OG 34 (Ordonanta de Urgenta 34 din 19 aprilie 2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica-n.r.), pentru ca Tarom, asa cum face in  fiecare an, trebuie sa isi asigure aeronavele, ca sa poata sa zboare cu ele. Au facut procedura, au vrut sa semneze contractul cu o firma, nu stiu care, dupa  care o alta firma, evident Astra a domnului Adamescu sau cum il cheama, s-a dus la smecherii de la CNSC care au spus „Nu, domne’, se suspenda pana nu castiga  Astra”. Si ne trezim saptamana viitoare ca aeronavele Tarom trebuie sa stea la sol si nu mai zboara”.

Detalii gasiti aici, un foarte bun articol Hotnews semnat Claudia Parvoiu.

http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-15105698-regiile-companiile-stat-nu-mai-sunt-obligate-deruleze-proceduri-achizitii-publice.htm

Episodul 3 – La primarii, achizitii mai « fluide » pentru oamenii de partid

Cum se fac achizitiile in primarii stie toata lumea, am luat doua exemple ilustrative (aici si aici ) de la Hunedoara si Suceava, sesizate de Romania Curata, un portal anti-coruptie. Asa se petrece chiar inainte de modificarea pragului, acum sa vedeti veselie cand pragul s-a dublat !

http://www.romaniacurata.ro/ltfont-colorblackgturmarire-penalalt-fontgt-achizitiile-publice-ilegal-1196.htm

http://www.romaniacurata.ro/cum-se-fac-achizitiile-publice-la-suceava-1003.htm

In Parlament, iata sustinerea Guvernului facuta de onorabilul domn Nita :

«  Şi eu aş vrea să mă refer numai la pragul de achiziţii care este foarte important din două puncte de vedere: unu, va fluidiza toate procedurile de achiziţii publice, inclusiv cele care utilizează fonduri europene; şi doi, va putea să dezlege multe din achiziţiile publice de la nivelul administraţiilor publice locale, având în vedere că 20% din achiziţiile publice din România, la acest moment, depăşeau valoarea pragului anterior. Deci, pragul se modifică pentru produse şi servicii de la 15 mii de euro la 30 mii de euro şi pentru lucrări la 100 de mii de euro. Acest lucru este aşteptat de multe administraţii publice locale care ţin foarte multe proceduri de achiziţii publice blocate din acest punct de vedere».

Ati inteles, deci, domnul Nita este « blocat » de o lege care spune ca ai nevoie de licitatie atunci cand cheltui peste 15.000 de euroi din banii contribuabilului roman. Este blocat si la lucrari – mai ales la lucrari. Orice om cu bunavointa care citeste rapoartele Curtii de Conturi legate de administratia locala sesizeaza problemele si din avion – cheltuieli nejustificate, facute cu depasirea plafoanelor legale, firme de partid care au pus mana pe resursele puterii si sifoneaza apoi banii inapoi catre alegeri si catre spagi date politicienilor, cheltuieli facute abuziv, la marginea legii si uneori dincolo de litera ei – pentru ca dincolo de spiritul ei este deja o practica frecventa.

Ce va inseamna, in opinia mea, « fluidizare » ? Slabiti din chingile si asa partial ineficiente ale OUG 34, veselii zurbagii ai partidelor vor imparti contractele pe care le au pana fix sub pragul legal si vor sifona sume enorme – duble, cel putin, pentru ca si bresa legislativa se dubleaza – catre buzunarele proprii si buzunarele de partid.

Episodul 4 – Stenograma de la Parlament

Pentru un moment Caragiale de final, priviti stenograma de mai jos, de la adoptarea legii.

http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=7276&idm=10

Ialomitianu (Dl Zgonea zice : « Domnul ministru Ialomiţianu, aveţi cuvântul. Domnul deputat Ialomiţianu. Ştiţi că noi suntem pe procedura franceză: odată ce aţi avut funcţie, toată viaţa aşa vi se spune. «), cel cu impozitul minim si alte – multe- calamitati legate de mandatul sau, are totusi o interventie buna, poate singura din viata :

« Aş vrea să-i atrag atenţia colegului că ceea ce susţine este lipsă de transparenţă în utilizarea banului public. Noi ştim că o licitaţie înseamnă transparenţă. O atribuire directă înseamnă o lipsă de transparenţă. Şi ce aţi făcut, dragi colegi? Vreţi ca să nu mai fie transparenţă în utilizarea banilor publici ridicând pragul de la care s-ar face licitaţie. Sigur, la servicii, vă duceţi la 100 de mii de euro. Vă daţi seama că aproape toate licitaţiile de la nivel local nu vor mai… toate lucrările, nu vor mai fi pentru ele organizată licitaţie, vor fi atribuite pe sub masă.

Deci, asta aţi înţeles să faceţi, adică să reduceţi transparenţa în utilizarea banului public. Eu ma aşteptam să anulaţi licitaţiile, că şi aşa aveţi o problemă cu comisia de soluţionare a contestaţiilor. De ce mai organizăm licitaţii? Acum, vă întâlniţi într-un birou şi împărţiţi lucrările pentru că nu mai are rost să ţineţi licitaţii.«

Episodul 5 – Ce ar trebui sa faceti, stimati cetateni mancati de pasari?

A citi acest articol si a produce orice fel de sunete – tipatoare, suierate, injuraturi – nu ajuta la absolut nimic. Trebui sa spun din capul locului ca am gasit doar doua –trei lucruri intr-o modificare legislativa de 15 pagini aplicata unui text de lege de peste 220 de pagini. Va propun un fel de blog-roll in care sa interveniti si sa gasiti si alte lucruri, auto-organizandu-va. Sigur mai puteti gasi si alte porcarii – sau aveti sigur exemple graitoare cu ce se intampla in practica. Cu ajutorul colegilor de la Hotnews voi urca cele mai importante sesizari dupa textul meu, ca update-uri. Tot dosarul poate fi gasit aici, pe site-ul Parlamentului.

La final, va mai spun doar atat : atentie, vin pasarile ! Iar Guvernul, Parlamentul si Presedintia vin ajutorarea pasarilor sure, nu a oamenilor speriati, care alearga care incotro, pe unde se pot scapa. Ca atare, aceste pasari enervante, ucigase, cu gheare ascutite se vor ingrasa si mai tare decat in guvernarile trecute.

Episodul 6 – Reactia premierului
Domnul Ponta a declarat initial, din China, ca nu are habar de modificarile de la Parlament, dar ca legea era buna cum o trimisese el acolo. Prevederile de mai sus sunt de ambele feluri, si trimise de Guvern si modificate de Parlament. De asemenea, fara sa dea o data – probabil trebuie sa se lamureasca daca va continua scandalul politic  si mediatic – promite sa „reintervina” in actul normativ s. A mai spus premierul ca nu a fost de acord cu ce a facut Parlamentul – dar domnul Emil Nita – PSD a fost in Parlament principalul sustinator al propunerilor, deci presedintele PSD Victor Ponta l-ar putea da afara, daca nu a fost de acord.

http://www.realitatea.net/surse-seful-autoritatii-pentru-achizitiile-publice-a-demisionat_1221164.html

Domnul premier Ponta a mai facut ceva –  a gasit un Acar Paun, pe seful Autoritatii pentru Achizitiile Publice si l-a dat afara. Au relatat toti jurnalistii stirea seaca, dar nu s-a intrebat nimeni de ce, totusi, a fost scos pe usa? E simplu – ideea ca Guvernul nu avea habar de ce a facut Parlamentul cu achizitiile, ba mai mult, ca Guvernul nu era de acord e o minciuna sfruntata. Dovada se regaseste in stenograma din 29 mai 2013 a Camerei Deputatilor, dezbaterea din plen. Pun un link mai jos dar, din prevedere – pentru ca linkurile astea, stiti dumneavoastra, cand functioneaza, cand nu functioneaza – extrag si dovada cheie ca premierul ori minte flagrant, ori in cel mai bun caz e dezinformat de subalterni si nu mai tine pasul cu hartiile pe care le semneaza. Sutinerea unei legi in Parlament – inclusiv cuvantul impricinatului de mai jos –  se face in Sedinta de Guvern, pe baza unei discutii la care se pot pronuntat toti ministrii. Apoi, pe baza semnaturii Premierului si a unui document inaintat de Ministrul pentru Relatia cu Parlamentul este invitat pentru a sustine in plen seful de agentie care se ocupa de problema, pentru a sustine si oral punctul de vedere al Guvernului – care insa exista si scris. Impricinatul putea face acest lucru doar pe baza unui mandat semnat de Ponta si trecut prin Sedinta de Guvern !

http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=7269&idm=9

Distribuie acest articol

30 COMENTARII

  1. Mai adaugati, domnule Orasanu, si abrogarea art. 296 ind. 1 din ordonanta, care permitea ANRMAP sa solicite in instanta constatarea nulitatii unor contracte de achizitie publica.
    Or, in conditiile in care stim foarte bine ca anularea contractelor la solicitarea participantilor la procedura este conditionata de justificarea unui interes propriu, actual al solicitantului, de multe ori el nu e justificat. Si atuncia, actiunea se respinge, chiar daca interesul public e grav lezat si se vede de la o posta.
    Interesul public era asigurat pana acum exclusiv de ANRMAP, care exercita un control de tutela pe contractele de achizitii publice.
    Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca erau cauze de nulitate pe care exclusiv ANRMAP le putea invoca, tocmai pentru ca nu erau prejudiciabile pentru terti, ci doar pentru banul/interesul public, cum e (era?), de exemplu, cazul de la lit. d teza a II-a a art. 296 ind. 1, anume cand acontractul de achiziţie publică, contractul de concesiune de lucrări publice sau contractul de concesiune de servicii a fost încheiat cu nerespectarea cerinţelor minime prevăzute de autoritatea contractantă în caietul de sarcini sau, deşi sunt respectate cerinţele respective, contractul a fost încheiat în condiţii mai puţin favorabile decât cele prevăzute în propunerile tehnică şi/sau financiară care au constituit oferta declarată câştigătoare.
    Adica, s-a castigat licitatia pentru 10 milioane (pe bune, prin ipoteza), dar contractul se incheie pentru 15. Si aici s-a incheiat totul. Putem noi tipa, suiera, injura.

    • Asemenea situatii sunt extreme de improbabile si rar intilnite in practica. Cel putin din simplul motiv ca intotdeuan in documentatia de atribuire este inclus contractual cadru.

      De accord ca pentru unele conditii tehnice se pot modifica contractual conditiile, dar este extreme de dificil de modificat practice.

      Eliminarea articolului este benefica, deoarece ANRMAP nu are de ce sa aiba competente in constatara nulitatii, cu atat mai mult cu cat constatarea respective se putea decide in instantaa daor la multe luni de la introducerea actiunii. Sigur ca se putea cere suspendarea contractului in instant, dar daca ANARMAP pierde procesul, atunci trebuia sa piarda si banii nu?

      Probelma achizitiilor noastre publice nu e legata de controlul exterior si de cel ex-post ci de necunoasteea domeniului de catre cei care fac documentatiile de atribuire si de lipsa de resonsabilitate (legala) a autoritatii contractante.

      in domeniul achizitilor publice, opinia publica (nespecialisti) se afla sub clara derutare de catre mass-media si de catre diversi pseudo-specialist care inteleg doar pe sfert despre ce e vorba.

      • Te invit ca specialist deplin (si nu pe sfert) sa ne spui clar care sunt obietiile tale punctuale. Pana acum, avem doar dezinformare (vezi linkul si explicatia de mai jos!!!)

  2. Excelent articol, dar ma intreb cine va putea intoarce toate legile si ordonantele strambe date de alesi nostri. Nu vreau sa asteptam ” judecata de apoi” pt ca nemernicii din capul tarii sa fie pedepsiti. Sa cautam un Vlad Tepes? nu se poate ca suntem o tara democratica….Alta revolutie?? hmmm optimismul imi dispare…Oare chiar nu exista solutie in ghemul acesta stralucit de incalcit? Nu mai exista oameni cinstiti?? Nodul Gordian a avut o singura rezolvare…Hai sa alegem solutia Revolutiei Franceze, adica ghilotina. Astept alte propuneri.

    • Sa pastram proportiile.

      Mass-media ne arata doar cazurile evident negative. Din acest motiv avem impresia ca toate achizitiile publice sunt manjite.

      Nu e chiar asa, sa fim seriosi.

      E nevoie de umblat la pregatire profesionala in domeniul repsectiv al celor care pregatesc documetnatiile de atribbuire (nu in domeniul achizitiilor publice, ca ramura de drept!!!). Dar asta e alttceva.

      Romania nu e totusi chiar asa de corupta cat pare. In domeniul achizitiilor publice vorbesc.

      • „Romania nu e atat de corupta cum pare???! ” Invit toti forumistii sa comenteze aceasta fraza epocala, uluitoare.

        • Care sunt datele care sustin coruptia din achizitiile publice din Romania? Te invit din nou sa citesti procedura lictiatiei electronice si te rog sa-mi spui tu cum se poate frauda. Nu coruptia e de vina in toata povestea, ci incapacitatea compartimentelor tehncie (nu a celui de achizitii publice!!) de a formula sarcini clare. specificatii precise etc.

          Adica, nu stiu ce vor.

          Te-ai uitat vreodata in SEAP? Ai citit deciziile CNSC?

          ––––––––––––––––

          Nu vreau sa declansez un flame pe acest subiect.

          Cred ca toti cei interesati de aceasta treba sunt datori sa dea o mana de ajutor societatii, fie si prin articole sau cometnarii si din acest punct de vedere comentez- in ideea ca imi pot permite sa iti sugerez sa continui sa te inforemzi si sa revii pe subiect. Dar intr-un mod mult mai bine documentat.

          E pacat sa te repezi. Dupa ce ca sunt doar cativa care se intereseaza de subiect, ar fi chiar mare pacat sa te opresti aici.

          Dar nici nu pot sa tac cand constat ca nu esti suficient informat. Nu-mi demonstra mie ca esti informat, ce conteaza parerea mea pana la urma?

          Demonstreaza-ti tie ca poti sa te scrii mult mai documentat pe subiect. Ca merita, stii…

          Sola gratia..

  3. Offtopic: Hate to be a grammar nazi: ghiarele (incorect) = ghearele (corect). E o greseala mult prea frecventa.

    Ontopic: Pai stiu ca Ro e in colaps, asa ca fura si ei ce mai pot. La iarna, cind va incepe nenorocirea, si-au rezervat locurile la avion.

    • O intrebare: ati afirmat: „Tara nu merge nici foarte rau – cum poate se spune pe aici pe site adesea- dar in mod cert nici foarte bine sub guvernarea Ponta. Baltim, atata tot – si nici macar nu e o noutate.”

      Vi se mai pare ca baltim? Inca? Revolta sociala din iarna va fi dureroasa pentru puliticieni …. si se va lasa cu singele lor, asa cum trebuie sa fie o revolta.

      • Absolut baltim – si nu de azi, de ieri, ci de ani de zile. Ca sa iau doar domeniul economic la care ma pricep, cel mai sus loc pe care l-am avut vreodata intre economiile lumii a fost un onorant loc 26 la inceputul anilor ’70. De atunci incolo am alternat perioade de declin cu perioade reformiste haotice – toate in numele intarzierii dezvoltarii. Continuam aceasta dezvoltare de tip „yo-yo”

  4. Macar in felul asta vor fi disponibilizati catre piata muncii un numar semnificativ de experti in achizitii publice… nici asta nu e veste buna?

    • Fiti pe pace, „expertii” in achizitii publice se vor respecializa pe cereri de oferte. Trebuie sa ai o procedura, fie ea si foarte, foarte laxa si usor manipulabila. Acesti noi experti vor fi responsabili pentru gasirea unor frunze de smochin care sa acopere rusinea a ceea ce se petrece.

    • Nu exista „experti in achizitii publice”. Orice om cu pregatire de liceu daca citeste legislatia cateva zile si urmeaza un curs al ANRAMAP poate sti sufficient.

      Problema e ca oameniii din achizitii publice nu stiu ce vor sa cumpere… Nu cunosc suficiet domeniul in care fac caiete de sarcini, documentatii de atribuire etc.

      Nu avem nevoie de experti in achizitii publice, decat la CNSC si ANRAMAP – poate vrfeo 300 de personae in total.

      Asta cu expertiza in achizitii publice e o gugumanie provenita din necunoasterea cauzelor reale ale problemellor noaastre in system.

      Cauza reala e ca nu stim ce vrem sa procuram, nu suntem capabili sa definim sufficient obiectul achizitiei. Si la asta nu ne va ajuta nici o pregatire sau „expertiza in achiztiii publice”….

      • Imi pare rau, conform legii exista in institutiile publice compartamente de achizitie publica, iar cei de acolo au obligatia unor cursuri. Acestia sunt specialistii de care vorbeam.

  5. O mai fi avind dr. fenechiu ceva transformatoare pe stoc,trebuie impinse si astea pe undeva. ce Dumnezeu…mai stau mult pe stoc, tre’ sa le vopseasca din nou, alti bani alta distractie, ca macar vopseaua aia nu tre’ sa fie second-hand…(oricum parca vad ca astea 3,000 de vagoane de la CFR Marfa, scoase la licitatie astazi (!!! – dupa asa zisa privatizare de success – bai frate cel mai lauda ponta pe fenechiu, asa ca de la dr. la dr. …sigur or sa-l numeasca noi colegi, ministru transporturilor din umbra! Acusi, chiar de ziua Americii :-) cred ca-si ia in primire noul post !Cel putin in teorie asa cred, ca la „racoare” e si umbra :-) …postul de PM de la umbra, e inca rezervat pentru a nastase, supranumit si cel mai bun prim ministru din umbra, care are mari sanse sa-si recistige postul din toamna, finantele si agricultura sunt deja luate de alde „caltabos”, iar ministerul cultelor precum si sectorul zootehnic de la umbra, de neprihanitul gigi….inchid paranteza destul de lunga, da’ nu-i vina mea) ajung pe la Fene Grup, dupa care inapoi la Gruia, ca si bacsisul asta trebe’ dat intr-un fel sau altul…cum vindea si Nuti Udrea apartamentele din blocul construit, ce-i drept cu bani de la banca, pe la tot felul de primari ori afaceristi care tocmai erau fericiti cistigatori de contracte cu ministerul dezvoltarii …Pai asa sa tot faci afaceri imobiliare frate…cind stii sigur ca se vinde indiferent cit de mare e pretul ori criza economica…Risk ZERO + ROI exceptional + studii la Spiru Haret = tridentul succesului! E valabil si pentru dr. ponta-turceni ori dr. sova-turceni (ambii munceau cite 25 de ore pe zi…ehe,invatatura de la stramosul lor Dan Martian…multi circotasi au luat la misto chestia aceasta cind au vazut invoice-urile respective, omitind faptul ca pe Marte ziua are 25 de ore) cu graduate studies la London School Of Economics (ei ce ziceti acu’ domunle Orasanu….aveti colegi cu care va puteti mindri :-)), a carui mamica a insfacat comision consistent de pe urma negocierilor cu propriul copil (fie el si vitreg, desi se pare ca n-a fost chiar asa de vitreg in the end! De’, doar nu dadea din propriul buzunar…primea!)…cam pe la 10% din despagubiri tre’ sa fie comisionul casei de avocatura) , ori dr. fenechiu …
    PS. Totusi nu mi se pare corect adugarea Presedintiei (enumerarea dv.: „Guvernul, Parlamentul si Presedintia”, sugereaza ca partile au vini egale, ceea ce nu e cazul) …e ca si cum faptul ca Basescu a promulgat legea, e la fel de grav cu faptul ca guv dr. ponta a creat o asa minune, iar parlamentul de semi-docti a votat o asa minune….nu, vina nu se imparte in mod egal. Asta ca sa fim corecti. Presedintia are un culoar de manevra foarte strimt de a se opune majoritatii USL-iste…asa ca daca vrem sa fim corecti, e evident, cine poarta 99% din vina. N-o promulga de prima data, a doua oara n-avea ce face…ca sa o respinga o singura data ii trebuie argumente juridice, motivatii tehnice raportate strict la legislatie…nu le ai, doar pe baza de eseistica morala nu se poate (cel putin in Romania). Vai ce-ar mai fi sarit USL-ul, daca Basescu ar fi respins minunea, fara o motivatie legala temeinica : iar se amesteca Basescu in treburile guvernului! Cind ma refer la eseistica, am in vedere articolul dv, cu care n-am cum sa nu fiu de acord. Da’ noi, si dv care publicati, si noi cei citim si mai si comentam din cind in cind, aveam o oarecare, cred eu,buna crestere si simt al ridicolului…ceea ce nu prea gasesti la „reprezentantii poporului”….da’ ma rog „poporul” a ales, sa-i fie de bine….

    • Nu legea achizitiilor publice e incriminata in cazul Fenechiu, ci o incoerenta in caietul de sarcini. Nu stiu care e realitatea, nu o stie nimeni pana nu se pronunta justitia.

      Dar cu siguranta nu legea este de blamat in acest caz.

      • Mestere ia citeste de aici :
        http://www.luju.ro/magistrati/instante/fenechiu-5-ani-de-inchisoare-guvernul-ponta-a-fost-destructurat-de-judecatorii-iccj-francisca-vasile-mirela-sorina-popescu-si-iulian-dragomir-care-l-au-condamnat-pe-ministrul-transporturilor-pentru-complicitate-la-abuz-in-serviciu-si-i-au-interzis-sa-mai-

        Dezinformezi cu o lejeritate demna de o cauza mai buna :

        „In rechizitoriul intocmit, procurorii au retinut urmatoarea stare de fapt: in perioada de referinta, respectiv 2002-2005, Sucursala de Intretinere si Servicii Energetice Electrice Moldova era abilitata legal sa faca achizitii publice pentru echipamente (produse integrale sau piese de schimb) pentru asigura intretinerea retelelor fostei Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice ELECTRICA MOLDOVA. Pe langa achizitiile normale de echipamente si piese de schimb, in perioada 2002-2005, SISEE Moldova a realizat si achizitii de la un grup de patru firme – SC LA ROCCA SRL, SC TEHNOROM SRL, SC FENE GRUP SA si SC EURO PLUS SRL – fara sa respecte prevederile legislatiei cu privire la achizitiile publice, in conditii de favorizare a acestor firme de la care s-au cumparat, la preturi de produse noi, transformatoare si intreruptoare uzate si vechi, fabricate in anii 1970 – 1980. Mai mult, 99,98% din produsele respective au ramas permanent in stocul SISEE Moldova, devenind in final, achizitii de produse vechi, folosite, fara justificare economica, inutile si cauzatoare de prejudicii bugetului societatii, facute cu scopul de a favoriza firmele ce le livrau. „

        • Exact. Ce treaba are asta cu legea achizitiilor publice? Cum spuneam., caietele de sarcini au fost facute prost sau interest, nu pot sti asta, dar in nici un caz nu putem blama legea in sine.

  6. Domnule Orasanu, ati suspectat de cinste vreo tranzactie mai mare de 10.000 de euroi in achizitiile publice in ROMANIA ?!? Eu personal NU !!!! Temperatura economiei se vede din cvantumul paraindaratului, care de la 10% ( care e inclusi) la 20% ca taxa de urgenta, sau chiar fifti-fifti cum i se zicea unui edil dintr-un oras cu filarmonica din proximitatea APAHIDEI. Filosofic vorbind Fur… deci exist ! Nu fur … exist. … inutil. Legatura dintre politician si stat e ca legatura dintre cur si rahat.

      • Ultima propozitie e o parafraza dupa un vers din Parazitii (referitor la cetatenie pentru cine isi aminteste), si varianta mea e mult mai edulcorata(cred ca asa a trecut de moderare) si se referea la latura scatologica a politicului, si latura sa odorologica care este estompata de pampersul lipsei de transparenta. Imi cer scuze daca cineva s-a simtit lezat de formularea mea.

    • Procedura online este imposibil de fraudat si in acest moment cel putin 10% din achizitii se desfasoara asa. Asa ca macar 10% din achizitii sunt corecte.

  7. Pai nu asta a vrut poporul roman cind i-a votat pe astia cu 70%? Ca doar orice om cu acces la internet putea vedea plagiatului lui Ponta, numarul de penali din PSD si PNL, lipsa de respect pentru orice forma de lege, lupta pentru subjugarea justitiei.

    Nu inteleg de ce ne-am mira. Cind votezi cu cel mai dovedit plagiator (in fine, dupa Mang care a copiat o lucrare cu cifre gresite de pe net), plagiator care desfiinteaza comisia care-s studia doctoratul chiar in timpul sedintei, cind votezi cu chiulangiul sef de la senat, cu CV de dublu repentent, profesoras la tara si muzeograf la Tulcea, si cind votezi cu un turnator la secu dovedit cu acte in regula si fugarit de procutratura, atunci nu mai ai nici o scuza. Asta vrea poporul, asta primeste.

    • Deci omu’ statea in cabina si spunea: vreau o lege diluata a achizitiilor, vreau sa tropaie toti din regiile autonome, vreau cat mai putin control la banii mei si ai celorlalti?

  8. Imi pare rau, dar analiza Dvs. dovedeste ca nu cunosteti legislatia achizitiilor publice.

    Sunteti atat de mult in eroare incat nici nu pot comenta ceea ce ati scris.

    Din pacate, nu am timpul si disponibilitatea necesare pentru a va directiona cunostintele in domeniu,. Macar cititi va rog frumos OG34/2006 cu modificari. O gasiti pe web-site-ul ANRMAP, actualizata si gratis.

    V-as sugera ca pe viitor sa cereti parerea unui jurist sau macar a unui practician inainte de a trimite la publicat un articol in acest domeniu.

    Ati indus opinia publica in eroare. Vorbesc de Episodul 1 si comentariile asupra procedurilor de achizitie publica „cerere de oferta”.

    Comentariile despre Tarom etc. sunt o parere a Dvs. despre care nu am ce comenta.

    • Dedalus, am citit OUG 34, concentrandu-ma pe articolele modificate de OUG -ul nou si de Legea de aprobare a OUG-ului. Legea are 250 de pagini, modificarile 15, nu am pretentia ca am patruns tot, tot….insa te rog sa spui punctual unde sunt greselile in explicatiile pe care le fac aici.

      • Citeste ce inseamana cerere de oferta si care e procedura.

        Uite ce ai scris:

        „Ce inseamna cerere de oferte, varianta romaneasca? Daca esti ditamai demnitarul de stat, cu sezutul supradimensionat bine infipt intr-o institutie de stat, chemi la tine – uneori prin intermediari – firma care vrei sa castige. Baietii s-au specializati si vin singuri cu doi « iepuri » astfel incat pe hartie sa rezulte ca ai cerut o oferta pentru un serviciu sau o lucrare la trei posibile firme si, iata – victorie ! – ai ales, conform documentelor pe cel care a oferit pretul cel mai mic.”

        De unde ai scos ca asta e „cererea de oferte”?! Mai mult, ai incercat vreodata sa vorbesti cu un ofertant sa vezi daca asa ceva e posibil in conditiile legislatiei de acum? Stii in ce consta procedura de licitatie electronica?

        Faptul ca legea achizitiilor publice are 250 de pagini nu e o scuza. O stii sau nu o stii. Codul penal are mai multe si nu cred ca va accepta vreodata cineva ca scuza pentru necunoastere acest fapt.

        Legislatia achizitiilor publice e intr-adevar complicata, dar din pacate foarte putini dintre cei care o folosesc sau dintre cei care o comenteaza chiar o stiu.

        Interesant este si faptul ca in timp s-au format unele personae cu cunostinte destul de bune in domeniul achizitiilor publice. Din pacate, compartimentele de achizitii publice nu pot sti sa intocemasca specificatii tehnice, ele se ocupa doar de partea formala a lucrurilor.

        Ori, exact in partea de specificatii tehnice, conditii etc. unde sunt foarte muylte problem, nu compartimentul de achizitii publice e responsabil, ci compartimentele tehnice.

        De obicei nu imi bat capul sa comentez cand lucrurile sunt prezentate distorsionat, fiecare are dreptul sa interpreteze si nu am nici un motiv sa judec eu. Dar achizitiile publice reprezinta o problema majora a administratiei romanesti, iar cauza acestei situatii este tocmai necunoasterea. Sigur ca si legea e perfectionabila, dar nu e de vina de dificultatile majore create. Nici coruptia nu e…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Orasanu
Razvan Orasanu
Presedinte al Asociatiei "Tine de Noi", Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2010), director de cabinet al Presedintelui Consililul Concurentei (2009), absolvent al cursului Financial Programming and Policies - Fondul Monetar International (2009), Consilier de Stat al Primului Ministru pe probleme economice (2005 si 2007-2009) si Presedinte AVAS (2006). Absolvent London School of Economics, Joint Vienna Institute si al Cursului Executive Harvard Kokkalis (Atena-2006). Autor a peste 200 de articole in domeniul economic si al politicilor publice - in Ziarul Financiar, Capital, Money Express, Evenimentul Zilei si Contributors.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro