sâmbătă, aprilie 20, 2024

România și MTO. Ce riscăm după avertismentul Comisiei Europene privind deficitul bugetar

Comisia Europeană a avertizat România la începutul săptămânii că există o abatere semnificativă de la obiectivul bugetar pe termen mediu (celebrul MTO) din cauză că deficitul bugetar structural din 2016 a crescut la 2,6%, mult peste nivelul prevăzut de MTO, în valoare de 0,5%. Avertismentul este însoțit și de o propunere către Consiliul Uniunii Europene de a adopta o recomandare prin care să solicite țării noastre măsuri pentru a corecta aceste abateri. În caz contrar, România riscă declanșarea procedurii de deficit excesiv care prevede, printre sancțiuni, amenzi usturătoare pentru țara noastră, modificarea politicii de împrumut din partea Băncii Europene de Investiții (BEI) și poate duce până la suspendarea plăților din fondurile europene structurale și de coeziune.

Cum am ajuns în această situație și ce urmează mai departe

Deficitul structural al României a crescut de la 0,6% din Produsul intern brut (PIB) în 2015, la 2,6% din PIB anul trecut. Acest lucru s-a întâmplat în mare parte ca urmare a creșterii cheltuielilor bugetare peste creșterea veniturilor, lucru cauzat de politicile din ultimii ani privind reducerea de taxe și de creșterea bruscă de salarii în domeniul bugetar. Este ceea ce a făcut și Guvernul Ponta și ceea ce a anunțat că va face acum și Guvernul Grindeanu. Prin această creștere a deficitului structural, România a deviat de la obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO) de 0,5%, prevăzut în Pactul de Stabilitate și Creștere al Uniunii Europene la care a aderat și țara noastră. Prin creșterea deficitului, economia României devine mai vulnerabilă la eventuale noi crize economice, iar, pe termen mediu, Guvernul va trebui să reducă din cheltuielile bugetare nete ceea ce înseamnă creșteri de taxe, reduceri de salarii și pensii sau reducerea cheltuielilor cu investițiile. Mai mult decât atât, deficitul bugetului general consolidat este estimat la 3,5% pentru anul 2017, ceea ce înseamnă că, dacă lucrurile nu se schimbă, până la finalul anului în curs, instabilitatea macreconomică a României va crește și mai mult.

Din acest motiv, Comisia Europană a transmis luni un avertisment României și a propus Consiliului UE să adopte o recomandare țării noastre prin care să solicite corectarea acestei devieri. Consiliului Uniunii Europene are acum la dispoziție o lună pentru a adopta această recomandare către România și pentru a prezenta măsurile pe care țara noastră va trebui să le întreprindă pentru a reduce devierea de la MTO.

Ce trebuie să facă România

Propunerea de recomandare pentru țara noastră transmisă de Comisia Europeană către Consiliul UE cuprinde trei măsuri principale pe care Guvernul României trebuie să le adopte în maximum 5 luni de la publicarea recomandării, adică în mai puțin de jumătate de an din acest moment. Prima recomandare este ca Guvernul să ia măsurile necesare pentru a se asigura că rata de creștere a cheltuielilor primare nete ale bugetului general consolidat, adică diferența dintre cheltuielile primare pentru bunuri și servicii și încasările primare din taxe și impozite, să nu fie mai mare de 3,3% comparativ cu anul 2016. Prin respectarea acestei măsuri, se poate asigura o ajustare a defictiului structural de 0,5%, așa cum se arată în documentul Comisiei. În plus, pe lângă această reducere, Guvernul va trebui să folosească toate câștigurile neprevăzute pentru a reduce deficitul. Nu în ultimul rând, România va trebui să comunice Consiliului până în data de 15 octombrie 2017 măsurile pe care le întreprinde ca răspuns la aceste recomandări.

Pe scurt, în cazul în care Consiliul adoptă propunerea de recomandare a Comisiei – și, cel mai probabil, o va face – România are mai puțin de jumătate de an la dispoziție să strângă cât mai mult cureaua pentru a reduce deficitul structural al bugetului și pentru a evita, astfel, declanșarea procedurii de deficit excesiv.

Ce riscă România dacă nu reduce deficitul

În cazul în care România nu adoptă măsurile de reducere a deficitului, Consiliul poate declanșa procedura de deficit excesiv. Odată declanșată această procedură, Consiliul poate adopta o serie de sancțiuni dure față de țara noastră, printre care amenzi în cuantum de până la 0,5% din PIB, solicitarea către Banca Europeană de Investiţii de a-și revizui politica de împrumuturi față de România și, cel mai grav, chiar suspendarea plăților din fonduri europene structurale și de coeziune.

În concluzie, avertismentul Comisiei Europene este cât se poate de îngrijorător pentru economia țării noastre și trage un mare semnal de alarmă. În primul rând, creșterea bruscă a deficitului bugetar arată o deteriorare îngrijorătoare a stabilității macroeconomice a României, ceea ce ne face mai vulnerabili în fața unor eventuale crize la nivel internațional, iar, pe termen mediu, va trebui să reducem cheltuielile nete, adică fie să creștem taxele, fie să reducem cheltuielile cu salariile, pensiile și investițiile. Sunt mari șanse ca aceste reduceri de cheltuieli să devină iminente în momente în care ne va fi mai dificil să le aplicăm decât acum când avem creștere economică.

Guvernul României trebuie să aleagă: încă 6 luni de „lapte și miere” după care vom trebui să tragem cu toții ani buni pentru a ieși din procedura de deficit excesiv sau să înceteze de îndată cu măsurile populiste și iresponsabile, care nu sunt sustenabile în actualii parametri macroeconomici ai țării noastre, ceea ce înseamnă amânarea cheltuielilor neprioritare până la momentul la care economia României va fi pregătită.

Distribuie acest articol

12 COMENTARII

  1. Nu vad nici un politician din opozite care sa vina cu un mesaj clar in fata angajatilor din adminsitratia publica si sa spuna:

    NU POT SA FIE MAJORATE ACUM SALARIILE!
    (nu mai avem spatiu fiscal – pot sa mai adauge ca sa nu infierbante prea tare!!!!)
    (sigur ca exista variatiunie pe aceasta tema – dar macar sa vad oare incercarcari!

    Astept politician cu SANGE IN INSTALATIE care sa VINA CU UN MESAJ SCURT SI CLAR catre prea umilii slujbasi aflati in administratia publica si nu numai!

    #Haicasepoate

    Va rog sa nu va ingramaditi!
    Rog lasati loc pentru toata lumea sa se exprime daca doreste sa faca acest lucru!
    Spor la treaba!

    P.S.
    Personal i-am spus unei babute pensionare – votant P$D- ca nu sunt bani sa ii creasca pensia asa cum au anuntat mafiotii in toamna lui 2016 interesati sa stranga cat mai multe voturi de la p…time – iertare pentru gandurile rautacioase… Acum cand am stat din nou de vorba cu babutza mi-a spus: „Ne-au mintit! Dar pentru cresterile lor salariale au bani!”

    Vedetzi dumneavoastra cum nu stie opozitia sa foloseasca munitia trasa de putere???
    Si dupe aceea plange ca pierde alegerile, ca electoratul nu ii intelege mesajele, samd…

    Acum este momentul pentru foc deschis si incrucisat!
    Moment optim! Aferim – au infrant!

    • Nu cunoastem in realitate situatia salariilor. Nu stim nici cat sunt ele in realitate, nici in privat si nici „la stat”.

      Din celebrul „salariu mediu” nu se poate trage nici o concluzie, aceasta variabila statistica nu are absolut nici o semnificatie. Pe aici pe Contributors publica cineva niste analize statistice foarte bine fundamentate. Pacat ca nu explica si aceasta treaba…

      Exemplul clasic despre lipsa de semnnificatie a mediei este asa: daca Ion mananca un pui pe saptamana si Vasile – nici unul pe saptamna, daca imparti puiul la cei cei doi rezulta ca in medie, fiecare manaca o jumatate de pui pe saptamana…. :-))

      ====

      Sunt si alte state membre care au deficitul peste 0,5% – ce-au patit? Din cate stiu, nimic,

      ====

      Mai trebuie sa facem o deosebire:
      a) salariile administratiei (centrale si – poate – si locale)
      b) salariile serviciilor statului (sanatate si educatie, in principal) – armata nu ia „salariu” ci solda, si nu e vorba doar de terminologie, deosebirea asta are relevanta maxima la pensii

      Salariile administratiei, desi vizibile (si criticate) nu conteaza foarte tare in buget, conteaza totusi.

      Ele insa depin in prima instant de rolul statului.

      Daca statul e socialist (cum e acum) acestea sunt mari, pentru multi functionari – necesari exercitarii controlului statlui aspupra economiei si societatii.

      Daca statul e liberal (in sens European) – acestea sunt tot mari, dar pentru mai putini functionari, tocmai pentru ca nu e nevoie de ei.

      In cazul serviciilor statului (sanatate si educatie) – salariile conteaza mult in buget, pentru ca sunt foarte multe. Este insa foarte dificil sa spui cat „ar trebi sa fie”. Evident, cat mai mari :-).

      Singurul mod in care acestea pot fi fixate este prin comparatie cu un sector echivalent privat: servicii de educatie private si servicii de sanatate private. Ori, noi nu avem acest tip de servicii private, la modul real.

      Statul a reglementat atat de mult sanatatea si educatia private, incat acestea nu apar decat ca o concesionare din partea statului. Din acest motiv, presiunea de reglare este dinspre stat spre privat. Acest lucru deregleaza piata serviciilor respective si in general , afecteaza reglajele pietei.

      Solutia apare prin urmare ca fiind de-reglementarea educatiei private si a sanatatii private, pana la punctul in care acestea vor putea oferi acele salarii determinate de echilibrul cerere-oferta.

      In acel moment al echilibrului pe piata private a educatiei si sanatatii, salariile oferite de stat pentru educatia si sanatatea de stat vor putea fi stabilite sub acel punct de echilibru.

      Deregelmentarea insa nu o va putea realiza un guvern socialist cum e cel present, pentru ca obiectivul sau este „bunastarea tuturor”, obiectiv egalitarist, interventionist si collectivist. Asa arata socialismul, nu avem ce face.

      Deregelemntarea nu este nici un effort administrative, ci unul politic, pentru ca administratia deriva din politic si nu invers.

      Rezulta ca singura cale de de-regelementare este aplicrea unei politici de dreapta, cu scop individualist, de-egalizator si favorabil liberei initiative. Asta la modul a) declarant b) ecplicit c) concret.

      Noi nu avem in Romania un partid de dreapta. Toate sunt plasate fie la stanga socialista, fie la centru stanga, fie in eco-socialism (sau eco-anarchism sau eco-liberalism – astta in cel mai bun caz…).

      In lipsa unui partid de dreapta care sa ofere o perspectiva a alternativei cu rol de presiune asupra prezentului, socialismul nostru nu va putea realiza dereglementarea (nu e in firea sa sa faca asta), prin urmare piata nu va regla si deficitul se va adanci.

      Interventia Comisiei europene in acest caz nu va face decat sa adanceasca dereglarea, sa prelungeasca agonia si sa ne ridice pe un varf si mai inalt de pe care sa ne prabusim.

      Asta , pentru ca Europa nu are nici o treaba cu optiunea noastra politica: daca vrem sa ne ingalam in socialism pana la gat, e problema noastra. Dar cum avem o piata unica, o Romania in kakao va cobori competitivitatea uniunii europene. Adica, indirect, va afecta statele-motor (Germania in special, dar nu numai).

      De-asta ii doare pe toti deficitul Romaniei, nu pentru ca mor de dragul nostru… De fapt, statele nu sunt oameni sa se iubeasca si sa se urasca. Statele au doar interese. Si deficitul nostru calca pe coada unor state, asta e problema. Dar la o adica, Romania poate fi si „cauterizata”. :-(.

  2. Cred ca Teleormanul extins care a ajuns Romania se afla intr-un punct de rascruce.
    1.- Poporul majoritar din Oltenia, Muntenia si Moldova, nu-l poti educa pestE noapte si nici nu poti sa-l schimbi cu altul, poate doar cu imigranti musulmani, ca tot le facem moscheie, ( A propos, v-ati intrebat oare de ce musulmanii astia s-au apucat de ctitorit in Bucuresti, tot pe aproape de Teleorman, nu in Dobrgea lor traditionala si nici in Transilvania sau Banat, mult mai civilizate ? ) . Deci, pentru inca mutte alegeri de acum incolo, nu cred ca PSD oiate fi clintit della guvernare.
    2.- Clasa politica nu exista, ci numai o armata numeroasa, bine structurata si disciplinata de INCOMPETENTI, SINECURISTI SI HOTI, indiferent din ce parte o ai privi. Hidra aceast nu poate fi distrusa punctual, oricte capete izolate ar taia DNA si Justitia, ataita cit a mai ramas. Sa fie clar, orice lupta cu incomoetenta si hotia este inutila atit timp cit poporul se simte bine, adica INTRE AI LUI , sa fie condus de acesata armata de derbedei, mincinosi, lenesi si hoti.
    3.- Nimic – nici deficitul bugetar, nici amenintarile UE – nu vor clinti hotarirea ferma a guvernantilor de a fura tot ce se mai poate si de a se pune la adapost pe ei , familiile si averile lor.
    4.- Cind totul se va termina de furat si populatia care va simti ca nu a cistigat nimic din acest dans snebunec al hotiei, va iesi probabil in strada, ce se va intimpla ? va veni iar un guvern tehnocrat care va trebui sa taie in carne vie. Rezultatul ? Poporul nu are memorei si urmatoarele alegeri vor aduce inapoi pe cei care au falimentat economia si societatea,
    5.- Romania nu este Grecia, Nici UE nici vreo institutie financiara mondiala nu va misca un deget sa o ajute. Tara va intra in incapacitate de plata si vor veni curind niste ani similari anilor 80, de sub domnia lui Ceausescu.
    6 Cred ca in acest moment, Transilvania si Banatul se vor desprinde de Romania si vor incerca sa ramina pe o orbita europeana . Restul Romaniei, Dumnezeu cu mila , in paza tatucilor dela Moscova sau Istanbul.

    Vrea cu adevarat cinva sa evite acest drum, care este mai mult decit un scenariu, este o certitudine, daca guvernarea teleormanen mai ramine pe loc inca pina la ultimatul UE care va veni ? Atunci iesiti in strada si cereti instaurarea unui regim de mina forte !

    • Din pacate aveti dreptate in multe privinte.
      O singur observatie: mare parte din ruralul din Transilvania si Banat a votat tot PSD. Plus destule orase mici. Daca s-ar fi votat in Transilvania si Banat ca la oras am fi avut o sansa sa nu vina PSD la guvernare. Sau macar s anu fi intrat ALDE in parlament.

  3. DACA suntem in pericol ca actualii politicieni sa ne scoata din UE ,ATUNCI ce mai asteptam de nu cerem FERM DEMISIA acestui Guvern? El vrea sa faca ceva (Grindeanu) dar nu poate si nu stie si nu e lasat !Si nici nu cere ajutor la Dl.Dacian Ciolos care cunoaste datele deja foarte bine. Se rusineaza si nu ar trebui, caci e pentru tara.
    Daca pentru „Colectiv „a fost schimbat un guvern, apoi pentru o tara intreaga cu copiii ei cu tot ,nu merita sa iesim in strada?De ce sa fie salvate numai Banatul si Transilvania? Trebuie TOATA TARA SALVATA !Cu Teleorman cu tot. Ca si ei sunt ai Tarii !
    Nu pentru mariri de salarii trebuie sa iesim in strada ci pentru plecarea unui guvern care ne da din …ce e al nostru. Si cand se termina o sa zica; „Soros e de vina ca nu mai sunt bani.Ne-a sabotat „.Asa ca poftiti sa va exprimati democratic dar FERM in strada. Altfel „adio Romania „si „bine ati venit in Paradisul Coruptilor”.
    „In lume veti avea necazuri, dar indrazniti ! Eu am biruit lumea!” Ioan 16/33

    • Votul a fost in decembrie 2016.

      Nu sunt atat de naiv incat sa cred ca alegatorii nu stiau de viziunea rezervata fata de UE a actualului partid la putere. Am spuns „rezervata”, pentru ca nu stiu de unde ati tras concluzia ca ar fi vorba de „dorinta de a iesi din UE”.

      Nu cred ca trebuie sa „salvam tara”. Nu o ameninta nimeni. Nici macar guvernul actual, oricat l-ar critica unii si altii.

      Ca orice guvernare socialista, va avea o viata – poate undeva in jur de 7-10 ani (pana cand masurile socialiste vor deteriora piata libera pana acolo incat toata lumea va suferi).

      Ar fi insa indicat ca la actualul collectivism socialist sa existe o opozitie de dreapta, individualista, pro-libera initativa si piata libera.

      Cand cetatenii romani vor avea o sansa de-si vedea recompensate eforturile, atunci adancirea relatiilor in cadul UE va fi o rezultanta naturala: o piata larga iti creste posibilitatea e a face afaceri, intr-o lume din ce in ce mai diversa.

  4. Obiectivul dintr-un program de guvernare trebui sa tinteasca interesul national..Pe scurt :Scoala,strada si spital. Deviatia este cu atat mai penetranta cu cat populatia Romaniei SCADE ,an de an.
    Oricare guvern care ocoleste interesul national si se pierde in tone de maruntisuri ,care de care mai netrebuincios sau foarte costisitor, ii atribui indicativul de criminal.populatia este in continuua scadere datorita natalitatii scazute,imbatranirii populatiei si mortalitatii infantile ,a sistemului de sanatate precar si haotic,ineficient si neperformant..Mortalitatea este situata la cel mai inalt nivel pentru ca ea provine din accidente rutiere (lipsa infrastructura la numarul imens de masini ,dar si lipsirea alternativei de circulatie feroviara ) din calamitatile naturale (alunecari de teren sau inundatii cu repetitie in fiecare an ) nebagate in seama si lipsite de masurile de aparare ..Nu se prevad proiecte de anvergura nationala – cum ar fi refacerea si modernizarea cailor ferate..sau un sistem national pentru irigatii (cum era inainte de 1989),de autostrazi mi-e lehamite sa mai aduc vorba..Plecarea tineretului din tara ,pentru ca nu exista oferte pentru locuri de munca este o alta latura a modului iresponsabil cu care, de ani de zile,guvernele gestioneaza societatea .Ori asta inseamna dezradacinare ,dezbinarea familiilor si deseori parasirea cetateniei romane..Nu vad nici o alternativa in viitor pentru romani ,pentru ca actuala putere a confiscat toate institutiile statului ,toate parghiile democratice care le-ar putea sta impotriva.,si un electorat suficient ca o minoritate sa castige si sa isi bata joc de o majoritate

    • Un partid care tinteste nemijlocit „interesul national” si care in Romania ar trebui prin forta lucrurilor sa lupte pentru un”reset” (adica un fel de „renastere”) nu poate fi decat unul fascist. Ati descris un asemenea partid.

      Atat principiul „renasterii” cat si „uniunea fortelor sociale” („impreuna suntem mai puternici”) astea sunt trasaturile unui partid fascist.

      Va rog sa luati categoria „fascism” in sensul sau politico-ideologic, nu in cel peiorativ. Fascism, sau modern – „a treia cale”,

      Fascismul are capacitatea de a scoate o tara din criza. Dar atentie ca vorbim numai despre baza sa filosofica, nu si depre impulsul econoimic initial dintr-o economie fascisata. Acela e de obicei liberal (in sens european).

      Fascismul are si problema a existentei cu necesitatea a bazei sale filosofice, aproape mistice. Giovanni Gentile. Sau mergeti la un mariaj cu ideile comuniste (strasserite).

      Va aflati pe un teritoriu minat, asta vreau sa spun.

      Capitalism inseamna dreapta. Asta nu pentru ca o spun eu, ci pentru ca asa arata capitalismul. Noi am crezut mult timp ca daca negam comunismul, vom face automat si capitalism. Numai ca pe fondul incercarii de a multumi pe toata lumea, doar negand comunismul ajungem dupa cum se vede in stanga socialistia sau fascista.

      Capitalsim si dreapta inseamna o actiune in pro-liberala, nu un abandon anti-communist si anti-coruptie….

      ===

      Mos Craciun conduce filiala Partidului Socialist din Laponia :-))

      • Divagati !Nu am facut referire nici la renastere si nici la vre-un fel de uniune.Imi repugna uniunile avand in minte nefasta guvernare USL.(si oricum exista o fata nevazuta a unei permanente uniuni intre partidele mari.)
        Am senzatia ca nu ati citit,sau daca ati citit va manifestati oponenta cu rea intentie .. Dar,nu oricum ..Lucruri simple si de mare necesitate pentru tot poporul le deviati si le schimbati destinatia..Exista in tot ce am descris ceva nepotrivit ??Ceva care sa faca trimitere la fascism ? Ceva nereal ?Sau poate ca vom ramane vesnic un stat social ,subdezvoltat ,inapoiat ,nereformat si nemodernizat ? Mentinem analfabetismul?Incultura? Rudimentul?Saracia si subdezvoltarea finantandu-le cu subventii si ajutoare sociale ?De ce se intampla mereu acelasi mod de gandire politica ?
        Dizertatia despre fascism este pe langa subiect si neavenita ,daca luam in considerare mediocritatea si iresponsabilitatea celor care conduc Romania de ceva timp..

        • Aproape toata postare Dvs. duce in acea directie. Imi pare rau ca va deranjeaza. Dar nu am ce sa fac.

          Chiar si in raspuns mergeti in aceeasi directie – a interventiei directe in societate avand scopul de a o modifica.

          Abordarea aceasta este a stangii, mai mult sau mai putin radicale. Cat timp pastram piata ca atare, nu putem vorbi despre comunism, desigur. Dar daca statul este vazut ca un element de reglare in societate, putem vorbi depre socialism si fascism – Da!

          De-asta spun: tot timpul aud discursuri stangiste (colectiviste, cu stat autoritar, interventie de inginerie sociala, eradicarea saraciei etc.). Daca insa spun ca despre asta e vorba, lumea se supara. Fascismul nu trebuie confundat cu nazismul si nu trebuie redus la ceea ce a fost el la inceputul secolului XX.

          Intrtebati – pe buna dreptate – „de ce ne preocuipa mereu acelasi mod de gandire politica?”.

          Ei bine ,raspunsul este simplu: pentru ca este acelasi mod de gandire politic, propiu stangii colectiviste, interventioniste. Ca apartine primei optiuni politice (unde sta socialismul), sau celei de-a treia – ce grupeaza diverse forme de stangism si „a treia cale” – este mai putin important.

          In ce-a de-a doua alternativa – liberalismul capitalist (in sens european si larg) – nu aud nici un discurs, nu vad nici o solutie in spatiul puiblic apartinind acestei a doua alternative.

          Avem un partid care se declara adeptul acestei alternative- dar numai din gura. Cand e vorba de actiune politica- il regassim tot in prima optiune, eventual si in a treia…

          Mai avem inca un partid care ar dori…. sa nu fie partid! Confundand administratia cu politica si crezand ca poti participa la viata politica fara sa ai nico o idelogie. Ceea ce este un nonsens.

          ===
          Nimeni, absolut nimeni nu indrazneste sa vorbeasca despre individ, despre centrarea pe libera initaitiva, raspundere si decizie personala. Toata lumea crede ca stie ce ar trebui sa vrea toata lumea. Pe toti ii doare sufletul de „tarisoara mea”.

          Dar cand spun ca fiecare parinte ar trebui sa aiba dreptul real de a decide pentru copii sai, in primul rand sa existe conditii sa poata alege- dintr-o data pe toti incepe sa-i preocupe „alti parinti”.

          Daca vorbesc despre necesitatea de a avea in primul rand un mediu favorabil liberei initiative (in mod real, nu pe hartie) si pe existenta sansei de a fi bogat – dintr-o data toata lumea incepe sa moara de „grija celor saraci: – vin cu solutia haiduceasca de a lua de la bogati si a da la saraci…. „ca sa scoatem tara din saracie”.

          Vorbesc despre subiectul discursului: un subiect colectiv = colectivism (= stanga) – asta pe foarte scurt.

          ===

          Subiectul discutiei in capitalism este individul, sansele sale, raspunderea sa, decizia sa.

          Daca vorbin despre „tara”, „saracie” samd. ne aflam pe teritoriul primei optiuni (stanga). Orice am face si indiferent daca ne place.

  5. A doua șansă.

    După eliberarea sîngeroasă1989 și aderarea pașnică 2007 la UE România liberă e la a doua șansă. O va folosi pentru bunăstare, belșug și prosperitate pentru cei mulți în țară? A doua șansă are un calendar favorabil: La Buchmesse Leipzig în martie 2018 va fi țara oaspete cu un public continental. Cultura, literatura vor fi prezentate pe scenă mare. O a doua șansă pentru a prezenta „literatura în / din România” lumii întregi. Cîte limbi literare „istorice” sunt la Cluj, Sibiu, Brașov, Timișoara (Leagănul respirației, biografia lui Oskar Pastior din Sibiu povestită..). Care vor fi prezentate 2018?

    O a doua șansă pentru clasa politico- adimistrativă și regimul de la București 2019 la președinția UE27. Estonia preia președinția în iulie în locul UK. (… vreau o Românie cu gloria Franței și populația Chinei- tînărul Emil Cioran interbelic). UE e în faza de restructurare. Presedinția lui Emmanuel Macron înseamnă în primul rînd timp „cumpărat” pentru Franța, pentru restructurarea UE27 și pentru România. Cum va fi folosit la București? Așa cum autorul prezintă și insistă cu intenții bune?

    … „…Guvernul României trebuie să aleagă: încă 6 luni de „lapte și miere” după care vom trebui să tragem cu toții ani buni pentru a ieși din procedura de deficit excesiv sau să înceteze de îndată cu măsurile populiste și iresponsabile, care nu sunt sustenabile în actualii parametri macroeconomici ai țării noastre, ceea ce înseamnă amânarea cheltuielilor neprioritare până la momentul la care economia României va fi pregătită…. „….

    Timpul cumpărat 2017-2019 impune acomodarea UE27 la condițiile economice globale. Zona Euro e un model de „excluziune”, e modelul cu mai multe viteze, e planul Juncker care nu-mi convine. Prefer un model de „incluziune” cut toți parteneri uniți în UE27, conform articolului unu EWG 1957- Roma 2017: uniune în diversitate. Cum va acționa regimul de la București 2017- 2019? Cu care consecințe?

    A doua șansă pentru prezentarea patrimoniului cultural „istoric” la TM2021: trei sute de ani arhitectura, arta, literatura (în Namibia limba germană e limbă administrativă locală pentru 25 mii locuitori, în Belgia pentru 75 mii germani)., cultura, prezentate lumii întregi. Cîte limbi literare în/din România la TM2021 (Pe treptele vîntului, Patria mea e un sîmbure de măr)?
    A doua șansă, ultima încercare înainte de aniversarea 1918/1919- 2018 /2019? Ce se sărbătorește 2018-2019? Statul național „unitar (etnic?)” centralizat (Habsburg, Bibliotthelk einer verlorenen Welt. Richard Wagner 2014, Hoffmann Campe/ biblioteca unei lumi pierdute… bilblioteca Bruckenthal)?

    România europeană, partener în UE27 e a doua șansă.
    Speranțe? Aspirații? Brain drain….

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Siegfried Muresan
Siegfried Muresan
Siegfried Mureșan este un economist și om politic român, deputat european din partea Partidului Național Liberal. Născut la Hunedoara, Siegfried Mureșan a absolvit cursurile Academiei de Studii Economice din București și programul de Master în Științe Economice și Management la Universitatea Humboldt din Berlin. Siegfried Mureșan se află la al doilea mandat de europarlamentar. Este vicelider al Grupului PPE din Parlamentul European, președinte al Delegației Parlamentului European la Comitetul Parlamentar de Asociere UE - Moldova și membru în Comisia pentru bugete și în Comisia pentru afaceri economice și monetare. Siegfried Mureșan este, totodată, vicepreședinte al Partidului Popular European.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro