joi, martie 28, 2024

Ok, Cioloş va da bani Moldovei, dar trebuie să pună condiţii dure şi imediate

Prim ministrul Moldovei, mâna dreaptă a lui Plahotniuc, vine azi la Bucureşti nu ca să discute despre UE, strategii, investiţii, vrăjeli cu gazoducte, bla bla. Alea sunt chestii de viitor. Ci ca să obţină de la Johannis şi Cioloş 60 mil euro pentru plata salariilor şi pensiilor acum, pe februarie, că s-au terminat banii în ţară şi nimeni altcineva nu mai creditează Moldova. It is that simple, stupid!

România trebuie să dea aceşti bani, pentru că nu serveşte nimănui intrarea ţării vecine în totală vrie financiară şi haos social, în plină iarnă şi cu lumea nervoasă în stradă. Dar banii trebuie însoţiţi de condiţii dure, clare, ne-negociabile şi de pus în practică imediat, nu la Sfântu-aşteaptă, ca de obicei. Adică să procedeze cu Moldova aşa cum n-a fost în stare s-o facă până acum: să aplice „tough love”.

Aceste condiţii trebuie să fie parte dintr-un pachet de bună guvernare cu componente clare şi verificabile (a) pe termen foarte scurt, pentru detensionarea situaţiei actuale, şi (b) pe termen mediu, care să nu depăşească orizontul toamnei anului 2016. In aceste condiţii s-ar putea discuta spre sfârşitul anului de alegeri anticipate.

Buna guvernare este ceva ce liderii coaliţiei „pro-europene” la putere la Chişinău au ignorat cu nesimţire de ani de zile. Pachetul de reforme impus de Bucureşti în contrapartidă pentru bani ar fi în perfectă concordanţă cu agenda europeană reală a ţării şi ar fi susţinut şi de „partenerii de dezvoltare” ai Moldovei, cum se zice acolo – ceea ce practic mai înseamnă în situaţia actuală doar SUA.

O axă Washington-Bruxelles-Bucureşti pe asemenea măsuri concrete trebuie să se bazeze, nu pe declaraţii onctuoase şi vorbe goale, şi atunci va funcţiona. Oricum UE este nervoasă pe România pentru că duce această politică soft în Moldova şi subminează prin largheţe de pungă şi lipsă de mesaje clare strategia comună de punere a colţ a oligarhilor moldoveni. Or, ultima oară când am verificat eu România nu era chiar vreo mare putere care să-şi permită să dea cu flit Europei, zic.

In plus, ar fi în perfectă concordanţă cu ceea ce solicită moldoveanul onest ieşit zilele astea în stradă pentru că s-a săturat de corupţie şi stagnare. Mai cu seamă, acest pachet NU ar fi deloc pe placul lui Dodon şi Usatîi, cei doi lideri pro-Rusia care s-au cocoţat în fruntea nemulţumirii populare, profitând de autismul politic al celorlalte partide şi naivitatea unora din societatea civilă, care le-au permis să se suie pe toate tribunele posibile alături de ei. Ei nu vor să ajungă la putere pentru a guverna ţara mai bine ci pentru a pune mâna pe exact aceleaşi instrumente de furt şi şantaj de care s-au folosit alţii până acum.

Dacă România tot nu înţelege acest lucru – că ajutarea Moldovei înseamnă anihilarea acestor instrumente, nu ajutarea „băieţilor noştri” să le folosească, pentru a nu le folosi „ai lor”, atunci situaţia va escalada şi ne vom pierde ultima fărâmă de credibilitate, pentru că dincolo de băieţii unuia sau altuia există un popor, care vede ce se întâmplă. Deja am permis unei clase politice cosmic de incompetente şi iresponsabile, cea moldovenească, să-i facă lui Putin un cadou nesperat şi perfect: un maidan în mare parte autentic şi democratic, pro-rus şi anti-UE, cum au mai observat şi alţii.

Concret, în schimbul primei tranşe de bani Johannis şi Cioloş trebuie să ceară guvernului moldovean pe termen scurt (că asta ne interesează, iar fără astea nu mai ajungem la termenul mediu, cu investiţii geniale şi alte utopii):

  1. Iniţierea astăzi (miercuri 26 ianuarie) a unui dialog politic între guvern şi lideri ai pieţei şi societăţii civile care sunt credibili, nu au agende ascunse şi exprimă doleanţe reale ale populaţiei. Situaţia a escaladat politic nepermis de mult şi se află în pragul exploziei: există un ultimatum dat de „piaţă” cu termen mâine (joi), bazat pe solicitări radicale şi inoportune (demisia tuturor, alegeri anticipate acum, etc). Acest dialog trebuie să aibă ca obiect reformele de la punctele următoare şi să fie mediat de partenerii de dezvoltare, inclusiv România, care pe moment este singurul finanţator al Moldovei.  Chiar cu banii noştri, acest guvern detestat de stradă nu va putea sta la nesfârşit zăvorât într-o cetate în vârful unui munte inaccesibil, aşteptând ca problemele politice să se rezolve printr-un miracol. Asemenea miracole nu există.
  2. Actuala majoritate parlamentară la Chişinău trebuie să aprobe în termen de o săptămână noua lege a procuraturii, care este una rezonabilă, făcută cu expertiză externă şi care elimină rămăşiţele sovietice din organizare. Procurorii moldoveni trebuie să devină magistraţi şi să înceteze să mai fie verificatori administrativi şi instrumente de şantaj şi rent seeking ale puterii, atât contra opoziţiei cât şi contra mediului de afaceri.
  3. Sistemul anticorupţie CNI-CNA trebuie reformat din temelii (termen, o lună), eliminând filtrele politice în funcţionare, dând independenţă de anchetă şi soluţionare inspectorilor şi scoţând ancheta anticorupţie din subordinea guvernului. Acest sistem a produs până acum multă vorbărie şi zero rezultate (cu excepţia spectaculoasei arestări a lui Vlad Filat, de care nici n-are rost să vorbim în contextul bunelor practici). Pentru operativitate se pot lua copy-paste legile româneşti ale ANI şi DNA – sau orice alt sistem european care funcţionează şi nu ar fi pervertit în aplicare în condiţiile specifice ale Moldovei.
  4. In termen de o lună se propun şi se adoptă legi pentru întărirea reală a sistemului bancar, limitând sever utilizarea de firme offshore. Se vor folosi cu precădere propunerile rezonabile deja existente, pentru operativitate.
  5. Se va iniţia imediat un proces de selecţie a unei noi conduceri pentru Banca Naţională a Moldovei (BNM) care să includă un comitet de selecţie cu componenţă internaţională. Din el vor face parte reprezentanţi ai unor bănci centrale din UE şi ai Băncii Centrale Europene.

Astăzi când premierul Filip va pleca de la Bucureşti cu banii în borsetkă, trebuie să aibă alături de ei hârtiuţa cu termene pe aceste măsuri, cum primise Ponta de la Barosso. Cum îl va convinge pe adevăratul lider al guvernului, Plahotniuc, să le aplice, e treaba lui, sunt prieteni vechi. Există actori politici la Chişinău care vor susţine această agendă corectă şi vor putea media între guvernul detestat de popor şi piaţă.

De exemplu Maia Sandu, care îşi face un partid zilele astea şi e printre puţinii politicieni moldoveni care a găsit calea de mijloc chibzuită, fiind limpede contra guvernului oligarhic dar fără să cânte în corul public al lui Renato Usatîi. Vezi declaraţiile ei de ieri aici şi aici, pentru presa de la Bucureşti.

România trebuie să fie printre cei care împing înainte europenizarea Moldovei prin măsuri concrete, parte dintr-o agendă bazată chiar pe valorile europene – iar nu să se folosească de instrumente ne-europene şi indivizi dubioşi doar pentru a flutura inutil la Chişinău un steag. Iar cei care au promovat sau care au permis să se întâmple asemenea erori strategice precum cele din ultimii ani cu tot cu liota lor de consultanţi şi atârnători, trebuie traşi pe linie moartă şi ţinuţi departe de Chişinău.

Vedeţi aici articolul original şi poze cu o parte din cei responsabili pentru erorile de politică externă în relaţia cu Moldova.

Distribuie acest articol

8 COMENTARII

  1. Masuri concrete ar fi si niste privatizari la care sa participe firme romanesti, europene, etc.

    Imi este teama ca in R Moldova este nevoie de investitii de 2-3 miliarde de euro pe an timp de 10 ani; suntem gata sa ne asumam astfel de investitii in caz ca Moldova chiar face reforme pe calea integrarii europene?

  2. ioi domne ; da nu s ei frati nostri ?
    ashe cum ii motivat ajutoru ptr ei ,ptr acelasi motiv ii ajutata si rominia de UE si tăt ashe a fi si rezultatul, ca doara de aia sintem frati

  3. Ca și program politic de guvernare confiscarea averilor obținute ilicit și returnarea lor la bugetul național (salarii , pensii) , ar fi un bun început ca să calmeze valul de protestări.
    Sună populist dar dacă ar fi și efectiv implantat, trebuie voință politică e adevărat, ar fi plus la nivel de cauză politică internă plus combatere corupției- administrarea stării de instabilitate socială.

    Dacă nu se aplică asta, tot acolo se va ajunge, dar cu corupți mai puțini, controlați agreați și acceptați de Moscova.

    Și da, politicienii din Romania (guvernul plagiatorului si sustinatorii lui) au responsabilitate directa pentru ceea ce se intampla in Moldova.

    Vorbind de altii, Romania isi creeaza propriile probleme in viitor acceptand politicieni de genul lui Diaconu si a lui Garda a lui Vlad Tepes.Trebuie spus, fara complicitatea unor nume cu greutate si ignorarea voita a demersului pe planuri institutionale de securitate, aceasta organizatie nu ar fi aparut. In loc sa calmeze tensiunile interetnice se creeaza poate premisele certe ale unui conflict intern viitor. Este un pas nu in directia consolidarii democratice si in directia Estului.

  4. Moldovenii ne vor lua banii și nu vor face nimic din ce au promis. Pe cât punem pariu ?

    Să nu uităm că suntem de același neam și sânge: deci complet neserioși, șmecheri cu repetiție infinită. Ei, în plus, au dobândit și inconștiența semi-primitivă rusească pe care multă lume o confundă cu „curaj”.

  5. Nu cred ca prin „conditii dure si imediate” obtii rezultate durabile. „Vorba dulce mult aduce”
    Din cate se pare, guvernul pro-european moldovean nu prea se bucura de sustinerea populara. Asta inseamna ca e posibil ca majoritatea moldovenilor sa nu vada cu ochi buni Occidentul si sa prefere sa se intoarca in „bratele” Rusiei.
    Abordarea relatiei cu Moldova, de catre Romania, trebuie sa fie creativa, zic eu. Romania trebuie sa castige simpatia moldovenilor anti-europeni (dar nu neaparat pro-rusi). Romania trebuie sa arate ca poate si ca vrea sa ajute. Este important, zic eu, ca Romania sa nu poata fi suspectat de un comportament „imperialist”. Imperialismul, fie el de sorginte vestica sau estica, nu este privit cu simpatie, de mase.
    In primul rand, daca acorda Moldovei imprumuturi, autoritatile romane ar trebui sa se asigure ca la populatia Moldovei ajunge foarte clar mesajul ca banii veniti de la Romania platesc pensiile si salariile moldovenilor si ca Romania va sustine ferm un parcurs european al Moldovei. Asta cred ca ar trebui sa fie prima grija a autoritatilor romane.
    Consider ca in timp, cu un PR inteligent, poti avea rezultate mult mai bune si mai durabile, decat prin „conditii dure si imediate”. Nu ne ajuta cu nimic daca moldovenii de peste Prut ajung sa simta ca Romania-i impinge, cu de-a sila, catre Europa.

  6. Dle. Ionita, dvs. si alti analisti spuneti de ani de zile aceleasi lucruri, din 2009 de cand au venit pro-europenii la putere: ca trebuie sa se faca reforme, si nu s-a facut nimic. De fapt, am vazut si la noi, si la ei, cam ce inseamna reforme: furt din buzunarul cetateanului, la noi prin hiperinflatia anilor ’90 si falimentul bancilor si datul afara a 4 milioane de oameni, iar la ei furtul a 1 miliard. Cf. ultimelor sondaje, partidele lui Dodon si Usatii se afla in frunte, asa ca oricum vor ajunge la putere, ca e maine prin anticipate, sau peste 3 ani la termen. Asa ca nu se va schimba nimic in bine, sa nu tragem sperante! Daca totusi noul guvern va reusi sa convinga FMI sa-i imprumute, atunci acestia vor impune conditii draconice, cum ne-au facut si noua, pana la sugrumare: vindeti tot, privatizati (si putinul ala cat il au, posta si televiziunea). Si cine credeti ca va fi beneficiarul privatizarilor, nu tot alde Plahotniuc si gasca? Ca doar straini n-o sa vina nimeni sa investeasca in Moldova, sa fim seriosi!
    Singura solutie pt. aducerea in UE e scurtcircuitarea cu ani buni a unei eventuale aderari prin reunificare! Altfel, e clar ca UE nu va misca un deget(cum nu a miscat nici pt. Crimeea), nici nu-si mai doreste extinderea in urmatorii 10 ani (a spus-o Juncer). Orice minut pierdut va insemna disparitia Moldovei ca stat, fie prin somalizare, fie prin anexare de catre Rusia, sau crearea unui conflict permanent gen Donbass!

  7. Daca situatia se se duce si mai in jos s-ar puteam sa avem ” refugiati ” din Moldova in numar foarte mare si Rusia nu o s-ai ajute pe cei din Moldova ca Rusia incearca sa supravietuiasca ea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Sorin Ionita
Sorin Ionitahttp://www.expertforum.ro
Paleo-liberal (adica din soiul cel vechi) Partener fondator la EFOR (www.expertforum.ro) think tank independent Citeste si preda teorii ale dezvoltarii si sectorului public Consultant pe reforma institutionala si descentralizare in Europa de Est si Balcani

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro